معرفی کتاب به امید دل بستم

یسنا پارسی
یسنا پارسی
12 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
یسنا پارسی
12 دقیقه
196
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد. لنکالی قرار بود این داستان را با همراهی دوست صمیمی‌اش بنویسد و قرار بود این داستان با شخصیت‌هایی نوشته شود که مشکلاتی شبیه به خودِ نویسنده و دوستانش دارند اما دوست لنکالی پیش از شروع نوشتن کتاب از دنیا رفت و لنکالی داستان را به شکلی دیگر نوشت. این کتاب داستان چند نوجوان است که همگی به دلیل بیماری‌های لاعلاج در بیمارستان بستری و منتظر مرگ هستند. ماجرا در پس دورنمای بی‌رحم یک بیمارستان می‌گذرد و کتاب با این جملهٔ تکان‌دهنده آغاز می‌شود: «عشق زندگی‌ام دارد می‌میرد.»

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر دربارهٔ این داستان پرطرفدار و خواندنی بدانیم.

یک دست اسکلتی که بر روی آن گل روییده است

معرفی کتاب به امید دل بستم

داستان کتابِ به امید دل بستم از دیدگاه یک راوی دانای کل نقل می‌شود و کاوشی در دوستی، احساس گناه، بیماری، عشق و تمام چیزهایی است که ما را به یک انسان تبدیل می‌کنند. این کتاب داستان کسانی است که به دنبال دوستی، آزادی و شورش هستند؛ کسانی که هر کدام یک‌جور شکسته‌اند و هرکدام به روش خود قوی شده‌اند.

بیمارستان برای همه یادآور بیماری، غم و مرگ است و برای سَم، شخصیت اصلی داستان، نیز همین‌طور بود، تا این‌که با افراد جدیدی آشنا شد. چندین نوجوان دیگر مانند خودش که در لبهٔ پرتگاه مرگ ایستاده بودند، گروهی که همگی می‌دانستند آخر داستان زندگی‌شان تنها یک چیز است: مرگ. 


نویسنده از میان دردها و رنج‌های شخصیت‌های مختلف این داستان، عشق و زندگی و حتی معجزه را می‌یابد و داستانِ نوجوانانی را به تصویر کشیده که مصمم هستند آن‌چه بیماری از آن‌ها گرفته، از زندگی پس بگیرند.

لازم است این را هم بگوییم که بسیاری از توضیحاتِ علمی مربوط به بیماری‌ها به‌شکل ساختگی در رمان آورده شده‌اند و نباید به‌عنوان پرونده‌های واقعیِ پزشکی تحلیل و بررسی شوند. 

کارتونی از شخصیت‌های کتاب به امید دل بستم با لباس‌های بیمارستان

خلاصهٔ کتاب به امید دل بستم

سَم به همراه عشق زندگی‌اش، روی پل می‌ایستند. عشق زندگی‌اش قصد دارد جانِ خود را بگیرد. او سعی می‌کند از خودکشی او جلوگیری کند اما او ناامیدانه می‌گوید که از زندگی در بیمارستان خسته شده است و زندگی‌اش خارج از بیمارستان هیچ معنایی ندارد. او از روی پُل به پایین می‌پرد و جان خود را می‌گیرد و سَم را دلشکسته رها می‌کند. 

سَم دیگر نمی‌تواند دوست‌داشتن را باور کند و از دست‌دادن کسی دیگر را تحمل کند. او قسم می‌خورد که دیگر هیچ‌کسی را به‌جز دوستانش دوست نداشته باشد: سونی، نئو و کوری.

 

سونی دختری پرانرژی با موهای قرمز است که مشکل تنفسی دارد و تنها با یک ریه نفس می‌کشد.
نئو پسری بداخلاق است که به‌شدت به داستان‌نویسی علاقه دارد و موقتا باید روی ویلچر بنشیند.
کوری معروف به سی، پسری زیبا، عضلانی و بزرگ است که قلبی مهربان اما ضعیف دارد. 
و راوی داستان هم وضعیت خوبی ندارد. 

 

همهٔ شخصیت‌های این داستان می‌دانند که فرصت زیادی ندارند و دیر یا زود باید دنیا را ترک کنند پس تصمیم می‌گیرند از زندگی لذت ببرند، با خوشحالی‌های کوچک شاد باشند و حق‌شان را از زندگی پس بگیرند. آن‌ها گاهی از بیمارستان مرخص می‌شوند اما مدت زیادی دور از بیمارستان نمی‌مانند. مریضی‌شان خیلی حریص و طمع‌کار است. آن‌قدر از وجودشان می‌کشد تا این‌که دیگر حتی خودشان را هم نمی‌شناسند.

آن‌ها برای فرار از لحظه‌های عذاب‌آور بیمارستان از فروشگاه‌های بیمارستان وسایل مختلف می‌دزدند، گرچه نیازی به این وسایل ندارند اما هیجان این کار را دوست دارند. اما راوی معتقد است که دوستانش دزدهای افتضاحی از آب در آمده‌اند. نئو بیش‌ازحد نیش و کنایه می‌زند و نمی‌تواند غریبه‌ها را به خود جذب کند؛ خیلی بداخلاق است. سونی مثل یک حریقِ غیرقابل مهار است؛ آن‌قدر سروصدا دارد که نمی‌توانی از چنگ قانون فرار کنی. سی هم اصلاً در باغ نیست، همیشه هدفون داخل گوشش است یا دارد شعرهای نئو را می‌خواند. 

تا این‌که همگی تصمیم جدیدی می‌گیرند و برنامه‌ای جدید می‌ریزند، برنامه‌ای که نمی‌دانند آخرش عاقبت خیلی خوشی ندارد. 


آن‌ها یک روز تصمیم می‌گیرند بیمارستان را ترک کنند تا بتوانند یک روز به دور از فضای غم‌آلود و مراقبت‌های همیشگی پدر و مادرشان زندگی کنند. آن‌ها تمام وسایل مورد نیازِ این ماجراجویی جذاب و خطرناک را مهیا می‌کنند. تا این‌که دختری زیبا با موهای طلایی به اسم هیکاری به جمع آن‌ها اضافه می‌شود. دختری بازیگوش، پرنشاط و عجیب‌وغریب که زندگی همهٔ شخصیت‌های این داستان را دگرگون خواهد کرد.

به امید دل بستم
عنوان کتاب:
به امید دل بستم
ناشر:
داهی
نویسنده:
لنکالی
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

راوی متفاوت داستان به امید دل بستم

سم راوی داستان است. او از این جهت دانای کل است که می‌داند هر کدام از شخصیت‌ها چه فکر می‌کنند و چه احساسی دارند. در ابتدای داستان به‌نظر می‌رسد که او یک بیمار معمولی است. او ماجراهایی با بیمارهای قبلی بیمارستان داشته است با این‌حال لنکالی نشان می‌دهد که سم راوی‌ای غیرقابل اعتماد است؛ او عمداً اطلاعاتی را که برای خواننده مهم است کنار می‌گذارد. در فصل‌های انتهایی داستان متوجه می‌شوید که سم درواقع تجلی فیزیکی امیدها و رویاهایی است که مردم هنگام مراجعه به بیمارستان دارند. سم در ابتدای داستان امیدش را به دوست داشتن و عشق از دست ‌داده است چون مرگ‌های زیادی را به چشم خودش دیده است. اما هنگامی که هیکاری به بیمارستان می‌رسد، سم پیوند خاصی با او برقرار می‌کند و هیکاری سم را با امیدها و رویاهای از دست‌رفته‌اش پیوند می‌دهد.

کارتونی از شخصیت‌های کتاب به امید دل بستم با لباس‌های معمولی

بریده‌هایی از کتاب به امید دل بستم

«چه مریض باشی چه نباشی، شب‌ها پنجره‌ها مثل آینه عمل می‌کنند. قبل‌ترها، به دوستانم انعکاس جنازه‌ها را نشان می‌دادند: اسکلت‌هایی که دیگر یک ذره گوشت هم دورشان نیست، اندام‌های داخلی‌شان که دارند از قفسهٔ سینه بیرون می‌افتند، خون از دهانشان جاری می‌شود. از فکرِ اینکه آن‌ها هم این‌طور خواهند شد به خودشان می‌لرزیدند و نوک انگشت‌های خود را روی سطحی که این‌طور آن‌ها را مجذوب کرده بود می‌کشیدند. تشخیص‌های جدید، قرص، سون و درمان‌هایِ جدید دیگری که دوست نداشتند دوباره به زندگی‌هایشان رخنه کند. بازتاب آن‌ها در آینه به حقیقت زندگی‌‌شان تبدیل شده بود. بنابراین دوستانم به‌جای دیدنِ شکل جدیدی از خود به‌خاطر خوابیدن در این تخت‌ها و پوشیدنِ لباس‌های بیمارستان این‌قدر شکننده شده بود، چراغ‌ها را خاموش می‌کردند. از یک ردیف پله بالا رفته و روی سقف دور هم جمع می‌شدند. با نوک انگشت‌های خود آسمان را لمس می‌کردند. هیچ مانعی بین آن‌ها و ستاره‌ها نبود و می‌توانستند آن‌ها را لمس کنند.»

«نئو داستان‌ها را فقط نمی‌خواند، بلکه آن‌ها را در وجود خود نگه می‌دارد. او فقط داستان نمی‌نویسد، بلکه به بخشی از آن داستان تبدیل می‌شود. بیشتر چیزهایی که می‌نویسد حقیقت دارند. عرق سرد بر تن آدم می‌نشانند، اما خُب بیشتر چیزهایی که می‌نویسد را دور می‌ریزد. همیشه همین‌طور بوده. سونی یک سیگار بین لب‌های نئو می‌گذارد و یکی هم بین لب‌های من. نئو که سعی دارد سیگار را محکم در دهانش نگه دارد دستش را دور آتش فندک می‌گیرد تا باد خاموشش نکند. آتش فندک آن‌قدر در باد می‌جنبد تا اینکه خاکسترها بالأخره سیگار سونی را روشن می‌کنند. ما قبلاً هیچ‌وقت سیگار نکشیدیم. چیزی هم ننوشیدیم. نئو دود سیگار را داخل ریه‌اش نمی‌برد. در عوض من را در حال انجام این کار تماشا می‌کند و اجازه می‌دهد بوی آن مشامش را بسوزاند و دود را تماشا می‌کند که به آسمان بلند شده و با ابرها یکی می‌شود. سی و سونی نوشیدنی را که در سر شیشه کف کرده، یک‌جا فرو نمی‌برند. سوژه‌های ممنوعه همین که در دست‌هایمان نشستند برای ما شدند. ما موجودات حریصی هستیم اما ناسپاس نیستیم. حتماً لازم نیست جایی را خراب کنی تا قدر سلاح‌های خود را بدانی.»

لنکالی، نویسندهٔ کتاب به امید دل بستم

لنکالی نام مستعار لو-آندریا کاله‌وارث است. این نویسندهٔ جوان در سال 2004 در فرانسه به دنیا آمد و چنان در دنیای خیالاتش سیر می‌کرد که والدینش به شوخی به او می‌گفتند انگار در ماه زندگی می‌کند. لنکالی در ده سالگی به ایالات‌ متحده نقل‌مکان کرد و شروع به نوشتن داستان‌های مختلف کرد. او در دانشگاه فلوریدا به تحصیل در رشتهٔ ادبیات کلاسیک پرداخت. کتاب به امید دل بستم اولین رمان این نویسنده است.

 

 

آیا می‌توان در غمگین‌ترین روزها نیز امید داشت؟

رمان به امید دل بستم دربارهٔ همین ماجراهاست؛ این‌که چطور می‌توان حتی در ناامیدی نیز زندگی کرد. داستانی احساسی، زیبا و غم‌انگیز که معنای زندگی و امید به زندگی را به تمام خوانندگانش یاد می‌دهد. این رمان دربارهٔ عشق، امید، دوستی و زندگی است و به خوانندگانش درس‌های مهمی می‌دهد. آیا تاکنون رمانی مشابه به امید دل بستم خوانده‌اید؟ پس از خواندن چنین کتاب‌هایی چه احساسی به سراغ‌تان می‌آید؟

نظرتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
20 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
14 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تلماسه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین داستان‌های دنباله‌دار علمی – تخیلی جهان است. اولین کتاب این مجموعه با عنوان «تلماسه» در سال 1965 موفق به کسب نخستین جایزهٔ نبولا برای بهترین رمان علمی-تخیلی شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زوال بشری
بامداد برزویه
14 دقیقه

کتاب زوال بشری اثر اوسامو دازای نویسندهٔ ژاپنی است که 6 خودکشی ناموفق داشت و در عمر کوتاهش توانست بر نویسندگان زیادی از جمله هاروکی موراکامی و کوبو آبه تأثیر بگذارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد برزویه
12 دقیقه

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بدون ترس سخنرانی کن
الناز آذری
11 دقیقه

یکی از ترس‌های رایج بسیاری از مردم دنیا، صحبت یا سخنرانی در برابر گروهی از مردم است. آیا حتی فکر کردن به صحبت مقابل یک گروه بزرگ یا کوچک، باعث می‌شود عرق از سر و رویتان سرازیر شود؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

هر فرد روزانه نقشی را در جامعه ایفا می‌کند که برای انجام آن باید با دیگران به تعامل بپردازد. وجه مشترک هر تعاملی، نیاز به ارتباط شفاف و مؤثر است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب شب پُرستاره
مهرناز بهروش
11 دقیقه

انسان‌هایی کم‌وبیش شبیه ما از دویست‌هزارسال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند اما تازه حدود پنجاه‌هزار سال پیش بود که انسان‌ها دست به خلق آثار هنری زدند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سنگ، کاغذ، قیچی
شادی صارمی
10 دقیقه

فکر می‌کنید همسرتان را خیلی خوب می‌شناسید؟ آدام و آملیا، شخصیت‌های رمان سنگ، کاغذ، قیچی به شما نشان می‌دهند که بهتر است تجدید نظر کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
22 دقیقه

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد برزویه
12 دقیقه

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
10 دقیقه

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ در سال 1973 منتشر شد. این کتاب وقایع‌نگاریِ الکساندر سولژنیتسین از اردوگاه‌های کار شوروی معروف به «گولاگ» است و گزارشی خام و هشیارکننده از زندگی در گولاگ‌های شوروی محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تاج دوقلوها
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ادبیات فانتزی مدرن را نویسندهٔ اسکاتلندی جورج مک‌دونالد با داستان شبح‌ها آغاز کرد که در سال 1858 منتشر شد و این کتاب را اولین رمان فانتزی می‌دانند که برای بزرگسالان نوشته شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب اسب سیاه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

اکثر ما با یک فرمول مشخص و یکسان بزرگ شده‌ایم و فکر می‌کنیم این فرمول یکسان رمز رسیدن ما به موفقیت است. چرا؟ چون این فرمول را از همهٔ افراد موفق دوروبر خود شنیده بودیم

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.