راهکارهای ساده و موثر برای تقویت روحیه

الناز آذری
الناز آذری
23 دقیقه
سلامت و سبک زندگی
راهکارهای ساده و موثر برای تقویت روحیه
الناز آذری
الناز آذری
23 دقیقه
21
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

آیا تابه‌حال پس از حادثه‌ای به کلی روحیۀ خود را از دست داده‌اید؟ اگر گاهی احساسات ناخوشایند به سراغتان می‌آیند این اصلاً اشکالی ندارد اما این قضیه وقتی مشکل‌ساز می‌شود که مانع موفقیت و پیشرفت شما بشود. بنابراین بهتر است روحیۀ خود را تقویت کنید. روحیۀ قوی باعث می‌شود در شرایط سخت و طاقت‌فرسا خود را نبازید و راحت‌تر بر مشکلات غلبه کنید. در این مطلب می‌خوانید:

• روحیه چیست و چه تاثیری بر کیفیت زندگی دارد؟
• ارتباط روحیه و اعتماد به نفس
• چند روش ساده برای بالا نگه داشتن روحیه
• افرادی که با تغییر روحیه زندگی‌شان را ارتقا دادند
• معرفی سه کتاب کاربردی برای تقویت روحیه
• بالا نگه‌ داشتن روحیه با حذف آدم‌های سمی

پسری که سوار بر بادکنک‌های رنگی بر فراز آسمان پرواز می‌کند
خسته شده‌اید، انگار تمام نیروهای جهان هستی علیه شما قیام کرده‌اند. خودتان را به سختی از مشکلات بیرون می‌کشید اما خبرها و اتفاقات بد دوباره شما را زمین می‌زنند. اصلاً عادلانه نیست. می‌خواهید در رختخواب بخزید و فقط بخوابید تا هفته تمام شود اما می‌دانید که نمی‌توانید پنهان شوید. گاهی اوقات زندگی برای همۀ ما سخت می‌شود، برای همۀ ما اتفاقات بد و ناگوار می‌افتد. اما اوضاع در نهایت بهتر خواهد شد تنها کافی‌ست روحیۀ خود را تقویت کنید. 

 

روحیه چیست و چه تاثیری بر کیفیت زندگی دارد؟

روحیه حالتی از ذهن است که شامل احساسات، شرایط روانی و عاطفی از قبیل اشتیاق، اعتماد به نفس یا ثبات قدم می‌شود و بر روی عملکرد یا وظایف افراد تأثیر می‌گذارد. روحیۀ فردی به معنای نگرش فرد نسبت به زندگی است. در واقع روحیه اشاره به ظرفیت یک فرد برای حفظ اعتقاد و‌ اعتماد به نفس به ویژه در مواجهه با مخالفت‌ها و سختی‌ها دارد. اگر روحیۀ خوبی داشته باشید احتمالاً به راحتی در برابر مشکلات زندگی تسلیم نخواهید شد.

مردی که احساس پیروزی می‌کند و مشت‌های را به سمت هوا بلند کرده است

احساس نگرانی، غم و اندوه، ترس یا از دست دادن روحیه یک واکنش کاملاً طبیعی در زمان‌های چالش برانگیز است. مشکل معمولاً در مورد احساساتی نیست که در لحظات استرس‌زا تجربه می‌کنیم بلکه در نحوۀ واکنش ما به آن‌هاست. همۀ ما گاهی اوقات کمی احساس ضعف می‌کنیم که ممکن است به‌خاطر حوادث و مشکلات زندگی، اتفاقات محل‌کار یا حتی چیزهایی ساده‌تر مثل آب و هوا باشد! طبیعی است که هر از  گاهی نیاز به استراحت داشته باشیم تا استرس را از خود دور کنیم. 

اگر دائما در تلاش هستید که روحیۀ خود را حفظ کنید و مثبت بمانید وقت آن است که از خودتان بپرسید چرا؟ شاید اعتماد به نفس شما با یک ارزیابی ضعیف از بین رفته باشد یا احساس می‌کنید زندگی‌تان آن‌طور که باید سازنده نیست. اتفاقات ناگوار و فقدان نیز می‌توانند به شدت روحیۀ افراد را متزلزل و ضعیف کنند. خواب درست، تغذیه مناسب و تندرستی تاثیر بسیاری بر کیفیت زندگی و تقویت روحیه دارد. 

شاید شما هم مثل بسیاری از مردم بارها روحیۀ خود را از دست داده‌اید و هر روز به زور سرکارحاضر شده‌اید. نگران نباشید شما تنها نیستید، به گفتۀ محققین شرکت گالوپ، بیش از یک سوم کارمندان چنین احساسی را تجربه می‌کنند. شما ممکن است گهگاهی روحیۀ خود را از دست بدهید. بالاخره ما انسان هستیم اما صرفاً نادیده گرفتن مشکلات و امید به برطرف شدن آن بعید است کارساز باشد و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که انگیزه و رضایت شغلی دارند نسبت به دیگر افراد بهره‌ورتر و خلاق‌تر هستند و در حل مشکلات بهتر عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین روابط قوی‌تری ایجاد می‌کنند و تحت فشار عملکرد بهتری خواهند داشت.

کارتونی از زنی که سایه‌اش بر روی دیوار تصویر یک سوپرومن را شکل داده است و نشان از اعتماد به نفس دارد

ارتباط روحیه و اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس اغلب مساوی با روحیۀ بالاست. هر چه شما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید مشکلات خود را حل کنید. اعتماد به نفس یعنی شما خودتان و احساسات‌تان،‌ چه مثبت، چه منفی را می‌پذیرید و به خودتان اعتماد دارید و حس می‌کنید روی زندگی خود کنترل دارید. با شناختن نقاط قوت و ضعف خود دیدگاه مثبتی نسبت به خود خواهید داشت. اعتماد به نفس باعث می‌شود انتظارات و اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید، قاطعانه ارتباط برقرار کنید، انتقادات را مدیریت کنید و همین باعث تقویت روحیه‌تان می‌شود.

از سوی دیگر اعتماد به نفس پایین ممکن است باعث شود دچار شک و تردید شوید، منفعل و مطیع باشید و حس کنید کنترلی بر روی زندگی خود ندارید. ممکن است احساس حقارت کنید یا مورد بی‌مهری قرار بگیرید و نسبت به انتقاد حساس شوید. اعتماد به نفس پایین به دلیل مشکلاتی که ذکر کردیم ممکن است باعث تضعیف روحیۀ شما شود. 

 

چند روش ساده برای بالا نگه داشتن روحیه

عموماً مردم دوست دارند زندگی‌ای با معنا و هدف داشته باشند. هنگامی که این اهداف برآورده می‌شوند هماهنگی در زندگی افراد ایجاد می‌شود و روحیه‌شان بالا می‌رود. اما غیر از هدف‌گذاری برای بهبود روحیه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

 

لبخند بزنید

این احتمالاً یکی از ساده‌ترین توصیه‌هاست با این‌حال تأثیر لبخند زدن بر روحیۀ شما شگفت‌انگیز است. لبخند زدن باعث تقویت هورمون خلق‌وخو می‌شود بنابراین حتی اگر روحیۀ خود را باخته‌اید و از درون احساس ضعف می‌کنید لبخند بزنید. با لبخند زدن نه تنها حال خود را تغییر می‌دهید بلکه بر بهبود خلق‌وخوی دیگران نیز تأثیر می‌گذارید. 

 

خودتان را مشغول نگه دارید

سعی کنید به چیزهای زیادی فکر نکنید و سرتان را با انجام کارهای مختلف گرم کنید. با تمرکز بر روی یک کار می‌توانید خلق‌خو و روحیۀ خود را حفظ کنید. مثلاً می‌توانید ظرف‌ها را بشویید یا کمی در هوای باز قدم بزنید.

 

با کسی صحبت کنید

گفت‌وگو کردن یکی از راه‌های مبارزه با بدخلقی و تقویت روحیه است. گاهی اوقات با دوستی تلفنی صحبت کنید یا برای قدم زدن یا صرف یک فنجان قهوه با آن‌ها بیرون بروید. این تعامل و تغییر می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن‌تان را از هر چیزی که باعث شده احساس ناراحتی کنید دور کند.

 

به دیگران کمک کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی کاری برای کمک به شخص دیگری انجام می‌دهید خلق‌وخوی شما تقویت می‌شود. یک عمل محبت‌آمیز مثل دادن مواد غذایی به افراد بی‌خانمان یا داوطلب شدن و کمک در کار خیر باعث می‌شود نسبت به خود و زندگی احساس بهتری داشته باشید.

 

در لحظه زندگی کنید

چند بار در روز به اتفاقی که در گذشته افتاده فکر می‌کنید یا نگران اتفاق افتادن چیزی در آینده هستید که هیچ کنترلی روی آن ندارید؟ همۀ ما این کار را انجام می‌دهیم و همین می‌تواند روحیۀ ما را تضعیف کند. زندگی در لحظه واقعا به شما احساس آرامش خواهد داد. باید خود را از هر چیزی که می‌گذرد جدا کنید و تنها بر روی تنفس خود تمرکز کنید و به هیچ چیز غیر از لحظۀ حال فکر نکنید. 

 

ورزش کنید

بدن خود را فعال نگه دارید. مدیتیشن نیز باعث افزایش روحیه و زندگی در لحظۀ حال می‌شود یا یک سرگرمی برای خود پیدا کنید و سعی کنید حرفه یا هنر جدیدی یاد بگیرید.

یک مرد و یک زن که انگار افکارشان بهم پیچیده است

افرادی که با تغییر روحیه خود زندگی‌شان را ارتقا دادند

افکار مثبت و منفی هر دو قدرتمند هستند اما نتایج متضادی دارند. قدرت تفکر مثبت در بالا بُردن روحیه غیرقابل انکار است. افراد مشهور زیادی در مورد داستان موفقیت خود صحبت‌ کرده‌اند و این‌که چگونه تغییر روحیه، تسلیم ناپذیری و تفکرات مثبت زندگی آن‌ها را تغییر داده است. شما نیز می‌توانید مثل این افراد مشهور، کنترل زندگی خود را به دست بگیرید. 

 

جیم کری

جیم کری، بازیگر و ستارۀ برجستۀ هالیوود، احتمالاً یکی از کسانی است که بسیار به قدرت تفکر مثبت اعتماد دارد. او مدت‌ها قبل از این‌که تبدیل به ستارۀ سینما شود باور داشت که روزی به چنین جایگاهی خواهد رسید. افکار، روحیه و تاکیدات او به قدری قوی بود که دقیقاً به جایی که می‌خواست رسید. او می‌گوید: «هیچ چیز در این دنیا بدون فکر و نیت اتفاق نمی‌افتد.»

 

اپرا وینفری

اپرا وینفری یکی از آن ستارگان مشهور و برجسته است که بسیار فقیر بود و حالا تبدیل به یکی از ثروتمندترین زنان جهان شده است. اپرا یکی از بزرگ‌ترین معتقدان و حامیان طرز تفکر مثبت است. داستان موفقیت او واقعاً الهام‌بخش بسیاری از افراد بوده است. وقتی اپرا به دنیا آمد پدر و مادرش از هم جدا شدند و مادرش او را برای زندگی نزد مادربزرگش گذاشت. آن‌ها آن‌قدر فقیر بودند که اپرا لباس‌هایی از جنس گونی می‌پوشید و مادربزرگش به او خواندن و نوشتن یاد می‌داد. وقتی پس از مدتی در سن 9 سالگی دوباره برای زندگی نزد مادرش برگشت مجبور شد در محله‌ای خطرناک و فقیر زندگی کند و در نهایت از خانه فرار کرد. او سختی‌های زیادی را تحمل کرد اما روحیه‌اش را نباخت و تسلیم نشد.

 

جی.کی رولینگ

جی. کی. رولینگ، نویسندۀ مجموعه داستان‌های هری پاتر، یکی از کسانی است که سعی کرد روحیه‌اش را در سختی‌های زندگی از دست ندهد. او به تازگی طلاق گرفته بود و با فرزند تازه به دنیا آمده‌اش زندگی می‌کرد و به سختی می‌توانست هزینۀ تغذیۀ نوزادش را تهیه کند. موقع نوشتن اولین جلد هری پاتر آن‌قدر فقیر بود که حتی نمی‌توانست کاغذ تهیه کند و به گفتۀ خودش برخی بخش‌ها را روی دستمال کاغذی می‌نوشت. کتابش ده‌ها بار از سوی ناشران رد شد و هیچ‌کس حاضر نبود آن را چاپ کند اما ناامید نشد و در نهایت تبدیل به یکی از موفق‌ترین نویسندگان کتاب‌های فانتزی شد.

 

معرفی سه کتاب کاربردی برای تقویت روحیه

مطالعه می‌تواند روحیۀ شما را بالا ببرد، شما را نسبت به اطراف هوشیارتر کند، طرز فکر شما را تغییر دهد و انگیزۀ شما را تقویت کند. یک کتاب خوب باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان و زندگی‌تان پیدا کنید و به شما می‌آموزد که چگونه نگاهی متفاوت به اتفاقات و مشکلات داشته باشید. در ادامه سه کتاب کاربردی برای تقویت روحیه به شما معرفی می‌کنیم.

 

با اقتدار برخاستن اثر برنه براون

همه دوست داریم شجاعانه زندگی کنیم و در زندگی به کسی نیاز نداشته باشیم اما شجاعانه زندگی کردن همیشه آسان نیست؛ ما به ناچار دچار لغزش و سقوط خواهیم شد و باید با این مسئله کنار بیاییم. با اقتدار برخاستن آن هم وقتی زمین خورده‌ایم و تنهاییم را برنه براون، پرفسور، مددکار اجتماعی و نویسندۀ آمریکایی در سال 2015 منتشر کرد. این کتاب که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است دربارۀ مضامینی همچون شجاعت، آسیب‌پذیری، شرم و شایستگی نوشته شده است. 

برنه براون در این کتاب حقیقتی عمیق را آشکار می‌کند: آسیب‌پذیری و تمایل به دیده‌ شدن. او در این کتاب داستان موفقیت و شجاعت هزاران نفر، از مدیران شرکت‌های بزرگ گرفته تا معلمان و والدین را به اشتراک گذاشته تا خواننده بداند که در شکست‌ تنها نیست و چطور باید از شکست بگذرد تا به موفقیت برسد. برنه براون در این کتاب راه‌هایی برای خودسازی به خوانندگان ارائه کرده است تا پس از شکست نیز بتوانند با اقتدار از جایشان بلند شوند.

با اقتدار برخاستن آن هم وقتی زمین خورده اییم و تنهاییم
عنوان کتاب:
با اقتدار برخاستن آن هم وقتی زمین خورده اییم و تنهاییم
ناشر:
میلکان
نویسنده:
برنه براون
قیمت:
197,100 تومان
2,190,000

تلخ و شیرین اثر سوزان کین

قبلاً در همین مقاله گفتیم اکثر مردم دائماً خود را بابت غم و اندوه و احساسات منفی سرزنش می‌کنند. جامعه نیز همیشه مردم را تشویق کرده تا شاد باشند و حالا چطور در چنین وضعیتی باید با احساسات منفی و ناراحتی خود کنار بیاییم؟ سوزان کین نویسندۀ آمریکایی است که در کتاب جدیدش به نام تلخ و شیرین به شما یاد می‌دهد چطور اندوه و اشتیاق باعث بهبود شما می‌شود. سوزان کین معتقد است انسان باید احساسات غم و اشتیاقش را با هم بپذیرد و در کنار شیرینی، تلخی زندگی را نیز احساس کند.

تلخ و شیرین
عنوان کتاب:
تلخ و شیرین
ناشر:
مون
نویسنده:
سوزان کین
قیمت:
126,900 تومان
1,410,000

عشق ورزیدن به چیزهای نه چندان کامل اثر هیمین سونیم

حتماً تابه‌حال جملۀ «اول با خودت خوب باش بعد با دیگران» را شنیده‌اید. بسیاری از ما با روی آوردن به درون و نادیده گرفتن مشکلات در مقابل فشارهای زندگی عکس‌العمل نشان می‌دهیم که همین گاهی اوقات منجر به اضطراب یا افسردگی می‌شود. برخی نیز با سخت‌تر کار کردن در محل‌کار، مدرسه یا خانه نسبت به مشکلات واکنش نشان می‌دهند و امیدوارند که این کار باعث شود مشکلات را به کلی فراموش کنند. 

همان‌طور که در هواپیما به ما توصیه می‌کنند قبل از کمک به دیگران ابتدا ماسک اکسیژن خودمان را به صورت بزنیم، در زندگی نیز باید همین‌کار را بکنیم. قبل از این‌که بتوانیم با دنیای اطراف خود در صلح باشیم ابتدا باید با خودمان به صلح برسیم. هیمین سونیم معلم و نویسندۀ سنت بودیسم اهل کره جنوبی است که کتاب عشق ورزیدن به چیزهای نه چندان کامل را در سال 2016 منتشر کرد. در این کتاب سونیم به ما نشان می‌دهد که چگونه در دنیایی که در پی ‌کمال‌گرایی است خودمان را دوست داشته باشیم، چطور کمی بیشتر عشق بورزیم و کمی بیشتر شفقت و خرد داشته باشیم و زیبایی را در ناقص‌ترین چیزها از جمله خودمان بیابیم. 

عشق ورزیدن به چیزهای نه ‌چندان كامل
عنوان کتاب:
عشق ورزیدن به چیزهای نه ‌چندان كامل
ناشر:
کوله پشتی
نویسنده:
هیمن سانام
قیمت:
152,100 تومان
1,690,000
هر یک از کتاب‌های بالا جزو بهترین‌ کتاب‌های خودیاری و تقویت روحیه هستند و شما می‌توانید برای تهیۀ هر یک از این کتاب‌ها به فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک مراجعه کنید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک

بالا نگه داشتن روحیه با حذف آدم‌های سمی

آدم‌های سمی با خسته کردن و حمایت نکردن از شما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی شما را به‌وجود می‌آورند. افراد سمی معروف به «خون‌آشام روحی» هستند چون تمایل دارند احساسات مثبت شما را بمکند یا از نظر احساسی شما را تحت تأثیر قرار دهند و احساسات شما را خشک کنند. افراد سمی همیشه چیزهای غم‌انگیز، منفی یا بدبینانه‌ای برای گفتن دارند. در گفت‌وگوها و روابط آن‌ها هرگز نمی‌توانند چیزهای مثبت را ببینند و تمایل دارند روحیۀ همه را مثل خودشان ضعیف کنند. 

برخی افراد سمی آهنربای مشکلات هستند. همیشه برای‌آن‌ها یا در زندگی‌شان یک چیزی اشتباه است و به‌ محض حل شدن یک مشکل ناگهان مشکل دیگری دارند! آن‌ها دائماً به دنبال همدلی، همدردی و حمایت شما هستند و نیازی هم به شنیدن توصیه‌هایتان ندارند. شما دائماً به آن‌ها کمک می‌کنید و راه و چاه را نشان‌شان می‌دهید اما به نظر می‌رسد آن‌ها هرگز نمی‌خواهند چیزی را اصلاح کنند. بنابراین با حذف آدم‌های سمی می‌توانید خودتان را از مشکلات حل نشدنی آن‌ها جدا کنید تا روحیه‌تان تخریب نشود.

آیا شما هم به تقویت روحیه نیاز دارید؟

آیا مسائل و مشکلات شخصی و اجتماعی روحیه‌تان را ضعیف کرده است؟ آیا به دنبال راهی برای آرامش و آسایش بیشتر هستید؟ می‌توانید کار را با خواندن کتاب‌های پیشنهای شروع کنید. دیدگاهتان را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

سلامت و سبک زندگی ضعف حافظهٔ کوتاه مدت ناشی از چیست؟
مهرناز بهروش
22 دقیقه

مغز انسان با 86 میلیارد نورون و 10 تریلیون سیناپس، هر روز خاطرات و اطلاعات جدیدی را در حافظه ثبت می‌کند. حافظه چیزی است که همهٔ ما از آن بهره می‌بریم اما توضیح، تعریف یا درک آن آسان نیست.

خواندن مقاله Left Arrow
سلامت و سبک زندگی با راه‌های کاهش استرس و اضطراب آشنا شوید
علی فروزنده
21 دقیقه

ما به‌طور روزانه با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شویم و بنابراین هر از گاهی دچار استرس و اضطراب شدن کاملاً طبیعی است، اما گاهی این استرس و اضطراب آنقدر زیاد می‌شود که حس فرسودگی و ناتوانی می‌کنیم و تمرکز حواسمان را از دست می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
سلامت و سبک زندگی چگونه حافظهٔ خود را تقویت کنیم
الناز آذری
21 دقیقه

حتماً برایتان پیش آمده که در جلسهٔ کاری و لحظه‌ای حساس قصد دارید کسی را معرفی کنید یا چیزی را به‌خاطر آورید اما ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید نام فرد را به طور کامل فراموش کرده‌اید

خواندن مقاله Left Arrow
سلامت و سبک زندگی مهم‌ترین مهارت‌های زندگی را بشناسید
یسنا پارسی
16 دقیقه

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، ‌مهارت‌های زندگی یعنی فرد صلاحیت‌های روانی اجتماعی و مهارت‌های بین‌فردی‌ای داشته باشد و بتواند با کمک آن‌ها تصمیمات آگاهانه بگیرد، مشکلات زندگی را حل کند، با انتقاد روبه‌رو شود، خلاقانه فکر کند، روابط سالم برقرار کند، با دیگران همدردی کند و با زندگی خود کنار بیاید و بتواند زندگی را به شیوه‌ای درست و سالم مدیریت کند.

خواندن مقاله Left Arrow
سلامت و سبک زندگی چگونه سحرخیز باشیم
یسنا پارسی
24 دقیقه

همیشه به ما توصیه کرده‌اند که «سحرخیز باش تا کامروا شوی». این جمله چقدر درست است؟ و آیا در مورد همۀ افراد صادق است؟ آیا ممکن است سحرخیزی برای برخی خوب نباشد؟

خواندن مقاله Left Arrow
سلامت و سبک زندگی آداب معاشرت در محیط‌های گوناگون چگونه است؟
شادی صارمی
14 دقیقه

آداب معاشرت قوانینی است که بر رفتار خوب و تعاملات اجتماعی ما حاکم است. از سنین پایین اهمیت رفتار خوب به ما آموزش داده می‌شود مثلاً به ما یاد می‌دهند مؤدب و باملاحظه باشیم، درست غذا بخوریم، درست راه برویم، لباس مناسب بپوشیم، به دیگران احترام بگذاریم و به روشی خاص و محترمانه صحبت کنیم. همۀ این‌ها و بسیاری اصول دیگر جزء قوانین آداب معاشرت هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.