سفر به دنیای شاعران زن ایرانی

علی فروزنده
علی فروزنده
15 دقیقه
زندگی نامه مشاهیر
سفر به دنیای شاعران زن ایرانی
علی فروزنده
علی فروزنده
15 دقیقه
17
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

شعر ایرانی یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین عناصر فرهنگ و ادبیات ایران است. شاعران مختلف از دیرباز احساسات عمیق انسانی، فلسفهٔ زندگی و زیبایی‌های طبیعت را در شعر خود می‌گنجاندند و بنا بر نیاز گاهی نیز در اشعار خود به انتقاد از جامعه می‌پرداختند. اشعار زیبای ایرانی در سبک‌ها و قالب‌های متنوعی مانند غزل، رباعی و مثنوی در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شدند. شاعران بزرگی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و مولوی با کمک اشعار خود نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی تأثیر گذار بودند.

از شاعران بزرگ تاریخ نام بُردیم اما کم نیستند زنانی که با اشعار غنی و پُربار خود نقش مهمی در ادبیات ایران ایفا کردند. زنانی که با قلم خود احساسات، اندیشه‌ها و عواطف زنانگی را پروراندند و گاهی نیز در اشعارشان به دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی توجه ویژه‌ای نشان دادند و صدای مردم را به گوش تمامی افراد جامعه رساندند. در این مقاله شما را با بهترین شاعران زن ایرانی آشنا می‌کنیم که اشعارشان تاریخ‌ساز شده‌اند و تا ابد در قلب ادبیات ایرانی خواهند ماند.

بهترین شاعران زن ایرانی

زنان شاعر ایرانی از آغاز تا به امروز فرهنگ‌ساز بوده‌اند و با این‌که در این عرصه با محدودیت‌های بسیاری مواجه شدند و حتی تعدادشان با شاعران مرد قابل قیاس نیست اما همین محدود شاعران‌ زن نیز سعی کردند با شکستن تابوها و ابراز هویت زنانه مضامینی مانند عشق، آزادی و عدالت را به شیوه‌ای نوین به مخاطب انتقال دهند. زنان شاعر ایرانی نه‌تنها به غنای ادبیات فارسی افزودند بلکه باعث شدند تا دیدگاه‌ها و احساسات زنان در جامعه و تاریخ ثبت شوند.

در ادامه تعدادی از شاعران زن بزرگ و ماندگار تاریخ ادبیات را به شما معرفی خواهیم کرد. 

سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر ایران است که در ۱۳۲۵ به دنیا آمد و در ۱۳۹۳ درگذشت. او را «بانوی شعر و ادب» می‌دانند و در عرصهٔ شعر نو و کلاسیک به فعالیت می‌پرداخت. سیمین دختر استاد ابوالحسن بهبهانی و فرزند یکی از مشهورترین خانواده‌های فرهنگی ایران بود. او تحصیلاتش را در رشتهٔ ادبیات فارسی و حقوق در دانشگاه تهران به پایان رساند و در طول زندگی‌اش به عنوان وکیل پایه یک دادگستری نیز به فعالیت می‌پرداخت.

سیمین شاعری بسیار بااستعداد و صاحب سبک بود که توانست جایگاه ویژه‌ای در میان شاعران زن ایرانی داشته باشد. اشعار او ساده، روان و با مضامین اجتماعی، انسانی و عاشقانه نوشته شده بود. از معروف‌ترین آثار او می‌توانیم به «آواز‌های بی‌نوای من» و «در دمی» اشاره کنیم. سیمین اغلب در اشعارش به مسائلی مانند حقوق زنان، ظلم و ستم، عشق و امید می‌پرداخت و توانست با اشعارش و نیروی کلامش لطافت و احساسات عمیق انسانی را نشان دهد.

گزینه اشعار سیمین بهبهانی
عنوان کتاب:
گزینه اشعار سیمین بهبهانی
ناشر:
مروارید
نویسنده:
سیمین بهبهانی
قیمت:
351,000 تومان
3,900,000
پروین اعتصامی

پروین اعتصامی

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شاعران زن ایرانی در اوایل قرن بیستم است. او در ۱۲۸۵ به دنیا آمد و در ۱۳۲۰ درگذشت. او را بیشتر به خاطر سبک خاصش در شعرسرایی و استفاده از مضامین انسانی و اجتماعی و استفاده از زبان فارسی مدرن در اشعارش می‌شناختند. پدرش نیز یکی از چهره‌های برجسته ادبی بود و بنابراین چهره‌هایی همچون نصرالله تقوی و علی‌اکبر دهخدا و محمدتقی بهار به خانه‌شان رفت‌وآمد داشتند.

پروین حدوداً ۸ ساله بود که اولین شعر خود را سرود و برخی از اشعارش در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۱ در مجلهٔ «بهار» منتشر شدند. برادرش بود که چاپ دوم کتابش را ویرایش کرد و این نسخه اندکی پس از مرگ او در سال ۱۳۲۰ منتشر شد. پروین اعتصامی عمری بسیار کوتاه داشت اما در همین دوران هم از طریق اشعارش به شهرت فراوانی رسید. او در قالب و محتوای شعر فارسی از سنت کلاسیک پیروی می‌کرد و از جریان‌های اصلاح‌طلبی تأثیر گرفت. 

مجموعه اشعار پروین اعتصامی
عنوان کتاب:
مجموعه اشعار پروین اعتصامی
ناشر:
نگاه
نویسنده:
پروین اعتصامی
قیمت:
382,500 تومان
4,250,000
طاهره صفارزاده

طاهره صفارزاده

طاهره صفارزاده شاعر، پژوهشگر و مترجم ایرانی در ۱۳۱۵ به دنیا آمد و در ۱۳۸۷ درگذشت. او در زمینه ادبیات و ترجمه بسیار موفق بود و به ویژه به‌خاطر ترجمه دوزبانهٔ قرآن به زبان‌های فارسی و انگلیسی به شهرت رسید. او تحصیلات خود را در رشتهٔ ادبیات انگلیسی به پایان رساند و برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبیات و نقد ادبی به آمریکا رفت. 

در سال ۱۳۸۴ انجمن نویسندگان آفریقا و آسیا او را «بهترین زن مسلمان» نامید و برای ترجمهٔ قرآن به «خادم قرآن» شناخته می‌شد. او در دنیای شعر و ادبیات بر زنانگی، عشق و سیر معنوی تأکید داشت و شعرهایش همگی نشان‌دهندهٔ ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی جامعهٔ ایران بودند. طاهره صفارزاده را یکی از چهره‌های تأثیرگذار در ادبیات و ترجمه می‌دانند که آثارش هنوز هم در مجامع ادبی مورد توجه قرار می‌‌گیرد.

پیوندهای تلخ
عنوان کتاب:
پیوندهای تلخ
ناشر:
پارس کتاب
نویسنده:
طاهره صفارزاده
قیمت:
75,600 تومان
840,000
پروین دولت آبادی

پروین دولت آبادی

پروین دولت آبادی شاعر و بنیان‌گذار شورای کتاب کودک در ۱۳۰۳ به دنیا آمد و در ۱۳۸۷ درگذشت. او در اشعارش اغلب ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی زندگی زنان را نمایان می‌ساخت. پروین دولت آبادی در اصفهان به دنیا آمد و بعدها با خانواده‌اش به تهران نقل‌مکان کرد. تحت تأثیر محیط فرهنگی خانواده‌اش به شعر و ادبیات علاقه‌مند شد و در رشتهٔ ادبیات به تحصیل پرداخت و پس از فارغ‌التحصیلی در همین رشته مشغول تدریس شد.

بازدید از یک پرورشگاه متعلق به شهرداری تهران که پدرش ریاست کل آن را برعهده داشت مسیر زندگی او را به کلی تغییر داد و تصمیم گرفت به سرپرستی و تربیت کودکان پرورشگاه بپردازد. در پرورشگاه شعرهایی که برای کودکان می‌سرود بسیار مورد توجه قرار گرفت. او تلاش کرد اشعار کودکان را از حالت پندگونه خارج کند و تنها اشعارش جنبه سرگرمی و تفریح داشته باشد. او از معدود شاعرانی است که اشعارش در کتاب‌های درسی نیز آمده است. پروین دولت آبادی با شرکت در جشنواره‌ها و محافل ادبی، تأثیر زیادی بر شعر و ادبیات زنان در ایران گذاشت و یکی از پیشگامان «شعر درمانی» است.

سخن از ستاره گفتن
عنوان کتاب:
سخن از ستاره گفتن
ناشر:
خانه فرهنگ و هنر گویا
نویسنده:
پروین دولت آبادی
قیمت:
76,500 تومان
850,000
فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد

فروغ‌زمان فرخزاد شاعر ایرانی در ۱۳۱۳ به دنیا آمد و در ۱۳۴۵ درگذشت. از او تاکنون شش کتاب شعر منتشر شده که از نمونه‌های قابل‌توجه «شعر نوی فارسی» هستند. او یکی از برجسته‌ترین شاعران زن ایرانی در قرن بیستم است که آثارش تأثیر عمیقی بر ادبیات گذاشت. فروغ در اشعار خود احساسات و عواطف و مضامینی همچون عشق، تنهایی، ناامیدی و آزادی را به زیبایی به تصویر کشیده است. فروغ با انتشار مجموعه اشعار «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» جایگاه خود را به عنوان شاعری برجسته تثبیت کرد.

آشنایی با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی بسیار بر او تأثیر گذاشت و موجب تحول فکری و ادبی او شد. فروغ یکی از شاعرانی است که در آثارش به موضوعات مربوط به زنان می‌پرداخت و در آثارش به مشکلات و دغدغه‌های آنان به ویژه در جامعهٔ مردسالار توجه ویژه‌ای نشان می‌داد. بررسی مسائل هویتی و اجتماعی زنان از مضامین محوری اشعار اوست. همچنین او در بسیاری از آثارش نقدهای اجتماعی و سیاسی را به کار بُرده و به ستم‌های موجود در جامعه اعتراض کرده است. 

دیوان کامل فروغ فرخزاد
عنوان کتاب:
دیوان کامل فروغ فرخزاد
ناشر:
فصل پنجم
نویسنده:
فروغ فرخزاد
قیمت:
270,000 تومان
3,000,000
شاعران زن ایرانی: سخن‌سازان پرشور

شاعران زن ایرانی توانستند عمق احساسات زنانگی را به تصویر بکشند و با قدرت تجزیه و تحلیل اجتماعی و توانایی در بیان تجربیات شخصی و جمعی نه‌تنها بر ادبیات فارسی تأثیر گذاشتند بلکه جوامع ادبی دیگر را نیز تحت‌ تأثیر قرار دادند. این زنان برجسته با استفاده از زبان شاعرانه به بازتاب چالش‌ها و زیبایی‌های زندگی زنان پرداختند و صدای نادیده گرفته‌شده‌شان را به گوش دیگران رساندند.

این شاعران با خلق اشعار ماندگار نه تنها مرزهای ادبیات را گسترش دادند بلکه الهام‌بخش نسل‌های آینده نیز شدند. از فروغ فرخزاد تا سیمین بهبهانی، هر کدام از این زنان نماینده قدرت و خلاقیت زنان در عرصهٔ شعر و ادب فارسی هستند و با آثارشان دنیای ادبیات را دگرگون ساختند.

شما به اشعار کدامیک از این شاعران علاقه دارید؟ به نظرتان اشعار این هنرمندان چه تأثیری بر افکار زنان گذاشتند؟ آیا شاعر برجستهٔ دیگری نیز می‌شناسید که به این جمع اضافه کنید؟

زندگی نامه مشاهیر اوسامو دازای؛ نویسندهٔ بزرگ اما سرگشتهٔ ژاپنی
یسنا پارسی
22 دقیقه

بسیاری معتقدند که اوسامو دازای بهترین نویسندهٔ داستان در قرن بیستم است. آثار او در ژاپن با استقبال مثبتی روبه‌رو شد چون در آن دوره او را پیشگامِ عرصهٔ داستان‌نویسی می‌دانستند.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر کتاب دست‌نیافتنی، روایت قصه‌گونهٔ زندگی علی‌رضا حیدری
علی فروزنده
12 دقیقه

ساعت شش صبح یک روز زمستانی، طاها و ماشالله صفری در تاریکی هوا زیر پل گیشا منتظر علی‌رضا ‌حیدری، قهرمان بازنشستهٔ کُشتی آزاد ایران، ایستاده بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر کتاب نبرد من؛ زندگی مخوف‌ترین دیکتاتور تاریخ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان و یکی از قدرتمندترین و بدنام‌ترین دیکتاتورهای قرن بیستم بود. هیتلر پس از خدمت در ارتش آلمان در جنگ جهانی اول از مشکلات اقتصادی، نارضایتی مردم و درگیری‌های سیاسی در طول جمهوری وایمار بهره برد تا در سلسله مراتب حزب نازی ارتقا یابد.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر پابلو اسکوبار که بود؟ از افسانه تا واقعیت
یسنا پارسی
17 دقیقه

پابلو اسکوبار بزرگ‌ترین قاچاقی مواد مخدر کلمبیایی بود که او را بزرگ‌ترین جنایتکار تاریخ نیز می‌دانند. او به واسطهٔ قاچاق کوکائین به ثروتی هنگفت دست یافت.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر بیوگرافی صادق هدایت
علی فروزنده
24 دقیقه

صادق هدایت، نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی در 1281 دو سال پیش از انقلاب مشروطهٔ ایران به دنیا آمد و در 1330 درگذشت.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر داریوش مهرجویی؛ آن که دوربین قلمش بود
بامداد برزویه
18 دقیقه

اغراق نیست اگر داریوش مهرجویی را منجی سینمای ایران بدانیم. جهان سینمای ایران را با او به‌رسمیت شناخت؛ او بود که با فیلم «گاو» به موج نویی که آن زمان تازه به راه افتاده بود جهت داد. فیلم‌های مهرجویی ابعاد فلسفی و اجتماعی داشتند و قهرمانانش پیوسته در جست‌وجوی عشق و ایمان و معنا بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
زندگی نامه مشاهیر زنان فیلسوفی که تاریخ فلسفه را تغییر دادند
علی فروزنده
15 دقیقه

به کلمه فیلسوف فکر کنید؟ چه چیزی به ذهن‌تان می‌آید؟ به احتمال ۹۹.۹ درصد چهرۀ یک مرد. سقراط، هگل، افلاطون یا شاید هم ارسطو!

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.