کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها

شادی صارمی
شادی صارمی
25 دقیقه
معرفی کتاب
کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها
شادی صارمی
شادی صارمی
25 دقیقه
21
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

تابه‌حال چند بار یک کتاب انگیزشی را به دست گرفته‌اید اما به محض به‌پایان رساندن آن انگیزه‌تان نیز محو شده است؟ انگیزه آن فشار ناگهانی برای ایجاد یک تغییر قابل‌توجه است اما معمولاً ما به مرور زمان انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم. با‌این‌حال، اگر سیستمی داشته باشید که روزانه از‌ آن استفاده کنید، درواقع اگر به‌مرور تغییرات کوچکی ایجاد کنید و شتابی پایدار داشته باشید، همه‌چیز تغییر خواهد کرد.

در نوامبر 2012، جیمز کلیر در وب‌گاه شخصی‌اش مقالاتی را در مورد عادت‌ها منتشر کرد. او سال‌ها از تجربیات شخصی‌اش یادداشت‌برداری کرده و آماده بود بعضی از آن‌ها را به‌طور عمومی به اشتراک بگذارد. هر دوشنبه و پنجشنبه مقالهٔ جدیدی منتشر می‌کرد. در عرض چند ماه، این عادت سادهٔ نوشتن به پیداکردن هزار مشترک ایمیلی منتهی شد و در انتهای 2013 این عدد به بیش از سی‌هزار نفر رسید. در سال 2014، فهرست ایمیل جیمز کلیر به بیش از صدهزار مشترک رسید و تبدیل به یکی از خبرنامه‌های اینترنتی با رشد سریع شد. او کم‌کم تبدیل به «متخصص عادت‌ها» شد. در 2015 با انتشارات پنگوئن رندوم هوس قرارداد نوشتن کتابی را بست که حالا ما آن را با نام «خرده عادت‌ها» می‌شناسیم و در ادامهٔ این مقاله بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد.

کتاب خرده عادت‌ها اثر جیمز کلیر نویسندهٔ آمریکایی، کتابی در مورد عادت‌های کوچک است که به کمک آن‌ها می‌توانید تغییرات پایداری را در زندگی‌تان ایجاد کنید. برخلاف دیگر کتاب‌های انگیزشی، این کتاب به شما می‌گوید که تغییر واقعی از تصمیم‌های کوچک بی‌شمار به وجود می‌آید نه انگیزه. کلیر با داستان‌سرایی، حکایت‌های شخصی و مثال‌های واقعی به شما کمک می‌کند با مفهوم خرده عادت‌ها آشنا شوید. 

او در این کتاب مفاهیم رایج در مورد عادت‌ها را تغییر داده است و توضیح می‌دهد که چگونه ۱درصد پیشرفت به‌طور مداوم، مؤثرتر از این است که به دنبال پیشرفت یک‌شبه باشید. مثلاً اگر یک روز به باشگاه بروید، چربی‌‌هایتان آب نخواهد شد و شکم‌تان نیز تخت نمی‌شود اما تمرین مداوم به مدت حتی چهارهفته، به‌طور مثبتی بدن شما را تغییر خواهد داد و کلیر در کتاب خرده عادت‌ها نشان می‌دهد که چطور ساختن چنین عادت‌هایی نه‌تنها در ورزش، بلکه در زندگی شخصی و شغلی‌‌تان باعث تغییر خواهد شد.

کارتونی از انجام فعالیت‌های مختلف

معرفی کتاب خرده عادت‌ها

عادت‌های انسانی همواره در حال تغییرند: وضعیت‌به‌وضعیت، لحظه‌به‌لحظه، ثانیه‌به‌ثانیه. اما این کتاب دربارهٔ چیزی است که تغییر نمی‌کند؛ این کتاب دربارهٔ اصول بنیادی رفتار انسانی است. اصول دیرپایی که می‌توانید سال‌ها به آن‌ها تکیه کنید، ایده‌هایی که می‌توانید با آن‌ها کسب‌وکاری راه بیندازید، خانواده تشکیل بدهید و زندگی بسازید. این کتاب طرح گام‌به‌گامی برای ایجاد عادت‌های بهتر است اما یک مقالهٔ تحقیقی نیست بلکه یک راهنمای عملیاتی است. جیمز کلیر در این کتاب علم ایجاد و تغییر عادت‌هایتان را به شیوه‌ای توضیح می‌دهد که هم فهم آن و هم عمل‌کردن به آن آسان باشد.

این کتاب ترکیبی از بهترین ایده‌هاست که انسان‌های باهوش سال‌ها پیش به آن رسیده‌اند و موجه‌ترین کشفیات اخیر دانشمندن را برملا می‌سازد. استخوان‌بندی این کتاب طرحی چهارگامی از عادت‌ها یعنی نشانه، اشتیاق، پاسخ و پاداش و چهار قانون تغییر رفتار برآمده از دل این چهار گام است. چهارچوب پیشنهادی جیمز کلیر در این کتاب الگوی یکپارچه‌ای از علوم رفتاری و شناختی است که یکی از اولین الگوهای رفتار انسانی است که به‌طرز صحیحی تأثیر محرک بیرونی و احساس درونی بر عادت‌هایمان را توضیح می‌دهد.

خرده عادت ها
عنوان کتاب:
خرده عادت ها
ناشر:
میلکان
نویسنده:
جیمز کلیر
قیمت:
211,500 تومان
2,350,000

اصول تغییر عادت‌ها از دید جیمز کلیر

اغلب وقتی نوبت به برنامه‌ریزی عادات، اهداف یا تصمیمات جدید می‌رسد، اکثر ما بر روی تغییرات بزرگ تمرکز می‌کنیم. ما می‌خواهیم ناگهان دوندهٔ ماراتن شویم، به زبان فرانسه مسلط باشیم، هر روز ژورنال بنویسیم و بعد هم متعجبیم که چرا نمی‌توانیم؟ چرا هر بار شکست می‌خوریم؟

از نظر جیمز کلیر در کتاب خرده عادت‌ها، واقعیت این است که ما یک شبه نمی‌توانیم تغییر بزرگی ایجاد کنیم و ایجاد عادت‌های جدید و البته ترک عادت‌های قدیمی، زمان می‌برد. این یک بازی طولانی است و نیاز به صبر و حوصله دارد. بنابراین جیمز کلیر در خرده‌ عادت‌ها از این ایده صحبت می‌کند که هر روز 1درصد بهتر شدن، منجر به تغییرات بزرگی در طول زمان می‌شود، حتی اگر خودِ شما روزانه متوجهٔ این تغییرات نشوید. جیمز همچنین ایدهٔ اصلی خود را در این کتاب توضیح داده است: که بهترین راه برای تغییر عادت‌ها این است که روی کسی که می‌خواهید به آن تبدیل شوید تمرکز کنید نه آنچه می‌خواهید به‌دست آورید. او در بخش آخر فصل اول کتاب روند عادت‌‌ها را تشریح کرده است و سپس در بقیهٔ کتاب تمام این روندها را توضیح می‌دهد. در ادامه قوانین جیمز کلیر در کتاب خرده عادت‌ها را می‌خوانیم.

 

قانون اول: واضحش کن

به گفتهٔ جیمز کلیر، اولین قدم برای ایجاد یک عادت جدید، واضح کردن عادت‌های فعلی‌تان است. روال روزانهٔ فعلی خود را یادداشت کنید و تمام کارهایی را که‌ به‌طور منظم تکرار می‌کنید از جمله زمان و مکان انجام آن‌ها را فهرست کنید. سپس هر یک از این عادت‌ها را به‌عنوان خوب، بد یا خنثی برچسب بزنید. بدین ترتیب متوجه می‌شوید چه عادت‌هایی را می‌خواهید از بین ببرید و همچنین شکاف‌های روتین روزانه‌‌تان نیز مشخص می‌شود که می‌توانید با کمک این شکاف‌ها عادت‌های جدیدی ایجاد کنید. 

به‌علاوه این فهرست به شما اثبات می‌کند اگر کاری را به‌قدر کافی تکرار کنید مغز شما بدون فکر کردن و ناخودآگاه به آن عمل خواهد کرد. مثلاً همهٔ ما پس از سال‌ها مسواک‌زدن دیگر این عمل را به‌ طور خودکار انجام می‌دهیم و چندان به آن فکر هم نمی‌کنیم.

تصویری از چند فعالیت مختلف

قانون دوم: جذابش کن

هر چه چیزی برای ما جذاب‌تر به‌نظر برسد، احتمالاً بیشتر دل‌مان می‌خواهد آن را به‌طور مرتب تکرار کنیم. بنابراین اگر بتوانید یک عادت جدید را جذاب جلوه دهید، به احتمال زیاد به انجام آن ادامه خواهید داد. شما می‌توانید با کمک فرمول جیمز کلیر، به راحتی رفتار دلخواه خود را با کاری که می‌خواهید انجام بدهید ترکیب کنید؛ یعنی به خودتان بگویید:

«بعد از [عادتی که نیاز دارم] [عادتی که می‌خواهم] را انجام می‌دهم.»

مثلاً به خودتان می‌گویید قبل از این‌که برنامهٔ اینستاگرام را باز کنم، باید 10 دقیقه کتاب بخوانم.

یکی از فایده‌های بزرگ این کار هنگام شرکت در فعالیت‌های دسته‌جمعی به چشم می‌آید. بدین ترتیب شما می‌توانید به گروهی بپیوندید که همهٔ افراد آن رفتار موردنظر شما را انجام می‌‌دهند تا به خودتان انگیزهٔ بیشتری برای انجام آن عمل بدهید. مثلاً اگر می‌خواهید عادت نوشتن را در خودتان ایجاد کنید به یک گروه نویسندگی بپیوندید. یا اگر می‌خواهید خوش اندام شوید در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید.

 

قانون سوم: ساده‌اش کن

ما انسان‌ها موجودات ساده‌ای هستیم و این مسئله نیز از چشم جیمز کلیر پنهان نمانده است. چرا؟ چون ما همیشه از قانون «کمترین تلاش» پیروی می‌کنیم و بدین ترتیب گزینه‌ای را انتخاب می‌کنیم که آسان‌ترین یا کمترین کار ممکن را لازم داشته باشد. 

بنابراین، برای ساختن یک عادت رفتاری، باید رسیدن و تکمیل آن را تا حد ممکن ساده کنید. اگر می‌خواهید به تناسب اندام برسید شب قبل از این‌که به باشگاه بروید، لباس‌های تمرینی خود را جلوی چشم‌تان بگذارید. برعکس این کار را برای رفتارهایی انجام دهید که نمی‌خواهید حفظ کنید؛ یعنی انجام‌دادن آن را برای خودتان دشوار کنید. مثلاً اگر همیشه عادت دارید شکلات بخورید، آن را در سخت‌ترین بخش یخچال یا خانه پنهان کنید. 

در این بخش همچنین جیمز کلیر از قانون ۲ دقیقه‌ای‌ می‌گوید: یعنی وقتی می‌خواهید یک عادت جدید ایجاد کنید باید طی 2 دقیقه آن عادت را به انجام برسانید. چطور؟ اهداف خود را به گام‌ها و تکه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و کار خود را از ۲ دقیقه شروع کنید. اگر می‌خواهید در یک ماراتن شرکت کنید، هر روز ۲ دقیقه بدوید! سپس این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا ملکهٔ ذهن‌تان شوید. هنگامی که حس کردید این عادت به‌طور خودکار تبدیل به روال روزانهٔ شما شده است، می‌توانید زمان انجام آن را افزایش دهید. 

کارتونی از زنی با عادت‌های خوب

قانون چهارم: لذت‌بخشش کن

جیمز کلیر با ۳ قانون قبلی به شما نشان می‌دهد چطور می‌توانید یک عادت را در وهلهٔ اول به روتین روزانهٔ خود اضافه کنید یا آن را حذف کنید. اما لذت‌بخش کردن یک عادت، بدین معناست که مطمئن شوید دفعهٔ بعدی و دفعات بعدی نیز دست به انجام و تکرار آن خواهید زد. 

اگر عادتی لذت‌بخش باشد به احتمال زیاد آن را دوباره تکرار خواهید کرد چون مغز ما طوری تکامل‌یافته است که پاداش فوری را به پاداش تأخیری ترجیح می‌دهد. بنابراین به احتمال زیاد پاداش سریع لذت‌بخش خوردن یک تخته شکلات را به پاداش نخوردن آن و در بلندمدت رسیدن به سلامتی ترجیح می‌دهیم؛ گرچه در ناخودآگاه خود می‌دانیم که خوردن شکلات مضر است. بنابراین اگر می‌خواهید رفتاری را تبدیل به عادت بکنید باید موفقیت فوری را در آن لحاظ کنید. 

احساس پیشرفت چیزی است که به ما انگیزه می‌دهد. بنابراین کافی‌ست یک ردیاب برای عادت خود طراحی کنید. اپلیکیشن‌هایی برای این‌کار طراحی شده‌اند که مثلاً به شما نشان می‌دهند در روز چند قدم پیاده رفته‌اید و در ازایش به شما امتیاز می‌دهند. یا حتی می‌توانید به‌طور سنتی پیش بروید و هر روز پس از انجام یک عادت، مقابل تقویم برای خودتان یک علامت «X» بگذارید و اگر عادت خود را به انجام نرساندید، آن روز را در تقویم‌تان خالی بگذارید. 

زنی در حال زدن علامت تیک روی دیواری زرد

بریده‌هایی از کتاب خرده عادت‌ها

«اثبات این حقیقت، در زندگی روزانه دشوار است. از آن‌جاکه عادت‌های روزانه ناچیز به نظر می‌رسند، معمولاً آن‌ها را نادیده می‌گیرید. اگر در حال حاضر، کمی پول پس‌انداز کنید، هنوز میلیونر نیستید. اگر سه روز در هفته به باشگاه بروید، هنوز اضافه‌وزن دارید. اگر امشب یک ساعت زبان چینی ماندرین بخوانید، هنوز این زبان را فرانگرفته‌اید. درست است که تغییرات کوچک انجام می‌دهید؛ اما به نظر می‌رسد که نتایج هرگز سریع به دست نمی‌آیند و شما هم به شرایط پیشین خود باز می‌گردید. متأسفانه فرایند کندِ تغییر اجازه می‌دهد عادت‌های بد نیز به‌راحتی شکل بگیرند. اگر امروز غذای گوشتی ناسالمی میل کنید، وزن‌تان چندان تغییر نمی‌کند. اگر امشب تا دیروقت کار کنید و خانواده‌تان را نادیده بگیرید، آن‌ها شما را خواهند بخشید. اگر سستی کنید و پروژه‌تان را به فردا بیندازید، هنوز می‌توانید آن را در زمان دیگری انجام دهید؛ به‌راحتی می‌توان تصمیمی را کنار گذاشت.
اما زمانی که هر روز و با تکرار تصمیمات اشتباه، خطاهای کوچک و ارائه‌ی توجیه‌های ناچیز، اشتباهات یک‌درصدی را تکرار می‌کنید، انتخاب‌های ناچیزتان به نتایج سهمگینی تبدیل می‌شوند. گردآمدن این اشتباهات، همین اشتباهات کوچک یک‌درصدی این‌جا و آن‌جاست که به مشکل منجر می‌شود.»

«تصور کنید روی میز مقابل‌تان یک تکه یخ قرار دارد، اتاق سرد است و می‌توانید بازدم خود را ببینید. درحال حاضر دما بیست‌وپنج درجه است و به‌تدریج اتاق شروع به گرم‌شدن می‌کند.
بیست‌وشش درجه... بیست‌وهفت... بیست‌وهشت...
تکه یخ هنوز روی میز مقابل‌تان است.
بیست‌ونه... سی... سی‌ویک.
هنوز اتفاقی نیفتاده است.
در سی‌ودو درجه، یخ شروع به ذوب‌شدن می‌کند. به‌نظر میرسد تغییر یک‌درجه‌ای، که با توجه به افزایش دمای پیش‌از‌آن اصلاً مهم نیست، تغییری بزرگ به وجود آورده است.
لحظات فعلی معمولاً نتیجه‌ی اقدامات پیشین هستند که پتانسیل وقوع تغییری بزرگ را ایجاد خواهند کرد. این الگو در همه‌جا وجود دارد. سرطان در هشتاد درصد دوره‌ی خود شناسایی‌نشده باقی می‌ماند، سپس در عرض چند ماه به کل بدن چنگ می‌اندازد. بامبو در پنج سال اول چندان به چشم نمی‌آید، چون در زیرِ زمین ریشه‌های مستحکم ایجاد می‌کند و سپس در عرض شش هفته به حدود سه متر می‌رسد.
عادت‌ها هم به همین صورت، در ظاهر تغییری ایجاد نمی‌کنند تا این‌که به آستانه‌ی مهمی می‌رسند و عملکرد جدیدی پیدا می‌کنند. در مراحل اولیه یا میانی هر مسیر، اغلب یک دره‌ی ناامیدی وجود خواهد داشت. انتظار دارید به‌طور خطی پیشرفت کنید؛ اما زمانی که در اولین روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها، تغییرات مؤثری ایجاد نمی‌شود، ناامید می‌شود. به نظر می‌رسد به هیچ‌جا نمی‌رسید. این، مشخصه‌ی هر فرایند ترکیبی است: قدرتمندترین نتایج دیر به دست می‌آیند.»

جیمز کلیر نویسنده کتاب خرده عادت‌ها

جیمز کلیر‌، نویسندهٔ آمریکایی

جیمز کلیر، نویسندهٔ آمریکایی، در سال 1986 به دنیا آمد. اولین کتاب او  با نام «خرده عادت‌ها» باعث معروفیت او شد و بیش از 7 میلیون نسخه از کتابش در سرتاسر جهان به فروش رفت و به بیش از 50 زبان ترجمه شد. نوشته‌های جیمز کلیر در مجله‌هایی مثل تایم، نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال چاپ شده است. جیمز کلیر سخنران شرکت‌ها و مراسم‌های بزرگ است و در ماه حدود یک یا دو سخنرانی در مورد عادت‌ها و بهبود مستمر ارائه می‌کند. جیمز آغازگر ژورنال عادت و ناشر خبرنامۀ ۳-۲-۱ است. افکار و احساساتی که کلیر در نوشته‌هایش به کار می‌برد بسیار دلنشین و گیراست.

جیمز کلیر در همیلتون اوهایو و در ایالات متحده به دنیا آمد. او در سال 2008 از دانشگاه دنیسون فارغ‌التحصیل شد. به‌رغم این‌که نویسندۀ مشهوری است اطلاعات بسیار کمی در موردش وجود دارد. او در ماه می سال 2015 با کریستی بارن ازدواج کرد. جیمز همیشه سعی کرده تا زندگی شخصی‌اش را از رسانه‌ها دور نگه دارد. جیمز از سخنرانی‌ها و فروش کتاب‌هایش پول بسیار زیادی به دست می‌آورد. در سال 2015 دارایی خالص جیمز کلیر برابر با 72.7 میلیارد دلار بود. این نویسنده در اینستاگرام و توئیتر فعال است و دنبال‌کنندگان بسیاری دارد. پست‌های اینستاگرامش مملو از نقل‌قول‌هایی‌ست که خودش نوشته است.

 

با عادت‌های کوچک، زندگی‌تان را تغییر دهید

اگر در هزارتوی عادت‌های بد خود گرفتار شده‌اید یا دائم از خود می‌پرسید «چرا چنین کاری کردم؟» یا دوست دارید عادت‌های جدیدی برای خود ایجاد کنید، کتاب خرده عادت‌ها را بخوانید. این کتاب به شما کمک می‌کند از چرخهٔ عادت‌های بد خلاص شوید و به بهبود و رشد مداوم برسید.

تابه‌حال توانسته‌اید عادتی را در خودتان تغییر بدهید؟ چقدر موفق بوده‌اید؟ توانسته‌اید عادت بدی مانند سیگارکشیدن یا نداشتن مطالعه را کنار بگذارید؟ از چه راهکارهایی برای تغییر عادت‌هایتان بهره می‌برید؟

معرفی کتاب کتاب درباب حکمت زندگی؛ راهنمای رسیدن به سعادت ابدی
الناز آذری
22 دقیقه

آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که بر نوابغ و متفکران نسل‌های پس از خود همچون نیچه، فروید، وینگنشتاین، واگنر و توماس مان عمیق‌ترین تأثیر را بر جای نهاد و این امر در درجهٔ اول مربوط به دیدگاه‌های اصیل اوست.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بازی در سپیده‌دم و رؤیا
شادی صارمی
19 دقیقه

به گونه‌ای داستان بلند یا رمان کوتاه نوولا می‌گویند که تنها از یک شاخهٔ اصلی تشکیل شده و در متنی نسبتاً فشرده که جایی برای حاشیه‌پردازی چندانی نمی‌گذارد، به ماجرایی با نقطه اوجی مشخص می‌پردازد و داستان را به سرانجام می‌رساند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درست‌ حسابی دعوا کن؛ اصول مشاجره در رابطه
بامداد برزویه
26 دقیقه

براساس نظر جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، دو دانشمند برجستهٔ رابطه در جهان که کتاب‌هایی بی‌نظیر از جمله «هفت رمز ازدواج‌های موفق» و «هشت قرار عاشقانه» را برای زوجین نوشته‌اند، تعارض و اختلاف مهم‌ترین دلیلی است که زوج‌ها به‌خاطرش به مرکز مشاوره می‌روند و کمک می‌طلبند و این‌که بسیاری از زوجین اصول درست دعوا را بلد نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سال بلوا؛ داستانی از عشق و آشوب
شادی صارمی
17 دقیقه

عباس معروفی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که با نوشتن کتاب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید. سال بلوا رمان دیگری از اوست که در سال 1371 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان بینوایان؛ شاهکار ادبیات داستانی فرانسه
الناز آذری
27 دقیقه

ویکتور هوگو یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی و بینوایان شاهکاری از اوست. این کتاب که در سال 1862 منتشر شد، یکی از برترین آثار کلاسیک ادبیات جهان است و با دارا بودن ۱۴۶۲ صفحه، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سفر قهرمان کمدی؛ از اسطوره تا طنز
یسنا پارسی
12 دقیقه

جوزف کمبل اسطوره‌شناس و استاد ادبیات آمریکایی بود که کتاب «سفر قهرمان» از او در سال 1949 منتشر شد. او در این کتاب نظریهٔ خود درخصوص سفر کهن‌الگووار قهرمان را که در بسیاری از اسطوره‌های جهان مشترک است توضیح داد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان قتل در خانواده؛ یک معمای جنایی گیرا
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا به خواندن کتاب‌های معمایی و جنایی علاقه دارید؟ دوست داشتید به جای راوی داستان بودید و پروندهٔ قتلی را حل می‌کردید و قبل از رسیدن به انتهای کتاب، قاتل واقعی را پیدا می‌کردید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دایی‌ جان ناپلئون؛ طنزی هنرمندانه در انتقاد از جامعه
علی فروزنده
20 دقیقه

نویسندگان ایرانی در طنزنویسی سابقه‌ای دیرینه دارند. عبید زاکانی اولین کسی بود که با منظومهٔ «موش و گربه» طنزنویسی را وارد ادبیات ایران کرد و پس از آن آثار طنز زیادی در ادبیات ماندگار شدند. کیومرث صابری فومنی ناموَر به گُل‌آقا نیز با طنزپردازی‌هایش، روح تازه‌ای به ادبیات ایران بخشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ابله، مصائب زندگی با ساده‌دلی
یسنا پارسی
25 دقیقه

داستایفسکی یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین نویسندگان روسی قرن نوزدهم بود که زوایای کور، تاریک و پیچیدهٔ زندگی‌اش را در رمان‌هایش منعکس می‌کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دکتر ژیواگو؛ سفری به دل انقلاب روسیه
علی فروزنده
22 دقیقه

اگر رمانی بنویسید که برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شود، آیا درجای خودتان بند می‌شوید؟ احتمالاً از هیجان تا زمان دریافت جایزه حتی خواب به چشمانتان نخواهد آمد! بااین‌حال، در سال 1958، بوریس پاسترناک دومین نویسنده پس از «ژان پل سارتر بود» که جایزهٔ نوبل ادبیات را رد کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.