همه‌چیز دربارهٔ خودشناسی و خودآگاهی

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
روانشناسی
همه‌چیز دربارهٔ خودشناسی و خودآگاهی
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
21 دقیقه
109
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

تابه‌حال شده از خودتان بپرسید «من که هستم؟» این سؤالی ساده و در عین‌حال عمیق است.

اما سؤال بحث‌برانگیز دیگر این است که «چرا ما این‌گونه رفتار می‌کنیم؟» و اگر سوالاتی مشابه این سؤالات را تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید بدانید که تنها نیستید. ذهن بسیاری از مردم گاه‌وبی‌گاه درگیر چنین سؤالاتی می‌شود. فیلسوفان و روانشناسانِ سراسر جهان به مطالعهٔ خودآگاهی بشر پرداخته‌اند، اما برای بسیاری هنوز هم مفهوم «خود» یا همان «خودشناسی» مبهم باقی مانده است.

در ادامهٔ این مقاله بیشتر از خودشناسی می‌گوییم و این‌که شناختنِ خود چه تغییری در زندگی‌تان به‌وجود خواهد آورد. در این مقاله خواهید خواند:

• خودشناسی چیست و چرا مهم است؟
• تفاوت خودشناسی و خودآگاهی
• نمونه‌هایی از خودشناسی در زندگی واقعی
• بهترین کتاب‌‌ها برای خودشناسی

خودشناسی چیست؟

شاید وقتی پای خودشناسی درمیان است با خود بگویید که می‌دانید چه رنگی دوست دارید یا بستنی یا غذای مورد علاقه‌تان چیست، اما واقعیت این است که خودشناسی مبحثی بسیار پیچیده‌تر است. در اصل خودشناسی همان بررسی فرآیندهای فکری، باورها، ارزش‌ها و رفتار‌های شماست. 

اگر خودتان را نشناسید نمی‌توانید زندگی‌ای واقعی را تجربه کنید، یا ممکن است نتوانید در روابطتان حدومرز تعیین کنید و اعتمادبه‌نفس کافی نیز نخواهید داشت و ممکن است حتی در زمینهٔ شغلی نیز با مشکلاتی روبه‌رو شوید. بنابراین اگر در روابط کاری و شخصی و زندگی خود مشکلات زیادی را تجربه می‌کنید، یا رفتارهایی می‌کنید که بعداً از انجامشان پشیمان می‌شوید وقت آن است که تغییری در خود به وجود آورید. 

برای داشتن زندگی بهتر شما باید به خودشناسی برسید و رفتارهایتان را تغییر بدهید، اما چگونه باید تغییر کنیم و اصلاً چه چیزی را باید تغییر داد؟ خودشناسی باعث می‌شود خودتان را بشناسید و از افکار خود آگاه شوید و وقتی از افکار و آگاهی درونی خود استفاده می‌کنید، مهارتی را نشان می‌دهید که از 200 میلیون سال تکامل ناشی می‌شود. 

اگر از خودشناسی دست بکشید درواقع یک ویژگی اساسی انسانی را نادیده گرفته‌اید و نتیجهٔ آن چیزی جز عزت‌نفس پایین نخواهد بود. عزت‌نفس پایین می‌تواند به سلامت روان شما آسیب بزند و باعث خصومت، کناره‌گیری اجتماعی، افسردگی، اضطراب یا اختلال در عادات غذایی شود. ناتوانی در شناخت نقاط قوت، کیفیت زندگی شما را پایین می‌آورد.

وقتی این اتفاق می‌افتد، به‌جای این‌که خودتان برای زندگی‌تان تصمیم بگیرید، نیروهای خارجی هستند که بر رفتار شما تأثیر می‌گذارند و شما را به هر مسیری که بخواهند می‌کشانند. شما به احساساتتان اجازه می‌دهید کنترل شما را به‌دست بگیرند و ممکن است در الگوهای رفتاری‌ای به دام بیفتید که شادی را از زندگی شما سلب کنند. 

دختری که از آینه خود را نوازش می‌کند

تفاوت خودشناسی و خودآگاهی

خودشناسی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای رسیدن به زندگی‌ای درست و سازنده است. اما فرق خودشناسی با خودآگاهی چیست؟

اولین قدم برای رسیدن به خودشناسی، خودآگاهی است. خودآگاهی باعث می‌شود که شما در زندگی صداقت بیشتری به خرج دهید، اعتمادبه‌نفس بالاتری داشته باشید و خلاق‌تر باشید. خودشناسی به اطلاعاتی در مورد تمایلات ذهنی مانند وضعیت عاطفی، ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری ما اشاره دارد اما روانشناسان خودآگاهی را پله‌ای در مسیر خودشناسی می‌دانند.

دنیل گولمن اظهار می‌کند که در خودآگاهی، ذهن تجربیات و احساسات مربوطه را بررسی می‌کند. این بررسی می‌تواند هم غیرواکنشی و هم به‌دور از قضاوت باشد. از نظر گولمن، خودآگاهی یعنی «آگاه بودن از خلق‌وخو و افکار». همچنین مطالعات نشان می‌دهد که پرورش خودآگاهی باعث رضایت از شغل و زندگی می‌شود و بر تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری نیز تأثیر می‌گذارد.

زنی که به تصویر گچی خودش بر روی دیوار چشم دوخته است

خودآگاهی و خودشناسی منجر به کشف احساساتی می‌‌شود که هر روز بر اعمال شما تأثیر می‌گذارند. پس زمانی که از احساسات خود آگاه شوید، می‌توانید دوباره کنترل خود و زندگی‌تان را به‌دست بگیرید. شما می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید که باعث می‌شوند به خودِ واقعی‌تان نزدیک‌تر شوید. در ادامه از برخی از مزایای متعددی می‌گوییم که با درک خود می‌توانید به آن‌ها برسید:

پذیرش خود: وقتی خود را بشناسید، می‌توانید برای پذیرش ویژگی‌های شخصیتی خود قدم بردارید و شفقت بیشتری نسبت به خود نشان دهید. 

افزایش اعتمادبه‌نفس: وقتی یاد بگیرید خود را دوست داشته باشید، با خودتان بهتر رفتار می‌کنید و انتظار دارید دیگران نیز همین کار را در قبال شما انجام دهند.

شَک کمتر: با خودشناسی تصمیم‌گیری برایتان آسان‌تر خواهد بود چون می‌دانید هر لحظه به چه چیزی نیاز دارید.

تصمیم‌گیری بهتر: شما تصمیمات بهتری می‌گیرید که با ارزش‌ها و باورهای اصلی‌تان هماهنگ است و همین شما را به هدف یا اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند.

بهبود رفاه: شناخت خود نوعی مراقبت از خود است. بنابراین خودشناسی باعث می‌شود شما از نظر اجتماعی، ذهنی و جسمی سلامت باشید.

افزایش هوش هیجانی: وقتی احساسات خود را درک کنید، همدلی با دیگران نیز برایتان آسان‌تر می‌شود.

خودپندارهٔ مثبت: خودآگاهی فقط به معنای یافتن عیوب نیست. خودشناسی و خودآگاهی به شما کمک می‌کنند هم نقاط ضعف و هم قوت خود را بشناسید و به فردی عالی تبدیل شوید.

خودسازی: زمانی که خودتان را بشناسید و خودآگاه باشید، دیگر بدون فکر کردن دست به کاری نمی‌زنید. شما محرک‌های خود را می‌شناسید و یاد خواهید گرفت چطور نسبت به هر چیزی واکنش منفی نشان ندهید. 

 

نمونه‌هایی از خودشناسی در زندگی واقعی

بینشی که خودشناسی به ارمغان می‌آورد می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند. با خودشناسی، تصمیمات بهتری می‌گیرید و می‌توانید در مسیر درستی قدم بگذارید و به اهداف خود برسید. در ادامه دربارهٔ دو تن از شخصیت‌های مهم تاریخ صحبت کرده‌ایم که توانستند با خودشناسی تغییرات بزرگی در زندگی‌شان به‌وجود بیاورند. 

 

نائومی اوزاکا، تنیسورِ مشهور

نائومی اوزاکا

اقدامات شجاعانهٔ ستارهٔ تنیس ژاپنی، نائومی اوزاکا، نشان‌دهندهٔ خودشناسی است. اوزاکا برندهٔ چندین جایزه در ورزش تنیس شده و یکی از پردرآمدترین ورزشکاران زن جهان است. او با امتناع از شرکت در کنفرانس‌های مطبوعاتی آزادِ فرانسه در سال 2021 تصمیم سختی گرفت و سلامت روانی خود را مقدم بر حرفه و وجههٔ عمومی خود قرار داد. 

با این‌که او در اوج شهرت قرار داشت اما از مسابقات کنار رفت و متعاقباً 15000 دلار جریمه شد اما او خود را از نظر فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و حرفه‌ای می‌شناخت. او در رسانه‌های اجتماعی از دوره‌های طولانی افسردگی‌ پس از اولین قهرمانی‌اش در سال 2018 صحبت کرد. با این‌که لنز دوربین خبرنگارها و نگاه مردم به او بود اما مراقبت از خود را بر حرفه‌اش ترجیح داد. اوزاکا نمونهٔ نادری از کسانی است که می‌دانند خودشناسی بر تصمیم‌گیری‌های حیاتی تأثیر می‌گذارد و زندگی را تغییر می‌دهد.

ویکتور فرانکل

ویکتور فرانکل

ویکتور فرانکل روان‌پزشک و روان‌درمانگر قرن بیستم بود که از هولوکاست و شرایط وحشتناکِ آن زنده بیرون آمد و «لوگوتراپی» را بنیان نهاد و کتاب‌هایی در این باره نوشت. فرانکل در سال 1905 در وین اتریش به دنیا آمد و مدرک دکترایش را از دانشگاه وین اخذ کرد. او بیشتر زندگی‌اش دربارهٔ افسردگی و خودکشی تحقیق می‌کرد. 

پس از سال‌ها انتظار فرانکل ویزای خود را دریافت کرد تا به ایالات متحده مهاجرت کند اما این تصمیم به معنی دوری از والدین، همسر و خواهر و برادرهایش بود. پس از تفکر بسیار، فرانکل هیچ اقدامی نکرد و ویزایش باطل شد. در سال 1942 فرانکل به همراه خانواده‌اش به اردوگاه کار اجباری ترزینشتات فرستاده شد. او تنها عضو خانواده‌اش بود که از آن زندان زنده بیرون آمد.

تجربه‌های وحشتناک فرانکل طی دورۀ اسارات او را به سطح بالایی از خودشناسی رساند، در واقع این فرانکل بود که تصمیم گرفت شرایط سخت اردوگاه را مانند یک دورۀ آزمایشی تحمل کند تا نظریات روانکاوانه‌اش را مورد بررسی و آزمون قرار دهد. او پس از آزادی خودش را وقف درمان بیماران با روش ابداعی خود کرد که نامش را معنادرمانی گذاشته بود. مجموعه آثار فرانکل، دستاوردها و تصمیمات متحول‌کنندهٔ زندگی او نشان‌دهندهٔ مهارت خودشناسی است و اهداف، ارزش‌ها، باورها و هویت اجتماعی او را منعکس می‌کند.

 

بهترین کتاب‌‌ها برای خودشناسی

در ادامه کتاب‌‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند در مسیر خودشناسی و خودآگاهی به شما کمک کنند.

 

انسان در جستجوی معنا

ویکتور فرانکل متخصص مغز و اعصاب اتریشی، نویسندهٔ مشهور کتاب انسان در جستجوی معنا، بنیان‌گذار معنادرمانی یا «لوگوتراپی» و یکی از بازماندگان هولوکاست است. او این کتاب را بر اساس تجربیات شخصی خود نوشته است.

ویکتور فرانکل در کتاب انسان در جستجوی معنا از زندانی‌شدن در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم می‌گوید و در نیمهٔ دوم کتاب مفاهیم معنادرمانی و تحلیل‌ وجودی را شرح می‌دهد. به گفتهٔ فرانکل، این‌که یک زندانی چقدر دوام بیاورد، بسیار بستگی به نحوهٔ تصور آینده در ذهنش دارد. این کتاب بر روی اندیشه و سبک زندگی شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت و یکی از مشهورترین کتاب‌های روان‌شناختی تمامِ دوران محسوب می‌‌شود.

انسان در جستجوی معنا
عنوان کتاب:
انسان در جستجوی معنا
ناشر:
جامی
نویسنده:
ویکتور امیل فرانکل
قیمت:
121,500 تومان
1,350,000

از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم 

هاروکی موراکامی نویسندهٔ ژاپنی است که تاکنون میلیون‌‌ها نسخه از کتاب‌هایش در سراسر جهان به فروش رفته و برندهٔ جوایز بسیاری شده است. بسیاری این نویسنده را با کتاب «کافکا در کرانه» می‌شناسند. کتابِ از دو حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم این نویسنده درواقع سرگذشت‌نامهٔ اوست که از زبان خودش نوشته شده است. 

موراکامی از اوایل دههٔ 1980 شروع به دویدن کرد و از آن‌زمان تاکنون در بیش از بیست مسابقهٔ دو و یک فراماراتون شرکت داشته است و در این کتاب از علاقه، روزمرگی‌ها و علاقه‌اش به مشارکت در دویدن‌های طولاتی مدت می‌نویسد و درواقع دویدن و نوشتن را به‌ هم متصل کرده است. افکار و روزمرگی‌های این نویسنده بسیار خواندنی است و بر زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت.

از دو که حرف میزنم از چه حرف میزنم
عنوان کتاب:
از دو که حرف میزنم از چه حرف میزنم
ناشر:
چشمه
نویسنده:
هاروکی موراکامی
قیمت:
162,000 تومان
1,800,000

هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها اثر مارک منسن نویسنده و کارآفرین آمریکایی است. مارک معتقد است که کتاب‌های معمول خودیاری و رسانه‌های اجتماعی مثبت‌بودن بی‌معنی را رواج داده‌اند و این مثبت‌بودن نه عملی است و نه می‌تواند فرد را خوشحال کند.

حالا مارک منسن در این کتاب با استفاده از تجربیات شخصی خودش و داستان‌های خواندنی به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان دست از همیشه مثبت بودن برداشت و انسانی‌ غنی‌تر و شاد‌تر شد. این کتاب واکنش منسن به صنعت خودیاری بود تا نشان دهد برای رسیدن به زندگی‌ای آرام و شاد، بهتر است دست از تلاش مداوم برای رسیدن به شادی بردارید.

هنر ظریف رهایی از دغدغه ها
عنوان کتاب:
هنر ظریف رهایی از دغدغه ها
ناشر:
میلکان
نویسنده:
مارک منسن
قیمت:
193,500 تومان
2,150,000

نیروی حال

کتاب نیروی حال اثر اکهارت تول پس از انتشار بیش از 2 میلیون نسخه در سراسر جهان به‌فروش رفت و به بیش از 30 زبان ترجمه شد. اکهارت تول در کتاب نیروی حال خوانندگان را به یک سفر معنوی الهام‌بخش می‌برد تا بتوانند خود واقعی‌شان را بیابند و به خودشناسی، رشد شخصی و معنویت برسند.

در حقیقت اکهارت تول در این کتاب از کشف حقیقت و نور می‌گوید. او در فصل اول این کتاب شما را با روشنگری و دشمن ذاتی آن یعنی ذهن شما آشنا می‌کند و به شما نشان می‌دهد چگونه با زندگی کردن در زمان حال به خودشناسی برسید و از زندگی خود لذت ببرید. 

نیروی حال
عنوان کتاب:
نیروی حال
ناشر:
کلک آزادگان
نویسنده:
اکهارت تول
قیمت:
189,000 تومان
2,100,000

شجاعت در برهوت

برنه‌ براون متخصص علوم اجتماعی است که توانست با ویدیوهای الهام‌بخش و کتاب‌هایش زندگی میلیون‌ها انسان را تغییر دهد. او در کتاب شجاعت در برهوت از تجربیاتی می‌گوید که می‌توانند به زندگی ما معنا ببخشند. برنه براون به زبان ساده در این کتاب از عشق، تعلق، شرم، همدلی و در نهایت شجاعت می‌گوید و به شما یک فرآیند چهار مرحله‌ای را معرفی می‌کند که زندگی و باورهایتان را دگرگون خواهد کرد.

برنه براون معتقد است اگر دست از تلاش برای همرنگ جماعت شدن بردارید و خود واقعی‌تان را بشناسید آن‌وقت می‌توانید به خودتان تعلق داشته باشید. او در این کتاب ابراز صحیح خشم و ناراحتی را به شما نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد قبل از آن‌که احساسات منفی‌تان تبدیل به رنجش شود، آن را تبدیل به یک حالت مثبت کنید. برنه براون در این کتاب به شما نشان می‌دهد که چطور به تنهایی روی پای خود بایستید.

شجاعت در برهوت
عنوان کتاب:
شجاعت در برهوت
ناشر:
میلکان
نویسنده:
برنه براون
قیمت:
157,500 تومان
1,750,000

زندگی خود را دوباره بیافرینید

جفری یانگ و ژانت کلوسکو دو تن از برجسته‌ترین روان‌شناسان آمریکایی هستند. کتابِ زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر این دو روان‌شناس برجسته است که آن را با کمک اصول شناخت‌درمانی نوشتند و سعی دارند در این کتاب به شما نشان دهند چطور می‌توانید از دست الگوهای فکری منفی بدون استفاده از دارو خلاص شوید.

این دو روان‌شناس در این کتاب از تله‌های رایج زندگی می‌گویند و به شما نشان می‌دهند چطور به راحتی با کمک تمرینات گام‌به‌گامِ این کتاب، خود را از دست این تله‌ها خلاص کنید، به خودشناسی برسید و در نهایت زندگی‌ای پُربارتر و رضایت‌بخش داشته باشید. 

زندگی خود را دوباره بیافرینید
عنوان کتاب:
زندگی خود را دوباره بیافرینید
ناشر:
ارجمند
نویسنده:
جفری یانگ
قیمت:
250,000 تومان

روزی که زندگی کردن آموختم

کتاب روزی که زندگی کردن آموختم اثر لوران گونل متخصص توسعهٔ شخصی است و به 25 زبان ترجمه شده‌ است. او در این کتاب شما را به سفر و داستانی ماجراجویانه می‌کشاند و به‌دنبال یافتن رازهای انسان است.

این کتابِ ساده داستان مردی به نام جاناتان است که برخلاف موفقیت‌هایش درگیری‌های زیادی در زندگی خود دارد. تا این‌که روزی در حال قدم‌زدن در ساحل با فالگیری روبه‌رو می‌شود که به او می‌گوید می‌تواند آینده‌اش را پیشگویی کند و همین پیشگویی زندگی جاناتان را برای همیشه تغییر می‌دهد.

روزی که زندگی کردن آموختم
عنوان کتاب:
روزی که زندگی کردن آموختم
ناشر:
نون
نویسنده:
لوران گونل
قیمت:
198,000 تومان
2,200,000
تأثیرگذارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های خودشناسی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی سی‌بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
دختری که در آینه خود را می‌ستاید
خود را بشناسید و تغییر کنید

رسیدن به خودشناسی و خودآگاهی راهی سخت اما ممکن است و شما را در مسیر رشد شخصی و بهبود قرار می‌دهد. خودشناسی به شما این قدرت را می‌دهد تا تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید و به خود واقعی‌تان نزدیک‌تر شوید. آیا شما خودتان را آن‌قدر می‌شناسید که از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشید؟ تابه‌حال برای رسیدن به خودشناسی چه کارهایی انجام داده‌اید؟

نظرتان را با ما در میان بگذارید.

روانشناسی افسردگی نهفته؛ وقتی افسردگی از چشم‌مان پنهان می‌ماند
بامداد برزویه
20 دقیقه

مارگارت رابینسون رادرفورد، روان‌شناس بالینی در کتاب افسردگی نهفته که در سال 2019 منتشر شد از علائم و اثرات یک موضوع جدی صحبت می‌کند که افراد بسیار کمی در مورد آن اطلاعات کافی دارند: افسردگی کاملاً نهفته.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی کتاب افسانه‌ی عادی‌بودن، تروما، بیماری و درمان در فرهنگ سمی
الناز آذری
20 دقیقه

بسیاری از جوامع بیش از جوامع دیگر به سلامت مردم خود اهمیت می‌دهند اما حتی در آن جوامع هم اوضاع کاملاً خوب نیست. صنایع میلیارددلاری پول خود را از سرمایه‌گذاری مداوم آدم‌ها در جنبه‌های مالی، ذهنی و عاطفی کسب می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی روانشناسی مثبت‌گرا چیست؟
مهرناز بهروش
16 دقیقه

اگر اصطلاح «روانشناسی مثبت‌گرا» را زیاد شنیده‌اید اما مطمئن نیستید که به چه معناست، جای درستی آمده‌اید! روان‌شناسی مثبت‌گرا یکی از جدیدترین شاخه‌های علم روان‌شناسی است.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی تاثیر و عوارض استرس بر بدن
الناز آذری
21 دقیقه

استرس واکنش طبیعی بدن به خواسته‌ها و رویدادهای خاص است. این خواسته‌ها ممکن است ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌های دیگر باشد اما هر چیزی که یک چالش یا تهدید واقعی برای رفاه افراد به حساب بیاید می‌تواند باعث استرس شود.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم
مهرناز بهروش
22 دقیقه

پس از مرگ یکی از عزیزان، تغییرات زیادی در زندگی فرد رخ می‌دهد که اغلب برای دیگران نامرئی است. سوگ می‌تواند سلامتی جسمی و روحی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی هرآنچه باید دربارۀ خود مراقبتی بدانیم
الناز آذری
9 دقیقه

دنیای شلوغ امروز و طرز زندگی مردم بیش از پیش باعث احساس اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود و دقیقاً به همین دلیل خودمراقبتی برای زنان، مردان، کودکان و همۀ افراد جامعه اهمیتی بسیار بیشتر از گذشته دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چرا وسواس فکری زندگی ما را مختل می‌کند؟
الناز آذری
19 دقیقه

پس از یک روز سخت کاری روی کاناپه نشسته‌اید و می‌خواهید چند دقیقه در آرامش با خودتان خلوت کنید و قهوه‌تان را بنوشید یا می‌خواهید قبل از خواب چند صفحه مطالعه کنید، اما ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید به یک نقطه خیره شده‌اید و اصلاً هیچ‌چیزی از کتاب نفهمیده‌اید یا زمان زیادی گذشته و شما در افکار خود غرق شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند
یسنا پارسی
11 دقیقه

سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک تأثیرات جسمی، اجتماعی و عاطفی مادام‌العمر دارد. با این‌که تجربیات و محیط‌های مثبت می‌توانند فرزندتان را در مسیر زندگی درست و مناسب قرار دهند،

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌های روانشناسی
بامداد برزویه
20 دقیقه

روانشناسی برای بسیاری از مردم جذابیت دارد چون با یادگیری اصول رفتار و ذهن انسان افراد می‌توانند خود و دیگران را بیشتر درک کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. روان‌شناس‌ها، نویسندگان، سخنرانان و معلم‌ها در هر سطح و هر سنی مردم را هر روز بیشتر به سمت داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس سوق می‌دهند و حتی اگر دقت کنید خودِ شما نیز به سمت افرادی کشیده می‌شوید که به خود متکی هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی اختلالات خواب چیست؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا برایتان پیش آمده به رختخواب بروید، ساعت‌ها این پهلو و آن پهلو بشوید، حتی شاید شروع به شمردن گوسفندان خیالی کرده‌اید اما باز هم مدت زمان زیادی طول کشیده تا به خواب رفته‌اید. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم اختلال خواب داشته باشید!

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
بامداد برزویه
12 دقیقه

اگر دائما نگران هستید حتی وقتی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است احتمالاً به اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder) یا به اختصار GAD مبتلا شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همۀ آنچه دربارۀ اختلال استرس پس از سانحه باید بدانیم
مهرناز بهروش
12 دقیقه

همه چیز دربارهٔ اختلال پس از سانحه و درمان آن را در این مقاله بخوانید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.