معرفی کتاب مزاح بی‌پایان؛ شاهکار دیوید فاستر والاس

الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب مزاح بی‌پایان؛ شاهکار دیوید فاستر والاس
الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
263
1
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

کتاب مزاح بی‌پایان، شاهکار دیوید فاستر والاس، پس از سال‌ها به‌تازگی در نشر برج ترجمه و منتشر شده است. این کتاب به جهت اهمیتی که دارد در بدو انتشار پرفروش شد و به فهرست کتاب‌های پرفروش سی‌بوک هم راه یافت. اما دلیل موفقیت و محبوبیت این کتاب چیست و آیا واقعا همانطور که می‌گویند یک شاهکار است؟ شاید بهتر باشد خودتان این کتاب را بخوانید و پاسخ سوال را بدهید.

در ادامه دربارۀ این کتاب و نویسنده‌اش بیشتر می‌خوانیم.

معرفی کتاب مزاح بی‌پایان

کتاب مزاح بی‌پایان اثری خاص است، رمانی که تاکنون مانند آن را نخوانده‌اید. این رمان ساختار روایی نامتعارفی دارد و مانند صدها یادداشت با پایانی گسترده است که برخی از آن‌ها پانوشت‌های خاص خود را دارند، پس به هیچ‌عنوان پانوشت‌های این کتاب را نادیده نگیرید. 

بخش اول کتاب شاید کمی برایتان گنگ باشد و بیشتر بخش‌بخش است. گاهی معلوم است این بخش‌ها در چه زمان و مکانی می‌گذرند و گاهی هم نه. همان بخش اول ظاهراً در سالی می‌گذرد به نام «سال گلد»، که معنایش را اول کتاب نمی‌دانیم ولی همان بخش هم از یک سال به سال دیگر، از یک دهه به دهه‌ٔ دیگر، از یک راوی به راوی دیگر می‌رود و از قضا منظور هم همین است.

مزاح بی‌پایان داستانی است دربارهٔ زندگی از هم‌پاشیده و منزویِ دنیای مدرن؛ روایتی که در آن هر آدمی با آگاهیِ تک افتاده‌اش درون جمجمهٔ خودش گیر افتاده است و هر تلاشی برای ارتباط با دیگری صعب و مشقت‌بار است. کتاب در جهانی می‌گذرد که احساس حضور در اجتماع یا همان داشتن ارتباط معنادار با دیگری، زیر سایهٔ تبلیغات و سرگرمی و «واقعیت رسانه‌ای شده» قرار گرفته است.


مزاح بی‌پایان رمانی خاص است؛ رمانی که تاکنون مانند آن را نخوانده‌اید.

در این کتاب زندگی برای همهٔ آدم‌ها «جهنمی» است اما این بدان معنا نیست که با یک کتابِ غرغرو طرف هستید که قرار است از تنهایی انسان معاصر بنالد؛ کتاب چه در مضمون، چه در خط داستان و چه در فرم روایی، کاوشی است عظیم در آنچه دنیای امروزِ ما را ساخته است. 


مزاح بی‌پایان حقیقت زندگی شخصیت‌هایی است که در دنیای ایزولهٔ خود به‌دنبال راهی برای ارتباط معنادار با هر چیزی می‌گردند، به دنبال ملجثی برای پرکردن تنهایی خود به مواد، الکل، سرگرمی یا هر چیزی روی می‌آورند که می‌تواند کاری کند فراموش کنی که وجود داری، انسان‌های این رمان به هر چیزی که درِ خروجی از «قفس» خود باشد چنگ می‌اندازند. مزاح بی‌پایان داستانِ جست‌وجو برای راه گریزی است. داستان فرورفتن در یأس و خروج از آن. این کتاب داستانِ اسارت است و بیشتر از آن داستان کورسوی دیریابِ امید.

این کتاب عمدتاً به زبان طنز نوشته شده است و درعین‌حال نویسنده به بررسی عمیق مالیخولیایی می‌پردازد. روایت رمان عمدتاً بین دیدگاه‌های سوم شخص و دانای کل متناوب است اما چند روایت به‌صورت اول شخص نیز دارد. نویسنده در این رمان به موضوعات بسیاری از جمله اعتیاد، کناره‌گیری، بهبودی، مرگ، روابط خانوادگی،‌ سلامت روان، خودکشی، غم و اندوه، سرگرمی، نظریهٔ رسانه، زبان‌شناسی، هویت ملی و تنیس به‌عنوان یک فعالیت متافیزیکی پرداخته و یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین آثار دنیای ادبیات است.


مزاح بی‌پایان یکی از شاهکارهای ادبی سال‌های پایانی قرن بیستم قلمداد شده است.

دیوید فاستر والاس، نویسندهٔ کتاب مزاح بی پایان

دربارۀ دیوید فاستر والاس، نویسندۀ کتاب مزاح بی‌پایان

والاس نوشتن رمان مزاح بی‌پایان یا چیزی شبیه به آن را در زمان‌های مختلف بین سال‌های 1986 و 1989 آغاز کرد. تلاش‌هایش اما در سال‌های 1991 تا 1992 پربارتر بود و در پایان سال 1993 او پیش‌نویس رمان را داشت. از اوایل سال 1992 تا زمان انتشار کامل، گزیده‌هایی از پیش‌نویس‌های مختلف این کتاب به‌طور پراکنده در مجلات ادبی مانند هاروارد ریویو، گرند استریت، نیویورکر، لس‌آنجلس تایمز و هارپرز منتشر شد. 
دیوید فاستر والاس را یکی از تأثیرگذارترین و خلاق‌ترین نویسندگان دهه‌های اخیر می‌دانند. این نویسنده یکی از مهم‌ترین نویسنده‌های سبک پست‌مدرنیسم بود اما به افسردگی شدید نیز مبتلا بود و به همین دلیل افکار و زندگی‌ای بس پیچیده داشت.

والاس ماه‌ها در افسردگی عمیقی به سر می‌برد. این بیماری اولین‌بار زمانی که در اوایل دههٔ هشتاد در کالج آمهرست در مقطع کارشناسی درس می‌خواند تشخیص داده شد. از آن زمان او برای کنترل علائم آن دارو مصرف می‌کرد. او در مدت زندگی‌اش دو رمان بلند، سه مجموعه داستان کوتاه و دو کتاب به‌صورت مقاله و گزارش نوشت و افسردگی اغلب در آثارش به چشم می‌خورد. رمان‌های او مملو از حقیقت، طنز، سکوت و اندوه بود. 

او در دنیایی زندگی می‌کرد که تمام جامعه به سمت تلویزیون و رسانه‌های تصویری کشیده شده بودند اما تلاش و هم‌وغم والاس این بود که هنر به سرگرمی تبدیل نشود و برای همین به سراغ سبک «ادبیات جدی» یا «ادبیات غایی» رفت. 

این نویسندهٔ آمریکایی در 12 سپتامبر سال 2008 و در 46 سالگی به زندگی خودش پایان داد. همسرش، کارن گرین، بود که او را یافت، زمانی که به خانه آمد متوجه شد که این نویسنده خود را در بالکن خانه‌شان در کالیفرنیا حلق‌آویز کرده است.

 

جنجال‌های بعد از چاپ کتاب مزاح بی‌پایان

کتاب مزاح بی‌پایان یکی از عجیب‌ترین و البته جنجالی‌ترین کتاب‌های این نویسنده است که در سال 1996 منتشر شد. همان موقع منتقدی نوشت همان صفحهٔ اول بی‌خیال خواندنِ این کتاب شده است و گلایه کرده بود که این کتاب برای آن‌که آخرشب در تختخواب بخوانی‌اش زیادی بزرگ است. اما خیلی نگذشت که این کتاب پرفروش شد، در عرض یک سال بیش از 440 هزار نسخه از آن به فروش رفت و کار به جایی رسید که خود فاستر والاس هم اعتراف کرد تبِ کتاب سریع‌تر از زمان لازم برای خواندنش بالا رفته است.

والاس پس از انتشار و شهرت کتاب مزاح بی‌پایان تبدیل به یک نویسندهٔ مشهور و یک چهرهٔ عمومی شد و مجبور شد خودش را با این شرایط وقف دهد. او با مجلات ملی مصاحبه کرد و ده تور کتاب به ده شهر مختلف داشت. 

حالا اما سال‌ها و دهه‌ها از انتشار این کتاب می‌گذرد و مجلهٔ نیویورک تایمز این کتاب را در فهرست 100 کتاب برتر انگلیسی‌زبان از سال 1923 تا 2005 قرار داد و والاس‌شناسی شاخه‌ای جدی در تحفیفات دانشگاهی شد. حتی نویسندگان برجسته‌ای مانند دان دلیلو تا چهره‌های تأثیرگذاری مثل بیل گیتس از جایگاه والای این کتاب گفته‌اند. 

جلد اصلی کتاب مزاح بی پایان

خلاصهٔ کتاب مزاح بی‌پایان

داستان این کتاب حولِ یک فیلم مفقوده می‌گذرد: فیلمی که خاصیت مرگ‌بار دارد و سازنده‌اش در دسترس نیست. این فیلم و سازنده‌اش به طرقی حلقۀ‌ اتصال چندین خط داستان می‌شوند: یک مرکز بازپروری اعتیاد، پر از آدم‌هایی که به ته خط رسیده‌اند و حالا می‌خواهند از نو شروع کنند، یک آکادمی تنیس و نوجوان‌هایی که باید آماده‌ حضور در «نمایش» شوند، یک گروهک‌ِ تروریستی، و خانواده‌ای که والاس ساختارش را از «برادران کارامازوف» وام گرفته و شخصیت‌هایش را از «هملت»

خطوط داستانی کم‌کم به هم نزدیک و دور می‌شوند. از عمقِ تنهایی شخصیت‌ها، لذت‌ها، وسواس‌ها، اعتیادها و اعوجاج‌هایشان تا ساختارِ سیاسی، فرهنگی و حتی زیست‌محیطی دنیای جدید می‌رویم. از متن اصلی به پانویس‌ها می‌پریم و تا برگردیم ممکن است یک قصه‌ی دیگر خوانده باشیم. والاس در «مزاح بی‌پایان» امکانی فراهم می‌کند برای عمیق‌تر دیدنِ خودمان و روزگارمان، آنچه بودیم، هستیم و حتی خواهیم بود؛ کما این‌که آن آینده نزدیکِ سال ۱۹۹۶ حالا شده لحظه‌ی حال ما.

مزاح بی ‌پایان
عنوان کتاب:
مزاح بی ‌پایان
ناشر:
برج
نویسنده:
دیوید فاستر والاس
قیمت:
1,125,000 تومان
12,500,000

مضامین کتاب مزاح بی‌پایان

 

استعداد، پیش‌آگاهی و شهرت

داستان کتاب مزاح بی‌پایان در دنیایی در آینده‌ای نه‌چندان دور از ما می‌گذرد که در آن وسواس‌های معاصر نسبت به رقابت، شهرت و موفقیت تا حدی اغراق شده است. فرهنگ رمان کاملاً بر استعداد، پیش‌آگاهی و شهرت متمرکز است و این به ویژه در آکادمی تنیسِ این کتاب مشهود است. شخصیت‌های آن به دنبال موفقیت هستند و از استعدادهای دیگران شگفت‌زده می‌شوند با این‌حال مطابق با حال‌وهوای تاریک رمان این مضامین بیشتر تأثیر منفی دارند تا مثبت. آن‌ها به خوشبختی منتهی نمی‌شوند و درواقع به‌طور منظم زندگی صاحبان آن‌ها را نابود می‌کنند. با این‌حال نویسنده در این رمان نشان داده است که نمی‌توان به‌طور کامل از تمایل به داشتن استعداد یا به شهرت‌رسیدن اجتناب کرد. این مضامین درواقع تلهٔ این رمان هستند، این‌که داشتن استعداد، پیش‌آگاهی و شهرت باعث بدبختی می‌شود اما فقدان آن‌ها نیز می‌تواند باعث بدبختی شود.

 

اعتیاد، بیماری روانی و خودکشی

در کتاب مزاح بی‌پایان، اعتیاد، بیماری روانی و خودکشی موضوعاتی غیرعادی نیستند که فقط بر تعداد معینی از افراد تأثیر بگذارند. در عوض آن‌ها همه‌جا هستند: به نظر می‌رسد هر شخصیت مهم رمان از نوعی اعتیاد یا بیماری روانی رنج می‌برد. با این‌که برخی از شخصیت‌ها به چیزهایی معتاد هستند که به‌طور معمول در ذهن خواننده اعتیاد محسوب می‌شود (مانند اعتیاد به موادمخدر و الکل)، بسیاری از شخصیت‌ها نیز به چیزهای انتزاعی‌تر مانند رابطه‌جنسی، سرگرمی یا حتی حریم خصوصی و مخفی‌کاری اعتیاد دارند. بنابراین این دامنهٔ گسترده میزان فراگیر شدن اعتیاد را در رمان افزایش می‌دهد. درواقع والاس در این رمان دنیایی را در آینده به تصویر کشیده که اعتیاد در آن دیگر مشکلی نیست که نیاز به رفع‌شدن داشته باشد، بلکه راهی برای وجود و بودن است.

 

سرگرمی

سرگرمی عنصرِ قدرتمند کتاب مزاح بی‌پایان است. رمان اگر نگوییم نگاهی کاملاً محکوم‌کننده اما نگرشی مشکوک به سرگرمی دارد. در دنیای رمان، سرگرمی یک نیروی اغلب خطرناکی است؛ پدیده‌ای که مردم به‌ اجبار به سمت آن کشیده می‌شوند و حتی می‌توان از آن به عنوان یک سلاح استفاده کرد. گرچه رمان نشان می‌دهد که سرگرمی می‌تواند تأثیر منفی جدی بر افراد بگذارد اما معتقد است بدین معنا نیست که از سرگرمی باید به‌طور کامل اجتناب کرد و درعوض خوانندگان را تشویق می‌کند که نگرش انتقادی بیشتری نسبت به سرگرمی داشته باشند تا از کنترل آن بر جامعه کاسته شود.
مزاح بی‌پایان داستانی دربارهٔ زندگی از هم پاشیده و منزوی دنیای مدرن است.

 

بریده‌هایی از کتاب مزاح بی‌پایان

«گاهی بچه‌های تازه‌واردتر که نمی‌گذارند به دستگاه‌ها نزدیک شود مقاومت دستگاه پشت بازو را روی درجه‌ای بیشتر از وزن خودشان تنظیم می‌کنند. گوروی روی جاحوله‌ای فقط می‌نشیند و لبخند می‌زند و هیچی نمی‌گوید. بعد روی پنجه می‌ایستند و اخم می‌کنند، و سعی می‌کنند میله را پایین بیاورند، ولی بعد، یک‌هو، وای: پشت‌بازورفتن عین بارفیکس می‌شود. می‌روند بالا، با بدن خودشان، به سوی میله‌ای که زور می‌زنند بکشند پایین. هر کس باید در زندگی‌اش حداقل یک بار هم که شده خوب به چشم‌های مردی نگاه کند که ناگهان می‌بیند دارد به سوی چیزی که داشته سعی می‌کرده بکشد پایین، کشیده می‌‌شود.»

«صبح‌های بعد از خواب‌های پر از عنکبوت و ارتفاع دردناک‌ترینِ صبح‌هاست، که گاهی سه قهوه و دوبار دوش‌گرفتن و گاهی دویدن صرف می‌شود تا چمبره‌ی درونِ جنجره‌ی روحش آزاد شود؛ و این صبح‌های بعد از کابوس بدتر می‌شوند اگر تنها نباشد، اگر سوژه‌ی شبِ قبل هنوز پیشش باشد، بخواهد جیک‌جیک کند، یا بغل کند، مثلاً از پشت، بپرسد که داستان لیوان‌های برعکسِ مه‌گرفته روی زمینِ حمام چیست، یا چیزی درباره‌ی تعریقِ شبانه‌اش بگوید، توی آشپزخانه تلق‌تولوق راه بیندازد، ماهی دودی یا بیکن یا یک چیزِ حتی چندش‌آورتر و بی‌عسل‌تری درست کند که اُرین باید با عطشِ مردانه‌ی بعد نزدیکی بخوردش، از آن‌ها که توی دسته‌ی «مرد خود را تقویت کنید» جا می‌گیرند، که می‌خواهند مردی که صبح‌ها با عطش مردانه‌اش تُست عسل را هم به‌زور قورت می‌دهد از آرنجش بیرون بزند و بلمباند و آه و اوم راه بیندازد.»

فیلم پایان تور از دیوید فاستر والاس
چه چیزی از مزاح بی‌پایان بر جا ماند؟

مجلهٔ رولینگ استون خبرنگار و نویسنده دیوید لیپسکی را فرستاد تا والاس را در تور کتاب «پیروزمندانه‌اش» دنبال کند و این اولین‌باری بود که این مجله در 10 سال گذشته گزارشگری را برای معرفی یک نویسندهٔ جوان می‌فرستاد. این مصاحبه هیچ‌گاه منتشر نشد اما به کتاب پرفروش نیویورک تایمز تبدیل شد و فیلم «پایان تور» با بازی جیسون سیگل در نقش والاس با اقتباس از آن ساخته شد. داستان این فیلم به دورهٔ کوتاهی پس از انتشار کتاب برمی‌گردد و در این فیلم دیوید لیپسکی به صداهای ضبط شدهٔ والاس در طول مصاحبه‌هایش گوش می‌دهد. دنی الفمن موسیقی متن این فیلم را آهنگ‌های نوازندگانی قرار داد که والاس و لیپسکی به آن‌ها گوش می‌دادند.

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
avatar

حمید رمضانی

10 بهمن ماه 1402
فونت رو بیشتر کوچیک میکردین , فونتا خیلی بزرگن که نمیشه خوند