چگونه انگیزه پیدا کنیم

علی فروزنده
علی فروزنده
25 دقیقه
موفقیت و کسب و کار
چگونه انگیزه پیدا کنیم
علی فروزنده
علی فروزنده
25 دقیقه
82
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

به آخرین باری فکر کنید که انجام کاری را به تعویق انداختید یا آخرین باری که نتوانستید یک کار یا یک هدف را به سرانجام برسانید. آیا دست از این هدف‌ها کشیدید چون دیگر برایتان مهم نبودند؟ احتمالاً‌ نه... اکثر مردم متوجه می‌شوند که در شروع یا تکمیل کاری کم آورده‌اند چون در آن زمان انگیزۀ کافی را نداشتند. اگر انگیزه‌ای برای دنبال کردن اهدافمان نداشته باشیم احتمالا بعدها در زندگی خودمان را برای از دست رفتن تمام مهلت‌ها یا آرزوهای‌مان سرزنش می‌کنیم. اما انگیزه چقدر در زندگی ما و رسیدن به اهدافمان اثرگذار است و چطور باید انگیزه داشت؟ در این مقاله می‌خوانید:

چرا داشتن انگیزه مهم است؟
• چطور در خودمان انگیزه ایجاد کنیم؟
• چطور انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟

چرا داشتن انگیزه مهم است؟

انگیزه به‌شدت رفتار انسان را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و نیروی محرکه‌ای است که شما را به سمت رسیدن به خواسته‌ها و اهداف‌‌تان‌ سوق می‌دهد. انگیزه همان میل به ادامه‌ٔ تلاش برای رسیدن به معنا، هدف و زندگی ارزشمند است. انگیزه می‌تواند همان گلوی خشک‌شده‌تان باشد که باعث می‌شود به سمت یخچال بروید و یک لیوان آب برای رفع تشنگی‌تان بخورید یا می‌تواند یکی از دوستان‌تان باشد که تبدیل به انگیزه‌ای می‌‌شود تا هر روز ورزش یا شنا کنید. 

انگیزه به رقابت‌ها دامن می‌زند و باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی می‌شود. عدم وجود انگیزه می‌تواند منجر به بی‌حوصلگی، کرختی یا افسردگی شود. اکثر مردم می‌خواهند حداقل یک چیز را در زندگی خود تغییر دهند اما یافتن انگیزه برای شروع هر کاری می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. باید بفهمید که انگیزه برای شما چه معنایی دارد تا بتوانید در خودتان ایجاد انگیزه کنید.
مرد جوانی که با بی‌حوصلگی پشت میز نشسته است
افراد اغلب برای درگیرشدن در کاری و رسیدن به نتیجه نیاز به انگیزه دارند. یکی از چارچوب‌هایی که برای درک و توضیح انگیزه به کار می‌رود هرم سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو روان‌شناس آمریکایی است که آن را در سال 1943 پیشنهاد کرد. به گفتهٔ مزلو، انسان‌ها ذاتاً انگیزه دارند تا خودشان را بهتر کنند و با مواجهۀ تدریجی و رفع نیازهای اساسی مانند غذا و امنیت به سمت نیازهای بالاتری مثل عشق، تعلق و عزت‌نفس پیش می‌روند و در نهایت به خودشکوفایی و تعالی برسند. تعالی زمانی رخ می‌دهد که فرد در زندگی به اوج رشد برسد و بالاترین معنای زندگی را پیدا کند. گرچه جهانی‌بودن نظریۀ مازلو به چالش کشیده شده است اما بسیاری بر این باورند که این نظریه حقایق اساسی در مورد انگیزهٔ انسان را دربرمی‌گیرد.

انواع انگیزه

انگیزه از آن جهت مهم است که به‌شدت بر روی اهدافی که می‌خواهید به آن‌ها برسید تأثیر می‌گذارد. به شما کمک می‌کند تا مشکلات‌تان را حل کنید، عادت‌های قدیمی‌تان را تغییر دهید و با چالش‌ها و فرصت‌ها کنار بیایید. گرچه انگیزه انواع مختلفی دارد اما به‌طور کلی انگیزه به دو دستهٔ بیرونی و درونی تقسیم می‌شود.


زن جوانی که با انگیزه مشغول انجام کار پشت میز است

انگیزۀ بیرونی: 

انگیزهٔ بیرونی که به‌عنوان استراتژی «پاداش و کیفر» نیز شناخته می‌شود، نیرویی خارجی است که به موجب آن فرد الهام و انگیزه می‌‌گیرد تا کاری را به سرانجام برساند. انگیزهٔ بیرونی می‌تواند پاداشی مثل پول یا اجتناب از تأثیرات منفی آن مانند از دست‌‌دادن شغل باشد. شما کنترل چندانی بر پیامدهای مثبت یا منفی ندارید اما می‌توانید در خودتان انگیزه ایجاد کنید تا زمینه‌هایی را که تحت کنترل ندارید مدیریت کنید یا از عواقب احتمالی اجتناب کنید. 

 

انگیزۀ درونی: 

انگیزهٔ درونی یا ذاتی زمانی به‌دست می‌آید که کاری را به اتمام می‌رسانیم، احساس لذت یا رضایتی که از انجام آن کار می‌گیریم، همان انگیزهٔ درونی است. این نوع انگیزه تحت‌تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد بلکه درون ذهن‌تان شکل می‌گیرد. انگیزه درونی معمولاً تأثیر بیشتری دارد و فرد با انگیزهٔ درونی‌ راحت‌تر به نتیجهٔ دلخواه خود می‌رسد.

چطور در خودمان انگیزه ایجاد کنیم؟

بیشتر مردم در تلاش هستند تا برای انجام کارهایشان انگیزه داشته باشند اما اگر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب داشته باشید، این مسئله چالش‌برانگیزتر خواهد بود. بد نیست نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا راحت‌تر بتوانید در خودتان ایجاد انگیزه کنید.

برای خود یک هدف مشخص و قابل دستیابی تعیین کنید.
به این فکر کنید که چگونه این هدف را در زندگی خود بگنجانید و برای تحقق آن باید چه کاری انجام دهید. سپس یک بازهٔ زمانی (مانند یک هفته یا یک ماه) برای آن تعیین کنید.
هدف خود را به بخش‌های کوچک و آسان تقسیم کنید و یادآورهای منظمی برای تکمیل هر مرحله برای خودتان بگذارید.
از خانواده و دوستان بخواهید که از شما پشتیبانی کنند، اهداف خود را به آن‌ها بگویید و از آن‌ها بخواهید به شما انگیزه بدهند.
دستی که کتاب و انگیزه هدیه می‌دهد

چطور انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟

گاهی او‌قات ممکن است کاملاً احساس بی‌انگیزگی کنید و این اشکالی ندارد. در این شرایط به خود اجازه دهید ناراحتی را احساس کنید اما کار خودتان را هم پیش ببرید. مثلاً فرض کنید پس از یک روز طولانی به خانه می‌آیید و فقط می‌خواهید استراحت کنید و تلویزیون تماشا کنید. به‌جای روشن‌کردن تلویزیون، بپذیرید که خسته‌اید و سپس خود را به خواندن پنج صفحه کتاب دعوت کنید. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا الگوهای ذهنی‌تان را تغییر دهید. بد نیست اگر انگیزه ندارید راه‌های زیر را نیز امتحان کنید:

 دائماً اهداف و پیشرفت‌های خود را مرور کنید. دیدن پیشرفت به‌خودی خود یک انگیزهٔ عالی است و همچنین عزت‌نفس شما را بهبود می‌بخشد.
 برای خود اهداف جدید تعیین کنید. در مورد آنچه می‌خواهید هفتهٔ آینده، ماه آینده و سال آینده به‌دست آورید فکر کنید. در هر زمان فقط یک هدف را جلو ببرید تا احساس خستگی نکنید.
 زود خسته نشوید! برای اکثر افراد حدوداً 2 ماه می‌کشد تا بتوانند یک عادت جدید را ایجاد کنند اما برخی افراد نیز ممکن است بیش از 2 ماه به زمان نیاز داشته باشند، در هر صورت رو به جلو حرکت کنید.
 مربیانی را پیدا کنید که در زمینه‌های مورد نظرتان به‌قدر کافی تجربه داشته باشد. عضو گروه‌های اجتماعی یا حمایتی شوید تا بتوانید با دیگر افراد پیشرفت کنید.
 دوستانی پیدا کنید که باانگیزه و مثبت‌اندیش باشند. این امر در مدیریت علائم افسردگی و اضطراب نیز تأثیر دارد.
 از ورزش کمک بگیرید و آن را در برنامهٔ روزانهٔ خود بگنجانید تا موجب انگیزه و بهبود سلامت روان شما شود.
بهترین کتاب‌های خودیاری و انگیزشی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
شما چطور در خودتان ایجاد انگیزه می‌کنید؟

در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم که چطور می‌توانید انگیزه پیدا کنید و انگیزه‌تان را حفظ کنید. شما به جز راهکارهای این مقاله به چه روش‌های دیگری در خودتان ایجاد انگیزه می‌کنید؟ برایمان بنویسید.

موفقیت و کسب و کار روش‌های افزایش سرعت یادگیری
علی فروزنده
23 دقیقه

یادگیری فرایندی طبیعی است. البته بعضی افراد آگاهانه‌تر از دیگران این فرایند را طی می‌کنند اما چرا این مسئله اهمیت دارد؟ چرا باید یادگیرنده‌ای مؤثر شویم؟ و چطور می‌توانیم سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار همه‌چیز دربارهٔ سواد مالی
الناز آذری
20 دقیقه

بانکداری، بودجه‌بندی، پس‌انداز، اعتبار، بدهی و سرمایه‌گذاری ستون‌هایی هستند که از اکثر تصمیمات مالی که در زندگی می‌گیرید، حمایت می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راه‌های غلبه بر تنبلی
علی فروزنده
25 دقیقه

امروزه در جوامع مختلف مردم سخت کار کردن و سخت‌کوشی را ارزشمند می‌دانند برای همین اگر کسی بشنود که تنبل است حس می‌کند به او توهین بزرگی کرده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور هر چه می‌خواهیم یاد بگیریم
شادی صارمی
22 دقیقه

چند لحظه فکر کنید، چرا در زندگی هنوز به چیزی که می‌خواسته‌اید نرسیده‌اید؟ یکی از دلایل اصلی این است که هنوز چیزهایی هست که باید یاد بگیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه به موفقیت شغلی برسیم
یسنا پارسی
24 دقیقه

همه آرزوی داشتن یک شغل بسیار موفق را دارند که از آن لذت ببرند و بتوانند به واسطۀ این شغل زندگی خوبی داشته باشند. با این‌حال بسیاری از ما در مورد موفقیت شغلی کوتاه می‌آییم و به مشاغلی راضی می‌شویم که از انجام آن‌ها لذت نمی‌بریم یا درآمد کمی برایمان دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار مذاکره چیست و چگونه مذاکره را شروع کنیم؟
شادی صارمی
22 دقیقه

بسیاری از مردم از مذاکره می‌ترسند و حتی متوجه نشده‌اند که مذاکره بخشی از زندگی روزانۀ همۀ ماست.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار نکاتی که دربارۀ هوش هیجانی نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
22 دقیقه

آیا تابه‌حال به احساسات خود فکر کرده‌اید؟ مثلا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که ما انسان‌ها چگونه احساسات را درک، ارزیابی، ابراز و کنترل می‌کنیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر
شادی صارمی
21 دقیقه

توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. ارتباط داشتن همان انتقال اطلاعات برای ایجاد درک بیشتر است. با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباطات شکلی جدید به خود گرفته است و حتی ارتباط داشتن در شرایط رسمی نیز حالتی عادی‌تر پیدا کرده است.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راهکارهای مدیریت زمان
علی فروزنده
20 دقیقه

حس می‌کنید که در طول روز به قدر کافی زمان ندارید تا به همۀ کارهایتان برسید؟ توماس ادیسون می‌گوید: «زمان در واقع تنها سرمایه‌ای است که هر انسانی در اختیار دارد و فکر می‌کند کمترین هزینه را برای هدر دادن آن می‌پردازد.»

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چند راهکار عملی برای تقویت فن بیان
بامداد برزویه
14 دقیقه

شاید وقتی کلمۀ فن بیان به گوشتان می‌خورد به یاد سخنرانی‌های تخصصی بیفتید و فکر کنید فن بیان فقط به درد سخنران‌ها و مجریان تلویزیون و بازیگران می‌خورد اما سخت در اشتباه هستید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار هوش مالی و نکاتی که دربارهٔ آن نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
21 دقیقه

احتمالاً واژهٔ هوش هیجانی به گوشتان خورده است یا حتی در مورد آن مطالعه کرده‌اید و اطلاعات کافی در موردِ آن دارید. اما آیا می‌دانید هوش مالی چیست؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور برنامه‌ریزی کنیم و چگونه به آن عمل کنیم؟
یسنا پارسی
16 دقیقه

برنامه‌ریزی به خودی خود ما را به موفقیت نمی‌رساند. این عمل‌کردن به برنامه‌ریزی است که می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری کند. بسیاری از ما که تجربۀ برنامه‌ریزی و عمل‌نکردن به آن را داریم با شنیدن «برنامه‌ریزی» پا به فرار می‌گذاریم.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.