ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن

الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
معرفی کتاب
ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
42
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟ کشف هدف خود در زندگی گاهی دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد اما گاهی با داشتن هدفی مشخص می‌توانید زندگی معنادارتری داشته باشید. اغلب اوقات، یافتن هدف یعنی بتوانید محل تلاقی مهارت‌هایی که دارید و چیزهایی که دوست دارید را پیدا کنید. این دقیقاً همان چیزی است که به آن ایکیگای می‌گویند.

در ادامهٔ این مطلب با ما همراه شوید تا به شما فلسفهٔ پشت ایکیگای را بگوییم و به شما نشان دهیم چطور می‌توانید با کمک ایکیگای زندگی شاد و آرامی را تجربه کنید. همچنین در ادامه بخوانید:

• ایکیگای چیست؟
• تاریخچهٔ ایکیگای
• فلسفهٔ ایکیگای
• مزایای یافتن ایکیگای شخصی
• راهنمایی برای کشف ایکیگای شخصی‌تان
• معرفی کتاب ایکیگای

ایکیگای چیست؟

حتماً تا به امروز کلمهٔ «ایکیگای» به گوش شما هم خورده است و با خود فکر کرده‌اید واقعاً این کلمه به چه معناست؟ ایکیگای یک اصطلاح ژاپنی است که تقریباً می‌توان به آن «شادی مشغولیت دائمی» گفت. این اصطلاح لذت زندگی را به حس هدفمندی پیوند می‌‌دهد و ترکیبی از دو کلمهٔ ژاپنی «ایکی» یعنی زندگی‌کردن و «گای» به معنای دلیل است که با هم به معنای «دلیلی برای زندگی کردن» می‌رسند. به گفتهٔ ژاپنی‌ها هر کسی یک ایکیگای دارد یعنی دلیلی برای زندگی کردن.

ایکیگای یک الگو است که به شما کمک می‌کند زندگی شاد و رضایت‌بخشی داشته باشید و روی چیزهای کوچکی تمرکز کنید که شما را خوشحال می‌‌کند. در چند سال گذشته، فلسفهٔ ایکیگای اهمیت بسیاری در سراسر جهان یافته است و حتی مردم بسیاری از کشورهای غربی نیز ایکیگای را در زندگی خود به کار می‌برند. 

 

تاریخچهٔ ایکیگای

میکو کامیا اولین‌ کسی بود که ایکیگای را در ژاپن رواج داد و همچنین ثابت کرد که هر کسی نیرویی شخصی دارد که به حال، گذشته یا حتی آینده‌اش وابسته است و به تجربهٔ شخصی‌اش نیز برمی‌گردد. به نظر می‌رسد که این اصطلاح به‌نوعی طول عمر شگفت‌انگیز ژاپنی‌ها، به‌خصوص اهالی جزیره اوکیناوا را هم توضیح می‌دهد. 

عده‌ای که سعی داشتند راز عمر طولانی مردم این جزیره را بفهمند، پس از تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدند که این مردم علاوه بر رژیم غذایی سالم، به دنبال ساده‌زیستی نیز هستند، چای سبز می‌نوشند و البته آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری نیز چندان بی‌تأثیر نبوده است. راز عمر طولانی آن‌ها این است که ایکیگای، زندگی آن‌ها را شکل می‌دهد.

ایکیگای عمیقاً در فرهنگ و تاریخ ژاپن ریشه دارد و به درک ارزش زندگی و پتانسیل رسیدن به خوشبختی زمانی که با هدف خود همسو هستید اشاره دارد. این فلسفه بسیاری را به‌سوی زندگی معناداری هدایت کرده است. ژاپنی‌ها هرگز بازنشسته نمی‌شوند و درواقع هیچ کلمه‌ای در فرهنگ ژاپن وجود ندارد که به معنای بازنشستگی باشد؛ در نتیجه آن‌ها فعال می‌مانند و در کاری مشغول می‌شوند که از آن لذت می‌برند چون هدف واقعی‌شان را در زندگی پیدا کرده‌اند.

ابعاد مختلف ایکیگای

فلسفهٔ ایکیگای چیست؟

فلسفهٔ ایکیگای شامل چهار جنبه یا بُعد است. این ابعاد می‌توانند به شما کمک کنند بفهمید دقیقاً در کجای زندگی خود قرار دارید و چه تغییراتی باید انجام دهید تا ایکیگای‌تان را پیدا کنید. این چهار جنبه یا بُعد همچنین به شما کمک می‌کنند هدف زندگی خود را بیابید. 

شما با کمک ایکیگای می‌توانید کشف کنید که چه چیزی را دوست دارید، در چه چیزی مهارت‌ دارید، جهان به چه چیزی نیاز دارد و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا نیاز مالی‌تان نیز برطرف شود. ایکیگای یک سفر شخصی است که نیاز به صبر دارد، اما قدم‌هایی که برمی‌دارید شما را به سوی کشف ایکیگای شخصی‌تان سوق می‌دهد و در نتیجه می‌توانید به یک زندگی کامل و معنادار برسید. مسئلهٔ مهم در فلسفهٔ ایکیگای این است که باید این 4 بُعد را عمیقاً درک کنید. در ادامه این ابعاد را به‌صورت مختصر برایتان توضیح داده‌ایم.

 

چه چیزی را دوست دارید؟

چه چیزی را دوست دارید؟‌ چقدر برای انجام کاری مشتاق هستید؟ اشتیاق، یکی از فعالیت‌هایی است که باعث می‌شود گذر زمان را حس نکنید و احساس هیجان و سرزندگی را در شما ایجاد می‌کند. اشتیاق یعنی به انجام کاری بپردازید که از انجام آن بیشتر لذت می‌برید و شاید اشتیاق حتی علاقه به انجام کاری باشد که بابت آن پولی نیز دریافت نمی‌کنید ولی می‌تواند برای شما لذت شخصی به ارمغان بیاورد. از جمله این کارها می‌توان به خواندن شعر، گوش‌دادن به موسیقی و آشپزی اشاره کرد.

 

در چه کاری خوب هستید؟

در چه کاری خوب هستید؟ مهارت‌ها و نقاط قوت شما چیزهایی هستند که به‌طور طبیعی در آن‌ها برتری دارید و ممکن است دیگران به راحتیِ شما نتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند. شاید شما در ریاضیات، نوشتن یا ساختن موسیقی مهارت دارید و یا حتی در رقص و ورزش از دیگران بهتر هستید.

 

جهان به چه چیزی نیاز دارد؟

جهان به چه چیزی نیاز دارد؟ این جنبه از ایکیگای به بررسی نیازهای انسانی و اجتماعی می‌پردازد. این عنصر ایکیگای به شما کمک می‌کند تا نیازهای جهان و نقطه‌ای را که می‌توانید تفاوت ایجاد کنید کشف کنید. آیا مشکلات یا چالش‌هایی در جامعه یا دنیای شما وجود دارد که به حل آن‌ها علاقه دارید؟ آن‌ها را شناسایی کنید و همین مأموریت شما خواهد شد.

 

چطور می‌توانید با مهارت خود نیازهای‌ مالی‌تان را تأمین کنید؟

در یافتن حرفۀ مناسب به اشتیاق و مأموریت خود در زندگی نیز پایبند باشید. مثلاً اگر نوازندۀ بااستعدادی هستید که معتقد است اگر افراد بیشتری موسیقی می‌نواختند دنیا جای بهتری می‌شد، می‌توانید شروع به تدریس موسیقی کنید. بدین ترتیب هم هدف خود را دنبال می‌کنید و هم می‌توانید نیازهای مالی اولیه‌تان را تأمین کنید. تبدیل اشتیاق و مأموریت‌تان به یک حرفه ممکن است زمان زیادی ببرد تا توسعه یابد اما بهتر است به خودتان و این فرآیند اعتماد کنید.

تصویری چند تکه از ایکیگای

مزایای یافتن ایکیگای شخصی

همسویی با اصول اصلی ایکیگای یک فرآیند مستمر خودیابی و رشد است و می‌تواند مزایای زیادی برای شما و جامعهٔ اطرافتان داشته باشد. در ادامه چند مزایای یافتن ایکیگای شخصی را ذکر کرده‌ایم:

افزایش شادی: زمانی که با ایکیگای خود هماهنگ زندگی کنید، فعالیت‌هایتان شما را سرشار از شادی و رضایت می‌کند چون برای هدف خود زندگی می‌کنید. این همسویی می‌تواند خلق‌وخوی شما را بالا ببرد و باعث شود دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشید.

کاهش استرس: استرس گاهی از قطع ارتباط یا نارضایتی از زندگی ناشی می‌شود. کشف ایکیگایتان و همسو شدن با آنچه دوست دارید، آنچه در آن مهارت دارید و آنچه جهان به آن نیاز دارد می‌تواند به کاهش استرس و ارتقای تعادل و درنهایت رسیدن به آرامش موثر باشد.

احساس رضایت: وقتی کاری را انجام می‌دهید که دوست دارید و ارزشی را در این دنیا خلق می‌کنید، احتمالاً احساس رضایت عمیقی را تجربه خواهید کرد. ایکیگای می‌تواند زندگی شما و اطرافیانتان را غنی‌تر کند.

افزایش انگیزه: زمانی که شما به درک واضحی از ایکیگای خودتان برسید، نیروی محرکه‌ای دارید که شما را به جلو سوق می‌دهد. در این صورت ایکیگای می‌‌تواند به شما انگیزه بدهد که حتی زمانی که شرایط سخت می‌شود به راه خود ادامه دهید.

بهبود سلامت: مطالعات نشان داده‌اند که داشتن هدف در زندگی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت داشته باشد. حتی ممکن است منجر به تقویت سیستم ایمنی بدنتان شود و به شما کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشید.

رشد شخصی: کشف و زندگی‌کردن با ایکیگای‌‌تان، شما را راهی سفری به سوی خودسازی خواهد کرد. ایکیگای یعنی شما بتوانید جنبه‌های جدید زندگی‌تان را کشف کنید، علایق خود را بشناسید، مهارت‌های خود را تقویت کنید و زندگی‌تان را گسترش دهید.

دختری که بر بالای کوه به آرامش و آسایش رسیده است

راهنمایی برای کشف ایکیگای شخصی‌تان

کشف ایکیگای‌تان یک سفر شخصی پر از کاوش، تأمل و هم‌سویی است. زمانی را برای تأمل در نظر بگیرید و برای درک ایکیگایتان و این‌که چگونه می‌توانید رضایت را به زندگی روزمرهٔ خود بیاورید بیشتر فکر کنید. در این فرآیند می‌توانید از راه‌های زیر کمک بگیرید:

 

1. ذهن آگاهی

برای تقویت ارتباط عمیق‌تر با درون خود، در تمرینات ذهن‌آگاهی شرکت کنید. ذهن‌آگاهی می‌تواند به ایجاد فضایی از آگاهی منجر شود که در آن می‌توانید به احساسات، خواسته‌ها و فعالیت‌هایی بپردازید که برایتان شادی و رضایت به ارمغان می‌آورند. حضور و توجه به افکار و احساسات‌تان می‌تواند وضوح و بینش را در سفر به سمت یافتن ایکیگای فراهم کند. با تمرینات سادهٔ تمرکز حواس شروع کنید و با آرامش سفر خودیابی خود را شروع کنید.

 

2. علایق و نقاط قوت

مهم است که علایق و نقاط قوت خود را شناسایی کنید. با نوشتن آنچه شما را هیجان‌زده می‌کند و آنچه عاشق انجام دادنش هستید، نقاط قوت خود را شناسایی کنید. در علایق، سرگرمی‌ها و چیزهایی که باعث می‌شود گذر زمان را حس نکنید عمیق‌تر شوید. به دنبال مهارت باشید. مجموعه مهارت‌های منحصربه‌فرد خود و چیزهایی را که می‌توانید به‌راحتی به‌دست بیاورید یادداشت کنید. شناخت مهارت‌های‌تان یعنی این‌که می‌دانید نقاط قوت‌تان چیست و می‌توانید از آن‌ها برای رسیدن به مأموریت خود استفاده کنید.

 

3. مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند ابزار قدرتمندی در مسیر شما برای کشف ایکیگای‌تان باشد. از طریق مدیتیشن، می‌توانید ذهن را آرام کنید، استرس خود را کاهش دهید و بفهمید واقعاً چه چیزی در زندگی برای شما اهمیت دارد. یک برنامهٔ منظم مدیتیشن برای کشف افکار و احساسات درونی خود ایجاد کنید. بدین طریق می‌توانید علایق، مهارت‌ها و زمینه‌های مهم زندگی خود را کشف کنید.

 

4. هماهنگی

اقدامات خود را با علایق، نقاط قوت و نیازهایی که شناسایی کرده‌اید همسو کنید. تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید و در فعالیت‌هایی شرکت کنید که با خواسته‌ها و آرزوهایتان مطابق باشند. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مهارت‌ها و علایق خود را تبدیل به حرفه‌ای کنید که هم درآمدی برای‌تان داشته باشد و هم رضایت و هدف زندگی‌تان را تأمین کند.

 

معرفی کتاب ایکیگای

کتاب ایکیگای، اثر هکتور گاریسیا و فرانسیس میرالز، یک راهنمای علمی برای شاد زیستن، خوب زیستن، زندگی در صلح و آرامش و قدرت و در یک کلام کتابی برای بهبود کیفیت زندگی است. نویسندگان این کتاب با ساکنان یک دهکدهٔ ژاپنی که میانگین عمرشان بالای 100 ساله بوده است مصاحبه کردند و در این کتاب اسرار طول عمر و شادی آن‌ها را فاش می‌کنند. 

آن‌ها در کتاب ایکیگای به شما نشان می‌دهند که مردم این دهکده چگونه غذا می‌خورند، چگونه حرکت می‌کنند، چگونه کار می‌کنند و چگونه با هم همکاری می‌کنند تا دنیایی بهتری بسازند. مهم‌ترین راز آن‌ها این است که می‌دانند چطور ایکیگای شخصی‌شان را پیدا کنند. هکتور گارسیا و فرانسیس میرالز در این کتاب به شما می‌آموزند چطور اینجا و اکنون و شادمانه زندگی کنید و ابزارهایی را برای کشف ایکیگای‌ شخصی‌تان در اختیار شما قرار می‌‌دهند. 

ایکیگای
عنوان کتاب:
ایکیگای
ناشر:
نسل نواندیش
نویسنده:
هکتور گارسیا
قیمت:
179,910 تومان
1,999,000
نگاهی ساده به ایکیگای داشته باشید

ایکیگای را به‌راحتی می‌توانید در زندگی روزمرهٔ خود بیابید. فردی را تصور کنید که مسئولیت زیادی را بر دوش می‌کشد و برای امرار معاش خود و فرزندانش زحمت زیادی می‌کشد. او شاید به‌سختی فرصتی برای معاشرت با دوستانش پیدا ‌کند با این‌حال هنگامی که از فرزندان خود مراقبت می‌کند، برای آن‌ها آشپزی می‌کند، با آن‌ها بازی می‌کند و یا آن‌ها را به مدرسه می‌برد رابطهٔ بسیار نزدیکی با آن‌ها برقرار می‌کند. لبخند و لذتی که فرزندانش با او تجربه می‌کنند، ایکیگای اوست. این به فرد انگیزه و الهام می‌دهد که هر روز از خواب بیدار شود و تلاش کند و درنهایت همین او را به سمت زندگی‌ای رضایت‌بخش سوق می‌دهد.

بسیاری از مردم مفهوم ایکیگای را چارچوبی مفید برای کشف هدف و داشتن یک زندگی رضایت‌بخش می‌دانند. با کمک ایکیگای می‌توانید در زندگی و افکار خود کاوش کنید و علایق و مهارت‌های خود را بشناسید. آیا فکر می‌کنید می‌توانید ایکیگای خودتان را پیدا کنید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.