وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
23 دقیقه
معرفی کتاب
وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
23 دقیقه
51
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم. وابی‌سابی یک فلسفهٔ ظریف است که به شیوهٔ زندگی مرتبط‌تر اشاره می‌کند ـ یک سبک زندگی، که در آن ما عمیقاً با طبیعت در ارتباط هستیم و بنابراین می‌توانیم با خودِ واقعی‌مان ارتباط بهتری داشته باشیم. برای این‌که بیشتر با وابی‌سابی و معنی آن آشنا شوید با ما همراه شوید.

همچنین در ادامه می‌خوانید:

• وابی‌سابی چیست؟
• فلسفهٔ وابی‌سابی و آموزه‌های آن
• وابی‌سابی چطور زندگی ما را تغییر می‌دهد؟
• معرفی کتاب وابی‌سابی

زنی که در ساحل در آرامش در حال استراحت کردن است

وابی‌سابی چیست؟

کتاب وابی‌سابی به مفهوم وابی‌سابی و تاثیرش در زندگی ما می‌پردازد. پیش از معرفی این کتاب بهتر است نخست بدانیم که وابی‌سابی چیست، چه فلسفه‌ای پشت آن پنهان است و چطور می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند؟

وابی‌سابی یکی از عناصر حیاتی حس زیبایی‌شناسی و فطرتِ آرام مردم ژاپن است. وابی‌سابی نوعی جهان‌بینی است که نحوهٔ زندگی‌کردن را به انسان آموزش می‌دهد، هرچند به‌ندرت در مورد آن بحث می‌شود. اثر وابی‌سابی همه‌جا هست ولی درعین‌حال دیده نمی‌شود. مردم به‌طور غریزی می‌دانند وابی‌سابی چیست ولی افراد کمی هستند که می‌توانند در قالب کلمات بیانش کنند. وابی‌سابی معمایی جذاب است که وعده‌اش نجوای معرفت در گوش کسانی است که در آرامش کافی به کندوکاو می‌پردازند و با قلبی باز با هر چیزی برخورد می‌کنند.

وابی‌سابی مفهومی است که ما را به جست‌وجوی مداوم زیبایی در نقص و پذیرش چرخهٔ طبیعی‌تر زندگی تشویق می‌کند. وابی‌سابی به ما یادآوری می‌کند که همه‌چیز از جمله ما و خود زندگی، ناپایدار، ناکامل و ناقص هستیم. پس کمال غیرممکن است و باید ناپایداری را پذیرفت.

 

فلسفهٔ وابی‌سابی

وابی‌سابی یک نوع روش زندگی و نوعی جهان‌بینی متفاوت است که از ژاپن سرچشمه گرفته و می‌توانید آن را در تمام جنبه‌های زندگی خود اعمال کنید و حتی از آن در طراحی داخلی خانهٔ خود بهره ببرید. 

وابی و سابی هرکدام دو مفهوم جداگانه دارند:
وابی به مفهومِ تشخیص زیبایی در سادگی فروتنانه است. ما را دعوت می‌کند تا قلب خود را بگشاییم و از غرور مادی‌گرایی جدا شویم تا در عوض بتوانیم روح خود را مملو از غنای معنوی کنیم.
سابی به گذر زمان، نحوهٔ رشد، پیری و زوال همه‌چیز و چگونگی تجلی زیبایی آن در اشیاء می‌پردازد. این واژه نشان می‌دهد که زیبایی در زیر سطح چیزی که واقعاً می‌بینیم، پنهان است، حتی در چیزی که در نگاهِ اول فکر می‌کنید شکسته است نوعی زیبایی نهفته است.

این دو مفهوم با هم یک فلسفهٔ کلی برای نزدیک‌شدن به زندگی ایجاد می‌کنند: آنچه هست را بپذیرید، در لحظهٔ حال بمانید و مراحل ساده و گذرای زندگی را درک کنید. انبوهی از خِرد در بافت این فلسفهٔ دیرینه نهفته است. در اینجا پنج مورد از آموزه‌های وابی‌سابی آورده شده است که می‌توانند به شما کمک کنند تا کاملاً از درگیری‌های زندگی روزمره دور شوید.

تصویر معابد راهبان در ژاپن

وابی‌سابی چطور زندگی ما را تغییر می‌دهد؟

وابی‌سابی از طریق آموزه‌هایش می‌تواند تاثیر بسیاری بر زندگی ما داشته باشد. این آموزه‌ها چیست و چطور باید به آن‌ها عمل کرد؟

 

آموزهٔ اولِ 

دوا سانزن یکی از مکان‌های کمترشناخته‌شده در شمال ژاپن است. از قرن هشتم، اینجا مکانِ زیارتی مقدسی برای راهبان یامابوشی بوده است که در مراسم سالانه برای یافتن تولد دوباره، روشنگری ذهن، بدن و روح خود شرکت ‌کنند. فلسفهٔ اصلی آموزش آن‌ها را می‌توان در یک کلمهٔ Uketamo «اوکتامو» خلاصه کرد که به معنای این است: «من فروتنانه با قلب باز همه‌چیز را می‌پذیرم.»

نحوهٔ عملکرد این آموزه در زندگی روزمره چنین است:

آیا دارید کار خود را از دست می‌دهید؟ اوکتامو
هوا ناگهان طوفانی می‌شود و شما مجبور می‌شوید برنامه‌های گردش یا سفر خود را لغو کنید؟ اوکتامو
تصادف خیلی احمقانه‌ای کردید و حالا پای چپ‌تان شکسته و قرار است یکماه در گچ باشد؟ اوکتامو

راهبان یامابوشی فهمیده بودند که هر چه زودتر بتوانید همهٔ چیزهای خوب و بد زندگی را بپذیرید، احساس سبکی بیشتری خواهید داشت. آن‌ها فهمیدند که ما آزادی خود را از طریق پذیرش می‌یابیم و از طریق پذیرش، می‌توانیم مسیر رشد خود را پیدا کنیم. درواقع ایدهٔ آن‌ها بسیار ساده است: اگر زیادی در مقابل حوادث زندگی مقاومت کنید، رنج خود را تشدید خواهید کرد. 

پس اولین آموزهٔ فلسفهٔ وابی‌سابی تمرین شکرگزاری و پذیرش است. و اشتباه نکنید، منظور در این‌جا تسلیم‌شدن نیست. بلکه باید در برابر شرایط مختلف تسلیم زندگی شوید و سپس فعالانه در مورد عکس‌العمل خود به حوادث و شرایط مختلف تصمیم بگیرید.

 

آموزهٔ دوم

همه چیز در طبیعت همیشه در حال تغییر است بنابراین هیچ‌چیز نمی‌تواند کامل باشد. و از آن‌جایی که به وضعیتی کامل و بی‌نقص اشاره دارد، پس هیچ‌گاه نمی‌توان به کمال رسید. از این رو، فلسفهٔ دوم وابی‌سابی به ما می‌آموزد که همه‌چیز، از جمله خودِ ما و خود زندگی ناپایدار و ناقص است. 

ما براساس الگوهای جامعه همیشه به دنبال چیزهای کامل و بی‌نقص هستیم: بدن بی‌نقص، شغل عالی و شریک کامل. در سال 2020 ارزش بازار جهانی محصولات ضد پیری حدود 60 میلیارد دلار آمریکا برآورد شد. مردم همگی دربه‌در دنبال جوان ماندن هستند. اما آیا پیرشدن چرخهٔ طبیعی زندگی نیست؟ آیا پیر شدن با گذشت زمان نوعی زیبایی نیست؟

اما مشکل اصلی اینجاست که شیوه‌های ناقص تفکر ما اکنون درک ما را از چیستی واقعی و کمال تار کرده است. یک فرهنگ لغت باز کنید و متضادهای کلمهٔ «کمال» را در آن جست‌وجو کنید و آن‌وقت به کلمات زیر می‌رسید: نقص، فاسد، پست، فقیر، درجهٔ دوم، ناتوان، شکسته، اشتباه و کلماتی منفی از این قبیل. جای تعجب نیست که ما ان‌قدر نسبت به یافتن کمال وسواسی شده‌ایم.

همهٔ این‌ها به این دلیل است که اطرافیان و جامعه به ما گفته‌اند «به‌ اندازهٔ کافی خوب نیستیم.» و ما عقیده‌ای را پذیرفته‌ایم که حتی متعلق به خودِ ما نیست و اجازه دادیم راهمان و افکارمان را تعریف کند و اکنون به دنبال توهمی به نام کمال می‌گردیم تا بپذیریم که به اندازهٔ کافی خوب و شایسته هستیم.

این آموزهٔ دوم فلسفهٔ وابی‌سابی است: نه برای کمال، بلکه برای تعالی تلاش کنید.

کینتسوگی، پرکردن شکستگی‌های ظرف با طلای آب شده

آموزهٔ سوم

در آشپزخانه مشغول آشپزی هستید که ناگهان یک کاسه یا قوری از دست‌تان به زمین می‌افتد و می‌شکند، چه کار خواهید کرد؟ به احتمال زیاد آن را جمع می‌کنید و دور می‌اندازید. اما ژاپنی‌ها هنری دارند که به آن «کینتسوگی» می‌گویند. آن‌ها تکه‌های سفال شکسته را کنار هم قرار می‌دهند و با طلای ذوب شده دوباره آن‌ها را به هم می‌چسبانند و به این ترک‌های پُرشده با طلا «زخم‌های طلایی» می‌گویند. آیا این کار ظرف شکسته را ناقص اما به نوعی زیباتر نمی‌کند؟ 

کینتسوگی به ما یادآوری می‌کند که حتی در چیزهای شکسته زیبایی زیادی وجود دارد چون زخم‌ها هر کدام داستانی را روایت می‌کنند. آن‌ها صلابت، خِرد و انعطاف‌پذیری‌ای را نشان می‌دهند که در گذر زمان به دست آمده است. چرا ما این نواقص یا زخم‌های طلایی را پنهان کنیم وقتی قرار است آن‌ها را جشن بگیریم؟

ایده‌ای که این‌جا مطرح می‌شود بسیار ساده است: زمان‌های زیادی در زندگی‌تان احساس شکستگی خواهید کرد. اتفاقاتی رخ می‌دهد که برایتان زخم‌های عاطفی یا فیزیکی به جا می‌گذارد. نیازی نیست نور خود را با تاریکی ابرها بپوشانید، درعوض آن زخم‌ها را با طلا پُر کنید. شکست‌های‌تان برای این هستند که به شما یاد بدهند چگونه کارها را انجام ندهید، اشتباهات برایتان پیش می‌آیند تا به شما بخشیدن را بیاموزند و چین و چروک‌های‌تان آنجا هستند تا به شما نشان دهند چقدر در زندگی خندیده‌اید. شروع به پذیرش مفهوم کینتسوگی کنید، یعنی بپذیرید اشیاء شکسته نباید پنهان شوند، آن‌ها را باید با غرور نمایش دهید و به آرامی مفهوم زیبایی برای‌تان تغییر خواهد کرد.

قدردان زیبایی همه چیز باشید، به ویژه زیبایی بزرگی که در عمق چیزی شکسته پنهان است.

دختری که از خوشحالی در مزرعهٔ گندم به هوا پریده است

آموزهٔ چهارم

حتماً از خودتان می‌پرسید چطور می‌توان زیبایی را در زندگی روزمره پیدا کرد، درحالی‌که همه چیز تاریک و دردناک به‌نظر می‌رسد؟ آموزهٔ چهارم فلسفهٔ وابی‌سابی جواب این سوال را داده است. آهسته و ساده زندگی کنید. درغیر این‌صورت از همه چیز با عجله عبور خواهید کرد، بعد به پایان می‌رسید و با تعجب از خودتان می‌پرسید «یعنی تمام زندگی همین بود؟» اما چرا ساده و آهسته پیش رفتن همه‌‌چیز را تغییر خواهد داد؟

کاهش سرعت پادزهر زندگی پرسرعت است. آهسته پیش‌رفتن به شما کمک می‌کند تا با احتیاط پیش بروید و سپس به شما کمک می‌کنید با آگاهی جلو بروید. به‌محض این‌که سرعت خود را کم کنید، فضایی برای مکث، تأمل، تعجب و پرسش ایجاد می‌شود و به‌طور طبیعی در لحظهٔ حال حضور پیدا می‌کنید. فکر می‌‌کنید چرا اکثر مردم خیلی دیر متوجه می‌شوند که روش زندگی‌کردنشان اشتباه است؟ چون خیلی سریع حرکت می‌کنند و هرگز سرعت‌شان را کم نمی‌کنند تا فضای ذهنی و عاطفی کافی برای تجزیه و تحلیل اطرافشان داشته باشند.

ساده‌ زندگی‌کردن پادزهر زندگی پیچیده است. در هر لحظه از زندگی، زمانی که به‌دنبال تغییر دادن چیزی هستید، بارها و بارها از خودتان می‌پرسید «باید چه چیزی ایجاد یا اضافه کنم؟» در حالی‌که درواقع باید از خودتان بپرسید «باید چه چیزی را حذف کنم؟» این یعنی وقتی می‌خواهید به خانهٔ جدیدی اسباب‌کشی کنید، چیزهای قدیمی‌تان را دور بیندازید. وقتی می‌خواهید پولی پس‌انداز کنید، هزینه‌های بیهوده را حذف کنید. وقتی وارد یک رابطهٔ جدید می‌شوید، از خودتان بپرسید باید چه عادت‌هایی را کنار بگذارم؟ که بتوانم این آدم را وارد زندگی‌ام کنم. بی‌نظمی بخش جدایی‌ناپذیر سفر به سمت رشد و تغییر است. رهاکردن چیزی که دیگر به دردتان نمی‌خورد، جا را برای آنچه می‌خواهید باز خواهد کرد.
فقط این‌گونه است که می‌توانید با دنیای اطراف خود هماهنگ شوید. تنها با این روش می‌توانید در تاروپود زندگی غرق شوید و قدر آن را بدانید و از چیزهای ساده مانند لذت آبیاری گل‌ها در صبح، تماشای خورشید در حال غروب، گوش‌دادن به صدای ملایم باران، خواندن یک کتاب در آرامش لذت ببرید. 

پس آموزهٔ چهارم وابی‌سابی این است: اگر می‌خواهید لذت زندگی روزمره را تجربه کنید، آهسته پیش بروید، زندگی خود را ساده کنید و روی آنچه واقعاً برای شما مهم است تمرکز کنید. 

مردی با لباس سیاه و کراوات، که ایموجی خوشحال را به جای ناراحتی یا بی‌تفاوتی انتخاب کرده است

آموزهٔ پنجم

جامعهٔ امروزی در یافتن شادی دچار وسواس شده است. بسیاری از مردم بخش قابل توجهی از زندگی‌شان را صرف دنبال‌کردن کار بزرگ بعدی‌شان می‌کنند: استارتاپ بزرگ بعدی، حرکت بزرگ بعدی، مهاجرت به یک کشور جدید. و هر بار نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا به جایی برسند که فکر می‌‌کنند آن‌جا شاد خواهند بود و درنهایت بسیاری از آن‌ها به پوچی می‌رسند.

این موج ناامیدی همان چیزی است که متخصص روانشناسی مثبت هاروارد تال-بن ساهار، از آن صحبت کرد: «این یک توهم است که فکر می‌کنیم اگر بتوانیم کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم یا به اهداف خودمان برسیم به خوشبختی پایدار خواهیم رسید.» البته که این‌طور نیست، چون هدف‌گذاری اجباری به شادی منجر نمی‌شود بلکه منجر به یک بازی بی‌فکر و استرس‌زا خواهد شد.

حقیقت این است که وسواس ما به جست‌وجوی خوشبختی ما را از معنای حقیقی شادی دور کرده است و ما یادمان رفته که شادی تنها یک «احساس» است. بله شادی هم فقط یک احساس دیگر، مانند خشم، غم، ترس یا هیجان است. شما همان‌طور که همیشه غمگین نیستید نمی‌توانید همیشه نیز خوشحال باشید. 

آموزهٔ نهایی فلسفهٔ وابی‌سابی همین است. ریشهٔ همهٔ ناراحتی‌های شما از نارضایتی است، نارضایتی از جایی که هستید و آنچه دارید. ریشهٔ همهٔ ناراحتی‌هایتان از این نشأت می‌گیرد که تمام ساعات بیداری خود را صرف نگاه کردن به آیندهٔ دور و بیرونِ زندگی خود می‌کنید، به جای این‌که به زمان حال و دورنِ خودتان بنگرید.

 

معرفی کتاب وابی‌سابی

کتاب وابی‌سابی اثر بث کمپتن است که سال‌ها در کشور ژاپن زندگی کرده و در رشته‌های کاغذسازی، گل‌آرایی، سفال‌سازی و بافندگی تحصیل کرده است. این کتاب یک راهنمای قطعی برای مفهوم ژاپنی وابی‌سابی است که به شما می‌آموزد چطور هر بخش از زندگی خود را تغییر دهید و شادی را در همان‌جایی که هستید بیابید. 

نویسنده در این کتاب شما را کاملاً با مفهوم وابی‌سابی آشنا می‌کند، مفهومی جذاب از زیبایی‌شناسی ژاپنی که روشی کاملاً جدید برای نگاه‌کردن به جهان ارائه می‌‌دهد. وابی‌سابی که ریشه در ذن دارد به شما می‌آموزد که زیبایی را در نقص ببینید، قدر سادگی را بدانید و ماهیت گذرای همه‌چیز را بپذیرید. به شما انگیزه می‌دهد که روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید.

این کتاب از شما دعوت می‌کند تا هر لحظه با غرق‌شدن در زیباییِ زندگی، به آرامش برسید و از هر چیزِ غیرضروری فاصله بگیرید و آنچه را که در عمق زندگی نهفته است، کشف کنید.

وابی سابی
عنوان کتاب:
وابی سابی
ناشر:
میلکان
نویسنده:
بث کمپتن
قیمت:
197,100 تومان
2,190,000
وابی‌سابی جهان‌بینی‌تان را دگرگون می‌کند

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از چالش‌های طاقت‌فرسا و سرعت زندگی مصرف‌محور خسته شده‌اند و برای یافتن معنای واقعی به سنت‌های قدیمی روی می‌آورند. ما با زندگی در شهر به چیزهای خوب زیادی دسترسی داریم ولی درعین‌حال از طبیعت جدا می‌شویم و محیط مصنوعی می‌تواند انرژی ما را بخشکاند. وابی‌سابی و رابطهٔ نزدیک با طبیعت، عمیقاً با یکدیگر مرتبط هستند.

وابی‌سابی یک فلسفهٔ زیبا است که می‌توانید آن را به‌راحتی در زندگی روزمرهٔ خوب به کار ببرید اما وابی‌سابی در اصل به شما یادآوری می‌کند که زندگی شکننده و موقتی است و مانند هرچیز دیگری در زندگی ناپایدار، پس چرا به خودتان اجازه نمی‌دهید که خودتان باشید؟

شما چقدر از وابی‌سابی در زندگی بهره می‌برید؟ به‌نظرتان وابی‌سابی چطور زندگی بسیاری از مردم در سراسر دنیا را تغییر داده است؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
22 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
17 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.