چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
22 دقیقه
روانشناسی
چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
22 دقیقه
529
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

پس از مرگ یکی از عزیزان، تغییرات زیادی در زندگی فرد رخ می‌دهد که اغلب برای دیگران نامرئی است. سوگ می‌تواند سلامتی جسمی و روحی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. تعامل با یک فرد سوگوار ممکن است دلهره‌آور باشد چون شما تمایل دارید که از اندوه آن فرد بکاهید اما گاهی رفتار و گفتارتان بر غم آن‌ها می‌افزاید. در این نوشتار می‌خواهیم بدانیم که چطور باید با سوگ و فقدان کنار بیایم و اگر دوست یا عضوی از خانوادۀ ما دچار سوگ بود، چطور بر زخمشان مرهم بگذاریم.

• پنج مرحلۀ سوگ
• چگونه پس از مرگ عزیزان خودمان را آرام کنیم؟
• چگونه به فرد سوگوار کمک کنیم؟
• معرفی کتاب‌هایی دربارۀ سوگ

دختری که تنهایی بر روی تاب نشسته و به سمت تاب خالی سمت چپ دست دراز کرده است
غم و اندوه و سوگ، واکنش طبیعی انسان به از دست دادن افراد عزیز و مهم زندگی‌ است. سوگ و درد ناشی از مرگ می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. سوگواری و کنار آمدن با از دست دادن و مرگ عزیزان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی و یک تجربۀ کاملاُ فردی است.

 

پنج مرحلۀ سوگ

پس از مواجهه با مرگ عزیزان شاید انواع احساسات سخت و غیرمنتظره مثل شوک، عصبانیت، ناباوری، گناه، غم و اندوه عمیق و درد را تجربه کنید. ممکن است این سوگ سلامت جسمی شما را مختل کند و خوابیدن، غذا خوردن یا حتی درست فکر کردن هم برایتان سخت شود. این‌ها همه‌ واکنش‌های طبیعی به فقدان و مرگ عزیزان است، هر چه فرد از دست رفته برایتان عزیزتر و مهم‌تر باشد، اندوه شما شدیدتر خواهد بود.

نحوۀ سوگواری شما بسیار بستگی به عواملی مثل شخصیت و سبک مقابله، تجربۀ زندگی، ایمان و میزان اهمیت آن فرد در زندگی‌تان دارد. بنابراین روند سوگواری زمان می‌برد و هیچ جدول زمانی‌ مشخصی برای سوگ وجود ندارد. برخی از افراد پس از هفته‌ها یا ماه‌ها به مرور احساس بهتری پیدا می‌کنند و برای برخی دیگر این روند سال‌ها طول می‌کشد. باید صبور باشید و اجازه دهید این روند به طور طبیعی پیش برود.

در سال 1969، روانپزشک الیزابت کوبلر راس، چیزی را معرفی کرد که به عنوان پنج مرحلۀ سوگ و غم و اندوه شناخته شد. این مراحل بر اساس مطالعاتی در مورد احساسات بیمارانی بود که بیماری لاعلاج داشتند اما بسیاری از مردم این مراحل را به تغییرات منفی زندگی و از دست دادن یا مرگ یک عزیز نیز تعمیم دادند. مراحل پنج‌گانۀ اندوه به شرح زیر است:

پنج مرحلهٔ سوگواری در یک تصویر

انکار

احساس بی‌حسی در روزهای اولیه پس از سوگ شایع است. برخی از مردم ابتدا طوری وانمود می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. فرد حتی اگر با چشمان خود ببیند که عزیزی را از دست داده‌ است، باز هم باور به این‌که این فرد مهم دیگر برنمی‌گردد بسیار سخت است و بنابراین فرد وارد مرحلهٔ انکار می‌شود. بعضی از افراد در این مرحله حضور فرد مُرده را احساس می‌کنند یا حتی صدای او را می‌شنوند.

 

خشم

پس از انکار، خشم به سراغ شما ‌می‌آید و این کاملاً طبیعی است. مرگ می‌تواند ظالمانه و ناعادلانه به‌نظر برسد، به‌خصوص زمانی که احساس می‌کنید شخصی قبل از زمانش مُرده است یا اگر برای آیندهٔ مشترک با آن شخص برنامه‌هایی در سر داشته‌اید. همچنین ممکن است حتی از دست شخصی که از دنیا‌ رفته عصبانی شوید یا حتی به‌خاطر کارهایی که قبل از مرگ آن شخص انجام داده یا نداده‌اید دچار عذاب وجدان شوید.

 

چانه‌زنی

وقتی درد داریم، گاهی‌اوقات سخت است که بپذیریم هیچ‌کاری از دستمان برای تغییر اوضاع برنمی‌آید. چانه‌زنی زمانی پیش می‌آید که ما شروع به معامله با خود می‌کنیم، یا اگر اعتقاداتی قوی داشته باشید شروع به چانه‌زنی با خدا می‌کنید. ما می‌خواهیم باور کنیم که اگر دست به کارهای خاصی بزنیم احساس بهتری خواهیم داشت. همچنین معمول است که بارها و بارها چیزهایی را که در گذشته اتفاق افتاده مرور کنیم و به سراغ سؤالاتی مانند «چه می‌شد اگر؟» برویم یا آرزو کنیم که می‌توانستیم به عقب برگردیم و همه‌چیز را تغییر دهیم به این امید که شاید اوضاع طور دیگری رقم می‌خورد.

 

افسردگی

غم و حسرت چیزهایی است که بیشتر اوقات وقتی به مرگ فکر می‌کنیم به سراغمان می‌آید. این درد می‌تواند بسیار شدید باشد و گاهی ماه‌ها یا سال‌ها ما را درگیر خود کرده و به صورت موجی ما را گرفتار سازد. زندگی ممکن است دیگر برایتان معنایی نداشته باشد و همین می‌تواند برایتان بسیار سخت و گاهی ترسناک شود.

 

پذیرش

سوگ در موج‌های شدید و ضعیف به سراغ شما می‌آید و شاید حس کنید دیگر هیچ چیزی درست نخواهد شد و حالِ شما هیچ‌وقت خوب نخواهد شد. اما مردم به تدریج متوجه می‌شوند که درد کاهش می‌یابد، احساس تغییر می‌کند و می‌توان کم‌‌کم اتفاقی که افتاده را پذیرفت. ما ممکن است هرگز مرگ عزیزترین‌هایمان را فراموش نکنیم و هرگز کاملاً با آن کنار نیاییم، اما می‌توانیم یاد بگیریم که دوباره زندگی کنیم، درحالی‌که خاطرات کسانی را که از دست داده‌ایم در قلب و ذهنمان حفظ کرده‌ایم.

زنی در حال دلداری دادن به زنی دیگر

چگونه پس از مرگ عزیزان خودمان را آرام کنیم؟

هنگام عزاداری و سوگواری، با این‌که سخت است باید بیشتر از همیشه مراقب خودتان باشید. استرس ناشی از این فقدان می‌تواند به سرعت انرژی و ذخایر عاطفی شما را تخلیه کند. مراقبت از نیازهای جسمی و عاطفی به شما کمک می‌کند تا از این دوران سخت عبور کنید.

 

با احساسات خود روبه‌رو شوید

می‌توانید سعی کنید غم خود را سرکوب کنید اما نمی‌توانید برای همیشه از آن دوری کنید. برای بهبودی باید این درد و غم را بپذیرید. تلاش برای جلوگیری یا نفی غم و فقدان، فقط روند سوگواری‌تان را طولانی‌تر می‌کند. همچنین غم‌ و اندوه حل نشده ممکن است باعث افسردگی، اضطراب، سوءمصرف مواد و مشکلات سلامتی شود.

 

احساسات خود را به روشی سالم ابراز کنید

 حتی اگر نمی‌توانید در مورد غم و از دست دادن با دیگران صحبت کنید می‌توانید افکار و احساسات‌تان را در یک دفترچه یادداشت کنید. 

 

سعی کنید سرگرمی‌ها و علایق خود را حفظ کنید

سعی کنید به روال عادی زندگی برگردید، با این کار کمی احساس راحتی خواهید کرد و بازگشت به فعالیت‌های گذشته شما را به دیگران نزدیک‌تر می‌کند و می‌تواند کمک کند راحت‌تر با از دست دادن و سوگ کنار بیایید.

 

اجازه ندهید کسی به شما بگوید که چه احساسی داشته باشید

خودتان را مجبور نکنید که حال خوبی داشته باشید. غم و اندوه شما متعلق به خودتان است و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند به شما بگوید که چه زمانی دست از غم بکشید و به زندگی ادامه دهید. به خودتان اجازه دهید هر چیزی را بدون خجالت یا قضاوت احساس کنید. عصبانی شوید، رو به آسمان فریاد بزنید، گریه کنید و این را بدانید که چه زن باشید چه مرد، گریه کردن هیچ اشکالی ندارد و نشانۀ ضعف نیست.

 

مراقب سلامت جسمانی خود باشید

ذهن و بدن بسیار به هم مرتبط هستند. وقتی از نظر جسمی احساس سلامتی کنید بهتر می‌توانید از نظر عاطفی با احساسات خود کنار بیایید. با خواب کافی، تغذیۀ مناسب و ورزش با استرس و خستگی مبارزه کنید. برای احساس نکردن غم و اندوه و سوگ یا بهبود خلق و خو از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید.

 

حواستان به محرک‌های غم و اندوه و سوگ باشد

سالگردها، تعطیلات، روزهای خاصی که با عزیزانتان می‌گذراندید، زمان‌هایی هستند که ممکن است خاطرات و احساسات دردناک را دوباره زنده کنند. حتی اگر مدت‌ها از فوت عزیزتان گذشته اما برای یک حملۀ احساسی آماده باشید و بدانید که این کاملاً طبیعی است. می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی کنید تا در چنین مناسبت‌هایی تنها نباشید.
دست زنی که دست مردی را در دست گرفته و به او دلداری می‌دهد

چگونه به فرد سوگوار کمک کنیم؟

در حالت ایده‌آل، فرد عزادار پس از مدتی خودبه‌خود با مرگ عزیزانش کنار می‌آید. گذشت زمان و حمایت دیگران باعث می‌شود آن‌ها بالاخره این فقدان را بپذیرند و احساس بهتری داشته باشند و درد را پشت سر بگذارند. اما شما نیز با همدردی و انجام برخی کارهای کوچک می‌توانید این روند را برایشان تسهیل کنید:

با آن‌ها در تماس باشید. از آن‌ها دوری نکنید.

صبورانه و بدون قضاوت به آن‌ها گوش بدهید. آن‌ها را تشویق کنید تا دربارۀ غم‌شان حرف بزنند و از استفادۀ نام عزیزان فوت شده نترسید.

احساسات آن‌ها را هر جور که هست بپذیرید. به آن‌ها نگویید که باید چه احساسی داشته باشند.

به آن‌ها دلگرمی بدهید. برایشان خوراکی تهیه کنید. آنها را تشویق کنید تا از شما در انجام برخی امور کمک بخواهند.

اگر در ظاهر و حالت روحی‌شان نشانه‌های بهبود را مشاهده کردید، به آن‌ها بگویید و تشویقشان کنید.

از مناسبت‌هایی که ممکن است فرد عزادار را آزار دهد مثل تولد یا سالگرد آگاه باشید. در این مواقع با آن‌ها تماس بگیرید و تنهایشان نگذارید.

سعی کنید به سلامت عاطفی و جسمی آن‌ها رسیدگی کنید. دوستتان را برای پیاده‌روی یا صرف یک فنجان قهوه دعوت کنید.

 

معرفی کتاب‌هایی دربارۀ سوگ

کتاب‌ها می‌توانند در زمان‌های سخت منبع الهام و آرامش ما باشند؛ کتاب‌ها راهی برای پردازش احساسات سخت و دردناک هستند یا به سادگی به شما اطمینان می‌دهند که تنها نیستید. کتاب‌هایی هستند که بعد از مرگ عزیزان به شما آرامش می‌دهند و شاید حتی بارها و بارها به سراغشان بروید. کتاب‌های زیر در زمان فقدان و سوگ می‌توانند مرهمی برایتان باشند و باعث شوند کمی احساس بهتری داشته باشید. 

 

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست اثر مگان دیواین

بسیاری از افرادی که متحمل فقدان شده‌اند احساس می‌کند برای بهبود از سوی اطرافیان تحت فشار هستند و مورد قضاوت قرار می‌گیرند، طرد می‌شوند و هیچ‌کس به درستی آن‌ها را درک نمی‌کند. مگان دیواین می‌گوید: «غم و اندوه به راه‌حل نیاز ندارد بلکه نیازمند عشق است.»

در یک روز زیبای تابستانی مگان دیواین شاهد مرگ شریک زندگی‌اش بود. همسرش پیش چشمانش در دریاچه غرق شد و او را در غم و اندوهی وصف ناشدنی رها کرد. مگان که خود یک روان‌درمانگر و نویسنده بود تازه فهمید تمام چیزهایی که در زندگی برای مواجهه با سوگ یاد گرفته بی‌فایده است. او حالا تبدیل به متخصص و روانشناس غم و اندوه و ارتباطات شده تا به دیگران کمک کند با سختی‌های زندگی و فقدان روبه‌رو شوند. 

مگان دیواین در کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست با داستان‌ها، تحقیقات، نکات زندگی و شیوه‌های خلاقانه و مبتنی بر ذهن‌آگاهی شما را راهنمایی می‌کند تا با غم و اندوه و فقدان کنار بیایید. مگان دیواین فرهنگ بازگشت به یک زندگی عادی و شاد را رد کرده و آن را با یک مسیر بسیار سالم‌تر جایگزین می‌کند، مسیری که ما را نه به غلبه بر غم و اندوه بلکه به ساختن زندگی در کنار غم و اندوه دعوت می‌کند.

عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست
عنوان کتاب:
عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست
ناشر:
میلکان
نویسنده:
مگان دیواین
قیمت:
215,100 تومان
2,390,000

چگونه رنجی را که نمی‌توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم اثر مگان دیواین

مگان دیواین پس از کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست کتاب چگونه رنجی را که نمی‌توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم را منتشر کرد تا جورنالی برای غم و اندوه باشد. مگان دیواین متخصص غم و اندوه، با راه‌های جدید و خلاقانه به شما یاد می‌‌دهد تا چطور با غم و اندوه زندگی کنید و خود را برای آینده آماده کنید. 

می‌توانید در جورنال این کتاب بنویسید، نقاشی کنید و آن را با خود به این‌طرف و آن‌طرف ببرید. مگان دیواین در این کتاب با تشویق، تمرینات و ابزارهای خود مراقبتی‌اش به شما یاد می‌دهد چطور درد و ناراحتی خود را بنویسید و با مشکلات سوگ و فقدان مثل بی‌خوابی کنار بیایید.

چگونه رنجی را که نمی توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم
عنوان کتاب:
چگونه رنجی را که نمی توانیم درمان کنیم به دوش بکشیم
ناشر:
میلکان
نویسنده:
مگان دیواین
قیمت:
251,100 تومان
2,790,000

تسلی پس از فقدان اثر مارتا وایت مور هیکمن 

به‌نظرتان در این جهان پهناور کسی بوده که مجبور نباشد با غم و اندوه و فقدان کنار بیاید؟ مارتا وایت‌ مور هیکمن، نویسندۀ آمریکایی در کتاب تسلی پس از فقدان به خواننده یاد می‌دهد چطور هر روز مراقبه کند تا با مرگ عزیزش کنار بیاید. او در این کتاب سعی کرده است تا با کلمات نیرومند و متفکرانه الهام‌بخشِ سوگواران باشد و به آنان آرامش بدهد. مارتا سال‌ها پیش، دختر شانزده ساله‌اش را بر اثر حادثه‌ای از دست داد، این حادثه آن‌قدر دردناک و ناگهانی بود که او به سختی توانست با اندوهش کنار بیاید.

هیکمن تنها به کمک اطرافیان و نیروی اراده توانست با این اندوه کنار بیاید. او بعدها خاطراتش را در کتاب تسلی پس از فقدان نوشت تا به دیگران کمک کند با اندوه و فقدان کنار بیایند. این کتاب 365 پیام روزانه برای یک سال دارد تا خواننده به مرور خودش را با وضعیت موجود تطبیق بدهد و با فقدانش کنار بیاید.

تسلی پس از فقدان
عنوان کتاب:
تسلی پس از فقدان
ناشر:
امیرکبیر
نویسنده:
مارتا وایت مور هیکمن
قیمت:
135,000 تومان
1,500,000

مسئلۀ مرگ و زندگی اثر اروین و مریلین یالوم 

اروین یالوم، روانپزشک اگزیستانسیال آمریکایی و استاد برجستۀ روانپزشکی دانشگاه استنفورد و همچنین نویسندۀ داستان‌های روان‌شناسانه، را بسیاری به‌خاطر کتاب پرفروش وقتی نیچه گریست می‌شناسند. پس از آن‌که پزشکان تشخیص دادند همسر اروین یالوم سرطان دارد، آن‌ دو کتاب مسئلۀ مرگ و زندگی را در مورد چگونگی عشق ورزیدن و زندگی بدونی پشیمانی نوشتند. 

یالوم در سال 1954 با مریلین که نویسندۀ فمینیست، مورخ و استاد دانشگاه بود ازدواج کرد. مریلین که به سرطان سختی مبتلا بود در سال 2019 با استفاده از اتانازی به زندگی خود پایان داد. یالوم و مریلین پیش از مرگ مریلین سرگرم نوشتن کتاب مسئلۀ مرگ و زندگی شدند تا روند بیماری و درمان مریلین و شیوۀ رویارویی آن‌ها با مشکلات و مسائل روانی مرتبط با این بیماری را به شیوه‌ای اتوبیوگرافیک بررسی کنند.

این دو نویسنده در کتاب مسئلۀ مرگ و زندگی نحوۀ مبارزه با سرطان و کنار آمدن با فقدان و سوگ را به خواننده نشان می‌دهند. مریلین این کتاب را برای داشتن مرگی خوب نوشت و اروین برای ادامه دادن به زندگی بدون همسرش. اروین یالوم و همسرش در کتاب مسئلۀ مرگ و زندگی، دریچه‌ای نادر را برای رویارویی با مرگ و کنار آمدن با فقدان عزیزان پیش چشم ما می‌گشایند.

مسئله مرگ و زندگی
عنوان کتاب:
مسئله مرگ و زندگی
ناشر:
دنگ
نویسنده:
اروین یالوم
قیمت:
69,300 تومان
770,000

تولستوی و مبل بنفش اثر نینا سنکویچ 

شاید نام تولستوی شما را به اشتباه بیندازید، این کتاب هیچ ارتباطی با تولستوی ندارد. درحالی‌که بیشتر مردم به دنبال راه‌حلی برای غلبه بر اندوه و فقدان می‌گردند، سنکویچ راه دشوارتری را در پیش گرفت. نینا سنکویچ، مادر چهار بچه است که به تازگی خواهرش را از دست داده و به شدت تحت تأثیر غم و اندوه قرار گرفته است. نینا ابتدا مثل هر فرد دیگری با تثبیت خود در خانواده و اجتماع سعی کرد با سوگش کنار بیاید، او هر دقیقه از زندگی‌اش را برنامه‌ریزی کرد اما نتوانست با غم و اندوه کنار بیاید. 

به‌جایش تصمیم گرفت برای رهایی از احساس درد، گناه و فقدان، هر روز از سال را صرف لذت‌بردن و خواندن یک کتاب کند و نقدهای روشنگرانه‌اش را دربارۀ هرکدام از این کتاب‌ها بنویسد. پروژۀ شخصی نینا، در واقع غلبه بر اندوه ویرانگری بود که به‌خاطر خواهرش ماری احساس می‌کرد. کتاب‌ها سنکویچ را وادار کردند تا به درون خودش بنگرد و شخصیت‌های داستان‌ها را بکاود. این کتاب‌ها به نینا کمک کردند تا به طور سازنده با غم و اندوه شخصی خودش کنار بیاید و در نهایت او را قادر ساختند تا زندگی را ادامه دهد. نینا در نهایت با کتاب خواندن خود را درمان می‌کند.

تولستوی و مبل بنفش
عنوان کتاب:
تولستوی و مبل بنفش
ناشر:
کوله پشتی
نویسنده:
نینا سنکویچ
قیمت:
197,100 تومان
2,190,000

روانشناسی اندوه اثر ریچارد گروس 

وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم و غصه می‌خوریم از نظر عاطفی چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا راهی «درست» برای سوگواری وجود دارد؟ غم و اندوه چه تأثیری بر دید ما از خودمان می‌گذارد؟ کتاب روانشناسی اندوه اثر ریچارد گروس، روایتی انسانی و هوشمندانه است که طیف وسیعی از واکنش‌هایی را که ما در قبال از دست دادن عزیزانمان داریم توضیح می‌دهد و بررسی می‌کند که چگونه روانشناسان به دنبال توضیح این تجربه بوده‌اند.

فروید در روانشناسی پیشگامانه‌اش به ما می‌گوید که باید از مراحل سوگ عبور کنیم، برای همین ریچارد گروس در کتاب روانشناسی اندوه مراحل سوگ و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی که درک ما از فرآیند سوگواری را تعیین می‌کند بررسی کرده است. هر کسی در مقطعی از زندگی‌اش سوگ را تجربه می‌کند و کتاب روانشناسی اندوه، به خوانندگان کمک می‌کند تا هم غم و اندوه خودشان و هم دیگران را بهتر درک کنند.

روانشناسی اندوه
عنوان کتاب:
روانشناسی اندوه
ناشر:
نگاه
نویسنده:
ریچارد گروس
قیمت:
76,500 تومان
850,000

مواجهه با مرگ اثر براین مگی

چه می‌شود اگر شخصی که به بیماری لاعلاجی مبتلا شده خودش از این موضوع بی‌اطلاع بماند؟ آیا این قضیه تفاوتی در نحوهٔ زندگی فرد به وجود می‌آورد؟

مواجهه با مرگ تنها رمانِ براین مگی فیلسوف انگلیسی است. او که در طول عمرش بیشتر به موضوعات فلسفی می‌پرداخت در این کتاب داستانی از عشق، زندگی و مرگ می‌گوید. مواجهه با مرگ داستان زندگی مردی به نام جان اسمیت است، یک روزنامه‌نگار که یک سال است در خاورمیانه زندگی می‌کند و ناگهان یک روز صبح متوجه می‌شود چند غده روی گردنش رشد کرده است. او به توصیهٔ پزشکش تصمیم می‌گیرد به انگلستان برگردد. بیماریِ جان کشنده است اما پزشکان به توصیهٔ مادرش هیچ چیزی به او نمی‌گویند و نویسنده در این کتاب زندگی و افکار جان را بازگو می‌کند.

مواجهه با مرگ
عنوان کتاب:
مواجهه با مرگ
ناشر:
نشر نو
نویسنده:
براین مگی
قیمت:
400,000 تومان

سوگ مادر اثر شاهرخ مسکوب

شاهرخ مسکوب یکی از چهره‌های ماندگار ادبیات ایران و اندیشمندی بزرگ است که زندگی‌ای تلخ و پرفرازونشیب را تجربه کرده است. مسکوب از مرگ مادر ضربهٔ سنگینی خورد و چون همیشه از مرگ هراس داشت، از دست‌دادن مادر ضربه‌ای سنگین برای او بود. غم شاهرخ در سوگ مادر بسیار سنگین است و چهارده‌ روز پس درگذشت مادرش در یادداشتی نوشت: «خدا می‌داند که هرگز روح من این همه دردناک و بیچاره نبوده. ولی خدا نمی‌داند. اگر می‌دانست محال بود که بتواند چنین ظلمی بکند. اگر می‌دانست، نمی‌توانست.» 

مسکوب که علاقهٔ زیادی به نوشتنِ روزنگار و دل‌نوشته داشت مرتب چیزهایی می‌نوشت و این نوشته‌های پراکنده را «حسن کامشاد» که نزدیک‌ترین دوستش بود گردآوری کرد و در نهایت در کتابِ سوگ مادر به چاپ رساند. این کتاب درونی‌ترین و غمگین‌ترین لحظات مسکوب و یکی از برجسته‌ترین فراق‌نامه‌های ادبیات ایران است. 

سوگ مادر
عنوان کتاب:
سوگ مادر
ناشر:
نی
نویسنده:
شاهرخ مسکوب
قیمت:
108,000 تومان
1,200,000

لنگرگاهی در شن روان اثر جمعی از نویسندگان

این کتاب شرح تجربهٔ سوگ و مواجهه با فقدان از زبان شش نویسنده است که در سه قالبِ متفاوتِ جستار، نامه‌نگاری و خاطره‌پردازی نوشته شده است. نویسندگانِ این کتاب همگی از تجربهٔ سوگ و تأمل در مرگ حرف می‌زنند و از احساسات و احوالی که از پی آن می‌آید و صورتِ تازهٔ زندگی پس از سوگ می‌‌گویند.

نویسندگان این اثر چیماماندا انگزی آدیچی، رالف والدو امرسون، جویس کرول اوتس، جون دیدیون، راینر ماریا ریلکه و الکساندر همن هستند.

لنگرگاهی در شن روان
عنوان کتاب:
لنگرگاهی در شن روان
ناشر:
اطراف
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
قیمت:
150,300 تومان
1,670,000

سوگ اثر چیماماندا انگزی آدیچیه

«سوگ» جستاری از چیماماندا انگزی آدیچیه دربارۀ تجربۀ از دست دادن پدرش در دوران همه‌گیری کرونا است که در نیویورکر منتشر شده بود. او به‌دلیل مقررات بین‌المللی دوران کرونا قادر به مسافرت و شرکت در مراسم تدفین پدرش نبود و همین باعث می‌شود که از نوشتن برای تسکین درد و رنجش استفاده کند و جستار سوگ را بنویسد.

سوگ
عنوان کتاب:
سوگ
ناشر:
مان کتاب
نویسنده:
چیماماندا انگزی آدیچیه
قیمت:
106,200 تومان
1,180,000
کتاب‌هایی دربارۀ سوگ و کنار آمدن با مرگ عزیزان را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک تهیه کنید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
شما چگونه از سوگ عبور کردید؟

آیا شما تابه‌حال مجبور شده‌اید با فقدان و غم‌ و اندوه روبه‌رو شوید؟ در آن زمان چه کار کردید؟ چطور با غم و اندوه و فقدان کنار آمدید؟ آیا مطالعۀ کتابی برای تحمل درد به شما کمک کرده است؟ چه راهکارهای دیگری برای عبور از فقدان می‌شناسید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

روانشناسی روانشناسی مثبت‌گرا چیست؟
مهرناز بهروش
16 دقیقه

اگر اصطلاح «روانشناسی مثبت‌گرا» را زیاد شنیده‌اید اما مطمئن نیستید که به چه معناست، جای درستی آمده‌اید! روان‌شناسی مثبت‌گرا یکی از جدیدترین شاخه‌های علم روان‌شناسی است.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی تاثیر و عوارض استرس بر بدن
الناز آذری
21 دقیقه

استرس واکنش طبیعی بدن به خواسته‌ها و رویدادهای خاص است. این خواسته‌ها ممکن است ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌های دیگر باشد اما هر چیزی که یک چالش یا تهدید واقعی برای رفاه افراد به حساب بیاید می‌تواند باعث استرس شود.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی هرآنچه باید دربارۀ خود مراقبتی بدانیم
الناز آذری
9 دقیقه

دنیای شلوغ امروز و طرز زندگی مردم بیش از پیش باعث احساس اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود و دقیقاً به همین دلیل خودمراقبتی برای زنان، مردان، کودکان و همۀ افراد جامعه اهمیتی بسیار بیشتر از گذشته دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چرا وسواس فکری زندگی ما را مختل می‌کند؟
الناز آذری
19 دقیقه

پس از یک روز سخت کاری روی کاناپه نشسته‌اید و می‌خواهید چند دقیقه در آرامش با خودتان خلوت کنید و قهوه‌تان را بنوشید یا می‌خواهید قبل از خواب چند صفحه مطالعه کنید، اما ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید به یک نقطه خیره شده‌اید و اصلاً هیچ‌چیزی از کتاب نفهمیده‌اید یا زمان زیادی گذشته و شما در افکار خود غرق شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همه‌چیز دربارهٔ خودشناسی و خودآگاهی
مهرناز بهروش
21 دقیقه

تابه‌حال شده از خودتان بپرسید «من که هستم؟» این سؤالی ساده و در عین‌حال عمیق است. اما سؤال بحث‌برانگیز دیگر این است که «چرا ما این‌گونه رفتار می‌کنیم؟» و اگر سوالاتی مشابه این سؤالات را تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید بدانید که تنها نیستید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند
یسنا پارسی
11 دقیقه

سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک تأثیرات جسمی، اجتماعی و عاطفی مادام‌العمر دارد. با این‌که تجربیات و محیط‌های مثبت می‌توانند فرزندتان را در مسیر زندگی درست و مناسب قرار دهند،

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌های روانشناسی
بامداد برزویه
20 دقیقه

روانشناسی برای بسیاری از مردم جذابیت دارد چون با یادگیری اصول رفتار و ذهن انسان افراد می‌توانند خود و دیگران را بیشتر درک کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. روان‌شناس‌ها، نویسندگان، سخنرانان و معلم‌ها در هر سطح و هر سنی مردم را هر روز بیشتر به سمت داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس سوق می‌دهند و حتی اگر دقت کنید خودِ شما نیز به سمت افرادی کشیده می‌شوید که به خود متکی هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی اختلالات خواب چیست؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا برایتان پیش آمده به رختخواب بروید، ساعت‌ها این پهلو و آن پهلو بشوید، حتی شاید شروع به شمردن گوسفندان خیالی کرده‌اید اما باز هم مدت زمان زیادی طول کشیده تا به خواب رفته‌اید. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم اختلال خواب داشته باشید!

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
بامداد برزویه
12 دقیقه

اگر دائما نگران هستید حتی وقتی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است احتمالاً به اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder) یا به اختصار GAD مبتلا شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همۀ آنچه دربارۀ اختلال استرس پس از سانحه باید بدانیم
مهرناز بهروش
12 دقیقه

همه چیز دربارهٔ اختلال پس از سانحه و درمان آن را در این مقاله بخوانید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.