معرفی کتاب پیامبر و دیوانه

الناز آذری
الناز آذری
14 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
الناز آذری
14 دقیقه
54
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟ اگر نشنیده‌اید، باید بگوییم که این سخنان بخشی از نطقی است که جان.اِف کندی رئيس‌جمهور سابقِ ایالات متحده در مراسم تحلیف خود در سال 1961 ایراد کرد و سپس به اندازه‌ای شهرت یافت که امروز برخی از مردم آمریکا آن را به صورت کتیبه به دیوارِ خانهٔ خود می‌آویزند.

البته باید این را هم بگوییم که بسیاری حقیقتِ پشت این جمله را نمی‌دانند. این جمله نزدیک به پنجاه سال قبل نطقِ کِندی، در مقاله‌ای در یک روزنامهٔ عربیِ لبنانی به چاپ رسید و نویسندهٔ آن جوان گمنامی به نام جبران خلیل جبران بود. درواقع جبران این جمله را خطاب به جوانان آزادی‌خواه سرزمین‌های عربی نوشته بود که در آن زمان زیر فرمان امپراتوری عثمانی بودند و برای به‌دست‌ آوردن استقلال تلاش می‌کردند. اما این نویسندهٔ گمنام واقعاً که بود؟ چه سرنوشتی داشت و چه اثری از خود به جا گذاشت؟

در ادامهٔ مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی این نویسنده و دو اثر خواندنی او که در یک مجلد با ترجمهٔ نجف دریابندری منتشر شده است، آشنا شوید.

پیامبر و دیوانه
عنوان کتاب:
پیامبر و دیوانه
ناشر:
کارنامه
نویسنده:
جبران خلیل جبران
قیمت:
265,500 تومان
2,950,000

کتاب پیامبر و دیوانه اثر جبران خلیل جبران، نویسندۀ لبنانی-آمریکایی است که در سال 1931 به علت سیروز کبدی درگذشت. او یکی از معدود نویسندگانی بود که با زبان‌های مختلف دنیا آشنا بود و در سرودن شعر مهارت زیادی داشت. درواقع کمی پس از چاپ مقاله‌اش در روزنامهٔ عربی لبنان، با نوشتن چند اثر شعرگونه و عرفان‌آمیز به زبان انگلیسی در آمریکا به شهرت رسید. 

به‌طور کلی در تکوینِ آیین و مسلک جبران سه عامل نقش داشت که هرکدام بر دو عامل دیگر اثر می‌گذاشت: مطالعات، تجارت و تأملات او در زندگی. اما بارزترین نقطۀ عطف در سیرِ اندیشۀ جبران تبلورِ نظام فکری او در کتاب‌های پیامبر و دیوانه است، دو اثر ماندگاری که برآیندِ ذهنِ آفرینشگر و طبعِ شاعرانهٔ او هستند.

تصویر کتاب اصلی دیوانه اثر جبران خلیل جبران

معرفی کتاب پیامبر

بسیاری مهم‌ترین اثر جبران خلیل جبران را کتاب «پیامبر» می‌دانند. پیامبر متشکل از 26 موضوع مختلف از جمله شادی، غم، مرگ، عشق، خوشبختی و خودشناسی است. این کتاب اولین‌بار در سال 1923 به زبان انگلیسی منتشر شد و تبدیل به یکی از بهترین آثار جبران خلیل جبران شد. این کتاب به بیش از 100 زبان ترجمه شد و با فروش بیش از نُه میلیون نسخه تا سال 2012، یکی از پرفروش‌ترین و پرترجمه‌ترین کتاب‌های تاریخ شد. 

استعداد ادبی و طراحی جبران در نظرِ روشن‌فکران و هنرمندان شهر باستن تازه و غریب می‌نمود و برای همین این شاعر جوان شوریده‌رنگ انگشت‌‌نما شد و زن شاعر و نویسنده‌ای به نام جوزیفین پیبادی، سخت دل‌بستۀ او شد و منظومۀ کوتاهی در توصیف زندگی جبران در بِشِرّی نوشت. عنوان این منظومه «پیامبر» بود. از آن پس جوزیفین همیشه از جبران به نام «پیامبرِ من» یاد می‌کرد. این منظومه و آن رابطه بی‌گمان الهام‌بخش کتاب خیال‌انگیز و حکمت‌آمیزِ پیامبر بوده است که جبران چند سال از عمر خود را صرف نوشتن آن کرد. رد پایِ اثر معروف نیچه «چنین گفت زرتشت» نیز در این اثر مشهود است.

 

خلاصهٔ داستانِ کتاب پیامبر

شخصیت اصلی این داستان پیامبر است که به‌نام مصطفی‌ ـ برگرفته از یکی از نام‌های حضرت محمد ـ شناخته می‌شود و از این حیث به پیامبرِ خاتم و پیامبرانِ عهد عتیق شبیه است که ادعا می‌‌کند گوینده نیست، بلکه سخن را از دیگری می‌گیرد. پیامبر آل مصطفی 12 سال است که در شهر اورفالس زندگی می‌کند و در آستانهٔ سوارشدن به کشتی است تا به خانه برود. گروهی از مردم جلوی او را می‌گیرند و پیامبر برایشان از موضوعاتی مانند زندگی و وضعیت انسان، عشق، ازدواج، خوردن،‌ آشامیدن، شادی، غم، جنایت و مکافات، زیبایی، زمان، دین، لذت و مرگ می‌گوید. 

درواقع جبران در این کتاب از تمامِ مشکلات انسان‌ها سخن گفته است و قصد دارد این مفهوم را به خواننده برساند که سرشت انسان، سرشتی پاک است و ناسازگاری‌های زندگی بدین دلیل رخ می‌دهند که انسان نتوانسته به درک درستی از زندگی برسد. 

 

در بخشی از کتاب پیامبر می‌خوانید:

«المصطفی، آن برگزیده دردانه، که سپیده دم روزگار خود بود، دوازده سال در شهر ارفالس در انتظار کشتی‌اش مانده بود تا بازگردد و او را به جزیره زادگاهش بازگرداند. در سال دوازدهم، در روز هفتم ایلول، موسم درو، از تپه بیرون باروی شهر بالا رفت و به سوی دریا نگریست، و دید کشتی‌اش از میان مه فرا می‌آید. آنگاه دروازه‌های دلش باز شدند و شادی‌اش بر فراز دریا به پرواز در آمد. چشمانش را بست و در سکوت‌های روحش سپاس را به جا آورد. اما چون از فراز تپه فرود آمد، اندوهی او را فرا گرفت و در خود اندیشید: چه گونه آسوده خاطر و خرسند از اینجا بروم؟ نه، بی‌ زخمی در روح از این دیار نخواهم رفت. چه روزهای درازی که در میان این دیوارها درد کشیدم و چه شب‌‌های درازی که تنها به سر بردم، کیست که بی‌اندوه از تنهایی و درد خود جدا شود؟»
نسخه اصلی کتاب دیوانه و پیامبر

معرفی کتاب دیوانه

دیوانه تمثیل‌ها و اشعار جبران خلیل جبران است که اولین‌بار در سال 1918 و در آمریکا منتشر شد. این اولین کتاب جبران به زبان انگلیسی بود که منتشر می‌شد و همچنین آغاز مرحلهٔ دوم زندگی حرفه‌ای جبران را رقم زد. «مِی زیاده» که جبران از سال 1912 با او مکاتبه داشت، بررسی کتاب دیوانه را در مجلهٔ «الهلالِ» مصر نوشت و به شهرت بیشترِ این داستان کمک کرد. در همین دوره جبران بسیار به آثار نیچه نیز علاقه‌مند شد و نشانه‌های این علاقه را در نوشته‌های بعدی او، به ویژه پیامبر می‌بینیم.

 

خلاصهٔ داستان کتاب دیوانه

در این کتاب جبران، از فردی دیوانه و چگونگی دیوانه‌شدنش می‌گوید. این فرد فکر می‌کند پیش از آن‌که بسیاری از خدایان متولد شوند به دنیا آمده و احساس می‌کند نقاب‌هایش را دزدیده‌اند و حالا صورت برهنه‌اش نمایان شده و دیدگاهش به جهان تغییر کرده است. شخصیت اصلیِ دیوانهٔ جبران، با نگرشِ کسی به هستی و انسان و اشیا می‌نگرد که انگار نور نبوت‌آسای حقیقت بر او تابیده است و برای همین از مردم می‌خواهد هر چه را او می‌بیند، ببینند. گاه نیز در دفاع از صِدق دیده‌های خود بر مردم می‌شورد یا از آن‌ها کناره می‌جوید. مردم هم که از درک مکاشفاتِ او عاجزند او را نابهنجار و دیوانه می‌خوانند و او هم مانند همهٔ بیداردلان و پیامبران آوارگی، رنج و تبعید را برمی‌گزیند. 

این مجموعهٔ تأمل برانگیز از تمثیل‌های عجیب، ظریف اما معنادار، نوری کنایه‌آمیز بر باورها، امیدها و بیهودگی‌های نوع بشر می‌افکند. بسیاری پس از خواندن این کتاب آثار رابیندرانات تاگور بزرگ‌ترین شاعرِ ایالت بنگال و یا نیچه را به یاد می‌آورند که هر دو تأثیراتی قوی بر جبران داشتند. 

 

در بخشی از کتاب دیوانه می‌‌خوانید:

«از من می‌پرسید که چه‌گونه دیوانه شدم. چنین روی داد: یک روز، بسیار پیش از آن‌که خدایانِ بسیار به دنیا بیایند، از خوابِ عمیقی بیدار شدم و دیدم که همهٔ نقاب‌هایم را دزدیده‌اند ـ همان هفت نقابی که خودم ساخته بودم و در هفت زندگی‌ام بر چهره می‌گذاشتم. پس بی‌نقاب در کوچه‌های پُر از مردم دویدم و فریاد زدم «دزد، دزد، دزدانِ نابکار.» مردان و زنان بر من خندیدند و پاره‌ای از آن‌ها از ترسِ من به خانه‌های‌شان پناه بردند. هنگامی که به بازار رسیدم، جوانی که بر سرِ بامی ایستاده بود فریاد برآورد «این مرد دیوانه است.» من سر برداشتم که او را ببینم؛ خورشید نخستین بار چهرهٔ برهنه‌ام را بوسید.»

جبران خلیل جبران

دربارهٔ جبران خلیل جبران، نویسندۀ کتاب پیامبر و دیوانه

جبران خلیل جبران که بعدها در آمریکا به‌نام کوتاه شدهٔ «خلیل جبران» معروف شد، در سال 1883 در دهکدهٔ کوهستانیِ سرسبزی به نام بِشّری در شمال لبنان در یک خانوادهٔ مسیحی مارونی به دنیا آمد. مارونی‌ها پیروان فرقه‌ای از مذهب کاتولیک هستند که در قرن پنجم میلادی، پس از رخ‌دادن انشعاب در کلیسای بیزنطیوم (روم شرقی)، به دست راهبی به نام مارونِ قدیس پی‌ریزی شد و در خاورمیانه گسترش یافت. روحانیان کاتولیک مارونی برخلاف روحانیان کاتولیک رومی حق ازدواج دارند و مادرِ جبران دختر بی‌سوادِ یک کشیش مارونی بود. پدرِ جبران،‌ که او هم جبران خلیل نام داشت، مرد مسئولیت‌ناشناسی از آب در آمد و خانواده‌اش را فقیر و بی‌سرپرست گذاشت.

تحصیلات جبران هم در کودکی ناگزیر فقیرانه بود و کمابیش به خواندن ترجمهٔ عربی کتاب مقدس محدود می‌شد. او بعدها در آمریکا و نیز در سفر چهارساله‌ای به لبنان تحصیلات خود را به‌طور جدی‌تری دنبال کرد. جبران یکی از آن روشنفکرانی شد که از قید تعصب فرقه‌ای و مذهبی آزاد بود و هدفش دست‌یافتن به استقلال همراه با صلح و صفا در داخل خاک لبنان بود. او با این‌که از دوازده‌سالگی همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد و تابعیتِ آمریکایی داشت اما همیشه خود را لبنانی می‌دانست و با مردم دنیا همدردی می‌کرد. حتی در چهل‌وهشت سالگی که درگذشت، مردم لبنان جسدش را به کشورش بازگرداندند و او را در دهکدهٔ زادگاهش به خاک سپردند. مفصل‌ترین کتاب انگلیسی جبران «عیسی، پسرِ انسان» است که در آن نویسنده کوشیده دریافت خود را از زندگی و تعالیم مسیح بیان کند ولی این کتاب امروز کمتر خوانده می‌شود و بیشتر ارزش تاریخی دارد.

جبران یکی از نویسندگانی است که هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که در آینده به چه شهرتی دست خواهد یافت. سالانه بیش از نیم میلیون نسخه از آثارش فقط در ایالات متحده به فروش می‌رود. آثار جبران چنان عالم‌گیر شده‌اند که حتی در دانشگاه‌ها و مراسم ازدواج و تدفین پس از انجیل، از آثار او نقل‌قول می‌کنند.

کدام یک از آثار جبران خلیل جبران را مطالعه کرده‌اید؟ به‌نظرتان آیا آثار این نویسنده به حق پرفروش شده‌اند و خواندنی هستند؟ اگر کتاب پیامبر و دیوانه را خوانده‌اید، نظرتان را دربارهٔ آن با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
20 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
12 دقیقه

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تلماسه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

مجموعه کتاب‌های تلماسه از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین داستان‌های دنباله‌دار علمی – تخیلی جهان است. اولین کتاب این مجموعه با عنوان «تلماسه» در سال 1965 موفق به کسب نخستین جایزهٔ نبولا برای بهترین رمان علمی-تخیلی شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زوال بشری
بامداد برزویه
14 دقیقه

کتاب زوال بشری اثر اوسامو دازای نویسندهٔ ژاپنی است که 6 خودکشی ناموفق داشت و در عمر کوتاهش توانست بر نویسندگان زیادی از جمله هاروکی موراکامی و کوبو آبه تأثیر بگذارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب والدین سمی را بهتر بشناسید
بامداد برزویه
12 دقیقه

افرادی در زندگی شما هستند که شما را بالا می‌برند و هر زمان که به کمک نیاز داشته باشید از شما حمایت می‌کنند. ممکن است دیگرانی نیز باشند که شما را در هم بشکنند و به شما آسیب برسانند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بدون ترس سخنرانی کن
الناز آذری
11 دقیقه

یکی از ترس‌های رایج بسیاری از مردم دنیا، صحبت یا سخنرانی در برابر گروهی از مردم است. آیا حتی فکر کردن به صحبت مقابل یک گروه بزرگ یا کوچک، باعث می‌شود عرق از سر و رویتان سرازیر شود؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

هر فرد روزانه نقشی را در جامعه ایفا می‌کند که برای انجام آن باید با دیگران به تعامل بپردازد. وجه مشترک هر تعاملی، نیاز به ارتباط شفاف و مؤثر است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب شب پُرستاره
مهرناز بهروش
11 دقیقه

انسان‌هایی کم‌وبیش شبیه ما از دویست‌هزارسال پیش بر روی زمین زندگی می‌کردند اما تازه حدود پنجاه‌هزار سال پیش بود که انسان‌ها دست به خلق آثار هنری زدند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سنگ، کاغذ، قیچی
شادی صارمی
10 دقیقه

فکر می‌کنید همسرتان را خیلی خوب می‌شناسید؟ آدام و آملیا، شخصیت‌های رمان سنگ، کاغذ، قیچی به شما نشان می‌دهند که بهتر است تجدید نظر کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین و پرفروش‌ترین‌های سال 1402
شادی صارمی
22 دقیقه

کتاب‌خواندن و مطالعه همیشه یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. پیش از ظهور تکنولوژی و گوگل، مردم برای کسب اطلاعات و سرگرمی به سراغ کتاب‌ها می‌رفتند و امروزه نیز حتی با وجود تکنولوژی کتاب‌ها منبعی مهم برای کسب اطلاعات مؤثق به شمار می‌آیند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پسرک، موش کور، روباه و اسب
بامداد برزویه
12 دقیقه

آیا کتاب‌های کودکی‌تان را به‌خاطر می‌آورید؟ کتاب‌هایی آرامش‌بخش با داستان‌هایی زیبا و آموزنده که تصاویری زیبا با متن‌هایی کوتاه داشتند تا شما را به مطالعه ترغیب کنند و در یک نشست بتوانید آن‌ها را بخوانید، یا کسِ دیگری آن را برایتان بخواند، یا حتی اگر هنوز خواندن بلد نبودید، تنها از تماشای تصاویرشان لذت می‌بردید و برای خودتان داستانی جذاب می‌ساختید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب همیشه خلاق
یسنا پارسی
10 دقیقه

شغلی پُردردسر دارید و مجبورید هر روز در محل‌کار خلاقیت به خرج بدهید؟ هر روز مجبورید به مشکلات بسیای از مردم رسیدگی کنید یا با فرسودگی شغلی مواجه شده‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ
مهرناز بهروش
20 دقیقه

کتاب مجمع‌الجزایر گولاگ در سال 1973 منتشر شد. این کتاب وقایع‌نگاریِ الکساندر سولژنیتسین از اردوگاه‌های کار شوروی معروف به «گولاگ» است و گزارشی خام و هشیارکننده از زندگی در گولاگ‌های شوروی محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تاج دوقلوها
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ادبیات فانتزی مدرن را نویسندهٔ اسکاتلندی جورج مک‌دونالد با داستان شبح‌ها آغاز کرد که در سال 1858 منتشر شد و این کتاب را اولین رمان فانتزی می‌دانند که برای بزرگسالان نوشته شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب اسب سیاه
مهرناز بهروش
15 دقیقه

اکثر ما با یک فرمول مشخص و یکسان بزرگ شده‌ایم و فکر می‌کنیم این فرمول یکسان رمز رسیدن ما به موفقیت است. چرا؟ چون این فرمول را از همهٔ افراد موفق دوروبر خود شنیده بودیم

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.