رمان‌های ترسناکی که اصلاً نباید بخوانی

الناز آذری
الناز آذری
14 دقیقه
معرفی کتاب
رمان‌های ترسناکی که اصلاً نباید بخوانی
الناز آذری
الناز آذری
14 دقیقه
1026
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

آنابل، آن عروسک شیطانی یادتان هست؟ مایکل مایرز، قاتل سرد و بی‌روح فیلم هالووین چطور؟ به راهبۀ کانجورینگ که اصلاً فکر هم نکنید وگرنه قید خواب راحت را بزنید. حتماً نمی‌خواهید در دنیایی که ارواح پلید بی‌دلیل قصد جان‌تان را دارند، یا مردی روانی با اره به دنبال‌تان افتاده است یا آدم‌خواری خونسرد بدش نمیاید مزه‌مزه‌تان کند زندگی کنید؛ پس چرا داستان‌های ترسناک می‌خوانید؟

در این مقاله بررسی می‌کنیم:

• عناصر داستان‌های ترسناک
• تاریخچۀ داستان‌های ترسناک
• بعضی از مخوف‌ترین شخصیت‌های داستان‌های ترسناک
• فیلم‌هایی که سعی کردند ترسناک باشند اما نتوانستند
• معرفی کتاب‌هایی که مو به تن‌تان سیخ می‌کند
• حاضرید این کتاب‌های ترسناک را بخوانید؟
• چند نکتۀ جالب: کتاب‌هایی که انگیزۀ قتل شدند

همۀ مردم به اندازۀ یکسانی نمی‌ترسند. بعضی از ما ظرفیت بیشتری برای تحمل داستان‌های ترسناک داریم ولی بعضی دیگرمان ترجیح می‌دهیم کمتر بترسیم. با این حال طرفداران کتاب‌ها و فیلم‌های ترسناک کم نیستند. تجربۀ حد کم و کنترل‌شده‌ای از حس ترس اغلب برای مردم لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. کتاب‌ها و فیلم‌های ترسناک به شما اجازه می‌دهند در جای امن و راحت خود این حس ترس را تجربه کنید و همین دلیل محبوبیت بسیار زیاد ژانر وحشت در بین مردم است. گذشته از این روان‌شناسان به تاثیر مثبت ترس کنترل‌شده بر ذهن ما اشاره می‌کنند و می‌گویند که می‌تواند باعث خلاقیت شود.

پس اگر می‌خواهید بترسید به خواندن این مقاله ادامه بدهید. در انتها چند کتاب هولناک هم به شما معرفی می‌کنیم که حتماً از خواندن‌شان لرزه بر اندامتان می‌افتد.

توضیح عناصرِ داستان‌های ژانر وحشت

عناصر داستان‌های ترسناک 

وظیفۀ ژانر وحشت ترساندن، منزجر‌کردن یا آشفته‌کردن شماست. اگر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک باشید حتماً شباهت‌هایی بین آن‌ها پیدا کرده‌اید؛ فضای تنگ و تاریک، مه و دود، صدای غژغژ در، لکه‌های خون، استخوان‌های پوسیده و.... چه عاملی سبب می‌شود که این نشانه‌ها برایتان ترسناک باشد؟ 

پنج عنصر ژانر وحشت عبارتند از تعلیق، ترس، خشونت، غم و ماوراءالطبیعه. نویسنده یا کارگردان به کمک این عناصر ذهن شما را در اختیار می‌گیرد و حس ترس و وحشت را به شما القا می‌کند. در این میان تعلیق که یکی از موثرترین و مهم‌ترین عناصر وحشت است باعث می‌شود تا تماشاچی روی لبۀ صندلی سینما میخکوب شود یا خواننده از فرط هیجان ناخن‌هایش را بجود. تعلیقِ وحشت چنان دلهره‌ای در دل‌تان می‌کارد که ترس را در عمیق‌ترین لایه‌های وجودتان حس می‌کنید و این می‌تواند برگ برندۀ نویسنده یا کارگردان اثر باشد. مخاطب هرلحظه انتظار وقوع اتفاقی شوم را دارد اما نمی‌داند که اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد و حتی از وقوعش هم مطمئن نیست.

از ادگار آلن پو در ادبیات و آلفرد هیچکاک در سینما به عنوان دو استاد تعلیق یاد می‌شود.

بهترین شخصیت‌های فیلم‌ها و داستان‌های ترسناک: آنابل، دلقک قاتل

 تاریخچۀ داستان‌های ترسناک 

تاریخچۀ داستان‌های ترسناک به سه هزار سال پیش در یونان باستان می‌رسد. رد وحشت و ترور را می‌توان در برخی از اساطیر یونانی دید و به‌طور مشخص می‌توان از داستان پرومته به عنوان اولین نمونۀ ژانر وحشت نام برد که دو هزار سال بعد الهام‌بخش خلق اولین داستان‌ علمی تخیلی و ترسناک یعنی فرانکنشتاین شد. به فرانکنشتاین، پرومتۀ مدرن هم می‌گویند چرا که دکتر فرانکنشتاین هم مانند پرومته دست به آفرینش انسان زد و فرجام هردوی این شخصیت‌های افسانه‌ای بسیار ناراحت‌کننده بود.

وقتی پرومته از آتش به انسان بخشید از فرمان زئوس سرپیچی کرد. آتش مختص خدایان بود و پرومته با این کار مورد غضب خدای خدایان قرار گرفت و در کوهی زنجیر شد تا هر روز به دست عقابی بمیرد و از نو زنده شود تا بازهم رنج بکشد.

قرن هجدهم بعد از میلاد دورۀ آغاز ادبیات گوتیک وحشت بود. در این دوره اولین رمان گوتیک با نام قلعه‌‌ اوترانتو به قلم نویسندۀ انگلیسی هورس والپول خلق شد. این داستان در یک قلعۀ تسخیرشده اتفاق میفتاد و مضامین ماوراءالطبیعی، رازآلود و ترسناک را طوری با یکدیگر درآمیخت که در ادبیات جاودانه شد. همان سبک گوتیک در قرن نوزدهم میلادی با تغییرات و پیشرفت‌هایی به عنوان ژانر وحشت در بین مردم جا افتاد. فرانکنشتاین و اولین داستان خون‌آشامی (The Vampyre) متعلق به همین دوره هستند که با فاصلۀ یک سال در ابتدای قرن نوزدهم به چاپ رسیدند. 

هانیبال، مخوف‌ترین قاتل خلق شدهٔ داستانی

بعضی از مخوف‌ترین شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک 

وحشت از قاتل سریالی، جنایتکار یا ارواح خبیث و خوش‌آشامان چیز عجیبی نیست، اما اگر ترس در قالب شخصیتی که در ظاهر معصوم یا بی‌آزار به نظر می‌رسد به سمت شما هجوم آورد، چه؟ با پیشرفت ژانر ترسناک، نویسندگان از عروسک‌‌ها، دلقک‌ها و کودکان هم بهره گرفتند. چاک قبل از این‌که تبدیل به قاتلی بی‌رحم شود عروسکی دوست‌داشتنی بود. پنی وایز، قاتل کودکان، در هیبت دلقک ظاهر شد و فیلم‌هایی چون جن‌گیر و کینه، از کودکان برای ترساندن‌تان استفاده کردند.

گاهی شرارت شخصیت‌های شیطانی حاصل فجایعی است که در کودکی بر سرشان آوار شده. هانیبالِ آدم‌خوار در ابتدا پسربچۀ معصوم و باهوشی بود. خالق این شخصیت در رمان خیزش هانیبال سرگذشت هولناک و روند تبدیلش به آدم‌خوار را شرح می‌دهد. یا آن زن جوانی که با موهایی آشفته از صفحۀ تلویزیون بیرون می‌آید و جان قربانیانش را می‌گیرد هم سرنوشت دردناکی داشته است.

شخصیت‌های سادیستی هم نقش پررنگی در ژانر وحشت بازی می‌کنند؛ مثلاً رمزی بولتون، شرور بی‌رحمِ فانتزی نغمۀ آتش و یخ (بازی تاج و تخت) یا آمون گوت، افسر روانی حزب نازی که داستان واقعی‌اش در فهرست شیندلر آمده است.
یک مومیایی کارتونی در حال رقص

فیلم‌هایی که سعی کردند ترسناک باشند اما نتوانستند

جوزف سارجنت با تکیه بر موفقیت فیلم آرواره‌ها نسخۀ جدیدی از این اثر سینمایی را در سال 1987 به روی پردۀ سینما برد غافل از این‌که یک شکست مفتضحانه در انتظارش است. همان‌قدر که نسخۀ قبلی ساختۀ استیون اسپیلبرگ مورد ستایش بود، نسخۀ جدید نکوهش شد. آمار موفقیت این فیلم در راتن تومیتوز اعجاب‌انگیز بود: صفر درصد!

اولین فیلم از مجموعۀ حلقه جانمان را به لبمان رساند. هرچه آن اثر خوفناک و رعب‌انگیز بود، فیلم‌های بعدی آبکی و به‌درد نخور. 97% از منتقدان اولین نسخه از این فیلم را که ژاپنی بود ستودند. اولین فیلم از مجموعۀ آمریکایی هم توانست نظر 71% از منتقدان را جلب کند، اما بعد در سراشیبی سقوط افتاد و دنباله‌های دوم و سوم این فیلم تنها 20% و 8% موفقیت داشتند.

زنی با چراغ قوه در حال خواندن کتاب‌های ترسناک است

 معرفی کتاب‌هایی که مو به تن‌تان سیخ می‌کند

ژانر وحشت موضوعات مختلفی چون قتل‌های سریالی، معماهای جنایی، شکنجه، توهمات و آشفتگی‌های روانی، جن‌گیری و حضور ارواح، خون‌آشام‌ها، جادوگری و ... را دربرمی‌گیرد.

در این مقاله 10 عنوان از بهترین کتاب‌های ژانر وحشت را به شما معرفی می‌کنیم که خواندن‌شان می‌تواند مو به تن‌تان سیخ کند.

1. آن (It) اثر استیون کینگ، 1986

استیون کینگ یکی از مشهورترین و بهترین نویسندگان ژانر وحشت است و به او لقب «پادشاه وحشت» را داده‌اند. او داستان‌های ماوراءالطبیعی، دلهره‌آور، ترسناک، جنایی، علمی – تخیلی و فانتزی می‌نویسد. انتخاب ترسناک‌ترین رمان از بین رمان‌های ترسناک کینگ تقریباً غیر ممکن است اما دلقکِ قاتل او را می‌توان یکی از مشهورترین و ترسناک‌ترین آثارش دانست. 

داستان کتاب «آن» در شهر دری، یک شهر تخیلی در ایالت مین در ایالات متحده رخ می‌دهد. این شهر صحنۀ اصلی تعداد زیادی از کتاب‌ها و داستان‌های استیون کینگ است. داستان از جایی شروع می‌شود که جُرجی، پسربچه‌ای 6 ساله برای بازی در زیر باران به خیابان می‌رود. باران قایق کاغذی او را به درون فاضلاب می‌برد و جرجی هم در پی قایقش روانه می‌شود و درون فاضلاب با یک دلقک روبرو می‌شود. این دلقک موجودی شیطانی است و پنی وایز نام دارد. او جرجی را می‌رباید و بعد از آن در ادامۀ داستان برادر جرجی به همراه چند کودک دیگر سعی می‌کنند با پنی وایز مبارزه کنند.

این دلقک قاتل هر 27 سال یک‌بار ظهور می‌کند، کودکان را می‌رباید و می‌کشد و از ترسشان برای زنده‌ماندن تغذیه می‌کند. 

در سال 2017 فیلمی با بازی بیل اسکاشگورد در نقش دلقک اکران شد و مورد تحسین قرار گرفت.

پوسترِ فیلم آن ساخته شده بر اساس کتابی از استیون کینگ

2. تسخیر عمارت هیل (The Haunting of Hill House) اثر شرلی جکسن، 1959

شرلی جکسن نویسندۀ مشهور و پرطرفدار داستان‌های سبک وحشت و معمایی بود و رمان تسخیر عمارت هیل از این نویسنده یکی از داستان‌های خوب و مطرح سبک وحشت گوتیک و یکی از بهترین داستان‌های ارواح در قرن بیستم میلادی به شمار می‌رود. در داستان‌های جکسن حس وحشت ناشی از اضطراب و انتظار وقوع فاجعه یعنی «ترور» بسیار پررنگ است.

شرلی جکسن پس از خواندن دربارۀ گروهی محقق که در قرن نوزدهم میلادی خانه‌ای را در پی یافتن نشانه‌های ارواح مورد مطالعه قرار دادند و نتیجۀ مطالعاتشان را به انجمن تحقیقات ماورایی انگلستان ارائه کردند، به فکر نوشتن رمان تسخیر عمارت هیل افتاد. 

عمارت هیل در داستان جکسن در مکانی بی‌نام بین تپه‌ها قرار دارد. چهار شخصیت اصلی داستان عبارت هستند از جان مونتاگ یک محقق ماورائی، النور زن جوان خجالتی که از نگهداری از مادر سخت‌گیر و معلول خود خسته است، تئودورا یک زن هنرمند کولی و لوکْ وارث جوان عمارت هیل که میزبان سه نفر دیگر است.

جان مونتاگ امیدوار است نشانه‌هایی از حضور ارواح را در عمارت هیل بیابد و از افرادی که تجربیاتی ماورائی داشته‌اند کمک می‌طلبد. در این میان فقط النور و تئودورا دعوت او را می‌پذیرند. در گذشته عمارت هیل شاهد خودکشی‌ و مرگ‌های وحشتناکی بوده است و هر چهار شخصیت داستان پس از سکونت در عمارت اتفاقاتی ماورائی را تجربه می‌کنند. 

استیون کینگ این رمان را یکی از بهترین آثار ادبی ژانر وحشت در سدۀ بیستم میلادی معرفی کرده است.
تسخیر عمارت هیل
عنوان کتاب:
تسخیر عمارت هیل
ناشر:
خوب
نویسنده:
شرلی جکسن
قیمت:
151,200 تومان
1,890,000

3. جعبه پرنده (Bird Box) اثر جاش ملرمن، 2014

جعبه پرنده کتابی در ژانر وحشت پساآخرالزمانی است. در این ژانر داستانی، تمدن بر اثر حادثه‌ای فروپاشیده است و انسان‌های معدودی که از حادثه جان سالم به در برده‌اند همچنان برای غلبه بر حوادث و دشواری‌ها تقلا می‌کنند.

در داستان جعبه پرنده، زنی به اسم مالوری مصمم است که خود و فرزندانش را علیرغم تهدید جدی و مرگباری که وجود دارد به مکانی امن هدایت کند. در این داستان یک نگاه به موجودی شیطانی کافی است تا فرد به سمت جنون و مرگ کشیده شود. مالوری چشمان خود و فرزندانش را می‌بندد، آن‌ها سوار یک قایق پارویی می‌شوند و به سمت پایین رودخانه می‌رانند تا به مکانی که شاید امن باشد بروند.

این رمان با عنوان کابوک هم در ایران منتشر شده است.

موفقیت این رمان باعث شد تا منتقدین ملرمن را با استیون کینگ مقایسه کنند.

فیلمی که در سال 2018 با بازی ساندرا بولاک در نقش مالوری اکران شد به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های نتفلیکس تبدیل شد.

جعبه پرنده
عنوان کتاب:
جعبه پرنده
ناشر:
میلکان
نویسنده:
جاش ملرمن
قیمت:
33,300 تومان
370,000

4. جن‌‌گیر (The Exorcist) اثر ویلیام پیتر بلاتی، 1971

تقریباً هر اثر ترسناک خوبی یک اقتباس سینمایی هم دارد. فیلم معروف جن‌گیر، از کتابی با همین نام اقتباس شده است و تا مدت‌ها در صدر فهرست فیلم‌های ترسناک قرار داشت. 

جن‌گیر داستان تسخیر جسم یک دختر 11 ساله توسط شیطان و تلاش دو کشیش برای آزادسازی این دختر از دست اهریمن است. 


رگان مک‌نیل، دختر 11 ساله با مادرش زندگی می‌کند. او علائم یک بیماری مرموز را نشان می‌دهد که رفته‌رفته جسم و ذهنش را به‌طور کامل در اختیار می‌گیرد. این دختر از نظر جسمی و روانی دچار تغییرات وحشتناکی می‌شود و مادرش که از کمک پزشکان کاملاً ناامید شده است علیرغم این‌که اعتقادی به وجود خدا ندارد، دست به دامان کشیشی می‌شود که از قضا خودش هم در ایمانش دچار تردیدهایی شده است.

یکی از دلایل فوق‌العاده بودن این کتاب این است که ویلیام پیتر بلاتی به خوبی به جزئیات داستان پرداخته است.

جن گیر
عنوان کتاب:
جن گیر
ناشر:
البرز
نویسنده:
ویلیام پیتر بلاتی
قیمت:
279,000 تومان
3,100,000

5. فرانکنشتاین (Frankenstein) اثر مری شلی، 1818

فرانکنشتاین اثر برجستۀ مری شلی، نویسندۀ انگلیسی از بهترین رمان‌های ترسناک جهان و اولین داستان علمی - تخیلی تاریخ ادبیات است. مری شلی را می‌توان مادر داستان‌های ژانر علمی – تخیلی دانست. 

فرانکنشتاین داستان دانشمندی است که در پی تلاش برای خلق حیات، هیولایی می‌آفریند که مایۀ وحشت و هراسش می‌شود. این داستان درک بشر را در مرحلۀ گذار از زندگی سنتی به زندگی ماشینی به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. این رمان کوتاه نسل‌هاست که خوانندگان را مسحور خود کرده و داستانی بسیار بدیع از سقوط اخلاقیات و انسانیت است. 

فرانکنشتاین یا پرومته مدرن داستان دانشمند جوانی به نام ویکتور فرانکنشتاین است که در نتیجۀ انجام یک سری آزمایشات شیمیایی و کیمیاگری، هیولایی عجیب و فهیم خلق می‌کند که اتفاقاتی شوم و تلخ را رقم می‌زند. این هیولا بی‌نام است اما به اسم فرانکنشتاین در بین مردم جا افتاده است. هیولا به شدت زشت و ناهنجار است. او تلاش می‌کند به عنوان عضوی از جامعۀ انسان‌ها پذیرفته شود اما شکست می‌خورد و طرد می‌شود و سپس به دنبال گرفتن انتقام از خالق خود می‌رود.

فرانکنشتاین به شیوۀ قاب‌بندی نوشته شده است، یعنی داستانی در دل داستانی دیگر روایت می‌شود و داستان اولیه در واقع قابی است که داستان دوم را دربرگرفته است. کتاب با نامه‌نگاری کاپیتان والتن به خواهرش شروع می‌شود. کاپیتان والتن و خدمه‌اش در سفری اکتشافی به قطب شمال با هیولایی عجیب روبرو می‌شوند که سورتمۀ سگ‌ها را می‌راند و سپس مردی در حال مرگ را در دریا پیدا می‌کنند. آن مرد فرانکنشتاین است که در پی دستگیری هیولایی که خود ساخته می‌رفته است. در بخش‌های بعدیْ داستان از زبان فرانکنشتاین و خودِ هیولا روایت می‌شود و بعد کاپیتان والتن داستان را به آخر می‌رساند.

فرانکنشتاین یا پرومته نوین
عنوان کتاب:
فرانکنشتاین یا پرومته نوین
ناشر:
مرکز
نویسنده:
مری شلی
قیمت:
153,000 تومان
1,700,000

6. حلقه (Ringu) یا ساداکو اثر کوجی سوزوکی، 1991

فیلم ژاپنی حلقه یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ساخته شده در تمام دوران است، اما شاید کمتر کسی بداند که این فیلم از کتابی نوشتۀ سوزوکی کوجی اقتباس شده است. 

رمان حلقه که در ایران با عنوان ساداکو به چاپ رسیده، اولین کتاب از یک مجموعۀ ژاپنی با نام حلقه است. متعاقب موفقیت رمان حلقه، رمان‌های بعدی با عنوان‌های مارپیچ و لوپ به چاپ رسیدند و سه‌گانۀ سوزوکی کامل شد. او سپس مجموعه داستان تولد را در ارتباط با داستان همین مجموعه به انتشار رساند و در ادامه دو رمان دیگر به نام‌های اِس و تاید را به این مجموعه افزود.

مجموعۀ حلقه با محوریت نفرینی به پیش می‌رود که زن جوانی به اسم ساداکو یامامورا در یک نوار ویدیویی پنهان کرده است. ساداکو که دارای قدرت‌های ماورائی است در پی اتفاقی شوم که در ادامۀ داستان برملا می‌شود، یک نوار ویدئویی نفرین‌شده می‌سازد که هرکس آن را ببیند بعد از یک هفته به شکلی مرموز و ترسناک کشته می‌شود. 

شخصیت‌های داستان با وحشتِ مرگی قریب‌الوقوع در تلاش هستند تا رمز این نوار ویدئویی را بگشایند و به نفرین خاتمه دهند. 

سوزوکی در مجموعه داستان تولد داستان ساداکو و چرایی خلق نفرین را برملا کرده است.

هیدئو ناکاتا، کارگردان ژاپنی در سال 1998 فیلم حلقه را بر اساس رمان حلقه ساخت که از بهترین آثار سینمایی ژانر وحشت محسوب می‌شود.

ساداکو
عنوان کتاب:
ساداکو
ناشر:
کوله پشتی
نویسنده:
سوزوکی کوجی
قیمت:
108,000 تومان
1,200,000

7. دراکولا (Dracula) اثر برام استوکر، 1897

در ادبیات فقط و فقط یک دراکولا وجود دارد! دراکولا، کُنت دراکولا، خون‌آشامی است که در قصر زندگی می‌کند. کُنت دراکولا می‌تواند با گاز گرفتن دیگران بیماری خون‌آشام را به بدن قربانی وارد کند و از او یک خون‌آشام بسازد.

گرچه دراکولا نوشتۀ تحسین‌برانگیز برام استوکر اولین داستان با موضوع خون‌آشامی نبود اما قطعاً بر تمام داستان‌های پس از خود در این ژانر تاثیری غیرقابل انکار گذاشت.

در این داستان جاناتان هارکر که یک مشاور حقوقی است در قصرِ دراکولا واقع در کوه‌های کارپات در اروپای مرکزی با کنت دراکولا که قصد خرید خانه‌ای را در لندن دارد دیدار می‌کند تا به او مشاورۀ مالی بدهد. هارکر پس از اقامت در این قصر هشدار جدی کُنت را که از او خواسته بود شب‌ها در قصر پرسه نزند نادیده می‌گیرد و با سه زن خون‌آشام روبرو می‌شود. 

برام استور نام دراکولا را از لقب یک شخصیت تاریخی برداشته است. ولاد سوم در قرن پانزدهم حاکم خونخوار رومانی بود که به دلیل شیوه‌های غیرمعمولش در شکنجه و اعدام زندانیانش به دراکولا معروف شد. دراکولا در زمان رومانیایی به معنای شیطان است.
دراکولا
عنوان کتاب:
دراکولا
ناشر:
برج
نویسنده:
برام استوکر
قیمت:
292,500 تومان
3,250,000

8. روانی (psycho) اثر رابرت بلاک، 1959

آلفرد هیچکاک استاد ژانر تعلیق، فیلم سینمایی مشهور «روانی» را بر اساس رمانی به همین نام نوشتۀ رابرت بلاک ساخته است.

نورمن بیتس مرد میان‌سالی است که زیر سلطۀ مادرش زندگی می‌کند. آن‌ها مدیریت یک مُتل را در روستای فِروِل برعهده دارند اما بر اثر احداث بزرگراه، کاروکاسبی‌شان از رونق افتاده است. یک شب زن جوانی به نام ماری کرین که در واقع تبهکاری فراری است وارد این متل می‌شود. او از شرکتی که در آن کار می‌کند مبلغ هنگفتی دزدی کرده و متواری شده است.

شب هنگام ماری کرین دعوت نورمن را برای صرف شام با او می‌پذیرد و این قضیه حسادت و خشم مادر پیر نورمن را برمی‌انگیزد. کرین صدای زنِ پیر که او را تهدید به مرگ می‌کند می‌شوند و به نورمن توصیه می‌کند که مادرش را در یک بیمارستان روانی بستری کند اما نورمن نمی‌پذیرد و می‌گوید که همۀ ما گاهی عصبی می‌شویم. کرین سپس به اتاقش می‌رود، جایی که اتفاقی شوم در کمین اوست.

پایان‌بندی غافلگیرکننده و ترسناک داستان، روانی را در زمرۀ یکی از بهترین کتاب‌های ژانر وحشت قرار داده و آلفرد هیچکاک با مهارت بی‌بدیلش شخصیت نورمن بیتس را به یکی از مخوف‌ترین اشرار داستانی تبدیل کرده است.

روانی
عنوان کتاب:
روانی
ناشر:
چترنگ
نویسنده:
رابرت بلاک
قیمت:
135,000 تومان
1,500,000

9. درخشش (Shining) اثر استیون کینگ، 1977

باز هم استیون کینگ و این بار رمان درخشش.
شاید شما درخشش را بیشتر با فیلمی که استنلی کوبریک سه سال بعد از انتشار این کتاب و با بازی جک نیکلسون ساخت بشناسید. فیلم از کتاب فاصلۀ زیادی داشت و استیون کینگ به همین دلیل کوبریک را به باد انتقاد گرفت اما بهرحال هم کتاب و هم فیلم را باید در فهرست ترسناک‌ترین آثار داستانی گنجاند.

رمان دربارۀ جک تورنس، نویسنده‌ای معمولی است که به الکل اعتیاد دارد و تصمیم می‌گیرد برای سرایداری یک هتل دورافتاده به یک منطقۀ کوهستانی برود. او همسر و پسرش را نیز با خود همراه می‌کند. پسر پنج ساله‌اش، دنی، قدرتی ماورائی دارد که او را قادر می‌سازد تا اتفاقات شومی را که قبلاً در هتل رخ داده است ببیند. جک تصمیم دارد از سکوت هتل برای نوشتن کتاب جدیدش استفاده کند اما اوضاع طور دیگری پیش می‌رود. نیروهای اهریمنی جک را تحت سلطه در می‌آورند و جان همسر و پسرش در خطری مهلک میفتد.

درخشش کتابی بود که نام استیون کینگ را به وحشت پیوند داد. 

یک فیلم یک جهان
عنوان کتاب:
یک فیلم یک جهان
ناشر:
خوب
نویسنده:
راجر لاک هرست
قیمت:
69,600 تومان
870,000

10. سکوت بره‌ها (Silence of the Lamb) اثر توماس هریس، 1988

سکوت بره‌ها عنوان دومین رمان از چهارگانۀ هانیبال لکتر اثر توماس هریس در سبک وحشت روان‌شناختی است. 

کتابِ اژدهای سرخ، سکوت بره‌ها، کتاب هانیبال و کتاب ظهور هانیبال عناوین کتاب‌های این مجموعه هستند. هانیبال لکتر مشهورترین آدم‌خوار دنیای ادبیات و یکی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های شرور داستانی است. هانیبال قبل از این‌که یک قاتل زنجیره‌ای و آدم‌خوار شود، یک روان‌پزشک قانونی بوده است. او پس از دستگیری به زندان منتقل می‌شود و اف‌بی‌آی در حل پرونده‌های قاتلان زنجیره‌ای به سراغش می‌رود و از او کمک می‌گیرد.

داستان‌های این مجموعه نشان می‌دهد که هولناک‌ترین شرارت‌ها می‌توانند در عادی‌ترین انسان‌ها رشد کنند و هر شخصی می‌تواند درون خود هیولایی داشته باشد.

قهرمان داستان سکوت بره‌ها زن جوانی به نام کلاریس استارلینگ است که برای حل معمای یکی از مخوف‌ترین پرونده‌های آدم‌ربایی و قتل در تاریخ آمریکا از جانب پلیس فدرال فراخوانده می‌شود. کلاریس برای حل این معمای جنایی در زندانی که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد با هانیبال لکتر که مردی میان‌سال است دیدار می‌کند. کلاریس در این داستان با دو جانی روبرو است، آدمکشی که نمی‌شناسد و مردی که گرچه پشت میله‌هاست اما هراسی عجیب در دلش می‌اندازد و پیداست که افکاری شیطانی دارد. 

فیلمی که با بازی جودی فاستر و آنتونی هاپکینز از روی این رمان ساخته شد یکی از بهترین نمونه‌های سینمایی ژانر وحشت محسوب می‌شود.

سکوت بره‌ها
عنوان کتاب:
سکوت بره‌ها
ناشر:
دایره
نویسنده:
توماس هریس
قیمت:
355,500 تومان
3,950,000

11. گوشت لطیف است (Tender is the Flesh) اثر آگوستینا بازتریکا، 2017

«گوشت لطیف است» یک رمان پادآرمان‌شهری دربارۀ سقوط انسان و جوامع است. یک ویروس مهلک گوشت تمام حیوانات را آلوده است و انسان‌ها به‌دلیل کمبود گوشت به آدم‌خواری که حالا عملی قانونی است، روی آورده‌اند.
مارکوس، شخصیت داستان، در یک کارخانۀ فرآوری گوشت انسان مشغول به کار است. شغل او سلاخی انسان‌هاست، گرچه کسی دیگر آن‌ها را انسان نمی‌نامد. او روزی مادینه‌ای از گونۀ این موجودات را دریافت می‌کند و به‌تدریج با او مانند انسان رفتار می‌کند.

گوشت لطیف است
عنوان کتاب:
گوشت لطیف است
ناشر:
روزگار
نویسنده:
آگوستینا باستریکا
قیمت:
142,200 تومان
1,580,000

12. آدم خواران (Eat Him If You Like) اثر ژان تولی، 2009

آدم‌خواران بر اساس داستانی واقعی نوشته شده است، داستانی تلخ و تکان‌دهنده که در سال 1870 در روستایی در فرانسه اتفاق افتاد و طی آن مردی جوان قربانی کج فهمی، تعصب و خشم اهالی روستا شد. این مرد به ظن خیانت به کشور و همدستی با دشمن تا سرحد مرگ شکنجه و بعد کشته شد. ژان تولی بیش از یک قرن بعد از این حادثه به سراغ فرزندان و نوادگان اهالی روستا رفت تا داستانش را بر پایۀ مستندات بنویسد.
تولی در این کتاب صحنه‌های خشونت و شکنجه را با جزئیات شرح می‌دهد و نفس خواننده را می‌گیرد.

13. داستان‌های کوتاه ادگار آلن پو

وقتی بحث ژانر وحشت در میان باشد، نمی‌توان از استاد مسلم داستان‌‌کوتاه نویسی که در ژانر وحشت، علمی-تخیلی و کارآگاهی می‌نوشت نام نبرد. ادگار آلن پو در داستان‌هایش با روان شما بازی می‌کند. بعضی از بهترین و ترسناک‌ترین داستان‌های آلن پو را در این کتاب بخوانید.

داستان های کوتاه ادگار آلن پو
عنوان کتاب:
داستان های کوتاه ادگار آلن پو
ناشر:
نگاه
نویسنده:
ادگار آلن پو
قیمت:
292,500 تومان
3,250,000

 

ژانر وحشت در ایران

* کتاب ملکوت اثر بهرام صادقی را می‌توان در ژانر گوتیک وحشت جای داد.

چند نکتۀ جالب: کتاب‌هایی که انگیزۀ قتل شدند 

کتاب‌ها نمی‌توانند عامل قتل باشند اما طی تاریخ بعضی از مردم به‌حدی از برخی کتاب‌ها تاثیر گرفته‌اند که دست به قتل و جنایت زده‌اند.

* کتاب کلکسیونر اثر جان فاولز یکی از همین کتاب‌هاست. داستان در مورد مردی به‌شدت تنها و غیرعادی است که عاشق دختری می‌شود و او را می‌رباید به این امید که دختر روزی به او دل ببازد. پلیس در وسایل کریستوفر وایلدر که یک قاتل سریالی بود کتاب کلکسیونر را پیدا کرد. وایلدر 12 زن جوان را دزدید، به آن‌ها تجاوز کرد و به قتل‌شان رساند.

* رمان‌های جذاب استیون کینگ هرگز از چاپ خارج نشده‌اند به جز یک مورد؛ رمان خشم که داستانش در مورد تیراندازی در یک مدرسه است. پس از تیراندازی‌های مرگباری که در دهه‌های 80 و 90 میلادی در مدارس آمریکا رخ داد و ده‌ها تن از دانش‌آموزان کشته شدند، کینگ این کتاب را از چاپ خارج کرد.

* بدون شک مشهورترین نمونۀ این قضیه قتل جان لنون، اسطورۀ موسیقی و عضو گروه بیتلز به دست مارک چپمن است. قاتل گفته بود که ایدۀ کشتن این اسطورۀ موسیقی بعد از مطالعۀ کتاب ناتور دشت اثر سلینجر به سرش زده بود.

اگر به خواندن رمان علاقه دارید آیا تابه‌حال کنجکاو شده‌اید که بهترین رمان‌های جهان کدامند!؟ و اصلاً معیار انتخاب بهترین رمان چیست؟ در مقالهٔ بهترین رمان‌های جهان با این کتاب‌ها آشنا شوید.
کتاب‌های ترسناک و معمایی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
حاضرید این کتاب‌های ترسناک را بخوانید؟

در این مقاله به معرفی ده کتاب از ترسناک‌ترین آثار داستانی جهان پرداختیم. هر یک از این کتاب‌ها جزو بهترین‌های ژانر خود بوده‌اند و شما می‌توانید برای تهیۀ هریک از این کتاب‌ها از فروشگاه اینترنتی 30بوک بر روی عنوان آن‌ها کلیک کنید.

آیا فیلم یا کتابی تابه‌حال خواب را از چشم‌های شما گرفته است؟ اگر هر کدام از این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید دیدگاهتان را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
20 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
14 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
12 دقیقه

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تلماسه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین داستان‌های دنباله‌دار علمی – تخیلی جهان است. اولین کتاب این مجموعه با عنوان «تلماسه» در سال 1965 موفق به کسب نخستین جایزهٔ نبولا برای بهترین رمان علمی-تخیلی شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زوال بشری
بامداد برزویه
14 دقیقه

کتاب زوال بشری اثر اوسامو دازای نویسندهٔ ژاپنی است که 6 خودکشی ناموفق داشت و در عمر کوتاهش توانست بر نویسندگان زیادی از جمله هاروکی موراکامی و کوبو آبه تأثیر بگذارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد برزویه
12 دقیقه

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بدون ترس سخنرانی کن
الناز آذری
11 دقیقه

یکی از ترس‌های رایج بسیاری از مردم دنیا، صحبت یا سخنرانی در برابر گروهی از مردم است. آیا حتی فکر کردن به صحبت مقابل یک گروه بزرگ یا کوچک، باعث می‌شود عرق از سر و رویتان سرازیر شود؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

هر فرد روزانه نقشی را در جامعه ایفا می‌کند که برای انجام آن باید با دیگران به تعامل بپردازد. وجه مشترک هر تعاملی، نیاز به ارتباط شفاف و مؤثر است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب شب پُرستاره
مهرناز بهروش
11 دقیقه

انسان‌هایی کم‌وبیش شبیه ما از دویست‌هزارسال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند اما تازه حدود پنجاه‌هزار سال پیش بود که انسان‌ها دست به خلق آثار هنری زدند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سنگ، کاغذ، قیچی
شادی صارمی
10 دقیقه

فکر می‌کنید همسرتان را خیلی خوب می‌شناسید؟ آدام و آملیا، شخصیت‌های رمان سنگ، کاغذ، قیچی به شما نشان می‌دهند که بهتر است تجدید نظر کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
22 دقیقه

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد برزویه
12 دقیقه

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
10 دقیقه

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ در سال 1973 منتشر شد. این کتاب وقایع‌نگاریِ الکساندر سولژنیتسین از اردوگاه‌های کار شوروی معروف به «گولاگ» است و گزارشی خام و هشیارکننده از زندگی در گولاگ‌های شوروی محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تاج دوقلوها
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ادبیات فانتزی مدرن را نویسندهٔ اسکاتلندی جورج مک‌دونالد با داستان شبح‌ها آغاز کرد که در سال 1858 منتشر شد و این کتاب را اولین رمان فانتزی می‌دانند که برای بزرگسالان نوشته شد.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.