هوش مالی و نکاتی که دربارهٔ آن نمی‌دانستید

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
موفقیت و کسب و کار
هوش مالی و نکاتی که دربارهٔ آن نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
128
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

احتمالاً واژهٔ هوش هیجانی به گوشتان خورده است یا حتی در مورد آن مطالعه کرده‌اید و اطلاعات کافی در موردِ آن دارید. اما آیا می‌دانید هوش مالی چیست؟ تحقیقات اخیر نشان داده است که تنها کسری از جمعیت جهان سواد مالی دارند و از هوش مالی کافی برخوردارند. هوش مالی یک مفهوم خارق‌العاده است که شما را قادر می‌سازد رابطهٔ خود را با پول و سایر منابع مالی بهبود بخشید. ما در این مقاله به اصول اولیهٔ هوش مالی می‌پردازیم و مهارت‌های لازم برای آن را مورد بحث قرار می‌دهیم و کتاب‌هایی را در این رابطه به شما معرفی می‌‌کنیم.

همچنین در ادامه می‌خوانید:
• هوش مالی چیست؟
• مفهوم هوش مالی از کجا آمده؟
• مؤلفه‌های هوش مالی
• چرا به هوش مالی نیاز داریم؟
• چگونه هوش مالی داشته باشیم؟
• افرادی که هوش مالی بالایی دارند این اشتباهات را انجام ‌نمی‌دهند
• کتاب‌هایی برای افزایش (آموزش) هوش مالی
• هوش مالی را از سنین پایین به بچه‌هایتان بیاموزید

مغزی که با دلار ساخته شده است

هوش مالی چیست؟

هوش مالی همان توانایی درک و مدیریت مؤثر امور مالی و پول است. این یعنی شما از دانش، مهارت و نگرش‌هایی برخوردار باشید که به کمک آن‌ها بتوانید در مورد منابع مالی خود، چه در حال و چه در آینده، تصمیمات آگاهانه و درستی بگیرید و پول خود را به درستی مدیریت کنید.

برای این‌که بتوانید هوش مالی مناسبی داشته باشید، باید در زمینه‌های زیر اطلاعات کافی داشته باشید:

بودجه‌بندی: بودجه‌بندی یعنی ایجاد و حفظ بودجه، یعنی بدانید چطور پولتان را به هزینه‌های مختلف اختصاص دهید و برای پس‌انداز برنامه‌ریزی داشته باشید. 

سرمایه‌گذاری: شناخت انواع سرمایه‌گذاری‌ها، ریسک‌ها و بازده‌ها و انتخاب استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری.

مدیریت بدهی: درک هزینه‌ها و آگاهی از ریسک‌های قرض‌کردن یا وام‌گرفتن و مدیریت مسئولانهٔ بدهی.

برنامه‌ریزی مالی: توسعه و اجرای برنامه‌های مالی بلندمدت که با اهداف و اولویت‌های شخصی هماهنگ باشد.

مدیریت ریسک: درک و مدیریت ریسک‌های مالی مانند از دست‌دادن درآمد، هزینه‌های غیرمنتظره و نوسانات بازار.

 

مفهوم هوش مالی از کجا آمده؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم هوش مالی نوعی هوش تجاری است که از دانش و مهارت‌های کسب‌شده برای درک اصول مالی و حسابداری در دنیای تجارت و درک نحوهٔ استفاده از پول تشکیل شده است. مفهوم هوش مالی در سازمان‌ها برگرفته از تحقیقات چندین دانشگاهی معروف توسعهٔ سازمانی از جمله دنیس دنیسون، ادوارد لاولر و جفری فافر است. مثلاً تحقیقات لاولر، مورمن و لدرفورد نشان داد که شاخص‌هایی که بیشترین تأثیر را بر نتایج مستقیم عملکرد در سازمان‌ها (بهره‌وری، رضایت مشتری، کیفیت و سرعت)‌و سودآوری و رقابت دارند، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و توسعهٔ دانش است. گرچه این عنوان یک اصطلاح نسبتاً جدید است، اما هوش مالی ریشه در تحقیقات توسعهٔ سازمانی دارد. هوش مالی یکی از بهترین و شایسته‌ترین روش‌ها برای بسیار از سازمان‌هاست که منجر به بهبود نتایج مالی، افزایش روحیهٔ کارکنان و کاهش جابه‌جایی کارکنان می‌شود.

بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های هوش مالی را در برنامه‌های توسعهٔ رهبری می‌گنجانند و باید به این نکته دقت داشته باشید که هوش مالی یک مهارت ذاتی نیست بلکه مجموعه‌ای از مهارت‌های آموخته‌شده است که می‌تواند در همهٔ سطوح توسعه یابد.

عینک، دلار و ماشین حساب برای هوش مالی

مؤلفه‌های هوش مالی

مؤلفه‌های اصلی هوش مالی سواد مالی، داشتن سواد حساب‌وکتاب و هوش هیجانی هستند. سواد مالی یعنی دانش و درک مفاهیم مالی در زمینهٔ بودجه‌بندی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و مدیریت بدهی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم و توضیحات لازم را به شما دادیم. سواد حساب‌وکتاب یعنی بتوانید داده‌های عددی مانند صورت‌های مالی، نسبت‌ها و معیارهای عملکرد سرمایه را درک کنید. هوش هیجانی نیز به شما توانایی مدیریت احساسات و رفتارهای مرتبط با پول مانند خریدهای ناگهانی، استرس مالی و تعلل را می‌دهد. برای رسیدن به هوش مالی نیاز است که مهارت‌های زیر را نیز یاد بگیرید:

تفکر انتقادی و حل مسئله: یعنی باید توانایی تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی، ارزیابی گزینه‌ها و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه را داشته باشید. 
ارتباط و همکاری: یعنی باید توانایی برقراری ارتباط مؤثر در رابطه با اطلاعات مالی را داشته باشید و درصورت نیاز بتوانید برای دستیابی به اهداف مالی‌تان با دیگران همکاری کنید.
برنامه‌ریزی و سازماندهی: یعنی توانایی ایجاد اهداف مالی، برنامه‌های مدیریت مالی و مدیریت مؤثر منابع را داشته باشید.
سازگاری و انعطاف‌پذیری: یعنی بتوانید با شرایط متغیر مالی سازگار شوید و بر موانع غلبه کرده، استرس مالی را به‌درستی مدیریت کنید.

 

چرا به هوش مالی نیاز داریم؟

اما چرا هوش مالی مهم است؟ چرا برای زندگی بهتر نیاز به هوش مالی داریم؟ آیا داشتن هوش مالی مزیتی خاص محسوب می‌شود؟ آیا ما می‌توانیم هوش مالی خود را تقویت کنیم یا خیر؟ در ادامه مهم‌ترین مزایای هوش مالی را برمی‌شماریم.

۱. هوش مالی امکان تصمیم‌گیری بهتر در شرایط مالی را فراهم می‌کند.
۲. رابطه‌تان با پول را بهبود می‌بخشد (از هزینه گرفته تا سرمایه‌گذاری)
۳. شما با یادگیری هوش مالی مهارت‌های لازم برای محافظت از خود در مواقع اضطرای را خواهید داشت.
۴. می‌توانید کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.
۵. حتی با کمک هوش مالی می‌توانید چیزهایی را که دوست دارید بخرید.
6. و با وجود بدترشدن شرایط اقتصادی، امنیت مالی خواهید داشت.

تصویری آماری درباره‌ی افرایش هوش مالی

چگونه هوش مالی داشته باشیم؟

شما می‌توانید با کمک راه‌هایی ساده و عملی، هوش مالی و البته سواد مالی خود را افزایش دهید. در ادامه چند راه در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید با رعایت کردن آن‌ها هوش مالی خودش را افزیش دهید.

 

دانش مالی خود را افزایش دهید

اولین قدم در ایجاد هوش مالی افزایش دانش مالی شماست. دربارهٔ بودجه‌بندی، سرمایه‌‌گذاری، پس‌انداز، مدیریت بدهی و سایر موضوعات مالی بیاموزید. سواد مالی پایه و اساس هوش مالی است.

 

حواس‌تان به هزینه‌هایتان باشد

این کار می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید در چه زمینه‌ای می‌توانید صرفه‌جویی کنید، به چه چیزی نیاز دارید و به چیزی واقعاً نیاز ندارید و پول خود را عاقلانه خرج کنید. می‌توانید از ابزارهایی مانند برنامه‌های بودجه‌بندی برای پیگیری هزینه‌های خود و ایجاد بودجه استفاده کنید.

 

پس انداز کنید

بهتر است که هر چه زودتر پول‌هایتان را به‌طور مداوم پس‌انداز کنید. یک حساب پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری باز کنید و درآمد ماهیانه‌تان را در این حساب بریزید. نکتهٔ کلیدی این است که پس‌انداز کردن باید تبدیل به یک عادت شود و یاد بگیرید آن را بر هزینه‌های غیرضروری اولویت دهید.

 

عاقلانه سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه‌گذاری یک جنبهٔ حیاتی برای رسیدن به منابع مالی بلندمدت است. می‌توانید با سرمایه‌گذاری در گزینه‌های کم‌ ریسک مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌های شاخص، سرمایه‌گذاری را شروع کنید. اما به این نکته دقت داشته باشید که پیش از سرمایه‌گذاری باید درک کافی از ریسک و بازده و گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری داشته باشید.

 

بدهی‌تان را مدیریت کنید

بدهی یکی از موانع بزرگ هوش مالی است. باید بدانید که درآمدتان چقدر است و چقدر می‌توانید قسط بدهید یا بدهکار باشید و بدهی خود را مسئولانه مدیریت کنید و به هیچ‌عنوان به سراغ گرفتن وام‌هایی با بهرهٔ بالا نروید.

 

برنامهٔ مالی بریزید

یک برنامهٔ مالی به شما کمک می‌کند تا اهداف مالی خود را اولویت‌بندی کنید و یک نقشه راه برای دست‌یابی به آن‌ها ترسیم کنید. برنامهٔ شما باید شامل اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شود، مثلاً باید یک صندوق اضطراری داشته باشید، برنامه‌ای برای پرداخت بدهی خود بریزید یا برای بازنشستگی خود پس‌انداز کنید. برنامهٔ مالی خود را دائماً مرور کنید و با تغییر شرایط مالی، برنامه‌تان را تغییر دهید.

 

افرادی که هوش مالی بالایی دارند این اشتباهات را انجام نمی‌دهند

 

۱. بیهوده و بیش‌از حد خرج‌ نمی‌کنند

ثروت‌ اغلب با ذره‌ذره خرج کردن از بین می‌رود. شاید در آن لحظه که قهوهٔ دابل سفارش می‌دهید یا بیرون غذا می‌خورید به نظرتان خرج چندانی نیایند، اما ذره‌ذره جمع گردد، وانگهی دریا شود! اگر در هفته هزینه‌ای را صرف بیرون غذا خوردن بکنید، همین در ماه بیش از آنچه فکر کنید درمی‌آید. مخصوصاً اگر مشکلات مالی داشته باشید، باید از این اشتباه اجتناب کنید چون ممکن است تنها چند تومان با ورشکستگی فاصله داشته باشید.

 

۲. پرداخت‌های بی‌پایان ندارند

هر ماه خرید می‌کنید آن هم خریدهای قسطی؟ دفعهٔ بعد از خودتان بپرسید آقا واقعاً به این اقلام نیاز دارید؟ چیزهایی مانند اشتراک‌های ماهیانه یا عضویت‌های گران‌قیمت در باشگاه‌ها، شما را مجبور به پرداخت بی‌وقفهٔ پول می‌کنند و حتی اگر نباشند شما چیزی از دست نمی‌دهید. اگر دست‌تان تنگ است یا فقط می‌خواهید کمی بیشتر پس‌انداز کنید، بهتر است دست از این پرداخت‌ها بکشید و خود را از مشکلات مالی دور کنید.

 

3. با پول قرض‌کردن زندگی نمی‌کنند

استفاده از اعتبار یا وام برای خرید اقلام ضروری تا حدودی رایج شده است. با این‌که بسیاری به استفاده از این روش برای خرید وسایل، خواروبار و دیگر مایحتاج‌شان روی بیاورند، اما این یک توصیهٔ مالی عاقلانه نیست و افرادی که هوش مالی بالایی دارند هیچ‌وقت این اشتباه را نمی‌کنند. در برخی موارد، استفاده از اعتبار می‌‌تواند به این معنا باشد که شما بیش از درآمدتان خرج خواهید کرد.

 

4. ماشین جدید نمی‌خرند

سالانه میلیون‌ها خودروی جدید فروخته می‌شود و تعداد کمی از خریداران می‌توانند پولِ ماشین را نقدی پرداخت کنند. بااین‌حال، ناتوانی در پرداخت نقدی پول خودروی جدید، به معنای عدم توانایی خرید خودرو است. همچنین پول قرض گرفتن برای خرید خودرو و پرداخت قسطی هزینه‌های خودرو کاری عاقلانه نیست. بدتر از آن، بسیاری از مردم دو یا سه سال یک بار اتومبیل خود را عوض می‌کنند و در هر صورت این معامله‌ها تنها ضرر است.

 

5. حتماً فکری برای بازنشستگی خود می‌کنند

اگر پول خود را در بازارها یا از طریق سایر سرمایه‌گذاری‌های مولد درآمد به کار نگیرید، آن‌وقت شاید نتوانید هیچ‌گاه بازنشسته بشوید. اگر شغلی ندارید که بیمه داشته باشد، بهتر است حتماً در حساب‌های بازنشستگی پس‌‌اندازی داشته باشید. همچنین کسانی که هوش مالی بالایی دارند حتماً با یک مشاور مالی مشورت می‌کنند تا درصورت امکان اهداف مالی خود را تغییر دهند. 

 

6. برنامه دارند

آیندهٔ مالی شما به حوادثی وابسته است که امروز رخ می‌دهد. مردم ساعت‌های بی‌شماری را صرف تماشای تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی می‌‌کنند اما حاضر نیستند در هفته دو ساعت از وقتِ خود را به امور مالی اختصاص دهند. باید بدانید که این مسیر شما را به کجا می‌رساند. بنابراین کسانی که هوش مالی بالایی دارند، برنامه‌ریزی مالی را در اولویت قرار می‌دهند.
مغز، برنامه‌ریزی، هوش مالی و کتاب

کتاب‌هایی برای افزایش (آموزش) هوش مالی

اگر می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید باید حتماً هوش مالی خود را تقویت کنید، اما باید به شما بگوییم با این‌که یادگیری هوش مالی بسیار ساده است اما نیاز به صبر و حوصله و نظم دارد. خوشبختانه یادگیری هوش مالی امکان‌پذیر است و یکی از راه‌های مهم یادگیری هوش مالی مطالعه کتاب‌های مرتبط با آن است تا بتوانید دربارهٔ مهارت‌ها و مؤلفه‌های هوش مالی بیشتر بدانید. کتاب‌های زیر به شما کمک می‌کنند یک نمای کلی از هوش مالی به‌دست بیاورید و به شما امکان می‌دهند بفهمید که چگونه می‌توانید وضعیت مالی خود را با کمک هوش مالی بهبود ببخشید.

 

 

آنچه نمی‌خواهند درباره پول بدانید

کتاب آنچه نمی‌خواهند دربارهٔ پول بدانید اثر کلر برت روزنامه‌نگار، مجری، مفسر مالی و ویراستارِ مجلهٔ فایننشال تایمز است. او در این کتاب از رابطهٔ عاطفی ما با پول صحبت کرده است و به شما نشان می دهد چگونه به قلب شکل‌گیری عادات مالی خود نفوذ کنید و با هفت راه قدرتمند و درعین‌حال ساده و آسان، پول‌های خود را مدیریت کنید. اگر دائم تلاش می‌کنید پول پس‌انداز کنید اما نمی‌توانید، اگر نمی‌دانید اصلاً پس‌انداز کردن را از کجا شروع کنید و یا هیچ چیزی دربارهٔ پول نمی‌دانید این کتاب بسیار کاربردی خواهد بود و نویسنده به شما همه چیز را دربارهٔ پول و موفقیت مالی در این کتاب می‌آموزد.

آنچه نمی خواهند درباره پول بدانید
عنوان کتاب:
آنچه نمی خواهند درباره پول بدانید
ناشر:
مون
نویسنده:
کلر برت
قیمت:
125,100 تومان
1,390,000

سرمایه‌گذار هوشمند

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند اثر بنیامین گراهام یکی از معروف‌ترین فعالان بورس در دههٔ 60 میلادی است. نام بنیامین گراهام در تاریخ بورس نیویورک به ثبت رسیده است و بنیامین گراهام در دوران پس از رکود جنگ جهانی دوم یکی از تأثیرگذارترین و امیددهندگان اقتصادی در‌آمریکا بود و روش‌هایش به نام نظریهٔ گراهام معروف است. کتاب سرمایه‌گذار هوشمند در سال 1949 منتشر شد و بنیامین گراهام در این کتاب از چگونگی استفادهٔ موفقیت‌آمیز از سرمایه‌گذاری ارزشی در بازار سهام صحبت کرده است؛ سرمایه‌گذاری ارزشی رویکردی است که گراهام در سال 1928 در مدرسهٔ بازرگانی کلمبیا آن را تدریس می‌کرد. وارن بافت معروف‌ترین سرمایه‌گذار آمریکایی نیز در 20 سالگی این کتاب را خواند و با کمک همین کتاب شروع به ساختن سبد سرمایه‌گذاری خود کرد.

از نظر تاریخی این کتاب، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها در زمینهٔ سرمایه‌گذاری بوده و به‌عنوان میراث باارزش گراهام از آن یاد می‌شود.

سرمایه گذار هوشمند
عنوان کتاب:
سرمایه گذار هوشمند
ناشر:
چالش
نویسنده:
بنیامین گراهام
قیمت:
220,000 تومان

پدر پولدار، پدر بی‌پول

کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول، اثر رابرت تورو کیوساکی سرمایه‌گذار و نویسندهٔ ژاپنی-آمریکایی است. کیوساکی این کتاب را با کمک مجموعه‌ای از تمثیل‌ها و ظاهراً براساس زندگی خودش نوشته است. عنوان «پدر پولدار» اشاره به پدر صمیمی‌ترین دوستش دارد که برای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری هوشمند به ثروت زیادی رسیده بود، درحالی‌که ظاهراً «پدر بی‌پول» پدرِ خود کیوساکی است که به‌گفتهٔ خودش تمام زندگی سخت کار کرده اما هیچ‌گاه نتوانست به امنیت مالی برسد. او در این کتاب از اهمیت سواد مالی و آموزش مالی، استقلال مالی و ایجاد ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها و املاک و مستغلات می‌گوید و به شما راه‌اندازی و مالکیت مشاغل را یاد می‌دهد و همچنین به شما نشان می‌دهد چطور به آسانی هوش مالی خود را افزایش دهید. 

پدر پولدار پدر بی پول
عنوان کتاب:
پدر پولدار پدر بی پول
ناشر:
آرایان
نویسنده:
رابرت تورو کیوساکی
قیمت:
175,500 تومان
1,950,000

کلیات علم اقتصاد

کتاب کلیات علم اقتصاد اثر دارون عجم اغلو استاد تمام کرسی الیزابت و جیمز کیلیان در دانشکدهٔ اقتصاد مؤسسه فناوری ماساچوست اِم‌آی‌تی است که تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینهٔ اقتصاد نوشته است. علم اقتصاد چنان شگفت‌انگیز است که دارون عجم اغلو را واداشت کتاب علم اقتصاد را با همکاری دو تن از اقتصاددان‌های بزرگ دنیا بنویسد و سادگی انگاره‌های اقتصادی و قدرت فوق‌العادهٔ آن‌ها را به زبانی ساده برای همهٔ مردم دنیا توضیح دهد. نویسندگان در این کتاب به تحلیل اقتصادی و شناسایی سه‌انگارهٔ کلیدی می‌پردازند که در کانون رویکرد اقتصادی برای فهم رفتار بشر قرار دارند و به آن‌ها بهینه‌یابی، تعادل و روش تجربی می‌گویند. 

کلیات علم اقتصاد
عنوان کتاب:
کلیات علم اقتصاد
ناشر:
روزنه
نویسنده:
دارون عجم اغلو
قیمت:
990,000 تومان
11,000,000

فقر احمق می‌کند

به‌نظرتان چرا افراد موفق کارها را در آخرین لحظه انجام می‌دهند؟ یا چرا فقر ادامه دارد؟ یا این‌که چرا افراد درونگرا نمی‌توانند دوست پیدا کنند؟ بله این‌ها شاید سؤالاتی نامرتبط به‌نظر بیایند اما نویسندگان کتاب فقر احمق می‌کند معتقدند که تمام این‌ها به‌خاطر کمیابی است. کتاب فقر احمق می‌کند اثر سندهیل مولاینیتن اقتصاددان رفتاری و الدار شفیر روان‌شناس است و اولین‌بار در سال 2013 منتشر شد. نویسندگان در این کتاب جنجالی از نقش فقر و کمیابی و تأثیرات آن بر زندگی، جامعه و فرهنگ صحبت کرده‌اند و به خوانندگان نشان می‌دهند چگونه افراد و گروه‌های مردم می‌توانند کمیابی را برای دستیابی به موفقیت و رضایت مدیریت کنند. آن‌ها در این کتاب دو مفهوم مهم یعنی زمان و پول را به خوانندگان معرفی می‌کنند و معتقدند که مدیریت زمان و پول به افراد کمک می‌کنند در زندگی خود به موفقیت برسند. 
فقر احمق میکند
عنوان کتاب:
فقر احمق میکند
ناشر:
ترجمان علوم انسانی
نویسنده:
سندهیل مولاینیتن
قیمت:
178,200 تومان
1,980,000

بازی بلند مدت

کتاب بازی بلند مدت اثر دوری کلارک متفکر حوزهٔ کسب‌وکار، سخنران و استاد دانشگاه دوک است. فکرِ نوشتن این کتاب و ایدهٔ بازی بلند مدت در دوران کرونا به ذهن این متفکر خطور کرد، زمانی که داشت با خود فکر می‌کرد آیا برنامه‌ریزی بلند مدت هنوز هم کارساز است یا خیر؟ دوری کلارک بدین نتیجه رسید که همهٔ ما بیش‌ازحد در حال تقلا هستیم و اغلب شتاب‌زده و سردرگم در زندگی به پیش می‌رویم اما باید یک جایی توقف کنیم و خود را از این چرخهٔ بی‌پایان خلاص کنیم. او در کتاب بازی بلند مدت اصول و چهارچوب‌های منحصربه‌فردی را به همراه داستان‌هایی الهام‌بخش از زندگی و حرفهٔ خود و دیگران بیان می‌کند که می‌توانید با کمک آن‌ها بسته به شرایط خود، برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر از کار و زندگی‌تان بیشتر می‌خواهید و دوست دارید بتوانید زندگی خود را تغییر دهید و برنامه‌های بلند مدت مالی یا غیرمالی بریزید، این کتاب برای شماست.

بازی بلند مدت
عنوان کتاب:
بازی بلند مدت
ناشر:
میلکان
نویسنده:
دوری کلارک
قیمت:
175,500 تومان
1,950,000

رونق در هر وضعیت اقتصادی

کسب‌وکارها ممکن است دچار رکود شوند یا کلاً متوقف شوند و از هم بپاشند و این اتفاق طوری می‌افتد که حتی مالکان یا مدیران کسب‌وکار متوجهٔ این موضوع نیستند. کتاب رونق در هر وضعیت اقتصادی اثر جِی آبراهام مدیر مؤسس شرکت آبراهام است. او قصد دارد در این کتاب به کارآفرینان و مدیران اجرایی کمک کند تا هوش مالی خود را توسعه دهند و به کمک آن کسب‌وکارشان را نجات دهند و 9 راهکار برای سوددهی و زیاد و پایدار در کسب‌وکار نیز در این کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است تا بتوانید در کنار رشد و شکوفایی، به بقای کسب‌وکار خود کمک کنید. شما می‌توانید با کمک این کتاب پتانسیل واقعی کسب‌وکارتان را تشخیص دهید و در نتیجه از رکود و توقف رهایی یابید و به سطح جدیدی از سودآوری و موفقیت برسید. 
رونق در هر وضعیت اقتصادی
عنوان کتاب:
رونق در هر وضعیت اقتصادی
ناشر:
نگاه نوین
نویسنده:
جی آبراهام
قیمت:
123,300 تومان
1,370,000

بده و بستان

همه می‌دانند که سخت‌کوشی، شانس و استعداد در زندگی حرفه‌ای ما بسیار نقش دارند. آدام گرنت یکی از نویسندگان و سخنران محبوب همایش جهانی تِد تاک است. کتاب بده و بستان اولین کتاب این نویسنده است و او پس از انتشار همین کتاب به شهرت رسید و پرفروش‌ترین نویسندهٔ نیویورک تایمز شد. او در کتاب بده و بستان از اهمیت عامل دیگری در زندگی حرفه‌ای صحبت کرده است. او با نوشتن این کتاب درک اساسی مردم از چرایی موفقیت و موفق‌شدن را تغییر داد و مدل جدیدی برای داشتن رابطه با همکاران، مشتریان و رقبا ارائه داد. گرنت با استفاده از تحقیقات پیشرفتهٔ خود به‌عنوان استاد مدرسهٔ بازرگانی وارتون و همچنین داستان‌های موفقیت‌آمیز از هالیوود و تاریخ، نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با درستکاری و صداقت نیز به موفقیت برسند.  

بده و بستان
عنوان کتاب:
بده و بستان
ناشر:
نوین
نویسنده:
آدام گرنت
قیمت:
189,000 تومان
2,100,000

بازی نامحدود

چگونه می‌توان در بازی‌ای بی‌پایان برنده شد؟ بازی‌های نامحدود مانند فوتبال یا شطرنج، بازیکنان مشخص، قوانین ثابت و نقطه پایانی واضح دارند. برنده و بازنده به‌راحتی شناسایی می‌شوند. بازی‌های نامحدود، بازی‌هایی بدون خط پایان مانند تجارت و سیاست، یا حتی خود زندگی، بازیکنانی دارند که می‌آیند و می‌آورند. قوانین یک بازی محدود را می‌توان تغییر داد درحالی‌که یک بازی نامحدود هیچ نقطهٔ پایانی ندارد، هیچ برنده یا بازنده‌ای وجود ندارد فقط گاهی برخی جلو می‌افتند و برخی عقب می‌مانند. اما سؤال این است ما چگونه در این بازی موفق شویم؟ سایمون سینک معلم و رهبر سازمانی در کتاب بازی نامحدود چارچوبی برای رهبری بازی نامحدود ارائه می‌دهد. او معتقد است کسانی که بتوانند بازی نامحدود را بازی کنند، افرادی قوی‌تر، نوآورتر و الهام‌بخش‌تر خواهند بود و می‌توانند آیندهٔ خود را بسازند.

 

بازی نامحدود
عنوان کتاب:
بازی نامحدود
ناشر:
آموخته
نویسنده:
سایمون سینک
قیمت:
201,600 تومان
2,240,000

هوش مالی را از سنین پایین، به بچه‌هایتان بیاموزید.

دانستن این‌که چطور می‌توانید پول خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنید یک مهارت حیاتی در زندگی است که می‌تواند عمیقاً بر امنیت مالی فرد تأثیر بگذارد. طبق مطالعات اخیر سایت فوربز، تنها 30 درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی ایالات متحده کلاس‌های مدیریت مالی را گذرانده‌‌اند و کارشناسان بسیار تأکید دارند که آموزش زودهنگام مسائل مالی به کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. یکی از بهترین کتاب‌ها برای آموزش هوش و مدیریت مالی به کودکان و نوجوانان کتاب زیر است:

دختر نوجوانی که دلار در دست گرفته است

حرف‌هایی با دخترم دربارهٔ اقتصاد

یانیس واروفاکیس اقتصاددان، سیاستمدار و وزیر سابق دارایی یونان است. او در سال 2015 در زمان نخست‌وزیری الکسیس سیپراس وزیر دارایی یونان بود و مذاکرات با طلبکاران دولت در طول بحران اقتصادی را برعهده داشت و تصمیماتی که گرفت بسیار در سرنوشت یونان تأثیر گذاشت. او کتاب حرف‌هایی با دخترم دربارهٔ اقتصاد را نوشت تا بتواند به دختر نوجوانش اقتصاد را به زبانی ساده و قابل‌فهم بیاموزد. واروفاکیس در این کتاب با کمک دانش و تجربه‌اش به عنوان یک اقتصاددان مشهور مبانی اقتصاد، سیاست، تجارت و فساد اقتصادی جهانی را برای دخترش و البته درواقع برای تمام نوجوانان توضیح داده است. او در این کتاب می‌گوید که اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه به عده‌ای سود می‌رساند و برخی دیگر را فقیر می‌کند.

حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد
عنوان کتاب:
حرف هایی با دخترم درباره اقتصاد
ناشر:
بان
نویسنده:
یانیس واروفاکیس
قیمت:
139,500 تومان
1,550,000
بهترین کتاب‌ها برای مدیریت مالی را با تخفیف ویژه از سی‌بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
با هوش مالی، امنیت مالی خواهید داشت

ایجاد هوش مالی مستلزم ترکیبی از دانش، مهارت و نگرش صحیح است. با دنبال‌کردن مراحل ذکر شده و مطالعهٔ کتاب‌هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم می‌توانید هوش مالی و مدیریت پول را یاد بگیرید و در بلندمدت به ثبات و امنیت مالی برسید. به یاد داشته باشید که رسیدن به هوش مالی کمی زمان‌بر است و باید به‌طور منظم آن را تمرین کنید تا بتوانید به نتایجی مطلوب برسید.

شما برای مدیریت مالی خود دست به چه کارهایی می‌زنید؟ آیا هیچ‌کدام از راه‌کارهای این مقاله را امتحان کرده‌اید و از آن‌ها نتیجه گرفته‌اید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

موفقیت و کسب و کار روش‌های افزایش سرعت یادگیری
علی فروزنده
23 دقیقه

یادگیری فرایندی طبیعی است. البته بعضی افراد آگاهانه‌تر از دیگران این فرایند را طی می‌کنند اما چرا این مسئله اهمیت دارد؟ چرا باید یادگیرنده‌ای مؤثر شویم؟ و چطور می‌توانیم سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار همه‌چیز دربارهٔ سواد مالی
الناز آذری
20 دقیقه

بانکداری، بودجه‌بندی، پس‌انداز، اعتبار، بدهی و سرمایه‌گذاری ستون‌هایی هستند که از اکثر تصمیمات مالی که در زندگی می‌گیرید، حمایت می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راه‌های غلبه بر تنبلی
علی فروزنده
25 دقیقه

امروزه در جوامع مختلف مردم سخت کار کردن و سخت‌کوشی را ارزشمند می‌دانند برای همین اگر کسی بشنود که تنبل است حس می‌کند به او توهین بزرگی کرده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور هر چه می‌خواهیم یاد بگیریم
شادی صارمی
22 دقیقه

چند لحظه فکر کنید، چرا در زندگی هنوز به چیزی که می‌خواسته‌اید نرسیده‌اید؟ یکی از دلایل اصلی این است که هنوز چیزهایی هست که باید یاد بگیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه به موفقیت شغلی برسیم
یسنا پارسی
24 دقیقه

همه آرزوی داشتن یک شغل بسیار موفق را دارند که از آن لذت ببرند و بتوانند به واسطۀ این شغل زندگی خوبی داشته باشند. با این‌حال بسیاری از ما در مورد موفقیت شغلی کوتاه می‌آییم و به مشاغلی راضی می‌شویم که از انجام آن‌ها لذت نمی‌بریم یا درآمد کمی برایمان دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار مذاکره چیست و چگونه مذاکره را شروع کنیم؟
شادی صارمی
22 دقیقه

بسیاری از مردم از مذاکره می‌ترسند و حتی متوجه نشده‌اند که مذاکره بخشی از زندگی روزانۀ همۀ ماست.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار نکاتی که دربارۀ هوش هیجانی نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
22 دقیقه

آیا تابه‌حال به احساسات خود فکر کرده‌اید؟ مثلا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که ما انسان‌ها چگونه احساسات را درک، ارزیابی، ابراز و کنترل می‌کنیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر
شادی صارمی
21 دقیقه

توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. ارتباط داشتن همان انتقال اطلاعات برای ایجاد درک بیشتر است. با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباطات شکلی جدید به خود گرفته است و حتی ارتباط داشتن در شرایط رسمی نیز حالتی عادی‌تر پیدا کرده است.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راهکارهای مدیریت زمان
علی فروزنده
20 دقیقه

حس می‌کنید که در طول روز به قدر کافی زمان ندارید تا به همۀ کارهایتان برسید؟ توماس ادیسون می‌گوید: «زمان در واقع تنها سرمایه‌ای است که هر انسانی در اختیار دارد و فکر می‌کند کمترین هزینه را برای هدر دادن آن می‌پردازد.»

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چند راهکار عملی برای تقویت فن بیان
بامداد برزویه
14 دقیقه

شاید وقتی کلمۀ فن بیان به گوشتان می‌خورد به یاد سخنرانی‌های تخصصی بیفتید و فکر کنید فن بیان فقط به درد سخنران‌ها و مجریان تلویزیون و بازیگران می‌خورد اما سخت در اشتباه هستید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه انگیزه پیدا کنیم
علی فروزنده
25 دقیقه

کارهای معوقۀ زیادی برای انجام دارید اما نمی‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، به روز تحویل پروژه نزدیک می‌شوید اما تمرکز و انسجام فکری ندارید و می‌ترسید فرصت را از دست بدهید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور برنامه‌ریزی کنیم و چگونه به آن عمل کنیم؟
یسنا پارسی
16 دقیقه

برنامه‌ریزی به خودی خود ما را به موفقیت نمی‌رساند. این عمل‌کردن به برنامه‌ریزی است که می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری کند. بسیاری از ما که تجربۀ برنامه‌ریزی و عمل‌نکردن به آن را داریم با شنیدن «برنامه‌ریزی» پا به فرار می‌گذاریم.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.