معرفی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

شادی صارمی
شادی صارمی
11 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
شادی صارمی
شادی صارمی
11 دقیقه
191
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

جیمز نوربری نویسنده و تصویرساز انگلیسی است که با نوشتن کتابِ مصور و رنگیِ پاندای بزرگ و اژدهای کوچک به شهرت رسید. اما چه چیز این کتاب و داستان نوربری متفاوت بود که باعث شهرتش شد؟ و چرا هنوز هم کتابش جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های مصور است؟ در ادامه به بررسی و معرفی کتاب تازۀ او، گربه‌ای که ذن یاد می‌داد، می‌پردازیم.

معرفی کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد 

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد تازه‌ترین اثر جیمز نوربری است که توسط نشر میلکان ترجمه و منتشر شده و مانند کتاب پیشین او مضمونی معنوی دارد. 

جیمز نوربری در سال 2023 دوباره دست به خلق داستانی مصور و متفاوت زد. او این‌بار به سراغ یک گربهٔ متفاوت رفته است که قرار است ما را به سفری معنوی ببرد و ما همراه با گربه معنای زندگی را درک کنیم. تصاویر رنگی و بسیار زیبای این کتاب شما را مجذوبِ داستان سفر معنوی گربه و البته حوادثِ همراه آن می‌کند. 

اما این اولین کتاب معنوی نوربری نیست!

نقاشی یک درخت سیاه از کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

جیمز نوربری چطور به نوشتن کتاب‌های معنوی روی آورد؟

جیمز که به مطالعهٔ معنویت و به‌ویژه مذهب بودا علاقه دارد، روزی تصمیم گرفت از همین مطالعات و معلوماتش استفاده کند و با کمک‌ آن‌ها داستانی متفاوت خلق کند. داستانی متفاوت که نه‌تنها به کودکان کمک کند با تفکرات زیباتری رشد کنند و از تصاویر زیبای آن لذت ببرند بلکه بزرگسالان نیز بتوانند آن را در یک نشست بخوانند و با آن دوباره به امید و آرامش برسند.

نقاشی از کتاب پاندای بزرگ و اژدهای کوچک
نوربری دست به کار شد و با جوهر سیاه، قلم‌مو و آبرنگ و البته با الهام از نقاشان ذن، مانگا و هنرمندان اوکی‌یوئه (نقاشی ژاپنی) دو شخصیت جذاب خلق کرد: یک پاندای بزرگ و یک اژدهای کوچک؛ و داستانی جذاب و متفاوت برای آن‌ها نوشت. کتاب پاندای بزرگ و اژدهای کوچک در سال 2021 منتشر شد و داستان ماجراجویی‌های این دو شخصیت طی یک سال است. 
پاندای بزرگ و اژدهای کوچک
عنوان کتاب:
پاندای بزرگ و اژدهای کوچک
ناشر:
میلکان
نویسنده:
جیمز نوربری
قیمت:
238,500 تومان
2,650,000
البته جیمز نوربری با انتشار یک جلد دست بردار نبود و داستان زیبای پاندای بزرگ و اژدهای کوچک را در کتاب سفر ادامه داد تا علاقه‌مندان بتوانند در کنار این دو شخصیت چیزهای بیشتری بیاموزند.
سفر
عنوان کتاب:
سفر
ناشر:
میلکان
نویسنده:
جیمز نوربری
قیمت:
229,500 تومان
2,550,000
جیمز نوربری در این دو جلد از خوانندگان دعوت کرده است تا به این دو دوست بپیوندند تا با هم به غلبه بر موانع زندگی ادامه دهند و گرچه اغلب این دو شخصیت خود و هدف‌شان را در داستان گم می‌کنند، اما مناظر زیبای مسیر به ما نشان می‌دهد که مسیر اشتباه اغلب می‌تواند به جادهٔ درست منتهی شود. 
جیمز نوربری
نوربری می‌گوید: «نوشتن و تصویرسازی کتابِ سفر پاندای بزرگ و اژدهای کوچک هم پربارترین و هم سخت‌ترین کاری بود که تابه‌حال انجام داده‌ام چون دو شخصیت اصلی این داستان منعکس‌کنندهٔ داستان زندگی خودِ من با تمام اوج و فرودهایش است. امید دارم خوانندگان نیز صمیمانه از خواندن آثارم لذت ببرند و از آن‌ها بهره ببرند.»

 

خلاصهٔ داستان گربه‌ای که ذن یاد می‌داد

در دوردست‌ها شهری بود که هزاران نفر در آن زندگی می‌کردند، اما کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد دربارهٔ‌ مردم این شهر شلوغ نیست؛ بلکه دربارهٔ یک گربهٔ خاص است که به‌دنبال چیزی می‌گردد.

نوربری در کتاب شهر و شروعِ ماجراجویی‌های گربهٔ داستان را این‌گونه توصیف کرده است: 

«باران بر بام‌ها جاری بود و در ناودان‌ها می‌خروشید.
مردم شهر زیر رگبار قوز کرده بودند
و شتابان به‌سمت خانه‌هایشان می‌رفتند.
گربه به تماشای آن‌ها نشسته بود.
بعد از مدتی، به موش صحرایی رو کرد و گفت:
«سال‌هاست که دارم جست‌وجو می‌کنم؛ ولی هنوز خیلی چیزها رو نمی‌فهمم.»

تصویر شهر از کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
اما گربهٔ داستان ما به دنبال فهمیدن چه چیزی بود؟ آرامش؟ مقبولیت؟ شاید هم می‌خواست یک‌جوری سر از کار دنیا دربیاورد! اما مگر فهمیدن چنین چیزهایی به همین راحتی‌ها است؟ اما گربهٔ ما خوش‌شانس بود. دوستش موش صحرایی راهی می‌دانست، شنیده بود که در دوردست‌ها، در اعماق جنگل‌های افرا، تک‌درخت کهنسال و پیری زندگی می‌کند و هر کسی روی شاخه‌هایش بنشیند می‌تواند به آرامش و درک بی‌نظیری برسد.
کارتون گربه و موش صحرایی از کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
«گربه پرسید: «واقعا؟»
موش صحرایی سر تکان داد.
گربه گفت: «خب پس مسیرم معلوم شد. فوری راه می‌افتم.»
با دوستش وداع کرد، بی‌صدا از دیوار پایین پرید و جاده‌ای قدیمی را در پیش گرفت که به بیرون از شهر و به‌سمت دره می‌رفت.»
نقاشی شفق قطبی از کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد
پس حالا گربه راهی داشت و چرا باید وقت را تلف می‌کرد؟ با دوستش خداحافظی کرد، از دیوار پایین پرید و سفری معنوی را آغاز کرد تا درخت کهنسال را پیدا کند. در ابتدای مسیر زمانی که از سرما می‌لرزید و خیس شده بود در غاری با خرگوش صحرایی آشنا شد و در جواب کنجکاوی خرگوش دربارهٔ سفر و اهدافش، داستانی از دورانی را تعریف می‌کند که بچه گربه‌ای کوچک بود و از دوستی‌اش با اژدهایی بزرگ و بازیگوشی خودش می‌گوید که باعث شد هر روز چیزی از اژدها بدزدد و البته سخنان خردمندانهٔ اژدها را تعریف می‌کند و به زنگوله‌ای اشاره می‌کند که از اژدها دزدیده بود. اما یک روز اژدها ناگهان می‌رود و تنها نامه‌ای از خود به جا می‌گذارد.
نامه اژدها به گربه

این نامه تأثیر بسیار عمیقی بر بچه گربهٔ داستانِ ما که حالا گربه‌ای بالغ‌شده می‌گذارد و بخشش و بزرگواری اژدها بر او اثر می‌گذارد و به خرگوش صحرایی می‌گوید:

«خب همون‌طور که حدس می‌زنی احساس گناه من رو از پا درآورده بود؛ ولی مهم‌تر اینکه باورم نمی‌شد اژدها این‌قدر مهربون باهام رفتار کرده باشه، با وجود اینکه تمام مدت هم می‌دونسته که داشتم ازش دزدی می‌کردم. این بخشش تأثیر عمیقی روی من گذاشت. این کارش بهم نشون داد که چطوری بدون نصیحت، کارهای یکی باعث تغییر اطرافیانش می‌شه. مصمم شدم کار خوب اژدها رو ادامه بدم.»

به‌غیر از خرگوش صحرایی، گربهٔ داستانِ نوربری طی سفر خود با حیوانات مختلفی مثل میمونی مضطرب، لاک‌پشتی خسته از زندگی، ببری خشمگین، توله گرگی گیج و کلاغی طماع آشنا می‌شود و درنهایت غافلگیری گذرش به بچه گربه‌ای بازیگوش می‌افتد که وادارش می‌کند همه‌چیز را زیر سؤال ببرد. 

«یه بار شنیدم که یکی می‌گفت مهم‌ترین چیز، سفر یا مقصد نیست؛ بلکه همسفره. با کسایی وقت بگذرون که باعث شکوفایی بهترین ویژگی‌هات باشن.» خرگوش صحرایی پرسید: «اگه یه نفر کسی رو نداشته باشه، چی؟» گربه گفت: «هر جا که بریم، خودمون همسفر خودمونیم. و به همین دلیله که باید سعی کنیم دوست خوبی برای خودمون باشیم و با ملایمت با خودمون رفتار کنیم. به‌هرحال بیشترین وقت رو با خودمون می‌گذرونیم و عادتمونم هست که نظرهای خودمون رو جدی بگیریم.»

 

کتاب گربه‌ای که ذن یاد می‌داد مناسب چه کسانی است؟

اغلب مردم تصور می‌کنند که کتاب‌های مصور تنها مناسب کودکان و برای بزرگسالان زیادی بچه‌‌گانه هستند. اما کتاب‌های نوربری از این قاعده مستثنی هستند. این کتاب نیز مانند کتاب شازده کوچولو، مفهوم‌ و مضامین عمیقی دارد و هر کسی در رده‌ٔ سنی خاص خود برداشت متفاوتی از این کتاب خواهد داشت. شما می‌توانید با خواندن این کتاب و تماشای تصاویر زیبای آن نه‌تنها آرامش را تجربه کنید، بلکه درس‌های زیبایی برای پیش‌بُردن زندگی‌تان بیاموزید.

همچنین می‌توانید در مورد جادوی ماندگاری شازده کوچولو در این صفحه بیشتر بخوانید.

کتاب‌های جیمز نوربری را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب سی‌بوک تهیه کنید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
از کتاب نوربری چه می‌آموزیم؟

جیمز نوربری در کتاب زیبای جدیدش، گربه‌ای که ذن یاد می‌داد، به شما یادآوری می‌کند که لازم نیست زیاد در زندگی کندوکاو کنید و معنای زندگی را حتماً بدانید، کافی‌ست مهربان‌تر باشید و با صبر و آگاهی بیشتر زندگی‌ای رضایت‌بخش و متفاوت را تجربه کنید. گربه‌ای که ذن یاد می‌داد داستانی عمیق، پُرمعنا و آموزنده است و ذهن شما را به آرامش می‌رساند.

معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
22 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
17 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.