بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند

یسنا پارسی
یسنا پارسی
11 دقیقه
روانشناسی
بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند
یسنا پارسی
یسنا پارسی
11 دقیقه
183
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک تأثیرات جسمی، اجتماعی و عاطفی مادام‌العمر دارد. با این‌که تجربیات و محیط‌های مثبت می‌توانند فرزندتان را در مسیر زندگی درست و مناسب قرار دهند، تجربیات و یا محیط‌های آسیب‌زا ممکن است تأثیرات طولانی‌مدت و ناخوشایندی بر ذهن کودک بگذارند.

مطالعات نشان داده است که تجربیات اولیهٔ دوران کودکی یعنی از تولد تا 8 سالگی بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد که درواقع پایه و اساس یادگیری، رفتار و سلامت فرزندتان خواهد بود. اگر بتوانید کودک‌تان را درست تربیت کنید و به او کمک کنید مهارت‌های لازم و کافی را به‌دست بیاورد، چنین کودکی در بزرگسالی بسیار بهتر عمل خواهد کرد و از پس چالش‌های زندگی برخواهد آمد. در ادامه کتاب‌هایی برای تربیت فرزند به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند در این پروسه یاری‌گر شما شوند.

بهترین کتاب‌ برای تربیت فرزندان در 5 سال اول

 

مادر کافی 

جوآن فراست شخصیت تلویزیونی، پرستار و نویسندهٔ انگلیسی است. او را بیشتر به‌خاطر برنامهٔ تلویزیونی واقع‌نما به نام «مادر کافی» با عنوان اصلی «پرستار فوق‌بشر» می‌‌شناسند که خود شخصیت اصلی آن بود. جوآن فراست تاکنون شش کتاب دربارهٔ تربیت و مراقبت از فرزند نوشته است. او در کتابی به همین نام، از ضروریات کارهایی می‌گوید که والدین تحت محاصرهٔ دنیای امروزی باید آن‌ها را انجام دهند.

او در این کتاب با روش مخصوص خود به والدین نشان می‌دهد چطور با چالش‌های زندگی کودکان‌شان مانند زمان غذاخوردن، زمان حمام، شب‌ اداری، انجام تکلیف مدرسه، دعوای بین بچه‌ها و رفتار پرخاشگرانه مقابله کنند. این کتاب به دو بخش مسئله و راه‌حل کنش‌محور تقسیم شده است و جوآن فراست در این کتاب به والدین نشان می‌دهد چگونه با استفاده از ده قانون اصلی این کتاب و رویکرد مؤثر آن مسائل و مشکلات‌شان در خانه را حل کنند و اقتدار و آرامش را به خانه بازگردانند. 

مادر کافی
عنوان کتاب:
مادر کافی
ناشر:
زوار
نویسنده:
جی . ا . فراست
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

کتاب‌های برای تربیت موفق کودکان

کودک، خانواده، انسان 

کتاب کودک، خانواده، انسان اثر آدل فیبر و ایلین مزلیش است و این دو نویسنده این کتاب را بر اساس کتاب روش تربیت کودک و نظرات دکتر هایم جینات، روان‌شناس مشهور کودک نوشته‌اند که عمرش را صرف مطالعه و تحقیق در زمینهٔ تربیت و پرورش کودکان کرده است. این دو نویسنده هر دو عضو گروهی از پدران و مادرانی بودند که در جلساتی تحت نظارت این روان‌شناس شرکت می‌کردند.

دکتر جینات یک معلم فوق‌العاده بود که می‌توانست مشکل‌ترین مفاهیم را بسیار ساده و آسان توضیح دهد. این دو نویسنده از ایده‌های او بهره گرفتند و سپس با طرح شکست‌ها و موفقیت‌های خودشان در جریان پنج سال کار مداوم و عملی با فرزندان‌شان در این کتاب به شما نشان می‌دهند که تربیت کودک کار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست و به دانش، تجربه و مهارت نیاز دارد. این دو نویسنده با خرد، شوخ‌طبیعی و توصیه‌های عملی خود در این کتاب به شما نشان می‌دهند چطور می‌‌توانید آموزه‌های دکتر جینات را در تربیت کودک به کار ببرید.

کودک خانواده انسان
عنوان کتاب:
کودک خانواده انسان
ناشر:
نی
نویسنده:
آدل فابر
قیمت:
162,000 تومان
1,800,000

به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن (دو جلدی)

آدل فابر و الین مازلیش سال‌ها در کارگاه‌‌های آموزشی روان‌شناسی کودک کار کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که ارتباط بین والدین و فرزندان امری مهم و خصوصی است ولی آن دو کوشیده‌اند در این کتاب به والدین چیزهای زیادی بیاموزند و تجربیات و مهارت‌‌هایشان را با والدین درمیان گذاشته‌اند. آن‌ها با تمرینات عملی خود در جلد اول کتاب به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن به شما نشان می‌دهند که روش برخورد صحیح با کودکان چیست. 

این دو کارشناس برجسته در جلد دوم به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن، به آموزگاران نشان می‌دهند که چگونه کودکان را برای یادگیری و موفقیت در مدرسه تشویق کنند. آن دو با استفاده از استراتژی‌های ارتباطی منحصربه‌فرد و تصاویر کارتونی جذاب، به والدین و معلمان نشان می‌دهند که چگونه به کودکانی که در یادگیری اختلال دارند کمک کنند. این کتاب موفق نشان می‌دهد که والدین و آموزگاران می‌توانند دست‌به‌دست هم بدهند تا کودکان را هدایت و تربیت کنند.

به بچه‌ها گفتن از بچه‌ها شنیدن
عنوان کتاب:
به بچه‌ها گفتن از بچه‌ها شنیدن
ناشر:
دایره
نویسنده:
آدل فابر
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

تربیت بدون قشقرق 

دنیل جی سیگل از دانشگاه پزشکی هاروارد فارغ‌التحصیل شده است و تحصیلات تکمیلی خود را در یو‌سی‌اِل‌اِی با آموزش در زمینهٔ اطفال و روان‌پزشکی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به پایان رسانده است. او در کتاب تربیت بدون قشقرق با برجسته‌کردن پیوند جذاب بین رشد عصبی کودک و نحوهٔ واکنش والدین به رفتار نادرست، یک نقشهٔ راه مؤثر و دلسوزانه برای مقابله با عصبانیت، تنش‌ها و گریه‌وزاری‌های کودکان ترسیم کرده است.

نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، احساسات را تغییر دهید و لحظه‌های بحرانی را به فرصتی برای رشد فرزندتان تبدیل کنید. با انجام راهکارهای این کتاب چرخهٔ رفتار منفی و تنبیه اساساً متوقف می‌شود چون حل مسئله به یک موقعیت بُرد/بُرد تبدیل می‌شود. دنیل جی سیگل در کتاب تربیت بدون قشقرق با داستان‌های صریح و تصاویر بامزه به شما نشان می‌دهد که چطور تعارض‌های میان خودتان و فرزندتان را به‌طور مسالمت‌آمیزی حل کنید. 

تربیت بدون قشقرق
عنوان کتاب:
تربیت بدون قشقرق
ناشر:
نون
نویسنده:
دنیل جی سیگل
قیمت:
130,500 تومان
1,450,000

اصول تربیتی فرزند نوجوان را در این کتاب بخوانید

به نوجوانان گفتن، از نوجوانان شنیدن 

کتاب به نوجوانان گفتن، از نوجوانان شنیدن، اثری دیگر از آدل فابر و الین مازلیش کارشناسان برجسته در زمینهٔ تربیت کودکان و نوجوانان است. این دو نویسنده با موفقیت خود و کتاب‌های پرفروش‌شان، روش‌های تربیت فرزند را متحول کردند. این دو نویسندهٔ پرفروش نیویورک تایمز حالا در کتاب به نوجوانان گفتن، از نوجوانان شنیدن توصیه‌ها و تخصص خود را با والدین به اشتراک گذاشته‌اند تا آن‌ها بتوانند با نوجوانان‌شان به درستی ارتباط برقرار کنند.

آن دو در این کتاب به مسائل مختلفی از رابطه جنسی تا مواد مخدر می‌پردازند که چالش امروزۀ والدین با نوجوانانشان است. این کتاب مملو از توصیه‌های ساده و عملی است که مطمئناً برای بسیاری از والدین جذاب خواهد بود. آن‌ها در این کتاب ابزارهایی را در اختیار والدین قرار داده‌اند تا بتوانند به فرزندشان کمک کنند سال‌های اغلب طوفانی نوجوانی را پشت‌سر بگذارند.

به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن
عنوان کتاب:
به نوجوانان گفتن از نوجوانان شنیدن
ناشر:
دایره
نویسنده:
آدل فابر
قیمت:
202,500 تومان
2,250,000

آنچه والدین باید بدانند

کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند 

یکی از کلیشه‌های والد بودن این است که شما به راحتی همان رفتاری را با فرزندانتان در پیش می‌گیرید که والدین‌تان با شما انجام داده‌اند. مدتی طول می‌کشد تا بفهمید این رفتارهای ناخودآگاه مانند داشتن لحن سرزنش‌گر اغلب ارثی و رفتاری غیرسازنده و مخرب است و مانع تربیت درستِ فرزند شما می‌شود. کتابی که آرزو می‌کنید والدینتان خوانده بودند یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و ساندی تایمز است.

در این کتابِ پرفروش‌، فلیپا پِری روان‌درمانگر برجسته، باید و نبایدهای حیاتی روابط را آشکار می‌کند. این کتاب برای همهٔ افراد مناسب است. چه علاقه‌مند به درک نحوهٔ تربیت خود باشید، چه به دنبال مدیریت احساسات فرزندتان باشید و چه بخواهید از شریک زندگی خود حمایت کنید، اطلاعات ضروری و نکاتی واقعی را در میان صفحات این کتاب خواهید یافت. توصیه‌های عاقلانه، کامل و بدون قضاوتِ فیلپا پِری یک منبع ضروری است که با مطالعهٔ آن می‌توانید روابط بهتری با افرادی که برایتان مهم هستند داشته باشید.

کتابی که آرزو می کنید والدینتان خوانده بودند
عنوان کتاب:
کتابی که آرزو می کنید والدینتان خوانده بودند
ناشر:
میلکان
نویسنده:
فلیپا پری
قیمت:
215,100 تومان
2,390,000

والدین سمی 

دکتر سوزان فوروارد یکی از مطرح‌ترین و موفق‌ترین روان‌درمانگران آمریکایی است. این روان‌درمانگر در کتاب والدین سمی به شما نشان می‌دهد که والدین سمی چه کسانی هستند، چرا پشت‌سر گذاشتن و نادیده گرفتن والدین سمی برای بسیاری از افراد دشوار است و در آینده چه بلایی بر سر کودکانی می‌آید که با والدین سمی بزرگ‌ شده‌اند و چگونه چنین کودکانی می‌توانند در بزرگسالی خود را درمان کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که این کتاب با هدف متهم کردن و سرزنش والدین نوشته نشده است، بلکه سوزان فوروارد این کتاب را در جهت هوشیاری و شفا نوشته‌ است تا کسانی که قصد دارند در آینده والد شوند درک کنند هر کلمه، عمل یا احساسشان چگونه بر شکل‌گیری باورها و دیدگاه کودک نسبت به زندگی تأثیر می‌‌گذارد.

والدین سمی
عنوان کتاب:
والدین سمی
ناشر:
لیوسا
نویسنده:
سوزان فوروارد
قیمت:
189,000 تومان
2,100,000

اگر فرزند دختر دارید

النا جانینی بلوتی یکی از برجسته‌ترین افراد در زمینهٔ تعلیم و تربیت در ایتالیا است که مدیریت «زایشگاه مونته‌سوری» را از ابتدای تأسیس آن برعهده داشت. کتاب اگر فرزند دختر دارید معروف‌ترین اثر این مربی بزرگ است که در آن اوضاع و احوال اجتماعی در دوران کودکی را تشریح می‌کند و به جامعه‌‌شناسی و روان‌شناسی شکل‌گیری شخصیت در دخترها پرداخته است. او در این کتاب نشان می‌دهد که عوامل اجتماعی و به ویژه عوامل تربیتی و فرهنگی، چگونه کلیشه‌های تبعیض‌آمیز را در ذهن و رفتار کودکان رواج می‌دهند. این کتاب راهنمای مناسبی برای تمام پدرها و مادرها و والدین خواهد بود که دوست دارند بیشتر با اندیشه‌ها و اعمال تبعیض‌آمیز آشنا شوند.
اگر فرزند دختر دارید
عنوان کتاب:
اگر فرزند دختر دارید
ناشر:
نی
نویسنده:
النا جانینی بلوتی
قیمت:
117,000 تومان
1,300,000
بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند را با تخفیف ویژه از سی‌بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
آیندهٔ فرزندتان را با تربیت درست تغییر دهید

به‌نظر شما مطالعه چه نقشی در تربیت فرزندان دارد؟ آیا تاکنون کتاب‌ها در تربیت فرزندتان به کمکِ شما آمده‌اند؟ آیا تاکنون از چنین کتاب‌هایی برای تربیت صحیح فرزندانتان کمک گرفته‌اید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

روانشناسی روانشناسی مثبت‌گرا چیست؟
مهرناز بهروش
16 دقیقه

اگر اصطلاح «روانشناسی مثبت‌گرا» را زیاد شنیده‌اید اما مطمئن نیستید که به چه معناست، جای درستی آمده‌اید! روان‌شناسی مثبت‌گرا یکی از جدیدترین شاخه‌های علم روان‌شناسی است.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی تاثیر و عوارض استرس بر بدن
الناز آذری
21 دقیقه

استرس واکنش طبیعی بدن به خواسته‌ها و رویدادهای خاص است. این خواسته‌ها ممکن است ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌های دیگر باشد اما هر چیزی که یک چالش یا تهدید واقعی برای رفاه افراد به حساب بیاید می‌تواند باعث استرس شود.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم
مهرناز بهروش
22 دقیقه

پس از مرگ یکی از عزیزان، تغییرات زیادی در زندگی فرد رخ می‌دهد که اغلب برای دیگران نامرئی است. سوگ می‌تواند سلامتی جسمی و روحی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی هرآنچه باید دربارۀ خود مراقبتی بدانیم
الناز آذری
9 دقیقه

دنیای شلوغ امروز و طرز زندگی مردم بیش از پیش باعث احساس اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود و دقیقاً به همین دلیل خودمراقبتی برای زنان، مردان، کودکان و همۀ افراد جامعه اهمیتی بسیار بیشتر از گذشته دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چرا وسواس فکری زندگی ما را مختل می‌کند؟
الناز آذری
19 دقیقه

پس از یک روز سخت کاری روی کاناپه نشسته‌اید و می‌خواهید چند دقیقه در آرامش با خودتان خلوت کنید و قهوه‌تان را بنوشید یا می‌خواهید قبل از خواب چند صفحه مطالعه کنید، اما ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید به یک نقطه خیره شده‌اید و اصلاً هیچ‌چیزی از کتاب نفهمیده‌اید یا زمان زیادی گذشته و شما در افکار خود غرق شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همه‌چیز دربارهٔ خودشناسی و خودآگاهی
مهرناز بهروش
21 دقیقه

تابه‌حال شده از خودتان بپرسید «من که هستم؟» این سؤالی ساده و در عین‌حال عمیق است. اما سؤال بحث‌برانگیز دیگر این است که «چرا ما این‌گونه رفتار می‌کنیم؟» و اگر سوالاتی مشابه این سؤالات را تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید بدانید که تنها نیستید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌های روانشناسی
بامداد برزویه
20 دقیقه

روانشناسی برای بسیاری از مردم جذابیت دارد چون با یادگیری اصول رفتار و ذهن انسان افراد می‌توانند خود و دیگران را بیشتر درک کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. روان‌شناس‌ها، نویسندگان، سخنرانان و معلم‌ها در هر سطح و هر سنی مردم را هر روز بیشتر به سمت داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس سوق می‌دهند و حتی اگر دقت کنید خودِ شما نیز به سمت افرادی کشیده می‌شوید که به خود متکی هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی اختلالات خواب چیست؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا برایتان پیش آمده به رختخواب بروید، ساعت‌ها این پهلو و آن پهلو بشوید، حتی شاید شروع به شمردن گوسفندان خیالی کرده‌اید اما باز هم مدت زمان زیادی طول کشیده تا به خواب رفته‌اید. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم اختلال خواب داشته باشید!

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
بامداد برزویه
12 دقیقه

اگر دائما نگران هستید حتی وقتی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است احتمالاً به اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder) یا به اختصار GAD مبتلا شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همۀ آنچه دربارۀ اختلال استرس پس از سانحه باید بدانیم
مهرناز بهروش
12 دقیقه

همه چیز دربارهٔ اختلال پس از سانحه و درمان آن را در این مقاله بخوانید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.