معرفی بهترین کتاب‌های یوگا

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
مطالب خواندنی
معرفی بهترین کتاب‌های یوگا
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
15 دقیقه
19
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

یوگا اساساً یک رشتهٔ معنوی مبتنی بر یک علم ظریف است که بر ایجاد هماهنگی بین بدن و ذهن تمرکز دارد. کلمهٔ یوگا از ریشهٔ سانسکریت «یوج» به معنای پیوستن یا یکپارچه‌شدن سرچشمه گرفته است. یوگا اغلب با وضعیت‌های بدنی، تمرینات تنفسی و تکنیک‌های تمدد اعصاب همراه است. بااین‌حال یوگا بسیار بیشتر از ورزشی ساده است؛ یوگا رویکردی کل‌نگر به سلامتی و معنویت است که تمام جنبه‌های زندگی را در برمی‌گیرد. در این مقاله ما عمیق‌تر به مفهوم «یوگا» خواهیم پرداخت و چگونگی فراتر رفتن آن از تمرین فیزیکی به ذهن، بدن و روح را بررسی خواهیم کرد. همچنین در ادامه می‌خوانید:

• تاریخچهٔ یوگا
• فلسفهٔ یوگا
• چاکراها
• انواع یوگا
• چرا یوگا برای شما خوب است؟

تاریخچهٔ یوگا

علم یوگا از هزاران سال پیش، بسیار قبل از ظهور هر دین و نظام اعتقادی آغاز شد و اعتقاد بر این است که تمرین یوگا از همان طلوع تمدن شروع شد. در افسانهٔ یوگا، شیوا به عنوان «یوگی آیدیووگی» یا «آدی گورو» شناخته می‌شود. چند هزار سال پیش، در سواحل دریاچهٔ کانتیساروار در هیمالیا، آدی گورو دانش قابل‌توجهٔ خود را به «ساپتاریشی‌ها» یا «هفت حکیم افسانه‌ای» منتقل کرد. این حکیمان علم یوگا را به نقاط مختلف جهان از جمله آسیا، خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی بردند. شبا‌هت‌های علم یوگا در سراسر کرهٔ زمین در جوامع باستانی مختلف محققین را شگفت‌زده کرده است.

بااین‌حال در هند بود که چارچوب یوگا به‌طور کامل شکل گرفت و بیان شد. آگاستیا، ساپتریشی که در سراسر شبه قارهٔ هند سفر کرد، این فرهنگ را حول یک سبک زندگی اصلی یوگایی ساخت. 

 

فلسفهٔ یوگا

سرچشمهٔ یوگا هند باستان است و پایه و اساس فلسفی غنی‌ای دارد. طبق متون قدیمی تمرین‌هایی مانند یوگا سوتراهای پاتانجالی، تمرین‌هایی چند بُعدی هستند که هدف‌شان اتحاد ذهن، بدون و روح است. بنابراین یوگا به حالت‌های فیزیکی (آسانا) محدود نمی‌شود بلکه شامل اصول اخلاقی (یاما و نیاما)، کنترل نفس (پرانایاما)، تخلیهٔ حسی (پراتیاهارا)، تمرکز (دارانا)، مدیتیشن (دیانا) و پرورش کامل استعدادها (سمادی) می‌شود. 

بسیاری اعتقاد دارند «یوگا همه چیز است»؛ این مفهوم مبتنی بر این ایده است که یوگا می‌تواند یک روش زندگی باشد و بر همهٔ جنبه‌های زندگی اعمال شود. چنین مفهومی تمرین‌کنندگان را تشویق می‌کند تا اصول و آموزه‌های یوگا را در زندگی روزمرهٔ خود از جمله افکار، گفتار، اعمال، روابط و محیط زندگی خود ادغام کنند.

یک راه یاد گرفتن یوگا مطالعۀ کتاب‌هایی در این باره است. بهترین کتاب‌های یوگا به شما کمک می‌کنند ماهیت کل‌نگر یوگا را درک کنید و با تمام جنبه‌های یوگا از جمله آسانا، پرانایاما، مدیتیشن و فلسفه و اخلاق یوگا آشنا شوید. با کمک این کتاب‌ها و آموزه‌های آن‌ها می‌توانید بر رشد معنوی خود تمرکز کنید و با کمک تمرین‌های جامع آن‌ها به رشد شخصی و معنوی برسید و قدرت دگرگون‌کنندهٔ یوگا را در تمام جنبه‌های زندگی‌تان به کار ببرید.

زنی در حال مدیتیشن و یوگا

رویکرد کل‌نگرانهٔ یوگا

یوگا به شما می‌آموزد که ذهن، بدن و روح به هم مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و بر اهمیت دستیابی به تعادل و هماهنگی در تمام جنبه‌های زندگی و بر دستیابی به سلامت و رفاه بهینه تاکید می‌کند. یوگا تمرین‌کنندگان را تشویق می‌کند تا خودآگاهی، ذهن‌آگاهی و شفقت را نسبت به خود و دیگران پرورش دهند.

تمرین فیزیکی یوگا از طریق آساناها به بهبود انعطاف‌پذیری، قدرت و تعادل کمک می‌کند و همچنین باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود. پرانایاما یا کنترل تنفس به آرامش ذهن و تعادل سیستم عصبی کمک می‌کند. مدیتیشن ذهن شما را آرام می‌کند و با کمک آن می‌توانید ارتباط عمیق‌تری با خودتان ایجاد کنید.

یوگا همچنین بر اهمیت اصول اخلاقی مانند عدم خشونت، راستگویی، دزدی نکردن و اعتدال تأکید می‌کند و تمرین‌کنندگان را به مسیری فضیلت‌مند راهنمایی می‌کند. این اصول را می‌توانید در زمینه‌های مختلف زندگی از جمله روابط، کار و انتخاب سبک زندگی به کار ببرید و بهزیستی کلی زندگی‌تان را بهبود ببخشید.

 

چاکراها

کلمهٔ «چاکرا» به معنای «چرخ چرخان» است. فلسفهٔ یوگا معتقد است که چاکراها نقاط مرکزی انرژی، افکار، احساسات و جسم هستند. به گفتهٔ مربیان یوگا، چاکراها تعیین می‌کنند که مردم چگونه واقعیت را از طریق واکنش‌های عاطفی، خواسته‌ها یا نفرت‌ها، سطح اعتمادبه‌نفس یا ترس و حتی علائم و اثرات فیزیکی تجربه کنند. مسدودشدن انرژی در چاکرا، باعث عدم تعادل فیزیکی، ذهنی یا عاطفی می‌شود و علائمی مانند اضطراب، بی‌حالی یا هضم ضعیف را پدید می‌آورند.

آساناها حالت‌های فیزیکی زیادی در هاتا یوگا هستند. افرادی که یوگا تمرین می‌کنند از آساناها برای آزاد‌کردن انرژی و تحریک چاکرای نامتعادل استفاده می‌‌کنند. هفت چاکرای اصلی وجود دارد که هر کدام تمرکز خاص خود را دارند:

ساهاسرارا: چاکرای تاج که در تاج سر قرار دارد و نماد ارتباط معنوی است.

آجنا: چاکرای چشم سوم که در بین ابروها قرار دارد و با شهود در ارتباط است.

ویشودا: چاکرای گلو که به ایمنی و ارتباط کلامی مرتبط است.

آناهاتا: چاکرای قلب که در مرکز قفسهٔ سینه قرار دارد و بر روابط حرفه‌ای و شخصی تأثیر می‌گذارد. هرگونه عدم تعادل در این چاکرا بر اکسیژن، هورمون‌ها، بافت و کنترل اندام تأثیر می‌گذارد.

مانیپورا: چاکرای شبکهٔ خورشیدی که در ناحیهٔ معده قرار دارد و با اعتمادبه‌نفس، خرد و انضباط شخصی مرتبط است.

سوادیشنانا: چاکرای خاجی که در زیر ناف قرار دارد و لذت، رفاه و سرزندگی را به هم متصل می‌کند.

مولادهارا: چاکرای ریشه که در پایهٔ ستون فقرات قرار دارد، ذهن و بدن را به زمین متصل می‌کند و اعصاب سیاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را کنترل می‌کند.

کارتونی از یوگا

انواع یوگا

یوگای مدرن بر ورزش، قدرت، چابکی و تنفس تمرکز دارد. بنابراین به کمک یوگا می‌توانید سلامت جسمی و روانی خود را افزایش دهید. یوگا سبک‌های زیادی دارد که فرد باید براساس اهداف و سطح تناسب اندام خود سبکی مناسب را انتخاب کند. برخی از انواع سبک‌های یوگا عبارتند از:

 

آشتانگا

این نوع تمرین یوگا از آموزه‌های قدیمی آن است اما در طول دههٔ 1970 بسیار محبوب شد. این سبک یوگا بسیار پرانرژی است و نفس را با حرکات شما هماهنگ می‌کند. 

 

بیکرام

کسانی که یوگای بیکرام را تمرین می‌کنند، به آن «یوگای داغ» نیز می‌گویند. این یوگا در اتاق‌هایی که به‌طور مصنوعی گرم شده باشند و دمایی نزدیک به 105 درجهٔ فارنهایت و رطوبت 40 درصد داشته باشند تمرین می‌‌شود. این مدل یوگا 26 حالت و دو تمرین تنفسی دارد.

 

هاتا

به هر نوع یوگا که حالت‌های فیزیکی را آموزش بدهد یوگای هاتا می‌گویند. کلاس‌های هاتا معمولاً مقدمه‌ای آسان برای حرکت‌های اصلی یوگا محسوب می‌شود.

 

آینگار

این یوگا بر مبنای نام ب.‌ک.اس آینگار نام‌گذاری شده است که بیش از هشت دهه است به‌طور گسترده در کشورهای مختلف رواج یافته است. در این سبک با کمک ابزارهایی مانند کمربند، آجر یوگا و پتو، حرکت‌های آساناها تمرین می‌شود و بنابراین خطر آسیب‌دیدگی در آن به حداقل رسیده و بیشتر مناسب سالمندان است.
یک مرد و یک زن در حال انجام مدیتیشن و یوگا

چرا یوگا برای شما خوب است؟ 

یک نظرسنجی که در سال 2012 از بزرگسالانی صورت گرفت که به‌طور مرتب یوگا انجام می‌دادند نشان داد که آن‌ها یوگا را عامل سلامتی خود می‌‌دانند و این افراد عنوان کردند که یوگا فواید جسمی و ذهنی زیادی دارد. بااین‌حال توصیه می‌کنیم در صورت امکان قبل از شروع هر نوع تمرین یوگا، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. با انجام یوگا می‌توانید:

وضعیت بدن خود را بهبود ببخشید: یوگا می‌تواند باعث بهبود قابل‌توجهٔ وضعیت بدنی شما شود. یوگا موجب تقویت پشت و شکم شما می‌شود و همین شما را قادر می‌سازد تا وزن بدن خود را کنترل کنید و بتوانید به راحتی بایستید یا بنشینید.

فشار خون را کاهش دهید: فرآیند تنفسی یوگا به افزایش ظرفیت ریه کمک می‌کند و همچنین استقامت بدن شما را افزایش می‌دهد و شما را قادر می‌سازد هنگام انجام ورز‌ش‌ها و فعالیت‌های دیگر موفق‌تر عمل کنید.

قدرت‌تان را بهبود بخشید و هماهنگی عضلانی داشته باشید: ژست‌های مورد استفاده در یوگا برای تقویت قسمت‌های خاصی از بدن طراحی شده‌اند و به تقویت عضلات شما منجر می‌شوند. به عنوان مثال ژست معروف «صندلی» باعث تقویت عضلات پا، عضلات گلوتئال و ماهیچه‌های چهارسر شما خواهد شد.

انعطاف‌پذیر شوید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای انجام یوگا بدن‌شان به‌قدر کافی انعطاف‌پذیر نیست. بااین‌حال، برای تمرین یوگا نیازی به بدن انعطاف‌پذیر ندارید بلکه خودِ تمرینات یوگا به انعطاف‌پذیری شما کمک خواهند کرد. چون یوگای آساناها بر کشش ایمن ماهیچه‌های شما متمرکز است انجامش بدن شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. یوگا همچنین دامنهٔ حرکتی مفاصل شما را افزایش می‌دهد و تحرک‌تان را بهبود می‌بخشد.

وزن‌تان را کاهش دهید: بسیاری از افراد می‌دانند که استرس یک عامل کلیدی در افزایش وزن است، بنابراین یوگا می‌تواند به شما کمک کند تا وزن خود را به طور طبیعی با ایجاد حس آرامش و رفع استرس کاهش دهید.

خلق‌وخوی‌تان را بهبود ببخشید: مدیتیشن می‌تواند به کاهش اضطراب، کاهش تنش و بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند. یوگا به شما کمک می‌کند ارتباط درونی سالمی با خودتان برقرار کنید و همچنین بسیاری از مردم احساس می‌کنند که یوگا باعث افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود. تکنیک‌های تنفسی مورد استفاده در یوگا همچنین سطح اکسیژن مغز را افزایش داده و به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید.

زنی از پشت در حال انجام دادن یوگا در مقابل طبیعت سبز
بهترین کتاب‌های یوگا را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
چرا یوگا ورزشی پرطرفدار است؟

یوگا یک تمرین باستانی است که در طول زمان تغییرات بسیاری داشته است. یوگای باستانی چندان بر تناسب اندام تمرکز نداشت و بیشتر حول‌محور پرورش تمرکز ذهنی و گسترش انرژی معنوی می‌چرخید. یوگای مدرن بیشتر باعث تحریک آرامش درونی و انرژی فیزیکی می‌شود. یوگا به لطف فهرست بلندبالای دلایل طبیعی و تاریخی ورزش محبوبی است. یوگا محبوب است و طرفداران بسیاری دارد چون واقعاً مؤثر است. هنگامی که ورزش یوگا را به‌طور مداوم انجام بدهید، رفاه خود را از نظر ذهنی و از لحاظ عینی شاهد خواهید بود. هدف یوگا خودشکوفایی و لذت‌بردن از تمرین است. بیش از 80 درصد افرادی که یوگا را انجام می‌دهند استرس بسیار کمی دارند و بسیاری عنوان کردند که انجام یوگا باعث خوشحالی‌شان می‌شود.

بسیاری از افراد با انجام یوگا احساس قوی‌بودن می‌کنند، شادتر، سالم‌تر و متعادل‌تر هستند. کافی‌ست یوگا را به‌طور مداوم انجام دهید. گرچه ریشهٔ یوگا آسانا است و به اعماق هندوئیسم و قرن یازدهم برمی‌گردد اما شکلِ یوگای امروزی، سیستمی نسبتاً مدرن است و تا حد زیادی بازتابی از زمانهٔ ماست. آیا شما تابه‌حال یوگا و مدیتیشن را امتحان کرده‌اید؟ به‌نظرتان یوگا واقعاً ورزشی مؤثر است؟ نظرتان را با ما درمیان بگذارید.

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

مطالب خواندنی سرانۀ مطالعه در ایران و کشورهای مختلف چقدر است؟
الناز آذری
11 دقیقه

دوست دارید باهوش‌تر باشید؟ پول بیشتری به دست آورید و استرس کمتری داشته باشید؟ هر روز مطالعه کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین کتاب‌های اساطیری
بامداد برزویه
20 دقیقه

اسطوره‌ها هنوز برای انسان امروزین، انسانی که علم به او آگاهی بخشیده هنوز جالب است، هنوز ادبیات داستانی جهان بر گرده‌های اساطیر سوار است. هر چند که انسان امروز اغلب معتقد است اسطوره هیچ ردپایی در دنیای واقعی ندارد و به معنای لغوی نیز به معنای روایتی است داستانی که ممکن است کاملا ساختهٔ ذهن‌بشر بود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آشنایی با انواع نظام‌های سیاسی
شادی صارمی
35 دقیقه

جهان بر پاشنه سیاست می‌چرخد، زندگی روزمره ما مردم عادی را ایدئولوژی و ایده‌های دولتمردانی که بر مسند قدرت نشسته‌اند تعیین می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چرا بزرگسالان به کتاب‌های رنگ‌ آمیزی علاقه دارند؟
علی فروزنده
14 دقیقه

هنگامی که کودک بودید، در یک روز بارانی یا زمانی که لازم بود بی‌سروصدا به کاری مشغول شوید، حتماً به سراغ نقاشی یا کتاب‌های رنگ آمیزی می‌رفتید و بسیار لذت می‌بردید. اما کتاب‌های رنگ آمیزی فقط مختص به بچه‌ها نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه از مطالعه لذت ببریم؟
علی فروزنده
15 دقیقه

در دنیای پرسرعتِ امروز صفحه نمایش‌ها و وسایل دیجیتالی حواس همه را پرت کرده‌اند و بر آن حاکم شده‌اند. در دههٔ 1990 مشخص شد که فرهنگ دیجیتال قرار است زندگی روزمره را متحول کند و بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کردند که کتاب‌ها هم سرنوشتی مانند اسب‌‌ها و کالسکه‌ها خواهند داشت.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی جستار چیست؟
شادی صارمی
14 دقیقه

ادبیات سرشار از ژانرها و زیرشاخه‌های گوناگون است و یکی از محبوب‌ترین این ژانرها در میان اهالی ادبیات و کتابخوان‌ها جستارخوانی است، جستار در واقع برابر نهادی است به فارسی برای کلمۀ essay در زبان انگلیسی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کتاب‌های ممنوعه در جهان
بامداد برزویه
14 دقیقه

اولین کتاب‌های ممنوع در تاریخ بشر را باید در قرن‌ها پیش جست، اولین ممنوع‌کنندگان به گواه تاریخ امپراطورهای چینی بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی سکولاریسم چیست؟ به زبان ساده
یسنا پارسی
22 دقیقه

واژه سکولار از ابتدای قرن چهاردهم میلادی وارد گفتمان‌های فلسفی و سیاسی شد، سکولار در تعریف کلی یعنی «آنچه وابسته به دین وابسته نیست.»

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فاشیسم به زبان ساده
شادی صارمی
29 دقیقه

فاشیسم به عنوان یک نظریۀ سیاسی به خودی‌خود هولناک نبود، اما این ایدئولوژی وقتی چراغ راه قدرتمندان و سیاستمداران شد برای چندین نسل در سراسر قارۀ اروپا مرگ و مصیبت و نیستی به باور آورد.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین نمایشنامه‌ها برای تمرین بازیگری
بامداد برزویه
10 دقیقه

اولین نمایشنامه‌ها در یونان باستان نوشته و اجرا شدند. آریستوفان، اوریپید و سوفوکل سه تراژدی‌نویس بزرگ آن دوره بودند و آثارشان هنوز هم بر صحنه‌ها اجرا می‌شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه کتابخوان شویم؟
بامداد برزویه
7 دقیقه

شما اوقات فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟ لای صفحات کتاب‌ها یا در صفحات مجازی؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فمنیسم چیست؟  چرا فمینیست‌ها دشمن مردان نیستند؟
شادی صارمی
25 دقیقه

فمنیسم یکی از مفاهیمی است که بیشترین کژتابی و سوءبرداشت‌ها طی چند دهۀ اخیر از آن شده است، آن‌قدر که بسیاری از مردان و حتی زنان در گفت‌وگوهای روزمره‌شان ممکن است بگویند «من فمنیست نیستم» یا حتی بگویند «من با مردها بد نیستم» و این درست همان نقطه‌ای است که مشخص می‌کند این نظریه چقدر می‌تواند اشتباه فهمیده بشود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کمونیسم چیست؟ به زبان ساده
شادی صارمی
20 دقیقه

کمونیسم ایدئولوژی فراگیر است که ریشه در فلسفه و اندیشۀ‌ سیاسی دارد، ایدئولوژی‌ای که از سوی متفکران بسیاری از جمله کارل مارکس و فردریش انگلس تبیین شد. چکیده و عصارۀ کمونیسم برابری بود و مالکیت اشتراکی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی درس‌هایی از نویسندگان بزرگ برای داستان‌نویسان جوان
بامداد برزویه
19 دقیقه

آیا نوشتن امری است آموختنی؟ آیا ادبیات و خلق ادبی از ناخودآگاه می‌آید و نمی‌توان آن را یاد گرفت و پرورشش داد؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین روش‌های یادگیری لغات انگلیسی
بامداد برزویه
15 دقیقه

سخت‌ترین بخش آموزش زبان، یادگیری و به‌خاطر سپردن واژگان است. نداشتن دایرۀ لغات وسیع باعث می‌شود که در مکالمه به زحمت بیفتید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین پادکست‌های فارسی
علی فروزنده
17 دقیقه

پادکست یک محتوای رسانه‌ای سرگرم‌کننده یا آموزشی است که از مجموعه‌ای فایل صوتی یا تصویری دیجیتال ساخته شده است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آموزش اصول و فنون داستان نویسی
یسنا پارسی
20 دقیقه

اولین داستان‌ها بر روی دیوارۀ غارها نوشته شدند. اجداد ما با حکاکی بر روی دیواره‌های غارها سعی داشتند پیامی به ما برسانند، شاید بتوان از همین غارنگاره‌ها کهن‌ترین داستان تاریخ بشر را نوشت و خود تاریخ هم می‌تواند یک داستان باشد. مارگارت اتوود می‌گوید: «در انتها همۀ ما به داستان تبدیل می‌شویم.»

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.