معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
412
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

چارلی مکسی هنرمند، نویسنده و تصویرگر بریتانیایی تصمیم گرفت همین کار را انجام بدهد، او کتابی متفاوت نوشت، کتابی که هم مناسب کودکان و نوجوانان باشد و هم مناسب بزرگسالانی که دوست دارند دوباره از خواندن کتابی کوتاه و تماشای تصاویر دلنشین آن لذت ببرند و حسی متفاوت را تجربه کنند.

چارلی مکس، نویسندهٔ کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب
کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب یکی از خواندنی‌های پرطرفدار سال‌‌های اخیر بوده است. چارلی مکسی در ابتدای کتاب نوشته است:
«راستش من در کتاب‌ها احتیاج به عکس دارم. مثل جزیره‌ای که وسط دریایی از کلمه‌ها می‌توان در آن توقف کرد.»

 

دربارهٔ کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب

بنابراین در سال 2019 چارلی مکسی،‌ کتابی مصور براساس طرح‌های خود در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام دربارهٔ مکالمات یک پسر، یک موش کور، یک روباه و یک اسب منتشر کرد. در اوایل سال 2020 این کتاب با فروش بیش از دویست‌وپنجاه‌هزار نسخه تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب سال شد. 

این کتاب شاید شما را به یاد کتاب شازده کوچولو، اثر ماندگار آنتوان دو سنت اگزوپری، بیندازد. در اینجا می‌توانید معرفی کتاب شازده کوچولو را بخوانید.

طراحی تصاویر کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

این کتاب همچنین کتاب سال کتابفروشی بارنز و نوبل و برندهٔ جایزۀ کتاب‌های پرفروش نیلسن شد و اولین کتابی بود که هر دو جایزه را در یک سال دریافت کرد و به فهرست نهایی جوایز کتاب بریتانیا در سال 2020 راه یافت و همچنین بیش از 100 هفته در فهرست 10 کتاب پرفروش ساندی‌تایمز باقی ماند.

این کتاب مصور داستان دوستی‌ای غیرمعمول بین یک پسر، یک موش کور، یک روباه و یک اسب است که در جست‌وجوی خانهٔ پسرک، حقایق زندگی را با هم به اشترک می‌‌گذارند. بااین‌که در انتهای داستان پسرک متوجه می‌شود که خانه هیچ جای ثابتی ندارد، اما در خلال جست‌وجو و آشنایی با دوستان جدیدش چیزهای زیادی را می‌آموزد.

تصویری از داخل کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب

بیشتر تصاویر این کتاب، یک پسر کوچک، یک موش کور، یک روباه و یک اسب را نشان می‌دهند. وقتی بار اول سروکلهٔ موش کور پیدا می‌شود، پسرک تنهاست. آن دو کنار هم می‌نشینند و خیره می‌شوند به طبیعت. چارلی مکسی می‌گوید که به نظرش طبیعت قدری شبیه زندگی است: گاهی ترسناک، اما همیشه قشنگ.

آن‌ها در گشت‌وگذارهایشان با روباه آشنا می‌شوند اما برای یک موش کور دیدن یک روباه اصلاً خوشایند نیست چون آن‌ها دشمن هم هستند. سر پسرک پُر از سؤال است، موش کور هم عاشق کیک. روباه اما ساکت و خسته است و در زندگی لطمه‌خورده.

اسب بزرگ‌ترین چیزی است که شخصیت‌‌های این کتاب با آن برخورد می‌کنند و در عین‌حال آرام‌ترین چیز. 

ماجراهایشان در بهار شروع می‌شود، وقتی دارد برف می‌بارد و ثانیه‌ای بعد هوا آفتابی می‌شود. درست مانند زندگی، که ممکن است در یک لحظه رنگِ خود را تغییر دهد.

پسرک موش کور روباه و اسب
عنوان کتاب:
پسرک موش کور روباه و اسب
ناشر:
میلکان
نویسنده:
چارلی مکسی
قیمت:
238,500 تومان
2,650,000

خلاصهٔ داستان پسرک، موش کور، روباه و اسب

پسرکی در بیابانی زمستانی گم می‌شود، او آن‌جا با موش‌کور آشنا می‌شود که پیشنهاد می‌کند به او کمک کند تا راهش را پیدا کنید. پسر در جست‌وجوی خانه‌ای است که قبلاً هرگز نداشته. در حین جست‌وجو، آن‌ها به رودخانه‌ای برمی‌خورند و تصمیم می‌گیرند آن را دنبال کنند تا روستایی را پیدا کنند.

موش کور گفت: «من خیلی کوچیکم.»
پسرک گفت: «آره، ولی با بودنت تغییر بزرگی ایجاد می‌کنی.»

پسرک و موش کور بر روی درخت نشسته‌اند

پس از مدتی روباهی گرسنه به دنبالشان می‌افتد ولی آن‌ها موفق می‌شوند تا زمان رفتن روباه در درختی پنهان شوند. کمی بعد صدای نالهٔ روباه را می‌شنوند و روباه را می‌یابند که در تله‌ای گیر افتاده است. روباه موش کور را تهدید می‌کند، اما موش کور با مهربانی روباه را آزاد می‌کند و روباه شرمگین از تهدید خود، آنجا را ترک می‌کند.

روباه گفت: «اگه توی این تله گیر نیفتاده بودم، می‌کشتمت.»
موش کور گفت: «اگه همین‌جوری توی این تله بمونی خودت می‌میری.»


به‌خاطر همین، موش کور با دندان‌های کوچکش طناب‌ها را جوید و پاره کرد.

انیمیشن کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب، تصویر پسرک و روباه

صبح روز بعد، پسرک و موش کور به سمت رودخانه برمی‌گردند، اما موش کور اتفاقی در رودخانه می‌افتد و آب او را با خود می‌برد. روباه به دنبال موش کور می‌دود و پسرک که بسیار نگران جانِ دوستش است به‌دنبال آن‌ها، اما روباه موفق می‌شود جانِ موش کور را نجات بدهد. حالا پسرک و موش کور همراه با روباه که از فاصلهٔ دور آن‌ها را تعقیب می‌کند به سفر خود ادامه می‌دهند.

پسرک گفت:‌ «بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گم شده‌م.»
موش کور گفت: «من هم همین‌طور. ولی ما دوستت داریم. و این دوست‌داشتن می‌تونه راه خونه رو نشونت بده.»

پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

درنهایت، آن‌ها با اسبی روبه‌رو می‌شوند که بقیهٔ همنوعانش او را طرد کرده‌اند. پس از مدتی اسب به آن‌ها می‌گوید که من بلدم پرواز کنم ولی باقی اسب‌ها این تفاوت من با خودشون رو نپذیرفتن و این حسادت باقی اسب‌ها رو برانگیخته. پسرک، موش کور و روباه اسب را همان‌طور که هست می‌پذیرند و این گروه با هم دوست می‌شوند و طی سفر خود دربارهٔ موضوعاتی مانند انسانیت، همدلی و مهربانی با هم صحبت می‌کنند. 

روباه گفت: «راستش رو بگم، اغلب فکر می‌کنم چیز جالبی برای گفتن ندارم.»
اسب گفت: «راستش رو گفتن همیشه کار جالبیه.»

انیمیشن کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب، اسب بالدار و پسرک
در سال 2022 انیمیشنی کوتاه به کارگردانی پیتر بینتون و چارلی مکسی به نویسندگی جان کروکی و چارلی مکسی براساس این کتاب ساخته شد. این انیمیشن به‌صورت ارتباط از راه‌دور در طول همه‌گیری کرونا ساخته شد و بیش از 120 نفر از بیش از 20 کشور بر روی آن کار کردند. در نهایت این انیمیشن از بی‌بی‌سی وان در 24 دسامبر سال 2022 و همچنین اپل تی‌وی پخش شد و بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و برندهٔ بهترین انیمیشن کوتاه در نود و پنجمین دورهٔ جوایز اسکار و بهترین انیمیشن کوتاه در هفتاد و ششمین دورهٔ جوایز آکادمی بریتانیا شد.
انیمیشن کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

صحبت‌های نویسنده دربارهٔ کتاب پسرک، موش‌کور، روباه و اسب

«کتاب را از اولِ آن شروع کردی، و این عالی است. من معمولاً از وسط شروع می‌کنم و قسمت مقدمهٔ کتاب را هیچ‌وقت نمی‌خوانم. عجیب است که توانستم خودم کتاب بنویسم؛ چون خوب بلد نیستم کتاب بخوانم. راستش من در کتاب‌ها احتیاج به عکس دارم. مثل جزیره‌ای که وسط دریایی از کلمه‌ها می‌توان در آن توقف کرد. این کتاب برای همه است. چه هشتاد سالتان باشد، چه هشت سال. گاهی فکر می‌کنم خودم هر دوی این‌ها هستم. دوست دارم این کتابی باشد که هرجا و هروقت خواستی بتوانی بروی سراغش. اگر دوست داشتی از وسطش شروع کنی. داخلش نقاشی بکشی، گوشه‌هایش را تا کنی و جای انگشتت روی ورق‌هایش بماند. بیشترِ نقاشی‌ها از یک پسرک، یک موش کور، یک روباه و یک اسب هستند. کمی در موردشان برایتان توضیح می‌دهم. البته مطمئنم شما چیزهایی می‌بیند که من نمی‌بینم. برای همین مختصرش می‌کنم. وقتی بار اول سروکلهٔ موش کور پیدا می‌شود، پسرک تنهاست. آن‌ها کنارِ هم می‌نشینند و خیره می‌شوند به طبیعت. به نظر من طبیعت قدری شبیه زندگی است: گاهی ترسناک، اما همیشه قشنگ.

آن‌ها در گشت‌وگذارهایشان با روباه آشنا می‌شوند. برای یه موش کور، دیدن یه روباه هیچ‌وقت خوشایند نیست. پسربچه پر از سؤال است. موش کور هم می‌میرد برای کیک. روباه اما ساکت و خسته است، چون در زندگی لطمه خورده. اسب بزرگ‌ترین چیزی است که با آن برخورد می‌کنند، و درعین‌حال آرام‌ترین چیز. مثل خود ما، هر کدامشان یک جورند و نقطه‌ضعف‌های خود را دارند. من می‌توانم خودم را در هر چهارتایشان ببینم. شاید شما هم همین‌طور باشید. ماجراهایشان در بهار شروع می‌شود، وقتی دارد برف می‌بارد و ثانیه‌ای بعد هوا آفتابی می‌شود. زندگی هم‌ یک‌ جورهایی همین‌جوری است، چشم به هم بزنی همه‌چیز برعکس می‌شود.»

 

از کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب چه می‌آموزیم؟

شخصیت‌های این کتاب مانند خود ما هستند و هر کدام یک جورند و نقطه‌ضعف‌ها و البته نقاط قوت خودشان را دارند. شاید بتوانید خودتان را در هر چهار شخصیت این کتاب بیابید و یا شاید هم یکی از آن‌ها و ممکن است مانند ‌آن‌ها گاهی از زندگی دلسرد شوید و احساس تنهایی کنید و حس کنید کسی شما را دوست ندارد اما در واقع تنها چیزی که نیاز دارید این است که مانند شخصیت‌های این داستان، کسی به شما یادآوری کند چقدر خاص هستید و به هیچ‌وجه تنها نیستید. کتاب پسرک، موش‌ کور، روباه و اسب دقیقاً همین کار را برای شما می‌کند و تبدیل به دوست شما می‌شود.

چه کسانی باید کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب را بخوانند؟

این کتاب برای همه است. چه هشتاد ساله باشید، چه هشت ساله، از خواندن این کتاب بسیار لذت خواهید بُرد و هر از گاهی دوست دارید دوباره به این کتاب سری بزنید. امیدواریم این کتاب را مطالعه کنید و از آن انگیزه بگیرید تا شاید شجاعانه‌تر زندگی کنید، با خود و اطرافیان‌ خود مهربان‌تر باشید و موقع نیاز درخواست کمک کنید، چون کمک خواستن بسیار شجاعانه است.

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.