معرفی بهترین رمان‌های ایرانی

شادی صارمی
شادی صارمی
11 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی بهترین رمان‌های ایرانی
شادی صارمی
شادی صارمی
11 دقیقه
1261
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

در این مقاله به بررسی بعضی از بهترین رمان‌های ایرانی می‌پردازیم که نسل‌های زیادی از خوانندگان را مجذوب و شیفتۀ خود کردند. برای خواندن معرفی کتاب‌ها و اطلاع از نحوۀ خریدشان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بوف کور: معروف‌ترین اثر صادق هدایت

بوف کور معروف‌ترین اثر صادق هدایت، نویسندۀ نامی و از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران است. بوف کور یکی از ستایش‌شده‌ترین، مشهورترین و بهترین رمان‌‌های ایرانی است و از بهترین نمونه‌های رمان مدرن در ایران و جهان به شمار می‌رود.

این رمان که با نام صادق هدایت عجین شده از بدو انتشار موضوع بحث‌های فراوانی بوده و تاکنون ده‌ها کتاب راجع به آن تألیف شده است. بوف کور رمان وهمناکی است که در سبک فراواقع‌گرایانه نوشته شده است.

صادق هدایت بوف کور را در پاریس نوشت و از روی نسخۀ دست‌نویس آن پنجاه نسخه کپی تهیه کرد و در هند با قید عبارت «فروش و طبع در ایران ممنوع است» تکثیر کرد. این اثر اولین بار در سال ۱۳۲۱ در ایران به صورت کتاب منتشر شد.


رمان بوف کور

رمان بوف کور از دو بخش تشکیل شده است که ارتباط بین آن‌ها با چند صفحه در پایان بخش یک و در پایان بخش دو برقرار می‌شود. در بخش یک راوی تجربه‌ای غریب و بیشتر روانی با زن اثیری و پیرمرد قوزی (خنزرپنزری) دارد. در بخش دو، او تناسخی مربوط به چند قرن پیش را تجربه می‌کند. بخش یک با آمدن عمویی ناشناخته از هند آغاز می‌شود که راوی (نقاش روی قلمدان) قبلاً او را ندیده است.

هنگامی که او می‌رود تا چیزی را از بالای رف بیاورد از سوراخ هواخور، منظرۀ یگانه و موضوع غیر ارادی همۀ نقاشی‌هایش را می‌بیند – زنی در لباس سیاه، با زیبایی وصف ناپذیر، غریب، آرام و رویایی، در کنار جویی گل نیلوفر کبودی را به پیرمردی در لباس هندی که در طرف دیگر جوی زیر درخت سروی نشسته است تعارف می‌کند.

صادق هدایت آثار ماندگار بسیاری نوشته است. او در سال ۱۳۳۰ و در سن ۴۸ سالگی در پاریس خودکشی کرد و قبل از خودکشی بسیاری از داستان‌های چاپ نشده‌اش را نابود کرد. هدایت در گورستان پرلاشز پاریس به خاک سپرده شد.

سیروس شمیسا در کتاب داستان یک روح نگاهی انداخته است به این رمان مهم.

بوف کور
عنوان کتاب:
بوف کور
ناشر:
جاویدان
نویسنده:
صادق هدایت
قیمت:
81,000 تومان
900,000

همسایه‌ها: رمان مهم احمد محمود

احمد محمود در سال ۱۳۱۰ در اهواز متولد شد و در سال ۱۳۸۱ درگذشت. بهترین رمان و معروف‌ترین اثرش همسایه‌هاست که از آثار برجستۀ ادبیات مدرن ایران به حساب می‌آید.

این رمان ایرانی حدود ۵۰۰ صفحه دارد و حوادث آن در خوزستان و از اواخر دهۀ ۱۳۲۰ تا اوایل دهۀ ۱۳۳۰ رخ می‌دهد و درون مایه‌ای اجتماعی دارد.

در این رمان نوجوانی به نام خالد از زندگی خود و همسایه‌هایش در خانه‌ای قدیمی می‌گوید و محیط زندگی‌اش را که آلوده به فقر و سیه‌روزی است توصیف می‌کند؛ از پدرش اوسّا حدّاد می‌گوید که گشایش کار فروبستۀ خود را در چلّه‌نشینی و مطالعۀ اسرار قاسمی می‌جوید و به توصیۀ حاج شیخ علی او را از درس خواندن محروم کرده است؛ از بلور خانم هوسباز می‌گوید که او را با دنیای جسم و جنسیت آشنا می‌کند؛ از امان آقا شوهر بلور خانم می‌گوید که ظاهراً به دلیل ابتلا به بعضی بیماری‌ها عقیم است و مرتب زنش را کتک می‌زند.


احمد محمود و رمان همسایه ها

همسایه‌ها از معروف‌ترین و پرخواننده‌ترین رمان‌های ادبیات فارسی است. احمد محمود نگارش این رمان را در سال ۱۳۴۵ به پایان رساند با این حال به دلیل مهیا نبودن شرایط تا سال ۱۳۵۳ موفق به انتشار آن نشد.

این کتاب اولین بار در سال ۱۳۵۳ بطور کامل توسط انتشارات امیر‌کبیر به چاپ رسید اما پس از آن به دلایل سیاسی اجازۀ چاپ مجدد نیافت. در سال ۱۳۵۷ پیش از انقلاب به خاطر از بین رفتن سانسور دولتی بار دیگر منتشر شد و تا سال ۱۳۶۰ بارها تجدید چاپ شد و سپس به دلیل وجود صحنه‌هایی که نامناسب تشخیص داده شد توقیف شد. رمان همسایه ها یکی از پرتیراژترین رمان‌های فارسی است.
داستان یک شهر که در سال ۱۳۶۰ منتشر شد در واقع ادامه‌ای بر این رمان است و سرگذشت خالد را در دوران سربازی و پس از آن پی می‌گیرد.

داستان یک شهر
عنوان کتاب:
داستان یک شهر
ناشر:
معین
نویسنده:
احمد محمود
قیمت:
360,000 تومان
4,000,000

کلیدر: رمان بزرگ محمود دولت‌آبادی

محمود دولت‌آبادی نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر برجستۀ معاصر ایران است که در ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در خراسان به دنیا آمد. کلیدر برجسته‌ترین رمان او به شمار می‌رود. رمان‌های دولت‌آبادی به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است. این نویسنده در آثارش زندگی و رنج روستانشینان را به زیبایی توصیف می‌کند.

محمود دولت‌آبادی رمان ایرانی کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۶۲ نوشت و در آن زندگی یک خانوادۀ کُرد ایرانی را به تصویر کشیده است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند. رمان ابتدا در ده جلد و سه هزار صفحه منتشر شد و بعدها بدون تغییر متن در ۵ جلد چاپ شد. زمان و مکان وقوع داستان رمان کلیدر در خراسان و در سال ۱۳۲۵ است.

مارال دختر جوان ایلیاتی به دنبال دستگیری پدر و نامزدش و بعد از مرگ مادرش، بی‌کس و تنها می‌ماند و ناگزیر به چادر عمۀ نادیده‌اش بلقیس که از دیرباز با پدرش کدورت داشته می‌رود. خانوادۀ کَلمیشی کم و بیش پذیرای وی می‌شوند و کم‌کم عضوی از خانواده به‌شمار می‌رود آن‌چنان که وقتی شیرو، دختر کوچک خانواده قصد دارد با معشوقش فرار کند رازش را تنها با او در میان می‌گذارد و با ماه‌درویش می‌گریزد.

در این میان مارال به گل‌محمد (پسر میانی بلقیس) که مردی زن‌دار است دل می‌بازد و البته گل‌محمد نیز نسبت به او بی‌نظر نیست. کمی بعد علی‌اکبر حاج‌پسند، پسرخالۀ گل‌محمد، او را در نقشه‌ای که دارد با خود همراه می‌کند. ماجرا از این قرار است که دایی عاشق و عیارشان مَدیار، عاشق دختری به اسم صوقی از طایفه‌ای دیگر شده است اما خانوادۀ دختر موافق وصلت نیستند؛ بنابراین دایی بنا به رسم رایج در ایلات تصمیم به ربودن دختر می‌گیرد و گل‌محمد و سه تن دیگر نیز با او همراه می‌شوند.

کلیدر
عنوان کتاب:
کلیدر
ناشر:
فرهنگ معاصر
نویسنده:
محمود دولت آبادی
قیمت:
2,520,000 تومان
28,000,000

سووشون: رمان مهم سیمین دانشور، نقطۀ عطف تاریخ داستان‌نویسی ایران

سووشون، اثر بزرگ سیمین دانشور، در سال 1348 منتشر شد و آن را معیار و نقطۀ عطفی در ادبیات فارسی و یکی از سه رمان برتر ادبیات ایران دانسته‌اند.

سیمین دانشور در سال ۱۳۰۰ در شیراز به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۰ در تهران درگذشت. وی همسر جلال آل احمد بود و هر دو عضو کانون نویسندگان ایران بودند.

سیمین دانشور اولین زن ایرانی بود که به صورت حرفه‌ای به نوشتن داستان پرداخت. سووشون رمانی اجتماعی است و حدوداً ۳۰۰ صفحه دارد. حوادث این رمان در شیراز و نیمۀ دوم ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۱ رخ می‌دهند، البته رمان اشاراتی به گذشته نیز دارد.


سیمین دانشور و رمان سووشون
درگیرودار جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای متفقین به ایران، حاکمی دست نشاندۀ اجنبی بر شیراز حکومت می‌کند. داستان با جشن عروسی دختر حاکم آغاز می‌شود که تقریباً تمام افراد سرشناس شهر در آن حضور دارند و با این تمهید، نویسنده شروع به توصیف اجمالی شخصیت‌های رمان می‌کند. سووشون گذشته از آن‌که یکی از پرخواننده‌ترین و بهترین رمان‌‌های ایرانی است، نقطۀ عطفی در شکل‌گیری رمان اجتماعی در ادبیات فارسی به شمار می‌رود.
سووشون
عنوان کتاب:
سووشون
ناشر:
خوارزمی
نویسنده:
سیمین دانشور
قیمت:
132,300 تومان
1,470,000

خانه ادریسیها: مطرح‌ترین رمانِ غزاله علیزاده

غزاله علیزاده یکی از نویسنده‌های مطرح ایرانی بود و رمان خانهٔ ادریسیها یکی از برجسته‌ترین آثار اوست. این نویسنده کار ادبی‌اش را از سال 1340 و با انتشار داستان‌های کوتاه شروع کرد و متأسفانه در 47 سالگی از دنیا رفت. 

خانهٔ ادریسیها روایت یک خانه و چهار نفر ساکن آن است. این خانه در شهری به نام عشق‌آباد قرار دارد. معروف‌ترین ساکن این خانه زلیخا است که به نام مادربزرگ یا خانم ادریسیها با او آشنا خواهید شد.

ساکنین این خانه همگی خود را در خانه حبس کرده‌اند و در وجودشان کسالت، رخوت و روزمرگی موج می‌زند. زنان این خانه قربانی مردسالاری‌اند و همیشه در حال مرور خاطرات‌شان. پس از مدتی اما همه‌چیز تغییر می‌کند و ساکنین آن مجبور می‌شوند با مهمانان ناخوانده‌ای که سعی دارند حق ستمدیدگان را باز پس بگیرند، روبه‌رو شوند. این کتاب سه سال پس از مرگ غزاله علیزاده جایزهٔ بیست‌سال داستان‌نویسی را بُرد.

خانه ادریسیها
عنوان کتاب:
خانه ادریسیها
ناشر:
توس
نویسنده:
غزاله علیزاده
قیمت:
405,000 تومان
4,500,000

چراغ‌ها را من خاموش میکنم: پرخواننده‌ترین رمانِ زویا پیرزاد

زویا پیرزاد داستان‌نویس ایرانی در آبادان به دنیا آمد، هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کند و وقایع بیشتر داستان‌هایش نیز در همین شهر زادگاهش می‌گذرد. چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم مطرح‌ترین و پرخواننده‌ترین اثر این نویسنده است که اولین‌بار در سال 1380 به چاپ رسید و وقایع آن در شهر آبادان می‌گذرد.

این کتاب دربارهٔ زندگی چند خانوادهٔ ارمنی است که اغلب کارمند شرکت نفت و ساکن یک مجتمع هستند. شخصیت اصلی داستان زنی خانه‌دار به نام کلاریس است و مشکلات و گرفتاری‌های همیشگی کلاریس سوژهٔ این داستان شده است.

کلاریس همسر و مادری نمونه است ولی روزمرگی‌های زندگی او را می‌آزارد. تا این‌که خانواده‌ای جدید همسایهٔ آن‌ها می‌شوند و همین روال زندگی کلاریس را به‌هم می‌زند. مردِ همسایهٔ کلاریس که همسرش را از دست داده، اصلاً شبیه مردهای دوروبرِ کلاریس نیست؛ این مرد جزئیاتی را می‌بیند که کلاریس به آن‌ها توجه دارد و کلاریس ناخواسته به این مرد دل می‌بازد. پسر کلاریس نیز عاشق دختر چهارده‌ساله و زیبای این مرد می‌شود.

چراغ‌ها را من خاموش میکنم
عنوان کتاب:
چراغ‌ها را من خاموش میکنم
ناشر:
مرکز
نویسنده:
زویا پیرزاد
قیمت:
161,500 تومان
1,900,000

سمفونی مردگان: اثر ماندگارِ عباس معروفی

سمفونی مردگان اولین‌بار در سال 1367 منتشر شد و در سال 2001 برندهٔ جایزهٔ بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شد و به زبان‌‌های مختلف نیز ترجمه شد. این کتاب یکی از شناخته‌شده‌ترین رمان‌های ایرانی است. نویسندهٔ آن عباس معروفی روزنامه‌نگار، نمایشنامه‌نویس و شاعر ایرانی است که در سال 1401 در آلمان درگذشت.

سمفونی مردگان به سبک جریان سیال ذهن نوشته شده است و در لایه‌های زیرین آن می‌توانید داستانی مشابه داستانِ معروفِ هابیل و قابیل را پیدا کنید. این کتاب به صورت سمفونیک روایت می‌شود و بخش‌های مختلف داستان از دیدگاه شخصیت‌های مختلف تکرار می‌شود و صداهای متنوعی بخش‌های یکسان داستان را از دید خودشان برایتان تعریف می‌کنند.

تمرکز اصلیِ داستان سمفونی مردگان خانوادهٔ اورخانی و درگیری بین دو پسرِ این خانواده یعنی آیدین و اورهان اورخانی است. داستان در شهر شمالی اردبیل و طی جنگ جهانی دوم و پس از آن یعنی بین سال‌های 1310 تا 1330 رخ می‌دهد و تأثیر هجوم کشورهای روسیه، آلمان‌ و انگلیس در داستان احساس می‌شود.

سمفونی مردگان
عنوان کتاب:
سمفونی مردگان
ناشر:
ققنوس
نویسنده:
عباس معروفی
قیمت:
234,000 تومان
2,600,000

دایی‌جان ناپلئون: رمانی طنز از ایرج پزشکزاد

کتاب دایی‌جان ناپلئون اثر ایرج پزشکزاد طنزپرداز ایرانی است که او را به‌خاطر خلق همین رمان می‌شناسند. این نویسنده در سال 1305 به دنیا آمد و در 1400 از دنیا رفت. ایرج پزشکزاد کتاب دایی‌جان ناپلئون را براساس داستان عشقِ ناکامِ خودش و ماجراهای خانوادگی‌اش و با تلفیقی از ژانرهای اجتماعی، بلوغ و طنز نوشت.

دایی‌جان ناپلئون روایت تودرتویی از اتفاقاتی است که برای اعضای خانواده و همسایه‌ها می‌افتد. در این داستان، سعید پسری عاشق‌پیشه است که همراه با خانوادهٔ دایی‌اش در باغی بزرگ و چندعمارتی زندگی می‌کند. او در «یک روز گرم تابستان» عاشقِ دختردایی‌اش لیلی می‌شود و تا پایان داستان از این عشق می‌سوزد. شخصیت اصلی این کتاب خودِ دایی‌ جان ناپلئون است که با ساده‌اندیشی دچار توهم توطئۀ انگلیسی‌ها علیه خودش شده است و در ترسی مدام زندگی می‌کند که باعث شکل‌گیری ماجراهای داستان می‌شود.

در سال 1355 ناصر تقوایی مجموعهٔ تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون را بر اساس همین رمان ساخت و این کتاب در سال 1996 به زبان انگلیسی و در سال 1981 به زبان روسی ترجمه شد.

دایی جان ناپلئون
عنوان کتاب:
دایی جان ناپلئون
ناشر:
فرهنگ معاصر
نویسنده:
ایرج پزشک زاد
قیمت:
405,000 تومان
4,500,000

چشمهایش: مهم‌ترین رمانِ معاصر

سید مجتبی آقا‌بزرگ علوی ملقب به بزرگ علوی را در کنار صادق هدایت و محمدعلی جمال‌زاده «پدر داستان‌نویسی نوین ایران» می‌دانند و بزرگ علوی یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر محسوب می‌شود. چشمهایش یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار اوست که تأثیر زیادی بر سبک داستان‌نویسی نویسندگان مختلف گذاشت. برخی معتقدند ویژگی‌های شخصیت اصلی داستان استاد ماکان بسیار شبیه کمال‌الملک است. درون‌مایۀ این کتاب عاشقانه و کمی سیاسی و یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است و نویسنده سعی کرده رمانش معمایی نیز باشد. 

موضوع اصلی کتاب دربارۀ استاد ماکان نقاش بزرگی‌ست که یکی از مبارزان علیه دیکتاتوری رضاخان بوده است و در تبعید درمی‌گذرد. در میان آثار باقی‌ماندۀ او پرده‌ای است به نام چشمهایش که تصویر زنی است با چشمانی شرربار که گویا رازی را در خود پنهان کرده است. راوی داستان که ناظم مدرسه و برگزارکنندۀ نمایشگاه نقاشی‌های استاد ماکان است کنجکاوی سوزانی دارد که راز این چشمها را دریابد؛ بنابراین سعی می‌کند مدل را بیابد و دربارۀ ارتباطش با استاد از او بپرسد. 

پس از چند سال ناظم به طور تصادفی آن زن را می‌یابد و در خانۀ مجلل او به گفت‌وگو می‌نشینند. فرنگیس به نقل سرگذشت خود می‌پردازد و می‌گوید دختر خانوادۀ متعینی بوده و به‌خاطر زیبایی‌اش توجۀ همۀ مردان به او جلب می‌شده است و جملگی همۀ مردان بازیچۀ او بوده‌اند. تنها در برابر استاد ماکان با مردی استخوان‌دار و فولادین مواجه می‌شود که توجهی به زیبایی او نداشته است. فرنگیس هم سعی می‌کند به هر قیمتی به استاد نزدیک شود اما استاد ماکان هیچ توجهی به عواطف و احساساتش ندارد.

چشمهایش
عنوان کتاب:
چشمهایش
ناشر:
نگاه
نویسنده:
بزرگ علوی
قیمت:
238,500 تومان
2,650,000

تنگسیر: رنج مردمِ جنوب

صادق چوبک نویسندهٔ برتر ایرانی در کنار بزرگ علوی «پدر داستان‌نویسی نوین ایران» است. او را بیشتر به‌خاطر مجموعه داستان «انتری که لوطی‌اش مُرده بود» می‌شناسند. او در اکثر داستان‌هایش تیره‌روزی مردمی را به تصویر کشیده که اسیر خرافه و نادانی هستند و شخصیت‌هایی را خلق کرده که هر کدام بخشی از این رفتار را بازتاب می‌دهند. 

تنگسیر نخستین رمانِ این نویسنده است که در سال 1342 منتشر شد و فیلم تنگسیر با بازی بهروز وثوقی نیز براساس این رمان ساخته شد. ماجرای رمان تنگسیر در بوشهر می‌گذرد و این رمان براساس واقعیت نوشته شده و همهٔ اساسی ذکر شده در رمان واقعی است و به بیش از 18 زبان ترجمه شده است.

چوبک در تنگسیر داستان ناعدالتی را به تصویر کشیده است. او از زندگی زائرمحمد می‌گوید؛ جوانمرد تنگسیری که زندگی‌ای بسیار ساده دارد. زائرمحمد خانواده‌‌دوست و پاک است اما سرمایه و پول‌هایش را مردم شهرنشین بندر بالا کشیده‌اند و حالا او می‌خواهد هر طور شده از آن‌ها انتقام بگیرد. بنابراین از خانواده‌اش خداحافظی می‌کند و دست به هر کاری می‌زند تا بلکه بتواند به هدفش برسد.

تنگسیر
عنوان کتاب:
تنگسیر
ناشر:
نگاه
نویسنده:
صادق چوبک
قیمت:
157,500 تومان
1,750,000
رمان‌های ماندگارِ ایرانی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
چقدر با ادبیات فارسی آشنایی دارید؟

در این مقاله به معرفی برخی از بهترین رمان‌های ایرانی با مضامین و درون‌مایه‌های متفاوت پرداختیم. شما کدام یک از این کتاب‌ها را خوانده‌اید و چقدر با ادبیات کشورمان آشنا هستید؟ نظر خودتان را در مورد این مقاله در کامنت‌برایمان ارسال کنید و همچنین مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
20 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
14 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
12 دقیقه

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تلماسه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین داستان‌های دنباله‌دار علمی – تخیلی جهان است. اولین کتاب این مجموعه با عنوان «تلماسه» در سال 1965 موفق به کسب نخستین جایزهٔ نبولا برای بهترین رمان علمی-تخیلی شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زوال بشری
بامداد برزویه
14 دقیقه

کتاب زوال بشری اثر اوسامو دازای نویسندهٔ ژاپنی است که 6 خودکشی ناموفق داشت و در عمر کوتاهش توانست بر نویسندگان زیادی از جمله هاروکی موراکامی و کوبو آبه تأثیر بگذارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد برزویه
12 دقیقه

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بدون ترس سخنرانی کن
الناز آذری
11 دقیقه

یکی از ترس‌های رایج بسیاری از مردم دنیا، صحبت یا سخنرانی در برابر گروهی از مردم است. آیا حتی فکر کردن به صحبت مقابل یک گروه بزرگ یا کوچک، باعث می‌شود عرق از سر و رویتان سرازیر شود؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

هر فرد روزانه نقشی را در جامعه ایفا می‌کند که برای انجام آن باید با دیگران به تعامل بپردازد. وجه مشترک هر تعاملی، نیاز به ارتباط شفاف و مؤثر است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب شب پُرستاره
مهرناز بهروش
11 دقیقه

انسان‌هایی کم‌وبیش شبیه ما از دویست‌هزارسال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند اما تازه حدود پنجاه‌هزار سال پیش بود که انسان‌ها دست به خلق آثار هنری زدند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سنگ، کاغذ، قیچی
شادی صارمی
10 دقیقه

فکر می‌کنید همسرتان را خیلی خوب می‌شناسید؟ آدام و آملیا، شخصیت‌های رمان سنگ، کاغذ، قیچی به شما نشان می‌دهند که بهتر است تجدید نظر کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
22 دقیقه

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد برزویه
12 دقیقه

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
10 دقیقه

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ در سال 1973 منتشر شد. این کتاب وقایع‌نگاریِ الکساندر سولژنیتسین از اردوگاه‌های کار شوروی معروف به «گولاگ» است و گزارشی خام و هشیارکننده از زندگی در گولاگ‌های شوروی محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تاج دوقلوها
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ادبیات فانتزی مدرن را نویسندهٔ اسکاتلندی جورج مک‌دونالد با داستان شبح‌ها آغاز کرد که در سال 1858 منتشر شد و این کتاب را اولین رمان فانتزی می‌دانند که برای بزرگسالان نوشته شد.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.