پابلو اسکوبار که بود؟ از افسانه تا واقعیت

یسنا پارسی
یسنا پارسی
17 دقیقه
زندگی نامه مشاهیر
پابلو اسکوبار که بود؟ از افسانه تا واقعیت
یسنا پارسی
یسنا پارسی
17 دقیقه
25
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

پابلو اسکوبار بزرگ‌ترین قاچاقی مواد مخدر کلمبیایی بود که او را بزرگ‌ترین جنایتکار تاریخ نیز می‌دانند. او به واسطهٔ قاچاق کوکائین به ثروتی هنگفت دست یافت. مجلهٔ فوربس او را به‌عنوان هفتمین مرد ثروتمند جهان معرفی کرد، هر چند آن‌ها هیچ تصوری از ثروت واقعی او نداشتند. اما پابلو اسکوبار واقعاً که بود؟ چه کسی می‌تواند حقیقت زندگی پابلو اسکوبار را آشکار کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا از زندگی این قاچاقچی مشهور بیشتر بدانید و معرفی جدیدترین کتاب دربارۀ پابلو اسکوبار را بخوانید.

اکنون بیش از دو دهه از مرگ پابلو اسکوبار، قاچاقچی مشهور مواد مخدر معروف به «پادشاه کوکائین» می‌گذرد، اما او به همان اندازه که در دوران اوج خود به عنوان رئیس کارتل مواد مخدر «مدلین» شناخته شده بود، هنوز هم مشهور است. نقش او در فرهنگ عامه تا حد زیادی به لطف کتاب‌ها، فیلم‌ها و آهنگ‌های بی‌شماری است که تاکنون در مورد او تولید شده‌اند. 

گورستان مونت ساکرو، محل دفن این قاچاقچی، از زمان مرگ پابلو به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. هزاران نفر از سراسر جهان به این مکان می‌آیند تا بر سر قبر یاغی افسانه‌ای پابلو اسکوبار عکس بگیرند. عده‌ای نیز می‌آیند تا برای شادی روح او دعا کنند و شمع روشن کنند، عده‌ای یادداشتی می‌نویسند و بر سر قبرش می‌گذارند، یا برای خوش‌شانسی بر روی سنگ‌قبرش می‌کوبند و بعضی‌ها هم گریه می‌کنند. اما داستانِ واقعی پابلو اسکوبار چیست؟

پابلو اسکوبار، قاچاقچی مواد مخدر کلمبیایی

پابلو اسکوبار که بود؟

پابلو امیلیو اسکوبار گاویریا قاچاقچی مواد مخدر، تروریست و سیاستمدار کلمبیایی، بنیانگذار و تنها رهبر کارتل مدلین در 1949 به دنیا آمد و در 1993 درگذشت. اسکوبار که «پادشاه کوکائین» لقب گرفته بود، یکی از ثروتمندترین جنایتکاران تاریخ بود که تا زمان مرگش 30 میلیارد دلار دارایی خالص داشت و این درحالی‌ بود که کارتل مواد مخدر او تجارت کوکائین به ایالات متحده در دههٔ 1980 و اوایل دههٔ 1990 را به انحصارِ خود درآورده بود. 

اسکوبار در یونگرو به دنیا آمد و در مدلین بزرگ شد و برای مدت کوتاهی در یکی از دانشگاه‌های مدلین تحصیل کرد اما هیچ‌گاه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل نشد و فعالیت مجرمانه‌اش را از همین دوران آغاز کرد. در سال 1976 اسکوبار کارتل مدلین را به راه انداخت و کوکائین توزیع می‌کرد و اولین مسیرهای قاچاق را از پرو، بولیوی و اکوآدور از طریق کلمبیا و درنهایت به ایالات متحده ایجاد کرد. نفوذ اسکوبار به ایالات متحده تقاضای کوکائین را تصادعدی بالا برد و دههٔ 1980 تخمین زده شد که اسکوبار ماهانه حدود 70 تا 80 تُن کوکائین را از کلمبیا به این کشور ارسال می‌کند. او به‌سرعت تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد جهان شد اما دائماً با کارتل‌های رقیب در داخل و خارج از کشور درگیر بود که منجر به قتل‌عام و قتل افسران پلیس، قضات، مردم محلی و سیاستمداران برجسته شد.

 

حقایقی از زندگی پابلو اسکوبار که شاید نمی‌دانستید

پابلو اسکوبار، پسر یک کشاورز و یک معلم‌ مدرسه بود و زندگی جنایی خود را در حالی‌که هنوز نوجوان بود آغاز کرد. براساس برخی گزارش‌ها، اولین فعالیت غیرقانونی او فروش مدارک تحصیلی جعلی بود. سپس او به جعل کارنامه و پس از آن قاچاق تجهیزات صوتی و تصویری و سرقت سنگ قبرها برای فروش مجدد مشغول شد. او همچنین اتومبیل‌ها را می‌دزدید و این جرم منجر به دستگیری او در سال 1974 شد. اندکی پس از آن او به یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر تبدیل شد و در اواسط دههٔ 1970 به تأسیس سازمانی جنایی معروف به کارتل «مدلین» کمک کرد. 

در آن دوران پابلو اسکوبار در اوج قدرت بود و کارتل مدلین بر تجارت کوکائین در سراسر جهان تسلط داشت که درآمد هفتگی‌اش به حدود 420 میلیارد دلار در هفته می‌رسید و رهبر خود «پابلو اسکوبار» را تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد جهان کرد. اسکوبار با ارزشی بالغ بر 25 میلیارد دلار، پول زیادی برای خرج کردن داشت و اتفاقاً از این ثروت به نحو احسن بهره می‌برد. او زندگی‌ای مجلل و شاهانه داشت، هواپیمای شخصی، خانه‌های مجلل و مهمانی‌هایی که برگزار می‌کرد بی‌نظیر بود. 

قصر ویران‌شدهٔ پابلو اسکوبار

در اواخر دهۀ 1980 او پیشنهاد داد که در صورت معافیت از هرگونه معاهدۀ استرداد (یعنی باز پس‌دادن بزهکار یا متهم به دولتی دیگر)، بدهی 10 میلیارد دلاری کشورش را خواهد پرداخت. به‌علاوه درحالی که خانواده‌اش در سال‌های 1992 تا 1993 متواری بودند، اسکوبار برای گرم نگه داشتن دخترش دو میلیون دلار پول را آتش زد. با وجود تلاش‌هایش حتی اسکوبار هم نتوانست آن همه پول را خرج کند و بیشتر پول‌ها در انبارها و مزارع ذخیره می‌شد. به گفتهٔ برادرش در کتاب پابلو اسکوبار، سالانه حدود 10 درصد از ثروت پابلو اسکوبار یا توسط موش‌ها خورده می‌شد و یا زیر آب می‌رفت و نابود می‌شد.

 

پابلو اسکوبار: پادشاه جنگل

پابلو اسکوبار یک باغ وحش خصوصی در محل زندگی خود داشت و حدود 200 حیوان از جمله فیل، شتر مرغ، گورخر، زرافه و شتر را در این باغ‌ وحش نگه می‌داشت. بسیاری از این حیوانات با هواپیماهای حمل مواد مخدر به کشورِ کلمبیا قاچاق شده بودند. پس از مرگ او در سال 1993 اکثر این حیوانات به باغ وحش منتقل شدند. بااین حال چهار اسب آبی باقی ماندند، زادوولد کردند و تا سال 2016 بیش از 40 گونه از این حیوان در آن منطقه دیده شد. اسب‌های آبی که حیوانات خطرناکی هستند به مزارع آسیب رساندند و باعث ترس مردم محلی شدند. 

اسکوبار و تیم ملی کلمبیا

پابلو اسکوبار: رابین هود

اسکوبار به امید جلب حمایت کلمبیایی‌ها دست به تلاش‌های بشردوستانه زد و پس از مدتی به «رابین هود» شهرت یافت. او برای فقرا بیمارستان، استادیوم و خانه ساخت و حتی از تیم‌های فوتبال محلی هم حمایت می‌کرد. محبوبیت او نزد بسیاری از کلمبیایی‌ها زمانی که در سال 1982 برای کُرسی جایگزین در کنگرهٔ این کشور انتخاب شد، علناً به چشم آمد. دو سال بعد او پس از مبارزاتی که منجر به افشای فعالیت‌های جنایتکارانه‌اش شد، مجبور شد این سِمَت را رها کند و پس از مدتی وزیر دادگستری‌ای که باعث برملا شدن فعالیت‌های خلافکارانه‌ٔ اسکوبار بود، ترور شد.

روش اسکوبار برای حل مشکلات متفاوت بود. او سعی می‌کرد همیشه از طریق رشوه به اهدافش برسد، اما راه‌حل دومش گلوله بود و در مورد استفاده از راه‌حل دوم هیچ تردیدی به خود راه نمی‌داد و به بی‌رحمی شهرت یافت. بنابر گزارش‌ها، او حدود 4000 نفر از جمله افسران پلیس و مقامات دولتی را به قتل رساند. در سال 1989 کارتل مدلین را به منفجرکردن یک بمب در هواپیمای حامل یک خبرچین متهم کردند. حدود 100 نفر در این حادثه جان باختند.

اسکوبار و پسرش

پابلو اسکوبار: مرگ یک پادشاه

در سال 1991 اسکوبار پیشنهاد داد که خود را تسلیم مقامات کند اما این کار یک شرط داشت؛ باید به او اجازه می‌دادند که زندان خودش را بسازد! در کمال تعجب مقامات کلمبیایی با خواسته‌ٔ او موافقت کردند و در نتیجه زندان مجلل «کاتدرال» ساخته شد. این زندان یک کلوپ شبانه، سونا، آبشار و زمین فوتبال و همچنین تلفن، کامپیوتر و دستگاه فکس داشت. بااین‌حال پس از این‌که اسکوبار دو عضو کارتل را در این زندان شکنجه کرد و کشت، مقامات تصمیم گرفتند او را به زندانی معمولی‌تر بفرستند اما اسکوبار قبل از انتقالش در ژوئیهٔ 1992 فرار کرد.

پس از فرار اسکوبار بنابر گزارش‌ها، دولت کلمبیا با کمک مقامات آمریکایی و قاچاقچیان مواد مخدر رقیب، تعقیب‌وگریز گسترده‌ای را در جهت یافتن او آغاز کرد. در 1 دسامبر 1993 اسکوبار تولد 44 سالگی‌اش را جشن گرفت و روز بعد در مخفیگاهش در مدلین پیدا شد. درحالی‌که نیروهای کلمبیایی به ساختمان یورش بردند، اسکوبار و یک محافظ موفق شدند به پشت‌بام برسند. تعقیب‌وگریز و تیراندازی آغاز شد و این‌بار اسکوبار به ضرب گلوله جان باخت. بااین‌حال بسیاری حدس می‌زنند که اسکوبار خودش جانِ خود را گرفته است؛ چون این قاچاقچی مواد مخدر که در صورت دستگیری احتمال داده می‌شد به ایالات متحده فرستاده شود یک بار گفته بود ترجیح می‌دهد در کلمبیا یک قبر داشته باشد تا یک سلول زندان در ایالات متحده.

سریال ناکروس، داستان زندگی پابلو اسکوبار از شبکهٔ نتفلیکس پخش شد

فیلم‌‌ها و سریال‌ها بر اساس زندگی پابلو اسکوبار

تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های زیادی براساس زندگی پابلو اسکوبار ساخته شده است. دو فیلم بلند و مهم دربارهٔ اسکوبار با عنوان‌های اسکوبار (2009)، و کشتن پابلو (2011) تاکنون اکران شده‌اند که بیش از فیلم‌های دیگر به شهرت رسیدند. فیلم کشتن پابلو چندین سال به کارگردانی جو کارناهان در حال ساخت بود. این فیلم بر اساس کتاب مارک باودن با همین عنوان ساخته شد که به نوبهٔ خود براساس مجموعه مقالات 31  قسمتی فیلادلفیا اینکوایرر نوشته شده بود. بازیگرانی همچون کریستین بیل در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

معروف‌ترین سریالی که دربارهٔ پابلو اسکوبار ساخته شد، سریال ناکروس Narcos است، یک مجموعهٔ تلویزیونی درام و جنایی آمریکایی که از شبکهٔ نتفلیکس بین سال‌های 2015 تا 2017 پخش شد. این مجموعه همچنین بر تعامل اسکوبار با اربابان مواد مخدر و مأموران ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر و نهادهای مختلف تمرکز کرده است. این سریال 3 فصل دارد و فصل سوم آن به وقایع پس از سقوط اسکوبار اختصاص دارد که داستان مأموران مبارزه با مواد مخدر و تلاش آن‌ها تا ظهور کارتل بدنام کالی را روایت می‌کند. بازیگرانی همچون واگنر مورا، بوید هالبروک، پدرو پاسکال و دامیان آلکازار در این سریال به ایفای نقش پرداختند. 

 

معرفی کتاب پابلو اسکوبار

روبرتو اسکوبار، برادر بزرگ‌تر پابلو اسکوبار قاچاقچی مواد مخدر و حسابدار سابق و یکی از بنیانگذاران کارتل مدلین است. کتاب پابلو اسکوبار اثر روبرتو اسکوبار، بیوگرافی واقعی از زندگی این جنایتکار نامدار است. اما نکتهٔ قابل توجه این است؛ کسی این کتاب را نوشته که بیش از هر کس دیگری می‌دانست پابلو اسکوبار تا کجا پیش رفته و چگونه سقوط کرده است. این کتاب روایتی شگفت‌‌انگیز از زندگی پابلو اسکوبار است و برادرش روبرتو اسکوبار آن را با جزئیات کامل نوشته.

پابلو اسکوبار
عنوان کتاب:
پابلو اسکوبار
ناشر:
منوچهری
نویسنده:
روبرتو اسکوبار
قیمت:
234,000 تومان
2,600,000
پابلو اسکوبار؛ ابلیس یا قدیس؟

قاتل، بشردوست، فروشندهٔ مواد مخدر، سیاستمدار، شیطان، قدیس؛ این‌ها کلماتی است که تا به امروز برای توصیف پابلو اسکوبار به کار رفته است اما کلمه‌ٔ افسانه به‌ طرز انکارناپذیری توصیف اوست. برای فقرای کلمبیا، او رابین هود بود، مردی که شهرتش نه در جنایت، بلکه در بذل‌و‌بخشش‌هایش خلاصه می‌شد. اما برای ثروتمندان کلمبیایی او فقط یک گانگسترِ تشنه به خون بود. کشورهای جهان از کوکائین‌های وارداتی او به ستوه آمده بودند.

با این همه به نظر شما آیا اقدامات بشردوستانهٔ او می‌تواند بر کارهای جنایتکارانه‌اش سرپوش بگذارد و آن‌ها را تعدیل کند؟ نظر شما در مورد داستان زندگی این جنایتکار تاریخی چیست؟ در کتاب زندگینامۀ او می‌توانید رازهای مخوف و زوایای پنهان زندگی او را بخوانید.

زندگی نامه مشاهیر بیوگرافی صادق هدایت
علی فروزنده
24 دقیقه

صادق هدایت، نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی در 1281 دو سال پیش از انقلاب مشروطهٔ ایران به دنیا آمد و در 1330 درگذشت.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر داریوش مهرجویی؛ آن که دوربین قلمش بود
بامداد برزویه
18 دقیقه

اغراق نیست اگر داریوش مهرجویی را منجی سینمای ایران بدانیم. جهان سینمای ایران را با او به‌رسمیت شناخت؛ او بود که با فیلم «گاو» به موج نویی که آن زمان تازه به راه افتاده بود جهت داد. فیلم‌های مهرجویی ابعاد فلسفی و اجتماعی داشتند و قهرمانانش پیوسته در جست‌وجوی عشق و ایمان و معنا بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر زنان فیلسوفی که تاریخ فلسفه را تغییر دادند
علی فروزنده
15 دقیقه

به کلمه فیلسوف فکر کنید؟ چه چیزی به ذهن‌تان می‌آید؟ به احتمال ۹۹.۹ درصد چهرۀ یک مرد. سقراط، هگل، افلاطون یا شاید هم ارسطو!

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.