تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر

شادی صارمی
شادی صارمی
21 دقیقه
موفقیت و کسب و کار
تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر
شادی صارمی
شادی صارمی
21 دقیقه
67
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. ارتباط داشتن همان انتقال اطلاعات برای ایجاد درک بیشتر است. با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباطات شکلی جدید به خود گرفته است و حتی ارتباط داشتن در شرایط رسمی نیز حالتی عادی‌تر پیدا کرده است. این بدان معناست که نسل جوان‌تر ممکن است اهمیت مهارت‌های ارتباطی را نادیده بگیرند یا حتی درک نکنند اما اگر نگاهی به بزرگ‌ترین رهبران جهان بیاندازید یکی از ویژگی‌های مهم‌شان، توانایی برقراری ارتباط مؤثر است.

برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی امروز انسان است. برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارید. همچنین برای رساندن منظورتان نیز به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارید اما باید شنوندۀ خوبی هم باشید. ارتباط مؤثر در واقع بیشتر از این‌که یک مهارت فردی باشد، مخلوطی از چند مهارت است. ارتباط موثر یعنی چه چیزی می‌گویید و چگونه خود را به دیگران معرفی می‌کنید؟ یعنی بتوانید سؤالات خود را درست بیان کنید و بدانید چه زمانی نباید صحبت کنید. در ادامۀ این مقاله شما را با تکنیک‌های ارتباط موثر و کتاب‌هایی در این زمینه آشنا می‌کنیم.

• منظور از ارتباط موثر چه نوع ارتباطی است؟
• فایده داشتن تکنیک‌های ارتباطی چیست؟
• چهار مهارت ارتباطی موثر که همه باید بدانند
• معرفی کتاب‌هایی در مورد ارتباط موثر
• موثرترین تکنیک‌های ارتباطی در محیط کار

منظور از ارتباط موثر چه نوع ارتباطی است؟

به فرآیند تبادل ایده‌ها، افکار، نظرات، دانش و داده‌ها به طوری که حرف شما بسیار واضح دریافت و درک شود ارتباط مؤثر می‌گویند. وقتی به طور موثر ارتباط برقرار می‌کنیم یعنی هم شنونده و هم گوینده منظور هم را به خوبی درک می‌کنند و بابت این ارتباط احساس رضایت می‌کنند. 

ارتباط به اشکال مختلفی از جمله کلامی، غیرکلامی، نوشتاری، دیداری و شنیداری رخ می‌دهد. شما ممکن است با کسی رودررو ارتباط برقرار کنید یا شخصاً در اینترنت (انجمن‌ها، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها)، از طریق تلفن (برنامه‌ها، تماس یا تماس ویدیویی) یا از طریق پست با دیگران ارتباط داشته باشید. 

ارتباط موثر بهتر است واضح، صحیح، کامل، مختصر و دلسوزانه باشد. با این‌که نمی‌توان گفت چه ارتباطی دقیقاً ممکن است مؤثر باشد اما انکار تأثیر آن نیز دشوار است. بر اساس یک مطالعه بر روی چندین شرکت در ایالات متحده و بریتانیا با حداقل صدهزار کارمند مشخص شد که این شرکت‌ها به طور متوسط 62.4 میلیون دلار در سال را به دلیل ارتباطات ضعیف از دست داده‌اند. 

کارتونی از چند نفر در حال تعامل در یک شرکت

فایدۀ داشتن تکنیک‌های ارتباطی چیست؟

هریک از ما در طول روز ارتباط‌های بلند، کوتاه یا موقتی زیادی با دیگران داریم. اگر می‌خواهید ارتباطات روزانۀ موفقی داشته باشید باید در کنار رعایت تکنیک‌های ارتباطی موثر به موضوعات دیگری نیز توجه کنید. مثلاً به سیگنال‌های غیرکلامی توجه کنید. نوع نگاه کردن، گوش دادن، حرکت کردن و عکس‌العمل شما بسیار در ارتباطات روزانه مؤثر است. با زبان بدن، حالت صورت و حرکت بدن می‌توانید منظور خود را به مخاطب برسانید یا حتی باعث شوید مخاطب دچار سوءتفاهم شود.

کنترل احساسات و استرس را جدی بگیرید. باید بتوانید استرس را تحت کنترل درآورید. نباید بگذارید اختلافات با دیگران باعث احساس استرس در شما شود و حرفی بزنید که بعداً از گفتن آن پشیمان شوید. باید بتوانید استرس خود را سریع از بین ببرید و بر خودتان و احساسات‌تان مسلط شوید. همچنین سعی کنید وقتی با کسی صحبت می‌کنید تماس چشمی برقرار کنید تا احساس آرامش برقرار شود. تماس چشمی یک نوع ارتباط غیرکلامی است که حفظ آن در طول مکالمه ضروری است. 

تعداد کمی از افراد مشاغل انفرادی دارند و نیازی نیست با دیگران روزانه ارتباط برقرار کنند اما حتی کسانی که خوداشتغال هستند نیز باز هم مشتریانی دارند که باید با آن‌ها صحبت کنند! ارتباط مؤثر یک هنر است و به همین دلیل ما باید همیشه مهارت‌های ارتباطی‌مان را توسعه دهیم. مزایای دانستن تکنیک‌های ارتباطی بسیار زیاد است و این تکنیک‌ها تأثیر بسیار مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای شما خواهند داشت. مدیرانی که می‌دانند چگونه با اطرافیان خود به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند بهره‌وری بیشتر و روابط بهبودیافته را در هر جنبه از زندگی خود خواهند دید.

برای بسیاری از ما، برقراری ارتباط واضح‌تر و موثرتر مستلزم یادگیری برخی مهارت‌های مهم است. حتی اگر بخواهید ارتباط‌تان را با فرزند، رئیس، دوستان یا همکاران‌تان بهبود ببخشید یادگیری این مهارت‌ها می‌تواند ارتباط شما را با دیگران عمیق‌تر کند، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کند و کار گروهی، حل مسئله و سلامت اجتماعی و عاطفی شما را بهبود ببخشد. 

 

مزایای ارتباط موثر در محل کار:

مدیریت کارکنان و ارتباط تیمی مؤثر
توسعۀ بیشتر سازمان و مهارت کارکنان
افزایش خلاقیت و نوآوری
ایجاد روابط قوی و جذب فرصت‌های بیشتر در سازمان

 

مزایای ارتباط موثر در زندگی شخصی:

بهبود سلامت اجتماعی، عاطفی و روانی
ارتباطات عمیق‌تر
ارتباطات جدید مبتنی بر اعتماد و شفافیت
بهبود مهارت‌های محل مسئله و حل تعارض
کارتونی از دو سر زن (صورتی) و مرد (آبی) در حال ارتباط برقرار کردن

چهار مهارت ارتباطی موثر که همه باید بدانند

ارتباط نیز مثل هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد و به مرور زمان در آن بهتر خواهید شد. چهار مهارت ارتباطی موثر را اگر بلد باشید هم در زندگی شخصی و هم در محل‌کار پیشرفت چشمگیری خواهید داشت.

 

1. مخاطب خود را در نظر بگیرید

با چه کسی در ارتباط هستید؟ اطمینان حاصل کنید که طرف مقابل را بشناسید. شناخت مخاطب خود می‌تواند کلید انتقال پیام‌های مؤثر و مناسب باشد. سن، نژاد، قومیت، جنسیت، وضعیت تأهل، درآمد، سطح تحصیلات، دانش موضوعی و تجربۀ حرفه‌ای نیز می‌تواند بر نحوۀ دریافت پیام شما تأثیر بگذارد.

مثلاً فرض کنید می‌خواهید یک رستوران فست‌ فود را تبلیغ کنید، ابتدا باید وضعیت مخاطب را در نظر بگیرید تا پیام‌تان را به مخاطبینی برسانید که احتمالاً گرسنه هستند و به دنبال رستوران می‌گردند. شما با توجه به موقعیت احتمالاً بیلبوردی بزرگ در کنار یک بزرگراه شلوغ را انتخاب می‌کنید و عکس یک چیزبرگر غول پیکر را بر روی آن چاپ می‌کنید تا به رانندگان نشان دهید رستوران شما نزدیک‌ترین رستوران به آن‌هاست. این یک جور ارتباط مؤثر با در نظر گرفتن مخاطب است.

 

2. گوش دادن فعال را تمرین کنید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران، اغلب بر آنچه باید بگوییم تمرکز می‌کنیم. با این حال، ارتباط موثر کمتر در مورد صحبت کردن و بیشتر در مورد گوش دادن است. گوش دادن نه تنها به معنای درک کلمات یا اطلاعاتی است که منتقل می‌شود، بلکه به معنای درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد. 

گوش دادن فعال یعنی در یک تبادل ارتباطی تمام توجه‌تان را به مخاطب بدهید. برخی از این تکنیک‌ها مثل زبان بدن، نشانه‌های کلامی، پرسیدن سوال و تمرین عدم قضاوت است. قبل از صحبت حتماً مخاطب را در نظر بگیرید و گوش دادن فعال را تمرین کنید تا به قلب نیازها و خواسته‌های آن‌ها برسید. به این ترتیب می‌توانید ارتباط خود را به عنوان یک مشاور، مددکار اجتماعی، بازاریاب، استاد، همکار یا دوست بهبود ببخشید.

 

3. به سیگنال‌های غیرکلامی توجه کنید

ارتباط غیرکلامی یا زبان بدن شامل حالات چهره، حرکات و ژست‌های بدن، تماس چشمی، وضعیت بدنی، لحن صدای شما و حتی تنش ماهیچه‌ای و تنفس شما می‌شود. نحوۀ نگاه کردن، گوش دادن، حرکت کردن و واکنش شما نسبت به دیگران بیشتر از آنچه فکر کنید احساس شما را منتقل می‌کنند. توسعۀ توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی می‌تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید، منظور واقعی خود را برسانید، موقعیت‌های چالش‌برانگیز را به راحتی بگذرانید و روابط بهتری در خانه و محل کار با دیگران داشته باشید.

 

4. از رسانه یا پلتفرم مناسب استفاده کنید

سطح اولویت و نوع ارتباط‌تان را ارزیابی کنید. استفاده از بستر مناسب برای برقراری ارتباط بسیار مهم است. ارتباط موثر مستلزم این است که در نظر داشته باشید که آیا نیاز به ملاقات حضوری دارید یا استفاده از یک تماس ویدیویی کافی است؟ آیا می‌توانید حرف‌تان را در رسانۀ اجتماعی بزنید یا یک ایمیل رسمی کارآمدتر و مناسب‌تر است؟ با در نظر گرفتن مخاطبان خود، تمرین گوش دادن فعال، شفاف‌سازی ارتباطات و انتخاب رسانه یا محیط مناسب به خوبی می‌توانید با مخاطب ارتباط مؤثر داشته باشید.

 

معرفی کتاب‌هایی در مورد ارتباط موثر

می‌توانید به راحتی مهارت‌های ارتباطی را از طریق مطالعه یاد بگیرید. کتاب‌های ارتباطی راهنماهایی هستند که مهارت‌ها و استراتژی‌هایی را برای داشتن مکالمات موفق در محیط کار و زندگی شخصی به شما آموزش می‌دهند. این کتاب‌ها موضوعاتی مثل زبان بدن، همدلی، دیپلماسی و گوش دادن را پوشش می‌دهند. هدف این کتاب‌ها بهبود مهارت‌های ارتباطی و کار گروهی است. در ادامه چندین کتاب در ارتباط موثر را به شما معرفی می‌کنیم.

 

مهارت های زندگی (1)(مهارت های ارتباط موثر) اثر نسرین دانایی 

روزانه افراد به طرق مختلف با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا اندیشه‌ها، افکار و احساساتشان را به دیگران منتقل کنند. اگر بتوانید در ایجاد رابطۀ موثر با دیگران مهارت داشته باشید اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد. علاوه بر آن میزان موفقیت فرد در جامعه بستگی به ارتباط مؤثر دارد. نسرین دانایی در کتاب مهارت‌های زندگی یا همان مهارت‌های ارتباط موثر همین را به مخاطب آموزش می‌دهد. شما با مطالعۀ این کتاب می‌توانید طریقۀ ارتباط مؤثر را یاد بگیرید و با انواع ارتباط از جمله ارتباط مستقیم، غیرمستقیم و کلامی آشنا شوید.

مهارت های زندگی
عنوان کتاب:
مهارت های زندگی
ناشر:
سخن
نویسنده:
نسرین دانایی
قیمت:
21,250 تومان
250,000

بهترین باش (برقراری ارتباط موثر با دیگران) اثر لیندا آدامز 

گروهی از متخصصان تحت نظر دکتر لیندا آدامز که مسئول آموزش بیش از یک میلیون نفر در دوره‌هایی مانند آموزش اثربخشی برای زنان و آموزش اثربخشی رهبران است با کمک همدیگر کتاب بهترین باش را نوشته‌اند. آن‌ها در کتاب بهترین باش سعی کرده‌اند به خوانندگان مهارت‌های مورد نیاز برای برقراری موثر با دیگران -همسران، دوستان، همکاران و غیره- را یاد بدهند. 

کتاب بهترین باش می‌توانید برایتان الگویی باشد تا مسئولیت در قبال زندگی را یاد بگیرید و روابط نزدیک‌تر و رضایت‌بخش‌تری با دیگران ایجاد کنید. در کنار مهارت‌های ارتباطی، با کتاب بهترین باش می‌توانید حل تعارض و برنامه‌ریزی را که برای انجام هر کاری لازم است یاد بگیرید. می‌توانید با مطالعۀ کتاب بهترین باش به راحتی با ارتباطات موثر به اهداف خود برسید و از سوءتفاهم حین ارتباط جلوگیری کنید.

بهترین باش
عنوان کتاب:
بهترین باش
ناشر:
آسیم
نویسنده:
لیندا آدامز
قیمت:
90,000 تومان
1,000,000

به زبان آدمیزاد (ارتباط موثر) اثر مارتی برونستاین 

به کار بردن دانش و مهارت هنگام کار آسان‌ترین بخش است؛ کار کردن و داشتن ارتباط مؤثر با دیگران و همکاران بخش سخت کار است. کتاب ارتباط موثر به زبان آدمیزاد راهنمای دوستانه‌ای است که روش‌های موثر ارتباطی را به شما آموزش می‌دهد تا از درگیری‌های رایج جلوگیری کنید و صدای خود را در محل‌کار به گوش همه برسانید. کتاب ارتباط موثر به زبان آدمیزاد به شما نشان می‌دهد که چگونه در محل کار به هدف خود برسید و با رؤسا و همکاران تعامل سازنده داشته باشید. 

این راهنمای مفید به شما این امکان را می‌دهد تا تعاملات شخصی خود را حتی هنگام حل تعارضات، برخورد با مشتریان یا ارائۀ سخنرانی‌های دشوار به حداکثر برسانید. چه مدیرعامل یک شرکت بزرگ باشید، چه صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا تیم مدیریتی، ارتباط موثر و واضح برای موفقیت شما ضروری است که با خواندن کتاب ارتباط موثر به زبان آدمیزاد می‌توانید آن را به راحتی یاد بگیرید.

به زبان آدمیزاد
عنوان کتاب:
به زبان آدمیزاد
ناشر:
هیرمند
نویسنده:
مارتی برونستاین
قیمت:
279,000 تومان
3,100,000

12 گام تا ارتباط موثر اثر محمد سیدا نشر نواندیش

شاید برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که چرا باید ارتباط داشته باشیم؟ و یا هدف ما از برقراری ارتباط چیست؟ طبق نظر محمد سیدا در کتاب 12 گام تا ارتباط موثر، با داشتن ارتباط مؤثر است که ما با ضعف‌ها و قوت‌های خودمان روبه‌رو می‌شویم چون مردم درست مثل آینه هستند. دشمنان حقایق شخصیت ما را به دیگران می‌گویند و وقتی به گوش ما برسد ناراحت می‌شویم و چه بسا دوستان همین حقایق را رودررو به ما می‌گویند و ما باید در این صحبت‌ها عمیق شویم تا بتوانیم شیوۀ ارتباط موثر را یاد بگیریم. 

چگونگی ارتباط داشتن با دیگران بخش مهمی از شخصیت و زندگی افراد است. محمد سیدا در کتاب 12 گام تا ارتباط موثر شیوۀ روابط و چگونگی ارتباط داشتن افراد با دیگران را تحلیل کرده و راهکارهایی ساده را برای بهبود مهارت‌ اجتماعی در این کتاب گنجانده است. در کتاب 12 گام تا ارتباط موثر شما یاد خواهید گرفت که ارتباط موثر چیست؟ و با دشواری‌های گفتگو آشنا خواهید شد.

12 گام تا ارتباط موثر
عنوان کتاب:
12 گام تا ارتباط موثر
ناشر:
نسل نواندیش
نویسنده:
محمد سیدا
قیمت:
35,910 تومان
399,000

موثرترین تکنیک‌های ارتباطی در محیط کار

باب هاسکینز در یک کمپین تبلیغاتی تلویزیونی گفت: «حرف زدن خوب است» شکی نیست که حق با او بود. اما هر چند وقت یک‌بار ارتباط موثر در محل‌کار اتفاق می‌افتد؟‌ حتی وقتی ما بهترین نیت را داشته باشیم در محل کار با موانعی روبه‌رو می‌شویم و ممکن است درست منظور همکارانمان را متوجه نشویم یا گاهی اوقات احساس می‌کنیم که کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد. انتقال واضح و سریع پیام و داشتن مکالمات مثبت و سازنده می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت کسب‌وکار داشته باشد. می‌توانید با مطالعۀ کتاب پیشنهادی ما به نام هفت راز ارتباطات موثر در کسب و کار اثر جان ادموند هگی موثرترین تکنیک‌های ارتباطی در محیط کار را یاد بگیرید.

هفت راز ارتباطات موثر در کسب و کار
عنوان کتاب:
هفت راز ارتباطات موثر در کسب و کار
ناشر:
رسا
نویسنده:
جان ادموند هگی
قیمت:
22,500 تومان
250,000
بالا بردن مهارت‌های ارتباطاتی برای ایجاد اعتماد بین افراد یکی از بهترین شیوه‌های تجارت است. جان ادموند هگی، مؤسس و رئیس آموزش پیشرفتۀ مدیریت کتاب هفت راز ارتباطات موثر در کسب و کار را در سال 1999 منتشر کرد تا اسرار موفقیت خود را با خوانندگان به اشتراک بگذارد. افراد مؤثر در کسب‌وکار می‌دانند که چگونه با هم ارتباط برقرار کنند. در اقتصاد جهانی، شرکت‌ها دائماً به دنبال افرادی هستند که بتوانند پیوندهای قوی و سازنده‌ای با همکاران و مشتریان ایجاد کنند. در این کتاب پیشگامانه، دکتر جان ادموند هگی نشان می‌دهد که چگونه تجارت خوب بر هفت مهارت اساسی استوار است که می‌توان از آن‌ها در هر نقطه از جهان استفاده کرد.
چند زن و مرد که حباب‌های مکالمه را به دست گرفته‌اند.
بهترین کتاب‌ها دربارۀ تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه کنید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
می‌خواهید در ارتباطات روزانه‌تان موفق باشید؟

شما در ارتباط با دیگران چطور هستید؟ آیا در روز روابط مؤثری در محیط کار یا خانه دارید؟ ارتباطتان با فرزندان یا والدینتان چطور است؟ به نظر شما چه مهارت دیگری بر روی مهارت‌های ارتباطی تأثیر خواهد گذاشت؟ دیدگاهتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

موفقیت و کسب و کار روش‌های افزایش سرعت یادگیری
علی فروزنده
23 دقیقه

یادگیری فرایندی طبیعی است. البته بعضی افراد آگاهانه‌تر از دیگران این فرایند را طی می‌کنند اما چرا این مسئله اهمیت دارد؟ چرا باید یادگیرنده‌ای مؤثر شویم؟ و چطور می‌توانیم سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار همه‌چیز دربارهٔ سواد مالی
الناز آذری
20 دقیقه

بانکداری، بودجه‌بندی، پس‌انداز، اعتبار، بدهی و سرمایه‌گذاری ستون‌هایی هستند که از اکثر تصمیمات مالی که در زندگی می‌گیرید، حمایت می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راه‌های غلبه بر تنبلی
علی فروزنده
25 دقیقه

امروزه در جوامع مختلف مردم سخت کار کردن و سخت‌کوشی را ارزشمند می‌دانند برای همین اگر کسی بشنود که تنبل است حس می‌کند به او توهین بزرگی کرده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور هر چه می‌خواهیم یاد بگیریم
شادی صارمی
22 دقیقه

چند لحظه فکر کنید، چرا در زندگی هنوز به چیزی که می‌خواسته‌اید نرسیده‌اید؟ یکی از دلایل اصلی این است که هنوز چیزهایی هست که باید یاد بگیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه به موفقیت شغلی برسیم
یسنا پارسی
24 دقیقه

همه آرزوی داشتن یک شغل بسیار موفق را دارند که از آن لذت ببرند و بتوانند به واسطۀ این شغل زندگی خوبی داشته باشند. با این‌حال بسیاری از ما در مورد موفقیت شغلی کوتاه می‌آییم و به مشاغلی راضی می‌شویم که از انجام آن‌ها لذت نمی‌بریم یا درآمد کمی برایمان دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار مذاکره چیست و چگونه مذاکره را شروع کنیم؟
شادی صارمی
22 دقیقه

بسیاری از مردم از مذاکره می‌ترسند و حتی متوجه نشده‌اند که مذاکره بخشی از زندگی روزانۀ همۀ ماست.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار نکاتی که دربارۀ هوش هیجانی نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
22 دقیقه

آیا تابه‌حال به احساسات خود فکر کرده‌اید؟ مثلا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که ما انسان‌ها چگونه احساسات را درک، ارزیابی، ابراز و کنترل می‌کنیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راهکارهای مدیریت زمان
علی فروزنده
20 دقیقه

حس می‌کنید که در طول روز به قدر کافی زمان ندارید تا به همۀ کارهایتان برسید؟ توماس ادیسون می‌گوید: «زمان در واقع تنها سرمایه‌ای است که هر انسانی در اختیار دارد و فکر می‌کند کمترین هزینه را برای هدر دادن آن می‌پردازد.»

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چند راهکار عملی برای تقویت فن بیان
بامداد برزویه
14 دقیقه

شاید وقتی کلمۀ فن بیان به گوشتان می‌خورد به یاد سخنرانی‌های تخصصی بیفتید و فکر کنید فن بیان فقط به درد سخنران‌ها و مجریان تلویزیون و بازیگران می‌خورد اما سخت در اشتباه هستید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار هوش مالی و نکاتی که دربارهٔ آن نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
21 دقیقه

احتمالاً واژهٔ هوش هیجانی به گوشتان خورده است یا حتی در مورد آن مطالعه کرده‌اید و اطلاعات کافی در موردِ آن دارید. اما آیا می‌دانید هوش مالی چیست؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه انگیزه پیدا کنیم
علی فروزنده
25 دقیقه

کارهای معوقۀ زیادی برای انجام دارید اما نمی‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، به روز تحویل پروژه نزدیک می‌شوید اما تمرکز و انسجام فکری ندارید و می‌ترسید فرصت را از دست بدهید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور برنامه‌ریزی کنیم و چگونه به آن عمل کنیم؟
یسنا پارسی
16 دقیقه

برنامه‌ریزی به خودی خود ما را به موفقیت نمی‌رساند. این عمل‌کردن به برنامه‌ریزی است که می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری کند. بسیاری از ما که تجربۀ برنامه‌ریزی و عمل‌نکردن به آن را داریم با شنیدن «برنامه‌ریزی» پا به فرار می‌گذاریم.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.