بهترین کتاب‌های اساطیری

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
20 دقیقه
مطالب خواندنی
بهترین کتاب‌های اساطیری
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
20 دقیقه
18
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

اسطوره‌ها هنوز برای انسان امروزین، انسانی که علم به او آگاهی بخشیده هنوز جالب است، هنوز ادبیات داستانی جهان بر گرده‌های اساطیر سوار است. هر چند که انسان امروز اغلب معتقد است اسطوره هیچ ردپایی در دنیای واقعی ندارد و به معنای لغوی نیز به معنای روایتی است داستانی که ممکن است کاملا ساختهٔ ذهن‌بشر بود. اسطوره با زندگی انسان اولین عجین بود و از اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم بررسی جدی شده است. بعد از این تاریخ است که اسطوره بررسی‌های علمی شد و طبق تعاریف آکادمیک اسطوره آن چیزی است که مقابل واقعیت قرار می‌گیرد. بعدها اسطوره را نه به عنوان بلاهت بشر که به عنوان مفری برای گریز و پناه بردن به دامن خیال تعبیر کردند. در عین حال به‌باور بسیاری از اهل فکر اسطوره کارکردهای اساسی‌تری هم داشته است، برای مثال لوسین لوی- برول نویسندة کتاب «كاركردهای ذهنی در جوامع عقب‌مانده» معتقد است اسطوره برای اقوام بدی همان نقشی را داشته است که دین برای اقوام پیشرفته، در واقع اساطیر به ویژه در یونان باستان همان کارکردی را داشتند که خواندن تورات و انجیل برای مسیحیان و یهودیان داشت.
به باور بسیاری از اسطوره‌شناسان و محققان تاریخ اساطیر اغلب اسطوره‌هایی که در فرهنگ‌های گوناگون ریشه دارند آبشخورهای مشترکی دارند با ویژگی‌های یکسان:.

• شخصیت‌های اسطوره‌ای اغلب ابعاد مافوق‌ طبیعی دارند، توانایی‌هایی که انسان ندارد.
• اسطوره‌ها هاله‌ای از تقدس دارند.
• مسالهٔ زمان در دنیای اساطیر متفاوت است.
• اسطوره‌ها توجیهی هستند برای پدیده‌هایی که انسان توانایی تفسیرش در آن مقطع تاریخی را نداشته است.

در این صفحه می‌خوانید:
تفاوت اسطوره و افسانه
نسبت اساطیر و مردمان امروز
میرچا الیاده و تحلیلی از اسطوره‌ها برای انسان امروز
ریشه‌های مشترک شخصیت‌های اسطوره‌‌ای در فرهنگ‌های گوناگون
مهم‌ترین کتاب‌هایی که برای شناخت اساطیر می‌توانید بخوانید

جنگ دو قهرمان در افسانه‌های یونان

تفاوت اسطوره و افسانه

اسطوره‌ها و افسانه‌ها گاهی به لحاظ قدمت با یکدیگر برابری می‌کنند، اما تفاوت‌های ماهوی میان اسطوره و افسانه وجود دارد. در افسانه‌ها برخلاف اساطیر حوادث به دست انسان‌هایی خاص و نه مافوق بشری رخ می‌دهند، مثلا یک شاه یا یک پهلوان داستان را پیش می‌برد. افسانه‌ها با هدف نمایش مفاهیم انسانی آفریده شده‌اند و خطای انسانی وجود دارد. این در حالی است که آدمی در بن‌بست‌هایی که آرزوهایش برآورده نمی‌شود یا به بن‌بست ترس و ضعف می‌خورد اسطوره از راه می‌رسد.

نخستین کسی که اسطوره را به‌طور جدی مطالعه کرده است، فیلسوف ایتالیایی به نام باتیستا ویکو بود. ویکو تاریخ انسان را از منظر اسطوره مطالعه کرد و تاریخ زندگی بشر را به سه مرحله تقسیم کرد:

مرحلهٔ اول: دوران خدایان 
مرحلهٔ دوم: عصر قهرمانان و قدرت مطلق زورگویان.
مرحلهٔ سوم: عصر انسان یعنی عصر خرد و تمدن. 

 

نسبت اساطیر و مردمان امروز

فریدریش ویلهلم یوزف فون شلینگ فیلسوف ایده‌آلیست آلمانی و نویسنده کتاب «تاریخ فلسفه جدید» معتقد است: «می‌گویند تاریخ هر قومی پیامد اسطوره‌های آن قوم است.» که نشان دهندهٔ کنار نرفتن اساطیر از زندگی مردمان امروزی است، در واقع اساطیر جوامع مدرن را به ریشه‌هایش وصل می‌کند، با این وصف سوشیانت هنوز در تاریخ و باورهای ایرانیان نقش دارد، او همان منجی رهایی‌بخش است. و می‌بینیم که در خاورمیانه و سرزمین‌هایی که اسطورهٔ سوشیانت در آن ریشه داشته هنوز این باور طرفدارانی دارد. با ظهور این موعود، جهان آکنده از عدل و داد می‌شود و نظم نوینی از راه می‌رسد و ظلم و ستم به کلی ریشه‌کن می‌شود. مردم با آمدن سوشیانت متدین خواهند شد و نیکی و مهربانی سرشت هر انسانی می‌شود و برکت از راه می‌رسد و گرسنگی تا ابد محو می‌شود.

 

میرچا الیاده و تحلیلی از اسطوره‌ها برای انسان امروز

اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما فیلسوف و نظریه‌پردازی همچون میرچا الیاده سعی کرده است در کتاب‌هایش کارکردهای امروزین و نسبت اساطیر با امروز ما را کاملا ریشه‌شناسی کند و دیدگاهی متفاوت با سایر نظریه‌پردازان دارد. میرچا الیاده در کتاب «اسطوره و واقعیت» می‌نویسد: اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و از اموری تجلی یافته سخن می‌گوید. او در این اثر مطالعه اسطوره در جوامع ابتدایی پرداخته و نقش مهم اساطیر قومی در تاریخ را که تلاش نموده‌اند این پدیده درزمینه اصلی اجتماعی- دینی‌اش قرارگیرد پرداخته است. معناهای گوناگون اسطوره در عهد باستان و جهان مسیحیت را بررسی کرده و نقش اسطوره و اسطوره سازی در دنیای مدرن کنونی در حوزه ادبیات و رسانه را شکافته است.

اسطوره و واقعیت
عنوان کتاب:
اسطوره و واقعیت
ناشر:
کتاب پارسه
نویسنده:
میرچا الیاده
قیمت:
247,500 تومان
2,750,000

ریشه‌های مشترک شخصیت‌های اسطوره‌‌ای در فرهنگ‌های گوناگون

بعد از کمی خواندن دربارهٔ اساطیر سرزمین‌ها و فرهنگ‌های گوناگون به زودی خواهید دید که بسیاری از این اساطیر ویژگی‌های مشترکی دارند. ویژگی‌هایی که بیش از هر چیز نشان‌دهندهٔ انگیزه‌ها و اهدافی است که جوامع کهن در پی خلق این اسطوره‌ها می‌خواستند به آن دست پیدا کنند. یکی از دقیق‌ترین تحلیل‌ها را دربارهٔ دلیل این ویژگی‌های مشترک در اساطیر فرهنگ‌های گوناگون» دکتر مهرداد بهار در کتاب پژوهشی در اساطیر ایران آورده است. او می‌نویسد: «مطالعات مردم شناسی که از نیمه دوم قرن نوزدهم آغاز شد، منظرهایی را در دید تحلیلگران اساطیر قرار داد که قبلاً ، سخت ناشناخته بود. مردم شناسی این راز را برگشود که اساطیر، آئین ها و آداب جوامع به اصطلاح ابتدایی عصر ما با اساطیر، آئین و آداب جوامع اعصار کهن بین‌النهرین، مصری، هندی، ایرانی و یونانی و جز آن ها، دارای انگیزه‌ها و اهدافی معمولاً مشترک و عمومی است. در واقع مردم شناسی، ما را قادر ساخت تا بر اساس بررسی تطبیقی، معمای حل ناشدهٔ خاستگاه کیش های باستانی ورابطهٔ آن را با ساخت‌های اجتماعی کهن باز شناسیم.» او در این کتاب مثال‌های بسیاری از دل تطبیق اساطیر ایران و یونان و هندو بیرون کشیده است.

تصاویر خدایان افسانه‌ای و اساطیری

مهم‌ترین کتاب‌هایی که برای شناخت اساطیر می‌توانید بخوانید

 

شاخه‌ی زرین (پژوخشی در جادو و دین) | جیمز جرج فریزر | کاظم فیروزمند | نشر آگاه 

شاخه زرین یک پژوهش تطبیقی است که با رویکردی اجتماعی، با تکیه بر دو محور اسطوره و دین، به تحقیق در مبانی خرافه‌پرستی، ادیان ابتدایی و اعتقادات و مناسک مردمان اولیه می‌پردازد و در صدد اثبات این ادعاست که سیر اندیشه انسان‌ها برای توجیه وقایع زندگی و طبیعت پیرامون‌شان، و نیز برای گره‌گشایی یا گریز از پیچیدگی‌های حیات، چگونه ابتدا به جادو و خرافه‌ها روی آورد و بعد از آن به دین گروید و سرانجام از دین به علم متمایل گشت. نویسنده در این کتاب، به دنبال یافتن وجه مشترک ادیان و اساطیر مردمان جهان است. عنوان شاخه زرین، برگرفته از تابلویی با همین نام از ویلیام ترنر نقاش نامدار بریتانیایی است و در واقع اشاره به درختی مقدس است که شکستن شاخه‌ای از آن می‌توانست برای تصاحب منصب کهانتِ معبد دایانا در ایتالیا، با کاهن پیشین معبد مبارزه کند. نورتروپ فراى این کتاب را «دستور زبان تخیل آدمى» خوانده و آن را «مطالعه‌‏اى در وجه اجتماعى نمادپردازىِ ضمیر ناخودآگاه»، و مكمل كار فروید و یونگ در مورد نمادپردازى خصوصى رؤیاها دانسته است.

شاخه‌ی زرین
عنوان کتاب:
شاخه‌ی زرین
ناشر:
آگه
نویسنده:
جیمز جرج فریزر
قیمت:
805,500 تومان
8,950,000

پژوهشی در اساطیر ایران | دکتر مهرداد بهار  | نشر آگه 

مهرداد بهار، با انتشار كتاب اساطير ايران در سال 1351 در حقيقت گام نخستين را در امر بررسي اساطير ايران برداشت و پژوهشي را آغاز كرد كه هنوز هم با اين ميزان ژرفا و وسعت و نظم و دقت‌نظر كسي جز خود وي بدان نپرداخته است. كتاب حاضر مشتمل است بر دو پاره يا دو جلد. پاره‌ٔ نخست كه خود حاوي سه فرگرد «آفرينش، مردم و فرجام» است، دربرگيرنده‌ٔ برگردان فارسی گزيده‌هايی از متن‌های فارسی ميانه‌ٔ «بندهش»، «روايت پهلوی»، «دينكرد هفتم»، «گزيده‌های زادسپرم»، «زند ونديداد»، «متن‌های پهلوی» و «ارداويرافنامه» است كه از تصوير آفرينش، مردم و پايان كار گيتی در ذهن نياكان ما سخن می‌گويند. فرگرد آفرينش در دوازده بخش، فردگرد مردم در هفت بخش و فرگرد فرجام در چهار بخش تنظيم شده است. پاره‌ٔ دوم كتاب دربرگيرنده‌ٔ دو بخش «اسطوره چيست» و بخش ناتمام «سرزمين و مردم» است.

پژوهشی در اساطیر ایران
عنوان کتاب:
پژوهشی در اساطیر ایران
ناشر:
آگه
نویسنده:
دکتر مهرداد بهار
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

از اسطوره تا تاریخ | مهرداد بهار  | نشر چشمه 

دکتر مهرداد بهار در مقدمهٔ این کتاب نوشته است: «اسطوره‌ها تا روزی که با زندگی محسوس و عملی جامعه خود مربوط باشند در میان توده مردم حیات دارند، و روزی که با این شرایط تطبیق نکنند، از زندگی توده مردم خارج می‌شوند و از آن به بعد در زندگی روشنفکرانه، در ادبیات، فرهنگ، مطالعات و این‌ها می‌توانند وارد بشوند و ادامه حیات بدهند. آنها را دیگر توی قهوه‌خانه‌ها نمی‌خوانند، دیگر سربازها در میدان جنگ شاهنامه نمی‌خوانند، دیگر مادرها ممکن است برای بچه‌هایشان احیانا قصه‌های دیگری را تعریف بکنند، برای این‌که شرایط تغییر کرده است. بحث فقط سر این است که من این را مسئله قابل تاسف نمی‌دانم، این جبر زندگی اسطوره است.»

از اسطوره تا تاریخ
عنوان کتاب:
از اسطوره تا تاریخ
ناشر:
چشمه
نویسنده:
دکتر مهرداد بهار
قیمت:
486,000 تومان
5,400,000

دانشنامه‌ی اساطیر جهان | رکس وارنر | ابوالقاسم اسماعیل پور | نشر هیرمند 


دانشنامه‌ی اساطیر جهان، دانشنامه‌ای جامع با تقسیم‌بندی موضوعی و مضمونی است که در ده فصل تنظیم شده است. فصل اول به معرفی درون‌مایه‌های مشترک اساطیری میان اقوام مختلف می‌پردازد. فصل دوم، اسطوره شناسی تطبیقی، در پنج بخش به اسطوره‌های اقوام مختلف در استرالیا، آفریقا، خاور دور، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی اختصاص دارد و فصل‌های سه تا هشت نیز به اساطیر مصر و خاورمیانه، ایران، یونان باستان، روم باستان، اروپای شمالی و مرکزی و سلتی می‌پردازد.

شایان ذکر است به دلیل فقدان یک فصل ویژه‌ٔ اساطیر ایران، مترجم فصل اساطیر ایران را از دانشنامه‌ی اساطیر جهان(لاروس) به فارسی برگردانده و در قالب یک فصل به کتاب افزوده است. فصل‌های نه و ده نیز به اساطیر حیوانات و اساطیر گیاهان اختصاص یافته است. در انتهای هر فصل نیز تصاویر مرتبط با اسطوره‌هایی که شرح آن‌ها رفته ارائه شده است. بدین‌ترتیب در این کتاب مجموعه‌ای از اسطوره‌های اقوام مختلف به صورت موجز و مختصر کنار هم قرار گرفته و امکان آشنایی، مقایسه و کشف شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها فراهم آمده است. 

دانشنامه اساطیر جهان
عنوان کتاب:
دانشنامه اساطیر جهان
ناشر:
هیرمند
نویسنده:
رکس وارنر
قیمت:
405,000 تومان
4,500,000

اسطوره‌ها و افسانه‌های شرق | ریچل استورم | ابوالقاسم اسماعیل‌پور | نشر چشمه 

دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور در مقدمهٔ این کتاب نوشته است: «گفته‌اند كه اسطوره پاسخی است به پرسش‌های بی‌پایان بشری كه می‌خواسته جهان را بشناسد. امروز نیز كه برای بسیاری از آن پرسش‌ها پاسخی یافته‌ایم، هنوز اسطوره‌ها، این جلوه‌های بی‌مانند تخیل، جذاب‌‎اند و خواندنی و بیش از آن فرهنگ‌ساز، چندان كه شاید هرگز نتوان روزی را تصور كرد كه اسطوره از زندگی انسان رخت بسته باشد. در میان اسطوره‌های جهان، آن‌ها كه شرقی‌اند در نزد خواننده‌ٔ ایرانی آشناتر و به فرهنگ ما مربوط‌ترند. كتاب اسطوره‌ها و افسانه‌های شرق مجموعه‌ای است شامل اسطوره‌های مصر، میان‌رودان (بین‌‎النهرین)، ایران، هند، چین، ژاپن، و آسیای جنوب‌شرقی. این مجموعه‌ی خواندنی با نظمی الفبایی در سه بخش گرد آمده و برای هر یك از اسطوره‌ها توضیحی موجز و گویا و سودمند بیان شده است. این كتاب گنجینه‌ای است هم برای پژوهشگران عرصه‌ٔ فرهنگ و هم برای خواننده‌ٔ عادی كه هر روز می‌تواند آن را در دست بگیرد و با یكی از این اسطوره‌ها و خویشاوندان آن آشنا شود.

اسطوره ها و افسانه های شرق
عنوان کتاب:
اسطوره ها و افسانه های شرق
ناشر:
چشمه
نویسنده:
ریچل استورم
قیمت:
175,500 تومان
1,950,000

اسطوره زندگی زردشت | ژاله آموزگار- احمد تفضلی | نشر چشمه

دربارۀ زندگی زردشت پيامبر ايران باستان و سرگذشت او علاوه بر روايات تاريخي موجود به علت فاصله‌ٔ زماني بسيار روايت‌هاي ديگري نيز هست که بيشتر پيرامون شخصيت اسطوره‌ای او شکل گرفته است. در کتاب حاضر درباره‌ٔ شخصيت تاريخی زردشت، زندگی اساطيری وی و کشف حقيقت از خلال منابعي نظير دينکرد هفتم و يا زارتشت‌نامه پژوهش و بحث شده است. مولفان کتاب دو تن از شناخته‌شده‌ترين چهره‌های دانشگاهی در حوزهٔ تاريخ و اساطير هستند.

اسطوره زندگی زردشت
عنوان کتاب:
اسطوره زندگی زردشت
ناشر:
چشمه
نویسنده:
ژاله آموزگار
قیمت:
171,000 تومان
1,900,000

تاریخ مختصر اسطوره | کارمن آرمسترانگ | عباس مخبر | نشر مرکز 

هیچ‌گاه روایت واحد و اصیلی از یک اسطوره وجود ندارد. با تغییر شرایط‌مان نیاز داریم که داستان‌های‌مان را به گونه‌ای متفاوت بازگو کنیم تا حقیقت بی‌زمانـی را که در دل آن‌ها است بیـرون بکشیم. در ایـن تاریخ مختصر اسطوره‌شناسی، خواهیم دید که هر زمان مردان و زنان گامی به پیش برداشته‌اند، اسطوره‌های خود را بازبینی کرده و آن‌ها را در شرایط جدید به سخن درآورده‌اند. اما این را نیز خواهیم دید که ماهیت بشر تغییر زیادی نمی‌کند، و هر چند بسیـاری از این اسطوره‌هـا در جوامعی خلق شده‌اند که بیش‌ترین تفـاوت را با جامعه‌ٔ کنونی ما داشته‌اند، هنوز هم با اساسی‌ترین ترس‌ها و آرزوهای ما مرتبط‌اند.
تاریخ مختصر اسطوره
عنوان کتاب:
تاریخ مختصر اسطوره
ناشر:
مرکز
نویسنده:
کارن آرمسترانگ
قیمت:
102,000 تومان
1,200,000

قدرت اسطوره | جوزف کمبل | عباس مخبر | نشر مرکز

جوزف کمبل (1987- 1904)، از برجسته‌ترین مراجع جهانی در زمینه‌ی اسطوره‌شنـاسی، پژوهنده‌ای توانـا، مشاهده‌گری تیزبین، نویسنده و آموزگاری نامی بود که در سطح جهان تأثیری گسترده و ژرف گذارد. برای او، اسطوره «آواز کائنات و موسیقی افلاک» بود. این گفت‌وگوی بلند که روایتی از آن از یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد، و می‌تـوان آن را جمع‌بندی پژوهش‌ها و مشاهده‌هـا و اندیشه‌هـای کمبل شمرد پهنه‌ای وسیع را درمی‌نـوردد و به معنی دقیق کلمه، از هر دری سخن می‌گوید. تمـامی میـراث اسـاطیری بشریت را، از دورترین زمـان‌هـا و ناشناخته‌ترین اقوام تا اسطوره‌هایی که امروز سینما خلق کرده است به یکباره در برابر دیدگان خواننـده قرار می‌دهـد، منظـره‌ای پر از جلوه‌هـای گوناگون که در عین حال سرشار از همانندی‌ها و قرابت‌های چشمگیر و تفکرانگیز است.

قدرت اسطوره
عنوان کتاب:
قدرت اسطوره
ناشر:
مرکز
نویسنده:
جوزف کمبل
قیمت:
220,500 تومان
2,450,000
چرا باید در مورد اسطوره‌ها بدانیم؟

چرا اساطیر و افسانه‌ها انقدر محبوب هستند؟ اهمیت این مباحث در چیست؟ همان‌طور که خواندید اندیشمندان و محققان بسیاری طی تاریخ به بررسی و مطالعۀ داستان‌های اساطیری و الگوها و افسانه‌ها پرداختند. آیا ردی از این اساطیر در زندگی خود دیده‌اید؟ کتاب‌های پیشنهادی ما در این صفحه به شناخت بیشتر و بهتر اسطوره‌ها کمک می‌کنند.

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

مطالب خواندنی سرانۀ مطالعه در ایران و کشورهای مختلف چقدر است؟
الناز آذری
11 دقیقه

دوست دارید باهوش‌تر باشید؟ پول بیشتری به دست آورید و استرس کمتری داشته باشید؟ هر روز مطالعه کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین کتاب‌های یوگا
بامداد برزویه
15 دقیقه

یوگا اساساً یک رشتهٔ معنوی مبتنی بر یک علم ظریف است که بر ایجاد هماهنگی بین بدن و ذهن تمرکز دارد. کلمهٔ یوگا از ریشهٔ سانسکریت «یوج» به معنای پیوستن یا یکپارچه‌شدن سرچشمه گرفته است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آشنایی با انواع نظام‌های سیاسی
شادی صارمی
35 دقیقه

جهان بر پاشنه سیاست می‌چرخد، زندگی روزمره ما مردم عادی را ایدئولوژی و ایده‌های دولتمردانی که بر مسند قدرت نشسته‌اند تعیین می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چرا بزرگسالان به کتاب‌های رنگ‌ آمیزی علاقه دارند؟
علی فروزنده
14 دقیقه

هنگامی که کودک بودید، در یک روز بارانی یا زمانی که لازم بود بی‌سروصدا به کاری مشغول شوید، حتماً به سراغ نقاشی یا کتاب‌های رنگ آمیزی می‌رفتید و بسیار لذت می‌بردید. اما کتاب‌های رنگ آمیزی فقط مختص به بچه‌ها نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه از مطالعه لذت ببریم؟
علی فروزنده
15 دقیقه

در دنیای پرسرعتِ امروز صفحه نمایش‌ها و وسایل دیجیتالی حواس همه را پرت کرده‌اند و بر آن حاکم شده‌اند. در دههٔ 1990 مشخص شد که فرهنگ دیجیتال قرار است زندگی روزمره را متحول کند و بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کردند که کتاب‌ها هم سرنوشتی مانند اسب‌‌ها و کالسکه‌ها خواهند داشت.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی جستار چیست؟
شادی صارمی
14 دقیقه

ادبیات سرشار از ژانرها و زیرشاخه‌های گوناگون است و یکی از محبوب‌ترین این ژانرها در میان اهالی ادبیات و کتابخوان‌ها جستارخوانی است، جستار در واقع برابر نهادی است به فارسی برای کلمۀ essay در زبان انگلیسی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کتاب‌های ممنوعه در جهان
بامداد برزویه
14 دقیقه

اولین کتاب‌های ممنوع در تاریخ بشر را باید در قرن‌ها پیش جست، اولین ممنوع‌کنندگان به گواه تاریخ امپراطورهای چینی بودند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی سکولاریسم چیست؟ به زبان ساده
یسنا پارسی
22 دقیقه

واژه سکولار از ابتدای قرن چهاردهم میلادی وارد گفتمان‌های فلسفی و سیاسی شد، سکولار در تعریف کلی یعنی «آنچه وابسته به دین وابسته نیست.»

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فاشیسم به زبان ساده
شادی صارمی
29 دقیقه

فاشیسم به عنوان یک نظریۀ سیاسی به خودی‌خود هولناک نبود، اما این ایدئولوژی وقتی چراغ راه قدرتمندان و سیاستمداران شد برای چندین نسل در سراسر قارۀ اروپا مرگ و مصیبت و نیستی به باور آورد.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین نمایشنامه‌ها برای تمرین بازیگری
بامداد برزویه
10 دقیقه

اولین نمایشنامه‌ها در یونان باستان نوشته و اجرا شدند. آریستوفان، اوریپید و سوفوکل سه تراژدی‌نویس بزرگ آن دوره بودند و آثارشان هنوز هم بر صحنه‌ها اجرا می‌شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی چگونه کتابخوان شویم؟
بامداد برزویه
7 دقیقه

شما اوقات فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟ لای صفحات کتاب‌ها یا در صفحات مجازی؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی فمنیسم چیست؟  چرا فمینیست‌ها دشمن مردان نیستند؟
شادی صارمی
25 دقیقه

فمنیسم یکی از مفاهیمی است که بیشترین کژتابی و سوءبرداشت‌ها طی چند دهۀ اخیر از آن شده است، آن‌قدر که بسیاری از مردان و حتی زنان در گفت‌وگوهای روزمره‌شان ممکن است بگویند «من فمنیست نیستم» یا حتی بگویند «من با مردها بد نیستم» و این درست همان نقطه‌ای است که مشخص می‌کند این نظریه چقدر می‌تواند اشتباه فهمیده بشود.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی کمونیسم چیست؟ به زبان ساده
شادی صارمی
20 دقیقه

کمونیسم ایدئولوژی فراگیر است که ریشه در فلسفه و اندیشۀ‌ سیاسی دارد، ایدئولوژی‌ای که از سوی متفکران بسیاری از جمله کارل مارکس و فردریش انگلس تبیین شد. چکیده و عصارۀ کمونیسم برابری بود و مالکیت اشتراکی.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی درس‌هایی از نویسندگان بزرگ برای داستان‌نویسان جوان
بامداد برزویه
19 دقیقه

آیا نوشتن امری است آموختنی؟ آیا ادبیات و خلق ادبی از ناخودآگاه می‌آید و نمی‌توان آن را یاد گرفت و پرورشش داد؟

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی بهترین روش‌های یادگیری لغات انگلیسی
بامداد برزویه
15 دقیقه

سخت‌ترین بخش آموزش زبان، یادگیری و به‌خاطر سپردن واژگان است. نداشتن دایرۀ لغات وسیع باعث می‌شود که در مکالمه به زحمت بیفتید.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی معرفی بهترین پادکست‌های فارسی
علی فروزنده
17 دقیقه

پادکست یک محتوای رسانه‌ای سرگرم‌کننده یا آموزشی است که از مجموعه‌ای فایل صوتی یا تصویری دیجیتال ساخته شده است.

خواندن مقاله Left Arrow
مطالب خواندنی آموزش اصول و فنون داستان نویسی
یسنا پارسی
20 دقیقه

اولین داستان‌ها بر روی دیوارۀ غارها نوشته شدند. اجداد ما با حکاکی بر روی دیواره‌های غارها سعی داشتند پیامی به ما برسانند، شاید بتوان از همین غارنگاره‌ها کهن‌ترین داستان تاریخ بشر را نوشت و خود تاریخ هم می‌تواند یک داستان باشد. مارگارت اتوود می‌گوید: «در انتها همۀ ما به داستان تبدیل می‌شویم.»

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.