معرفی کتاب همیشه خلاق

یسنا پارسی
یسنا پارسی
10 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
یسنا پارسی
10 دقیقه
352
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟ پیشرفت تکنولوژی و پیدایش اینترنت زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده و راحت‌تر کرده است اما یکی از چیزهایی که امروزه به لطف اینترنت و فضای مجازی از بین رفته خلاقیت و خلاق‌بودن است.

خلاقیت سنگ‌بنای نوآوری و پیشرفت انسان است. خلاقیت نیروی محرکهٔ خلق بزرگترین دستاوردهای تمدن ما‌ست که در عصر هوش مصنوعی، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. درحالی‌که هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از وظایف تکراری یا معمول انسان‌ها را انجام بدهد، اما خلاقیت یک مهارت منحصربه‌فرد انسانی‌ست که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست. ولی آیا برای خلاق‌بودن حتماً باید استعداد داشت؟ و آیا خلاقیت را می‌توان یاد گرفت و پرورش داد؟ در ادامه با ما همراه شوید تا جواب این سوال‌ها را بگیرید.

در کتاب همیشه خلاق چه می‌خوانیم؟

کتاب همیشه خلاق راهنمای روزانۀ خلاقیت شماست. تاد هِنری نویسنده و سخنران و البته مشاور خلاقیت شرکت‌های مختلف و یکی از پرفروش‌ترین نویسنده‌های نیویورک تایمز، در کتاب همیشه خلاق 365 توصیهٔ‌ مختصر و مفید به شما کرده است و به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید با تمرین کافی ذهن خود را به یک ذهن پرسش‌گر تبدیل کنید و همیشه خلاق باشید.

همیشه خلاق
عنوان کتاب:
همیشه خلاق
ناشر:
مون
نویسنده:
تاد هنری
قیمت:
315,000 تومان
3,500,000

راهنمای روزانهٔ خلاقیت با کتاب همیشه خلاق

همیشه خلاق فقط یک کتاب نیست بلکه مانند یک دفترچهٔ روزشمار خلاقیت است که برنامه‌های بسیار منظم و کاربردی آن، به شما کمک می‌کند زندگی خود را بهتر کنید. تمرین‌های این کتاب به شما کمک می‌کند گام‌های کوچک بردارید و به کمک آ‌ن‌ها عادت‌های بد خود را کنار بگذارید و عادت‌های خوب را جایگزین کنید.

تمرین‌های این کتاب با موضوعات مختلف و متنوع مثل اشتیاق شخصی، ایده‌پردازی، طرز فکر، همکاری و رهبری، به شما کمک می‌کنند ذهنِ خود را به کار بیندازید. کافی‌ست هر روز تنها چند دقیقه از وقت خود را به تمرینات این کتاب اختصاص دهید و کمی در آن‌ها تأمل کنید. متن‌های کوتاه و روزانهٔ آن را بخوانید و در طول روز به سؤالات انتهایی هر فصل فکر کنید.

زنی که روبه‌روی دیواری نقاشی شده نشسته است

نمونه‌ای از تمرینات کتاب همیشه خلاق

«از روی سؤالاتی که آدم‌ها می‌پرسند، می‌شود خیلی چیزها را در موردشان فهمید. در هر حوزه و شغلی، آدم‌های حرفه‌ای باهوش وخلاق و مؤثر دوست دارند سؤال‌های ناخوشایند و ناجور بپرسند. خیلی‌ها از پرسیدن این نوع سؤالات اجتناب می‌کنند چون نمی‌خواهند مسئولیتی را که پاسخ‌های ممکن به همراه دارد، قبول کنند. با وجود این، آن‌هایی که سؤال‌های ناخوشایند می‌پرسند همان‌هایی هستند که زودتر وارد بطن ماجرا می‌شوند و به احتمال زیاد مسئله را مؤثرتر حل می‌‌کنند.
احتمالاً سؤال‌هایی در پس ذهن شما هم هست که نمی‌خواهید بپرسید، چون ـ شاید ناخودآگاه ـ می‌خواهید از مسئولیتی که پاسخ این سؤالات به همراه می‌آورد، شانه خالی کنید. 
چرا داریم این کار را می‌کنیم؟
چطور است این کار را امتحان کنیم...؟
نکند داریم اشتباه می‌کنیم که...؟
فقط بزدل‌ها هستند که سؤال‌های امن می‌پرسند. از نتیجهٔ کارشان هم معلوم است. افراد حرفه‌ای شجاع، کوشا و خلاق حاضرند برای رسیدن به بطن ماجرا، راه‌های سخت را در پیش بگیرند. درنهایت کسانی پیروزند که بهترین سؤال‌ها را می‌پرسند.
آیا سؤال ناخوشایندی هست که شما از آن فراری باشید؟ امروز چطور می‌توانید آن را بپرسید یا دنبال جوابش باشید؟ 
باید یاد بگیرید که از پرسیدن سؤالات ناخوشایند خوشتان بیاید.
سؤال ناخوشایندی که از پرسیدنش اجتناب می‌کنید، چیست؟»
زنی از پشت سر که بر روی دیواری نقاشی می‌کشد و خلاقیت به خرج می‌دهد

کتاب همیشه خلاق چه کمکی به شما می‌کند؟

کتاب همیشه خلاق به شما کمک می‌کند خلاقیت‌تان را حول محور تمرین‌های روزانه پرورش دهید. تک‌تک برنامه‌های کتاب همیشه خلاق برای چالش‌‌هایی انتخاب شده‌اند که هر روز در زندگی با آن‌ها سروکار دارید. مثلا عنوان‌هایی مثل:

هرس کردن روابط (گاهی مجبوریم رابطمون رو با کسی که انرژیمان را می‌گیرد قطع کنیم)
هر چه می‌خواهی دوست داشته باش (هر چه می‌خواهید دوست داشته باشید بدون شرمندگی از مردم)
انتخاب بی‌انتخاب (وقتی با کاری دشوار طرفید به خودتان حق انتخاب دومی ندهید)
قرار با هنرمند (با هنرمند درون‌تان قراری بگذارید)

هِنری تاد در کتاب همیشه خلاق خوانندگان را تشویق می‌کند که برای خلق ایده‌های جدید وقت بگذارند و با تعریف‌کردن داستان‌های شخصی از زندگی خودش، توصیه‌هایی به خوانندگان می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد رویه‌ای ایجاد کنند و برای الهام‌گرفتن به آن تکیه کنند. کتاب همیشه خلاق، کتابی است که حتی با وجود مشغلهٔ زیاد می‌توانید به‌صورت روزانه آن را مطالعه کنید

دختری که مدادی به پیشانی خود فشار داده و به دنبال خلاقیت و خلق کردن است

 بریده‌ای از کتاب همیشه خلاق:

«از لحظهٔ الهام مهیج‌تر وجود ندارد. دمی خلاق شما را در برمی‌گیرد و با لحظهٔ زودگذری از احتمال همراه می‌شوید. بعد، همان زمان که در فکرید برای جان دادن به ایده‌هایتان چه باید بکنید،‌ واقعیت خودی نشان می‌دهد. اگر مراقب نباشید، نهال شکننده و لطیفی که به‌تازگی جوانه زده، زیر چکمه‌های سنگین عمل‌گرایی له می‌شود. باید یاد بگیریم که با آن حس کشف و حس احتمال هر روز بسازیم و زندگی کنیم، حتی برای مدتی کوتاه. باید از آن محافظت کنیم چون این حس است که در نهایت محرک بزرگ‌ترین کارهای ماست. تقریبا پانزده سال پیش دوستم، لیسا جانسون، از من خواست فهرستی بنویسم از چند اتفاق که اگر پیش بیایند، در پوست خودم نمی‌گنجم و بعد گفت که مدام آن‌ها را مرور کنم. تشویقم کرد که جاه‌طلبی‌های شغلی، اهداف ارتباطی، اهداف مالی، دستاوردها یا تجربیات شخصی‌ام یا هرچیز دیگری را که هیجان‌زده‌ام می‌کند،‌ فهرست کند. این تمرین را انجام دادم و هر روز صبح فهرستم را مرور کردم. عجیب آنکه بیشتر مواردِ فهرست واقعاً اتفاق افتادند. فهرست نوشتن کاری جادویی نیست. قرار نیست آرزوهای دورودراز بنویسیم. عمیقاً معتقدم اینکه به میل خودم هر روز صبح برای رؤیاپردازی راجع به احتمال‌ها وقت گذاشتم، من را در مسیر رسیدن به جاه‌طلبی‌های خلاقانه‌ام نگه داشت.»

 

درباب اهمیت خلاقیت

آلن دو باتن فیلسوف معروف بریتانیایی می‌گوید: «خلاقیت نه عملی کمیاب و نمایشی است، نه اتفاقی بی‌اهمیت میان نگرانی‌های ما. خلاقیت چیزی است که همیشه با آن سروکار داریم؛ تعهدی برای بهترین کردن چیزهایی که داریم.» 

شاید خودتان را فرد خلاقی ندانید اما واقعیت این است که شما هر روز در زندگی‌تان خلاقیت به‌ خرج می‌دهید. شما مشکلات‌تان را حل می‌کنید، طراحی می‌کنید، می‌نویسید، آشپزی می‌کنید، وسیله‌ای می‌سازید و همهٔ این‌ها نوعی خلاقیت محسوب می‌شود. اما فشاری که شما برای ایجاد خلاقیت احساس می‌کنید ممکن است باعث استرس شدید شود و در درازمدت بر روی توانایی شما در زندگی تأثیر می‌گذارد. برای رفع استرس هنگام خلاقیت کافی‌ست به سراغ کتابِ همیشه خلاق بروید. 

با کتاب همیشه خلاق، خلاقیت به خرج دهید!

اگر به دنبال برنامه‌ای منظم برای سروسامان دادن به زندگی خود هستید، بهتر است به سراغ کتاب همیشه خلاق بروید و قدم‌های کوچک اما مؤثری بردارید.

شما چه تمرین‌های خلاقانه‌ای برای بهتر‌شدن زندگی‌تان بلد هستید و به‌کار می‌بندید؟

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.