بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402

شادی صارمی
شادی صارمی
22 دقیقه
معرفی کتاب
بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
شادی صارمی
22 دقیقه
294
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند. اما بسیاری از مردم از مزایای مطالعه غافل هستند. مطالعه نه‌تنها مغز شما را تقویت می‌کند بلکه توانایی شما را برای همدلی افزایش می‌دهند. مطالعه باعث کم شدن استرس می‌شود و یکی از راه‌های پیشنهادی بسیاری از مشاوران برای درمان افسردگی است. کتاب‌ها هنوز هم الهام‌بخش و راهنمای بسیاری از مردم هستند. آیا شما هم به مطالعه علاقه دارید؟ اگر دوست دارید بدانید پرفروش‌ترین و بهترین کتاب‌های سال 1402 کدام کتاب‌ها بودند در ادامه با ما همراه باشید.

ادبیات جهان: سال حکمرانی ادیبات روس

 

گولاگ: اولین مواجهۀ ۱۴۰۲ با ترجمۀ مستقیم از زبان روس

به همت احسان سنایی اردکانی و نشر مرکز بالاخره ترجمۀ کامل این متن در دسترس خواننده‌ها قرار گرفت. این مجموعهٔ سه‌ جلدی اثر الکساندر سولژنیتسین نویسندهٔ معروف روسی است که برای نوشتن این کتاب برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شد. سولژنیتسین که خودش به دلیل انتقاد از جوزف استالین رهبر وقت شوروی در نامه‌ای خصوصی، به هشت سال حبس در زندان‌های کار اجباری معروف به گولاگ و سپس تبعید محکوم شده بود، مجمع‌الجزایر گولاگ را بر اساس تجربهٔ خود به عنوان یک زندانی و همچنین گزارش‌ها، خاطرات و نامه‌های صدها زندانی دیگر نوشت. او توانست پس از سال‌ها این کتاب را مخفیانه در یک نشریهٔ زیرزمینی در اتحاد جماهیر شوروی به چاپ برساند. 

در جلد اول مجمع‌الجزایر گولاگ سولژنیتسین از ریشه‌های سیستم کمونیسمی شوروی و روش‌های مخوف بازجویی، انتقال زندانیان، فرهنگ و جو حاکم بر اردوگاه‌ها، قیام‌ها و شورش‌های زندانیان گولاگ می‌گوید. درجلد دوم مجمع‌الجزایر گولاگ این نویسنده بیشتر بر زندگی روزمرهٔ زندانیان در اردوگاه‌های کار اجباری تمرکز کرده و از شیوه‌های سازگاری زندانیان با محیط خشن اردوگاه و استراتژی‌هایی می‌‌گوید که برای زنده‌ ماندن به کار می‌بردند. جلد سوم مجمع‌الجزایر گولاگ نیز بیشتر به فضای آزادی و مبارزه در آن دوران تعلق دارد و سولژنیتسین از تغییرات و روحیات خودش می‌گوید و مبارزه با رژیم کمونیستی آغاز می‌شود.

مجمع‌الجزایر گولاگ را یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم می‌دانند. 

 

مجمع الجزایرگولاگ
عنوان کتاب:
مجمع الجزایرگولاگ
ناشر:
مرکز
نویسنده:
الکساندر سولژنیتسین
قیمت:
1,530,000 تومان
18,000,000

دکتر ژیواگو: دعوت به مراسم ژیواگوخوانی

بالاخره طلسم ترجمه از روسی شکست. 
دکتر ژیواگو شاهکار ادبی بوریس پاسترناک نویسندهٔ روسی است که مستقیم از زبان روسی به فارسی ترجمه شد. پاسترناک نوشتن این رمان را در سال 1956 به پایان رساند ولی چون در رمان دکتر ژیواگو به تأثیرات انقلاب روسیه و عواقب آن بر خانواده‌ای بورژوا و ثروتمند پرداخته است، این رمان تبدیل به بیانیه‌ای مهم علیه حکومت‌های تمامیت‌خواه و ایدئولوژیک شد و به همین دلیل در آن سال‌ها اجازهٔ نشر در شوروی را نیافت. نسخهٔ خطی این کتاب به میلان قاچاق شد و درنهایت اولین‌بار در سال 1957 در ایتالیا منتشر شد و عاقبت در سال 1988 پس از انحلال شوروی، در روسیه به چاپ رسید.

دکتر ژیواگو داستان پزشکی به همین نام است و نویسنده در این کتاب داستان زندگی او و پیوند او با دو شخصیت این کتاب را روایت می‌کند. رمان دکتر ژیواگو شاهکار بوریس پاسترناک و یکی از مهم‌ترین بیانیه‌ها علیه حکومت‌های توتالیتر، تمامیت‌خواه و ایدئولوژیک است. ترجمۀ میترا نظریان توسط نشر ثالث و ترجمۀ پروانه فخام‌زاده توسط نشر نو چاپ شد. ترجمۀ آبتین گلکار سال آینده توسط نشر چشمه چاپ خواهد شد. 

دکتر ژیواگو
عنوان کتاب:
دکتر ژیواگو
ناشر:
ثالث
نویسنده:
بوریس پاسترناک
قیمت:
792,000 تومان
8,800,000

تصویر دریان گری: ترجمۀ متن کامل تنها رمان اسکار وایلد

اسکار وایلد نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر ایرلندی، کتاب تصویر دریان‌گری را در سال 1890 در یک مجله منتشر کرد و ابتدا مورد تقبیح و انتقاد قرار گرفت. این کتاب داستان مردی خوشرو و جوان است که پس از شرکت در مهمانی‌های مختلف و شنیدن تعریف و تمجیدها و البته کشیده شدن پرتره‌اش، در دلش آرزو می‌کند که همیشه جوان بماند. زمانی که آرزویش برآورده می‌شود او خود را بین فضیلت و رذیلت سرگردان می‌بیند و هر چه جلوتر می‌رود متوجه می‌شود که در نهایت باید بهایی سنگین برای برآورده‌شدن چنین آرزویی بپردازد.

این کتاب به دلیل پرداختن به موضوعات سنگینی مانند اخلاق، رابطهٔ جنسی و اعتیاد چندان مورد توجهٔ جامعهٔ ادبی آن زمان قرار نگرفت اما داستان آن یک هشدار به سبک گوتیک است و نویسنده سعی دارد به خوانندگان نشان دهد چطور فساد و اعمال غیراخلاقی می‌تواند افراد را از درون متلاشی کند.

تصویر دریان گری
عنوان کتاب:
تصویر دریان گری
ناشر:
خانه هنر مد
نویسنده:
اسکار وایلد
قیمت:
378,000 تومان
4,200,000

من آدم کشته‌ام

26 داستان کوتاه از 18 نویسندۀ روس با ترجمۀ آبتین گلکار.

برخی داستان‌های این مجموعه در اوایل قرن بیستم نوشته شده‌اند و برخی داستان‌های دیگر این کتاب مربوط به سال‌های اخیر است. از جمله نویسندگانی که اثر یا آثارشان در این مجموعه به چاپ رسیده می‌توان به آندری پلاتونوف، ایوان بونین، لودمیلا اولیتسکایا، میخاییل بولگاکوف، یوگنی زامیاتین و نینا بربروا اشاره کرد. در واقع تنوع نویسندگان این مجموعه سبب شده است خواننده با سیر تحول داستان‌نویسان روسی آشنا شود، اغلب داستان‌های من آدم کشته‌ام در زمره بهترین آثار نویسندگان‌شان هستند، داستان‌های کوتاه درخشانی که آینه تمام نمایی است از ادبیات روسیه و هر خواننده‌ای را غافلگیر می‌کند. با خواندن داستان‌های مختلف این کتاب، می‌توانید با ادبیات 120 سال اخیر روسیه آشنا شوید.

من آدم کشته ام
عنوان کتاب:
من آدم کشته ام
ناشر:
ماهی
نویسنده:
آندری پلاتونوف
قیمت:
247,500 تومان
2,750,000

مغز اندرو: تنهایی پرهیاهو

هزارتوی ذهن مردی که ناخواسته فجایع بسیاری در زندگی‌اش به بار آورده است.

مغز اندرو نوزدهمین رمانِ ای.ال دکتروف رمان‌نویس مشهور آمریکایی است که در سال 2014 منتشر شد و البته آخرین رمانِ این نویسنده بود که پیش از مرگش منتشر شد. شخصیت اصلی این رمان مردی به نام اندرو است که ظاهراً هیچ‌کس را در زندگی‌اش ندارد و در جایی ناشناخته با شخصی صحبت می‌کند که احتمالا روانپزشک است. اندرو در این کتاب از طریق تفکراتش یا جست‌وجو و گه‌گاهی داستان‌های تکه‌تکه از زندگی و افکار خودش می‌گوید. نویسنده در این کتاب به مضامینی همچون حقیقت و حافظه، مغز و ذهن و شخصیت و سرنوشت پرداخته و سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که واقعاً چقدر از خودمان و دیگران می‌دانیم.

مغز اندرو
عنوان کتاب:
مغز اندرو
ناشر:
بیدگل
نویسنده:
ادگار لارنس دکتروف
قیمت:
172,800 تومان
1,920,000

ادبیات ایران

 

کلیات سعدی اهوازی: دیدار پس از پانزده سال

غافلگیری آخر سال مخاطبان ادبیات داستانی معاصر ایران با مهدی ربی.

مهدی ربی داستان‌نویس معاصر ایرانی است که از سال 1383 به‌طور جدی کار بر روی حوزهٔ ادبیات داستانی را شروع کرد. او برای کناب «آن گوشه دنج سمت چپ» در سال 1386 برندهٔ جایزهٔ ادبی «روزی روزگاری» و برندهٔ جایزهٔ «منتقدین مطبوعات ایران» شد. کتاب کلیات سعدی اهوازی: یا با من به مغولستان بیا از این نویسنده در سال 1402 منتشر شد. این کتاب روایت‌ها، خاطرات و افکار ذهن نویسنده است که از دهان پسربچه‌ای از خطهٔ تفت‌زدهٔ جنوب روایت می‌شود. او بخش اعظمی از خاطرات بچه‌های دهه شصتی را به یادتان می‌آورد که زیر آفتاب سوزان و در سرما، تابستان‌ها و زمستان‌ها، در کوچه‌ها و خیابان‌های اغلب خاکی بازی می‌کردند و در همین خیابان‌ها بزرگ شدند.

کلیات سعدی اهوازی
عنوان کتاب:
کلیات سعدی اهوازی
ناشر:
مرکز
نویسنده:
مهدی ربی
قیمت:
135,150 تومان
1,590,000

صادق هدایت: مرگ در پاریس

کلیشه‌شکنی از روایت یکی از مهم‌ترین خودکشی‌های تاریخ معاصر ایران.

صادق هدایت نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود که دو سال پیش از مشروطه در سال 1281 به دنیا آمد. او را همراه با محمدعلی جمال‌زاده و صادق چوبک «پدر داستان‌نویسی نوین ایران» می‌دانند. هدایت یکی از مهم‌ترین نویسنده‌های ایران است که اثرش «بوف کور» را ماندگارترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات معاصر می‌دانند. او در غالب داستان‌هایش به موضوع مرگ می‌پرداخت و تمام داستان‌هایش دقیق، واقع‌بینانه و رئالیستی هستند.

در کتاب صادق هدایت: مرگ در پاریس به قلم ناصر پاکدامن که به تازگی از نشر مانِ کتاب منتشر شده است، می‌توانید راجع به واپسین احوال صادق هدایت بخوانید. پاکدامن با کمک تحقیق در نامه‌های صادق هدایت و روایت‌های معاشرانِ نویسندهٔ بوف کور از ملاقات‌هایشان با او در یکی دو سالِ آخر سعی کرده است نشان بدهد که چطور این نویسندهٔ ایرانی «عدم صرف» را به ماندن و نوشتن ترجیح داد و جانِ خود را گرفت.

صادق هدایت : مرگ در پاریس
عنوان کتاب:
صادق هدایت : مرگ در پاریس
ناشر:
مان کتاب
نویسنده:
ناصر پاکدامن
قیمت:
166,500 تومان
1,850,000

فلسفه:

 

فریدریش نیچه: زندگی نامه‌ای فلسفی

بخت خوش نیچه در ۱۴۰۲ با یک نویسندۀ خوب، مترجم خوب و صدالبته ناشر خوب.

کتاب فریدریش نیچه: زندگی‌نامه‌ای فلسفی، کتابی کامل، جامع و شیرین دربارۀ زندگی و آثار نیچه است. نویسندهٔ این کتاب جولیان یانگ فیلسوف مشهور آمریکایی است که در این کتاب شما را با سیر تکاملی اندیشه و زندگی فریدریش نیچه فیلسوف و نظریه‌پرداز معروف آلمانی آشنا می‌کند. این نویسنده همچنین در این کتاب به مناقشه‌های دامنه‌دار و جذاب سو تعابیر حزب ناسیونال سوسیالیسم آلمان از نوشته‌های نیچه پرداخته و از رابطۀ عجیب و پیچیدۀ نیچه با متفکران و مشاهیر معاصرش مانند ریچارد واگنر آهنگساز و شوپنهاور فیلسوف می‌گوید.

فریدریش نیچه
عنوان کتاب:
فریدریش نیچه
ناشر:
نی
نویسنده:
جولیان یانگ
قیمت:
731,000 تومان
8,600,000

زندگی‌نامه‌ی هانا آرنت: تصویری واقعی و چندبعدی از زندگی هانا آرنت

هانا آرنت یکی از مشهورترین متفکران سیاسی قرن بیستم بود که پس از جنگ جهانی دوم تبدیل به یکی از برجسته‌ترین و بحث‌برانگیزترین متفکران و روشنفکران زمان خود شد و آثار تأثیرگذارش نیز در همان دوران منتشر شدند. سامانتا رز هیل که هم‌اکنون معاون «مرکز علوم انسانی هانا آرنت» در کالج‌بارد است، در کتاب زندگی‌نامه‌ی هانا آرنت، از جزئیات زندگی این متفکر می‌گوید و اسناد بایگانی، اشعار و مکاتبات هانا آرنت را در این کتاب گردهم آورده تا زندگی زنی را آشکار کند که اشتیاقش به زندگی ذهنی، نتیجهٔ عشقش به دنیا بود. کتاب زندگی‌نامه‌ی هانا آرنت اولین بار در سال 2021 در لندن و در مجموعهٔ «زندگی‌های انتقادی‌» منتشر شد.

زندگی ‌نامه ‌ی هانا آرنت
عنوان کتاب:
زندگی ‌نامه ‌ی هانا آرنت
ناشر:
برج
نویسنده:
سامانتا رزهیل
قیمت:
166,500 تومان
1,850,000

تاریخ جهان:

روایت ساده و جذاب اما دقیق متخصصان تاریخ کشورهایی که در تاریخ جهان نقش مهمی دارند یا داشتند.

 

تاریخ فشرده‌ی آلمان

جیمز هاؤز رمان‌نویس و مورخ مشهور بریتانیایی است که کتاب‌هایش پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی بوده‌اند. او در کتاب تاریخ فشرده‌ی آلمان، نشان می‌دهد که چه چیزهایی‌ آلمان رومی را از آلمان غیررومی جدا می‌کند و چگونه این ویژگی‌ها در طول تاریخ پس از باستان باعث تمایز مردم آلمان شده و تاریخ این کشور را تغییر داده است. او تاریخ آلمان را از زمان ژولیوس سزار آغاز می‌کند تا به آنگلا مرکل و روزگار امروز می‌رسد و از تفاوت‌های مهم مذهبی و منطقه‌ای کشور آلمان می‌گوید. 

تاریخ فشرده آلمان
عنوان کتاب:
تاریخ فشرده آلمان
ناشر:
مرکز
نویسنده:
جیمز هاوز
قیمت:
187,000 تومان
2,200,000

تاریخ فشرده‌ی انگلستان

کتاب تاریخ فشرده‌ی انگلستان اثر تاریخی دیگری از جیمز هاؤز است و نویسنده در این کتاب تاریخ 2000 سالهٔ انگلستان را ردیابی کرده است. او از قرن‌ها کشمکش بین پادشاهان و پارمان‌ این کشور، جنگ استقلال آمریکا، ظهور و سقوط امپراتوری بریتانیا و دو جنگ جهانی و تأثیر آن بر این کشور و مردمانش می‌گوید.

تاریخ فشرده‌ی انگلستان
عنوان کتاب:
تاریخ فشرده‌ی انگلستان
ناشر:
مرکز
نویسنده:
جیمز هاوز
قیمت:
242,250 تومان
2,850,000

تاریخ فشرده‌ی اتحاد شوروی

شیلا فیتس‌پاتریک مورخ استرالیایی است و کتاب تاریخ فشرده‌ی اتحاد شوروی او، یکی از بهترین کتاب‌های تحقیقاتی در زمینهٔ تاریخ این کشور است. نویسنده در این کتاب از تاریخ امپراتوری‌ای ناتمام گفته است که یکی از مقامات برجستهٔ جهان در شوروی آن را از دل خاکستر بیرون کشید. این کتاب چکیده‌ای پُرهیجان و معتبر از هفتاد و پنج سال حکومت کمونیستی و فروپاشی یک امپراتوری است.
تاریخ فشرده‌ی اتحاد شوروی
عنوان کتاب:
تاریخ فشرده‌ی اتحاد شوروی
ناشر:
مرکز
نویسنده:
شیلا فیتس پاتریک
قیمت:
178,500 تومان
2,100,000

تاریخ فشرده‌ی چین

تاریخ فشرده‌ی چین اثر لیندا جیوین سفری در تاریخ حماسی کشور چین است. نویسنده در این کتاب از نوآوری‌های نخستین دوران کشور چین می‌گوید تا به تاریخ و قدرت مدرن امروز این کشور می‌رسد. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چطور این کشور از سرچشمه‌های قبیله‌ای به دوران امپراتوری افسانه‌ای رسید و در نهایت در چنگ حزب کمونیست امروزی گرفتار گشت.

تاریخ فشرده چین
عنوان کتاب:
تاریخ فشرده چین
ناشر:
مرکز
نویسنده:
لیندا جیوین
قیمت:
251,600 تومان
2,960,000

تاریخ ایران:

 

ترورهای سیاسی در ایران

ترورهای سیاسی در تاریخ جدید ایران از چه زمانی شروع شد؟ جدیدترین کتاب سهراب یزدانی.

سهراب یزدانی در این کتاب تاریخیِ جذاب به مطالعهٔ ترورهای سیاسی ایران در دورانی ده ساله می‌پردازد و از ترورهای روزگار مجلس اول و دوم مشروطه تا عملیات کمیتهٔ مجازات در خلال جنگ جهانی اول می‌گوید. همچنین در این کتاب توضیح مفصلی دربارهٔ قتل ناصرالدین‌شاه می‌خوانید که می‌توان آن را سرآغاز ترورهای سیاسی در تاریخ جدید دانست.

ترورهای سیاسی در ایران
عنوان کتاب:
ترورهای سیاسی در ایران
ناشر:
خانه هنر مد
نویسنده:
سهراب یزدانی
قیمت:
342,000 تومان
3,800,000

خاطرات کتابی: عیش مدام با مانگل

سال ۱۴۰۲ سال حضور پررنگ مانگل و خاطره‌بازی با کتاب و خواندن و آنچه خاطرات کتابی می‌خوانندش بود. 

برچیدن کتابخانه‌ام

برچیدن کتابخانه‌ام (یک مرثیه و ده گریز) اثری از آلبرتو مانگل نویسنده و منتقد ادبی برجستهٔ آرژانتینی است. او که مجبور شد به دلیل مهاجرت و تغییرمکان کتابخانهٔ عظیم‌اش را جمع کند، در این کتاب از ماجرای جمع کردن کتابخانه و جابه‌جایی 35 هزار جلد کتاب می‌گوید که او را به تأمل به کتاب‌ها و کتابخانه‌ وا داشت. برچیدن کتابخانه‌ام، پُر است از خرده‌روایت و نقب زدن به کتاب‌ها، به ادبیات، به تاریخ، به الهیات، فلسفه، زبان، حافظه و کلمه. چنین موضوعاتی کتاب را برای آن‌ها که دل در گروی ادبیات و کتاب دارند خواندنی می‌کند. 

برچیدن کتابخانه ام
عنوان کتاب:
برچیدن کتابخانه ام
ناشر:
مان کتاب
نویسنده:
آلبرتو مانگل
قیمت:
171,000 تومان
1,900,000

تاریخ کتابخوانی

آلبرتو مانگل یکی از نویسندگان و منتقدان ادبی برجستهٔ روزگار ما است و به دلیل عشق و ارادت خود به کتاب و کتاب‌خوانی به شهرت رسید. او در کتاب تاریخ کتابخوانی تلاش کرده است تا تاریخ اعجاب‌انگیز خواندن را بررسی کند و از پیشرفت بشر در خواندن کتاب می‌گوید. کتاب تاریخ کتابخوانی از الواح گِلی آغاز می‌شود که اجدادمان کتاب‌ها و نوشته‌هایشان را بر روی آن حک می‌کردند تا به کتاب‌های امروزی می‌رسد.

تاریخ کتابخوانی
عنوان کتاب:
تاریخ کتابخوانی
ناشر:
هرمس
نویسنده:
آلبرتو مانگل
قیمت:
441,000 تومان
4,900,000

زندگی‌نامه و خاطرات: فرندز (دوستان و عاشقان) 

مرگ ناگهانی متیو پری و اقبال گستردۀ مخاطبان سریال فرندز به ترجمۀ زندگی‌نامۀ او.

فرندز یکی از سریال‌های کمدی محبوب و پرطرفدار است که در سال 1994 از شبکهٔ اِن‌بی‌سی پخش شد. تا این‌که در سال 2023 متیو پری، که در این سریال نقش شخصیت «چندلر بینگ» را برعهده داشت ناگهان درگذشت. اما متیو پری پیش از مرگ ناگهانی‌اش در سال 2022 کتابی منتشر کرده بود؛ کتابی شجاعانه و متفاوت و در آن از خاطراتش در پشت صحنهٔ سریال فرندز گفت و پرده از تکان‌دهنده‌ترین و شوکه‌کننده‌ترین لحظات زندگی‌اش و مبارزه با اعتیاد برداشت. 

فرندز
عنوان کتاب:
فرندز
ناشر:
میلکان
نویسنده:
متیو پری
قیمت:
224,100 تومان
2,490,000
کدام یک از پرفروش‌ترین‌ها را خوانده‌اید؟

شما موفق شدید امسال کدام یک از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1402 را بخوانید؟ نظر خود را دربارهٔ هر کدام از کتاب‌هایی که خوانده‌اید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.