کاور جلد بهترین کتاب های علمی

بهترین کتاب های علمی

به نظر شما بهترین کتاب های علمی کدامند؟ آیا شما هم به علم علاقه دارید اما چندان در این زمینه حرفه‌ای نیستید و به دنبال کتاب‌هایی می‌گردید که علم و قوانین فیزیک را به راحت‌ترین شکل برایتان توضیح داده باشند؟ در این مقاله به معرفی بهترین کتاب های علمی می‌پردازیم که به ساده‌ترین شکل و همچنین به صورت مصور مطالب علمی را توضیح داده‌اند. اگر قصد خرید بهترین کتاب های علمی را دارید می‌توانید آ‌ن‌ها را از سایت خرید کتاب آنلاین سی‌بوک تهیه نمایید. با ما همراه شوید.

کتاب دوپامین مولکولی با خواص شگفت‌انگیز یکی از بهترین کتاب های علمی است و این کتاب را دانیل ز لیبرمن، پروفسور و معاون امور بالینی بخش روانپزشکی و علم رفتاری دانشگاه جورج واشنگتن نوشته است. چرا انقدر مشتاقیم به چیزهایی برسیم که می‌خواهیم و وقتی به آن‌ها رسیدیم از آن‌ها خسته می‌شویم؟ چرا داشتن اعتیاد برای یک معتاد «کاملاً منطقی» است؟ چرا عشق پرشورانۀ ما ان‌قدر سریع تبدیل به بی‌تفاوتی می‌شود؟‌ چرا برخی از مردم لیبرال‌های سرسخت و برخی دیگر محافظه‌کارند؟ چرا ما همیشه در تاریک‌ترین زمان‌ها همچنان امیدواریم و می‌توانیم بالاخره راه‌حلی پیدا کنیم؟

پاسخ شما تنها یک مادۀ شیمیایی است، دوپامین. در این کتاب دانیل ز لیبرمن توضیح داده است که چگونه یک مادۀ شیمیایی در مغزتان رابطۀ جنسی، عشق و خلاقیت‌تان را تحریک می‌کند و در واقع سرنوشت نژاد بشر دست همین مادۀ شیمیایی است. دوپامین بقای انسان اولیه را تضمین کرد و حالا بعد از هزاران سال همین مادۀ شیمیایی منبع اصلی‌ترین رفتارها و ایده‌های ماست. دوپامین مادۀ شیمیایی‌‌ای است که آرزوهای‌تان را به وجود می‌آورد و همیشه به دنبال چیزهای بیشتر و شگفتی‌های بیشتر است.

دوپامین شما را تحریک می‌کند تا به دنبال این هیجان بروید اما احساسات، ترس یا اخلاقیات مانعش می‌شود. دکتر لیبرمن و مایکل ای.لانگ این مادۀ شیمیایی و اثرات آن بر روی زندگی‌تان را به طور کامل در کتاب دوپامین مولکولی با خواص شگفت‌انگیز توضیح داده‌اند.

آدام جان هارت دیویس، دانشمند، عکاس، مورخ و گویندۀ انگلیسی است. دیویس کتاب علم را که یکی از بهترین کتاب های علمی است به صورت دایره‌المعارف علمی مصور عرضه کرده است که تاریخ، اکتشافات کلیدی، اختراعات و افراد به طور کامل در آن توضیح داده شده‌اند. این کتاب مرجعی قابل توجه است. دیویس در این کتاب داستان پیشرفت‌های علمی، از اختراع چرخ تا راه‌حل‌های اقلیمی قرن بیست و یکم را توضیح داده است.

در این کتاب توضیحاتی دربارۀ مسائل مختلف دنیا از هندسۀ یونان گرفته تا فیزیک کوآنتوم و وب جهانی پیدا می‌شود. در این کتاب می‌توانید هر لحظۀ کلیدی اکتشافات علمی را کشف کنید و دریابید که چگونه مفاهیم، اختراعات و مخترعین دنیای ما را تغییر داده‌اند. دیویس در کتاب علم با آثار هنری خیره‌کننده و اطلاعات معتبر کاری کرده که حتی موضوعات علمی پیچیده قابل درک باشند.

معادلۀ خدا، جستجوی نظریۀ همه چیز، کتاب علمی محبوب آینده‌پژوه و فیزیکدان میچیو کاکو است. معادلۀ خدا یکی از بهترین کتاب های علمی است که در سال ۲۰۲۱ کتاب شمارۀ ششم فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی نیویورک تایمز شد. این کتاب جام مقدس فیزیک است که در آن میچیو کاکو خلقت جهان را توضیح داده است.

وقتی نیوتن قانون گرانش را کشف کرد، در واقع قوانین حاکم بر آسمان و زمین را منسجم کرد. از آن زمان فیزیکدان‌ها نیروهای جدیدی را در تئوری‌های بزرگ‌تر قرار داده‌اند. اما شاید چالش نهایی دستیابی به بهم پیوستگی دو نظریۀ باقی‌مانده یعنی نسبیت و نظریۀ کوآنتومی باشد. ادغام عمیق تمام نیروهای طبیعت در یک معادلۀ زیبا و باشکوه تا به عمیق‌ترین اسرار علمی پی ببریم.

قبل از انفجار بزرگ چه اتفاقی افتاده است؟ چه چیزی در آن‌طرف سیاهچاله قرار دارد؟ آیا جهان‌ها و ابعاد دیگری هم وجود دارند؟ آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟ اصلاً چرا این‌جا هستیم؟ کاکو در معادلۀ خدا تمام این سوالات را بررسی کرده و همچنین بحث‌وجدل پیرامون این نظریه‌ها را نیز توضیح داده است. توضیحات کاکو بسیار گیرا هستند. این سفر حماسی و جذاب داستان معادلۀ خداست.

ژن خودخواه کتابی دربارۀ فرگشت (تکامل) است که ریچارد داکینز، کردارشناس آن را در سال ۱۹۷۶ و بر اساس نظریۀ اصلی سازگاری و انتخاب طبیعی جرج سی.ویلیامز نوشت. داکینز اصطلاح «ژن خودخواه» را به کار بُرد تا دیدگاه تکامل ژن محوری را بیان کند. همچنین از ایده‌های محبوب دهۀ ۱۹۶۰ دبلیو.دی همیلتون و دیگران نیز استفاده کرده است.

تکامل ژن محوری در واقع چنین است که هر چه دو فرد از نظر ژنتیکی بیشتر با هم مرتبط باشند، آن‌وقت احساس آن‌ها (در سطح ژن‌ها)‌ طوری است که راحت‌تر با هم کنار خواهند آمد. داکینز ابتدا با بحث نوع دوستی که مردم از خود نشان می‌دهند کتابش را شروع کرده و معتقد است این مورد را می‌شود با ژن خودخواه توضیح داد. داکینز منشأ حیات را ورود مولکول‌هایی می‌داند که توانسته‌اند خود را تکثیر کنند. بعد نگاهی به نقش دی‌اِن‌اِی در تکامل و سازماندهی کروموزوم‌ها و ژن‌ها انداخته است که از نظر او ساختار خودخواهانه‌ای دارند.

او اندامگان را ماشین بقای ظاهراً هدفمند اما اساساً ساده‌ای می‌داند که برای داشتن کنترل از بازخورد منفی استفاده می‌کنند. استدلال داکینز این است که تمام این‌ها به توانایی مغز برای شبیه‌سازی جهان با آگاهی ذهنی و سیگنال‌دهی بین‌ گونه‌ها برمی‌گردد. کتاب ژن خودخواه یکی از بهترین کتاب های علمی است که در آوریل سال ۲۰۱۶ در فهرست صد کتاب برتر غیرداستانی گاردین قرار گرفت.

ساعت‌ساز نابینا کتابی دیگر از ریچارد داکینز، تکامل‌شناس است که در آن نویسنده توضیح و استدلالی برای نظریۀ تکامل با استفاده از انتخاب طبیعی ارائه می‌کند. این کتاب یکی از بهترین کتاب های علمی است و نویسنده همچنین استدلال‌هایی را در این کتاب برای رد برخی انتقادهای وارد شده به کتاب اولش،‌ ژن خودخواه، اضافه کرده است. در واقع هر دو کتاب این نویسنده یعنی ژن خودخواه و ساعت‌ساز نابینا از دیدگاه تکامل ژن محور نوشته شده‌اند.

عنوان این کتاب در واقع اشاره‌ای به منطق ساعت ساز ویلیام پیلی است که در سال ۱۸۰۲ در کتابش الهیات طبیعی به آن اشاره کرد و این منطق بسیار معروف شد. پیلی که بسیار قبل از چارلز داروین در سال ۱۸۵۹ کتابی دربارۀ منشأ گونه‌ها نوشته بود، استدلال‌هایش را از الهیات طبیعی با بیان برهان نظم و به کار‌گیری تمثیل ساعت‌ساز شروع کرده است. داکینز در مقابل، تفاوت بین طراحی انسان و پتانسیلش برای برنامه‌ریزی با عملکرد انتخاب طبیعی را هدف قرار داد و بنابراین فرآیندهای تکاملی را به ساعت‌سازی نابینا تشبیه کرده است.

طرح بزرگ کتاب علمی محبوب و یکی از بهترین کتاب های علمی است که فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ با همراهی لئونارد ملودینو نوشت و این کتاب در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این کتاب تاریخچۀ دانش علمی جهان را بررسی می‌کند و نظریۀ اِم یازده بُعدی نیز در آن توضیح داده شده است. نویسندگان در کتاب خاطر نشان کرده‌اند که نظریۀ میدان یکپارچه (نظریه‌ای مبتنی بر مدل اولیۀ جهان که آلبرت اینشتین و سایر فیزیکدانان ارائه کرده‌اند) ممکن است اصلاً وجود نداشته باشد.

استدلال کتاب این است که برای توضیح منشأ جهان لازم نیست حتماً در مورد وجود یا عدم وجود خدا صحبت کرد و بیگ بنگ فقط پیامد قوانین فیزیکی است. هاوکینگ در پاسخ به انتقادات گفت: «نمی‌توان ثابت کرد که خدا وجود ندارد اما علم نیازی به وجود خدا ندارد.» کتاب طرح بزرگ با ایونیان یونانی شروع می‌شود که ادعا می‌کردند طبیعت بر اساس قوانین و نه با ارادۀ خداوند کار می‌کند. بعد در کتاب به اثر نیکلاوس کوپرنیک اشاره کرده‌اند که نظریۀ قرار نداشتن زمین در مرکز جهان را مطرح کرده بود.

این کتاب تنها بعد از چند روز انتشار در ایالات متحده تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب آمازون شد. در سپتامبر سال ۲۰۱۰ این کتاب در بریتانیا منتشر شد و همان روز تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب آمازون بریتانیا شد. این کتاب در همان سال ۲۰۱۰ در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی برای بزرگسالانِ نیویورک تایمز قرار گرفت.

کتاب طرح بزرگ استیون هاوکینگ برای بهترین کتاب های علمی

تاریخچۀ مختصر زمان، کتابی در مورد بیگ‌ بنگ تا سیاهچاله‌‌ها و کیهان‌شناسی نظری‌ و یکی از بهترین کتاب های علمی است که فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ آن را نوشته است. هاوکینگ این کتاب را برای خوانندگان و علاقه‌مندانی نوشت که هیچ دانش قبلی در مورد فیزیک ندارند اما دوست دارند چیزهای جدید در مورد موضوعات جالب فیزیکی یاد بگیرند.

هاوکینگ در کتاب تاریخچۀ زمان با عبارت‌های غیرفنی، ساختار، منشأ، توسعه و سرنوشت نهایی کیهان که موضوعات مطالعۀ نجوم و فیزیک مدرن هستند را توضیح داده است. او در این کتاب در مورد مفاهیم اساسی مثل فضا و زمان، بلوک‌های اساسی ساختاری تشکیل دهندۀ جهان و نیروهای اساسی حاکم بر آن (مثل گرانش)‌ صحبت می‌کند. هاوکینگ دو نظریۀ اصلی نسبیت عام و مکانیک کوآنتومی که دانشمندان امروزی برای توصیف جهان از آن استفاده می‌کنند را نیز توضیح داده است.

در نهایت هاوکینگ در مورد نظریۀ همه چیزش صحبت کرده که همه چیز را در جهان به شیوه‌ای منسجم توصیف می‌کند. این کتاب تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین و پرخواننده‌ترین کتاب‌های علمی شد و بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آن نیز در سراسر دنیا به فروش رسید. این کتاب یکصد و هشتاد و چهار هفته در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها ماند و این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

جهان در پوست گردو را نیز استیون هاوکینگ فیزیکدان معروف نوشت و این کتاب دنبالۀ کتاب تاریخچۀ زمان است و به عنوان یکی از بهترین کتاب های علمی برندۀ جایزۀ اونتیس شد. این کتاب هاوکینگ دربارۀ فیزیک نظری است. در این کتاب هاوکینگ به مخاطبین عام، موضوعات مختلفی در رابطه با نظریه‌های پروفسورهای کرسی ریاضیات لوکاسی مثل قضایای ناتمامیت گودل و غشا (بخشی از نظریۀ ابر ریسمان در مکانیک کوانتومی) را توضیح می‌دهد.

جهان در پوست گردو تاریخچه و اصول فیزیک مدرن است. قصد هاوکینگ در این کتاب ترکیب نظریۀ نسبیت عام انیشتین و نظریۀ ریچارد فایمن در مورد تاریخچه‌های متعدد به یک نظریه است. این نظریه، همان نظریۀ همه چیز خود استیون هاوکینگ است که در آن هر آنچه در جهان اتفاق افتاده توضیح می‌دهد.

تبار انسان نوشتۀ چارلز رابرت داروین، طبیعت‌شناس، زمین‌شناس و زیست‌شناس انگلیسی است که بیشتر به‌خاطر مشارکت‌هایش در زیست‌شناسی تکاملی مشهور شده است. تبار انسان یکی از بهترین کتاب های علمی است. استدلال چارلز داروین مبنی بر این‌که همۀ گونه‌های حیات، اجداد مشترکی دارند اکنون به طور گسترده پذیرفته شده است و یک مفهوم اساسی علمی تلقی می‌شود.

این کتاب اهتمامی در شناسایی شجره‌نامۀ انسان در تطابق با دیگر جانداران است. چارلز داروین در تبار انسان و انتخاب در رابطه با جنسیت، تئوری تکامل را برای تکامل انسان به‌کار برده است. همچنین در تبار انسان نظریه‌هایش در رابطه با جنسیت، شکلی از سازگاری بیولوژیکی متمایز و در عین حال مرتبط با انتخاب طبیعی را شرح داده است.

در این کتاب دربارۀ بسیاری از موضوعات مرتبط مثل روانشناسی تکاملی، اخلاقیات فرگشتی، تفاوت بین نژادهای انسانی، تفاوت بین جنسیت‌ها، نقش غالب زنان در انتخاب همسر و ارتباط نظریۀ فرگشت با جامعه نیز بحث شده است. رویکرد داروین برای استدلال تکامل انسان‌ها در واقع تشابه انسان‌ها با دیگر حیوانات را مشخص کرده است. او کتاب تبار انسان را از شباهت‌های تشریحی، تمرکز بر ساختار بدن و جنین شناسی شروع کرده است.

سیر زمان یکی از بهترین کتاب های علمی است که فیزیکدان ایتالیایی کارلو روولی آن را نوشته و دربارۀ زمان در فیزیک است. کارلو روولی دانشمند برجسته‌ای است که در مورد تئوری یا پدیدۀ تغییر سرعت در گذر زمان نوشته است و جزو فیزیکدانانی است که سعی می‌کنند نظریۀ نسبیت و گرانش کوآنتومی حلقه‌ای را یکسان سازی کنند. چرا گذشته را به‌خاطر می‌آوریم و آینده را نه؟ «جریان» زمان به چه معناست؟ آیا ما در زمان وجود داریم یا زمان در ما وجود دارد؟

کارلو روولی با نثری ساده و قابل‌فهم پرسش‌های ما دربارۀ ماهیت زمان را در کتاب سیر زمان بررسی کرده است. برای اکثر خوانندگان چنین مبحثی ناآشناست. همۀ ما زمان را تجربه می‌کنیم اما هر چه دانشمندان سعی می‌کنند بیشتر زمان را یاد بگیرند، زمان اسرارآمیزتر می‌شود. ما زمان را یکنواخت و جهانی در نظر می‌گیریم که به طور پیوسته از گذشته به آینده حرکت می‌کند و آن را با ساعت اندازه می‌گیریم.

روولی در سیر زمان این فرضیات را یکی یکی از بین می‌برد و جهان عجیبی را آشکار می‌کند که در اساسی‌ترین سطح آن، زمان ناپدید می‌شود. در سیر زمان روولی سعی کرده است تا ایده‌هایی از فلسفه، علم و ادبیات را با هم ترکیب کند. روولی در این کتاب پیشنهاد می‌کند که درک ما از جریان زمان به دیدگاه خود ما بستگی دارد، پس بهتر است از ساختار مغز و احساسات شروع کنیم تا این جریان زمانی را بهتر درک کنیم. سیر زمان موقع انتشار پرفروش‌ترین کتاب ایتالیا شد.

در سال ۲۰۱۶، آدام بکر، متخصص فیزیک نجومی، نویسنده و فیلسوف آمریکایی از بنیاد آلفرد پی‌اسلون کمک مالی دریافت کرد تا کتابی دربارۀ تاریخچه، توسعه و مجادلات پیرامون بنیادهای کوانتومی بنویسد. کتاب چه چیزی واقعی است؟ بر این سؤال متمرکز شد که فیزیک کوانتوم دقیقاً دربارۀ ماهیت واقعیت چه می‌گوید. در این کتاب که یکی از بهترین کتاب های علمی است، آدام بکر جستجوی بی‌پایان در معنای فیزیک کوآنتوم را شروع کرد.

همۀ فیزیکدانان موافق‌اند که مکانیک کوآنتومی یکی از بهترین دستاوردهای علمی بشریت است اما بپرسید منظورشان چیست و بعد جنجال به پا می‌شود. برای یک قرن اکثر فیزیکدانان از تفسیر کپنهاکی نیلز بور که یکی از تفسیرهای مکانیک کوانتومی‌ست و دیدگاه‌هایی را دربارۀ گزاره‌ها و پیش‌بینی‌های مکانیک کوآنتومی در خود دارد پیروی می‌کردند و سوالات مربوط به واقعیت نهفته در فیزیک کوانتومی را بی‌دلیل رد می‌کردند.

تفسیر کپنهاکی که مخلوطی از نفس‌گرایی و استدلال‌های ضعیف است سال‌ها پابرجا ماند چون شاگردان بور به شدت از میراثش محافظت می‌کردند و جامعۀ فیزیک آزمایش‌های علمی را به استدلال‌های فلسفی ترجیح می‌داد. در نتیجه اگر کسی وضعیت موجود را زیر سوال می‌بُرد حرفۀ خودش را نابود کرده بود. با این‌حال از دهۀ ۱۹۲۰ تا امروز فیزیکدانانی مثل جان بل، دیوید بوهم و بسیاری دیگر اصرار داشتند تا معنای واقعی مکانیک کوآنتومی را بیابند. چه چیزی واقعی است؟ در واقع داستان گیرای نبرد ایده‌ها و دانشمندان شجاعی‌ست که جرئت کردند برای حقیقت بایستند.

زمین شگفت‌‌انگیز ما نوشتۀ جان وودوارد طبیعت‌شناس، باستان‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی و یکی از بهترین کتاب های علمی است. این کتاب دایره‌المعارف مصوری از شگفت‌انگیزترین چیزهای سیاره‌مان است که هیچ‌ کودکی تابه‌حال آن‌ها را به چشم ندیده است. عکاسی شگفت‌انگیز و تصاویر کاملاً جدید سه بُعدی و حقایق و آمارهای باورنکردنی، این کتاب را تبدیل به جذاب‌ترین کتاب مصور کرده‌اند. بچه‌ها می‌توانند ساختارهای طبیعی شگفت‌انگیز، الگوهای آب و هوای باورنکردنی، پدیده‌های اقیانوسی و ویژگی‌های در حال تغییر زمین را در این کتاب کشف کنند.

در زمین شگفت‌انگیز ما می‌توانید از بالا به زمین نگاه کنید و به سمت اعماق زمین پیش بروید و از وسط طوفان خروشان به اطراف‌تان نگاه کنید و در تصاویر تماشایی صخره‌های مرجانی رنگارنگ، فوران آتشفشانی، غارهای یخی و بسیاری تصاویر شگفت‌انگیز دیگر غرق شوید. متن‌های جدید و آموزندۀ این کتاب بر اساس آخرین اکتشافات و تحقیقات علمی است. زمین شگفت‌انگیز ما، شما را به سفری خارق‌العاده می‌برد و ویژگی‌های افسانه‌ای فوق‌العادۀ زمین یا همان خانه‌مان را به شما نشان می‌دهد.

کتاب بدن انسان آلیس رابرتز، دایره‌المعارف مصور و یکی از بهترین کتاب های علمی است که جزئیات پیچیدۀ تمام جنبه‌های بدن انسان تا کوچک‌ترین جزئیات بدن انسان -از سلول‌ها گرفته تا دی‌اِن‌اِی و بزرگ‌ترین استخوان بدن انسان- را به نمایش گذاشته است. با تصاویر و تصویربرداری‌های پزشکی سه‌ بُعدی این کتاب، می‌توانید نگاهی دقیق به فرم‌ها و عملکردهای بدن در فیزیولوژی و آناتومی بیندازید و نحوۀ عملکرد بدن و سیستم‌ها و توانایی‌های شگفت‌انگیز آن را ببینید.

برای درک بدن انسان مُدرن که در واقع بدن خود ماست، این کتاب ابتدا نگاهی به اجدادمان و چگونگی شکل‌گیری آناتومی ما به واسطۀ تکامل انسان خردمند انداخته است. در واقع تکامل انسان خردمند به ما توانایی داد تا به صورت امروزی راه برویم، زبان ارتباطی را به وجود آوریم و با دستان‌مان ابزار بسازیم. در این کتاب می‌آموزید که دی‌اِن‌اِی چه نقشی در تکامل و عملکرد ما داشته است.

همچنین تصاویر جزئیات ساختارهای سلولی، مسیرهای حرکتی مغز و عنبیه داخلی انسان در این کتاب درج شده است که تنها می‌توانید آن‌ها را با میکروسکوپ و یا سایر ماشین‌های تصویربرداری خاص ببینید. کتاب بدن انسان در واقع آناتومی زیبای بدن انسان و نحوۀ عملکرد اسکلت، ماهیچه‌ها و رباط‌ها را به شما نشان داده است، همچنین نشان می‌دهد که بدن ما چگونه رشد کرده، تغییر می‌کند و چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود تا بدن به صورت طبیعی رشد نکند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب های علمی را به شما معرفی کنیم. همچنین کتاب‌هایی را در مقاله گنجاندیم که مصور و جذاب‌ترند و مسلما خیلی راحت‌تر و بهتر مطالب آن‌ها را درک خواهید کرد. امیدواریم از خواندن مقاله لذت برده باشید. لطفاً نظرات خودتان را در کامنت‌ها برایمان بنویسید و بدانید نظر شما بسیار برای ما مهم است.

(Visited 13 times, 1 visits today)