چطور برنامه‌ریزی کنیم و چگونه به آن عمل کنیم؟

یسنا پارسی
یسنا پارسی
16 دقیقه
موفقیت و کسب و کار
چطور برنامه‌ریزی کنیم و چگونه به آن عمل کنیم؟
یسنا پارسی
یسنا پارسی
16 دقیقه
358
1
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

مدام برنامه‌ریزی می‌کنید ولی به آن عمل نمی‌کنید؟ از این‌که کارهایتان روی هم تلنبار می‌شود خسته شده‌اید؟ آیا تا به‌حال برای خود هدفی تعیین کرده‌اید؟ مثلاً رسیدن به تناسب اندام یا پی گرفتن یک رژیم غذایی و سپس نتوانسته‌اید به این برنامه‌ها پایبند باشید؟ پس این مقاله را تا به انتها بخوانید.

در این مقاله به مرور این موضوعات می‌پردازیم:

• چرا به برنامه‌ریزی نیاز داریم؟
• اصول برنامه‌ریزی مؤثر چیست؟
• برنامه‌ریزی روزانه به چه درد می‌خورد؟
• افراد موفق چگونه برنامه‌ریزی می‌کنند؟
• انواع برنامه‌ریزی‌های کاربردی
• معرفی بهترین کتاب‌های برنامه‌ریزی شخصی و مالی
• چرا به برنامه‌ریزی‌هایمان عمل نمی‌کنیم؟
• برنامه‌ریزی برای کودکان
• نظرتان در مورد برنامه‌ریزی چیست؟

برنامه‌ریزی به خودی خود ما را به موفقیت نمی‌رساند. این عمل‌کردن به آن است که می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهدافمان یاری کند. بسیاری از ما که تجربۀ برنامه‌ریزی و عمل‌نکردن به آن را داریم با شنیدن این کلمه پا به فرار می‌گذاریم. اگر قبلاً برنامه‌ریزی کردید و موفق نشدید، یک‌بار دیگر تلاش کنید! این بار به شکلی موثر. در این مقاله به این می‌پردازیم که چطور درست برنامه بریزید، چطور به برنامه‌ریزی‌هایمان عمل کنیم و چه کتاب‌هایی بخوانیم تا در این راه به ما کمک کنند. و در انتها برای شما که برنامه‌ریزی برایتان سخت است، چند راهکار عملی داریم.
برای شما که برنامه‌ریزی برایتان سخت است، چند راهکار عملی داریم

چرا به برنامه‌ریزی نیاز داریم؟

برنامه‌ریزی فرآیندی است که در آن تصمیم می‌گیریم چه کاری، چه زمانی،‌ در کجا، چگونه و توسط چه کسی انجام شود. برای ریختن برنامهٔ شخصی می‌توانیم هدف‌مان را از قبل تعیین کنیم و مشخص کنیم چگونه باید به این هدف برسیم. برنامه‌ریزی و ارزیابی برای سازما‌ن‌ها و افراد اهمیت ویژه‌ای دارد. 

شرکت‌ها برای ترسیم آینده برنامه‌ می‌ریزند، مدیر شرکت از همین طریق اهداف کل سازمان و در پرتو آن، اهداف مختلف بخش‌های دیگر را تعیین می‌کند. برنامه‌ریزی شخصی یعنی تفکر در مورد آینده، تصمیم‌گیری برای رسیدن به هدف و درنظرگرفتن مراحلی که با آن‌ها بتوانید به اهداف خود برسید. تعیین اهداف چه در برنامه‌ریزی شخصی و چه سازمانی بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی محسوب می‌شود. برای ریختن برنامه‌‌ای مؤثر باید کمی تأمل کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید و آن‌ها را بنویسید تا بعداً بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید. یادتان نرود اهداف‌تان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

خاص باشند؛
برای شما دست‌یافتنی باشند؛
واقعی باشند نه خیالی؛
و بتوانید در زمانی خاص به این اهداف دست یابید. 

مثلاً اگر می‌خواهید در سال آینده خانه‌ای جدید بخرید باید اهدافی تعیین کنید که به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. می‌توانید با گذشت زمان برنامۀ شخصی‌تان را به‌روز کنید. زمانی که یک هدف تکمیل شد می‌توانید برنامۀ جدیدی بریزید و هدف جدیدی برای خودتان تعیین کنید تا همیشه با انگیزه بمانید.

 

اصول برنامه‌ریزی موثر چیست؟

بسیاری از مردم هیچ ایده‌ای ندارند که چطور باید برای آیندۀ خود برنامه بریزند یا حتی علاقه‌ای به برنامه‌ریختن ندارند. آن‌ها حس می‌کنند که تغییر با چنان سرعتی صورت می‌گیرد که پیش از اجرای برنامه‌هایشان باید آن‌ها را کنار بگذارند. حتی برخی افراد آن‌قدر خود را موفق می‌بینند که حس می‌کنند نیازی به برنامه‌ریختن ندارند. اما برنامه‌ریزی چه شخصی باشد، چه سازمانی و چه فهرست کارهای روزانه، همیشه مزایایی خواهد داشت. شما فقط باید اصول درست برنامه‌ریختن را بلد باشید تا بتوانید آن‌ را در کوتاه مدت یا بلند مدت به راحتی عملی کنید. روتین‌های روزانه، امور مالی، شخصی، سازمانی و غیره با یک برنامه‌ریزی درست و رعایت این اصول به راحتی قابل کنترل خواهد بود:

ابتدا باید آنچه را قرار است انجام شود شخص کنید. از خودتان بپرسید اگر به جایی که می‌خواستید نرسیدید پس الان دقیقاً کجای زندگی قرار دارید؟
برای رسیدن به هدف زمان مشخصی را تعیین کنید.
راه‌های ممکن برای رسیدن به هدف خود را بنویسید.
فعالیت‌هایتان برای رسیدن به هدف را اولویت‌بندی کنید.
برنامه‌هایتان باید ساده و انعطاف‌پذیر باشند.
برنامه‌تان را ارزیابی کنید. حداقل یک بار در ماه پیشرفت خود را پیگیری کنید.
برنامه‌ای واقع‌بینانه بریزید و از خود انتظار بیهوده نداشته باشید.
به برنامه‌‎ریزی به صورت همه یا هیچ نگاه نکنید. قرار نیست برنامه‌ریزی سیاه یا سفید باشد.
مهم است که بدانید برنامه‌تان در کجا موفقیت‌آمیز بوده است. اگر در جایی موفق نبوده‌اید همین را هدف برنامۀ بعدی خود قرار دهید و آن‌قدر ادامه دهید تا به موفقیت برسید.

یادتان نرود یک برنامۀ درست می‌تواند شما را به مسیر درست شغلی هدایت کند، باعث می‌شود فرصت‌ها را از دست ندهید، زندگی‌تان را متعادل می‌کند و حتی با یک برنامۀ درست می‌توانید به راحتی آمادۀ بازنشستگی شوید. مردم بدون برنامه‌ریزی بیش از حد در زمان حال غرق شده و از آينده غافل می‌شوند.

کلمهٔ PLAN برای نشان دادن برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی قطعاً مهم است چون به شما کمک می‌کند در مسیر درست حرکت کنید و طی مسیر غافلگیر نشوید. با برنامه‌‌ریختن می‌توانید به طور واضح و مشخص تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید تا تأثیری بر زندگی و جامعه داشته باشید. 

 

برنامه‌ریزی روزانه به چه درد می‌خورد؟

شما هم حس می‌کنید زمان به سرعت می‌گذرد انگار که دارد پرواز می‌کند؟ اگر می‌خواهید زمان باارزش‌تان را در روز با دیدن تلویزیون و انجام کارهای جزئی و بی‌اهمیت هدر ندهید و به وظایف اصلی و مهم خود برسید و آن‌ها را پشت گوش نیندازید باید یک برنامۀ روزانه بریزید.

برنامهٔ روزانه به شما کمک می‌کند تا زمان خود را مدیریت کنید و به تمام کارهایی که دوست دارید در طول روز انجام دهید برسید. برنامهٔ روزانه نیاز به تمرین و تعهد دارد تا کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.

برنامه‌ٔ روزانه باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. یادتان نرود بهره‌وری در خانه نیز به اندازۀ محل کار مهم است. با برنامه‌ریزی درست به شستن لباس‌ها، تمیزکردن خانه، آشپزی و بسیاری از کارهای دیگر خود می‌رسید. 

برنامه‌ٔ روزانه استرس شما را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اگر یک فهرست روزانۀ انعطاف‌پذیر داشته باشید می‌توانید کارهایتان را به آرامی و بدون نگرانی از دست دادن چیزی یا دیر رسیدن پیش ببرید و کارهایتان دیگر لحظۀ آخری نخواهد بود.

 

افراد موفق چگونه برنامه‌ریزی می‌کنند؟

آیا تابه‌حال به افراد موفق غبطه خورده‌اید یا از خود پرسیده‌اید که چطور موفق می‌شوند یا برنامه‌ می‌ریزند؟ مسلماً اداره‌کردن چند شرکت بزرگ یا نوشتن یک رمان بلند نمی‌تواند به سادگی اتفاق بیفتد. حقیقت این است که این افراد موفق به راحتی می‌دانند که چگونه برنامه‌های موفق بریزند تا به اهداف‌شان برسند. افراد بسیار موفق منتظر نتایج مطلوب نمی‌مانند و بسیار امیدوارند. موفقیت برای این افراد هرگز تصادفی نیست. آن‌ها می‌دانند که برنامه‌ریزی و هماهنگ‌کردن زمان با اهداف‌شان بسیار مهم است.

باراک اوباما، یکی از رؤسای جمهور آمریکا، همیشه کت و شلوار آبی یا خاکستری می‌پوشید. زاکربرگ همیشه یک پیراهن ساده با یک شلوار جین می‌پوشد. تابه‌حال به لباس استیو جابز دقت کرده‌اید؟ او همیشه یک شلوار جین و یک پیراهن یقه اسکی سیاه می‌پوشید. کمد لباس افراد بسیار موفق خیلی ساده است چون باعث می‌شود هر صبح انرژی زیادی را صرف انتخاب لباس نکنند.

افراد موفق برنامه‌های منظم صبحگاهی دارند. آن‌ها فعالیت‌های صبحگاهی‌شان مثل مدیتیشن، مطالعه، ورزش و غیره را در همان اول صبح اولویت‌بندی می‌کنند و صبح‌شان را با یک صبحانۀ مغذی شروع می‌کنند.
افراد موفق از شب قبل شروع می‌کنند و برای فردا صبح آماده می‌شوند. دستگاه‌های الکترونیک را از خود دور می‌کنند، مدیتیشن می‌کنند و برای روز بعد آماده می‌شوند. همین باعث می‌شود تا صبح بدون استرس از خواب بیدار شوند چون برای یک روز پُربار برنامه‌ریخته‌اند.

اغلب افراد موفق از یک روش خاص برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند. زمانی که بیل گیتس مدیر کمپانی مایکروسافت بود در هفته دو بار به خودش زمانی را اختصاص می‌داد. او طی این دو روز با هیچ‌کس ملاقات نمی‌کرد و وقتش را به خواندن مقالاتی دربارۀ مایکروسافت اختصاص می‌داد تا به ایده‌های جدید برسد.

افراد موفق می‌دانند اگر پروژه‌هایشان را اولویت‌بندی نکنند تحت تأثیر برنامه‌های دیگران قرار می‌گیرند. آن‌ها اولویت‌هایشان را به‌طور واضح مشخص می‌کنند و عادت «نه‌ گفتن» را در خودشان تقویت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی درخواست‌هایی را که با برنامه‌هایشان مطابقت ندارد رد کنند. اثربخشی برای آن‌ها بر کارایی برتری دارد. انجام کارهای درست برایشان مهم‌تر از انجام کارهای بیشتر است.

یک تقویم و افرادی که سعی دارند بر روی آن برنامه بریزند

انواع برنامه‌های کاربردی

برنامه‌ریزی انواع مختلف دارد. شما برای هر کاری می‌توانید برنامه بریزید و درواقع محدودیتی برای برنامه‌ریختن ندارید. برنامه‌ریزی می‌تواند کوتاه‌مدت، بلند‌مدت، میان‌مدت، استراتژیک، تاکتیکی، عملیاتی، روزانه یا یک‌بار مصرف باشد.

برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت زمانی کاربرد دارد که بخواهید در بازۀ زمانی کوتاه به هدف خاصی برسید. مثلاً قبولی در امتحانات پایان ترم یا خرید یک وسیلۀ کوچک می‌تواند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت محسوب شود. این نوع برنامه ساده است، نیاز به منابع زیادی ندارد و انعطاف‌پذیر و سازگار است.

برنامه‌ریزی بلندمدت مربوط به برنامه‌هایی است که بازۀ طولانی‌تری نیاز دارد و کلی‌تر و آینده‌نگرانه‌تر است. مثلاً خرید یک خانه، بازنشستگی، خرید ماشین یا حتی مهاجرت در این دسته قرار می‌گیرند. شما باید زمان کافی برای تدوین و اجرای برنامه‌ریزی بلند‌مدت داشته باشید و گاهی ممکن است با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مواجه شوید. اگر برنامه‌هایتان مثل بازنشستگی، پیداکردن شغل و خرید وسایل بزرگ بلندمدت نباشد یا اگر مثل قبول‌شدن در امتحان کوتاه‌مدت نباشد در دستهٔ برنامه‌های میان‌مدت جای می‌گیرد. مدت برنامه‌ٔ میان‌مدت معمولاً ۱۰ تا ۱۲ هفته است. اگر در اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت به مشکل خورده‌اید، با برنامه‌ٔ میان‌مدت می‌توانید به راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات برسید.

برنامه‌ریزی استراتژیکی معمولاً در بالاترین سطح شرکت و سازمان‌ها به کار می‌رود و یک فعالیت کاملاً رسمی است که با آن برنامه‌ها را در چهارچوب مشخصی تعریف می‌کنند. 

برنامه‌ریزی تاکتیکی جزئی از برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌ها و سازمان‌هاست. در برنامهٔ تاکتیکی معمولاً اهداف کوتاه‌مدت را تعریف می‌کنند و طی یک سال این اهداف را به سرانجام می‌رسانند. مثلاً برنامه‌ریزی و اجرای یک کمپین، برنامهٔ تاکتیکی محسوب می‌شود.

برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرای برنامه‌‌های تاکتیکی به‌کار می‌رود. تمام اهداف باید در فهرستی نوشته شود و به‌صورت مداوم و روزانه به اجرا در بیاید.

برنامه‌ریزی روزانه ترسیم فعالیت‌های روزانۀ یک فرد است. مثلاً نوشتن فهرستی از کارها، تصمیم‌گیری در مورد مقدار هزینه، انجام کارها و سایر مسائل که هر روز انجام می‌دهید، برنامه‌ٔ روزانه است و اغلب کارهای فهرست در طول همان روز به انجام می‌رسد.

برنامه‌ریزی یک بار مصرف به عنوان یک طرح خاص نیز شناخته می‌شود. این برنامه‌ معمولاً برای دستیابی به یک هدف تجاری منحصربه‌فرد است و تنها یک‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به محض تکمیل پروژه یا کار این برنامه‌ منسوخ می‌شود.

 

معرفی بهترین کتاب‌های برنامه‌ریزی شخصی و مالی

در ادامه چهار کتاب را به شما معرفی می‌کنیم که در زمینۀ برنامه‌ریزی شخصی، شغلی و مالی می‌‌توانند برایتان مفید باشند.

 

1. برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال اثر رایدر کارول

حتماً بارها خیلی راه‌ها را امتحان کرده‌اید تا بتوانید زندگی‌تان را سر‌و‌سامان دهید و به اهداف‌تان برسید. رایدر کارول نیز همه‌چیز را امتحان کرد اما هیچ‌چیز واقعاً او را به جایی که می‌خواست نرساند. اما کارول ناامید نشد، او روش سادۀ خود را با نام بولِت ژورنال اختراع کرد که فقط به قلم و کاغذ نیاز داشت. 

این روش هم مؤثر و هم آرامش‌بخش بود. او روش خود را با چند تن از دوستانش به اشتراک گذاشت و وقتی آن‌ها نیز از این روش نتیجه گرفتند اولین کتابش را با عنوان برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال منتشر کرد تا این روش ساده را به دیگران نیز معرفی کند. رایدر کارول کتاب برنامه‌ریزی به روشن بولت ژورنال را در سال 2018 منتشر کرد و روش بولت ژورنالش تبدیل به یک جنبش همه‌گیر و سراسری شد.

رایدر کارول در واقع با روش بولت ژورنال فهرست علاقه‌مندی‌ها، فهرست کارهای روزانه و یک دفتر خاطرات را با هم ترکیب کرد. با برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال می‌توانید گذشتۀ خود را ردیابی کنید. با استفاده از ابزاری ساده مثل یک قلم و کاغذ افکار و اهداف‌تان را به صورت واضح، جامع و سازمان یافته ثبت کنید. 

زمان حال را ساماندهی کنید. با اولویت‌بندی و به‌حداقل‌رساندن حجم کاری و رسیدگی به فهرست کارهای‌تان، به شیوه‌ای آگاهانه و سازنده‌تر، روزانه راحت‌تر به آرامش برسید. برای آینده‌تان برنامه بریزید. اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را مشخص و ارزیابی کنید، پروژه‌های پیچیده‌تر را ساده‌کنید و برنامه‌ریزی مؤثرتری داشته باشید تا زندگی خود را با معنا و هدف پیش ببرید.

رایدر با اختراع برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال، روش برنامه‌ریزی سنتی را تغییر داد تا به خواننده یاد بدهد چطور در لحظه زندگی کند. هدف رایدر کارول از اختراع روش بولت ژورنال این بود که آنچه در زندگی برایش مهم است را شناسایی کند و بر اساس آن هدف تعیین کند. با استفاده از روش کارول و تقسیم اهداف بلندمدت به گام‌های عملی کوچک، شما می‌توانید مسیری کوتاه و قابل‌دسترسی داشته باشید و به‌رغم سختی‌ها، بر اهداف خود متمرکز بمانید. رایدر کارول اکنون طراح محصولات دیجیتال است و با شرکت‌های معروف زیادی نظیر آدیداس و آمریکن اکسپرس همکاری داشته است.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال
عنوان کتاب:
برنامه ریزی به روش بولت ژورنال
ناشر:
کوله پشتی
نویسنده:
رایدر کارول
قیمت:
213,300 تومان
2,370,000

2. فرمول برنامه‌ریزی اثر دیمون زاهاریادس

هر روز کارهای روزانه‌تان را فهرست می‌کنید اما نمی‌توانید تا پایان روز آن‌ها را انجام دهید و در نتیجه به‌شدت ناامید شده‌اید. شاید حتی دوست دارید هر روز به‌موقع به کارها و مسئولیت‌هایتان در خانه و محل کار برسید اما نمی‌توانید و بابت همین بسیار دلسرد شده‌اید.

اگر چنین است این را بدانید که اصلاً تقصیر شما نیست و تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا فهرست کارهای روزانه‌شان را می‌نویسند و در پایان روز حتی یکی از آن کارها را هم به اتمام نمی‌رسانند و تنها سیاهه‌ای از کارهای ناتمام برایشان باقی می‌ماند. اگر دائماً لیست روزانه تهیه می‌کنید اما نمی‌توانید تمامش کنید حتماً اشکال کار از فهرست شماست اما خبر خوب این است که یک راه‌حل ساده وجود دارد.

نکته این‌جاست که باید از رویکردی استفاده کنید که به‌طور خاص برای همین کار طراحی شده باشد تا به شما کمک کند هر وظیفه و مسئولیتی که برعهده دارید را به موقع سازماندهی، مدیریت و رسیدگی کنید. دیمون زاهاریادس متخصص بهره‌وری است و کتاب فرمول برنامه‌ریزی را در سال 2016 به همین منظور منتشر کرد تا به خواننده کمک کند برنامه‌ای مناسب طراحی کند. 

زاهاریادس راهنمایی برای ایجاد فهرست‌های کاری نوشت، یک راهنمای ساده و مؤثر برای یادگیری استراتژی صحیح و افزایش بهره‌وری، که با اجرای آن کمتر استرس بگیرید و زمان آزاد بیشتری داشته باشید. این رویکرد را در کتاب فرمول برنامه‌ریزی به‌طور کامل توضیح داده است.

کتاب فرمول برنامه‌ریزی راهنمایی برای ایجاد یک سیستم مدیریت شخصی مؤثر است. طبق نظر نویسنده ایجاد فهرست کارها و مدیریت وظایف شخصی بسیار ساده‌تر از آن است که تصور می‌کنید. زاهاریادس در این کتاب ده سیستم محبوب برنامه‌ریزی، دستورالعمل گام‌به‌گام برای ایجاد لیست کامل برنامه‌ریزی و به آرامی پیش‌بُردن کارها را به اختصار توضیح داده و مزایا و معایب سیستم برنامه‌ریزی بر روی کاغذ را با فهرست آنلاین مقایسه کرده است. 

فرمول برنامه ریزی
عنوان کتاب:
فرمول برنامه ریزی
ناشر:
نوین
نویسنده:
دیمون زاهاریادس
قیمت:
103,500 تومان
1,150,000

3. کتاب کار برنامه‌ریزی مالی اثر اسماعیل علی‌نیا و فاطمه سه‌سلطانی

برنامه‌ریزی مالی یک رویکرد سیستماتیک است که به موجب آن یک فرد منابع مالی‌ خود یا سازمان را با استفاده از مدیریت صحیح امور مالی کنترل می‌کند تا به بهترین نحو به اهداف و مقاصد مالی خود دست یابد. با یک برنامه‌ریزی مالی درست می‌توانید تولید درآمد، هزینه، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنید. 

اهداف مالی و برنامه‌ریزی مالی می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. مثلاً پرداخت وام دانشجویی، خرید ماشین یا رهن و خرید خانه طی یک‌ ماه اتفاق نمیفتد و بازنشستگی یک هدف بلند‌مدت است. برای داشتن یک برنامه‌ریزی مالی باید وضعیت مالی را مشخص کنید، اهداف مالی‌ خود را توسعه دهید، مسیرهای مالی و جایگزین را مشخص کنید، برنامۀ مالی خود را ایجاد و اجرا کنید و حتماً هر از گاهی این برنامه را بررسی و بازنگری کنید. 

اسماعیل علی‌نیا و فاطمه سه‌سلطانی در کتاب برنامه‌ریزی مالی به همین مسائل مالی پرداخته‌اند. آن‌ها با روش‌های اثبات‌شده و تمرین‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا برنامۀ مالی خودتان را تنظیم کنید. در قدم اول با کمک این کتاب می‌توانید با برنامه‌ریزی مالی آشنا شوید و بدانید دقیقاً امروز کجا ایستاده‌اید، سپس اهداف مالی دست‌یافتنی برای خود تعیین کنید و قدم‌به‌قدم با کمک کتاب کار برنامه‌ریزی مالی به سمت موفقیت پیش بروید. 

با کمک کتاب کار برنامه‌ریزی مالی می‌توانید به راحتی جریان‌های نقدی خود را مدیریت کنید تا پول نتواند شما را مدیریت کند. نویسندگان در این کتاب شما را با موج تورم، معضلات اقتصادی و اجتماعی آشنا می‌کنند تا این مشکلات شما را از لحاظ مالی غافلگیر نکنند. با برنامه‌ریزی درست مالی می‌توانید بسیاری از مخارج خود نظیر خرید آپارتمان، تحصیل فرزندان، ازدواج، بیمه‌های درمان، عمر و بازنشستگی را کنترل کنید تا آیندۀ بهتری برای خودتان و فرزندان‌تان رقم بزنید.

کتاب کار برنامه ریزی مالی
عنوان کتاب:
کتاب کار برنامه ریزی مالی
ناشر:
فکر سبز
نویسنده:
اسماعیل علی نیا
قیمت:
49,500 تومان
550,000

4. برنامه‌ریزی بازاریابی اثر اریک داویس

مدتی است که بازاریابی شرکت دست شماست و عملکرد تیم تحت نظر استراتژی‌های بازاریابی محتوایی شما پیش می‌رود. حالا رئیس شما می‌خواهد یک برنامۀ بازاریابی بنویسید و ارائه دهید اما شما قبلاً چنین کاری انجام نداده‌اید و حتی نمی‌دانید از کجا شروع کنید. 

در قدم اول باید بدانید که طرح بازاریابی چیست؟ اریک داویس متخصص بازاریابی حرفه‌ای است که کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی را در سال 2014 منتشر کرد. طبق نظر اریک داویس، برنامه‌ریزی بازاریابی یک نقشۀ راه استراتژیک است که کسب‌و‌کارها برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دورۀ معین از آن استفاده می‌کنند. طرح‌های بازاریابی شامل استراتژی‌های مختلف بازاریابی می‌شود که همگی در جهت اهداف تجاری یکسانی کار می‌کنند.

با مطالعۀ کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی می‌توانید یک طرح خوب بازاریابی را طراحی و اجرا کنید. هدف از نوشتن یک برنامۀ بازاریابی نوشتن استراتژی‌ها به شیوه‌ای سازمان‌یافته است. با کمک این برنامه‌ریزی سازمان در مسیر خود قرار می‌گیرد. با یک طرح درست و مناسب می‌توانید کمپین‌های موفقی اجرا کنید و بودجه و تاکتیک‌های کارآمد را در سیستم سازمانی خود بگنجانید. با داشتن همۀ این اطلاعات در یک جا، مسیر سازمان هموارتر خواهد شد. در پایان این کتاب شما یک برنامۀ بازاریابی آماده برای اجرا و پیگیری خواهید داشت.

برنامه‌ریزی بازاریابی کار عجیب و پیچیده‌ای نیست و با مطالعۀ کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی اریک داویس می‌توانید به راحتی از اهداف تجاری خود پشتیبانی کرده و یک جدول زمانی مناسب برای تکمیل کارهای سازمان در نظر بگیرید. گفت‌وگو باید در استراتژی بازاریابی گنجانده شود و تیم را روی ایده‌هایی متمرکز کند که بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

این کتاب راهنمای گام‌به‌گام برای برنامه‌ریزی شرکت‌های کوچک و بزرگ است. با مطالعۀ این کتاب می‌توانید:

اهداف خود را تعیین کنید.
مشتریان خود را درک کنید.
محیط رقابتی را کاوش کنید.
ایده‌های نوآورانه تولید کنید.
سیستم‌هایی را برای پیگیری موفقیت خود راه‌اندازی کنید.

برنامه ریزی بازاریابی
عنوان کتاب:
برنامه ریزی بازاریابی
ناشر:
برآیند
نویسنده:
اریک داویس
قیمت:
74,700 تومان
830,000

چرا به برنامه‌هایمان عمل نمی‌کنیم؟

یکی از دلایل نادیده گرفتن برنامه‌ریزی فقدان انگیزه است. همه دوست دارند با انگیزه بمانند. واقعیت این است که تمرکز، تغییر یا شروع چیزی جدید، هر چقدر هم که کوچک باشد کار بزرگی است. اگر هدف خود را نشناسید، هدف خاصی تعیین نکرده باشید، برنامۀ مشخصی نریخته باشید، هدف شما واقعی نباشد یا زیادی بزرگ و دست نیافتنی باشد ممکن است در بین راه ناامید شوید و برنامه‌ٔ خود را نادیده بگیرید.
یکی از دلایل نادیده‌گرفتن برنامه‌ریزی‌ها فقدان انگیزه است

برنامه‌ریزی برای کودکان

شاید تابه‌حال توجه نکرده باشید اما کودکان نیز ممکن است بدون برنامهٔ درست دچار استرس شوند و نتوانند تکالیف و کارهایشان را به موقع انجام دهند. به فرزندان خود بیاموزید که چگونه ابتدا پایان کار را در نظر بگیرند. اگر کودکان بدانند که برای چه چیزی تلاش می‌کنند همین باعث افزایش انگیزه‌شان می‌شود.

به محض این‌که کودکان بتوانند پایان کار را تصور کنند می‌توانند گام‌های کوچک‌تری برای دستیابی به آنچه می‌خواهند بردارند. مثلاً اگر فرزند شما روی یک تکلیف کار می‌کند هدف این است که این تکلیف را به پایان برساند. گام‌های کوچک‌تر ممکن است کمک گرفتن از شما، یافتن یک مکان آرام برای انجام کار و خوردن یک میان وعدۀ سالم و انرژی‌بخش باشد.

اگر به فرزندتان مهلتی برای پایان‌دادن به تکالیفش ندهید یا خودش زمانی را برای آن مشخص نکند آن‌وقت شاید این تکالیف هیچ‌وقت انجام نشود! بنابراین به فرزندتان یاد بدهید که تکلیف یا پروژه‌اش را باید در زمان مشخصی تمام کند.

کتاب‌های موفقیت و کسب‌وکار را با تخفیف ويژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک تهیه کنید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
نظرتان در مورد برنامه‌ریزی چیست؟

سعی کردیم در این مقاله شما را با بهترین روش‌های برنامه‌ریزی آشنا کنیم و بهترین کتاب‌های برنامه‌ریزی را به شما معرفی کردیم. کتاب‌ها را می‌توانید از 30 بوک تهیه کنید و اگر این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید لطفاً دیدگاهتان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

موفقیت و کسب و کار روش‌های افزایش سرعت یادگیری
علی فروزنده
23 دقیقه

یادگیری فرایندی طبیعی است. البته بعضی افراد آگاهانه‌تر از دیگران این فرایند را طی می‌کنند اما چرا این مسئله اهمیت دارد؟ چرا باید یادگیرنده‌ای مؤثر شویم؟ و چطور می‌توانیم سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار همه‌چیز دربارهٔ سواد مالی
الناز آذری
20 دقیقه

بانکداری، بودجه‌بندی، پس‌انداز، اعتبار، بدهی و سرمایه‌گذاری ستون‌هایی هستند که از اکثر تصمیمات مالی که در زندگی می‌گیرید، حمایت می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راه‌های غلبه بر تنبلی
علی فروزنده
25 دقیقه

امروزه در جوامع مختلف مردم سخت کار کردن و سخت‌کوشی را ارزشمند می‌دانند برای همین اگر کسی بشنود که تنبل است حس می‌کند به او توهین بزرگی کرده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چطور هر چه می‌خواهیم یاد بگیریم
شادی صارمی
22 دقیقه

چند لحظه فکر کنید، چرا در زندگی هنوز به چیزی که می‌خواسته‌اید نرسیده‌اید؟ یکی از دلایل اصلی این است که هنوز چیزهایی هست که باید یاد بگیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه به موفقیت شغلی برسیم
یسنا پارسی
24 دقیقه

همه آرزوی داشتن یک شغل بسیار موفق را دارند که از آن لذت ببرند و بتوانند به واسطۀ این شغل زندگی خوبی داشته باشند. با این‌حال بسیاری از ما در مورد موفقیت شغلی کوتاه می‌آییم و به مشاغلی راضی می‌شویم که از انجام آن‌ها لذت نمی‌بریم یا درآمد کمی برایمان دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار مذاکره چیست و چگونه مذاکره را شروع کنیم؟
شادی صارمی
22 دقیقه

بسیاری از مردم از مذاکره می‌ترسند و حتی متوجه نشده‌اند که مذاکره بخشی از زندگی روزانۀ همۀ ماست.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار نکاتی که دربارۀ هوش هیجانی نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
22 دقیقه

آیا تابه‌حال به احساسات خود فکر کرده‌اید؟ مثلا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که ما انسان‌ها چگونه احساسات را درک، ارزیابی، ابراز و کنترل می‌کنیم؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار تکنیک‌های مهارت ارتباطی موثر
شادی صارمی
21 دقیقه

توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. ارتباط داشتن همان انتقال اطلاعات برای ایجاد درک بیشتر است. با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباطات شکلی جدید به خود گرفته است و حتی ارتباط داشتن در شرایط رسمی نیز حالتی عادی‌تر پیدا کرده است.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار راهکارهای مدیریت زمان
علی فروزنده
20 دقیقه

حس می‌کنید که در طول روز به قدر کافی زمان ندارید تا به همۀ کارهایتان برسید؟ توماس ادیسون می‌گوید: «زمان در واقع تنها سرمایه‌ای است که هر انسانی در اختیار دارد و فکر می‌کند کمترین هزینه را برای هدر دادن آن می‌پردازد.»

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چند راهکار عملی برای تقویت فن بیان
بامداد برزویه
14 دقیقه

شاید وقتی کلمۀ فن بیان به گوشتان می‌خورد به یاد سخنرانی‌های تخصصی بیفتید و فکر کنید فن بیان فقط به درد سخنران‌ها و مجریان تلویزیون و بازیگران می‌خورد اما سخت در اشتباه هستید.

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار هوش مالی و نکاتی که دربارهٔ آن نمی‌دانستید
مهرناز بهروش
21 دقیقه

احتمالاً واژهٔ هوش هیجانی به گوشتان خورده است یا حتی در مورد آن مطالعه کرده‌اید و اطلاعات کافی در موردِ آن دارید. اما آیا می‌دانید هوش مالی چیست؟

خواندن مقاله Left Arrow
موفقیت و کسب و کار چگونه انگیزه پیدا کنیم
علی فروزنده
25 دقیقه

کارهای معوقۀ زیادی برای انجام دارید اما نمی‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، به روز تحویل پروژه نزدیک می‌شوید اما تمرکز و انسجام فکری ندارید و می‌ترسید فرصت را از دست بدهید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.