کتاب داستان‌ تصویری با متن مناسب کودکان

علی فروزنده
علی فروزنده
22 دقیقه
کودک و نوجوان
کتاب داستان‌ تصویری با متن مناسب کودکان
علی فروزنده
علی فروزنده
22 دقیقه
430
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

آیا داستان‌هایی را که در دوران کودکی شما را به دنیای خیال‌انگیز خود می‌‌کشاندند به‌خاطر می‌آورید؟ تصاویر این داستان‌ها را چطور؟ بسیاری از ما با داستان‌هایی مانند شنل قرمزی، لباس جدید پادشاه، بزبز قندی، ای‌کی یوسان، ماه پیشانی و بسیاری داستان‌های به‌يادماندنیِ دیگر بزرگ شده‌ایم. کدام بخش از این داستان‌ها برایتان جذاب‌تر بود؟ متن و داستان یا تصاویر؟ بیشتر وقتتان را صرف کدام می‌کردید؟ خواندن کتاب یا تماشای تصاویر جذاب و به یادماندنی‌شان؟

در ادامه ما با معرفی داستان‌های تصویری با متن مناسب کودکان، شما را به دنیای خیال‌انگیز این داستان‌ها می‌‌کشانیم و بررسی می‌کنیم که چرا کتاب‌های کودکان تصویری هستند و این مسئله چه تأثیری بر کودکان دارد. در این مقاله می‌‌خوانید:

• کتاب تصویری چیست؟
• تفاوت کتاب کمیک و کتاب مصور
• انواع داستان‌های تصویری
• چرا داستان‌های تصویری برای کودکان مناسب‌تر هستند؟
• معرفی داستان‌های تصویری با متن مناسب کودکان
• داستان‌های مصور با قیمت کمتر

کتاب تصویری چیست؟

در یک کلام به‌طور خلاصه می‌توان گفت: تصویر در خدمت داستان، وقتی همه یا بخشی از داستان از طریق تصویرها روایت می‌شود. بعضی کتاب‌های تصویری کودکان اصلاً متن ندارند یا متن خیلی کمی دارند و کودک با نگاه کردن به تصاویر متوجه داستان می‌شود. کتاب حمام که می‌توان با آن‌ کودک را در وقت حمام‌کردن سرگرم نگه داشت از این نوع است.

اما کتاب تصویری فقط مختص به کودکان نیست و نوجوانان و بزرگسالان هم از کتاب‌های کمیک و رمان‌های مصور لذت می‌برند.

کتاب تصویری

تفاوت کتاب کمیک و کتاب مصور

کتاب کمیک و کتاب مصور دقیقاً مثل هم نیستند و با اینکه در هر دو متن و تصاویر با هم درآمیخته است اما چند تفاوت‌ کلیدی بین آن‌ها وجود دارد:

1. در کتاب کمیک داستان از طریق تصاویر روایت می‌شود و دیالوگ بین شخصیت‌ها یا متن داستان جزئی از تصویر است و داخل بالن‌های گفتگو نوشته می‌شود.
2. در کتاب مصور تصاویر در کنار متن و در خدمت فهم بهتر داستان استفاده می‌شوند.
3. داستان کتاب مصور ممکن است طولانی‌تر و پیچیده‌تر از کتاب کمیک باشد.
4. کتاب‌های کمیک بیشتر وقت‌ها دنباله‌دار هستند یعنی اگر جلدها را به‌ترتیب نخوانید ممکن است به‌خوبی از ماجرا سر در نیاورید.

در کشورهای مختلف داستان‌های کمیک اغلب به‌صورت هفتگی یا ماهانه در مجله‌ها منتشر می‌شوند. این داستان‌ها طیف گسترده‌ای از ژانرها و سبک‌ها را دربرمی‌گیرند و برای کروه‌های سنی مختلف جذاب و خواندنی هستند. بعضی از رمان‌های محبوب هم ممکن است به‌شکل کمیک درآمده و به‌چاپ برسند.

ما در ادامۀ مقاله عبارت داستان تصویری را برای اشاره به کتاب‌هایی که در آن‌ها متن و تصویر با هم استفاده شده به‌کار می‌بریم.

 

انواع داستان‌های تصویری

داستان‌های تصویری در قالب‌ها و ژانرهای مختلفی چاپ می‌شوند که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

1. ماجراجویی / فانتزی: 

کتاب‌های مصور و کمیک که داستان‌های ماجراجویانه یا فانتزی دارند خوانندگان جوان را به ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز در جهان‌های خارق‌العاده می‌برند. آنها اغلب شامل ماموریت‌ها، موجودات جادویی و ابرقهرمانان هستند. کتاب‌های بتمن، زن قرمزپوش و زورو از این دست هستند.

 

2. طنز و فکاهی: 

داستان‌های تصویری طنز، هم مایۀ آرامش هستند و هم خنده و سرگرمی و با دیالوگ‌های بامزه و موقعیت‌های خنده‌دار و تصاویر اغراق‌آمیزشان نزد کودکان بسیار محبوب هستند. کاپیتان زیرشلواری برای کودکان و تن‌تن برای نوجوانان در این گروه جا می‌گیرند. البته ماجراهای تن‌تن هم پر از ماجراجویی‌های جذاب و شور‌انگیز است.

 

3. معمایی / کارآگاهی: 

کتاب‌های تصویری رازآلود و کارآگاهی، خوانندگان جوان را با حل معماها و کشف رازها سرگرم می‌کنند و پر از توطئه‌های پنهان، سرنخ‌های هوشمندانه و شخصیت‌های مرموز هستند. 

 

4. زندگی‌نامه / غیر داستانی / آموزشی: 

کتاب‌های تصویری با موضوع زندگی‎نامۀ افراد مشهور یا اطلاعات تاریخی، علمی و ... داستان‌سرایی را با اطلاعات واقعی ترکیب می‌کنند و یادگیری را برای بچه‌ها جذاب و قابل دسترس می‌کنند. از این گروه می‌توان مجموعۀ تاریخ ترسناک نشر افق را نام برد.

 

چرا داستان‌های تصویری برای کودکان مناسب‌تر هستند؟

تصویرسازی بخش بسیار مهمی از کتاب‌های کودکان است. از طریق تصاویر است که کودکان دنیای اطراف خود را می‌شناسند و درک می‌کنند. تصویر به کودکان کمک می‌کند تا چیزهایی را که در زندگی روزمره با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند درک و شناسایی کنند. والدین می‌توانند با کمک کتاب‌های تصویری نکات بسیاری را به فرزندانشان آموزش بدهند.

کودکی در حال مطالعه کتاب داستان تصویری

کتاب‌های تصویری مناسب کودکان تصاویر بیشتر و جملات کمتری دارند تا چشم کودکان هم‌زمان به واژه‌ها نیز عادت کند و یاد بگیرند که چطور اصلاً کتاب بخوانند. تصاویر می‌توانند یک داستان ساده را در چشم کودکان به داستانی هیجان‌انگیز و جذاب تبدیل کنند. برای کودکانی که در آستانۀ یادگیری و خواندن هستند، تصاویر رنگارنگ کتاب بسیار جذاب خواهند بود. 

داستان‌های تصویری با متن کم برای کودکان نوپا تا 6 سال که هنوز خواندن و نوشتن نمی‌دانند بسیار جذاب است. در این کتاب‌ها داستان‌ از طریق تصاویر روایت می‌شود و امروزه بیشتر مربیان از داستان‌های تصویری به‌عنوان ابزاری آموزشی برای کودکان استفاده می‌کنند. 

 

معرفی داستان های تصویری با متن مناسب کودکان

داستان‌ها ابزاری عالی برای آموزش به کودکان هستند. نویسندگان از تصویرسازی برای فهماندن بهتر متن داستان و انتقال آن به کودکان استفاده می‌کنند. هنگامی که کودک شروع به یادگیری یا خواندن می‌کند، اگر کتاب تصویر داشته باشد، درکش برای او آسان‌تر خواهد بود. کودکان با داستان‌های تصویری راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و تصاویر رنگارنگ یکی از جذابیت‌های اصلی کتاب‌های کودکان است. از آنجا که کودکان با تصویر بیشتر از متن ارتباط برقرار می‌کنند، داستان‌هایی را که از طریق تصاویر بیان می‌شود، راحت‌تر به‌خاطر می‌سپارند. داستان‌های تصویری در علاقه‌مند‌ی کودکان و نوجوانان به کتاب‌خواندن و پرروش عادت کتابخوانی در آنان تاثیر به‌سزایی دارد.

در ادامه چند کتاب تصویری مناسب کودکان در سنین مختلف را به شما معرفی می‌کنیم:

کودکان سیاهپوست در حال مطالعه کتاب

داستان‌های تصویری مناسب کودکان نوپا 

 

مجموعه داستان‌های پپا

مجموعه داستان‌های پپا اثر نویل استلی، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان است. این داستان‌های تصویری مناسب کودکان نوپا و کودکانی است که هنوز خواندن و نوشتن بلد نیستند. شخصیت اصلی این مجموعه داستان یک خوک است که در هر کتاب با خانواده‌ و دوستانش ماجراهای مختلفی را پشت ‌سر می‌گذارد و چیزهای زیادی دربارهٔ زندگی به کودکان می‌آموزد. تصاویر رنگی و جذابِ این خوک کوچولو بسیار برای کودکان جذاب است.

مجموعه داستان های پپا
عنوان کتاب:
مجموعه داستان های پپا
ناشر:
گوهر اندیشه
نویسنده:
نویل استلی
قیمت:
135,000 تومان
1,500,000

لالا کن خرگوش

لالا کن خرگوش اثر یورگ موله و یکی از کتاب‌های «من و سرگرمی» نشر پرتقال است. کتاب‌های این مجموعه مانند یک هم‌بازی با کودک همراه می‌شوند و به کودک و والدین کمک می‌کنند ضمن خواندن کتاب، از بازی و سرگرمی لذت ببرند. این کتاب‌ها با تصاویر جذاب و زیبایشان مستقیماً با کودک ارتباط برقرار می‌کنند و به رشد مهارت‌های مختلف کودک کمک می‌کنند.

لالا کن خرگوشی
عنوان کتاب:
لالا کن خرگوشی
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
یورگ موله
قیمت:
47,200 تومان
590,000

جعبه فسقلی‌ها (مجموعهٔ 45 جلدی)

مجموعه داستان‌های فسقلی‌ها اثر تونی گراس نویسنده و تصویرگر کتاب‌‌های کودکان است. داستان‌های تصویری این کتاب بسیار برای کودکان جذاب است و داستان چند کودک فسقلی است که با داستان‌های آموزنده و جذاب‌ و شخصیت‌های بازیگوششان، پیامد رفتارهای منفی را به کودکان گوشزد می‌کنند و رفتار درست را به آن‌ها می‌آموزند.

جعبه فسقلی ها
عنوان کتاب:
جعبه فسقلی ها
ناشر:
قدیانی
نویسنده:
تونی گراس
قیمت:
252,000 تومان
3,150,000

کتاب‌های داستانی تصویری 6 تا 10 سال

 

ماجراهای فیلسوف کوچک

ماجراهای فیلسوف کوچک اثر شینسوکه یوشی تکه نویسنده و تصویرگر ژاپنی است. این نویسنده معتقد است که کودکان بهتر از آدم‌بزرگ‌ها دنیای اطرافشان را می‌بینند و بیشتر سؤال می‌کنند و برای همین به فیلسوف‌هایی کوچک می‌مانند. این مجموعه کتاب‌های تصویری مناسب تقویت روحیۀ پرسشگری و رشد تفکر خلاق در کودکان است و باعث می‌شود که در بزرگسالی راحت‌تر با چالش‌های‌ زندگی روبرو شوند.

فیلسوف کوچک
عنوان کتاب:
فیلسوف کوچک
ناشر:
افق
نویسنده:
شینسوکه یوشی تکه
قیمت:
88,000 تومان
1,100,000

من رُزا پارکس هستم!

من رزا پارکس هستم اثر برد ملتسر نویسنده و کمیک‌نویس آمریکایی است. این کتاب دربارهٔ شخصیتی به نام رزا پارکس است که نقش مهمی در مبارزۀ مدنی سیاه‌پوستان در آمریکا داشت و در غرب الگوی کودکان بسیاری شد. نویسنده قصد دارد با روایت کردن داستان این شخصیت، به کودکان نشان بدهد که آدم‌های معمولی می‌توانند دنیا را تغییر بدهند. این کتاب با تصاویر و متن جذابش، مناسب بچه‌های 6 تا ۱۰ سال است. 
آدم های معمولی دنیا را تغییر میدهند
عنوان کتاب:
آدم های معمولی دنیا را تغییر میدهند
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
براد ملتزر
قیمت:
39,200 تومان
490,000

مجموعه داستان‌های مصور پونی کوچولوی من

این مجموعه یکی از جذاب‌ترین و خواندنی‌‌ترین داستان‌های مصور دنباله‌دار است. هر جلد از این مجموعه یک داستان مجزا دارد و نکات تربیتی بسیاری را در قالب تصویر و داستان برای بچه‌ها بازگو می‌کند. مجموعه داستان‌های مصور پونی کوچولوی من مناسب کودکان و نوجوانانی است که به داستان‌های مصور علاقه دارند.

داستان مصور پونی کوچولوی من
عنوان کتاب:
داستان مصور پونی کوچولوی من
ناشر:
آریانو
نویسنده:
کیتی کوک
قیمت:
59,400 تومان
660,000

من سوپرمن هستم! 

سوپرمن یکی از ابرقهرمان‌های کمیک‌ها و فیلم‌های مارول است که طرفداران بسیاری از کوچک و بزرگ دارد و همیشه الهام‌بخش بسیاری از مردم بوده است. کتاب تصویری من سوپرمن هستم اثر برد ملتسر در سال 2022 منتشر شد و یک بیوگرافی تخیلی از سوپرمن از مجموعه داستان‌های «تغییر زندگی» مناسب کودکان است. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. این بیوگرافیک تصویری راهی عالی برای آشنایی کودکان با این ابرقهرمان افسانه‌ای است که از دوران کودکی و تولدش در سیارهٔ کریپتون تا دوران کودکی و ماجراهایش بر روی زمین را روایت می‌کند.

من سوپرمن هستم
عنوان کتاب:
من سوپرمن هستم
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
برد ملتسر
قیمت:
51,200 تومان
640,000

کوشا چهارچرخ

این کتاب تصویری اثر هنرمند، بازیگر و کشتی‌گیر مشهور جان سِنا یا جان سینا است که در این داستان تصویری برای بچه‌ها از یک کامیون ته‌تغاری صحبت کرده است. جان سِنا که خودش نیز در کودکی تحت‌فشار با همسالانش بوده است تصمیم گرفت با این کتاب تجربیاتش را با دیگر کودکان سهیم شود تا به آن‌ها نشان بدهد شکست بخشی از زندگی است و قرار نیست همیشه همه با برنده‌شدن به موفقیت برسند. این کتاب داستان یک کامیون کوچولوی بامزه است که چهار برادر بزرگ‌تر از خودش دارد و سعی دارد به همه شجاعت و استقامتش را ثابت کند. این کتاب در سال 2018 منتشر شد و در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز برای کودکان نیز قرار گرفت. 

کوشا چهار چرخ
عنوان کتاب:
کوشا چهار چرخ
ناشر:
مهرسا
نویسنده:
جان سنا
قیمت:
31,200 تومان
390,000

پیتر و ارنستو (داستان دو تنبل)

مجموعه داستان‌های تصویری پیتر و ارنستو اثر گراهام آنابل هنرمند، نویسنده و کارگردان مشهور است که تمام قدرت‌های ویژه‌اش را به کار گرفته است تا در این کتاب از دوستی بی‌انتهایی برای کودکان صحبت کند. پیتر و ارنستو تنبل هستند و با هم دوست هستند. اما این دو نفر هیچ چیزشان شبیه هم نیست. پیتر عاشق درختشان است و هرگز دوست ندارد درختش را ترک کند درحالی‌که ارنستو عاشق آسمان است و می‌خواهد به همه‌جای دنیا سفر کند و از آن‌جا آسمان را ببیند. زمانی که ارنستو تصمیم به ترک درخت می‌گیرد تا بتواند ماجراجویی‌هایش را شروع کند، پیتر می‌ماند و به‌شدت از دست ارنستو عصبانی است. اما این دو دوست در زمان جدایی حتی به هم نزدیک‌تر هم می‌شوند چون خانه‌نشینی پیتر افق دیدش را گسترش می‌دهد و ماجراجویی‌های ارنستو باعث می‌شود با شگفتی‌های جدیدی مواجه شود.

پیتر و ارنستو
عنوان کتاب:
پیتر و ارنستو
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
گراهام آنابل
قیمت:
60,800 تومان
760,000

جناب نارنجی وارد می‌شود

کتابی جذاب و مصور اثر علی اکبر زین‌العابدین نویسندهٔ ایرانی است که با تصویرگری ثریا مختاری داستانی جذاب برای کودکان و علاقه‌‌مندان تعریف کرده‌اند. جناب نارنجی، نه پرتقال است و نه نارنگی و همراه با تنها پسرش «نارنجک» زندگی می‌کند. اما در کمال تعجب این کتاب برش‌های خنده‌دار و کوتاهی از شیطنت‌ها و بازیگوشی‌های خودِ جناب نارنجی است نه پسرش. جناب نارنجی در این کتاب بچه‌ها را با ماجراها و داستان‌های مختلف روبه‌رو می‌کند و مستقل بودن و متفاوت‌بودن را به آن‌ها یاد می‌دهد. 

جناب نارنجی وارد می شود
عنوان کتاب:
جناب نارنجی وارد می شود
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
علی اکبر زین العابدین
قیمت:
143,200 تومان
1,790,000

کتاب‌های داستانی تصویری 10 تا 12 سال

 

مجموعه داستان‌های تام گیتس

تام گیتس شخصیتی محبوب بین نوجوانان است و خالق آن لیز پیشون نویسنده و تصویرگر بریتانیایی است. این کتاب به صورت یک دفتر خاطرات مصور نوشته شده است. تام گیتس ده ساله در این مجموعه به زبان طنز، از ماجراهای جالب و هیجان‌انگیز زندگی‌اش می‌گوید. گرفتاری‌ها، دردسرها و ماجراهای این پسر خرابکار بسیار خواندنی است. اولین کتاب این مجموعه در سال 2011 برندهٔ جایزهٔ رولد دال، کتاب خانهٔ قرمز و جایزهٔ کتاب کودک واتراستونز شد.

تام گیتس
عنوان کتاب:
تام گیتس
ناشر:
هوپا
نویسنده:
لیز پیشون
قیمت:
176,000 تومان
2,200,000

خانه‌ی درختی 

مجموعهٔ تصویری خانهٔ درختی اثر اندی گریفیتس نویسندهٔ استرالیایی کتاب‌های کودکان است که با تصویرگری تری دنتون دل خیلی‌ها را برده. اولین جلد از این مجموعه با عنوان «خانهٔ درختی سیزده طبقه» در سال 2011 منتشر شد و یازهمین جلد آن با عنوان‌ «خانهٔ درختی 143 طبقه» در سال 2021 به چاپ رسید. این مجموعه داستان‌‌های عجیب، جالب و خنده‌دار دو دوست به نام‌های اندی و تری است که از قضا هم اسم نویسنده و تصویرگر کتاب هستند. داستان این دو پسر با یک خانهٔ درختی سیزده طبقه شروع می‌شود و در هر جلد تعدادی طبقه با ماجراهای جالب و وسایل عجیب به این خانهٔ درختی اضافه می‌شود.

خانه درختی 13 طبقه
عنوان کتاب:
خانه درختی 13 طبقه
ناشر:
آرشیو روز
نویسنده:
اندی گریفیتس
قیمت:
171,000 تومان
1,900,000

ماتیلدا

ماتیلدا کتابی جذاب و خواندنی اثر رولد دال نویسندهٔ محبوب بریتانیایی است. این نویسنده در سال 2000 از طرف کودکان سراسر جهان به عنوان بهترین نویسندهٔ قرن کودکان انتخاب شد. ماتیلدا دختری باهوش و استنثایی است که همیشه خانواده‌اش را به دردسر می‌اندازد تا این‌‌که معلمش متوجهٔ هوش و استعداد او می‌شود اما مدیر خشن و بداخلاق مدرسه با ماتیلدا بدرفتاری می‌کند و والدینش نیز هوش و استعداد او را نادیده می‌گیرند، تا این‌که ماتیلدا متوجه می‌شود قدرت‌های جادویی دارد و تصمیم می‌گیرد از مدیر بدجنس مدرسه انتقام بگیرد. این کتاب برندهٔ جایزهٔ فدراسیون گروه‌های کتاب کودک و کتاب کودک محبوب ملت در سال 1998 شد.
رنگین کمان کلاسیک
عنوان کتاب:
رنگین کمان کلاسیک
ناشر:
افق
نویسنده:
رولد دال
قیمت:
200,000 تومان
2,500,000

کاپیتان زیرشلواری

جورج و هارولد دو پسربچۀ بازیگوش و خرابکار هستند و بهترین دوستان یکدیگرند. آن‌ها ماجراهایی درست می‌کنند که خون مدیر بداخلاق مدرسه‌شان را حسابی به‌جوش می‌آورد و کل مدرسه را به دردسر می‌اندازد. این دو عاشق خلق داستان‌های کمیک هستند و اسم ابرقهرمان خیالی‌شان را «کاپیتان زیرشلواری» گذاشته‌اند که روزی به‌طور تصادفی و بعد از ماجراهایی واقعی می‌شود. 

کاپیتان زیرشلواری
عنوان کتاب:
کاپیتان زیرشلواری
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
دیو پیلکی
قیمت:
139,300 تومان
1,990,000

کتاب‌های داستانی تصویری برای 12+ ساله‌ها

 

انجمن ارواح غمگین

انجمن ارواح غمگین یک داستان گرافیکی طنز و سیاه و سفید اثر لیز مدینگز هنرمند و تصویرگر بریتانیایی است. اولین جلد این مجموعه در سال 2021 منتشر شد و نویسنده در آن بر روی احساسات مختلف انسان‌ها به‌خصوص تنهایی و انزوا تمرکز کرده است. این کمیکْ داستان یک روح مضطرب و تنها به نام «اس.جی» است که بالاخره پس از مدت‌ها به یک مهمانی رفته و حالا واقعاً از کردۀ خود پشیمان است اما زمانی که با یک روح غمگین دیگر دوست می‌شود همه چیز تغییر می‌کند. 

انجمن ارواح غمگین
عنوان کتاب:
انجمن ارواح غمگین
ناشر:
کتاب چار
نویسنده:
لیز مدینگز
قیمت:
147,000 تومان
2,100,000

ماجراهای تن‌تن

ماجراهای تن‌تن مجموعه‌ای 24 جلدی اثر نویسنده و کاریکاتوریست بزرگ بلژیکی، ژرژ رمی است که او را با نام مستعار هرژه می‌شناسند. این مجموعه یکی از محبوب‌ترین کمیک‌های اروپایی قرن بیستم است که توجهٔ خوانندگان تمام سنین را به خود جلب کرده است. تا سال 2007، یک قرن بعد از تولد هرژه، این مجموعه به بیش از 70 زبان ترجمه شد و بیش از 200 میلیون نسخه از آن به فروش رفت. از داستان‌های تن‌تن آثار سینمایی، رادیویی و کارتونی زیادی ساخته شده است. 

تن‌تن روزنامه‌نگار ماجراجو و سمجی است که با همراهی سگش میلو و دیگر شخصیت‌های دوست‌داشتنی کتاب از جمله کاپیتان هادوک، جریان‌های هیجان‌انگیزی را خلق می‌کند و خیلی وقت‌ها با اقدامات قهرمانانه‌اش همه را نجات می‌دهد.

ماجراهای تن تن
عنوان کتاب:
ماجراهای تن تن
ناشر:
فروزش
نویسنده:
هرژه
قیمت:
270,000 تومان
3,000,000

آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب رمانی مشهور از لوئیس کارول است که زمانی استاد دانشگاه آکسفورد بود. این رمان در سال 1865 منتشر شد و داستان دختری به نام آلیس است که از سوراخ خرگوش وارد دنیایی خیالی از موجودات عجیب می‌شود. این کتاب پس از انتشار نقدهای مثبتی دریافت کرد و اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبیات دورۀ ویکتوریا است. روایت، ساختار، شخصیت‌ها و تصاویر جذابِ این کتاب تأثیر گسترده‌ای بر فرهنگ و ادبیات عامه، به‌ویژه ژانر فانتزی گذاشت. این داستان به‌خاطر معنای فلسفی‌اش حتی در بین بزرگسالان هم محبوب است.

آلیس در سرزمین عجایب
عنوان کتاب:
آلیس در سرزمین عجایب
ناشر:
مشکی
نویسنده:
لوییس کارول
قیمت:
85,500 تومان
950,000

داستان‌های مصور با قیمت کمتر

اگر به دنبال داستان‌های مصور و کمیک هستید که هم خواندنی باشند و هم قیمت کمتری داشته باشند، به شما خواندن کتاب‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم که هم مناسب کودکان و هم مناسب بزرگسالان هستند. 

 

 غم‌نامه‌ی مایکل روزن

شاید نام غم‌نامه کمی توی ذوق‌تان بزند و حق هم دارید، البته این کتاب غمگین است، حتی گاردین هم غمگین بودن این کتاب را تأیید کرده است اما به‌شدت خواندن آن را به همه توصیه کرده است. این کتاب مصور و تمام رنگی اثر مایکل روزن نویسندهٔ مشهور انگلیسی است که پیش از این برای کودکان داستان می‌نوشت تا این‌که پسرش را زمانی که هجده‌ساله بود بر اثر بیماری از دست داد. مایکل بسیار غمگین شد و نمی‌دانست چطور با این غم و فقدان کنار بیاید تا این‌که زمانی در احاطهٔ کودکانی قرار گرفت که دربارهٔ این مسئله کنجکاو بودند و از او می‌پرسیدند: پسرش را چگونه از دست داده است؟ فقط آن موقع بود که مایکل توانست از غم خود صحبت کند و پس از آن کتاب‌ غم‌نامه‌ی مایکل روزن را نوشت تا هم به کودکان دربارهٔ سوگ و اندوه بگوید و هم به بزرگسالان کمک کند تا مانند خودش بتوانند با سوگ کنار بیایند. 
غم نامه مایکل روزن
عنوان کتاب:
غم نامه مایکل روزن
ناشر:
قدیانی
نویسنده:
مایکل روزن
قیمت:
64,000 تومان
800,000

فرقه اسسین‌ها 

نوجوانان حتماً نام این کتاب را شنیده‌اند. فرقه اسسین‌ها یک بازی معروف ویدیوئی نیز دارد که بسیار مشهور شده است و هر ساله نسخه‌های مختلف آن به بازار می‌آید. البته شاید خودتان هم طرفدار این مجموعه باشید. کتاب کمیک فرقه اسسین‌ها اثر یان اجینتن، داستانی است که شما را به دل خیابان‌های لندن در دوران ویکتوریایی می‌کشاند و داستان تحقیق دربارهٔ یک قتل را بازگو می‌کند که پای اسسین‌هایی به نام «ایوی فرای» و «هنری گرین» را به میان می‌کشد و از رازی پرده برداشته می‌شود که دنیا را تغییر داده است. 
فرقه اسسین ها
عنوان کتاب:
فرقه اسسین ها
ناشر:
باژ
نویسنده:
یان اجینتن
قیمت:
42,300 تومان
470,000

داستان‌های شکسپیر (شاه لیر)

شاه لیر داستانی معروف اثر ویلیام شکسپیر نویسنده و نمایشنامه‌نویس انگلیسی است. شکسپیر این داستان را بر اساس اسطوره‌شناسی شاه لیر در بریتانیا نوشته است. داستان شاه لیر از این قرار است که این شاه در ابتدای دوران پیری تصمیم می‌گیرد قلمرویش را بین دخترانش تقسیم کند و در ازایش از دخترانش توقع احترام و علاقه دارد و دو دخترش با زبان چرب‌ونرم خواستهٔ شاه را برآورده می‌کنند. شاه لیر به دختر سومش نیز یک سوم پادشاهی‌اش را پیشنهاد می‌دهد اما این دختر حاضر نیست تظاهر کند تا بتواند به قدرت برسد و شاه لیر که تنها به دنبال چاپلوسی است او را طرد می‌کند و ماجراهای زیادی برای شاه پیش می‌آید. این کتاب، داستان‌ مصور شاه لیر اثر اندرو متیوس است که نویسنده در آن داستان شاه لیر را با لحن ساده‌تری تعریف کرده است تا نوجوانان هم بتوانند از خواندنش لذت ببرند و با شخصیت‌های داستان آشنا شوند، البته بزرگسالان هم از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

داستان‌های شکسپیر
عنوان کتاب:
داستان‌های شکسپیر
ناشر:
ذکر
نویسنده:
اندرو متیوس
قیمت:
34,200 تومان
380,000

ماجراهای شرلوک هولمز (تاج یاقوت)

امکان ندارد طرفدار داستان‌های پلیسی و کارآگاهی باشید و اسم شرلوک هولمز را نشنیده باشید یا سریالش را تماشا نکرده باشید. کتاب شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل نویسنده و پزشک اسکاتلندی است. شرلوک هولمز کارآگاهی باهوش است که با کمک دستیارش دکتر واتسون به حل پرونده‌های زیادی کمک می‌کند. کتاب تاج یاقوت اولین جلد مصور از مجموعه ماجراهای شرلوک هولمز است که حتی بزرگسالان نیز از خواندن آن لذت خواهند برد.
ماجراهای شرلوک هلمز
عنوان کتاب:
ماجراهای شرلوک هلمز
ناشر:
ذکر
نویسنده:
آرتور کانن دویل
قیمت:
6,300 تومان
70,000

بادبادک باز 

بادبادک‌ باز، رمانی خواندنی اثر خالد حسینی رمان‌نویس افغانی-آمریکایی است. تمام داستان‌های خالد حسینی در افغانستان اتفاق می‌افتند و بادبادک‌ باز نیز استثناء نیست. این کتاب داستان پسر جوانِ افغانی به نام امیر است و نویسنده داستان زندگی امیر را در پس زمینه‌ای از حوادث پرفراز و نشیب، سقوط سلطنت افغانستان به‌واسطهٔ تهاجم شوروی، مهاجرت پناهندگان افغانی به پاکستان و ایالات متحده و ظهور رژیم طالبان بازگو می‌کند. کتاب بادبادک‌ باز نشر پرتقال، داستان کمیکی از بادبادک باز است که همه از خواندن آن لذت خواهند برد. 
بادبادک باز
عنوان کتاب:
بادبادک باز
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
خالد حسینی
قیمت:
36,000 تومان
450,000

1984؛ کتاب کمیک مناسب بزرگسالان

شاید رمان 1984 نوشتۀ جورج اورول را خوانده‌ باشید. نشر چترنگ این رمان را به‌صورت مصور برای بزرگسالان بر روی کاغذ گلاسه و تمام‌رنگی به‌چاپ رسانده است. نمونه‌ای از صفحات این کتاب را در زیر مشاهده می‌کنید.

 

رمان کمیک - داستان تصویری کتاب 1984

کتاب کمیک 1984 برداشتی از رمان 1984 است و داستان را با استفاده از تصویرسازی برای خواننده بازگو می‌کند. تصاویر این کتاب فضای خوفناک و خفقان‌آور داستان اورول را برای خواننده تداعی می‌کند.

1984 یک داستان پادآرمان شهری است که زندگی در سایۀ حکومتی تمامیت‌‌خواه را که تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان را زیر نظر دارد به‌شکلی قابل لمس به‌تصویر کشده است.

1984
عنوان کتاب:
1984
ناشر:
چترنگ
نویسنده:
جورج اورول
قیمت:
531,000 تومان
5,900,000

 

آیا فرزندتان به کتاب‌خوانی عادت ندارد و یا کتاب‌ خواندن را دوست ندارد؟ در مقالهٔ راه‌های پرورش عادت‌ کتاب‌خوانی کودکانِ مجلهٔ سی‌بوک، با روش‌هایی کاربردی آشنا شوید و از فرزندتان یک کتاب‌خوان حرفه‌ای بسازید.

با داستان‌‌های تصویری دنیای کودکان را دگرگون کنید

کدام کتاب داستان تصویری را در دوران کودکی بیشتر دوست داشتید و تصاویر کدام کتاب بیشتر به‌خاطرتان مانده است؟ اگر فرزندی دارید، ترجیح می‌دهید از طریق کدام داستان تصویری وارد دنیای کتاب‌ها بشود؟ و اگر بخواهید کتابی را به کودکی هدیه بدهید، کدام کتاب تصویری انتخاب شما خواهد بود؟

در بخش نظرات دیدگاهتان را در مورد این مقاله و داستان‌های تصویری با ما در میان بگذارید.

کودک و نوجوان بهترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در ایران
بامداد برزویه
16 دقیقه

ادبیات کودک در ایران با حکایت، مثل‌ها و مَتَل‌ها و پندنامه‌ها یا داستان‌های حیوانات رونق گرفت. سنگ بنای ادبیات کودکان در زمان مشروطه نهاده شد و طی سال‌ها به رشد و شکوفایی رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان اهمیت روان‌شناسی کودک
الناز آذری
18 دقیقه

هر پدر و مادر شایسته‌ای می‌خواهد که والد خوبی برای فرزندش باشد و او را بی‌دریغ حمایت کند. برای این کار باید بدانید کودکتان چه احساسی دارد و جهان را چگونه می‌بیند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان
علی فروزنده
25 دقیقه

نوجوانان بیش از دیگران نیاز به عشق، حمایت، تشویق، پرورش، پذیرش و توجه دارند. نوجوانان در دورۀ نوجوانی بیش از هر زمان دیگری دچار تغییرات جسمی و روحی می‌شوند و ممکن است دچار حالاتی از افسردگی و اضطراب شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان یادگیری زبان‎های خارجی در کودکان
یسنا پارسی
15 دقیقه

بعضی از مردم فکر می‌کنند که یادگیری یک زبان خارجی در دوران کودکی باعث می‌شود تا این زبان با زبان مادری کودک تداخل پیدا کرده و مشکلاتی برای کودک به وجود بیاورد اما علم و تجربۀ میلیاردها انسان دو زبانه در سراسر دنیا خلاف این را نشان داده است.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان بهترین نویسندگان کتاب کودک در جهان
بامداد برزویه
19 دقیقه

مزایای عادت مطالعه در کودکان انکار ناپذیر است اما باید در مورد ترغیب کودکان به کتاب خواندن با احتیاط رفتار کنید تا آن‌ها از مطالعه زده نشوند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان چطور عادت کتاب‌خوانی را در کودکان پرورش دهیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

مطالعه برای بچه‌ها باید سرگرم‌کننده و سبک باشد. اگر بچه‌ها از مطالعه و خواندن لذت ببرند آن‌وقت مهارتشان در مطالعه به‌مرور رشد می‌کند. در ادامه راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که از طریق آن‌ها می‌توانید کودکانی کتاب‌خوان ترتیب کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.