کتاب‌های مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
25 دقیقه
معرفی کتاب
کتاب‌های مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
25 دقیقه
203
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

نوجوانی دورۀ حساسی است که تاثیر پررنگی در آیندۀ افراد دارد. در این دوره نوجوانان درگیر درس و مدرسه هستند اما نباید از هنر و ورزش و ادبیات هم دور بمانند. مطالعۀ کتاب‌های غیر درسی، خواه داستانی یا غیر داستانی، تاثیر شگرفی بر نوجوانان خواهد داشت. کتاب‌ها افق دید نوجوانان را گسترده‌تر می‌کنند و به سوالات بسیاری که در ذهن‌شان جاری است پاسخ می‌دهند. در ادامهٔ مقاله کتاب‌های مناسب نوجوانان را بر اساس ردۀ سنی معرفی کرده‌ایم.

• چرا مطالعهٔ کتاب‌های غیر درسی مهم است؟
• بهترین زمان مطالعه برای نوجوانان
• چگونه نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم؟
• معرفی کتاب‌های مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی

چرا مطالعۀ کتاب‌های غیر درسی مهم است؟

طبق تحقیقات انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) که در سال 2018 در ایالات متحده صورت گرفت، مشخص شد که یک سوم از دانش‌آموزان کلاس دوازدهم ایالات متحده در سال 2017 هیچ کتابی را برای لذت‌بردن نخوانده‌اند. در این تحقیق به تداوم تسلط رسانه‌های دیجیتال در میان نوجوانان اشاره شد و همچنین این تحقیق نشان‌ داد که استفادهٔ نوجوانان از رسانه‌های سنتی مثل کتاب، مجله و تلویزیون کاهش یافته است. می‌توان نتیجۀ این تحقیق را به کشورهای دیگر از جمله کشور خودمان هم تسری داد.

اما ظاهراً کم‌شدن علاقهٔ نوجوانان نسبت به مطالعه برای بسیاری تعجب‌آور نبود. تنها راه‌حل تشویق نوجوانان به مطالعه است چون نوجوانانی که مطالعه دارند، بزرگسالانی باسواد، دلسوز، سالم و متعهد خواهند شد.

 

بهترین زمان مطالعه برای نوجوانان

چندین سال پیش نظریه‌ای مطرح شد مبنی بر این‌که کسانی که از کودکی مطالعه دارند در دوران نوجوانی سلامت شناختی و روانی آن‌ها افزایش می‌یابد. برای اثبات و بررسی این موضوع محققان دانشگاه‌های کمبریج و وارویک در بریتانیا و دانشگاه فودان در چین به داده‌های گروه رشد مغز شناخنی نوجوانان در ایالات متحده نگاهی انداختند که با مشارکت بیش از ده هزار نوجوان صورت گرفته بود.

این تیم طیف وسیعی از داده‌ها از جمله مصاحبه‌های بالینی، تست‌های شناختی، ارزیابی‌های ذهنی و رفتاری و اسکن‌های مغزی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به مقایسهٔ نوجوانانی پرداختند که از سنین نسبتاً پایین (بین دو تا نُه سال) شروع به مطالعه کردند و نوجوانانی که در سنین بالاتر به مطالعه روی آوردند یا اصلاً هیچ‌ مطالعه‌ای نداشتند. در این مطالعه مشخص شد که زمان مطلوب مطالعه یعنی 12 ساعت در هفته به بهبود ساختار مغز و سلامت روان منجر خواهد شد. در ادامه این تحقیق نشان داد که مطالعهٔ کتاب‌های غیردرسی باعث تقویت یادگیری کلامی، حافظه و گفتار نوجوانان می‌شود و همچنین به کاهش استرس، افسردگی و مشکلات رفتاری نوجوانان کمک می‌کند. همچنین مشخص شد نوجوانانی که از سنین پایین شروع به مطالعهٔ کتاب‌های متفرقه کرده بودند مشکلات رفتاری‌ای چون پرخاشگری و قانون‌شکنی را کمتر بروز می‌دهند.

دختری دراز کشیده روی زمین در حال مطالعه

چگونه نوجوانان را به مطالعه تشویق کنیم؟

اگر نوجوانی به مطالعۀ کتاب علاقه‌مند نباشد، واداشتن او به مطالعه بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود، اما لازم نیست این کار را تبدیل به جنگ کنید. از راهکارهای زیر برای تشویق نوجوانان استفاده کنید:

 

آن‌ها را با واقعیت کتاب‌خوانی روبه‌رو کنید

نوجوانان را از ارتباط بین مطالعه و تأثیر‌ آن در آینده آگاه کنید. اگر نوجوان شما به فکر رفتن به دانشگاه است یا دوست دارد در آینده شغل خاصی داشته باشد، به او گوشزد کنید که مطالعه راه‌هایی برای موفقیت پیش‌روی او خواهد گذاشت. برای آن‌ها از زنان و مردان موفقی بگویید که توانسته‌اند با مطالعه و پشتکار به موفقیت برسند. 

 

انتخاب را به عهدهٔ خودشان بگذارید

بسیاری از والدین فکر می‌کنند خواندن رمان یا داستان‌های فانتزی تأثیری بر روی فرزندشان ندارد و یا حتی برخی فکر می‌کنند مطالعهٔ این کتاب‌ها چیزی جز وقت تلف‌کردن نیست. بهترین راه برای تشویق نوجوانان به مطالعه این است که به آن‌ها اجازه دهید هر آنچه را برایشان جذاب است بخوانند؛ چه کتاب‌های کمیک باشد یا کتاب‌های عاشقانه و فانتزی‌های ترسناکی در مورد خون‌آشام‌ها و زامبی‌ها! واقعیت این است که نوجوانان با مطالعهٔ کتاب‌های مورد علاقه‌شان به‌مرور تبدیل به کتاب‌خوانان حرفه‌ای می‌شوند. در هر صورت مطالعه، مطالعه است!

 

معرفی چند کتاب مناسب نوجوانان بر اساس ردۀ سنی

فرض کنید نوجوان شما چندان به مطالعه علاقه‌ای ندارد و شما کتابی را به او هدیه می‌دهد که خواندنش به زمان و تمرکز زیادی نیاز دارد؛ این کار اشتباه است. بهتر است کتاب‌های آسان‌خوان با موضوعات جذاب را انتخاب کنید تا او کم‌کم به مطالعه علاقه‌مند شود. ما در ادامه کتاب‌های مناسب نوجوانان را بر اساس ردۀ سنی به شما معرفی می‌کنیم و امیدوارم این کتاب‌ها نوجوانان را به مطالعه و خواندن تشویق کند.
نوجوان سیاه‌پوستی در کتابخانه پر از کتاب

کتاب‌های مناسب 9 تا 11 ساله‌ها

 

پی‌پی جوراب بلند اثر آسترید لیندگرن

پی‌پی جوراب بلند شخصیت اصلی مجموعه‌ای از کتاب‌های کودکانه اثر آسترید لیندگرن نویسندهٔ سوئدی است. این نویسنده شخصیت پی‌پی را براساس خواستهٔ دخترش خلق کرد که از مادرش خواسته بود هنگامی که در مدرسه است یک داستان خوب برایش بنویسد!

پی‌پی‌ موهایی قرمز و صورتی کک‌مکی و قدرت خارق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند یک اسب را دست‌تنها از زمین بلند کند. او بازیگوش و غیرقابل‌پیش‌بینی است و اغلب بزرگسالان غیرمنطقی را دست می‌اندازد مخصوصاً اگر این بزرگسالان پرافاده و ظاهربین باشند. پی‌پی زمانی که با بی‌عدالتی مواجه شود به‌شدت خشمگین می‌شود و مانند پیترپن دوست ندارد هیچ‌گاه بزرگ شود. او دختر کاپیتان یک کشتی بخار است و داستان‌های زیادی برای تعریف‌کردن دارد. کودکان می‌توانند از داستان‌ها و شجاعت پی‌پی چیزهای زیادی بیاموزند.

پی پی جوراب بلند
عنوان کتاب:
پی پی جوراب بلند
ناشر:
محراب قلم
نویسنده:
آسترید لیندگرن
قیمت:
45,000 تومان
500,000
در بخشی از کتاب پی‌پی جوراب بلند می‌خوانید:
«یک زمانی پی‌پی پدری داشت و خیلی هم عاشق پدرش بود. البته مادر هم داشت، ولی این موضوع به سال‌ها پیش برمی‌گشت. پی‌پی وقتی دختر کوچولویی در گهواره بود و جیغ‌های وحشتناکی می‌کشد که کسی جرئت نزدیک‌شدن به او را نداشت، مادرش را از دست داد. او باور داشت که مادرش الآن آن بالا، جایی توی بهشت، زندگی می‌کند و از دریچه‌ای توی بهشت دارد دختر کوچولویش را تماشا می‌کند.»

 

هلوی غول پیکر اثر رولد دال 

کتاب هلوی غول پیکر با عنوان اصلی «جیمز و هلوی غول‌پیکر» رمانی محبوب برای کودکان است که در سال 1961 منتشر شد. نویسندهٔ بریتانیایی این کتاب، رولد دال، محبوب کودکان است و داستان‌های جذاب زیادی برای کودکان نوشته. داستان کتاب هلوی غول پیکر حول محور یک پسر یتیم انگلیسی می‌چرخد که وارد یک هلوی غول‌پیکر و جادویی می‌شود و ماجراجویی عجیبی را در یک دنیای سورئال تجربه می‌کند.

رولد دال این کتاب را به دختر شش ساله‌اش اولیویا تقدیم کرد که یک سال پس از انتشار این کتاب بر اثر ابتدا به سرخک درگذشت. در سال 1996 فیلمی به همین نام به کارگردانی هنری سلیک اکران شد و در سال 2010 یک موزیکال نیز بر اساس این کتاب ساخته شد.

هلوی غول پیکر
عنوان کتاب:
هلوی غول پیکر
ناشر:
مرکز
نویسنده:
رولد دال
قیمت:
13,175 تومان
155,000
در بخشی از کتاب هلوی غول پیکر می‌خوانید:
«جیمز هنری تراتر تا چهارسالگی زندگی سعادتمندی داشت. او با پدر و مادرش در خانه‌ای زیبا نزدیک دریا در کمال آرامش زندگی می‌کرد. همیشه بچه‌های زیادی دوربرش بودند که می‌توانست با آن‌ها بازی کند و ساحل شنی‌ای بود که می‌توانست در آن به این‌ور و آن‌ور بدود و اقیانوس که در آن بازی کند. این برای یک پسر بچه زندگی دلخواهی بود، بعد، یک روز پدر و مادر جیمز به لندن رفتند تا خرید کنند و در آنجا یک اتفاق وحشتناک برایشان رخ داد. باورتان می‌شود: یک کرگدن عصبانی خیلی گُنده که از باغ‌وحش لندن فرار کرده بود، (در روز روشن و در یک خیابان شلوغ)، هر دوی آنها را خورد!»

 

ماجرای خانم شارلوت اثر دومینیک دمرس 

ماجرای خانم شارلوت اثر دومینیک دمرس نویسندهٔ فرانسوی - کانادایی است. این کتاب توسط تونی راس تصویرگری شده و شخصیت اصلی آن یک معلم عجیب‌وغریب به نام خانم شارلوت است که همیشه یک کلاه بزرگ بر سر می‌گذارد، لباس‌های عجیب می‌پوشد و همیشه با یک سنگ صحبت می‌کند و بنابراین شاگردانش فکر می‌کنند که او عقلش را از دست داده است. 

خانم شارلوت به روشی عجیب و نامتعارف کلاس‌هایش را اداره می‌کند و در این جلد خانم شارلوت تبدیل به یک مربی فوتبال می‌شود و تصمیم می‌گیرد به‌درخواست یکی از شاگردانش، بچه‌ها را برای یک مسابقهٔ فوتبال جذاب و هیجان‌انگیز آماده کند. او به بازیکن‌ها نحوهٔ باختن و بازی برای سرگرمی را می‌آموزد!

ماجرای خانم شارلوت
عنوان کتاب:
ماجرای خانم شارلوت
ناشر:
محراب قلم
نویسنده:
دومنیک دمرس
قیمت:
36,000 تومان
400,000
در بخشی از کتاب ماجرای خانم شارلوت می‌خوانید:
«من ژرمی-ژولیه هستم. می‌خواهم چیزی را صادقانه اعتراف کنم. وقتی خانم شارلوت از راه رسید و او را دیدم، نزدیک بود پا به فرار بگذارم. ماری، دختر عمویم، گفته بود که دوستش، شارلوت، آدم عجیبی است. اما نگفته بود که قدش خیلی بلند است و از لاغری به نی قلیان می‌ماند. خانمی نسبتاً پیر بود و با لباسی عجیب‌وغریب. کلاه سیاه بزرگی روی سر می‌گذاشت. کلاهش شبیه کلاه جادوگرها بود، اما سرش به جای آن که نوک‌تیز باشد، برآمدگی کوچکی داشت. من با ابتکار عمل و خلاقیت هیچ مخالفتی ندارم؛ خیلی هم خوب است، اما راستش، خانم شارلوت به مهمانی بالماسکه دعوت نشده بود؛ آمده بود به ما کمک کند و نجاتمان بدهد.»

 

افسانه‌های ایتالیایی اثر ایتالو کالوینو

کتاب افسانه‌های ایتالیایی اثر ایتالو کالوینو نویسندهٔ ایتالیایی است که برای نوشتن داستان‌های سورئال یا پست مدرن و داستان «بارون درخت‌نشین» برای بزرگسالان به شهرت رسید. او را یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم می‌دانند. 

این کتاب پر از قصه و داستان‌های مختلف ایتالیایی و البته ترسناک (البته نه خیلی ترسناک!) برای نوجوانان است. از جادو و جادوگری گرفته تا داستان‌های جن و پری که نوجوانان را به‌وجد خواهد آورد.  

افسانه‌های ایتالیایی
عنوان کتاب:
افسانه‌های ایتالیایی
ناشر:
هوپا
نویسنده:
ایتالو کالوینو
قیمت:
31,500 تومان
450,000
در بخشی از کتاب افسانه‌های ایتالیایی می‌خوانید: 
«روزی روزگاری دختری بود شکمو. یک روز سرکلاس، نزدیک جشن کارناوال، معلم به بچه‌ها گفت: «اگر بچه‌های خوبی باشید و بافتن این پیراهن را تمام کنید، جایزه دونات دارید.» اما دختر بافتن بلد نبود، اجازه گرفت و به خانه رفت. توی اتاق، در را روی خودش بست و خوابید. وقتی به مدرسه برگشت، بچه‌ها همه‌ی دونات‌ها را خورده بودند. او هم گریان و نالان پیش مادرش رفت و همه‌ی ماجرا را تعریف کرد.»

 

کتاب‌های مناسب 11 تا 13 ساله‌ها

 

خانه درختی اثر اندی گریفیتس

مجموعهٔ کتاب‌های تصویری خانهٔ درختی اثر اندی گریفیتس، نویسندهٔ استرالیایی کتاب‌های کودکان، است که با تصویرگری تری دنتون دل خیلی‌ها را برده. اولین جلد از این مجموعه با عنوان «خانهٔ درختی سیزده طبقه» در سال 2011 منتشر شد و یازدهمین جلد آن با عنوان‌ «خانهٔ درختی 143 طبقه» در سال 2021 به چاپ رسید. 

این مجموعه داستان‌‌های عجیب، جالب و خنده‌دار دو دوست به نام‌های اندی و تری است که از قضا هم اسم نویسنده و تصویرگر کتاب هستند. داستان این دو پسر با یک خانهٔ درختی سیزده طبقه شروع می‌شود و در هر جلد تعدادی طبقه با ماجراهای جالب و وسایل عجیب به این خانهٔ درختی اضافه می‌شود.

خانه درختی 130 طبقه
عنوان کتاب:
خانه درختی 130 طبقه
ناشر:
هوپا
نویسنده:
اندی گریفیتس
قیمت:
192,000 تومان
2,400,000
در بخشی از کتاب خانهٔ درختی می‌خوانید:
«خب، منظورم از درخت، یک خانه‌درختی است. تازه، وقتی می‌گویم خانه‌درختی، منظورم یکی از آن قدیمی‌هایش نیست، یک 130 طبقه‌اش است! (خانه درختی ما قبلاً 117 طبقه بود، ولی ما 13 طبقه‌ی دیگر هم رویش ساختیم.)»

 

چرا و چگونه 

ویتوس ب. دروشر نویسندهٔ‌ آلمانی است که در رشتهٔ جانورشناسی و روانشناسی به تحصیل پرداخته. او به نقاط مختلف دنیا مانند ماداگاسکار، هند، نپال و حتی قطب جنوب سفر کرده و اطلاعاتش در مورد جانوران و حیوانات جالب و عجیب این مناطق را در کتاب چرا و چگونه (حیوانات) با کودکان و نوجوانان به اشتراک گذاشته است. او در این کتابِ مصور به بچه‌ها نشان می‌دهد که جانوران چگونه می‌بینند، می‌شنوند و یا حس می‌کنند.

مجموعۀ چرا و چگونه شامل عنوان‌های بسیاری در موضوعات فیزیک نوین، انرژی اتمی، دایناسورها، تمدن‌های باستانی و غیره است که هرکدام به دست مختصصان همان رشته نوشته شده.

این مجموعه کتاب‌ها مناسب 10 تا 15 ساله‌ها است.

چرا و چگونه
عنوان کتاب:
چرا و چگونه
ناشر:
قدیانی
نویسنده:
ویتوس ب دروشر
قیمت:
64,000 تومان
800,000

جودی دمدمی و دوستان اثر مگان مک دونالد

جودی دختر لجباز و ماجراجویی است که با دیوانه‌بازی‌هایش همه را آسی می‌کند. از آنجا که جودی هر لحظه هوس یک چیز عجیب‌و‌غریبی را دارد، به او لقب دمدمی داده‌اند. 

در قسمت اول مجموعۀ جودی دمدمی، آقای شعبده‌باز شگفت‌انگیز وارد می‌شود و جودی قرار است دستیار او باشد. اما جودی با ندانم‌کاری‌هایش نمایش شعبده را خراب می‌کند و دلخوری زیادی به بار می‌آورد. 
جودی دمدمی با کارهای عجیبش دل هر کتابخوان نوجوانی را به‌دست می‌آورد.

جودی دمدمی و دوستان
عنوان کتاب:
جودی دمدمی و دوستان
ناشر:
افق
نویسنده:
مگان مک دونالد
قیمت:
56,000 تومان
700,000
در بخشی از کتاب جودی دمدمی و دوستان می‌خوانید:
«آقای شعبده‌باز شگفت‌انگیز بفهمی نفهمی آماده بود تا بهترین نمایش شعبده‌بازی دنیا را در حیاط خانه‌اش اجرا کند. فقط یک تردستی دیگر لازم داشت، یک تردستی دست و حسابی با کارت‌های بازی. یکی از کارت‌ها را غیب کند؟ کاری کند کارت دلقک توی هوا پرواز کند؟ آهان! فکرخوانی کند!»راکی چوب جادو داشت. راکی کلاه سیلندر سیاه داشت. راکی شنل بلند و سیاه داشت.»

 

کتاب‌های مناسب 13 تا 15 ساله‌ها

 

زنان پیشرو اثر الهام نظری 

در تاریخ ایران همیشه زنانی بوده‌اند که دست به کارهای بزرگی زده‌اند ولی کمتر به آن‌ها و دستاوردهایشان اشاره شده است. در کتاب زنان پیشرو با پنجاه نفر از این زنان و داستان زندگی آن‌ها آشنا می‌شوید، زنانی که مایهٔ افتخار ایرانیان هستند. کتاب زنان پیشرو داستان‌هایی برای دختران ایران است. این کتاب را بزرگسالان هم می‌توانند بخوانند.

زنان پیشرو
عنوان کتاب:
زنان پیشرو
ناشر:
هوپا
نویسنده:
الهام نظری
قیمت:
156,000 تومان
1,950,000
در بخشی از کتاب زنان پیشرو داستان زندگی لاله اسکندری هنرمند و بازیگر ایرانی را می‌خوانید: 
«لاله هر وقت که در خیابان‌های تهران رانندگی می‌کرد، به فکر فرو می‌رفت که چقدر همه‌جا خاکستری است و آرزو می‌کرد روزی بتواند چهره‌ی شهرش را شادتر کند. او در خانواده‌ای هنردوست بزرگ شده بود و از کودکی به طراحی و فعالیت‌های هنری علاقه داشت. در کودکی عاشق این بود که با خواهرش ستاره، یواشکی از پنجره‌ی پشت‌بام به کارگاه طراحی فرش پدربزرگ سرک بکشد.»

 

هری پاتر و سنگ کیمیا اثر جی کی رولینگ

اولین جلد از مجموعۀ هفت جلدیِ هری پاتر با عنوان «هری پاتر و سنگ کیمیا» در سال 1997 منتشر شد و هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که جلد اول این مجموعه، تبدیل به یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های فانتزی تمام دوران و سنگ‌بنای ادبیات مدرن نوجوانان شود. 

این رمان داستان پسری یازده ساله به نام هری پاتر است که در نوزادی پدر و مادرش را از دست داده و حالا نزد خاله‌اش در وضع نه‌چندان مناسبی به‌سر می‌برد. او در کمد زیرپلهٔ خانوادهٔ دِرزلی زندگی می‌کند تا این‌که روزی نامه‌ای مرموز به‌ دست هری می‌رسد و پس از دردسرهای فراوان می‌فهمد که جادوگر است و پدرومادرش در یک تصادف رانندگی کشته نشده‌اند. هری به مدرسهٔ جادوگری هاگوارتز می‌رود تا جادوگری را بیاموزد و راز مرگ مادر و پدرش را بفهمد.

هری پاتر
عنوان کتاب:
هری پاتر
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
جی کی رولینگ
قیمت:
232,000 تومان
2,900,000
در بخشی از کتاب هری پاتر و سنگ کیمیا می‌خوانید:
«به نظر نمی‌رسید البوس دامبلدور بداند به خیابانی قدم گذاشته که همه‌چیزش در آن ناپسند به شمار می‌آید؛ از اسمش گرفته تا چکمه‌هایش. سرش حسابی گرم بود و داشت توی شنلش دنبال چیزی می‌گشت. البته ظاهراً متوجه شد کسی او را می‌پاید، چون ناگهان سرش را بالا آورد و به گربه نگاه کرد که هنوز هم از آن سر خیابان به او زل زده بود. انگار دیدن آن گربه مایه‌ی سرگرمی‌اش شد.»

 

شگفتی‌های آسمان شب اثر رامان پرینجا 

آیا نوجوانی را می‌شناسید که مجذوب آسمان شب و ستاره‌ها نباشد؟ برای هزاران سال مردم کنجکاوانه به آسمان چشم می‌دوختند تا از راز و رمز آسمان سر دربیاورند. رامان پرینجا استاد اخترفیزیک دانشگاه کالج لندن تاکنون جوایز زیادی را از آنِ خود کرده است. او کتاب شگفتی‌های آسمان شب را نوشت تا یک راهنمای جامع و مصور در اختیار نوجوانان قرار دهد و به زبان ساده و قابل‌فهم علم نجوم را در کتاب شگفتی‌های آسمان شب برای آن‌ها توضیح می‌دهد و نوجوانان را با علم نجوم آشنا کند. 

شگفتی های آسمان شب
عنوان کتاب:
شگفتی های آسمان شب
ناشر:
پرتقال
نویسنده:
رامان پرینجا
قیمت:
192,000 تومان
2,400,000
در بخشی از کتاب شگفتی‌های آسمان شب می‌خوانید: 
«چشم‌های ما به دیدن در تاریکی عادت ندارند. نیم ساعتی زمان می‌برد که چشم‌ها به تاریکی عادت کنند و ستاره‌های کم‌نور آسمان را هم ببینیم. اگر منبع نور لازم دارید تا چیزی را ببینید (مثلاً این کتاب) دهانه‌ی چراغ‌قوه‌ای را با طلق قرمزرنگ بپوشانید تا نورش ضعیف شود. نور قرمز به‌اندازه‌ی نور سفید یا آبی تابش خیره‌کننده ندارد.»

 

کتاب‌های مناسب 15 سال به بالا

 

بانوی سایه‌ها اثر دارن شان

دارن اوشانسی نویسندهٔ ایرلندی است که همه او را با نام «دارن شان» می‌شناسند. او برای نوشتن مجموعه کتاب‌های ترسناک و تعلیق برای نوجوانان به شهرت رسید و این‌بار در رمان تک جلدی‌اش بانوی سایه‌ها، به سراغ یک نویسندهٔ مشهور رفته که برای الهام‌گرفتن و نوشتن داستان بعدی خود به لندن می‌آید. آن‌چه این نویسنده انتظارش را ندارد آشنا شدن با زنی زیبا است که به‌طور خطرناکی رابطهٔ نزدیکی با یکی از بدترین جنایتکاران لندن دارد و گیرافتادن برای هردویشان به معنای مرگ خواهد بود.

بانوی سایه ها
عنوان کتاب:
بانوی سایه ها
ناشر:
ویدا
نویسنده:
دارن شان
قیمت:
324,900 تومان
3,610,000
در بخشی از کتاب بانوی سایه‌ها می‌خوانید: 
«خوزه نیلسون دوس لاینوس وقتی کشته شد داشت شوره‌های سرش را می‌تکاند. او که فعال حقوق مدنی متعهدی بود، تمام طول روز را صرف زیروروکردن اسناد یتیم‌خانهٔ محلی کرده بود. او دنبال مدارکی می‌گشت که اثبات کنند یتیم‌خانه پوششی برای یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جنایی سانتیاگو است. از چند ماه پیش ردپای رؤسای یتیم‌خانه را دنبال می‌کرد، اما تازه این اواخر پیشرفت‌هایی حاصل شده بود؛ زمانی که پزشکی توبه‌کار رستگاری را در این دیده بود که خبرچین شود.»

 

وقتی پریان دریایی را باور کردیم اثر باربارا اونیل

کتاب وقتی پریان دریایی را باور کردیم رمانی هیجان‌انگیز و معمایی اثر باربارا اونیل نویسندهٔ آمریکایی است. این کتاب پس از انتشار تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون، واشنگتن‌پست، وال‌استریت ژورنال و یواِس‌اِی تودی شد. این رمان داستان دو خواهر است، که یکی از آن‌ها پانزده‌سال پیش از حوادث داستان از دنیا رفته. روزی کِیت تصویر خواهرش را در اخبار می‌بیند که تلوتوخوران از میان دود و آوار بیرون می‌آید. دنیای کِیت با دیدن تصویر خواهرش زیرورو می‌شود، او تصمیم می‌گیرد به نیوزلند برود تا حقیقت ماجرا را بفهمد و احتمالاً این حقیقت زندگی هردوی آن‌ها را دگرگون خواهد کرد.

وقتی پریان دریایی را باور کردیم
عنوان کتاب:
وقتی پریان دریایی را باور کردیم
ناشر:
نون
نویسنده:
باربارا اونیل
قیمت:
224,100 تومان
2,490,000
یک مرگ جعلی، خانه و خانواده‌ای پر از رمز و راز، گذشته‌ای پُر از رنج‌ودرد و دسیسه و سؤالی که تمام مدت ذهن خواننده را به خود مشغول می‌کند: چه شد که همه‌چیز این خانواده اشتباه پیش رفت؟ پس‌زمینهٔ شهر زیبای نیوزیلند و خانواده‌ای که از هم پاشیده است شما را وادار می‌کند تا انتهای این داستان پیش بروید.

 

جین در فانوس تپه اثر ال‌.ام مونتگمری

امکان ندارد نام «آنی شرلی» به گوشتان نخورده باشد! کتاب جین در فانوس تپه اثر ال.ام مونتگمری نویسندهٔ کانادایی است که با نوشتن مجموعه داستان‌های «آنی شرلی» به شهرت رسید. این کتاب اولین بار در سال 1937 منتشر شد. 

جین در فانوس تپه داستان نوجوانی به نام جین ویکتوریا استورات را روایت می‌کند که با مادر، مادربزرگ و خاله‌اش در تورنتو زندگی می‌کند. مادربزرگ او بسیار سخت‌گیر است و به هر چیزی که دخترش (مادر جین) داشته باشد حسادت می‌ورزد. جین اصلاً زندگی کردن با مادربزرگش را دوست ندارد و آرزو می‌کند کاش خودش و مادرش جایی برای رفتن داشتند، گرچه می‌داند مادرش هیچ‌گاه جرئت ایستادن در مقابل مادربزرگش و ترک خانه را ندارد. تا این‌که روزی خبری از پدر جین می‌رسد، جین که خیال می‌کرد پدرش مُرده تصمیم می‌گیرد به سراغ پدرش در جزیرهٔ پرنس ادوارد برود.

جین در فانوس تپه
عنوان کتاب:
جین در فانوس تپه
ناشر:
قدیانی
نویسنده:
ال.ام. مونتگمری
قیمت:
136,000 تومان
1,700,000
در بخشی از کتاب جین در فانوس تپه می‌خوانید: 
«جین در پلاک 60 خیابان نشاط زندگی می‌کرد. خانه‌اش درواقع یک قلعهٔ آجری غول‌آسا با پنجره‌های جورجیایی خمیدهٔ بلندقامت بود که دو ردیف ستون سنگی ایوان ورودی‌اش را محاصره می‌کردند. از هر جای خانه که می‌شد فکر را کرد، برج و بارو سر برآورده بود. حصار آهنی بلندی دورتادورش را گرفته بود و دروازه‌هایش هم آهنی بودند. قدیم‌ها دروازه‌های آن خانه در تورنتو مشهور بودند. هر شب وقتی فرانک دروازده‌ها را می‌بست و قفل می‌کرد، جین احساس می‌کرد در زندان پلاک 60 محبوس شده و به خود می‌لرزید.»

 

بابا لنگ‌دراز اثر جین وبستر

بابا لنگ‌دراز یکی از داستان‌های خواندنی و جذاب برای نوجوان و جوانان است. این رمان اثر جین وبستر نویسندهٔ آمریکایی و البته مشهورترین اثر او است. بابا لنگ‌دراز داستان دختری به نام جروشا است که همه او را جودی صدا می‌زنند. جودی در پرورشگاه زندگی می‌کند و این تصور برای خواننده پیش می‌آید که این دختر آیندهٔ درخشانی نخواهد داشت. تا این‌که روزی سرپرست پرورشگاه به جودی اطلاع می‌دهد که یکی از متولیان پرورشگاه هزینه‌های کالج جودی را پرداخت خواهد کرد و قرار است جودی به کالج برود چون آن‌ها به نتیجه رسیده‌اند که جودی می‌تواند در آینده نویسندۀ موفقی باشد، اما در ازای این لطف بزرگ، جودی باید ماهانه یک نامه برای آقای جان اسمیت بنویسد، نامه‌ای که هرگز پاسخ داده نخواهد شد.

رمان بابا لنگ‌دراز در واقع تصویری دقیق و پراحساس از زندگی در یک پرورشگاه و احساسات معصومانهٔ کودکی یتیم است. در سال 1990 انیمیشنی ژاپنی با اقتباس از این رمان ساخته شد که البته در ایران طرفداران بسیاری داشت و بسیاری با تماشای این انیمیشن با جودی و داستان‌هایش همراه شدند.

عاشقانه‌ های کلاسیک
عنوان کتاب:
عاشقانه‌ های کلاسیک
ناشر:
افق
نویسنده:
جین وبستر
قیمت:
220,000 تومان
2,750,000
در بخشی از کتابِ بابا لنگ‌دراز می‌خوانید: 
«مرد با تکان‌ دادن دست به ماشینی که در راه ماشین‌رو منتظر بود، اشاره کرد. وقتی ماشین راه افتاد و جلو آمد نور چراغ‌هایش سایهٔ مرد را روی دیوار انداخت. سایهٔ کش‌دار و بی‌قوارهٔ مرد با دست و پاهای دراز روی زمین و دیوار راهرو بود. سایه‌اش شبیه پشه‌ای غول‌مانند با دست و پاهای دراز بود. جروشا با دیدن آن با اینکه از نگرانی اخم کرده بود پقی خندید. او ذاتاً دختر شادی بود و همیشه هر چیز کوچکی برایش بهانه‌ای بود تا تفریح کند.»

 

فلسفه برای نوجوانان اثر مارک لینسن مایر

فلسفه چیست؟ و چه تفاوتی با علم یا دین یا هر چیز دیگری دارد؟ چرا باید فلسفه آموخت و یا سخنان فیلسوفان بزرگ را خواند؟ اصلاً چطور می‌توان یک فیلسوف شد؟ شاید این‌ها سؤالاتی باشد که در مواجهه با مبحث فلسفه به ذهن هر نوجوانی خطور می‌کند. مارک لینسن مایر در کتابِ فلسفه برای نوجوانان با زبانی ساده به بررسی مفاهیم عمیق این موضوع برای نوجوانان پرداخته و به این سؤال‌ها و بسیاری سؤالات دیگر در زمینهٔ فلسفه پاسخ داده است. کتاب فلسفه برای نوجوانان باعث تقویت مهارت پرسشگری نوجوانان می‌شود و می‌تواند بر افکار آن‌ها تأثیر عمیقی بر جا بگذارد.

فلسفه برای نوجوانان
عنوان کتاب:
فلسفه برای نوجوانان
ناشر:
مهرگان خرد
نویسنده:
مارک لینسن مایر
قیمت:
85,500 تومان
950,000
در بخشی از کتاب فلسفه برای نوجوانان می‌خوانید: 
«اگر یکی از بزرگ‌ترهایتان به شما بگوید که باید با برادرتان مهربان باشید، کلمهٔ «باید» واقعاً به چه معناست؟ آیا این فقط به این معنی است که آن‌ها می‌خواهند شما خوب باشید؟ آیا صحبت درمورد اخلاق درست مانند هوکردن یا تشویق کردن در یک بازی است؟ اگر در یک بازی فوتبال بازیکنان را هو می‌کنید، واقعاً در مورد مهارت‌های آن‌ها اظهارنظر نمی‌کنید. شما فقط احساسات خود را در مورد آن‌ها ابراز می‌کنید.»
کتاب‌های مناسب نوجوانان را با تخفیف ویژه بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
تأثیر عمیق کتاب‌ها بر ذهن نوجوانان را دست‌کم نگیرید!

کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم تنها چند نمونه از کتاب‌های مناسب نوجوانان است. نظر شما در مورد این کتاب‌ها چیست؟ شما مطالعۀ چه موضوعاتی را به نوجوانان توصیه می‌کنید؟ آیا کتاب‌های دیگری سراغ دارید که برای نوجوانان مناسب باشد و آن‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق کند؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

معرفی کتاب کتاب دکتر ژیواگو؛ سفری به دل انقلاب روسیه
علی فروزنده
22 دقیقه

اگر رمانی بنویسید که برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شود، آیا درجای خودتان بند می‌شوید؟ احتمالاً از هیجان تا زمان دریافت جایزه حتی خواب به چشمانتان نخواهد آمد! بااین‌حال، در سال 1958، بوریس پاسترناک دومین نویسنده پس از «ژان پل سارتر بود» که جایزهٔ نوبل ادبیات را رد کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.