کاور جلد کتاب های کارلو روولی

کتاب های کارلو روولی

در این مقاله به معرفی کتاب های کارلو روولی می‌پردازیم. تابه‌حال دل‌تان می‌خواسته تا کتاب‌هایی در زمینۀ علم و فیزیک پیدا کنید که به زبان ساده نظریه‌های مختلف مثل نظریۀ گرانش کوآنتومی، ذرات بنیادین، سیاهچاله‌ها، کیهان‌شناسی و ترمودیناک را برایتان توضیح دهد؟ کارلو روولی فیزیکدان نظری و نویسندۀ ایتالیایی این کار را انجام داده و نشر چترنگ کل مجموعۀ برترین کتاب‌ های کارلو روولی را به چاپ  رسانده است. می‌توانید تمام کتاب های کارلو روولی را از سایت خرید کتاب آنلاین سی‌بوک با تخفیف ویژه تهیه نمایید.

کارلو رووِلّی کیست؟

کارلو رووِلّی فیزیکدان نظری و نویسندۀ ایتالیایی و استاد فیزیک دانشگاه‌ اکس‌مارسی است که از سال ۲۰۰۰ در ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده کار کرده است. روولی عمدتاً در زمینۀ گرانش کوآنتومی کار می‌کند و بنیانگذار نظریۀ گرانش کوآنتومی حلقه و همچنین از پیشگامان پژوهش جاذبۀ کوآنتوم است. او همچنین در زمینۀ تاریخ و فلسفۀ علم نیز کار کرده است و با چندین روزنامۀ ایتالیایی همکاری داشته است.

از میان کتاب‌ های کارلو روولی، کتاب علمی محبوبش «گفتارهایی از فیزیک» است و در اصل در سال ۲۰۱۴ به زبان ایتالیایی منتشر شد. این کتاب به ۴۱ زبان ترجمه شده و بیش از یک میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شد. مجلۀ فارن پالیسی در سال ۲۰۱۹ کارلو روولی را در فهرست ۱۰۰ متفکر تأثیرگذار جهانی قرار داد. در ایران نشر چترنگ کتاب‌های کارلو روولی را با ترجمۀ سمانه نوروزی، کامیاب تقی‌زاده و شیرین رهنما به چاپ رسانده است.

این کتاب کوچک که کمتر از ۱۰۰ صفحه دارد یکی از کتاب های کارلو روولی و حاوی چند ایدۀ بزرگ است و برای افرادی نوشته شده است که از فیزیک مدرن چیزی نمی‌دانند یا دانش اندکی در این زمینه دارند. گفتارهایی از فیزیک در واقع مجموعه‌ای از مقاله‌های روولی است که برای اولین بار در روزنامۀ ایتالیایی «ایل سوله ونتی کواتر اوره» منتشر شدند.

این کتاب که تنها یکی از کتاب های کارلو روولی است، مطالبی سرگرم‌کننده و شگفت‌انگیز از فیزیک مدرن، نسبیت عام انیشتین، مکانیک کوانتومی، ذرات بنیادین، سیاه‌چاله‌ها، کیهان‌شناسی، ترمودینامیک و معماری پیچیدۀ جهان دارد و نقش انسان در این دنیای عجیب و شگفت‌انگیز را به سادگی توضیح می‌دهد.

همچنین نویسنده در این کتاب به سؤالات و برخی ابهامات دنیای فیزیک پاسخ داده است. کارلو روولی، فیزیکدان نظری مشهور مثل یک راهنمای علمی شاعرانه و فلسفی عمل کرده و به طور لذت بخشی قوانین فیزیک را در این کتاب شرح داده است. در این کتاب که یکی از برجسته‌ترین کتاب های کارلو روولی است، نویسنده ما را به مرز دانش، به دقیق‌ترین نقطه‌های بافت فضا می‌کشاند و سپس ما را به مبدأ کیهان بازمی‌گرداند.

روولی در این کتاب به ما یادآوری می‌کند که ما در واقع غبار ستارگان و موجوداتی صغیر در صفحۀ نمایش کهکشان‌ها هستیم. اولین گفتار کتاب به نظریۀ نسبت عام آلبرت انیشتین با عنوان «زیباترین نظریه» اختصاص دارد و در بخش آخر نویسنده به موضوع انسان و این سؤال می‌پردازد که با توجه به دنیای عجیبی که علم فیزیک به تصویر می‌کشد، چگونه امکان دارد که راجع به وجود و حیات بشر سخن گفت.

آیا زمان واقعی است؟ اصلاً چه چیزی واقعی است؟‌ ظاهراً اوضاع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. حقیقت معمولاً با چیزی که به نظر می‌رسد تفاوت دارد. زمین تخت به نظر می‌رسد اما کروی‌ست، ظاهراً خورشید در آسمان می‌گردد اما در واقع این ما هستیم که در گردشیم.

ساختار زمان هم آن چیزی نیست که به نظر می‌آید! هیچ‌کس نگفته که نظریۀ نسبیت انیشتین آسان است. تصور انیشتین مبنی بر این‌ است که زمان و مکان اساساً یکی هستند (مفهوم منحنی فضا-زمان).

سیر زمان یکی از کتاب های کارلو روولی است و خوشبختانه این فیزیکدان ایتالیایی در کتاب سِیر زمان، «پیچ‌خوردگی زمان» و دیگر مسائل فیزیک تجربی را به وضوح توضیح داده است.  سیر زمان یکی از برترین کتاب‌ های کارلو روولی است. سیر زمان، مراقبه‌ای عمیق‌تر و مبهم‌تر است که برخی از تحولات کلیدی در فلسفه و فیزیک زمان را روشن می‌کند. کتاب های کارلو روولی و همچنین این کتابش، پُر از نقل‌ قول‌های فیلسوف‌ها و دانشمندانی مثل فیلسوف یونانی آناکسیماندروس است و نویسنده سعی کرده در آن سنت دیرینۀ زمان گالیله تا داروین که نوشتن بدون اصطلاحات علمی است را ادامه دهد.

انیشتین گفت که زمان یک توهم است. در نظریۀ نسبت عام (که بیش از یک قرن پیش و در سال ۱۹۱۵ منتشر شد) انیشتین پیش‌بینی کرد که هر چه بیشتر از سطح زمین فاصله بگیرید زمان سریع‌تر می‌گذرد. مثلاً اگر ساعتی را روی زمین قرار دهید، زمان این ساعت سریع‌تر از ساعت روی میز می‌گذرد. پس کدام یکی از این دو ساعت زمان واقعی را نشان می‌دهند؟ در واقع این سؤال اصلی کتاب سیر زمان روولی است.

روی دیگر حقیقت: سفر به گرانش کوآنتومی، یکی از کتاب های کارلو روولی فیزیکدان ایتالیایی و مصور است. این کتاب همچنین یکی از برترین کتاب های کارلو روولی است و اولین بار در سال ۲۰۱۴ و قبل از کتاب گفتارهایی از فیزیک به زبان ایتالیایی منتشر شد و سپس در سال ۲۰۱۶ به زبان انگلیسی منتشر شد که در آن زمان ترجمۀ انگلیسی گفتارهایی از فیزیک منتشر شده بود.

فصل‌های آغازین کتاب دربارۀ تاریخچه و تکامل گرانش کوآنتومی است. روولی از مشاهدات علمی فیلسوفان ماقبل سقراط شروع کرده و در نهایت به ایده‌های آیزاک نیوتن و در نهایت آلبرت انیشتین می‌رسد.

روولی نظریه‌ای را مطرح می‌کند که در آن معتقد است گرانش کوآنتومی وحدت بزرگی را برای جهان به ارمغان می‌آورد. سپس روولی بیان می‌کند که فضا و زمان، امواج و ذرات و انرژی و ماده همه یکسان هستند. کتاب های کارلو روولی این موضوع را مطرح می‌کنند که، فیزیک عمیق‌تر از هر علم دیگری است و به اعماق معمای هستی می‌رود. قوانین فیزیک -جاذبه، انرژی و حرکت- در واقع زیربنای قوانین شیمی، اخترفیزیک و هواشناسی هستند. بنابراین برای درک جهان باید کمی فیزیک را درک کرد. هدف کتاب و نویسنده آسان کردن درک فیزیک برای افراد عادی است.

این کتاب یکی از پر موضوع‌ترین کتاب های کارلو روولی است. از اختاپوس گرفته تا دانته، فیزیکدان ایتالیایی این بار دانش عمیقش از علم و هنر را در هم آمیخته است. ما در عصر طلایی نویسندگی علمی زندگی می‌کنیم، جایی که موضوعات سنگینی مثل مکانیک کوآنتومی، ژنتیک و نظریۀ سلولی هر روز برای مخاطبان زیادی قابل درک‌تر می‌شوند.

با این وجود به ندرت پیش آمده است که حتی با استعدادترین نویسندگان علمی آثارشان را با دانش عمیق هنر ترکیب کنند.

کارلو روولی یکی از این نویسندگان نادر است و کتاب های کارلو روولی بسیار خاص هستند و کارلو روولی در این کتاب مانند برخی روشنفکران به دوران باستان برگشته است و علم و علوم انسانی را حوزه‌های مکمل دانش در نظر گرفته و مفسر ظریف هر دو است. در این کتاب که یکی از جذاب‌ترین کتاب های کارلو روولی است، نویسنده دربارۀ موضوعات متنوعی مثل فلسفۀ کلاسیک، معنای علم، نقش مذهب، ماهیت سیاهچاله‌ها، خطاهای انیشتین، اخترشناسی لئوپاردی، طب سنتی و یونسکو و غیره نوشته است.

این کتاب یکی از جدیدترین کتاب های کارلو روولی است و در واقع مجموعه‌ای مقالات کم حجم و تأثیرگذار در زمینۀ فرهنگی و علمی است که در روزنامه به چاپ رسیده‌اند. روولی در این کتاب به این سوال می‌پردازد که اختاپوس با مغزی که در سراسر بدنش پخش شده و بازوهایی که می‌توانند به طور مستقل فکر کنند چه حسی دارد؟ و نویسنده حیرت‌زده از خودش می‌پرسد اگر تکامل بتواند چنین شکل متفاوتی از هوش را در این سیاره کوچک بسازد و به چنین چیزی دست یابد، پس چه موجودات پیچیده‌تری ممکن است در سایر نقاط کهکشان وجود داشته باشند؟

این کتاب و این مقاله‌ها سفری سرگرم‌کننده و روشنگرانه در میان رشته‌های گسترده‌ هستند که به لطف قلم توانا و افکار واضح روولی هرگز تصادفی یا از هم گسیخته به نظر نمی‌رسند.

هلگولند یکی از آخرین کتاب های کارلو روولی است. کارلو روولی، داستان‌نویس ماهر در این کتاب به ورنر هایزنبرگ نابغه پرداخته که نظریۀ تکامل ستارگان را ارائه کرد و باعث شد تا رایانه‌ها به وجود بیایند.

استدلال مارک کاک، ریاضیدان مشهور چنین بود که دو نوع نابغه وجود دارد. یک نوع از آن‌ها نابغۀ معمولی هستند که اگر فقط کمی از آنچه هستیم باهوش‌تر بودیم می‌توانستیم به راحتی از آن‌ها تقلید کنیم چون رمز و رازی در نحوۀ عملکردشان وجود ندارد.

وقتی صحبت از نوع دوم نوابغ یا «جادوگران» می‌شود، حتی بعد از این‌که بفهمیم این نوابغ چه کار کرده‌اند، روند انجام کارشان برای همیشه یک راز باقی می‌ماند.

ورنر هایزنبرگ قطعاً یک جادوگر بود که برخی از چشمگیرترین بینش‌ها در مورد ماهیت واقعیت را به وجود آورد. کارلو روولی اولین عمل جادویی هایزنبرگ یعنی نامعادلۀ مشهور عدم قطعیت را در ابتدای کتاب هلگولند تعریف کرده است. هلگولند یکی از برترین کتاب های کارلو روولی است و نویسنده عنوان کتاب را از نام جزیره‌ای صخره‌ای، بایر و بادگیر در دریای شمال گرفته است، جایی که هایزنبرگ، فیزیکدان ۲۳ سالۀ آلمانی در سال ۱۹۲۵ برای بهبودی بیماری‌اش و نیاز به تنهایی به آن‌جا رفت.

در همین چند روز اقامت در جزیرۀ هلگولند بود که هایزنبرگ بعد از انجام محاسبات به کشفی دست یافت که او را گیج و متحول کرد. با مهارت داستان‌نویسی‌اش در کتاب هلگولند، روولی به ما نشان می‌دهد که هایزنبرگ با عملکرد درونی اتم کوآنتومی درگیر بود که در آن الکترون‌ها در اتم فقط در مدارهای دقیق معینی، در فاصلۀ دقیق معینی از هسته و با انرژی‌های مشخص به دور هسته می‌چرخند درست پیش از آن‌که به طور جادویی از یک مدار به مدار دیگر «جهش» داشته باشند.

یکی از کتاب های کارلو روولی یعنی هلگولند، در مورد سوالات حل نشده‌ای است که هایزنبرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرد این بود که چرا فقط این مدارها؟ چرا فقط جهش‌های مداری خاص؟ ایدۀ هایزنبرگ عجیب بود اما همان‌طور که روولی اشاره می‌کند همین ایده‌ها و سوالات هایزنبرگ امکان توضیح حقایق سرکش و ایجاد یک نظریۀ ریاضی منسجم از جهان اتمی را فراهم کرد.

سخن آخر

در این مقاله  کتاب های کارلو روولی را به شما معرفی کردیم که در واقع برترین و شگفت‌انگیزترین کتاب های کارلو روولی هستند. حالا به نظرتان شما هم می‌توانید با خواندن کتاب‌ های کارلو روولی به راحتی سر از مسائل و نظریه‌های فیزیک در بیاورید؟ نظرتان را در کامنت‌ها بیان کنید و مقالهٔ ما را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و کتاب های کارلو روولی را به دوستان‌تان هم معرفی کنید.

(Visited 7 times, 1 visits today)