بهترین کتاب‌هایی که دربارۀ جنگ نوشته شده‌اند

الناز آذری
الناز آذری
15 دقیقه
معرفی کتاب
بهترین کتاب‌هایی که دربارۀ جنگ نوشته شده‌اند
الناز آذری
الناز آذری
15 دقیقه
865
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

جنگ خانمان‌سوز است و در طول تاریخ باعث مرگ و آواره شدن میلیون‌ها انسان بیگناه شده و شهرها و کشورهای بسیاری را به ویرانی کشانده است. تنها در جریان جنگ جهانی دوم که نزدیک به 8 دهه از پایان آن می‌گذرد چیزی بین 70 تا 85 میلیون نفر کشته شدند. جنگ از موضوعات مهمی است که نویسندگان از آن غافل نمانده‌اند و سعی کرده‌اند تا ویرانی، کشتار و آشوب جنگ را در کتاب‌هایشان به تصویر بکشند به این امید که دنیا دیگر شاهد چنین رویداد شومی نباشد.

در این نوشتار به مقولۀ جنگ در ادبیات می‌پردازیم:

• تاریخچۀ ادبیات جنگ
• بزرگ‌ترین نویسندگانی که از جنگ نوشتند
• معرفی برخی از بهترین کتاب‌های ضد جنگ
• بهترین رمان جنگی که شما خوانده‌اید
• رمانی که آتش جنگ برافروخت

رمان یا داستان جنگی، اثری ادبی در مورد جنگ است که محل وقوع حوادث آن ممکن است میدان نبرد یا یک محیط غیرنظامی باشد. این کتاب‌ها به‌نوعی به بازگویی تاریخ جنگ می‌پردازند. ژانر جنگی به موضوعات مربوط به جنگ می‌پردازد و در کنار آن ژانر ضد جنگ هم حضور دارد که به پیامدهای ناگوار جنگ می‌پردازد و درد و وحشت جنگ را بازگو می‌کند. رمان‌های ضد جنگ حضور پررنگی در ادبیات جهان دارند و می‌توان گفت که به عنوان ابزاری ضد جنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
نخستین متون ادبی جنگی

تاریخچۀ ادبیات جنگ

قدمت ادبیات جنگ برابر با قدمت ادبیات جهان است. از وقتی بشر نگارش متون ادبی را شروع کرد، از جنگ و حماسه و قهرمانی‌ها و سنگدلی‌ها می‌نوشت. در متون اولیۀ یونانی، رومی و عبری این نمونه‌ها بسیار است. نخستین متون ادبی جنگی در فرم منظومه‌های حماسی سروده شدند مثلاً ایلیاد اثر هومرِ یونانی، انه‌‌اید اثر ویرژیلِ رومی. حماسۀ گیلگمش که پنج هزار سال پیش در بین‌النهرین پدید آمد احتمالاً کهن‌ترین سروده‌ای است که در آن به نبردی حماسی پرداخته شده است. شاهنامه میراث ماندگار فردوسی در زبان فارسی که قدمتش به هزار سال می‌رسد نیز عرصۀ نبردهای حماسی و تاریخ پهلوانی‌های بسیار است.

این متون حماسی بر افسانه‌ها و اسطوره‌ها و تاریخ جنگ بین سرزمین‌های مختلف تمرکز داشتند. در کتابِ زنان تروا اثر اوریپید که 4 قرن قبل از میلاد نوشته شد، تمرکز بر درد و رنج قربانیان جنگ قرار گرفته است و آن را اولین اثر ضد جنگ تاریخ خوانده‌اند. در این اثر رنج زنانی که بعد از جنگ تروا به اسارت گرفته شده‌اند و سقوط اخلاقی فاتحان جنگ روایت شده است. 

در دورۀ ادبیات مدرن باید از کتابِ دُن کیشوت اثر سروانتس به عنوان شالودۀ داستان‌های جنگی یاد کرد. دن کیشوت که اولین رمان مدرن اروپایی است شامل عناصری است که در دوره‌های پس از خود به گسترش و پیشرفت رمان‌های جنگی کمک کرد. رمان‌های ضد جنگ مدرن از بخش اول سه‌گانۀ شعری کمدی الهی از دانته آلیگیری الهام گرفتند.

رمان‌های مدرن ژانر جنگ در قرن نوزدهم با کتاب صومعه پارم اثر استاندال، کتابِ جنگ و صلح اثر لئو تولستوی و کتابِ نشان سرخ دلیری اثر استیون کرین به پختگی رسیدند. قرن بیستم شاهد موجی از رمان‌های ضد جنگ بود که در واقع واکنشی بود به تباهی و ویرانی دو جنگ بزرگ جهانی. در این دوره نویسندگان بسیاری به تقبیح جنگ و نمایش چهرۀ کریه آن پرداختند و صلح جهانی دغدغۀ بسیاری از مردم شد.

خاطرات آن فرانک یکی از کتاب‌هایی است که به‌شکلی مستند به بازگویی وحشت جنگ می‌پردازد. این کتاب را دختری نوجوان طی اشغال هلند به‌دست آلمان نازی نوشت. خاطرات آنه ‌فرانک از این جهت ‌که روایتی دست اول از جنگ و تجربیات قربانیان به‌دست می‌دهد بسیار اثرگذار و مورد توجه بوده و البته این حقیقت که نویسنده‌اش هم در اردوگاه مرگ نازی‌ها از بین رفت بر تراژدی آن افزوده است.

نویسندگانی که از جنگ نوشتند

 بزرگ‌ترین نویسندگانی که از جنگ نوشتند

نویسندگانی که در آثارشان به جنگ پرداختند کم نیستند. از آن میان می‌توان به لئو تولستوی، ارنست همینگوی، کورت ونه‌گات، یاروسلاو هاشک، ویلیام گلدبرگ و جوزف هلر اشاره کرد. ویرجینیا وولف، سوتلانا الکسیویچ و هرتا مولر نیز از زنانی بودند که ضد جنگ می‌نوشتند.

ایرن نمیروفسکی نویسندۀ زن یهودی فرانسوی بود که در جریان جنگ جهانی دوم در اردوگاه آشویتس کشته شد. او که در حال نوشتن رمان‌های دنباله‌دار در مورد جنگ جهانی دوم با موضوع فرار چند شخصیت داستانی از پاریس تحتِ اشغال آلمان بود، نتوانست به هدف نوشتن پنج رمانی که در سر داشت برسد. سال‌ها پس از مرگش دو رمان او در قالب یک کتاب با عنوان سوییت فرانسوی منتشر شد. این کتاب توسط منتقدین اعجاب‌انگیز خوانده شد و رتبۀ 95 از 100 را به دست آورد.

از بزرگ‌ترین نویسندگان ایران که به جنگ پرداخته‌اند باید از احمد محمود نام برد. این نویسندۀ توانا در رمان «زمین سوخته» که درواقع اثری ضد جنگ است، به داستان جنگ ایران و عراق پرداخته و تصویری واقعی از پدیدۀ جنگ و اثرات اجتماعی آن ترسیم کرده است. سیمین دانشور هم در رمان «سووشون» تاثیر جنگ جهانی دوم را بر فضای سیاسی و اجتماعی دهۀ 1320 ایران زیبایی به تصویر کشیده است.

کتاب «عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک، یا، از این قطار خون می‌چکه قربان» نوشتۀ حسین مرتضاییان آبکنار یکی دیگر از رمان‌های ضد جنگ و تحسین‌شده است که از دید یک سرباز وظیفه، نبرد دوم فاو و بمباران شیمیایی مواضع ایران را روایت می‌کند. از دیگر آثار داستانی تحسین شده دربارۀ جنگ هشت ساله با عراق می‌توان به «من قاتل پسرتان هستم» نوشتۀ احمد دهقان و «نگهبان تاریکی» نوشتۀ مجید قیصری اشاره کرد.

 

معرفی برخی از بهترین کتاب‌های ضد جنگ

در ادامه به معرفی 8 عنوان از بهترین کتاب‌هایی می‌پردازیم که با موضوع جنگ نوشته شده‌اند و هریک به جنبه‌های مختلفی از آسیب‌ها و پیامدهای جنگ پرداخته‌اند.

دربارهٔ کتاب تبصره 22

 1. تبصرۀ ۲۲ اثر جوزف هلر، ۱۹۶۱

تبصره 22 رمانی است که به سبک کمدی سیاه نوشته شده و وقایع آن در دهۀ 1940 طی جنگ جهانی دوم می‌گذرد. داستان این رمان در یک پایگاه آمریکایی در جزیره‌ای در غرب ایتالیا و دریای مدیترانه اتفاق میفتد و راوی سرگذشت کاپیتان جان یوساریان خلبان 28 سالۀ هواپیمای بمب‌افکن بی – 25 است.

جوزف هلر نویسندۀ آمریکایی، در این رمان به پوچی و بی‌معنایی جنگ پرداخته است. در این داستان به واسطۀ قانون نظامی عجیب catch-22 راهی برای گریز از ماموریت‌های مرگبار وجود ندارد. به موجب این قانون اگر سربازی دیوانه باشد از انجام عملیات با هواپیمای جنگی معاف می‌شود و یک فرد باید دیوانه باشد تا خطر عملیات هوایی را به جان بخرد. فرد برای معاف شدن از ماموریت باید درخواستی ثبت کند و اگر درخواستش را ثبت کند یعنی دیوانه نیست پس نمی‌تواند از عملیات معاف شود.

جوزف هلر، نویسندهٔ کتاب تبصره 22

در پی شهرت این رمان،  catch-22 یا تبصره ۲۲ به عنوان یک اصطلاح وارد زبان انگلیسی شد و به موقعیتی اطلاق می‌شود که هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. 

یوساریان در این رمان بیشتر از آلمان‌هایی که علیه‌شان می‌جنگد از فرماندهان خودش وحشت دارد. هلر از زبان او می‌نویسد: «دشمن تو هرکسی است که سعی دارد تو را به کشتن دهد.» و این احساسی است که یوساریان به فرماندهانش دارد زیرا تعداد عملیات هوایی او را مدام افزایش می‌دهند و او فکر می‌کند که حتماً قصد جانش را دارند.

هلر تبصرۀ 22 و شخصیت‌های داستان را از تجربیات شخصی خودش طی جنگ جهانی دوم الهام گرفت. او به عنوان خلبان، 60 عملیات پروازی را تا سال 1944 به انجام رساند اما به‌خاطر تاثیرات مخرب و منفی جنگ تا ده سال بعد از آن نتوانست در موردش چیزی بنویسد. 

این رمان با تمسخر جنگ، انحرافات جوامع انسانی را علی‌رغم تمام دستاوردها و پیشرفت‌های تمدن بشری پررنگ می‌سازد. 

تبصره 22
عنوان کتاب:
تبصره 22
ناشر:
چشمه
نویسنده:
جوزف هلر
قیمت:
378,000 تومان
4,200,000

2. سلاخ‌خانۀ شمارۀ پنج اثر کورت ونه‌گات، 1969

سلاخ‌خانۀ شمارۀ پنج رمان معروفی نوشتۀ کورت ونه‌گات، نویسندۀ آمریکایی است که سرگذشت سربازی آمریکایی به نام بیلی پیل‌گریم را طی دوران خدمت و نیز حضورش در جنگ جهانی دوم و سال‌های پس از آن روایت می‌کند. پیل‌گریم سربازی جبرگراست و وجود اختیار را یک توهم بشری می‌داند.

این رمان در بخشی به بمباران آتش‌زای شهر درسدن آلمان پرداخته است. پیل‌گریم در زمان بمباران شهر درسدن به اسارت نیروهای آلمانی در میاید و در سلاخ‌خانه‌ای در زیرزمین اسیر می‌شود و همین باعث می‌شود که زنده بماند. ونه‌گات که خودش در جریان بمباران درسدن به عنوان اسیر جنگی در شهر حضور داشت، رمان را با الهام از خاطراتش نوشته است.

کورت ونه‌گات نویسندهٔ کتابِ سلاخ خانهٔ شماره پنج
در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین در حمله‌ای به شهر درسدن، چهار هزار بمب انفجار قوی و آتش‌زا را بر روی این شهر فرو ریختند که در نتیجۀ آن حدود 25 هزار نفر کشته شدند. این واقعه موجب شکل‌گیری بحث‌های بسیاری پیرامون نادرست و غیراخلاقی بودن این نوع حملات شد.


در این رمان قهرمان داستان توانایی خارق‌العادۀ سفر در زمان را دارد. رمان به شکل غیرخطی روایت می‌شود و زمان در آن به پس و پیش می‌رود. سلاخ خانۀ شمارۀ پنج کتابی عجیب و گاهاً خنده‌دار است. نویسنده در این رمان از خودآگاهی پست مدرن و طنز تلخ استفاده کرده است تا بر هویت ضد بشری و مرگبار جنگ بتازد.

این رمان نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرده است. منتقد نیویورک تایمز در مورد این اثر گفته است که یا عاشقش می‌شوید یا می‌گذارید در قفسۀ کتاب‌های علمی‌تخیلی‌تان جا خوش کند.

سلاخ‌خانه شماره پنج
عنوان کتاب:
سلاخ‌خانه شماره پنج
ناشر:
یوبان
نویسنده:
کورت ونه گات جونیر
قیمت:
52,200 تومان
580,000

3. آنچه با خود حمل می کردند اثر تیم اوبراین، 1990

آنچه با خود حمل می کردند اثر تیم اوبراین (ویلیام تیموتی اوبراین) مجموعه‌ای از چند داستان مرتبط به هم است که نویسنده در آن تجربیات جنگی گروهی از سربازان آمریکایی در ویتنام را بازگو می‌کند و تا حدودی بر اساس تجربیات و خاطرات خود ابرین از جنگ ویتنام شکل گرفته است. نویسنده تلاش کرده است تا با استفاده از خاطراتش، وحشت و ترس و سیاهی جنگ را به شکلی شاعرانه و داستانی بازنمایی کند.

تیم اوبراین، نویسندهٔ کتابِ آنچه با خود حمل می‌کردند

آنچه با خود حمل می کردند تداعی درخشانی از آسیب‌های طولانی‌مدت جنگ بر سربازانی است که در میدان نبرد حضور دارند. اگر نگوییم همه اما بسیاری از کتاب‌های اوبراین مربوط به ویتنام است اما این کتاب آن‌قدر به جنگ نزدیک است که به طرز تکان‌دهنده‌ای از سایر کتاب‌هایش به یادماندنی‌تر شده است. 

منتقدین این رمان را به عنوان یکی از بهترین آثار ادبی در مورد جنگ ویتنام ستودند. این رمان نامزد دریافت جایزۀ پولیتزر بود و توانست چند جایزۀ ادبی برای نویسنده‌اش به‌دست بیاورد.

اوبراین گفت از اینکه نوجوانان 14 ساله هم کتابش را می‌خوانند غافلگیر شده بود. کتاب آنچه با خود حمل می کردند از سوی آمازون به فهرست 100 کتابی که قبل از مرگ باید خواند اضافه شد.

آنچه با خود حمل می کردند
عنوان کتاب:
آنچه با خود حمل می کردند
ناشر:
ققنوس
نویسنده:
تیم اوبراین
قیمت:
14,000 تومان

4.برهنه‌ها و مُرده‌ها اثر نورمن میلر، ۱۹۴۸

برهنه‌ها و مُرده‌ها یکی از مهم‌ترین آثار نورمن میلر، نویسندۀ صاحب سبک آمریکایی است.

این کتاب اولین رمان میلر بود و داستان یک گروهان آمریکایی از سربازان پیاده نظام آمریکایی است که طی جنگ جهانی دوم در یک جزیرۀ خیالی در اقیانوس آرام جنوبی پیاده می‌شوند و در مصاف با نیروهای ژاپنی تلاش می‌کنند تا آن‌جا را تصرف کنند و به سمت فیلیپین پیش بروند.

میلر این کتاب را بر اساس خاطراتش طی خدمت به عنوان آشپز در لشکرکشی‌ فیلیپین نوشت. در سال 1944 لشکری از سربازان آمریکایی و چند کشور دیگر با هدف آزادسازی فیلیپین از اشغال نیروهای ژاپنی به آن کشور رفتند.

در این داستان، افراد گروهان تفاوت‌های فکری، فرهنگی و زیستی بسیاری باهم دارند و میلر با فلاش‌بک‌هایی ما را با گذشتۀ این شخصیت‌ها آشنا می‌کند. این رمان از نظر موفقیتش در پرداخت شخصیت‌ها و نمایش روابط بین ‌آن‌‌ها بسیار جالب‌توجه است.

در طول داستان سربازان گروه با هم رفیق می‌شوند و نسبت به هم حس برادری پیدا می‌کنند اما کتاب میلر از ترس، تنهایی و مرگ اشباع شده است و در سراسر آن از بین رفتن انسانیت سربازها و تبدیل شدن‌شان به ماشین جنگی به شدت برجسته است.

نورمن میلر، نویسندهٔ رمان برهنه‌ها و مُرده‌ها

5. امپراتوری خورشید اثر جِی. جی. بالارد، 1984

امپراتوری خورشید اثر جیمز گراهام بالارد، شرح نیمه اتوبیوگرافیک بالارد از دوران کودکی‌اش در اردوگاه زندانیان شانگهای طی جنگ جهانی دوم کافی است تا هر کسی را از درون رویای کودکانه‌اش بیرون بکشد. این کتاب یک روایت دست اول از جنگ جهانی دوم از زبان کسی است که خودش جدا از خانواده‌ای که به اسارت گرفته شده بودند در تنهایی و ترس شاهد وقایع خشن و بی‌رحم زمانه‌‌اش بوده و سال‌های نوجوانی‌اش را در اردوگاه اسرای غیر نظامی گذرانده است.

جی‌.جی.بالارد نویسندهٔ کتاب امپراتوری خورشید

امپراتوری خورشید داستان پسربچه‌ای بریتانیایی به اسم جیمی (با الهام از نام خود نویسنده) است که با والدینش در شانگهای زندگی می‌کند. پس از حملۀ ژاپن به یگان دریایی ایالات متحده در بندر پرل هاربر، ژاپن شانگهای را تصرف می‌کند و در آشوب جنگ، جیمی از والدینش جدا میفتد. او برای زنده‌ ماندن به‌سختی مقاومت می‌کند اما سرانجام چاره‌ای جز تسلیم‌کردن خودش به نیروهای ژاپنی نمی‌یابد. جیمی شاهد وقایع جنگ از جمله بمباران اتمی ناکازاکی است.

استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۷ از روی این رمان فیلمی با همین عنوان با بازی کریستین بیل و جان مالکوویچ ساخت.


عنوان این کتاب از اسم درون‌نامِ ژاپن (نام‌های ژاپنیِ کشور ژاپن) الهام گرفته شده است. نیهون اسمی ژاپنی برای کشور ژاپن است که سرزمین خورشید معنا می‌دهد. 

امپراتوری خورشید
عنوان کتاب:
امپراتوری خورشید
ناشر:
چشمه
نویسنده:
جی جی بالارد
قیمت:
73,800 تومان
820,000

6. کتاب شوایک اثر یاروسلاو هاشک،1923

رمان سرباز خوب شوایک نوشتۀ یاروسلاو هاشک، نویسنده، طنزپرداز و آنارشیست اهل پراگ؛ کتابی ضد جنگ و در سبک طنز تلخ و کمدی سیاه است که ماجراجویی‌های شوایک در جنگ جهانی اول را دنبال می‌کند. این کتاب در ایران با عنوان «شوایک» ترجمه و منتشر شده است.

یاروسلاو هاشک، نویسندهٔ کتابِ سرباز خوب شوایک

قهرمان داستان مردی ساده‌دل است که به دلیل حماقت از سربازی معاف شده اما با شروع جنگ جهانی اول و نیاز به نیروی نظامی، دوباره وارد جبهه می‌شود. او برای خدمت به امپراتوری اتریش مجارستان شور و شعف بسیاری از خود نشان می‌دهد و این اشتیاق بقیه را به شک می‌اندازد که آیا او به راستی احمق است یا خود را به حماقت می‌زند. او مانند یک میهن‌پرست رفتار می‌کند و نگران پیامد حرف‌ها و اعمالش نیست.

 توضیحی برای شخصیتِ کتابِ شوایک

در این کتاب هاشک نه تنها با زبان طنز مفهوم ملی‌گرایی و یک سرباز خوب بودن را به سخره گرفته بلکه به بی‌کفایتی دیوان‌سالارانۀ مقامات ارتش و نظم و انضباط نظامی نیز تاخته است. هاشک در این کتاب با طعنه حرف زده و از نمادها استفاده کرده است.

با اینکه رمان با مرگ نویسنده‌اش ناتمام ماند، به دلیل تاثیر بزرگی که از خود بر جا گذاشت از اهمیت و اقبال بسیاری برخوردار شد. سرباز خوب شوایک بیش از هر کتاب دیگری در ادبیات چک، به زبان‌های دنیا ترجمه و خوانده شده و همین آن را به معروف‌ترین رمان چکی تبدیل کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب وجود تصویرسازی‌های ساده و بامزه‌ای است که بسیار ماندگار شده‌اند.

یاروسلاو خودش در جنگ جهانی اول به عنوان سرباز حضور داشت. بعد از جنگ به کشورش برگشت و تا زمان مرگ به نوشتن شوایک مشغول بود.

جوزف هلر ادعا کرد که اگر کتاب شوایک را نخوانده بود هیچ‌وقت تبصرۀ ۲۲ را نمی‌نوشت.

شوایک
عنوان کتاب:
شوایک
ناشر:
چشمه
نویسنده:
یاروسلاو هاشک
قیمت:
702,000 تومان
7,800,000

7. این ناقوس مرگ کیست اثر ارنست همینگوی، 1940

رمان زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند اثر ماندگار ارنست همینگوی، یکی از مشهورترین آثار ادبی ضد جنگ است که در رابطه با جنگ داخلی اسپانیا نوشته شده است. همینگوی که به‌عنوان روزنامه‌نگار در جبهه حضور داشت، این کتاب را بر اساس تجربیات شخصی خودش نوشته و فرض را بر این گذاشته که خوانندهْ داستان جنگ داخلی اسپانیا را می‌داند. اگر نمی‌دانید، انتهای مطلب را مطالعه کنید.

ارنست همینگوی، نویسندهٔ کتابِ زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند؟
قهرمان داستان «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند؟» یک سرباز داوطلب آمریکایی است که رابرت جردن نام دارد. او در جریان جنگ داخلی اسپانیا به جناح وفادار این کشور (ارتش جمهوری‌خواهان) می‌پیوندد و ماموریت می‌یابد که پلی را منهدم کند تا دشمن نتواند از روی آن عبور کند. او برای انجام این ماموریت از پابلو، رهبر یک گروه چریکی کمک می‌خواهد اما پابلو حاضر نیست جان خودش و هم‌رزمانش را به خطر بیندازد. رابرت در همین گیرودار عاشق ماریا می‌شود، زن جوانی که گذشتۀ دردناکی را پشت سرگذاشته و قربانی جنگ بوده است. جردن که حالا انگیزه‌ای قوی برای ادامۀ زندگی یافته است باید برای انجام ماموریت خود را در معرض خطر مرگ قرار بدهد.
توضیح سخنان ارنست همینگوی در کتاب

همینگوی در این کتاب به ماهیت زننده و وحشیانۀ جنگ، قتل، تجاوز و ابهامات اخلاقی قتل با انگیزۀ رسیدن به اهداف خوب می‌پردازد. 


* زنگ‌های برای که به‌ صدا درمی‌آیند به نواخته‌شدن زنگ کلیسا در مراسم خاکسپاری اشاره دارد و یادآور مرگ سربازان است.

توضیح دربارۀ جنگ داخلی اسپانیا: 
در انتخابات سال 1936 اتحاد جناح چپ (جمهوری‌خواهان) در برابر محافظه‌کاران به پیروزی قاطع رسید اما بعد از چند ماه ژنرال ارتش اسپانیا، فرانسیسکو فرانکو ضد دولت جمهوری قیام کرد و کشور گرفتار یک جنگ داخلی شد که سه ساله به‌طول انجامید. احزاب چپ علیه فرانکو متحد شدند اما علی‍رغم حمایت خارجی نتوانستند پیروز شوند. فرانکو از حزب نازی آلمان و فاشیست‌های ایتالیا حمایت نظامی دریافت می‌کرد. فرانکو به قدرت رسید و اسپانیا تا زمان مرگش در سال 1975 شاهد دیکتاتوری نظامی تمامیت‌خواه او بود. چهره‌های ادبی مشهوری در جنگ اسپانیا علیه فرانکو مشارکت کردند از جمله فدریکو گارسیا لورکا، جورج اورول، آرتور کستلر، آندره مالرو، ارنست همینگوی و اما گلدمن.

این ناقوس مرگ کیست
عنوان کتاب:
این ناقوس مرگ کیست
ناشر:
افق
نویسنده:
ارنست همینگوی
قیمت:
444,000 تومان
5,550,000

8. در غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک، 1929

در غرب خبری نیست کتاب ضد جنگ نوشتۀ اریش رمارک، کهنه سرباز آلمانی جنگ جهانی اول است. رمارک خودش فقط شش هفته در خط مقدم جبهه جنگید اما همین مدت کوتاه کافی بود تا بعد از جنگ دیگر نتواند مثل گذشته به زندگی‌اش ادامه دهد زیرا به شدت دچار افسردگی و اضطراب شده بود.

در این کتاب نویسنده استرس شدید جسمی و روحی سربازان آلمانی را که به جنگ می‌روند توصیف کرده و همچنین بیگانگی عمیقی را که بعد از بازگشت از جبهه با خانواده و محیط اطرافشان حس می‌کنند به تصویر کشیده است.


اریش رمارک، نویسندهٔ کتابِ در جبهه‎ی غرب خبری نیست
داستان در مورد سربازی به نام پل بایمر است و داستان هم از زبان خود او روایت می‌شود. سخنرانی‌های میهن‌پرستانۀ معلم، پل و همکلاسی‌هایش را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها داوطلبانه به ارتش می‌پیوندند اما بعد از دیدن چهرۀ واقعی جنگ همه چیز در نظرشان پوچ و توخالی جلوه می‌کند و می‌فهمند که جنگ آن چهرۀ باشکوه و غرورآفرینی را که فکر می‌کردند ندارد.

این کتاب به دلیل ضدیت با جنگ در دوران حزب نازی در آلمان ممنوع و سوزانده شد.

از این کتاب به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار ضد جنگ یاد می‌شود. رمارک با این رمان صدای نسلی شد که اگر در جنگ کشته نشده بودند، زندگی‌شان به شکلی دیگر به یغما رفته بود.

در جبهه‌ی غرب خبری نیست
عنوان کتاب:
در جبهه‌ی غرب خبری نیست
ناشر:
چشمه
نویسنده:
اریش ماریا رمارک
قیمت:
198,000 تومان
2,200,000

9. نمایش افسانه‌ای برای وقتی دیگر اثر لویی فردینان سلین؛ 1952

کتاب نمایش افسانه‌ ای برای وقتی دیگر اثر لویی فردینان سلین با ترجمۀ مهدی سحابی و اضعر نوری، روایت سلین از بمباران فرضی منطقه‌ای از مون‌مارتر به دست نیروهای متفقین در روزهای قبل از پیاده‌سازی‌ نرماندی است. پیاده‌سازی نرماندی عملیات پیاده‌سازی سربازان نیروهای متفقین در ساحل نرماندی در شمال فرانسه بود که در روز 6 ژوئن سال 1944 آغاز شد و به آزادسازی نرماندی از نیروهای نازی در جنگ جهانی دوم انجامید.

لویی فردینان سلین، نویسندۀ کتاب نمایش افسانه‌ای برای وقتی دیگر

این کتاب طی دورۀ پرآشوبِ پس از جنگ جهانی دوم و عمدتاً در سلول زندانی در دانمارک نوشته شد، جایی که نویسنده به اتهام خیانت بزرگ زندانی شده بود و منتظر استردادش بود. سلین به دلیل موضوعات ضد یهود در کتاب‌هایش و حمایتش از دولت ویشی فرانسه که حامی حزب نازی بود یک سال را در زندان و چند سال را دور از وطن گذراند. همین باعث شد که نسبت به شهرت ادبی‌اش در فرانسه احساس نگرانی بکند و تصمیم گرفت یک اثر اصیل جدید بنویسد و اعتراض تلخش را به سبکی جدید و پراکنده بیان کند. رمان دیدگاهی منحصر به فرد از جنگ و پاکسازی‌های سیاسی در فرانسه ارائه می‌دهد و در این کتاب سلین به توضیح سیاست دگراندیشانه‌اش پرداخته است. کل وقایع این روایت نسبتاً طولانی بیش از دوازده ساعت طول نمی‌کشد یعنی از آغاز یک غروب تا صبح روز بعد.

داستان کتاب نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر، قصۀ مردی است که به دست هموطنان خودش زندانی شده و مورد تحقیر قرار می‌گیرد. سلین به افول شخصیت این فرد پرداخته که تقریباً به خاطر نفرت شدید کارش به جنون می‌کشد و ریاکاری و ابتذال همنوعانش موجب سرخوردگی او می‌شود. سلین با جملات بدون وقفه، اتهامات خشم‌آلود و مکالمات خیالی سربسته، وحشت، رنجش و عدم تعادل روانی را به تصویر کشیده است. سلین به راوی با نام‌های متعدد اشاره می‌کند که هر کدام از این نام‌ها نشان دهندۀ هویت نویسنده است. سلین در کتاب شکنجه‌گران راوی را به باد انتقاد می‌گیرد و احترامی را می‌طلبد که هم دستاوردهای ادبی‌اش و هم خدمت قهرمانانه‌اش در نظام (طی جنگ جهانی اول) برایش به ارمغان آورده ولی حالا از او سلب شده است.

نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر
عنوان کتاب:
نمایش افسانه ای برای وقتی دیگر
ناشر:
مرکز
نویسنده:
لویی فردینان سلین
قیمت:
112,500 تومان
1,250,000

10. دختری که از زندان داعش گریخت اثر فریده خلف، 2016

زندگی اهالی ایزدی روستای کوچو در عراق در سال 2014 با حملۀ نیروهای داعش برای همیشه زیرورو شد. مهاجمان تا جایی که توانستند مردان و پسران را کشتند و زنان و دختران را به اسارت گرفتند. فریده خلف یکی از دخترانی بود که در 19 سالگی به اسارت جانیان درآمد. او موفق شد پس از فراری شجاعانه به خانواده‌اش بپیوندند و سپس پناهندگی آلمان به او داده شد. فریده که با طراحی نقشۀ فرار موفق شده بود جان چند دختر دیگر را هم نجات بدهد، سرگذشتش را در این کتاب بازگو کرده است.
این کتاب نتیجۀ مصاحبه‌های آندریا سی. هافمن، نویسنده و خبرنگار امور خاورمیانه با فریده خلف است.

دختری که از زندان داعش گریخت
عنوان کتاب:
دختری که از زندان داعش گریخت
ناشر:
کتاب پارسه
نویسنده:
فریده خلف
قیمت:
198,000 تومان
2,200,000

رمانی که آتش جنگ برافروخت

در این میان رمانی وجود دارد که گرچه موضوعش جنگ نبود اما آتش جنگی را شعله‌ور کرد. در نیمۀ دوم قرن نوزدهم نُه سال پس از چاپ کتاب «کلبۀ عموتام» اثر هریت بیچر استو آتش جنگ‌های داخلی آمریکا شعله‌ور شد. این کتاب داستانی بسیار تلخ و غم‌انگیز داشت و به موضوع تبعیض نژادی و برده‌داری سیاه‌پوستان در آمریکا می‌پرداخت. گفته شده است که در ابتدای جنگ‌های داخلی، آبراهام لینکلن در ملاقاتی با بیچر استو به او گفته بود: «پس شما همان زن کوچکی (کوتاه‌قامت بود) هستید که جنگی بزرگ به پا کرد.»


دلیل اساسی جنگ‌های داخلی، وضعیت برده‌داری در آمریکا بود و پس از جنگ‌های داخلی، نظام برده‌داری به فرمان آبراهام لینکلن لغو شد.

بهترین رمان‌های جنگی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید...
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
اگر به خواندن بهترین رمان‌های جهان علاقه‌مندید و دوست دارید با بهترین رمان‌های جهان آشنا شوید، بر روی لینک کلیک کنید و مقالهٔ ما با همین عنوان را بخوانید.
بهترین رمان جنگی که شما خوانده‌اید

در این مقاله 8 عنوان از بهترین رمان‌هایی را که با موضوع جنگ نوشته شده‌اند معرفی کردیم. این کتاب‌ها برخی از بهترین رمان‌های ضد جنگ هستند که با برجسته‌ترکردن قساوت‌ها و خشونت‌ها چهرۀ زشت جنگ را برملا می‌کنند.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید آن‌ را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید نظر خودتان را دربارۀ این مقاله در بخش نظرات برایمان بنویسید و بگویید که بهترین رمان جنگی که شما خوانده‌اید چه بوده است؟

معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.