والدین سمی را بهتر بشناسید

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
12 دقیقه
معرفی کتاب
والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
12 دقیقه
44
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند. زمانی که این افراد سمی پدر یا مادر شما باشند، قضیه ممکن است بسیار چالش‌برانگیز و ناامیدکننده شود. والدین سمی بدرفتارند، حمایتی از شما نمی‌کنند و ممکن است خشن هم باشند. بزرگ‌شدن با والدین سمی می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد و یا اعتماد‌به‌نفس شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و شما را در روابط و زندگی دچار مشکل کند. اگر در کودکی با والد یا والدین سمی زندگی کرده باشید ممکن است در بزرگسالی دچار افسردگی شوید یا در روابط، شغل و تصمیم‌گیری‌تان به مشکل بخورید. اما از کجا می‌توان فهمید که والدین شما چطور والدینی بوده‌اند و چه تأثیری بر شما گذاشته‌اند؟

در ادامه به شما می‌گوییم والدین سمی دقیقاً چه کسانی هستند و چگونه می‌توانید در جهت بهبود زخم‌های عاطفی دوران کودکی‌تان گام بردارید. همچنین در ادامه می‌خوانید:

• ویژگی‌های والدین سمی
• بزرگ‌شدن با والدین سمی
• معرفی کتاب والدین سمی

کارتونی از یک زن و مرد و فرزندانشان که نمی‌توانند بچه‌‌هایشان را تحمل کنند و به آن‌ها فیدبکی مثبت ارائه دهند

ویژگی‌های والدین سمی

کتاب والدین سمی ویژگی‌های والدین سمی را بیان کرده است. مفهوم پدر و مادر در بسیاری از فرهنگ‌ها آنچنان در زرورق احترام پیچیده شده که نقد و بررسی وظایف و مهارت‌های والدین همواره با احساس گناه همراه بوده است. در بسیاری از جوامع مفهوم پدر و مادر به نوعی تابو است و گویی فراموش‌شده که والدین نیز مانند همهٔ انسان‌ها ممکن است دارای نقایص و سستی‌هایی باشند و در نتیجه در شیوه‌های فرزندپروری خود اشتباهاتی داشته باشند که به روح و جسم کودک آسیب‌های زیادی وارد کند.

وقتی دربارهٔ والدین سمی صحبت می‌کنیم، منظورمان والدینی است که به‌طور مداوم به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که باعث احساس گناه یا ترس در فرزندان‌شان می‌شوند یا به آن‌‌ها احساس‌هایی ناخوشایند را تحمیل می‌کنند. اعمال آن‌ها رویدادهایی مجزا نیستند، بلکه الگوهای رفتاری هستند که زندگی فرزندشان را شکل می‌دهند.

والدین نیز ممکن است اشتباه کنند، بیش از حد فریاد بزنند، یا به‌صورت ناخواسته دست به انجام کارهایی ناسالم بزنند، اما وقتی متوجه اشتباهات خود می‌شوند سعی می‌کنند آسیبی که به فرزندشان زده‌اند را جبران کنند. بااین‌حال یک والد سمی بیشتر نگران نیازهای خود است تا این‌که آیا کاری که در حق فرزندش انجام می‌دهد درست است یا نادرست. معمولاً چنین افرادی عذرخواهی نخواهند کرد یا حتی به این‌‌که کارشان اشتباه بوده اعتراف نمی‌کنند پس بهتر است زیاد در این مورد با آن‌ها بحث نکنید.

کارتونی از دو والدین سمی که با هم دعوا می‌کنند و دختری که با ناراحتی روی زمین نشسته است

همهٔ والدین گاهی تحت فشار ممکن است رفتارهای نادرستی از خود بروز بدهند، عصبانی شوند و ناخواسته باعث آزار شما شوند و این کاملاً طبیعی است. اما اگر رفتارهایی که از دوران کودکی‌تان به‌خاطر می‌آورید ثابت یا دارای نوعی الگو هستند، احتمالاً والد یا والدین سمی داشته‌اید. چنین والدینی نشان‌ها و ویژگی‌های زیر را دارند:

 

رفتارهای خودمحورانه

ممکن است والدین شما از نظر عاطفی در دسترس نبوده باشند. خودشیفته باشند یا شاید در مورد چیزهایی که شما به آن نیاز دارید بی‌توجه باشند. شاید در تمام موقعیت‌ها اوضاع را به نفع خودشان برمی‌گردانند و همهٔ موقعیت‌ها به یک سؤال ختم می‌شده:‌ «پس خودِ من چی؟».

 

آزار جسمی و کلامی

سوءاستفاده ممکن است همیشه تنبیه بدنی، کتک‌زدن، فریاد زدن یا تهدید کردن نباشد. ممکن است آن‌ها با سرزنش کردن، اسم گذاشتن بر روی شما، تقصیری را به گردن شما انداختن، سکوت و دستکاری روانی باعث آزار شما شده باشند.

 

رفتارهای کنترل‌گرانه

والدین سمی ممکن است به حریم خصوصی شما پا بگذارند یا به شما اجازه ندهند که خودتان تصمیم بگیرید. یا شاید بیش از حد از شما انتقاد کنند یا سعی کنند حتی در بزرگسالی نیز هر جور شده شما را کنترل کنند.

 

دستکاری روانی

ممکن است والدین‌تان سعی کنند به شما احساس گناه یا شرم را منتقل کنند و یا احساسات و وجدان شما را به بازی بگیرند. والدین سمی حتی ممکن است از پول، زمان و یا سایر چیزهای دیگر برای کنترل شما استفاده کنند.

 

نبود حدو‌مرز

والدین سمی تمایل دارند برای رسیدن به مسیری که باب میل خودشان است به شما فشار بیاورند. شما به مرور از دست کارهای آن‌ها خسته می‌شوید و بنابراین ممکن است به سادگی به‌دلیل خستگی یا ناامیدی تسلیم ایده‌ها یا موقعیت‌ها شوید.

خانواده تأثیر قابل‌توجهی بر احساس، درک، اعتماد و جهان‌بینی کلی فرد می‌گذارد. اساساً خانواده نحوهٔ تعامل شما با افراد، مکان‌ها و چیزهای اطرافتان را شکل می‌‌دهند. شما نمی‌توانید رفتار شخص دیگری را تغییر دهید اما تعیین حدو مرز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند تا کنترل موقعیت را به دست بگیرید

زنی کنترل‌گر که سعی دارد همه چیز را به دخترش دیکته کند

بزرگ‌شدن با والدین سمی

تأثیر بزرگ شدن با والدین سمی می‌تواند تا بزرگسالی با شما باشد و شما را دچار اختلالات سلامت‌روان، اضطراب و افسردگی بکند. اگر با والدین سمی بزرگ شده باشید ممکن است در بزرگسالی دچار مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه و موارد زیر شوید:

در نوجوانی سلامت روان‌تان دچار مشکل می‌شود.
نمی‌توانید احساساتی مانند خشم را کنترل کنید.
ممکن است بخواهید دست به خودکشی بزنید.
سوء مصرف مواد مخدر یا الکل داشته باشید.
دچار عزت نفس پایین یا دلبستگی ناامن شوید.

در ادامه به شما کتابی معرفی می‌کنیم که می‌تواند بسیار در این زمینه تأثیرگذار باشد.

جلد کتاب والدین سمی به زبان انگلیسی

معرفی کتاب والدین سمی

زمانی که بچه بودید، آیا پدر و مادرتان به شما می‌گفتند که بد یا بی‌ارزش هستید؟ آیا والدین‌تان از تنبیه بدنی برای تربیت شما استفاده می‌کردند؟ یا مجبور بودید مراقب والدین خود باشید و به درد و دل‌هایشان گوش بدهید؟ آیا هنوز والدین‌تان طوری با شما رفتار می‌کنند که انگار هنوز بچه هستید؟ آیا پس از وقت گذراندن با والدین خود دچار واکنش‌های احساسی یا فیزیکی شدیدی می‌شوید؟ آیا والدین‌تان شما را با تهدید، احساس گناه یا پول کنترل می‌کنند؟ 

دکتر سوزان فوروارد یکی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین روان‌درمانگران آمریکایی است و کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته است. دکتر سوزان فوروارد کتاب والدین سمی را نوشت تا نشان دهد والد یا والدین سمی چه کسانی هستند؟ چرا پشت‌سرگذاشتن و نادیده گرفتن والدین سمی بسیار مشکل است و در آینده چه بلایی بر سر کودکانی می‌آید که با والدین سمی بزرگ شده‌اند. 

شاید عنوان والدین سمی باعث شود فکر کنید که این کتاب با هدف متهم کردن و سرزنش والدین نوشته شده اما اشتباه می‌کنید. کتاب والدین سمیِ دکتر سوزان فوروارد، در جهت هشیاری و شفا نوشته شده است؛ هوشیاری و هشدار به والدین و پدر و مادرهای آینده تا بفهمند چگونه هر کلمه، عمل یا احساس آن‌ها به‌شدت بر شکل‌گیری شخصیت، باورها و دیدگاه کودک نسبت به زندگی تأثیر می‌گذارد.

والدین سمی
عنوان کتاب:
والدین سمی
ناشر:
آرایان
نویسنده:
سوزان فوروارد
قیمت:
202,500 تومان
2,250,000

در بخشی از کتاب والدین سمی می‌خوانید:

«ما در سال‌های دوم و سوم زندگی از خود استقلال نشان می‌دهیم، در برابر آموزش آداب دستشویی رفتن مقاومت می‌کنیم، از «دو سالگی وحشتناکِ» خود لذت می‌بریم و عاشق کلمهٔ نه می‌شویم، چراکه به ما اجازه می‌دهد کمی کنترل روی زندگی خودمان را تمرین کنیم، در حالی‌که گفتن بله به‌معنای تسلیم‌شدن است. ما دست‌وپا می‌زنیم که یک هویت ویژه بسازیم و ارادهٔ خود را برقرار کنیم. فرایند جدایی‌طلبی از والدین در بلوغ و نوجوانی، زمانی که فعالانه در برابر ارزش‌ها، سلیقه‌ها و قدرت آن‌ها جبهه می‌گیریم، به اوج خود می‌رسد. در خانواده‌ای که از یک ثبات معقول برخوردار است، والدین می‌توانند در برابر نگرانی‌های ناشی از این تغییرات تاب بیاورند. در بیشتر مواقع، آن‌ها حتی اگر به کلی استقلال روبه‌رشد کودک خود را تشویق نکنند، سعی در تحمل آن دارند. عبارت «این یک مرحله است»، دل‌گرمی رایج برای والدینی است که سال‌های نوجوانی خود را به‌خاطر می‌آورند و این سرکشی را مرحله‌ای از رشد عاطفی می‌دانند.»

«با تضعیف عزت‌نفس کودک، وابستگی و نیازش به این باور که والدینش او را حمایت و تأمین می‌کنند، بیشتر می‌شود. حمله‌های عاطفی یا آزارهای فیزیکی فقط در صورتی می‌تواند برای بچه مفهومی داشته باشد که او مسؤولیت رفتار والدین سمی‌اش را بپذیرد. 
صرف‌نظر از این‌که والدینتان چه‌قدر سمی هستند، شما باز هم نیازمندید آن‌ها را مقدس بشمارید. حتی اگر در مرحله‌ای بپذیرید که پدرتان اشتباه کرده شما را کتک زده، باز هم ممکن است فکر کنید او حق داشته باست. استنباط عقلانی برای مجاب‌کردن شما به بی‌گناهی، کافی نیست. یکی از مراجعین من می‌گفت: «من فکر می‌کردم آن‌ها بی‌عیب و نقص هستند و برای همین وقتی با من بدرفتاری می‌کردند فکر می‌کردم من بد هستم.»
دو اصل اساسی در ایمان به والدین خداگونه وجود دارد:
۱. من بد هستم و والدین من خوب‌اند.
۲. من ضعیف هستم و والدین من قوی‌اند.
این‌ها باورهایی قدرتمند است که می‌تواند شما را به والدینتان وابسته‌تر سازد. این اعتقادات باعث زنده نگه‌داشتن ایمان شما می‌شود و نمی‌گذارد با این حقیقت دردناک روبه‌رو شوید که والدین خداگونهٔ شما وقتی بیشتر از همیشه آسیب‌پذیر و بی‌پناه بودید، به شما خیانت کردند.»
سوزان فوروارد

دربارهٔ نویسندۀ کتاب والدین سمی

سوزان فوروارد در سال 1938 به دنیا آمد. او یکی از درمانگران برجستۀ ایالات متحده و همچنین نویسند‌ه‌ای پرفروش و سخنرانی پویا است که مهمان برنامه‌های گفت‌وگوی متعددی بوده است. او درمانگر است و یک مطب خصوصی دارد و در کنار آن، مربی و مشاور مرکز روانپزشکی و پزشکی کالیفرنیای جنوبی نیز هست.

او نویسندۀ پرفروش نیویورک تایمز و نویسندۀ کتاب‌های پرفروش باج‌گیری عاطفی، مادران سمی و عشق‌های سمی است. او به مدت شش سال میزبان برنامۀ ملی شبکۀ رادیویی گفت‌وگوی ABC بود. روش‌ها و کتاب‌های مؤثر سوزان فوروارد به زنان و مردان بسیاری کمک کرده است تا اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنند، به استقلال عاطفی برسند و قدرت درونی‌شان را کشف کنند.

اگر والدین سمی داشتید، والدی سمی نباشید

با راهنمایی‌های دکتر سوزان فوروارد در کتاب والدین سمی می‌توانید آسیب‌هایی که از والدین سمی دیده‌اید برطرف سازید. اگر هم پدر و مادر هستید، یا قرار است پدر و مادر شوید، یا در زندگی با مشکلات جدی روانی مواجه شده‌اید که حس می‌کنید مربوط به دوران کودکی‌تان می‌شود حتماً کتاب والدین سمی را بخوانید. همچنین این کتاب می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار پدر و مادرها بگذارد تا ناخودآگاه با اعمال و رفتارشان به روان کودکان آسیب نرسانند.

شما در کنار چجور والدینی بزرگ شده‌اید؟ آیا حس می‌کنید والدین‌تان توانسته‌اند تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته باشند؟ نظرات‌تان را با ما درمیان بگذارید.

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

معرفی کتاب کتاب درباب حکمت زندگی؛ راهنمای رسیدن به سعادت ابدی
الناز آذری
22 دقیقه

آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که بر نوابغ و متفکران نسل‌های پس از خود همچون نیچه، فروید، وینگنشتاین، واگنر و توماس مان عمیق‌ترین تأثیر را بر جای نهاد و این امر در درجهٔ اول مربوط به دیدگاه‌های اصیل اوست.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بازی در سپیده‌دم و رؤیا
شادی صارمی
19 دقیقه

به گونه‌ای داستان بلند یا رمان کوتاه نوولا می‌گویند که تنها از یک شاخهٔ اصلی تشکیل شده و در متنی نسبتاً فشرده که جایی برای حاشیه‌پردازی چندانی نمی‌گذارد، به ماجرایی با نقطه اوجی مشخص می‌پردازد و داستان را به سرانجام می‌رساند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درست‌ حسابی دعوا کن؛ اصول مشاجره در رابطه
بامداد برزویه
26 دقیقه

براساس نظر جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، دو دانشمند برجستهٔ رابطه در جهان که کتاب‌هایی بی‌نظیر از جمله «هفت رمز ازدواج‌های موفق» و «هشت قرار عاشقانه» را برای زوجین نوشته‌اند، تعارض و اختلاف مهم‌ترین دلیلی است که زوج‌ها به‌خاطرش به مرکز مشاوره می‌روند و کمک می‌طلبند و این‌که بسیاری از زوجین اصول درست دعوا را بلد نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها
شادی صارمی
25 دقیقه

تابه‌حال چند بار یک کتاب انگیزشی را به دست گرفته‌اید اما به محض به‌پایان رساندن آن انگیزه‌تان نیز محو شده است؟ انگیزه آن فشار ناگهانی برای ایجاد یک تغییر قابل‌توجه است اما معمولاً ما به مرور زمان انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سال بلوا؛ داستانی از عشق و آشوب
شادی صارمی
17 دقیقه

عباس معروفی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که با نوشتن کتاب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید. سال بلوا رمان دیگری از اوست که در سال 1371 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان بینوایان؛ شاهکار ادبیات داستانی فرانسه
الناز آذری
27 دقیقه

ویکتور هوگو یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی و بینوایان شاهکاری از اوست. این کتاب که در سال 1862 منتشر شد، یکی از برترین آثار کلاسیک ادبیات جهان است و با دارا بودن ۱۴۶۲ صفحه، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سفر قهرمان کمدی؛ از اسطوره تا طنز
یسنا پارسی
12 دقیقه

جوزف کمبل اسطوره‌شناس و استاد ادبیات آمریکایی بود که کتاب «سفر قهرمان» از او در سال 1949 منتشر شد. او در این کتاب نظریهٔ خود درخصوص سفر کهن‌الگووار قهرمان را که در بسیاری از اسطوره‌های جهان مشترک است توضیح داد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان قتل در خانواده؛ یک معمای جنایی گیرا
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا به خواندن کتاب‌های معمایی و جنایی علاقه دارید؟ دوست داشتید به جای راوی داستان بودید و پروندهٔ قتلی را حل می‌کردید و قبل از رسیدن به انتهای کتاب، قاتل واقعی را پیدا می‌کردید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دایی‌ جان ناپلئون؛ طنزی هنرمندانه در انتقاد از جامعه
علی فروزنده
20 دقیقه

نویسندگان ایرانی در طنزنویسی سابقه‌ای دیرینه دارند. عبید زاکانی اولین کسی بود که با منظومهٔ «موش و گربه» طنزنویسی را وارد ادبیات ایران کرد و پس از آن آثار طنز زیادی در ادبیات ماندگار شدند. کیومرث صابری فومنی ناموَر به گُل‌آقا نیز با طنزپردازی‌هایش، روح تازه‌ای به ادبیات ایران بخشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ابله، مصائب زندگی با ساده‌دلی
یسنا پارسی
25 دقیقه

داستایفسکی یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین نویسندگان روسی قرن نوزدهم بود که زوایای کور، تاریک و پیچیدهٔ زندگی‌اش را در رمان‌هایش منعکس می‌کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دکتر ژیواگو؛ سفری به دل انقلاب روسیه
علی فروزنده
22 دقیقه

اگر رمانی بنویسید که برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شود، آیا درجای خودتان بند می‌شوید؟ احتمالاً از هیجان تا زمان دریافت جایزه حتی خواب به چشمانتان نخواهد آمد! بااین‌حال، در سال 1958، بوریس پاسترناک دومین نویسنده پس از «ژان پل سارتر بود» که جایزهٔ نوبل ادبیات را رد کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.