۱۰ سفرنامه‌‌ای که باید خواند

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
معرفی کتاب
۱۰ سفرنامه‌‌ای که باید خواند
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
200
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

کسی که کتاب می‌خواند دو بار زندگی می‌کند و کسی که سفرنامه می‌خواند چندین بار.
اشتیاق مردم به کشف و ماجراجویی و سفر راز محبوبت سفرنامه‌هاست. نویسنده دیده‌ها و شنیده‌ها و تجربیاتش را در قالب کتابی می‌نویسد و در اختیار خواننده قرار می‌دهد و خواننده با مطالعۀ کتاب راهی همان دیار می‌شود و آنچه نویسنده به‌واقع از سر گذرانده را بر بال خیال تجربه می‌کند و می‌چشد.

مطالعۀ سفرنامه به جز لذتِ چشیدن طعم ادبیات، به‌لحاظ گسترش اطلاعات ما از جهان پیرامون هم ارزشمند است. در این مطلب به بررسی برخی از خواندنی‌ترین سفرنامه‌ها پرداخته‌ایم. برای خواندن معرفی این کتاب‌ها نوشتار را تا انتها دنبال کنید.

پاریس از دور نمایان شد

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید که آدم‌ها در دوجا شاد و خوشبخت‌ هستند: خانۀ خودشان و شهر پاریس.

اثری که سفر پاریس بر مسافران دورۀ قاجار گذاشته نیز از همین دست خوشی‌هاست.

در کتاب پاریس از دور نمایان شد که نشر اطراف آن را منتشر کرده، بخش‌هایی از نوشته‌های نه تن از مسافران روزگار قاجار وجود دارد که اکثرشان از زیبایی این شهر، موزه لوور و اکسپوزیسیون انگشت به دهان مانده‌اند.

پاریس از دور نمایان شد
عنوان کتاب:
پاریس از دور نمایان شد
ناشر:
اطراف
نویسنده:
علی اکبر شیروانی
قیمت:
170,100 تومان
1,890,000

آسمان لندن زیاده می‌بارد

قرن بیستم همان سال‌های طلایی غروب نکردن آفتاب در امپراطوری بریتانیا بود. علاوه بر این، در همین سال‌ها باب رفت‌وآمد میان ایرانی‌ها و انگلیسی‌ها گشوده شد.

در کتاب آسمان لندن زیاده می‌بارد، یازده نوشته از مردم روزگار قاجاریه وجود دارد که مسافر لندن بوده‌اند و هر کسی به توصیف بخشی از حال و هوای این شهر پرداخته ‌است.

آسمان لندن زیاد می بارد
عنوان کتاب:
آسمان لندن زیاد می بارد
ناشر:
اطراف
نویسنده:
علی اکبر شیروانی
قیمت:
170,100 تومان
1,890,000

قهوه استانبول نیکو می‌سوزد

ناپلئون بناپارت گفته بود «اگر کل زمین در یک کشور خلاصه می شد قطعا استانبول پایتخت آن می بود.»

استانبول از روزگار خیلی قدیم شاهراه میان شرق و غرب بوده‌ است. در دوران قاجار، مسافران ایرانی نیز گذارشان به این شاهراه میان آسیا و اروپا افتاده ‌بود. هر کسی که دستی بر قلم داشت با نوشتن از لحظاتی که در این شهر گذرانده توانسته نوری بر بخشی از این شهر هزارتو بتاباند.

قهوه استانبول نیکو می سوزد
عنوان کتاب:
قهوه استانبول نیکو می سوزد
ناشر:
اطراف
نویسنده:
علی اکبر شیروانی
قیمت:
163,800 تومان
1,820,000

سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد

سن‌پترزبورگی که داستایفسکی در داستان‌هایش توصیف کرده، سیاه و کثیف و دلگیر است اما در نوشته‌های به جا مانده از دوران قاجار این شهر پر از روشنایی و رنگ و نور و صداست.

کتاب سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد از مجموعه نوشته‌های مسافران دورۀ قاجار به این شهر است.

نوشته‌ای هم از ناصر‌الدین‌شاه دربارۀ سفر به این شهر و دیدار با خاندان امپراتور روسیه وجود دارد که وصف جزئیات و توجه ویژۀ آن به آدم‌ها و مکان‌ها در خور توجه است.

سن پترزبورگ موزیکانچی دارد
عنوان کتاب:
سن پترزبورگ موزیکانچی دارد
ناشر:
اطراف
نویسنده:
علی اکبر شیروانی
قیمت:
162,000 تومان
1,800,000

بمبئی رقص الوان است

در دوران قاجاریه سفر به فرنگ حکم یکی از مراحل عرفان را داشت. اگر می‌رفتی و سالم برمی‌گشتی آن وقت فردی بودی با کوله باری از نادیده‌ها و ناشنیده‌ها و یک درجه شخصیت‌ات بالاتر می‌رفت. با وجود نبود وسایل نقلیه راحت در همان دوران مسافرانی بوده‌اند که مسیرشان به بمبئی بیافتد و درباره‌اش بنویسند.

کتاب بمبئی رقص الوان است مجموعۀ چند سفرنامه از آن دوران دربارۀ این بندر است.

بمبئی رقص الوان است
عنوان کتاب:
بمبئی رقص الوان است
ناشر:
اطراف
نویسنده:
علی اکبر شیروانی
قیمت:
100,800 تومان
1,120,000

سفر دیدار

دکتر محمدرضا توکلی صابری که دکترای شیمی‌پزشکی دارد و از چهره‌های دانشگاهی است، سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار سفرنامه ناصر خسرو را خواند و شیفته آن شد.

این شیفتگی تا آنجا پیش رفت که تصمیم گرفت دست به ماجراجویی بزند و از همان مسیر حرکت ناصر خسرو به سفر حج برود. قصد اصلی او این بود که به مناسبت «هزارمین سالگرد زادروز ناصرخسرو» سفرش را از آرامگاه او در بدخشان شروع کند. اما شرایط بین‌المللی و حضور خطرناک طالبان در آن ناحیه مانع از انجام این کار شد.

این سفر شهریورماه سال ۱۳۹۲ با سفر به دوشنبه پایتخت تاجیکستان شروع شد. سفر سختی پیش‌رو بود چرا که علاوه بر طالبان، حضور قاچاقچی‌های مرزی هم امنیت را تهدید می‌کردند.

سفر دیدار
عنوان کتاب:
سفر دیدار
ناشر:
اختران
نویسنده:
دکتر محمد رضا توکلی صابری
قیمت:
16,200 تومان
180,000

آخرین مسافر دورۀ میجی درباره ایران چه نوشت؟

ماساجی اینووه دانشجو بود که به ایران آمد. سال ۱۲۸۱ شمسی او از راه ترکستان و قفقاز به ایران آمد و در نامه‌هایش به مقصد توکیو دربارۀ روزگار آن روزهای ایران نوشت. او آخرین مسافر یا مامور گسیل شدۀ ژاپنی به ایران در دورۀ میجی است که دفتر و یادداشت و روزنامۀ سفر از او در دست داریم. نخستین این افراد یوشیدا و فوروکاوا بودند که در روزگار ناصرالدین شاه به ایران آمدند. وقتی به ایران رسید که ناصرالدین شاه تازه فوت کرده بود و مظفرالدین شاه به تازگی کارش را به عنوان جانشین آغاز کرده بود. کتاب «سفرنامه ایران» از مجموعه نامه‌های ایران است که انتشارات طهوری آن را منتشر کرده‌ است.

 

سفر به دیار ناصر خسرو در معیت جعفر مدرس صادقی

شاید واقعا دلتان بخواهد یک بار هم شده متن سفرنامۀ ناصر خسرو را بخوانید و لذت ببرید. حتما به این هم فکر کرده‌اید که در هنگام مطالعه با چه مشکلاتی که مواجه نخواهید شد. کلمات سخت، تعابیر و اسامی نامانوس و اشاره به وقایعی که ما خبری از آن نداریم.

سفرنامۀ ناصرخسرو از کتب قدیم و مفید و ارزندۀ نثر فارسی و در عین سادگی، بسیار شیرین و جذاب است. ناصر خسرو در این سفرنامه عجایبی را که دیده بیان کرده است، و بدین سبب کتاب وی علاوه بر ارزش ادبی حاوی معلومات گوناگون در باب احوال ممالک اسلامی و مسائل مختلف اجتماعی و دینی در مصر و شام و عراق و حجاز است. نکتۀ جالب این سفرنامه پرهیز ناصرخسرو از نشان دادن گرایش‌های مذهبی و سیاسی خویش در این متن است

 

نامه‌های روسی

آستولوف لوئی لئونور مارکی دو کوستین یا همان «کوستین» پیش از سفر به روسیه فکر می‌کرد با رفتن به آنجا می‌تواند الگویی مناسب برای حکمرانی بر فرانسه پیدا کند. تنها کمی گشت و گذار و معاشرت با روس‌های عصر نیکلای اول به او ثابت کرد که اشتباه فکر می‌کرده است و روسیه حقیقی آن چیزی نیست که توریست‌ها و سفرا درباره‌اش می‌گویند و زندگی زیر سایۀ خفقان چیز بدی است. کتاب «نامه‌های روسیه؛ روسیه در ۱۸۳۹» مجموع نامه‌هایی است که او در سفرش به روسیه نوشته بود. در اصل، این نامه‌ها مخاطب خاصی نداشته و برای دوستان خیالی کوستین نوشته‌شده‌ بود.

نامه های روسی
عنوان کتاب:
نامه های روسی
ناشر:
مرکز
نویسنده:
آستولف لویی لئونور مارکی دو کوستین
قیمت:
35,550 تومان
395,000

۹۷۶ روز در پس‌کوچه‌های اروپا

چند سال پیش محمد دلاوری به عنوان خبرنگار و مدیر دفتر صدا و سیمای بلژیک به اروپا می‌رود. کتاب ۹۷۶ روز در پس‌کوچه‌های اروپا حاصل این حدود ۱۰۰۰ روزی است که در اروپا سیر آفاق و انفس کرده است.

مهمترین دلیل استقبال از کتاب این است که یک روایت کلیشه‌ای نیست. محمد دلاوری کارمند صدا و سیما در این کتاب حضور ندارد. او نمی خواهد در این سفر و گزارشش به شما با شناسنامۀ تلویزیونی خود راوی ماجرا باشد.

976 روز در پس کوچه های اروپا
عنوان کتاب:
976 روز در پس کوچه های اروپا
ناشر:
قدیانی
نویسنده:
محمد دلاوری
قیمت:
76,000 تومان
950,000
دوست دارید سفرنامۀ کدام شهر را بخوانید؟

کتاب، سوار بر بالِ خیال، ما را به دوردست‌ترین مکان‌ها می‌برد. اگر به سفر و گشت‌وگذار علاقه دارید اما فرصت یا امکانش را ندارید، مطالعۀ سفرنامه‌ها را بیشتر در برنامه‌تان بگنجانید.
دوست دارید سفرنامۀ کدام شهر را بخوانید؟ برایمان بنویسید.

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

معرفی کتاب کتاب درباب حکمت زندگی؛ راهنمای رسیدن به سعادت ابدی
الناز آذری
22 دقیقه

آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که بر نوابغ و متفکران نسل‌های پس از خود همچون نیچه، فروید، وینگنشتاین، واگنر و توماس مان عمیق‌ترین تأثیر را بر جای نهاد و این امر در درجهٔ اول مربوط به دیدگاه‌های اصیل اوست.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بازی در سپیده‌دم و رؤیا
شادی صارمی
19 دقیقه

به گونه‌ای داستان بلند یا رمان کوتاه نوولا می‌گویند که تنها از یک شاخهٔ اصلی تشکیل شده و در متنی نسبتاً فشرده که جایی برای حاشیه‌پردازی چندانی نمی‌گذارد، به ماجرایی با نقطه اوجی مشخص می‌پردازد و داستان را به سرانجام می‌رساند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درست‌ حسابی دعوا کن؛ اصول مشاجره در رابطه
بامداد برزویه
26 دقیقه

براساس نظر جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، دو دانشمند برجستهٔ رابطه در جهان که کتاب‌هایی بی‌نظیر از جمله «هفت رمز ازدواج‌های موفق» و «هشت قرار عاشقانه» را برای زوجین نوشته‌اند، تعارض و اختلاف مهم‌ترین دلیلی است که زوج‌ها به‌خاطرش به مرکز مشاوره می‌روند و کمک می‌طلبند و این‌که بسیاری از زوجین اصول درست دعوا را بلد نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها
شادی صارمی
25 دقیقه

تابه‌حال چند بار یک کتاب انگیزشی را به دست گرفته‌اید اما به محض به‌پایان رساندن آن انگیزه‌تان نیز محو شده است؟ انگیزه آن فشار ناگهانی برای ایجاد یک تغییر قابل‌توجه است اما معمولاً ما به مرور زمان انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سال بلوا؛ داستانی از عشق و آشوب
شادی صارمی
17 دقیقه

عباس معروفی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که با نوشتن کتاب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید. سال بلوا رمان دیگری از اوست که در سال 1371 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان بینوایان؛ شاهکار ادبیات داستانی فرانسه
الناز آذری
27 دقیقه

ویکتور هوگو یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی و بینوایان شاهکاری از اوست. این کتاب که در سال 1862 منتشر شد، یکی از برترین آثار کلاسیک ادبیات جهان است و با دارا بودن ۱۴۶۲ صفحه، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سفر قهرمان کمدی؛ از اسطوره تا طنز
یسنا پارسی
12 دقیقه

جوزف کمبل اسطوره‌شناس و استاد ادبیات آمریکایی بود که کتاب «سفر قهرمان» از او در سال 1949 منتشر شد. او در این کتاب نظریهٔ خود درخصوص سفر کهن‌الگووار قهرمان را که در بسیاری از اسطوره‌های جهان مشترک است توضیح داد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان قتل در خانواده؛ یک معمای جنایی گیرا
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا به خواندن کتاب‌های معمایی و جنایی علاقه دارید؟ دوست داشتید به جای راوی داستان بودید و پروندهٔ قتلی را حل می‌کردید و قبل از رسیدن به انتهای کتاب، قاتل واقعی را پیدا می‌کردید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دایی‌ جان ناپلئون؛ طنزی هنرمندانه در انتقاد از جامعه
علی فروزنده
20 دقیقه

نویسندگان ایرانی در طنزنویسی سابقه‌ای دیرینه دارند. عبید زاکانی اولین کسی بود که با منظومهٔ «موش و گربه» طنزنویسی را وارد ادبیات ایران کرد و پس از آن آثار طنز زیادی در ادبیات ماندگار شدند. کیومرث صابری فومنی ناموَر به گُل‌آقا نیز با طنزپردازی‌هایش، روح تازه‌ای به ادبیات ایران بخشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ابله، مصائب زندگی با ساده‌دلی
یسنا پارسی
25 دقیقه

داستایفسکی یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین نویسندگان روسی قرن نوزدهم بود که زوایای کور، تاریک و پیچیدهٔ زندگی‌اش را در رمان‌هایش منعکس می‌کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دکتر ژیواگو؛ سفری به دل انقلاب روسیه
علی فروزنده
22 دقیقه

اگر رمانی بنویسید که برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شود، آیا درجای خودتان بند می‌شوید؟ احتمالاً از هیجان تا زمان دریافت جایزه حتی خواب به چشمانتان نخواهد آمد! بااین‌حال، در سال 1958، بوریس پاسترناک دومین نویسنده پس از «ژان پل سارتر بود» که جایزهٔ نوبل ادبیات را رد کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.