جادوی ماندگار شازده کوچولو

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
معرفی کتاب
جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
63
1
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده کوچولو یک داستان مصور کودکانه است اما به دلیل مفاهیم ژرف آن دربارۀ زندگی، عشق، از دست‌دادن و دوستی مورد تحسین خوانندگانِ تمام سنین قرار گرفت.

داستان این کتاب در صحرای شمال آفریقا رخ می‌دهد و گرچه شخصیت اصلی آن یک خلبان است اما داستانِ کتاب ارتباط چندانی با پرواز ندارد. خلبانِ داستانِ شازده کوچولو به دلیلِ نقص فنی هواپیمایش در صحرای بزرگ آفریقا سقوط می‌کند و این‌جاست که با قهرمانِ داستانِ ما، شازده کوچولو یا طبق ترجمهٔ زیبای احمد شاملو «شهریار کوچولو»، روبه‌رو می‌شود. شازده کوچولو داستان‌های عاقلانه و مسحور‌کننده‌اش از اخترک‌های دیگری که بر روی‌ آن‌ها قدم گذاشته را با راوی در میان می‌گذارد.

در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر در مورد داستان شازده و نویسنده‌اش بخوانیم.

خلاصۀ داستان شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو با سقوط راوی که خلبان است، در صحرای بزرگ آفریقا شروع می‌شود. او سعی می‌کند موتور هواپیمای خود را تعمیر کند و می‌داند مقدار کمی آب بیشتر به همراه ندارد. راوی تصمیم می‌گیرد کمی استراحت کند و ناگهان صدایی ظریف او را از جا می‌پراند! او با پسری کوچک و موطلایی روبه‌رو می‌شود که از او می‌خواهد برایش یک بَرّه بکشد. راوی در این قسمت داستان اشاره می‌کند که در کودکی سعی می‌کرده نقاشی بکشد و این‌که چطور بزرگ‌ترها استعدادش را کور کرده‌اند و همچنین داستان ملاقاتش با شازده کوچولو را شش سال بعد می‌نویسد و سعی می‌کند با نقاشی‌کردن تصویری از شازده کوچولو و ماجراهایش، خاطرات او را زنده نگه دارد.

شازده کوچولو دومین کتاب پر ترجمۀ جهان بعد از انجیل و محبوب‌ترین کتاب فرانسوی است و تأثیر بین‌المللی شازده کوچولو غیرقابل‌انکار است.

شازده کوچولو
عنوان کتاب:
شازده کوچولو
ناشر:
نگاه
نویسنده:
آنتوان دو سنت اگزوپری
قیمت:
99,000 تومان
1,100,000

«چنان از جا جستم که انگار صاعقه بِم زده. خوب که چشم‌هام را مالیدم و نگاه کردم آدمِ کوچولوی بسیار عجیبی را دیدم که با وقار تمام تو نخ من بود. این بهترین شکلی است که بعدها توانستم از او درآرم، گیرم البته آنچه من کشیده‌ام کجا و خود او کجا؟ تقصیر من چیست؟ بزرگ‌ترها تو شش‌ساله‌گی از نقاشی دلسرم کردند و جز بوآی باز و بسته یاد نگرفتم چیزی بکشم. با چشم‌هایی که از تعجب گرد شده بود به این حضور ناگهانی خیره شدم. یادتان نرود که من از نزدیک‌ترین آبادی مسکونی هزار میل فاصله داشتم و این آدمیزاد کوچولوی من هم اصلاً به نظر نمی‌آمد که راه گُم کرده باشد یا از خسته‌گی دم مرگ باشد یا از گشنه‌گی دم مرگ باشد یا از تشنه‌گی دم مرگ باشد یا از وحشت دمِ مرگ باشد.»

راوی چندین بار تلاش می‌کند که برای شازده کوچولو بَرّه بکشد اما هیچ‌کدام از آن‌ها مورد پسند او نیست تا در نهایت راوی یک جعبه می‌کشد و به شازده کوچولو می‌گوید گوسفندی که می‌خواهد درون جعبه است و در کمال تعجب شازده کوچولو بسیار خوشحال می‌شود. با این‌که شازده کوچولو مستقیماً‌ جواب هیچ‌کدام از سؤالات راوی را نمی‌دهد، اما خلبان رفته‌رفته از میان حرف‌هایش متوجه می‌شود که او از اخترکی معروف به ب 612 آمده است. درنهایت او از جزئیات زندگی شازده کوچولو و سیاره‌اش و گل عجیبش سر در می‌آورد و همچنین این واقعیت که درختان بائوباب یک تهدید بزرگ برای سیارهٔ او هستند. او متوجه می‌‌شود شازده کوچولو که از دستِ گل عزیزش رنجیده و احساس کرده نمی‌تواند به او اعتماد کند، سیارهٔ خود را ترک کرده است.

نقاشی شازده کوچولو

ماجراجویی‌های شازده کوچولو

شازده کوچولو در طول داستان به خلبان از ماجراهایش بر روی اخترک‌هایی می‌گوید که تاکنون به آن‌ها سفر کرده است. 

شازده کوچولو اول از همه با سلطانی روبه‌رو شده است که ادعا می‌کند بر همه چیز از جمله ستاره‌ها حکومت می‌کند. بااین‌حال، شازده کوچولو متوجه می‌شود که اخترکِ این پادشاه بسیار کوچک است و هیچ رعایایی بر روی این سیاره وجود ندارد که پادشاه بتواند به آن حکومت کند. اما این سلطان بسیار خردمند است و در جایی از کتاب به شازده کوچولو می‌گوید: 
« ـ حرف ندارد. باید از هر کسی چیزی را توقع داشت که ازش ساخته باشد. قدرت باید پیش از هرچیز به عقل متکی باشد. اگر تو به ملتت فرمان بدهی که بروند خودشان را بیندازند تو دریا، انقلاب می‌کنند. حق داریم توقع اطاعت داشته باشیم چون اوامرمان عاقلانه است.»


اما شازده کوچولو حوصله‌اش از این سلطان و اخترک سر می‌رود و آن‌جا را ترک می‌کند. 

تصویر داخل کتابِ شازده کوچولو

دیگر شخصیت‌های کتاب شازده کوچولو

دومین نفری که شازده کوچولو ملاقات می‌کند مردی خودپسند است که از تشویق و تحسین لذت می‌برد. سومین نفر یک می‌خواره است که می‌گوید مشروب می‌نوشد تا فراموش کند که از نوشیدن شرمنده است. چهارمین نفر یک تاجر است که مشغول شمردن ستاره‌هاست تا صاحبِ ستاره‌ها شود و این مایهٔ تعجب شازده کوچولو می‌شود. او از تاجر می‌پرسد چطور می‌توان صاحب ستاره‌ها شد؟ و تاجر جواب می‌دهد:
«اگر تو یک جواهر پیدا کنی که مال هیچ‌کس نباشد می‌شود مال تو. اگر جزیره‌یی کشف کنی که مال هیچ‌کس نباشد می‌شود مال تو. اگر فکری به کله‌ات بزند که تا آن موقع به سر کسی نزده به اسم خودت ثبتش می‌کنی و می‌شود مال تو. من هم ستاره‌ها را برای این صاحب شده‌ام که پیش از من هیچ‌کس به فکر نیفتاده بود آن‌ها را مالک بشود.»

شازده کوچولو پس از ملاقات این آدم‌ها، به این نتیجه می‌رسد که همهٔ بزرگ‌ترها بسیار عجیب هستند و پس از آن به فانوسبانی می‌رسد که وقتی شب می‌رسد فانوسی روی اخترکش روشن می‌کند و با طلوع خورشید دوباره آن را خاموش می‌کند. گرچه زمان روشن و خاموش کردن این فانوس تنها یک دقیقه است، اما شازده کوچولو حس می‌کند فانوسبان از تمام بزرگ‌ترها بهتر است چون به چیزی غیر از خودش فکر می‌کند.

تصویر کتاب زمانی که شازده کوچولو با نسخه‌های مخلتف گل سرخ روی سیاره زمین مواجه می‌شود

شازده کوچولو در سیارهٔ زمین

سیارهٔ زمین، سیارهٔ هفتم شازده کوچولو است. او در وسط صحرای بزرگ آفریقا فرود می‌آید و اولین چیزی که با آن روبه‌رو می‌شود یک مار است. شازده کوچولو به گشتن بر روی زمین ادامه می‌دهد و درنهایت به باغی پُر از گل‌های سرخ می‌رسد که همگی مثل گل سرخ روی اخترک خودش هستند، و همین او را وادار می‌کند که منحصربه‌فرد بودن گل خود را زیر سؤال ببرد.

سپس او بر روی سیارهٔ زمین با روباهی آشنا می‌شود که به شازده کوچولو معنای «اهلی کردن» را می‌آموزد. شازده کوچولو متوجه می‌شود که گل سرخش او را اهلی کرده است و همین گلش را در جهان منحصربه‌فرد کرده است حتی اگر از لحاظ ظاهری شبیه تمام گل‌های سرخِ دیگر باشد. 

«روباه گفت: ـ چیزی است که پاک فراموش شده. معنیش ایجاد علاقه کردن است.
ـ ایجاد علاقه کردن؟
روباه گفت: ـ معلوم است. تو الان واسه من یک پسربچه‌ای مثل صدهزار پسر بچه‌ی دیگر. نه من هیچ احتیاجی به تو دارم نه تو هیچ احتیاجی به من. من هم برای تو یک روباه مثل صدهزار روباه دیگر. اما اگر منو اهلی کردی هر دوتامان به هم احتیاج پیدا می‌کنیم. تو برای من میان همه‌ی عالم موجود یگانه‌یی می‌شوی من برای تو.»

شازده کوچولو و روباه

تحلیلی بر داستانِ شازده کوچولو

 

روابط

هم داستانِ خلبان و هم داستانِ شازده کوچولو حول‌محور روابط می‌چرخد. برای خلبان، هدف از نوشتن داستان و کشیدن نقاشی‌‌های مختلف به یاد آوردن رابطه‌اش با شازده کوچولو است. شازده کوچولو نیز به نوبهٔ خود، داستان سفرش را براساس شخصیت‌هایی که در طول مسیر با آن‌ها ملاقات کرده، تعریف می‌کند. 

به‌خصوص ماجرایی که شازده کوچولو با روباه تجربه می‌کند، بر اهمیت وقت گذاشتن برای شناخت دیگران تأکید دارد. روباه از اصطلاح «اهلی کردن» استفاده می‌کند که بر ماهیت تدریجی ایجاد اعتماد تأکید دارد. روباه همچنین به شازده کوچولو کمک می‌کند تا بفهمد این زمان صرف‌شده با گل سرخ است که این گل را برای شازده کوچولو از تمام گل‌های دیگر متمایز کرده است. قصد نویسنده این است که به خواننده مسئولیت‌پذیری را بیاموزد و این را نشان بدهد که شما در قبال کسانی که آن‌ها را «اهلی» خود کرده‌اید یا با آن‌ها دوست شده‌اید مسئول هستید و درسِ اصلی خلبان «عواقب» است، او به خواننده می‌آموزد که روابط بیشترین پیامد را دارند، حتی در یک بیایان با هواپیمایی خراب و آبی محدود.

 

اکتشاف

دو شخصیت اصلی کتاب یعنی خلبان و شازده کوچولو، هر دو به معنای واقعی کلمه، کاوشگر هستند. در مقایسه با دیگر شخصیت‌های کتاب که همگی تنها بر روی اخترک خود زندگی کرده‌اند، خلبان و شازده کوچولو سفر کرده‌اند و دیدگاه وسیع‌تری نسبت به زندگی و جهان پیدا کرده‌اند. 

در‌حالی که دیگر شخصیت‌ها تنها به خودشان اهمیت می‌دهند، می‌نوشند، جمع می‌بندند یا بر اخترکی خالی حکمرانی می‌کنند، این دو کاوشگر مشاهده می‌کنند، گفت‌وگو می‌کنند و گوش می‌دهند و درس‌هایی را هم خودشان می‌آموزند و هم به مخاطب یاد می‌دهند. این دو شخصیت دوست دارند که قدم به خارج از مرزهای امن خود بگذارند و از این طریق در داستان به جلو می‌روند.

شازده کوچولو و گلش بر روی اخترک ب 612

دوران کودکی در مقابل بزرگسالی

نویسنده در این داستان اغلب کودکان را با بزرگسالان مقایسه می‌کند و بزرگسالان را کسانی می‌داند که حس تخیل و توانایی دیدن آنچه ضروری است را از دست داده‌اند. خلبان در طولِ داستان از تلاشش برای کشیدن مار بوآیی که همهٔ بزرگسالان آن را با کلاه اشتباه می‌گیرند می‌گوید تا نشان ‌دهد که بزرگسالان تخیل و توانایی خود برای دیدن حقیقت را از دست داده‌اند. 

خلبان معتقد است بزرگسالان همه چیز را سطحی می‌بینند و همین باعث می‌شود نکات مهمی را از دست بدهند (مثل کشف اخترک ب 612). خلبان بارها در طول داستان از این شکایت می‌کند که بزرگسالان با سطحی نگری کشف نکات مهم را از دست می‌دهند؛ که آن‌ها به جای کاوش در حقیقت، در ظواهر و جزئیات سطحی گرفتار می‌شوند.

خلبان در طول داستان به این نتیجه می‌رسد که بزرگسالان بیشتر به واقعیات ملموس و علمی زندگی روزمره علاقه دارند و زیبایی و شگفتی را بیهوده می‌دانند. شازده کوچولو نیز طی ملاقات با شخصیت‌های مختلف، به این نتیجه می‌رسد که بزرگسالان عجیب و غریب هستند و درکی از ارزش واقعی زندگی، دوستی و زیبایی ندارند. 

انیمیشن شازده کوچولو

چیزهایی که شاید دربارهٔ داستان شازده کوچولو نمی‌دانستید

داستان گل رز: شخصیت گل سرخ در رمان سنت اگزوپری احتمالاً بر اساس همسر واقعی خود نویسنده است که او نیز نویسنده و هنرمند بود و خاطراتی از زندگی و رابطهٔ خود با سنت اگزوپری با عنوان «داستان گل سرخ» نوشت. این دست نوشته دو دهه پس از مرگ او در سال 1979 پیدا و منتشر شد.

سقوط در صحرا: در سال 1935 اگزوپری هنگام پرواز با هواپیمای خود در صحرای لیبی سقوط کرد. او بعدها از همین حادثه در ابتدای رمان شازده کوچولو استفاده کرد. اگزوپری این حادثه را با جزئیات بیشتری در خاطراتش با نام «باد، شن و ستاره‌ها» شرح داده است.

در سال 2015 انیمیشنی تحسین‌برانگیز به کارگردانی مارک آزبورن و صدا پیشگی جف بریجز، ریچل مک آدامز، ماریون کوتیار، جیمز فرانکو، پل جیاماتی و ریکی جرویز منتشر شد.

آنتوان دو سنت اگزوپری

بیوگرافی مختصری از آنتوان دو سنت اگزوپری

آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسندهٔ فرانسوی، در 29 ژوئن 1900 در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد. او پس از رد شدن در امتحانات نهایی در آکادمی دریایی مقدماتی، در مدرسهٔ هنرهای زیبا ثبت‌نام کرد تا به مدت 15 ماه در رشتهٔ معماری تحصیل کند اما پس از مدتی از این رشته انصراف داد و به انجام مشاغل عجیب‌وغریب روی آورد و درنهایت خلبان شد. سنت اگزوپری در طول سال‌های خلبانی‌اش شروع به نوشتن کرد و چندین سال بعد با انتشار اولین رمانش در دنیای ادبیات نامی برای خود بهم زد.

سنت اگزوپری به پرواز ادامه داد و با آغاز جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی فرانسه پیوست. بااین‌حال، پس از سقوط فرانسه، او و همسرش به نیویورک گریختند، جایی که او سرانجام شازده کوچولو را نوشت و تصویرسازی کرد. او این رمان را به دوست خود لئون ورث تقسیم کرد، نویسندهٔ دیگری که پس از تهاجم آلمان تصمیم گرفته بود در فرانسه بماند. شازده کوچولو در سال 1943 برای اولین‌بار در ایالات متحده منتشر شد اما دولت فرانسه انتشار این کتاب را ممنوع کرد و سنت اگزوپری پس از جنگ زنده نماند تا انتشار این کتاب را در کشور خود ببیند.

او که برای مبارزه در جبهۀ متفقین دوباره به جنگ بازگشته بود، در سال 1944 در یک مأموریت شناسایی بر فراز دریای مدیترانه سقوط کرد. بقایای هواپیمایش تا سال 2004 پیدا نشد. به مدت شصت سال، به نظر می‌رسید که نویسنده هم مانند شخصیتش شازده کوچولو، ناپدید شده است.

احمد شاملو

دربارهٔ احمد شاملو؛ مترجم کتاب شازده کوچولو

احمد شاملو (21 آذرماه 1304 – 2 مرداد 1379)، شاعر، نویسنده، مترجم، محقق و روزنامه‌نگار بود. او با تخلص الف. بامداد و الف.صبح شعر می‌گفت.
شاملو شعر منثور یا بی‌وزن را به ادبیات فارسی شناساند و تأثیر بزرگی نیز بر شاعران پس از خود گذاشت. با این که برخی معتقدند شاملو به هیچ زبان خارجی تسلط کافی نداشت و ترجمه‌هایش بازنویسی آثار دیگران بود، اما کتاب‌های ترجمه شده توسط شاملو هواخواهان بسیار دارد. «شهریار کوچولو» یکی از به یاد ماندنی‌ترین ترجمه‌های اوست که در چاپ‌های بعدی نام آن به «شازده کوچولو» تغییر کرد.

ما چقدر تغییر کرده‌ایم؟

خلبانِ داستانِ شازده کوچولو در تمام زندگی‌اش و حتی قبل از این حادثه و خراب‌شدن موتور هواپیمایش، همیشه از دستِ بزرگ‌ترها ناامید شده بود. اما رویارویی به یادماندنی‌اش با شازده‌ کوچولو، دیدگاه خلبان را نسبت به بسیاری چیزها تغییر می‌دهد. این رویارویی باعث می‌شود او بفهمد که خودش هم کم‌کم دارد شبیه همان بزرگ‌تر‌هایی می‌شود که تقریباً یا از هیچ چیزی سر درنمی‌آورند یا خیلی کم می‌دانند اما دوست دارند تظاهر کنند که اتفاقا عقل کل هستند!

ملاقات با شازده کوچولو افق‌های ذهنی و عاطفی خلبان را گسترش می‌دهد. اکتشافات خلبان باعث می‌شود او ذهن بازتری پیدا کند و دنیا را از منظری کودکانه‌تر ببیند. توانایی شازده کوچولو در تصور یک بَرّه در نقاشی خلبان، مشخصاً با عدم توانایی بزرگسالان در تشخیص چنین مفاهیم ذهنی‌ای در تعارض است و این یعنی شازده کوچولو هنوز معصومیت کودکانهٔ خود را حفظ کرده و به جای این‌که بر روی ظواهر سطحی تمرکز کند، در جزئیات و معنای عمیق‌تر آن‌ها غوطه‌ور می‌شود.

خلبان نگران است که مثل دیگر بزرگسالان شده باشد و تصدیق می‌کند که با بالا رفتن سن خود بخشی از معصومیت خود و در نتیجه بخشی از توانایی خود را برای درک آنچه واقعاً در زندگی مهم است از دست داده.

شما که در دوران بزرگسالی به سر می‌برید چقدر از معصومیت خود را از دست داده‌اید؟ آیا می‌توانید مانند شازده کوچولو به زندگی نگاه کنید؟

معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
20 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
14 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
12 دقیقه

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تلماسه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین داستان‌های دنباله‌دار علمی – تخیلی جهان است. اولین کتاب این مجموعه با عنوان «تلماسه» در سال 1965 موفق به کسب نخستین جایزهٔ نبولا برای بهترین رمان علمی-تخیلی شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زوال بشری
بامداد برزویه
14 دقیقه

کتاب زوال بشری اثر اوسامو دازای نویسندهٔ ژاپنی است که 6 خودکشی ناموفق داشت و در عمر کوتاهش توانست بر نویسندگان زیادی از جمله هاروکی موراکامی و کوبو آبه تأثیر بگذارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد برزویه
12 دقیقه

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بدون ترس سخنرانی کن
الناز آذری
11 دقیقه

یکی از ترس‌های رایج بسیاری از مردم دنیا، صحبت یا سخنرانی در برابر گروهی از مردم است. آیا حتی فکر کردن به صحبت مقابل یک گروه بزرگ یا کوچک، باعث می‌شود عرق از سر و رویتان سرازیر شود؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

هر فرد روزانه نقشی را در جامعه ایفا می‌کند که برای انجام آن باید با دیگران به تعامل بپردازد. وجه مشترک هر تعاملی، نیاز به ارتباط شفاف و مؤثر است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب شب پُرستاره
مهرناز بهروش
11 دقیقه

انسان‌هایی کم‌وبیش شبیه ما از دویست‌هزارسال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند اما تازه حدود پنجاه‌هزار سال پیش بود که انسان‌ها دست به خلق آثار هنری زدند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سنگ، کاغذ، قیچی
شادی صارمی
10 دقیقه

فکر می‌کنید همسرتان را خیلی خوب می‌شناسید؟ آدام و آملیا، شخصیت‌های رمان سنگ، کاغذ، قیچی به شما نشان می‌دهند که بهتر است تجدید نظر کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
22 دقیقه

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد برزویه
12 دقیقه

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
10 دقیقه

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ در سال 1973 منتشر شد. این کتاب وقایع‌نگاریِ الکساندر سولژنیتسین از اردوگاه‌های کار شوروی معروف به «گولاگ» است و گزارشی خام و هشیارکننده از زندگی در گولاگ‌های شوروی محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تاج دوقلوها
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ادبیات فانتزی مدرن را نویسندهٔ اسکاتلندی جورج مک‌دونالد با داستان شبح‌ها آغاز کرد که در سال 1858 منتشر شد و این کتاب را اولین رمان فانتزی می‌دانند که برای بزرگسالان نوشته شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب اسب سیاه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

اکثر ما با یک فرمول مشخص و یکسان بزرگ شده‌ایم و فکر می‌کنیم این فرمول یکسان رمز رسیدن ما به موفقیت است. چرا؟ چون این فرمول را از همهٔ افراد موفق دوروبر خود شنیده بودیم

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.