سرانۀ مطالعه در ایران و کشورهای مختلف چقدر است؟

الناز آذری
الناز آذری
11 دقیقه
مطالب خواندنی
سرانۀ مطالعه در ایران و کشورهای مختلف چقدر است؟
الناز آذری
الناز آذری
11 دقیقه
19
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

دوست دارید باهوش‌تر باشید؟ پول بیشتری به دست آورید و استرس کمتری داشته باشید؟ هر روز مطالعه کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعهٔ روزانه می‌تواند شما را در رسیدن به این اهداف یاری کند. کسانی که از دوران کودکی به مطالعه پرداخته‌اند فرآیند ذهنی فعال‌تری دارند، سطح واژگان آن‌ها متنوع‌تر و گسترده‌تر است و دانش عمومی بالاتری نسبت به کسانی دارند که روزانه به‌طور فعال و مستمر مطالعه نداشته‌اند.

اما عادات مطالعه از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. متأسفانه کم‌سوادی به‌طور مستقیم با فقر مرتبط است، بنابراین کشورهای فقیر شاید میانگین مطالعهٔ کمتری داشته باشند. تفاوت‌های فرهنگی نیز در نرخ مطالعه اثرگذار است و باعث ایجاد تفاوت بین کشورهایی می‌شود که نسبتاً به یک اندازه ثروتمند هستند. پس بیایید نگاهی به این آمار و ارقام بیندازیم و در این مطلب ببینیم بالاترین سرانهٔ مطالعه به کدام کشورها اختصاص دارد. آیا می‌توانید حدس بزنید؟

سرانهٔ مطالعه در کشورهای مختلف

در گزارشات سایت ورلد پاپیولیشن ریویو میانگین کتاب‌هایی که مردم مختلف دنیا در سال خوانده‌اند و همچنین زمان صرف‌شده برای مطالعه مشخص شده است. هند، تایلند، چین، فیلیپین و مصر در رتبه‌های اول تا پنجم این گزارش قرار دارند و احتمالاً رسانه‌های الکترونیک نیز شامل این آمار می‌شود. هنوز گزارش‌های جدید، دقیق و معتبری برای سال‌های اخیر منتشر نشده است و این داده‌ها مربوط به سال 2017 است و بسیاری از منابع تا سال 2022 نیز از همین داده‌ها استفاده کرده‌اند. 

1. هند ـ رتبهٔ اول: مردم هند تقریباً 10 ساعت و 42 دقیقه در هفته را صرف مطالعه می‌کنند که معادل 556.4 دقیقه در سال است. 

۲. تایلند ـ رتبهٔ دوم: نرخ مطالعهٔ هفتگی در تایلند در مجموع 9 ساعت و 24 دقیقه است که معادل 488.8 دقیقه در سال است.

۳. چین ـ رتبهٔ سوم: این کشور با مطالعهٔ هفتگی 8 ساعت یا 416 دقیقه در سال، در رتبهٔ سوم قرار گرفته است.

4. فیلیپین ـ رتبهٔ چهارم: مردم این سرزمین در هفته 7 ساعت و 36 دقیقه مطلب مطالعه می‌کنند که معادل 395.2 دقیقه در سال است.

5. مصر ـ رتبهٔ پنجم: این کشور با میانگین مطالعهٔ 7 ساعت و 30 دقیقه در هفته یا 390 دقیقه در سال، به رتبهٔ پنجمِ این فهرست رسید.

 

سرانهٔ مطالعه در ایران

جدول آماری مطالعه در ایران طبق مرکز آمار

کارشناسان و جامعه‌شناسان معتقدند که مطالعه‌کردن یک تعریف عام دارد و با توجه به این تعریف، هر نوع مطالعه یا خواندن که باعث بالاتر رفتن سطح اطلاعات عمومی یک فرد شود (فارغ از رسانه یا ابزار) مطالعه درنظر گرفته می‌شود. بر همین اساس وب‌سایت مرکز آمار ایران نشان داده است که در سال 1396 بیشترین سرانهٔ مطالعه ایرانیان در زمینۀ کتب غیر درسی و حدود 392 دقیقه در ماه بوده است. بر اساس جدیدترین آمار موجود، کمترین سرانهٔ مطالعه ایرانیان طی سال 1399 در خصوص مطالعهٔ نشریه بوده و میزان آن به 23 دقیقه در ماه می‌رسد.

اما طبق جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور در سال 1401، 43.5 درصد از مردم ایران اهل مطالعهٔ مستمر هستند و روزانه حدوداً 30 دقیقه از زمان خود را به مطالعه اختصاص می‌دهند. مردم بیشترین علاقه را به مطالعهٔ کتاب‌های ادعیه و قرآن نشان داده‌اند و 33.3 درصد از این آمار مربوط به این دسته از کتاب‌هاست. سپس رمان و داستان با 16.2 درصد و روان‌شناسی و کتاب‌های تربیت و خودیاری 8.8 درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. 

دختری با کت بنفش در کتابفروشی در حال خریدن و انتخاب کتاب

کشورهایی که بیشترین کتاب را می‌خرند 

بیشتر داده‌های مربوط به کشورهایی که بیشترین کتاب را می‌خرند و می‌خوانند مربوط به سال 2017 است اما برخی از آن‌ها ممکن است مربوط به اوایل سال 2011 باشد. گزارش‌های جدید پس از سال 2020 هنوز منتشر نشده‌اند.

ایالات متحده ـ ظاهراً مردم این ایالات حدود 275232 کتاب در سال می‌خوانند. آن‌ها 30 درصد از سهم بازار خریدارن کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.
چین ـ مردم این کشور به‌طور متوسط سالانه 208418 کتاب می‌خوانند و در مجموع حدود 10 درصد از کل کتاب‌های خریداری شده در دنیا را تشکیل می‌دهند.
بریتانیا ـ مردم این نواحی هر سال حدوداً 188000 کتاب مطالعه می‌کنند. رکورد فروش کتاب در این کشور به حداقل 212 میلیون پوند در سال رسیده است.
ژاپن ـ مردم این کشور سالانه به‌طور متوسط 139078 کتاب مطالعه می‌کنند و حدود 7 درصد از کل سهم بازار را تشکیل می‌دهند.
آلمان ـ در گزارش‌های سال 2017 مشخص نشده است که مردم این کشور چقدر کتاب مطالعه کرده‌اند با این‌حال گزارش‌ها نشان داد که مردم این کشور حدود 9 درصد از سهم بازار جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارشات سال 2016 نشان دادند که هر فرد در ایالات متحده سالانه 12 کتاب می‌خواند و 50 درصد از مردم این کشور حدوداً چهار کتاب یا کمتر مطالعه می‌کنند. با این‌حال آمریکایی‌ها همچنان مانند گذشته بیشتر از کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی، طرفدار کتاب‌های کاغذی هستند ولی روند خرید کتاب‌های الکترونیکی رشد تصادعدی داشته است. نیمی دیگر از آمریکایی‌هایی که در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفتند، عنوان کردند که هر سال هفت کتاب مطالعه می‌کنند. از آن‌جایی که مؤسسه‌های آموزشی آمریکا از محصلان می‌خواهند برای تکالیف درسی به مطالعهٔ کتاب بپردازند، پس اگر فردی دانش‌آموز یا دانشجو باشد، احتمالاً این عدد بیشتر نیز می‌شود. 

آمارها نشان می‌دهند امروزه افراد بیشتری از رسانه‌ها یا کتاب‌های الکترونیکی در مقابل رسانه‌های چاپی استقبال کرده‌اند. با این‌وجود به روزرسانی این داده‌ها در سال 2022 نشان داد که تنها 9 درصد از مردم از طریق کتاب‌ها یا رسانه‌های دیجیتال مطالعه داشته‌اند. پس از کسر 23 درصد از مردمی که اصلاً کتاب نمی‌خوانند، تقریباً این ارقام به‌طور مساوی بین خواندن کتاب‌های چاپی و الکترونیک تقسیم می‌شود. 

 

پرخواننده‌ترین کتاب‌های تمام دوران

در ابتدای فهرست پرخواننده‌ترین کتاب‌های تمام دوران، کتاب مقدس قرار دارد و قرآن در رتبهٔ دوم جای گرفته است. پس از آن مجموعهٔ هری پاتر قرار دارد و به ترتیب مجموعه‌ای از نقل‌قول‌های مائو تسه‌تونگ (رهبر سابق حزب کمونیست چین) و ارباب حلقه‌ها در این فهرست جای گرفته‌اند.

دختری با لباس مشکی که در یک دست کتاب و در یک دست موبایل دارد
مردم ایران بیش از پیش مطالعه می‌کنند

کسانی که اهل کتاب خواندن هستند به خوبی می‌دانند که مطالعه چه تأثیر شگفت‌‌انگیزی بر ذهن انسان‌ها دارد. خوشبختانه آمارها، شلوغی کتابفروشی‌ها و شهر کتاب‌ها نشان می‌دهد که مردم امروزه بیش از پیش به مطالعه و غذای روح خود اهمیت می‌دهند. البته نقش اپلیکیشن‌های کتابخوانی و رسانه‌های اجتماعی را نیز نمی‌توان در این میان دست‌کم گرفت.

شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ مطالعهٔ کتاب‌های کاغذی یا الکترونیک و یا گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی؟‌ به‌نظرتان مطالعه از طریق رسانه‌های اجتماعی، مطالعه محسوب می‌شود یا خیر؟

مطالب خواندنی بهترین کتاب‌های اساطیری
بامداد برزویه
20 دقیقه

اسطوره‌ها هنوز برای انسان امروزین، انسانی که علم به او آگاهی بخشیده هنوز جالب است، هنوز ادبیات داستانی جهان بر گرده‌های اساطیر سوار است. هر چند که انسان امروز اغلب معتقد است اسطوره هیچ ردپایی در دنیای واقعی ندارد و به معنای لغوی نیز به معنای روایتی است داستانی که ممکن است کاملا ساختهٔ ذهن‌بشر بود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین کتاب‌های یوگا
بامداد برزویه
15 دقیقه

یوگا اساساً یک رشتهٔ معنوی مبتنی بر یک علم ظریف است که بر ایجاد هماهنگی بین بدن و ذهن تمرکز دارد. کلمهٔ یوگا از ریشهٔ سانسکریت «یوج» به معنای پیوستن یا یکپارچه‌شدن سرچشمه گرفته است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آشنایی با انواع نظام‌های سیاسی
شادی صارمی
35 دقیقه

جهان بر پاشنه سیاست می‌چرخد، زندگی روزمره ما مردم عادی را ایدئولوژی و ایده‌های دولتمردانی که بر مسند قدرت نشسته‌اند تعیین می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چرا بزرگسالان به کتاب‌های رنگ‌ آمیزی علاقه دارند؟
علی فروزنده
14 دقیقه

هنگامی که کودک بودید، در یک روز بارانی یا زمانی که لازم بود بی‌سروصدا به کاری مشغول شوید، حتماً به سراغ نقاشی یا کتاب‌های رنگ آمیزی می‌رفتید و بسیار لذت می‌بردید. اما کتاب‌های رنگ آمیزی فقط مختص به بچه‌ها نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه از مطالعه لذت ببریم؟
علی فروزنده
15 دقیقه

در دنیای پرسرعتِ امروز صفحه نمایش‌ها و وسایل دیجیتالی حواس همه را پرت کرده‌اند و بر آن حاکم شده‌اند. در دههٔ 1990 مشخص شد که فرهنگ دیجیتال قرار است زندگی روزمره را متحول کند و بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کردند که کتاب‌ها هم سرنوشتی مانند اسب‌‌ها و کالسکه‌ها خواهند داشت.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی جستار چیست؟
شادی صارمی
14 دقیقه

ادبیات سرشار از ژانرها و زیرشاخه‌های گوناگون است و یکی از محبوب‌ترین این ژانرها در میان اهالی ادبیات و کتابخوان‌ها جستارخوانی است، جستار در واقع برابر نهادی است به فارسی برای کلمۀ essay در زبان انگلیسی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کتاب‌های ممنوعه در جهان
بامداد برزویه
14 دقیقه

اولین کتاب‌های ممنوع در تاریخ بشر را باید در قرن‌ها پیش جست، اولین ممنوع‌کنندگان به گواه تاریخ امپراطورهای چینی بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی سکولاریسم چیست؟ به زبان ساده
یسنا پارسی
22 دقیقه

واژه سکولار از ابتدای قرن چهاردهم میلادی وارد گفتمان‌های فلسفی و سیاسی شد، سکولار در تعریف کلی یعنی «آنچه وابسته به دین وابسته نیست.»

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فاشیسم به زبان ساده
شادی صارمی
29 دقیقه

فاشیسم به عنوان یک نظریۀ سیاسی به خودی‌خود هولناک نبود، اما این ایدئولوژی وقتی چراغ راه قدرتمندان و سیاستمداران شد برای چندین نسل در سراسر قارۀ اروپا مرگ و مصیبت و نیستی به باور آورد.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین نمایشنامه‌ها برای تمرین بازیگری
بامداد برزویه
10 دقیقه

اولین نمایشنامه‌ها در یونان باستان نوشته و اجرا شدند. آریستوفان، اوریپید و سوفوکل سه تراژدی‌نویس بزرگ آن دوره بودند و آثارشان هنوز هم بر صحنه‌ها اجرا می‌شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه کتابخوان شویم؟
بامداد برزویه
7 دقیقه

شما اوقات فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟ لای صفحات کتاب‌ها یا در صفحات مجازی؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فمنیسم چیست؟  چرا فمینیست‌ها دشمن مردان نیستند؟
شادی صارمی
25 دقیقه

فمنیسم یکی از مفاهیمی است که بیشترین کژتابی و سوءبرداشت‌ها طی چند دهۀ اخیر از آن شده است، آن‌قدر که بسیاری از مردان و حتی زنان در گفت‌وگوهای روزمره‌شان ممکن است بگویند «من فمنیست نیستم» یا حتی بگویند «من با مردها بد نیستم» و این درست همان نقطه‌ای است که مشخص می‌کند این نظریه چقدر می‌تواند اشتباه فهمیده بشود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کمونیسم چیست؟ به زبان ساده
شادی صارمی
20 دقیقه

کمونیسم ایدئولوژی فراگیر است که ریشه در فلسفه و اندیشۀ‌ سیاسی دارد، ایدئولوژی‌ای که از سوی متفکران بسیاری از جمله کارل مارکس و فردریش انگلس تبیین شد. چکیده و عصارۀ کمونیسم برابری بود و مالکیت اشتراکی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی درس‌هایی از نویسندگان بزرگ برای داستان‌نویسان جوان
بامداد برزویه
19 دقیقه

آیا نوشتن امری است آموختنی؟ آیا ادبیات و خلق ادبی از ناخودآگاه می‌آید و نمی‌توان آن را یاد گرفت و پرورشش داد؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین روش‌های یادگیری لغات انگلیسی
بامداد برزویه
15 دقیقه

سخت‌ترین بخش آموزش زبان، یادگیری و به‌خاطر سپردن واژگان است. نداشتن دایرۀ لغات وسیع باعث می‌شود که در مکالمه به زحمت بیفتید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین پادکست‌های فارسی
علی فروزنده
17 دقیقه

پادکست یک محتوای رسانه‌ای سرگرم‌کننده یا آموزشی است که از مجموعه‌ای فایل صوتی یا تصویری دیجیتال ساخته شده است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آموزش اصول و فنون داستان نویسی
یسنا پارسی
20 دقیقه

اولین داستان‌ها بر روی دیوارۀ غارها نوشته شدند. اجداد ما با حکاکی بر روی دیواره‌های غارها سعی داشتند پیامی به ما برسانند، شاید بتوان از همین غارنگاره‌ها کهن‌ترین داستان تاریخ بشر را نوشت و خود تاریخ هم می‌تواند یک داستان باشد. مارگارت اتوود می‌گوید: «در انتها همۀ ما به داستان تبدیل می‌شویم.»

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.