معرفی کتاب اسب سیاه

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
15 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب اسب سیاه
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
15 دقیقه
156
1
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

اکثر ما با یک فرمول مشخص و یکسان بزرگ شده‌ایم و فکر می‌کنیم این فرمول یکسان رمز رسیدن ما به موفقیت است. چرا؟ چون این فرمول را از همهٔ افراد موفق دوروبر خود شنیده بودیم،‌ از معلم‌ها گرفته تا مربیان همه به ما انجام این فرمول را توصیه کرده‌اند:

• خوب درس بخوانید، وارد یک دانشگاه معتبر شوید و رشته‌ای «مفید» را برای تحصیل انتخاب کنید.
• پردرآمدترین شغلی را که می‌توانید در معتبرترین شرکت پیدا کنید.
• بعد از چند سال به سراغ گرفتن مدرک ارشد و دکترا بروید و این‌گونه پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کنید!

اما آیا این فرمول یکسان و مشخص برای همه کارساز است؟ آیا همه توانسته‌اند با این فرمول به موفقیت و ثروت برسند؟ اگر کسی نخواهد این فرمول را دنبال کند چه می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با ببینیم ماجرای اسب سیاه چیست و اصلاً اسب سیاه چه ارتباطی با موفقیت دارد؟

کتاب اسب سیاه ما را از مسیری کاملاً متفاوت از آنچه همه می‌گویند به موفقیت و کامیابی می‌رساند.

 

ماجرای اسب سیاه چیست؟

عبارت «اسب سیاه» اولین بار پس از انتشار کتاب «دوک جوان» در سال 1831 وارد فرهنگ عمومی شد و خیلی سریع هم میان مردم جا افتاد. قهرمان این کتاب در صحنه‌ای روی اسبی شرط کلانی می‌بندد، ولی یک اسب سیاه که هیچ‌کس گمانی به بُردش نداشت از همه جلو می‌زند و باعث باخت قهرمان مسابقه می‌شود. بعد از آن هر جا حرفی از «اسب سیاه» به میان می‌آید منظور قهرمان و برنده‌ای است که هیچ‌کدام از شرایط بُرد را نداشته ولی در روندی شگفت راه خودش را تا جایگاه اول بُریده و رفته و همه را مبهوت کرده است. نویسندگان کتاب اسب سیاه هم داستان کسانی را می‌گویند که هیچ‌کس گمان نمی‌کرد روزی به موفقیت برسند.

برای نزدیک به یک قرن، محققان تقریباً به‌طور انحصاری مفاهیم ثابتی را برای رسیدن به موفقیت مورد مطالعه قرار دادند و به مردم عرضه کردند و تلاششان بر این بود که پاسخی برای سؤال مربیان، والدین و متخصصان مشتاق پیدا کنند که بهترین راه برای رسیدن به موفقیت چیست؟ اما تاد رز و اُگی اُگاس در کتاب اسب سیاه پاسخ متفاوتی به این سؤال داده‌اند.

اسب سیاه
عنوان کتاب:
اسب سیاه
ناشر:
مون
نویسنده:
اگی اگاس
قیمت:
207,000 تومان
2,300,000

معرفی کتاب اسب سیاه اثر تاد رز و اُگی اُگاس

به‌احتمال زیاد داستان شخصیت‌های موفق تاریخ را می‌دانید یا از جایی شنیده‌اید. اگر نمی‌دانید باید به شما بگوییم که مثلاً موتزارت که یکی از موسیقیدان‌های موفق جهان است، از هشت‌سالگی سمفونی می‌نوشت. یا مثلاً وارن بافت، سرمایه‌گذار و اقتصاددانِ مشهورِ آمریکایی، از یازده‌سالگی در کار بورس بود. این افراد همگی از سن پایین می‌دانستند در زندگی چه می‌خواهند و همهٔ وقت خود را صرف همان کار می‌کردند. 

درواقع آن‌ها مقصد خود را می‌دانستند و خیلی‌خیلی سخت کارکردند و موانع زندگی را با پشتکار پشت‌سر گذاشتند. این فرمولی که نویسندگانِ کتاب اسب سیاه به آن «فرمول استاندارد» می‌گویند را همه بلدند؛ سیستمی که در آن ما رضایت شخصی را برای بالارفتن از نردبان موفقیت مبادله می‌کنیم؛ فرمولی که آن را از زبان معلم‌ها، مادر و پدر، رؤسا و حتی دانشمندان شنیده‌ایم.

روزگار استانداردسازی هم به‌مانند همهٔ دوران‌های دیگر تعریف خاص خودش را برای موفقیت رواج داد که بالارفتن از نردبان نهادینه‌شده برای کسب ثروت و موقعیت بود. از دل همین مفهوم‌سازی خاص سلسله‌ای از کتاب‌های خودیاری درآمد که از میان آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «آیین دوست‌یابی» از دیل کارنگی و «بیندیشید و ثروتمند شوید» از ناپلئون هیل یا «قدرت تفکر مثبت» از نورمن وینسنت پیل اشاره کرد. 

این نسل نوین همگی کتاب‌های موفقیتی را نوشتند که نگاه به بالا داشت و عادت‌ها و ترفندهایی را به مردم پیشنهاد کردند که در صعود از سلسله‌مراتب سازمانی یاری‌شان کند. ولی کتابِ اسب سیاه جزو این کتاب‌ها نیست. اسب سیاه بر این فرض پایدار است که در روزگار حاضر فرمول دیگری برای موفقیت وجود دارد.

کتاب اسب سیاه بخشی داستان است، بخشی استراتژی و بخشی فراخوانی برای تغییر جامعه‌ای که در آن افراد بیشتری بتوانند فرمول استانداردسازی را زیرپا بگذارند و به موفقیت برسند. تاد رز و اُگی اُگاس که نویسندگانِ این کتاب هستند، هر دو خود را نمونهٔ کامل اسب سیاه می‌دانند و در کتاب نیز اعلام می‌کنند که موضوع این کتاب کاملاً شخصی بوده است. هر دو نویسنده همیشه برخلاف جریان آب شنا کرده‌اند. 


تاد رز، یکی از نویسندگان کتاب اسب سیاه
تاد رز دانش‌آموزی بود که دبیرستان را رها کرد، در همان نوجوانی ازدواج کرد و پیش از بیست‌سالگی دو بچه داشت و برای این‌که هزینه‌های خانواده‌اش را تأمین کند در نواحی روستایی ایالت یوتا حصار زنبوری می‌فروخت و در نهایت تبدیل به مدیر برنامه‌ٔ «ذهن، مغز و آموزش» در دانشگاه هاروارد شد.

در همین حین اُگی اُگاس نیز دست‌کمی از تاد رز نداشت، چون پنج‌بار تحصیل در چهار دانشگاه مختلف را رها کرد و در هیچ شغلی بند نشد و زمانی هم کتاب‌فروش سیار بود. او پس از تمام این داستان‌ها تبدیل به یک عصب‌شناس شد. همین درک بود که این اندیشه را در سر آن‌ها بیدار کرد که شاید بررسی اسب‌های سیاه فرصت خوبی برای ردگیری چگونگی رسیدن به موفقیت شخصی باشد. بنابراین آن دو با افراد مختلفی که از مسیرهای غیر مستقیم به هدف دست یافته بودند مصاحبه کردند و چارچوبی برای چگونگی موفقیت با رویکردی متفاوت ایجاد کردند: عهد‌نامهٔ اسب سیاه.
اگی اُگاس نویسندهٔ کتاب اسب سیاه

 

بریده‌‌هایی از کتاب اسب سیاه

«روزگار ما جایی است که در آن نتفلیکس با دقتی بی‌مانند به ما فیلم‌هایی پیشنهاد می‌کند که شاید دوست داشته باشیم ببینیم و آمازون کتاب‌هایی را توصیه می‌کند که شاید دوست داشته باشیم بخوانیم. الان روزگار یوتیوب است و تلویزیون کابلی و جست‌وجوی شخصی‌سازی‌شدهٔ گوگل و اخبار دلخواه فیسبوک و توئیتر. همهٔ این فناوری‌های نوین در بستر یک ویژگی مشترک تعریف می‌شوند: شخصی‌سازی. بااین‌حال، فوران سرسام‌آور فناوری شخصی‌سازی صرفاً نوک قلهٔ کوهی از تغییرات است که جامعه را متحول می‌کند و از سپیدهٔ «روزگار شخصی‌سازی» خبر می‌دهد. یکی از زمینه‌هایی که با این امر شخصی برخورد داریم بهداشت است. امروزه پزشکان براساس بدن، سلامت و دی‌ان‌ای شما به کار درمان بیماری‌هایی مثل سرطان می‌پردازند و به‌جای تجویز داروهای عمومی، دقیقاً دارویی را معرفی می‌کنند که برای شخص شما مفید خواهد بود. هر روز بیش از دیروز به پزشکان متخصص تغذیه‌ای برمی‌خوریم که به‌جای حواله دادن مراجعان به قرص و کپسول‌های موجود در بازار، رژیم غذایی خاص هر فرد را طراحی می‌کنند.»

«ما هم به‌مانند خیلی از شما در آغاز کار حدس زدیم که این آدم‌ها احتمالاً همگی یک ویژگی مشابه شخصیتی دارند. چیزی مثل یک‌جور لجبازی یا دشمنی با سیستم. فکر کردیم شاید بیشتر این اسب‌های سیاه یک مشت آدم تک‌رو بوده‌اند و شخصیت‌های بزرگی از جنس ریچارد برانسون داشته‌اند و با شورش در برابر دنیا می‌خواستند ثابت کنند حق با آن‌هاست و همه در اشتباه‌اند. خیر، در اشتباهید. ما این نکته را در این آدم‌ها نیافتیم. درواقع ما این نکته را دریافتیم که تنوع و گونه‌گونی این شخصیت‌ها مثل همهٔ آدم‌های دنیاست و هرکدام شکلی و چهره‌ای دارند و به همان اندازه غیرقابل‌پیش‌بینی‌اند. برخی خشن بودند و حمله‌ور، برخی کمرو و محترم. برخی ستیزه‌جو بودند و برخی مهربان و آشتی‌خو. اصلاً اسب‌های سیاه را از روی شخصیتشان نمی‌شود تعریف کرد. از روی انگیزه‌ها، زمینهٔ اجتماعی، رویکرد، کارورزی و تحصیلاتشان هم قابل تعریف و دسته‌بندی نیستند. ولی یک چیز بود که همهٔ این آدم‌ها را به هم پیوند می‌داد و زیر یک چتر گرد می‌آورد. اسب‌های سیاه کامیاب‌اند.»

 

مضامین اصلی کتابِ اسب سیاه

چهار طرز فکر مهم و حیاتی که اُگاس و رز در این کتاب شناسایی کرده‌اند عبارتند از:

انگیزه‌های خُرد: 

که باید آن‌ها را بشناسید. بفهمید چه چیزی منحصر به خودِ شماست و شما را وادار به حرکت می‌کند. چه چیزی شما را خوشحال می‌کند، شما را علاقه‌مند نگه می‌دارد، شما را وادار می‌کند تا برای مدت‌طولانی به چیزی بچسبید. این انگیزه‌ها برای رسیدن به موفقیت و البته موفقیت بلندمدت شما بسیار مهم هستند.

 

انتخاب‌ها: 

به جای این‌که آنچه را دنیا به‌عنوان گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد چشم‌بسته بپذیرید، خودتان انتخاب کنید. مسیری را پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد انگیزه‌های خُرد خود را دنبال کنید و بیان کنید، چون تنها راهی است که با آن می‌توانید برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهید نهایت تلاش خود را به کار ببرید.

 

استراتژی‌‌ها: 

برخلاف انگیزه‌های خُرد، نقاط قوت خود را باید در دنیای واقعی کشف کنید. شما باید از نقطهٔ امن خود خارج شوید، بیرون بروید و چیزهایی را امتحان کنید و راغب باشید از بهترین چیزها دست بکشید تا بهترینِ خود و راهِ واقعی‌تان را پیدا کنید.

 

نادیده‌گرفتن مقصد: 

اسب‌های سیاه به جای تمرکز بر دستاوردها یا نتیجه‌های دور، با دنبال‌کردن هدفشان و رسیدن به موفقیت در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت موفق می‌شوند و با تغییر علایق و جهان، تمرکز خود را تغییر می‌دهند.

اینفوگرافیک کتاب اسب سیاه
می‌توانید بهترین کتاب‌های موفقیت و کسب‌‌و‌کار را با تخفیف ویژه از سی‌بوک سفارش بدهید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
آیا شما هم یک اسب سیاه هستید؟

آیا به‌نظرتان شما هم یک اسب سیاه هستید؟ اصلاً تا به امروز به ذهن‌تان خطور کرده بود که می‌توانید از راه دیگری غیر از تحصیلات عالیه و شغل‌های پردرآمد به موفقیت برسید؟ اسب سیاهی دوروبر خود دیده‌اید؟ آن فرد چطور تبدیل به یک اسب سیاه شد و به موفقیت رسید؟

مشتاقانه منتظر خواندن نظرتان هستیم.

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
avatar

آرین اسدی زاده

19 بهمن ماه 1402
توضیحات خیلی خوبی بود. خود کتاب هم ارزش خوندن داره. با سپاس از شما