چگونه از مطالعه لذت ببریم؟

علی فروزنده
علی فروزنده
15 دقیقه
مطالب خواندنی
چگونه از مطالعه لذت ببریم؟
علی فروزنده
علی فروزنده
15 دقیقه
49
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

در دنیای پرسرعتِ امروز صفحه نمایش‌ها و وسایل دیجیتالی حواس همه را پرت کرده‌اند و بر آن حاکم شده‌اند. در دههٔ 1990 مشخص شد که فرهنگ دیجیتال قرار است زندگی روزمره را متحول کند و بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کردند که کتاب‌ها هم سرنوشتی مانند اسب‌‌ها و کالسکه‌ها خواهند داشت. کتاب‌ها و به‌طور کلی فرهنگ چاپی، در این دنیای پیشرفته چیزی غریب تلقی می‌شوند ولی برخلاف نظر منتقدان، لذت خواندنِ یک کتاب هنوز هم باقی مانده است و کتاب خواندن هنوز هم یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر است.

مطالعه می‌تواند باعث شادی و تغییر روحیهٔ شما شود. دانشمندان و محققان از نظر علمی ثابت‌ کرده‌اند که مطالعه می‌تواند ذهن شما را تغییر دهد. مطالعهٔ منظم به شما کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به خودتان و زندگی داشته باشید. اما متأسفانه همه به یک اندازه از مطالعه‌ لذت نمی‌برند. چه یک کتابخوان حرفه‌ای باشید و چه تازه وارد دنیای ادبیات شده باشید، قصد داریم در این مقاله نکاتی را ذکر کنیم که به شما کمک می‌‌کنند از کتاب خواندن به بهترین نحو لذت ببرید.

چرا مردم هنوز هم از مطالعه‌کردن لذت می‌برند؟

کتاب‌ها یکی از مهم‌ترین منابع کسب اطلاعات و سرگرمی به شمار می‌روند. شما با مطالعه نه‌تنها مغز خود را تقویت می‌کنید، بلکه توانایی شما برای همدلی نیز افزایش می‌یابد. مطالعه استرس شما را کاهش می‌دهد و دایرهٔ‌ لغات شما را افزایش می‌دهد. زمانی که مطالعه می‌کنید مغز شما تکنیک‌های نوشتاری و واژگان را جذب می‌کند و بعدها به‌صورت ناخودآگاه از همان واژگان در محاوره بهره می‌برد. مطالعه علاوه‌ بر کسب اطلاعات، به افزایش هوش شما نیز کمک می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کتاب‌خواندن می‌تواند به سلامت‌روان شما نیز کمک کند و به اندازهٔ یوگا و مراقبه استرس شما را کاهش بدهد. 

با این‌‌حال ممکن است به دلایل زیادی از مطالعه‌کردن لذت نبرید. گاهی اوقات به این دلیل است که در دوران کودکی در خانه یا مدرسه شما را مجبور می‌کردند که کتاب بخوانید. شاید هم حالا در بزرگسالی سعی دارید در مدت زمان کوتاهی کتاب‌های زیادی بخوانید و بنابراین زمانی که موفق نمی‌شوید، احساس خستگی می‌کنید و دست از مطالعه می‌کشید یا حداقل دیگر از مطالعه‌کردن لذت نمی‌برید. اگر از خودتان می‌پرسید «پس چطور از مطالعه‌کردن لذت ببریم؟» در مسیر درستی هستید و می‌توانید با چند راهکار ساده از مطالعه‌کردن لذت ببرید. 

 اگر هر زمان که به کتاب‌خواندن فکر می‌کنید فهرست کتاب‌های نخوانده‌تان یا آن‌هایی که کاش «وقتی برای خواندن‌شان داشتم» جلوی چشم‌تان رژه می‌روند؛ نگران نباشید چون کافی‌ست بدانید چطور باید مطالعه کنید و از مطالعه کردن لذت ببرید.

دختری که کتابی را باز کرده است و یک لاته کنارش

هدفتان از مطالعه را تعیین کنید

اصلاً چرا می‌‌خواهید مطالعه کنید؟ ابتدا کار خود را با یافتن پاسخ به همین سؤال شروع کنید. مردم به دلایل مختلفی به سراغ کتاب‌ها می‌روند؛ پس قبل از این‌که کتابی را به دست بگیرید، از خود بپرسید که اصلاً چرا دنبال مطالعه‌کردن هستید؟ برخی از مردم با مطالعه مهارت‌های جدیدی می‌آموزند و با کمک کتاب‌های مختلف از زبان‌های برنامه‌نویسی گرفته تا مهارت‌های مختلف آشپزی را یاد می‌گیرند. برخی دیگر، از روایت‌ها، داستان‌ها و زندگی‌نامه‌ها لذت می‌برند تا بتوانند در زمان و دنیای دیگری سیر کنند. 

اما مهم است که اهداف خواندن شما واقع‌بینانه باشند. گاهی اوقات فشار برای تکمیل یک کتاب در یک بازهٔ زمانی خاص می‌تواند لذت مطالعه را کاهش دهد. درعوض، اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید که با سبک زندگی و برنامهٔ شما همسو باشد. با سرعتِ خودتان کتاب بخوانید و از هر جملهٔ کتاب لذت ببرید و خود را در روایت کتاب غرق کنید. به یاد داشته باشید که سفر به اندازهٔ مقصد مهم است. اگر بتوانید کتابی پیدا کنید که موضوعش برایتان جذاب باشد و بدانید چرا آن کتاب را می‌خوانید، حتماً از مطالعهٔ آن لذت خواهید برید. بنابراین به زور کتاب نخوانید.

 

سلیقۀ کتابخوانی‌ خود را بشناسید

در پاراگراف قبلی گفتیم که باید هدف خود از مطالعه را مشخص کنید. وقتی فهمیدید که می‌خواهید با مطالعه مهارت جدیدی بیاموزید، سرگرم شوید یا به دنبال کمک به خودتان هستید، آن‌وقت می‌توانید کتاب‌های درستی بخرید و بخوانید. اما برای شروغ سفر خود و برای لذت‌بردن از مطالعه، حتماً باید سلیقهٔ خود در کتابخوانی را پیدا کنید. اگر تازه می‌خواهید مطالعه‌کردن را به‌صورت جدی شروع کنید، می‌توانید چند کتاب از ژانرهای مختلف، نویسندگان و سبک‌های مختلف بخوانید و ببینید کدام موضوع بیشتر شما را به خود جذب می‌کند. 

خود را محدود نکنید؛ به‌سراغ ژانرهای علمی-تخیلی، تاریخی، عاشقانه، فانتزی و علمی بروید و ببینید کدام یکی از این کتاب‌ها تخیل شما را به کار می‌اندازند و شما را بیشتر درگیر خود می‌کنند. 

مثلاً اگر دوست دارید داستانی سرگرم‌کننده بخوانید انتخاب‌تان به شعر، ادبیات، داستان‌های عامه‌پسند، زندگینامه و بسیاری از ژانرهای دیگر مربوط می‌شود که همه‌شان می‌توانند نظر شما را به این بخش از ادبیات جلب کنند. برای پیدا کردن موضوع مورد علاقه‌تان می‌توانید سری هم به اینترنت بزنید. کافی‌ست ژانر مورد علاقه‌تان را در گوگل تایپ کنید تا فهرستی از کتاب‌های متفاوت به شما ارائه دهد و می‌توانید مطالعهٔ خود را از همانجا شروع کنید.

 

محیط مطالعۀ مناسبی برای خود دست و پا کنید

برای مطالعهٔ خود حتماً زمینه‌ای ایجاد کنید و ترجیحاً در یک محیط دنج مطالعه کنید. مکانی راحت پیدا کنید که بتوانید در‌آن استراحت کنید. اطمینان حاصل کنید که نور کافی برای مطالعه در اختیار دارید و عوامل‌ حواس‌پرتی مانند صدا یا وقفه‌های ناشی از وسایل الکترونیکی را نیز به حداقل برسانید. 

اگر می‌خواهید در محیط‌های شلوغ مثل مترو یا اتوبوس مطالعه کنید، ممکن است چندان از مطالعه لذت نبرید و پیشنهاد ما برای چنین وضعیتی، گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی است.

خانمی مسن در حال خواندن کتاب و لبخند زدن

از حواس خود استفاده کنید

خواندن فقط یک فعالیت ذهنی نیست؛ بلکه می‌تواند حواس شما را درگیر کند و تجربهٔ شما را به‌طور کلی تقویت کند. در حین مطالعه، یک فنجان چای، قهوه یا نوشیدنی مورد علاقه‌تان را بنوشید. حتی می‌توانید یک شمع معطر روشن کنید یا از عطر گل‌های تازه نیز لذت ببرید. این عناصر حسی می‌توانند فضایی آرام و لذت‌بخش برای شما ایجاد کنند که البته لذتِ خواندن را نیز افزایش می‌دهند. 

 

از فایده‌های مطالعهٔ گروهی بهره ببرید

به یک باشگاه کتاب یا گروه کتابخوانی بپیوندید. درگیرشدن در بحث دربارهٔ کتاب با افراد همفکر می‌تواند تجربهٔ شما از مطالعه را تغییر دهد و لذت خواندن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. عضویت در یک باشگاه کتاب یا شرکت در یک گروه کتابخوانی به شما امکان می‌دهد افکار، بینش و احساسات خود را با دیگرانی که همان کتاب را خوانده‌اند به اشتراک بگذارید و بنابراین بستری برای تحریک افکار شما فراهم می‌کند. همچنین با این کار می‌توانید از دیدگاه‌های متنوع افراد مطلع شوید و کتاب‌ها و نویسندگان جدید را کشف کنید.

 

برای مطالعه وقت کافی بگذارید

برای مطالعه وقت بگذارید. به زبان ساده‌تر، باید برای چیزهایی که در زندگی برایتان مهم است وقت بگذارید و اگر مطالعه یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی‌تان است، خب پس باید وقتی برای آن بگذارید. حتی در شلوغ‌ترین حالت زندگی‌تان حتماً وقت دارید که به خرید یا به مهمانی بروید؟ چرا؟ چون حتماً از انجام این کارها لذت می‌برید. پس ابتدا مطالعه باید برایتان مهم باشد. کافی‌ست هر روز 20 دقیقه از وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید.

 

سبک زندگی خود را در نظر بگیرید

امروزه به مدد پیشرفت تکنولوژی به روش‌های مختلف می‌توانید کتاب بخوانید. از کتاب‌های صوتی گرفته تا کتاب‌های الکترونیکی. امکان دسترسی به کتاب در هر نقطه از دنیا وجود دارد. می‌توانید حتی در حین رانندگی به کتاب صوتی گوش دهید و از وقت خود استفاده کنید. اگر به سفر کاری می‌روید و نمی‌توانید کتاب‌های قطورتان را با خودتان حمل کنید، نگران نباشید. تمام کتاب‌های دنیای در تبلت شما و درون کیف دستی‌تان جا می‌شود.

 

فهرست کتابخوانی تهیه کنید

یکی دیگر از ایده‌های عالی‌ای که به شما کمک می‌کند از خواندن کتاب لذت ببرید این است که فهرستی از کتاب‌هایی که می‌خواهید بعداً بخوانید تهیه کنید. وقتی کتابی پیدا کردید که حس می‌کنید حتماً از خواندن آن لذت خواهید برد،‌ آن را به فهرست خود اضافه کنید و سپس هر زمانی که دوست داشتید کتاب جدیدی بخوانید به سراغ این فهرست بروید و احتمالاً از دیدن این فهرست هیجان‌زده خواهید شد. با تهیۀ فهرست شخصی از کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید، نه‌تنها خودتان در همان لحظه هیجان‌زده می‌‌شوید بلکه دیگر نگران نیستید که پس از تمام‌شدن کتاب فعلی‌تان، چه کتابی باید بخوانید.

 

استراحت و تفریح را فراموش نکنید

هنگام مطالعه حس می‌کنید دیگر حوصله ندارید و دائم حواس‌‌تان پرت چیزهای دیگر می‌شود؟ استراحت کنید و به سرگرمی‌های دیگر بپردازید. گاهی‌اوقات استراحت‌کردن و کنارگذاشتن مطالعه می‌تواند اشتیاق شما را به خواندن بیشتر کند. درگیر سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های دیگری شوید که خلاقیت شما را تقویت می‌کنند و دیدگاه تازه‌ای ارائه می‌دهند. خواه پیاده‌روی باشد، نقاشی یا نواختن یک آلت موسیقی، تمام این‌ها می‌توانند ذهن شما را تقویت کنند و لذت خواندن را به شما برگردانند.

کارتونی از دختری که بر روی تخت دراز کشیده و کتاب می‌خواند
اگر نمی‌دانید کتاب‌خواندن را با چه کتابی شروع کنید مقالهٔ بهترین رمان‌های جهان ما را بخوانید و یک کتاب از میان آن انتخاب کنید.
آگاهانه مطالعه کنید

در دنیایی پر از حواس‌پرتی، یافتن لذت خواندن نیاز به رویکردی آگاهانه دارد. با پیدا کردن موضوعات مورد علاقه‌تان و ایجاد یک محیط دنج برای خواندن، حواس خود را درگیرِ کتاب‌خوانی کنید و بدین ترتیب از مطالعه‌کردن لذت ببرید. به یاد داشته باشید مطالعه صرفا یک فعالیت نیست بلکه می‌تواند دروازه‌ای به سوی جهان‌های جدید و بینش‌های عمیق و امکانات بی‌پایان باشد.

پس کتابی بردارید، خود را در صفحات آن غوطه‌ور کنید و اجازه دهید جادوی خواندن شما را به قلمروهای خارق‌العاده‌ای برساند.

مطالب خواندنی بهترین‌ کتا‌ب‌های ادبیات ژاپن
علی فروزنده
30 دقیقه

ژاپن این‌روزها در کنار صنعت ماشین‌سازی و صادراتش، کنار ماشین‌های تویوتا گردش مالی عظیمی هم از ادبیات دارد، «مانگا» و «انیمه» طوفانی است که دنیای کتاب و ادبیات را در برگرفته و از آمریکا تا خاورمیانه با تب تند خوانش مانگا روبروست.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین‌ کتاب‌های ادبیات ایتالیا را بشناسید
بامداد برزویه
40 دقیقه

از کمدی الهی دانته تا سه‌گانۀ ناپلی النا فرانته همیشه صدرنشین بوده است، یک‌جور تششع و تاثیرگذاری، یک‌جنس از صمیمت و گرما ارمغان ادبیات ایتالیایی به دنیای ادبیات است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی سرانۀ مطالعه در ایران و کشورهای مختلف چقدر است؟
الناز آذری
11 دقیقه

دوست دارید باهوش‌تر باشید؟ پول بیشتری به دست آورید و استرس کمتری داشته باشید؟ هر روز مطالعه کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین کتاب‌های اساطیری
بامداد برزویه
20 دقیقه

اسطوره‌ها هنوز برای انسان امروزین، انسانی که علم به او آگاهی بخشیده هنوز جالب است، هنوز ادبیات داستانی جهان بر گرده‌های اساطیر سوار است. هر چند که انسان امروز اغلب معتقد است اسطوره هیچ ردپایی در دنیای واقعی ندارد و به معنای لغوی نیز به معنای روایتی است داستانی که ممکن است کاملا ساختهٔ ذهن‌بشر بود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین کتاب‌های یوگا
بامداد برزویه
15 دقیقه

یوگا اساساً یک رشتهٔ معنوی مبتنی بر یک علم ظریف است که بر ایجاد هماهنگی بین بدن و ذهن تمرکز دارد. کلمهٔ یوگا از ریشهٔ سانسکریت «یوج» به معنای پیوستن یا یکپارچه‌شدن سرچشمه گرفته است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آشنایی با انواع نظام‌های سیاسی
شادی صارمی
35 دقیقه

جهان بر پاشنه سیاست می‌چرخد، زندگی روزمره ما مردم عادی را ایدئولوژی و ایده‌های دولتمردانی که بر مسند قدرت نشسته‌اند تعیین می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چرا بزرگسالان به کتاب‌های رنگ‌ آمیزی علاقه دارند؟
علی فروزنده
14 دقیقه

هنگامی که کودک بودید، در یک روز بارانی یا زمانی که لازم بود بی‌سروصدا به کاری مشغول شوید، حتماً به سراغ نقاشی یا کتاب‌های رنگ آمیزی می‌رفتید و بسیار لذت می‌بردید. اما کتاب‌های رنگ آمیزی فقط مختص به بچه‌ها نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی جستار چیست؟
شادی صارمی
14 دقیقه

ادبیات سرشار از ژانرها و زیرشاخه‌های گوناگون است و یکی از محبوب‌ترین این ژانرها در میان اهالی ادبیات و کتابخوان‌ها جستارخوانی است، جستار در واقع برابر نهادی است به فارسی برای کلمۀ essay در زبان انگلیسی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کتاب‌های ممنوعه در جهان
بامداد برزویه
14 دقیقه

اولین کتاب‌های ممنوع در تاریخ بشر را باید در قرن‌ها پیش جست، اولین ممنوع‌کنندگان به گواه تاریخ امپراطورهای چینی بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی سکولاریسم چیست؟ به زبان ساده
یسنا پارسی
22 دقیقه

واژه سکولار از ابتدای قرن چهاردهم میلادی وارد گفتمان‌های فلسفی و سیاسی شد، سکولار در تعریف کلی یعنی «آنچه وابسته به دین وابسته نیست.»

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فاشیسم به زبان ساده
شادی صارمی
29 دقیقه

فاشیسم به عنوان یک نظریۀ سیاسی به خودی‌خود هولناک نبود، اما این ایدئولوژی وقتی چراغ راه قدرتمندان و سیاستمداران شد برای چندین نسل در سراسر قارۀ اروپا مرگ و مصیبت و نیستی به باور آورد.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین نمایشنامه‌ها برای تمرین بازیگری
بامداد برزویه
10 دقیقه

اولین نمایشنامه‌ها در یونان باستان نوشته و اجرا شدند. آریستوفان، اوریپید و سوفوکل سه تراژدی‌نویس بزرگ آن دوره بودند و آثارشان هنوز هم بر صحنه‌ها اجرا می‌شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه کتابخوان شویم؟
بامداد برزویه
7 دقیقه

شما اوقات فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟ لای صفحات کتاب‌ها یا در صفحات مجازی؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فمنیسم چیست؟  چرا فمینیست‌ها دشمن مردان نیستند؟
شادی صارمی
25 دقیقه

فمنیسم یکی از مفاهیمی است که بیشترین کژتابی و سوءبرداشت‌ها طی چند دهۀ اخیر از آن شده است، آن‌قدر که بسیاری از مردان و حتی زنان در گفت‌وگوهای روزمره‌شان ممکن است بگویند «من فمنیست نیستم» یا حتی بگویند «من با مردها بد نیستم» و این درست همان نقطه‌ای است که مشخص می‌کند این نظریه چقدر می‌تواند اشتباه فهمیده بشود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کمونیسم چیست؟ به زبان ساده
شادی صارمی
20 دقیقه

کمونیسم ایدئولوژی فراگیر است که ریشه در فلسفه و اندیشۀ‌ سیاسی دارد، ایدئولوژی‌ای که از سوی متفکران بسیاری از جمله کارل مارکس و فردریش انگلس تبیین شد. چکیده و عصارۀ کمونیسم برابری بود و مالکیت اشتراکی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی درس‌هایی از نویسندگان بزرگ برای داستان‌نویسان جوان
بامداد برزویه
19 دقیقه

آیا نوشتن امری است آموختنی؟ آیا ادبیات و خلق ادبی از ناخودآگاه می‌آید و نمی‌توان آن را یاد گرفت و پرورشش داد؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین روش‌های یادگیری لغات انگلیسی
بامداد برزویه
15 دقیقه

سخت‌ترین بخش آموزش زبان، یادگیری و به‌خاطر سپردن واژگان است. نداشتن دایرۀ لغات وسیع باعث می‌شود که در مکالمه به زحمت بیفتید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین پادکست‌های فارسی
علی فروزنده
17 دقیقه

پادکست یک محتوای رسانه‌ای سرگرم‌کننده یا آموزشی است که از مجموعه‌ای فایل صوتی یا تصویری دیجیتال ساخته شده است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آموزش اصول و فنون داستان نویسی
یسنا پارسی
20 دقیقه

اولین داستان‌ها بر روی دیوارۀ غارها نوشته شدند. اجداد ما با حکاکی بر روی دیواره‌های غارها سعی داشتند پیامی به ما برسانند، شاید بتوان از همین غارنگاره‌ها کهن‌ترین داستان تاریخ بشر را نوشت و خود تاریخ هم می‌تواند یک داستان باشد. مارگارت اتوود می‌گوید: «در انتها همۀ ما به داستان تبدیل می‌شویم.»

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.