معرفی ژانرهای کتاب‌ها: از فانتزی تا حماسی

شادی صارمی
شادی صارمی
28 دقیقه
معرفی کتاب
معرفی ژانرهای کتاب‌ها: از فانتزی تا حماسی
شادی صارمی
شادی صارمی
28 دقیقه
43
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

مفهوم ژانر در ادبیات نقشی محوری در دسته‌بندی و تحلیل آثار ادبی دارد. ژانر یک سیستم طبقه‌بندی است که متون را براساس ویژگی‌ها، مضامین، فرم‌ها و اهداف مشترک گروه‌بندی می‌کند. از دریچهٔ ژانر می‌توانیم ماهیت چندوجهی ادبیات را بهتر درک کنیم و با روش‌هایی آشنا شویم که نویسندگان با کمک آن‌ها روایت‌هایی منحصربه‌فرد خلق می‌کنند.

ژانر دسته‌ای از ادبیات است که در آن آثار مختلف ویژگی‌های خاص خود را دارند. اغلب ادبیات به چهار ژانر ادبی اصلی تقسیم می‌شود: داستانی، غیرداستانی، شعر و ادبیات نمایشی (برخی از مردم داستان و غیرداستان را با نام نثر نیز می‌شناسند). هر کدام از ژانرهای ادبی، زیر ژانرهای مختص به خود را دارند. هیچ فهرست یا دسته‌بندی خاصی برای زیر ژانرهای ادبی وجود ندارد و نویسندگان همیشه سبک‌های جدیدی را ابداع می‌کنند. اما ما در ادامه رایج‌ترین ژانرهای مختلف ادبیات داستانی را به شما معرفی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:
• ژانر چیست؟
• ژانرهای مختلف ادبیات داستانی
• معرفی بهترین کتاب‌ها و نویسندگان ژانرهای مختلف

ژانر چیست؟

طبق دایره‌المعارف تحقیقاتی آکسفورد، ژانر همان «گروه‌بندی متون مرتبط با نظام ادبیات است که به شما کمک می‌کند با ویژگی‌های عملکردی قابل تشخیص مانند شکل و محتوا، تفاوت متون را از یکدیگر تشخیص دهید». پس اساساً ژانرها به دسته‌بندی آثار ادبی‌ای اشاره دارد که ویژگی‌هایی مشابه یا نزدیک به هم داشته باشند. به طور سنتی ما چهار دسته‌بندی ژانری برای ادبیات داریم که این دسته‌بندی‌ها به شرح زیر است:

 

۱. داستانی: 

ادبیات تخیلی یا ادبیاتی که نویسنده آن را با کاملاً با کمک ذهن خود خلق کرده باشد، داستان نامیده می‌شود. نمونه‌هایی از عناوین داستانی عبارتند از: «۱۹۸۴» اثر جورج اورول یا «همه جا آتش‌های خُرد» اثر سلست اینگ.

۲. غیرداستانی:

آثار غیرداستانی، همان آثاری هستند که نویسنده در آن به واقعیت زندگی اشاره می‌کند و یا این‌که کل کتاب براساس واقعیت نوشته شده است. برخی از عناوین غیرداستانی عبارتند از «بدن فراموش نمی‌کند» اثر بسل ون در کولک یا کتاب «من ملاله هستم» اثر ملاله یوسف‌زی.

۳. شعر:

برتانیکا شعر را اینگونه توصیف می‌کند: «به ادبیاتی که از طریق زبانی معنادار و ریتمیک آگاهی یا احساس خاصی را در خواننده برمی‌انگیزد، شعر می‌گویند.» شعر عناصر شاعرانه را دربرمی‌گیرد و آثار نویسندگانی مانند مایا آنجلو، رابرت فراست، سعدی، فردوسی و بسیاری شاعران را شعر می‌گویند.

۴. ادبیات نمایشی:

به نمایشنامه‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توان آن‌ها را به دلیل ارزش ادبی و همچنین موضوع خاص آن بر روی صحنه به اجرا درآورد. نمایشنامه‌ها قالب‌بندی خاصی دارند و در قالب نثر یا منظوم جای نمی‌گیرند. از جمله نمایشنامه‌های بسیار مشهور می‌توانیم به نمایشنامه‌های شکسپیر مانند «هملت» یا «رومئو و وژولیت» اشاره کنیم. 

گرچه بسیاری از نوشته‌ها حداقل در یکی از این چهار دسته جای می‌گیرند، اما مرز باریکی میان این دسته‌ها وجود دارد که بسیاری از نویسندگان از آن مرز گذشته‌اند. بنابراین شاید بسیاری از آثار در دو دسته یا بیشتر جای بگیرند. مثلا ممکن است یک نویسنده در رمانی منظوم داستان و شعر را با هم ترکیب کند. رمان‌هایی نیز وجود دارند که عناصر داستانی را با غیرداستانی ترکیب کرده‌اند مانند رمان‌های مبتنی بر تجربیات واقعی یا داستان‌های تاریخی که قسمت‌هایی از آن براساس واقعیت‌های تاریخی نوشته شده‌ است. 

 

ژانرهای مختلف ادبیات داستانی

ژانرها به این دلیل مهم هستند که به انواع داستان‌های مختلف ساختار خاصی می‌بخشند. نویسنده‌ها می‌توانند انتخاب کنند که در چه ژانری بهتر می‌نویسند و درانتها حتی در نوشتن آن ژانر استاد شوند. بسیاری از نویسندگان نیز انتخاب می‌کنند که در چندین ژانر مختلف از جمله شعر تا ادبیات غیرداستانی بنویسند و نوشتن در چندین ژانر را امتحان می‌کنند. درنهایت کاری که ژانر برای خوانندگان انجام می‌دهد، طبقه‌بندی ادبیات است.  

ادبیات داستانی یکی از ژانرهای اصلی ادبی است که می‌توان آن را به ژانرهای مختلفی تقسیم کرد. این زیر ژانرها، سبک و یا موضوعات اثر ادبی را توصیف می‌کنند. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از آثار داستانی می‌توانند در زیر ژانرهای مختلف قرار بگیرند. در ادامه ما زیر ژانرهای رایج ادبی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند را به همراه نمونه کتاب‌های آن ژانر به شما معرفی می‌کنیم.

 

۱. بیلدونگسرمان:

 

بیلدونگسرمان که یک کلمه در زبان آلمانی به معنای «رمان تربیتی» است، داستانی است که از دوران کودکی قهرمان شروع می‌شود و تا بزرگسالی شخصیت را روایت می‌کند. اولین بار فیزیولوژیست یوهان کارل سایمون موگنسترن بود که این اصطلاح را در سال ۱۸۱۹ در سخنرانی‌هایش به کار بُرد و بعدها ویلیام دیلتای به آن مشروعیت بخشید و در سال ۱۹۰۴ آن را دوباره تکرار کرد و بدین ترتیب این اصطلاح بسیار رایج شد. در ژانر بیلدونگسرمان رشد اخلاقی و روانی شخصیت هدف اصلی نویسنده است و اغلب به صورت اول شخص نوشته می‌شود.

 

نویسندگان معروف ژانر بیلدونگسرمان

اولین کسی که از ژانر بیلدونگسرمان برای نوشتن کتاب‌هایش استفاده کرد شاگرد ویلهلم مایستر «یوهان ولفگانگ فوت گوته» بود. بسیاری نیز معتقدند ابتدا این «کریستوف مارتین ویلند» بود که در سال ۱۷۶۷ اولین بار چنین ژانری را به کار برد. گرچه بیلدونگسرمان ابتدا در آلمان به وجود آمد اما ابتدا در اروپا و بعداً به سراسر جهان نفوذ گسترده‌ای داشت. ترجمه انگلیسی توماس کارلایل از رمان گوته این ژانر را در انگلستان رواج داد و همچنین الهام‌بخش بسیاری از رمان‌نویسان بریتانیایی شد. پس از آن در قرن بیستم این ژانر به فرانسه و چندین کشور دیگر در سراسر جهان گسترش یافت. از جمله مشهورترین نویسندگان این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

ولتر
شارلوت برونته
استفان چابسکی
لوئیس مِی الکات
دانا تارت
جیمز جویس
خالد حسینی

 

کتاب‌های معروف ژانر بیلدونگسرمان 

 
ناتور دشت اثر جی.‌دی سالینجر

ناتور دشت اثر کلاسیک و ماندگار تاریخ ادبیات اثر جی.دی سالینجر نویسندهٔ آمریکایی است که اولین‌بار تا حدی به‌صورت سریالی بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ منتشر شد. این کتاب مرثیه‌ای برای از خودبیگانگی نوجوانانی است که نیاز به درک احساسات عمیق انسانی دارند و حس می‌کنند ارتباط‌شان آزاردهنده و گیج‌کننده است ولی درواقع دارند دوران کودکی را پشت سر می‌گذارند. سلینجر در این رمان اضطراب و آشوب‌های دوران نوجوانی را به تصویر کشیده است.

ناتور دشت داستان هولدن کالفیلد است که در کریسمس از مدرسهٔ شبانه‌روزی اخراج می‌شود. او که نمی‌داند چطور موضوع را با خانواده‌اش مطرح کند در خیابان‌های اطراف شهر نیویورک پرسه می‌زند و به دنبال ذره‌ای آرامش می‌گردد. او پس از مدتی متوجه می‌شود که شهر نیویورک بسیار زیبا ولی بسیار نیز وحشتناک است و با تمام زرق و برقش او را به سمت پوچی می‌کشاند.
کتاب ناتور دشت در فهرست ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌زبان تایم در سال ۲۰۰۵ قرار گرفت و همچنین یکی از بهترین رمان‌های انگلیسی زبان قرن بیستم شد.

ناتوردشت
عنوان کتاب:
ناتوردشت
ناشر:
نیلا
نویسنده:
جروم دیوید سلینجر
قیمت:
135,000 تومان
1,500,000
کشتن مرغ مقلد اثر هارپر لی

یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین رمان‌های ژانر بیلدونگسرمان که وجدان بسیاری را تکان داد. کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا زمانی که برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۰ منتشر شد هم به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تبدیل شد و هم توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. این کتاب در سال ۱۹۶۱ برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد و بعداً یک فیلم براساس آن ساخته شد که آن فیلم نیز برندهٔ جایزهٔ اسکار شد. 
هارپر لی در کتاب کشتن مرغ مقلد خوانندگان را به ریشه‌های رفتار انسانی می‌برد و معصومیت، مهربانی، ظلم، عشق و نفرت، نابرابری‌های جنسیتی و همچنین ترحم را به تصویر می‌کشد. از زمان انتشار بیش از ۱۸ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به چهل زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.

این کتاب از زبان شیرین دخترکی شش ساله به نام اسکات فینچ روایت می‌شود که در کنار دو پسر بزرگتر و برادرهایش دوران بلوغ سختی را در تنهایی می‌گذراند. داستان اصلی اما دربارهٔ پدر اسکات است؛ او که وکیل است وکالت پروندهٔ مرد سیاه‌پوستی را می‌پذیرد و اسکات در همین دوران به‌طرز دلخراشی با مفهوم تبعیض و نژادپرستی آشنا می‌شود.

کشتن مرغ مقلد
عنوان کتاب:
کشتن مرغ مقلد
ناشر:
نگاه
نویسنده:
هارپرلی
قیمت:
292,500 تومان
3,250,000
آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسندهٔ پرآوازه‌ٔ انگلیسی در کتابِ کلاسیک آرزوهای بزرگ ماجرای زندگی پیپ را از دوران کودکی تا بزرگسالی و تجربیات اغلب دردناک او را به تصویر کشیده است. شما داستان زندگی پیپ را در این کتاب می‌خواند که او چگونه از خرابه‌های کنت به لندن شلوغ و پرسروصدا نقل‌مکان می‌کند و با شخصیت‌های خارق‌العاده‌ای آشنا می‌شود. 

پیپ در طول این داستان خودِ واقعی‌اش و مجموعه ارزش‌ها و همچنین اولویت‌های خود را کشف می‌کند. این‌که آیا چنین ارزش‌هایی به فرد اجازه می‌دهد در دنیای پیچیدهٔ انگلستان دوران ویکتوریایی پیشرفت کند یا خیر؟ سؤال اصلی رمان آرزوهای بزرگ است. این رمان یکی از جذاب‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین رمان‌های دیکنز است.

رمانهای جاویدان جهان
عنوان کتاب:
رمانهای جاویدان جهان
ناشر:
افق
نویسنده:
چارلز دیکنز
قیمت:
260,000 تومان
3,250,000

۲. ماجراجویی:

در رمان‌های ماجراجویانه، شخصیت‌ها اغلب با چالش‌های هیجان‌انگیز و خطرناکی روبه‌رو می‌شوند. شخصیت‌های این ژانر به سفرهای طولانی می‌روند و در سرزمین‌های ناشناخته و جهان‌های جدید به کاوش می‌پردازند یا دست سرنوشت آن‌ها را به چنین سفری می‌کشاند. قهرمان داستان ماجراجویانه ممکن است با یک شخصیت شرور مواجه شود که باید بر این شخصیت نیز غلبه کند و او را شکست دهد. 

 

نویسندگان معروف ژانر ماجراجویی

نویسندگان داستان‌های ماجراجویی اغلب عنصر خطر را در کانون توجه داستان‌هایشان قرار می‌دهند. از این رو بسیاری استدلال می‌کنند که رمان «داستان دو شهر» اثر چارلز دیکنز یک رمان ماجراجویی است چون قهرمان داستان دائماً در خطر زندانی‌شدن یا کشته‌شدن است. 

ژانر ماجراجویی از اولین روزهای داستان‌نویسی یک موضوع رایج بوده است. درواقع طرح استاندارد هلیودوروس آن‌قدر بادوام بود که حتی امروزه نیز تمام فیلم‌های اکشن هالیوودی را براساس همین ژانر می‌سازند. تنوع بود که این ژانر را زنده نگه داشت. اواسط قرن ۱۹ به بعد زمانی که بی‌سوادی تقریباً ریشه‌کن شده بود، ماجراجویی به یک ژانر محبوب داستانی تبدیل شد و در طول سال‌ها شاهد تغییرات زیادی بود. از جمله نویسندگان مشهور این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

اچ.جی ولز
ژول ورن
رابرت لوئیس استیونسون
جیمز رولینز
دن براون

 

کتاب‌های معروف ژانر ماجراجویی

 

ماجراهای هالکبری فین اثر مارک تواین

کتابی کلاسیک اثر مارک تواین نویسنده و طنزپرداز آمریکایی است که اولین‌بار در سال ۱۸۸۴ در انگلستان و در سال ۱۸۸۵ در ایالات متحده منتشر شد. این کتاب داستان پسری قرن نوزدهمی به نام هاک است که هنگام گذر و فرار از یکی از شهرهای رودخانهٔ می‌سی‌سی‌پی با یک بردهٔ فراری، ماجراهای زندگی خود را بازگو می‌کند. او در این راه با خانواده‌ای روبه‌رو می‌شود که درگیر دشمنی هستند، با دو شخصیت شرور مواجه می‌شود که تظاهر می‌کنند اشراف‌زادگان هستند و همچنین با خالهٔ تام سایر روبه‌رو می‌شود که او را با تام اشتباه می‌گیرد.

این اثر را معمولاً یکی از رمان‌های بزرگ آمریکایی می‌نامند و یکی از اولین آثار ادبیات اصلی آمریکایی است که به زبان انگلیسی بومی نوشته شد. این رمان دنبالهٔ مستقیم «ماجراهای تام سایر» است. 

کلکسیون کلاسیک
عنوان کتاب:
کلکسیون کلاسیک
ناشر:
افق
نویسنده:
مارک تواین
قیمت:
140,000 تومان
1,750,000
کنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما

کنت مونت کریستو رمانی ماجراجویانه اثر الکساندر دوما نویسندهٔ فرانسوی است که از سال ۱۸۴۴ تا ۱۸۴۶ به صورت سریالی منتشر شد. این کتاب یکی از محبو‌ب‌ترین آثار این نویسنده به همراه کتاب «سه‌ تفنگدار» است. داستان این کتاب در فرانسه، ایتالیا و جزایری در مدیترانه و در طول رویدادهای تاریخی بین سال‌های ۱۸۱۵ تا ۱۸۳۹ یعنی دوران بازسازی بوروبون از طریق سلطنت لویی فیلیپ فرانسوی اتفاق می‌افتد.

داستان این رمان از روزی شروع می‌شود که ناپلئون اولین جزیرهٔ تبعید خود یعنی البا را ترک کرد و دوره صد روزهٔ بازگشت او به قدرت آغاز شد. فضای تاریخی یک عنصر اساسی این کتاب است و داستان آن ماجرایی است که بر محوریت امید، عدالت، انتقام، رحمت و بخشش روایت شده است. دانتس در 1815، در روز ازدواجش، به اتهام دروغین طرفداری از ناپلئون در بندر مارسی زندانی می‌شود و بر اثر سعایت رقیب عشقی‌اش، فرنان، و رقیب تجاری‌اش، دانگلار، مدت چهارده سال محبوس می‌ماند.

کنت مونت کریستو
عنوان کتاب:
کنت مونت کریستو
ناشر:
نگاه
نویسنده:
الکساندر دوما
قیمت:
1,395,000 تومان
15,500,000
دن کیشوت اثر سروانتس

دُن کیشوت رمان حماسی در دو جلد نوشتۀ سروانتس نویسندۀ بزرگ اسپانیایی است. جلد اول این کتاب در سال 1605 و جلد دومش ده سال بعد در 1615 منتشر شد و به فاصلۀ کمی هم به زبان‌های دیگر ترجمه گردید. عنوان کامل دن کیشوت «نجیب‌زادۀ مبتکر دن کیشوت د لا مانچا» است. دن کیشوت یکی از آثار مهم ادبیات غرب و  بزرگ‌ترین اثر داستانی ادبیات اسپانیا است. این کتاب را اولین رمان مدرن جهان می‌دانند و در زمرۀ کتاب‌هایی قرار دارد که به بیشترین زبان‌های زندۀ دنیا ترجمه شده‌اند.

دن کیشوت داستانِ آلونسو کیشانو است؛ مردی پنجاه ساله و نجیب‌زاده‌ای نه‌چندان ثروتمند است که تمام وقتش را به خواندن کتاب‌های ممنوعه دربارۀ شوالیه‌ها می‌گذراند. او برای خرید کتاب‌های بیشتر حتی زمین‌هایش را هم می‌فروشد و روز و شب به مطالعه می‌پردازد و از خواب و خوراک میفتد. بر اثر کم‌خوابی مغزش خشک می‌شود و گرفتار اوهام و خیالات می‌گردد. او تک‌تک کلماتی که در داستان‌ها می‌خواند را باور می‌کند و سپس خودش را یک شوالیه می‌پندارد و اینچنین می‌شود که نام دن کیشوت را بر روی خودش می‌گذارد.

دن کیشوت
عنوان کتاب:
دن کیشوت
ناشر:
ثالث
نویسنده:
سروانتس
قیمت:
1,080,000 تومان
12,000,000

۳. علمی تخیلی:

این شکل از داستان‌های تخیلی که به آن‌ها علمی تخیلی نیز می‌گویند براساس اصول علمی نوشته می‌شود و نویسندگان این ژانر در مورد تغییرات احتمالی در دنیای واقعی گمانه‌زنی می‌کنند. بسیاری از آثار علمی تخیلی بر سفرهای فضایی، جهان‌های موازی و سفر در زمان تمرکز دارند. آن‌ها اغلب در آینده یا در سیارات دور یا در جهان‌های دور اتفاق می‌‌افتند. عموماً داستان‌های علمی تخیلی براساس درک ما از علم نوشته می‌شود و اتفاق افتادن وقایع آن با پیشرفت علم متحمل است. بسیاری از نویسندگان این ژانر را با ژانر فانتزی ترکیب می‌کنند.

 

نویسندگان معروف ژانر ماجراجویی

یک ناشر آمریکایی به نام «هوگو گرنزبک» که از حامیان اصلی این ژانر بود، اولین بار اصطلاح علمی تخیلی را در دهه ۱۹۲۰ رواج داد و جوایز هوگو که از سال ۱۹۵۳ هر ساله توسط انجمن علمی‌تخیلی جهان اهدا می‌شود، به نام این ناشر نامگذاری شده‌اند. از مشهورترین نویسندگان این ژانر می‌توانیم به این نویسندگان اشاره کنیم:

آیزاک آسیموف
ری بردبری
فرانک هربرت 
آرتور سی.کلارک
ویلیام گیبسون

(نقد و بررسی کامل کتاب تلماسه اثر فرانک هربرت را در این مقاله بخوانید.)

 

کتاب‌های معروف ژانر ماجراجویی

 

فارنهایت ۴۵۱ اثر ری بردربری

فارنهایت 451 رمان اجتماعی، سیاسی ری بردبری نویسندۀ آمریکایی است که در سال 1953 منتشر شد. فارنهایت 451 یکی از بهترین آثار این نویسنده است. ری بردبری در این رمان جامعه‌ای دیستوپیایی ( ضد آرمانشهری) را به تصویر می‌کشد که در آن داشتن و خواندن کتاب غیرقانونی است و آتش‌نشان‌هایی که اکنون به آن‌ها آتش‌افشان می‌گویند، هر کتابی پیدا کنند به آتش می‌کشند. داستان کتاب از زمانی شروع می‌شود که یکی از این آتش‌افشان‌ها از وظیفه‌اش سرباز می‌زند و خطرناک‌ترین سؤال به ذهنش خطور می‌کند، یعنی این سوال ‌که چرا باید کتاب‌ها را به آتش کشید.

فارنهایت 451
عنوان کتاب:
فارنهایت 451
ناشر:
ماهی
نویسنده:
ری بردبری
قیمت:
157,500 تومان
1,750,000
بنیاد اثر آیزاک آسیموف

بنیاد یک مجموعه رمان علمی‌تخیلی اثر نویسندهٔ آمریکایی روسی‌تبار و استاد بیوشیمی دانشگاه بوستون آیزاک آسیموف است. این اولین جلد از سه‌گانهٔ بنیاد است که بعداً به مجموعهٔ بنیاد تبدیل شد. بنیاد یک چرخه از پنج داستان کوتاه اما مرتبط با هم است که برای اولین‌بار به صورت یک کتاب در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. این کتاب داستان اولیهٔ بنیاد است، مؤسسه‌ای که هاری سلدون مورخ روانشناسی برای حفظ بهترین تمدن کهکشانی پس از فروپاشی امپراتوری کهکشانی آن را تأسیس می‌کند.

بنیاد
عنوان کتاب:
بنیاد
ناشر:
تندیس
نویسنده:
آیزاک آسیموف
قیمت:
315,000 تومان
3,500,000
ملاقات با مدوسا اثر آرتور سی.کلارک

ملاقات با مدوسا رمانی علمی‌تخیلی اثر نویسندهٔ بریتانیایی آرتور سی.‌کلارک است. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۹۷۱ منتشر شد و برندهٔ جایزهٔ نبیولا شد و همچنین این داستان در چندین مجموعه از نوشته‌های کلارک گنجانده شد. بخشی از وقایع این رمان در زمین و بخشی در جو مشتری می‌گذرد و داستان هاوارد فالکون است، کاپیتان یک کشتی هوایی جدید و آزمایشی و بسیار غول‌پیکر که با گاز هلیوم کار می‌کند. هنگامی که یک حادثه باعث سقوط کشتی می‌شود فالکون به‌شدت آسیب می‌بیند و بیش از یک سال طول می‌کشد تا به‌طور کامل بهبود بیابد. سپس فالکون تصمیم می‌گیرد برای کاوش جو مشتری یک سفینه با بالون گرم هیدروژنی بسازد که در اتمسفر بالای مشتری فرود بیاید.

ملاقات با مدوسا
عنوان کتاب:
ملاقات با مدوسا
ناشر:
ثالث
نویسنده:
آرتور سی.کلارک
قیمت:
234,000 تومان
2,600,000

۴. گوتیک/ترسناک:

 شامل داستان‌هایی می‌شود که ارواح، موجودات ماورائی و اتفاقات عرفانی در آن‌ها رخ می‌دهد؛ اتفاقاتی که نمی‌توانیم از طریق منطق توضیحی برای آن‌ها بیابیم. این رمان‌ها به دنبال ایجاد حس ترس در خوانندگان خود هستند. رمان‌های گوتیک در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ بسیار محبوب بودند و نویسندگانی مانند استیون کینگ در این ژانر می‌نویسند.

 

نویسندگان معروف ژانر گوتیک/ترسناک

ژانر ترسناک ریشه باستانی و همچنین ریشه در داستان‌های فولکور و سنت‌های مذهبی دارد که بر مرگ، زندگی پس از مرگ، شر، شیطان و غیره تمرکز داشتند. برای همین است که در داستان‌های ترسناک موجوداتی ماورائی اغلب ظاهر می‌شوند. داستان ترساناک اروپایی از طریق آثار یونانیان باستان و رومیان گسترش یافت. مری شلی رمان مشهورش «فرانکشتاین» را که در سال ۱۸۱۸ منتشر شد تحت تأثیر داستان هیپولیتوس نوشت. از جمله نویسنده‌های مشهور داستان‌های ترسناک می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

ادگار آلن پو
استفان کینگ
رمزی کمپبل
برام استوکر
اچ.پی لاوکرافت

 

کتاب‌های معروف ژانر گوتیک/ترسناک

 

عمارت اشباح اثر شرلی جکسون

عمارت اشباح رمان ترسناک و گوتیگ اثر شرلی جکسون نویسندهٔ آمریکایی است که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. این کتاب فینالیست دریافت جایزهٔ کتاب ملی شد و دو فیلم بلند از آن ساخته شد و نتفلیکس نیز سریالی بر اساس این کتاب ساخت. وقایع این کتاب در عمارت اشباح رخ می‌دهد که مکان آن هیچ‌وقت مشخص نمی‌شود اما تپه‌ها آن را احاطه کرده‌اند. داستان درباره جان مونتاگ محقق ماوراءالطبیعی است که تصمیم می‌گیرد با گروهی از دوستانش برای کشف شواهد علمی وجود وقایع ماورأءالطبیعی به این عمارت نقل‌مکان کند. 

عمارت اشباح
عنوان کتاب:
عمارت اشباح
ناشر:
روزنه
نویسنده:
شرلی جکسن
قیمت:
172,000 تومان
2,150,000
جین ایر اثر شارلونت برونته

جین ایر تلفیقی از دو ژانر ترسناک و بیلدونگسرمان است، رمانی اثر نویسندهٔ انگلیسی شارلوت برونته که در سال ۱۸۷۴ آن را با نام مستعار «کرر بل» منتشر کرد. نویسنده در این رمان داستان جیر ایر را تعریف کرده است؛ یک دختر یتیم که در مدرسه‌ای شبانه‌روزی بزرگ می‌شود و داستان عشق او در بزرگسالی به آقای روچستر را نیز بازگو کرده است. این رمان حاوی عناصر نقد اجتماعی است که نویسنده در آن به موضوعاتی مانند تبعیض طبقاتی، جنسیت، مذهب و فمنیسم پرداخته است. بسیاری این رمان را بسیار جلوتر از زمان خودش می‌دانند. همچنین این رمان یکی از مشهورترین رمان‌های عاشقانه است و در سال ۲۰۰۳ طبق نظرسنجی بی‌بی سی دهمین کتاب محبوب بریتانیا شد. 

عاشقانه های کلاسیک
عنوان کتاب:
عاشقانه های کلاسیک
ناشر:
افق
نویسنده:
شارلوت برونته
قیمت:
244,000 تومان
3,050,000
تنها بازمانده اثر رایلی سیجر

تنها بازمانده رمانی معمایی و ترسناک و اثری دیگر از نویسندهٔ آمریکایی کتاب «خانهٔ آن سوی دریاچه» تاد ریتر است که با نام مستعار «رایلی سیجر» کتاب‌هایش را منتشر می‌کند. این کتاب داستان پرستاری جوان است که برای مراقبت از زنی استخدام می‌شود. زنی که چند دهه قبل متهم به قتل وحشتناکی شده است. او در هفده سالگی خواهرش را با طناب به دار کشیده ولی پلیس هیچ‌گاه نتوانست این قضیه را ثبت کند و او همیشه این قتل‌ها را انکار می‌کرده و هیچ وقت پای خود را از عمارت بزرگی که لب صخره‌ها قرار دارد بیرون نگذاشته است.

تنها بازمانده
عنوان کتاب:
تنها بازمانده
ناشر:
نون
نویسنده:
رایلی سیجر
قیمت:
306,000 تومان
3,400,000

۵. طنز:

نویسندگان داستان‌های طنز اغلب یک موضوع یا شخصی را به سخره می‌گیرند تا خواننده را وادارند در مورد موضوعی تجدیدنظر کند یا به فکر فرو برود. آن‌ها ممکن است از کنایه، کاریکاتور، تقلید و سایر ابزارهای ادبی بهره ببرند تا منظور خود را به زبان طنز به خواننده منتقل کنند. 

 

نویسندگان معروف ژانر طنز

نویسندگان ژانر طنز، به‌خصوص طنز سیاسی اغلب از کمدی برای به تصویر کشیدن و نقد افراد یا نهادهای اجتماعی استفاده می‌کردند. اولین نمونه‌های آثار طنز در یونان باستان پیدا شده است. یکی از اولین نوشته های طنز در سال ۴۴۱ قبل از میلاد اثر نمایشنامه‌نویس یونان باستان آریستوفان است. او در نمایشنامه‌اش با ایجاد یک موقعیت خنده‌دار و فرضی درباره زنانی که از رابطهٔ جنسی با شوهران‌شان دست می‌کشند مگر آن‌ها دیگر به جنگ نروند، از تمایل ملت خود به جنگ انتقاد کرد. معروف‌ترین نویسندگان این ژانر عبارتند از:

عبید زاکانی
ایرج پزشکزاد
یوناس یوناسون
داگلاس آدامز

 

کتاب‌های معروف ژانر طنز

 

سفرهای گالیور اثر جاناتان سوییفت

سفرهای گالیور با عنوان کامل «سفرهایی به برخی ممالک دور افتادهٔ جهان در چهار بخش نوشتهٔ لموئل گالیور نخست در نقش پزشک کشتی و سپس به‌عنوان ناخدا» داستانی تخیلی و طنز اثر جاناتان سوییفت طنزنویس و شاعر بریتانیایی است. این کتاب یکی از کنتاب‌های ماندگار و کلاسیک ادبیات انگلیسی به شمار می‌آید. داستان این کتاب به چهار بخش متخلف تقسیم شده و به صورت سفرنامهٔ دریانوردی نوشته شده است. ناخدا لموئل گالیور خودش وقایع سفرهای مختلفش را بیان می‌کند. کتاب با شرح مختصری از زندگی و شخصیت و معرفی گالیور آعاز می‌شود با شرح سفرهای او ادامه می‌یابد.

سفرهای گالیور
عنوان کتاب:
سفرهای گالیور
ناشر:
برج
نویسنده:
جاناتان سویفت
قیمت:
238,500 تومان
2,650,000
تبصرهٔ ۲۲ اثر جوزف هلر

تبصره ۲۲ یک رمان جنگیِ طنز اثر جوزف هلر نویسندهٔ آمریکایی است. تبصره ۲۲ اولین رمان این نویسنده است که نوشتن آن را از سال ۱۹۵۳ شروع کرد و رمان در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. این کتاب را یکی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم می‌دانند که از منظر دانای کل سوم شخص روایت می‌شود ولی وقایع کتاب از دیدگاه شخصیت‌های مختلف نیز توصیف می‌شوند. وقایع رمان در طول جنگ جهانی دوم و بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ می‌گذرد و داستان یک کاپیتان بمب افکن بی-۲۵ نیروی هوایی ارتش ایالات متحده را روایت می‌کند که ضدقهرمان داستان نیز هست. نویسنده در این رمان پوچ بودن جنگ و زندگی نظامی را از طریق تجربیات این کاپیتان و هم‌رزمانش بررسی کرده است.

تبصره 22
عنوان کتاب:
تبصره 22
ناشر:
چشمه
نویسنده:
جوزف هلر
قیمت:
378,000 تومان
4,200,000
زرد چهره اثر ربکا آر اف کوانگ

زرد چهره رمانی از آر.اف کوانگ نویسندهٔ آمریکایی است که در سال 2023 منتشر شد و بلافاصله تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شد. این کتاب را طنزی دربارهٔ تنوع نژادی در صنعت نشر و همچنین یک فراداستان در مورد رسانه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر می‌دانند. نویسنده در این کتاب موضوعاتی مانند تنوع، نژادپرستی و تملک فرهنگی و همچنین بیگانگی وحشتناکِ رسانه‌های اجتماعی را مطرح کرده است. ایدهٔ نوشتن کتاب زرد چهره اولین بار در سال 2021 درمیان مکالمات مربوط به صنعت انتشار به ذهن نویسنده‌ رسید. او اولین پیش‌نویس این کتاب را در طول چند ماه نوشت و از تجربیات خود به‌عنوان یک نویسندهٔ آسیایی-آمریکایی برای نوشتن آن استفاده کرد.

زرد چهره
عنوان کتاب:
زرد چهره
ناشر:
ماژان
نویسنده:
ربکا آر اف کوانگ
قیمت:
268,200 تومان
2,980,000

۶. عاشقانه:

هر نوشته‌ای که اساساً بر داستان عشق بین دو (یا حتی چند نفر) متمرکز باشد، داستانی عاشقانه است. این داستان‌ها اغلب پایان‌های شاد یا از نظر احساسی رضایت‌بخشی دارند، گرچه گاهی نیز ممکن است بسیار غم‌انگیز به پایان برسند و دو عاشق هیچ‌گاه بهم نرسند. رمان‌ عاشقانه زیر ژانرهای مختلفی مانند فانتزی، تاریخی، ماوراءالطبیعه و حتی علمی تخیلی را دربرمی‌گیرد. به‌طور سنتی زنان خوانندگان اصلی رمان‌های عاشقانه بوده‌اند اما طبق گفته‌های نویسندگان رمان‌های عاشقانه در آمریکا، ۱۶ درصد مردان نیز به مطالعه رمان‌های عاشقانه علاقه دارند.

 

نویسندگان معروف ژانر عاشقانه

اولین داستان‌های عاشقانه را به یونان باستان مرتبط می‌دانند. تقریباً بیست عنوان نثر عاشقانه در یونان باستان کشف شده است اما بیشتر آن‌ها پراکنده و ناقص بوده‌اند و تنها پنج رمان عاشقانه از زمان یونان باستان تا به امروز باقی مانده است. «پاملا» اثر ساموئل ریچاردسون که در سال ۱۷۴۹ منتشر شد؛ اولین رمان محبوبی بود که براساس خواستگاری از دیدگاه قهرمان داستان روایت شد. برخلاف بسیاری از رمان‌های آن زمان، پاملا پایان خوشی داشت. این کتاب یکی از اولین رمان‌های عاشقانهٔ پرفروش بود که طی ۱۱ ماه به چاپ پنجم رسید. نویسندگانی همچون ماریا جورث، ساموئل ریچادرسون، جین آستین و شارلوت برونته در توسعهٔ ژانر عاشقانه نقش داشتند. از مشهورترین نویسندگان این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

جین آستین
جوجو مویز
مالی هارپر
نیکولاس اسپارکس
کالین هوور

 

کتاب‌های معروف ژانر عاشقانه

 

غرور و تعصب اثر جین آستین

غرور و تعصب نوشتۀ جین آستین نویسندۀ انگلیسی قرن هجدهم و نوزدهم است که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب داشت. رمان غرور و تعصب در سال 1813 منتشر شد. رمان‌های جین آستین اغلب به‌عنوان داستان‌های عاشقانه ادبیات زنانه طبقه‌بندی می‌شوند. اما باید دانست که موضوعاتی که جین آستین بیان می‌کند، بازنمود موضوعات اجتماعی پنهانی است که در آن زمان تازه فرصت ابراز یافته بودند. داستان رمان غرور و تعصب از نظر زمانی در برهه جنگ‌های ناپلئون در قرن نوزدهم میلادی رخ می‌دهد اما اشارات کمی به آن دارد. غرور و تعصب داستان آقای دارسی بداخلاق و گوشت‌تلخ و الیزابت بنت سخاوتمند و پرشوروشوق را دنبال می‌کند. این رمان اساساً داستان این است که چگونه الیزابت و عشق واقعی‌اش دارسی برای یافتن شادی بر همۀ موانع - بعلاوۀ شکست احساسی‌ و شخصی‌شان - غلبه می‌کنند.

غرور و تعصب
عنوان کتاب:
غرور و تعصب
ناشر:
نی
نویسنده:
جین آستن
قیمت:
304,000 تومان
3,800,000

ما تمامش می‌کنیم اثر کالین هوور

ما تمامش می‌کنیم رمانی عاشقانه با مضمون اجتماعی است که کالین هوور نویسندۀ آمریکایی آن را در سال 2016 منتشر کرد. کالین هوور این رمان را بر اساس رابطۀ پدر و مادرش نوشت و گفت که سخت‌ترین کتابی بوده که تابه‌حال نوشته است. او این رمان را برای حمایت از قربانیان خشونت خانگی نوشت. داستان این رمان درباره دختری به نام لیلی بلوم است که پس از مراسم خاکسپاری پسرش با جراحی به نام رایل آشنا می‌شود. او که قبلاً شاهد آزارواذیت‌ها و رفتارهای پدرش نسبت به مادرش بوده، زمانی که دچار همین وضعیت می‌شود نمی‌داند که چه کاری انجام بدهد و تصمیم درست چیست. لیلی در نهایت مجبور می‌شود تصمیم سختی بگیرد و بین عشق و صلاحش مردد می‌ماند.

ما تمامش می کنیم
عنوان کتاب:
ما تمامش می کنیم
ناشر:
آموت
نویسنده:
کالین هوور
قیمت:
212,000 تومان
2,650,000
اشتباه در ستارگان بخت ما اثر جان گرین

اشتباه در ستارگان بخت ما رمانی اثر جان گرین نویسندهٔ آمریکایی است. این رمان ششمین رمان این نویسنده است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. او این رمان را با الهام از نمایشنامهٔ «ژولیوس سزار» شکسپیر نوشته است. این کتاب داستان دختری ۱۶ ساله به نام هیزل گریس لنکستر است که به سرطان تیروئید مبتلا شده و این بیماری ریه‌هایش را نیز درگیر کرده است. کتاب از دید هیزل روایت می‌شود تا این‌‌که والدینش او را مجبور می‌کنند که در یک گروه حمایتی بیماران سرطانی شرکت کند. او آن‌جا با آگوستوس ۱۷ ساله آشنا می‌شود؛ بازیکن سابق بسکتبال که با قطع عضو نجات یافته است و آن دو کم‌کم عاشق هم می‌شوند. کتاب اشتباه در ستارگان بخت ما یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانهٔ تمام دوران شد.

یک اقتباس سینمایی به همین نام نیز براساس این کتاب در سال  ۲۰۱۴ با بازی شیلین وودلی و انسل الگورت ساخته شد. این فیلم نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد.

 

اشتباه در ستاره های بخت ما
عنوان کتاب:
اشتباه در ستاره های بخت ما
ناشر:
چشمه
نویسنده:
جان گرین
قیمت:
162,000 تومان
1,800,000

۷. داستان تاریخی:

در مورد این‌که چه چیزی یک رمان تاریخی تعریف می‌شود اختلاف نظر زیادی وجود دارد. از یک طرف انجمن رمان‌‌های تاریخی این ژانر را به کتابی نسبت می‌دهد که «حداقل پنجاه سال پس از وقایع توصیف‌شده در کتاب نوشته شده باشد.» درحالی‌که منتقد سارا جانسون معتقد است کتابی داستانی تاریخی محسوب می‌شود که قبل از قرن گذشته نوشته شده و نویسنده‌اش کتاب را به جای تجربیات شخصی براساس تحقیقات موثق نوشته باشد. اما بسیاری از محققان حتی آثار جین آستین را به گونه‌ای رمان تاریخی درنظر می‌گیرند.

در هر صورت براساس تعریف کلی، هر داستانی که در گذشته، در زمان یا مکانی واقعی رخ بدهد و یا این‌که وقایع آن واقعاً در گذشته رخ داده باشند؛ داستان تاریخی محسوب می‌شود. نویسنده‌های داستان‌های تاریخی اغلب رویدادهای واقعی را با تخیل ترکیب می‌کنند تا شکاف‌های تاریخی را پُر کنند. شخصیت‌های داستان‌های تاریخی می‌توانند افراد واقعی یا تخیلی باشند که در واقع در زمان‌های گذشته زندگی می‌کرده‌اند.

 

نویسندگان معروف داستان تاریخی

داستان‌نویسی منثور تاریخی در ادبیات جهان پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد. اولین رمان‌های کلاسیک تاریخی چینی بوده‌اند. به‌علاوه رمان‌های تاریخی زیادی از دوره‌های مینگ و چینگ باقی مانده که در محافل ادبی آن زمان بسیار رایج بوده‌اند. رمان‌نویسان کلاسیک یونان نیز به نوشتن رمان درباره مردم و مکان‌‌های گذشته بسیار علاقه داشتند. ایلیاد را یک داستان تاریخی توصیفی می‌دانند چون به رویدادهای تاریخی پرداخته؛ گرچه در ژانر شعر حماسی نیز قرار می‌گیرد. از جمله نویسندگان مشهور این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

هیلاری منتل
گراهام گرین
ایزابل آلنده
تونی موریسون
مارگارت میچل

 

کتاب‌های معروف داستان تاریخی

 

کتاب دزد اثر مارکوس زوساک

کتاب دزد رمانی تخیلی تاریخی اثر مارکوس زوساک نویسندهٔ استرالیایی است که وقایع آن در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. این کتاب در سال ۲۰۰۵ منتشر و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی شد؛ به ۶۳ زبان مختلف ترجمه شد و ۱۷ میلیون نسخه از آن نیز درسراسر دنیا به فروش رفت. فیلمی نیز با اقتباس از این رمان در سال ۲۰۱۳ اکران شد. کتاب دزد ماجرای دختری نوجوان به نام لیزل است که در طول جنگ جهانی دوم در‌ آلمان نازی با پدرخوانده و مادرخوانده‌اش زندگی می‌کند. در آن دوران کتاب سوزی نازی‌ها شروع شده بود و لیزل اولین کتاب خود را پس از مرگ برادرش می‌دزدد. داستان این کتاب را فرشتهٔ مرگ روایت می‌کند. در این کتاب زندگی و دیدگاه‌های بسیاری از قربانیان جنگ روایت شده است و مضامین اصلی آن مرگ، ادبیات و عشق است.

کتاب دزد
عنوان کتاب:
کتاب دزد
ناشر:
میلکان
نویسنده:
مارکوس زوساک
قیمت:
221,250 تومان
2,950,000
بربادرفته اثر مارگارت میچل

بربادرفته اثر مارگارت میچل نویسندهٔ آمریکایی، هم یک رمان عاشقانه است و هم تامل و نگاهی ژرف به عمق تغییراتی که در سال‌های 1860 در جنوب آمریکا رخ داد. این رمان اولین‌بار در سال ۱۹۳۶ منتشر شد و بازه زمانی رخدادهای داستان این رمان در سال 1861 اندکی پیش از جنگ داخلی شروع می‌شود و ده سال بعد در سال 1871 پس از این‌که دموکرات‌ها مجدداً قدرتشان را به دست آورده‌اند، پایان می‌یابد. آمریکای جنوبی در این ده سال تغییرات عمده‌ای به چشم می‌بیند. میچل در رمانش مبارزات روزمره مردم ایالات جنوب در دوران جنگ داخلی را به تصویر می‌کشد. این رمان داستان دختری زیبا و مغرور به نام اسکارلت است. اسکارلت برای غلبه بر ناملایمات از شیوه‌های خاصی استفاده می‌کند. او با استفاده از قدرت اراده به بی‌رحمی قدرت‌طلبانه دست پیدا می‌کند و به‌عنوان قهرمان فمینیست ظاهر می‌شود.

نقد و بررسی کامل کتاب بربادرفته را اینجا بخوانید.

ادبیات کلاسیک جهان
عنوان کتاب:
ادبیات کلاسیک جهان
ناشر:
علمی فرهنگی
نویسنده:
مارگارت میچل
قیمت:
360,000 تومان
4,000,000
دختر بخت اثر ایزابل آلنده

ایزابل آلنده که در سال ۲۰۱۴ مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد، یکی از مشهورترین نویسندگان اسپانیایی زبان در جهان است. آلنده قبل از شروع کار خود به عنوان رمان‌نویس، زمانی که او و سایر اعضای خانواده‌اش مورد هدف رژیم دیکتاتور آگوستو پینوشه قرار گرفتند، مجبور شد که از زادگاه‌اش شیلی فرار کند و اولین رمان خود را در تبعید و در ونزوئلا منتشر کرد. او در بسیاری از آثارش به تاریخ کشورهای آمریکای لاتین پرداخته است. این کتاب داستان الیزا سامرز است، دختری که در نوجوانی یتیم شده و در مستعمره بریتانیا «والپاریسو» کنار خواهران و برادرانش بزرگ شده است. او در نهایت عاشق منشی خواهر و برادرهایش می‌شود و به دنبال تب طلایی که کالیفرنیا را در برمی‌گیرد به دنبال او به کالیفرنیا می‌رود. 

دختر بخت
عنوان کتاب:
دختر بخت
ناشر:
تندیس
نویسنده:
ایزابل آلنده
قیمت:
378,000 تومان
4,200,000

۸. افسانه:

افسانه یک ژانر ادبی است که به عنوان یک داستان تخیلی کوتاه، در قالب نثر یا منظوم نوشته می‌شود و اغلب اخلاق خاصی را آموزش می‌دهد. اغلب این داستان‌ها شامل حیوانات، موجودات افسانه‌ای، گیاهان یا اشیای بی‌جان می‌شود که اغلب نویسنده با آرایه جان‌بخشی به اشیا به کمک آن‌ها پند اخلاقی‌ای را به خواننده منتقل می‌کند. همچنین بسیاری از نویسندگان این ژانر در انتهای کتاب به عنوان یک اصل یا نقل قول پند اخلاقی‌شان را گوشزد می‌کنند. 

 

نویسندگان معروف ژانر افسانه

ازوپ یا ایزوپ از نویسندگان یونان باستان بود که قصه و افسانه می‌نوشت و او را مشهورترین نویسندهٔ این ژانر می‌دانند. او در داستان‌هایش اغلب از حیوانات برای بیان پندهای اخلاقی و داستان‌ها استفاده می‌کرد. گمان می‌رود که داستان‌های او به ۵۵۰ سال قبل و یونان باستان بازمی‌گردد. از افسانه‌های آشنای ازوپ می‌توانیم به «کلاغ و کوزه»، «لاک‌پشت و خرگوش»‌ و «شیر و موش» اشاره کنیم. سپس در قرن دوم پس از میلاد، بابریوس افسانه‌هایش را به زبان یونانی و به شیوهٔ ازوپ نوشت که بسیار در قرون وسطی تأثیرگذار شد. از نویسندگان مشهور این ژانر می‌توانیم به نویسنده‌های زیر اشاره کنیم:

برادران گریم
هانس کریستن اندرسون
ژان دولا فونتن
جورج اورول
لئوناردو داوینچی

 

کتاب‌های معروف ژانر افسانه

 

کلیله و دمنه اثر ابوالمعالی نصرالله منشی

کلیله و دمنه در اصل اثر ویشنا سرما و به زبان هندی نوشته شده است و در دوران ساسانی به زبان پارسی میانه ترجمه شد. کلیله و دمنه افسانه‌ای پندآمیز است که حکایت‌های مختلف آن بیشتر از زبان حیوانات نقل شده است. نام کتاب از دو شغال به نام‌های «کلیله» و «دمنه» گرفته شده است که قصه‌های کتاب نیز از زبان این دو نفر روایت شده است. بخش بزرگی از این کتاب به داستان این دو شغال اختصاص دارد. اصل داستان‌های این کتاب در هند و حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰ سال پیش از میلاد رخ می‌دهند. در قرن ششم هجری یکی از دبیرهای دربار غزنوی به نام ابوالمعالی نصرالله منشی کلیله و دمنه را به فارسی برگرداند. البته ترجمهٔ او آزاد است و هرکجا که لازم داسنته ابیات و امثال بسیاری از خود و دیگران را نیز به داستان افزوده است.

 

شرح کلیله و دمنه
عنوان کتاب:
شرح کلیله و دمنه
ناشر:
زوار
نویسنده:
ابوالمعالی نصرالله منشی
قیمت:
585,000 تومان
6,500,000
قلعه حیوانات اثر جورج اورول

قلعه حیوانات اثر جورج اورول رمان‌نویس، مقاله‌نویس و منتقد مشهور بریتانیایی، رمانی پادآرمان‌شهری ، کمدی، سیاسی و تمثیلی است که در طول جنگ جهانی دوم به رشتۀ تحریر درآمده و در 17 اوت سال 1945 در انگلستان منتشر شده است. این رمان یکی از بهترین آثار جورج اورول است و به‌زعم خود او یک «افسانه» سیاسی بر اساس وقایع روسیه است. این کتاب آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن حیوانات بسیار باهوش‌تر از امروز هستند. به علت همین هوش بالا، خوک‌ها شورشی را علیه انسان‌ها آغاز می‌کنند. خوک‌ها بر خلاف باقی حیوانات می‌توانند بسیار روان به انگلیسی (زبان اصلی کتاب) صحبت کنند و همین به آن‌ها قدرت رهبری می‌دهد. آن‌ها جای انسان‌ها را می‌گیرند و شروع به رهبری دیگران می‌کنند. یادآوری این نکته مهم است که این اثر با وجود این‌که در زمان استالین و در نقد او نوشته شده اما از خصوصیت بی‌زمانی و بی‌مکانی هم بهره‌مند است و نمی‌توان داستان آن را به دورۀ خاصی نسبت داد.

قلعه حیوانات
عنوان کتاب:
قلعه حیوانات
ناشر:
جامی
نویسنده:
جورج اورول
قیمت:
85,500 تومان
950,000
ارباب زمان اثر میچ آلبوم

ارباب زمان رمانی از میچ آلبوم نویسنده، نمایشنامه‌نویس وفیلم‌نامه‌نویسی است که به‌خاطر نوشتن کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» به شهرت رسید. در این افسانه، اولین انسان روی زمین و مخترع ساعت بعد از قرن‌ها مجازات و تبعید به‌خاطر تلاش برای اندازه‌گیری زمان، بزرگترین هدیهٔ خداوند، بالاخره آزاد می‌شود. او برای قرن‌ها در غاری گرفتار بوده است و مجبور شده است به صدای همهٔ کسانی که پس از او به دنبال روزها و سال های بیشتری می‌گشتند گوش بسپارد. حالا یک ماموریت به او اعطا شده است تا بتواند هم خودش را نجات بدهد و هم معنای واقعی زمان را به دو انسان زمینی بیاموزد.

ارباب زمان
عنوان کتاب:
ارباب زمان
ناشر:
قطره
نویسنده:
میچ آلبوم
قیمت:
198,000 تومان
2,200,000

۹. حماسی:

در اصل از این اصطلاح برای توصیف یک شعر طولانی استفاده می‌کردند که داستان سفر و ماجراجویی قهرمان را بیان می‌کرد. در طول سال‌ها این اصطلاح تکامل یافت و شامل رمان‌ها و نمایشنامه‌هایی می‌شود که تاریخچهٔ یک فرد یا یک خانواده در یک دورهٔ زمانی طولانی را نشان بدهد. ویژگی‌های تعیین‌کنندهٔ این ژانر بیشتر از ریشه‌های آن در شعر کهن (اشعار حماسی ایلیاد و ادیسه هومر) ناشی می‌شود.

 

نویسندگان معروف ژانر حماسی

استفاده از حماسه به عنوان یک ژانر، به‌طور خاص به هزاران سال قبل برمی‌گردد و حماسهٔ «گیلگمش» را اولین حماسهٔ تاریخ می‌دانند. مهم‌تر از همه ظهور رمان‌های کلاسیکی همانند «جنگ و صلح» تولستوی بود که به عنوان رمان حماسی شناخته شد و باعث شد منتقدان درباره آنچه می‌توان حماسه نامید تجدید نظر کنند. با همین بحث‌ها و داستان‌ها حماسه به یک ژانر فراگیر تبدیل شد. از جمله نویسندگان مشهور این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

ویرژیل
جان میلتون
جوزف کنراد
جورج آر.آر مارتین

 

کتاب‌های معروف ژانر حماسی

 

ادیسه اثر هومر

ادیسه یکی از دو شعر حماسی مهم یونان باستان منسوب به هومر است. ادیسه یکی از قدیمی‌ترین آثار ادبی است که هنوز هم مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا دارد. مانند ایلیاد، این شعر حماسی به ۲۴ بخش تقسیم شده است. این کتاب داستان قهرمان یونانی به نام ادیسه پادشاه ایتاکا است و داستان سفر او به خانه پس از جنگ تروا را دنبال می‌کند. پس از جنگ، که ده سال به طول می‌انجامد، سفر او از تروا به ایتاکا، از طریق آفریقا و جنوب اروپا ده سال دیگر به طول می‌انجامد که در این مدت او با خطرات زیادی مواجه می‌شود و همهٔ خدمه‌اش نیز کشته می‌شوند. 

ادیسه
عنوان کتاب:
ادیسه
ناشر:
مرکز
نویسنده:
هومر
قیمت:
392,000 تومان
4,900,000
جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

‌ جنگ و صلح اثر نویسندهٔ مشهور روسی لئو تولستوی است. وقایع این اثر در طول جنگ‌های ناپلئون می‌گذرد و روایتی تاریخی-تخیلی دارد و هم در فصل‌هایی از آن تولستوی درباره تاریخ و فلسفه بحث کرده است. نسخه‌ٔ اولیهٔ این رمان به صورت سریالی در سال ۱۸۶۵ منتشر شد و پس از آن نویسنده کل کتاب را بازنویسی کرد و نسخهٔ اصلی آن در سال ۱۸۶۹ منتشر شد. این کتاب را به همراه «آنا کارنینا» یکی از بهترین دستاوردهای ادبی لئو تولستوی می‌دانند و همچنین یکی از کتاب‌های کلاسیک تحسین‌شدهٔ ادبیات در جهان است. 

جنگ و صلح
عنوان کتاب:
جنگ و صلح
ناشر:
نیلوفر
نویسنده:
لئو تولستوی
قیمت:
975,000 تومان
بازی تاج و تخت اثر جورج آر.آر مارتین

بازی تاج و تخت اولین جلد از مجموعه داستان‌های فانتزی-حماسی اثر جورج آر.آر مارتین نویسندهٔ آمریکایی است. این رمان اولین بار در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و در سال ۱۹۹۷ برندهٔ جایزهٔ لوکوس و برندهٔ جایزهٔ جهانی رمان‌های فانتزی و همچنین نبیولا شد. مارتین در این رمان به بازگویی وقایع از دیدگاه‌های مختلف و خطوط داستان‌های خاندان‌های وستروس و تارگرین‌ها پرداخته است. سریالی بسیار معروف نیز در سال ۲۰۱۱ براساس این کتاب ساخته شد. 

نغمه آتش و یخ
عنوان کتاب:
نغمه آتش و یخ
ناشر:
ویدا
نویسنده:
جورج آر آر مارتین
قیمت:
415,800 تومان
4,620,000

۱۰. رمزوراز:

در داستان‌های این ژانر، شخصیت‌های کتاب اغلب باید یک معما را حل کنند که معمولاً جنایی است؛ یعنی شخصی معمولاً در چنین داستان‌هایی به قتل می‌رسد. گاهی شخصیت اصلی داستان‌های ژانر رمزوراز یک کارآگاه مانند شرلوک هولمز است که درنهایت با استنتاج منطقی و سرنخ‌های مختلف، معمای کتاب را حل می‌کند. به‌طور کلی این معما تا پایان داستان حل نمی‌شود و در انتها قطعات ماجرا کنار هم چیده می‌شوند. خواننده می‌تواند حین خواندن چنین داستان‌هایی با پیداکردن سرنخ‌ها، معمای داستان را برای خودش حل کند.

 

بهترین نویسندگان ژانر رمز‌وراز

ژانر رمزوراز که بسیاری آن را ژانر معمایی و رازآلود نیز می‌خوانند، از اوایل قرن نوزدهم توسعه یافت. شاید یکی از دلایلی که پیش از قرن نوزدهم این داستان‌ها فراگیر نشدند نبودن نیروهای واقعی پلیس بود. قبل از انقلاب صنعتی، بسیاری از شهرها در بهترین حالت پاسبان یا نگهبان شب داشتند. طبیعتاً پاسبان‌ها از همه وقایع شهر مطلع بودند و جنایت‌ها به سرعت حل می‌شدند یا کلاً رهایشان می‌کردند. زمانی که شهرها شلوغ‌تر شد، نیروهای پلیس نهادینه شدند و نیاز به یک کارآگاه احساس شد و بنابراین رمان‌های معمایی به‌وجود آمدند. از بهترین نویسندگان این ژانر می‌توانیم به افراد زیر اشاره کنیم:

سِر آرتور دویل
گیلیان فلین
ریموند چندلر
لی چایلد
دافنه دوموریه

 

کتاب‌های معروف ژانر رمزوراز

 

قتل در قطار سریع‌السیر شرق اثر آگاتا کریستی

قتل در قطار سریع‌السیر شرق رمانی کارآگاهی و معمایی اثر آگاتا کریستی نویسندهٔ بریتانیایی است که اولین‌بار شخصیت کارآگاه بلژیکی «هرکول پوآرو» را به دنیا معرفی کرد. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۹۳۴ منتشر شد و داستان قطار زیبا و سریع شرق است که با بارش سنگین برف در میانهٔ راه متوقف می‌شود. یک نفر در این میان به قتل می‌رسد و سفر پوآرو به لندن از خاورمیانه برای حل این پرونده به تعویق می‌افتد. فصل‌های آغازین رمان عمدتاً در استانبول می‌گذرد. بقیهٔ رمان در یوگسلاوی اتفاق می‌افتاد و قطار بین وینکوچی و برود در شمال شرقی کرواسی امروزی گرفتار توفان و بوران شده است.

آگاتا کریستی
عنوان کتاب:
آگاتا کریستی
ناشر:
هرمس
نویسنده:
آگاتا کریستی
قیمت:
220,500 تومان
2,450,000
خدمتکار اثر فریدا مک فادن 
خدمتکار پرفروش‌ترین و هیجان‌انگیزترین رمان روان‌شناختی اثر فریدا مک فادن متخصص آسیب مغزی و نویسندهٔ داستان‌های معمایی و رازآلود آمریکایی است. این کتاب در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و بیش از ۱ میلیون نسخه از آن به فروش رفت. خدمتکار داستان دختری سابقه‌دار است که برای تمیزکردن خانه‌ی زیبا وینچسترها استخدام می‌شود و قرار است به نینا در انجام کارهای خانه کمک می‌کند. کمی طول می‌کشد اما پس از مدتی این خدمتکار متوجه می‌شود زندگی نینا به آن  زیبایی و بی‌نقصی که گمان می‌کرده نیست. زمانی این خدمتکار متوجه این قضیه می‌شود که جان خودش در خطر است و شاید هیچ‌گاه نتواند زنده از این خانه بیرون برود.
خدمتکار
عنوان کتاب:
خدمتکار
ناشر:
کوله پشتی
نویسنده:
فریدا مک فادن
قیمت:
260,100 تومان
2,890,000
راز داوینچی اثر دن براون

راز داوینچی اثر دن براون نویسندهٔ آمریکایی و یکی از معروف‌ترین کتاب‌های کارآگاهی، رازآلود و معمایی جهان با شخصیت اصلی رابرت لنگدان است. دن براون کتاب جنجالی راز داوینچی را برای اولین بار در سال 2003 منتشر کرد که پس از مدتی جامعۀ واتیکان نسبت به آن معترض شد. این دومین رمان دن براون با شخصیت اصلی رابرت لنگدان است، اولین رمانی که رابرت لنگدان در آن حضور داشت فرشتگان و شیاطین بود. راز داوینچی داستان رابرت لنگدان، پروفسور نمادشناس و سوفی نوو رمزشناس است که پس از قتلی در موزۀ لوور پاریس درگیر ماجراهایی غافلگیرکننده می‌شوند.

راز داوینچی
عنوان کتاب:
راز داوینچی
ناشر:
تندیس
نویسنده:
دن براون
قیمت:
322,000 تومان
4,600,000

۱۱. فانتزی:

اغلب آثار فانتزی در جهان‌های جادویی و خیالی رخ می‌دهند و شامل موجودات افسانه‌ای مانند اژدها، جادوگران، خون‌آشام‌ها و غیره می‌شوند. این ژانر را با ژانر علمی تخیلی اشتباه نگیرید. به یاد داشته باشید که ژانر فانتزی با غیر ممکن‌ها سروکار دارد در حالی که داستان‌های علمی تخیلی ممکن‌ها را به تصویر می‌کشد. گاهی نیز نویسندگان این دو ژانر را با هم ترکیب می‌کنند که بسیاری از آثار اغلب هر دو ویژگی را با هم دارند.

 

بهترین نویسندگان ژانر فانتزی

با این‌که برخی از عناصر ماوراءالطبیعی و خارق‌العاده از همان ابتدا با ادبیات بودّ‌اند، عناصر فانتزی در سراسر متون مذهبی کهن مانند حماسه گیلگمش وجود دارد. حماسهٔ آفرینیش بابلی باستان که در آن خدای مردوک الهه تیامات را می‌کشد، حاوی مضمون نبرد کیهانی بین خیر و شر است که مشخصهٔ ژانر فانتزی مدرن است. ژانرهای ادبیات عاشقانه و فانتزی در مصر باستان نیز وجود داشته است. متون تشییع جنازه‌های مصری نیز حاوی داستان‌های فانتزی و اساطیری هستند. شناخته‌شده‌ترین داستان فانتزی از جهان اسلام «هزار و یک شب» است که تلفیقی از داستان‌های عامیانهٔ باستانی و قرون وسطایی است. از جمله نویسندگان مشهور این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

برندون سندرسون
نیل گیمن
جو ابرکرومبی
سارا جی.ماس
لی باردوگو

 

کتاب‌های معروف ژانر فانتزی

 

ارباب حلقه‌ها (یاران حلقه) اثر جی‌.آر.آر تالکین

یاران حلقه‌، اولین جلد از سه‌گانۀ حماسی ارباب حلقه‌ها، اثر نویسندۀ انگلیسی جی‌.‌آر.آر تالکین است که اولین‌بار در سال 1954 در بریتانیا منتشر شد. داستان یاران حلقه دربارهٔ «یگانه حلقه» است، حلقه‌ای که اگر به دست سائورون فرمانروای تاریکی بیفتد، باعث نابودی تمام سرزمین میانه خواهد شد. این حلقه به طور اتفاقی به دست یک هابیت افتاده است و حالا فرودو باید این حلقه را برای همیشه نابود کند. ارباب حلقه‌ها بیش از 150 میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخت و این کتاب به بیش از 38 زبان ترجمه شده است. در سال 2019 بی‌بی‌سی نیوز سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها را در فهرست 100 رمان تأثیرگذار خود قرار داد. این رمان برندهٔ جایزهٔ بین‌المللی بهترین کتاب فانتزی در سال ۱۹۵۷ و برندهٔ کتاب هزارهٔ سایت آمازون در سال ۱۹۹۹ شد.

برای خواندن نقد و بررسی کامل مجموعه کتاب‌های ارباب حلقه‌ها این مقاله را بخوانید.

ارباب حلقه‌ها
عنوان کتاب:
ارباب حلقه‌ها
ناشر:
روزنه
نویسنده:
جی آر آر تالکین
قیمت:
684,000 تومان
8,550,000

هری پاتر و سنگ جادو اثر جی.کی رولینگ

هری پاتر و سنگ جادو رمانی فانتزی از جی.کی. رولینگ نویسندۀ مشهور بریتانیایی است. این کتاب اولین جلد مجموعۀ محبوب و جنجالی هری پاتر است. این کتاب اولین بار در 26 ژوئن سال 1997 در بریتانیا منتشر شد. کتاب هری پاتر و سنگ جادو پس از انتشار به 73 زبان زندۀ دنیا ترجمه شد و بیش از 120 میلیون نسخه از این کتاب در دنیا به فروش رفت و سومین کتاب پرفروش تمام دوران شد. شخصیت اصلی این کتاب هری‌پاتر است، پسر نوجوانی که در یازدهمین سالگرد تولدش، زمانی که نامۀ پذیرش مدرسۀ هاگوارتز به دستش می‌رسد متوجه می‌شود که جادوگر است.

مجموعه هری پاتر
عنوان کتاب:
مجموعه هری پاتر
ناشر:
تندیس
نویسنده:
جی کی رولینگ
قیمت:
4,140,000 تومان
46,000,000
تاج نفرین شده اثر کاترین دویل و کاترین وبر

تاج نفرین شده دومین جلد از کتاب تاج دوقلوها اثر کارترین دویل و کاترین وبر نویسندهٔ داستان‌های کودکان و نوجوانان است که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. رن گرین راک و رز والهارت، ملکه‌های دوقلو سرانجام تاج‌های سلطنت ایانا را بر سر گذاشته‌اند، اما همه مردم ایانا از سلطنت ساحران خشنود نیستند. رز در تلاش برای جلب حمایت مردم راهی سفر به دور کشور می‌شود و در این میان آشنایی با یک غریبه او را به سمت پادشاهی آفتاب می‌کشاند. راه رسیدن به پادشاهی گم شده و افسانه‌ای بسیار سخت و خطرناک است اما رز در می‌یابد که آزمون اصلی او مسئلۀ خیانت و وفاداری کسانی است که از همه به او نزدیک تر هستند و رازهایی که افشا شدنشان او را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

تاج نفرین شده
عنوان کتاب:
تاج نفرین شده
ناشر:
کتاب مجازی
نویسنده:
کاترین دویل
قیمت:
297,000 تومان
3,300,000

۱۲. دیستوپیایی:

در ادبیات آرمان‌شهری، نویسنده دنیایی «کامل» را تصور می‌کند درحالی‌که در داستان‌های دیستوپیایی یا پادآرمان‌شهری، آینده‌ای تاریک و فاجعه‌آمیز را برای دنیا متصور می‌شود یا این‌که زمان حال را در این شرایط توصیف می‌کند. در بسیاری از موارد دنیای خیالی داستان‌های دیستوپیایی اغلب به صورت یک آرمان‌شهر ظاهر می‌شود اما با آشکارشدن جزئیات بیشتر عناصر دیستوپیایی آن آشکار می‌گردند. 

 

بهترین نویسندگان ژانر دیستوپیایی

نویسندگان داستان‌های دیستوپیایی یا پادآرمان‌شهری اغلب جامعه یا جوامعی را به تصویر می‌کشند که به وضعیت وحشتناکی گرفتار شده‌اند. اغلب این ژانر را قطب مخالف «مدینهٔ فاضله» می‌دانند؛ اصطلاحی که سِر توماس مور آن را در شناخته‌شده‌ترین اثرش که در سال ۱۵۱۶ منتشر شد ابداع کرد. او در این رمان جامعه‌ای ایده‌آل با حداقل جنایت، خشونت و فقر را ساخته بود. جوامع دیستوپیایی در بسیاری از آثار داستانی و بازنمایی‌های هنری به ویژه «داستان دو شهر» اثر چارلز دیکنز و «مردی برای تمام فصول» اثر رابرت بولت ظاهر شدند. از بهترین نویسندگان این ژانر می‌توانیم به نویسندگان زیر اشاره کنیم:

سوزان کالینز
جورج اورول
یوگنی زامیاتین
کازائو ایشی‌گورو

 

کتاب‌های معروف ژانر دیستوپیایی

 

سرگذشت ندیمه اثر مارگارت اتوود

کتاب سرگذشت ندیمه رمان پادآرمان‌شهری آینده‌نگر نوشته مارگارت اتوود است که در سال 1985 منتشر شد. داستان این رمان در نیوانگلندی در آیندۀ نزدیک می‌گذرد که یک رژیم مذهبی بنیادگرای مسیحی تمامیت‌خواه به نام جمهوری گیلیاد در واکنش به بحران باروری دولت ایالات متحده را سرنگون کرده و خودش کنترل ایالات را به دست می‌گیرد. رمان سرگذشت ندیمه در سال 1985 برندۀ جایزۀ فرماندار کل و اولین جایزۀ آرتور سی کلارک در سال 1987 شد. همچنین این رمان نامزد دریافت جایزهٔ نبیولا و بوکر در سال ۱۹۸۶ شد.

سرگذشت ندیمه
عنوان کتاب:
سرگذشت ندیمه
ناشر:
ققنوس
نویسنده:
مارگارت اتوود
قیمت:
252,000 تومان
2,800,000
دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی نویسنده و فیلسوف انگلیسی رمان علمی-تخیلی و پادآرمانشهری است. نویسنده این کتاب را در سال 1931 نوشت و این کتاب در سال 1932 منتشر شد. داستان این رمان روایت یک دولت جهانی در زمان آینده است و شهروندان این دولت در یک سلسله مراتب اجتماعی مبتنی بر هوش و مهندسی زندگی می‌کنند. کتاب دنیای قشنگ نو حول محور علم و کارایی می‌چرخد. جامعۀ دنیای قشنگ نو، عواطف و فردیت را در سنین پایین از کودکان می‌گیرد و هیچ رابطۀ پایداری در آن وجود ندارد چون هیچ‌کس متعلق به کس دیگری نیست.

دنیای قشنگ نو
عنوان کتاب:
دنیای قشنگ نو
ناشر:
نیلوفر
نویسنده:
آلدوس هاکسلی
قیمت:
265,000 تومان
انتخاب اثر کایرا کاس

انتخاب مجموعه‌ای فانتزی-دیستوپیایی اثر کایرا کاس نویسندهٔ آمریکایی است. جلد اول این مجموعه با نام «انتخاب» در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. داستان مجموعۀ انتخاب در یک کشور تخیلی به نام ایله‌آ می‌گذرد که بین آمریکای شمالی و مرکزی قرار دارد. مجموعۀ انتخاب دربارۀ مسابقه‌ای به نام «انتخاب» است که دختران کشور در آن برای ازدواج با وارث پادشاه فعلی، شاهزاده مکسون، با هم رقابت می‌کنند. سه کتاب اول مجموعۀ انتخاب از دیدگاه آمِریکا سینگر روایت می‌شود که به اصرار مادرش قبول می‌کند به این مسابقه بپیوندد و آینده‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

مجموعه انتخاب
عنوان کتاب:
مجموعه انتخاب
ناشر:
باژ
نویسنده:
کایرا کاس
قیمت:
343,800 تومان
3,820,000
دنیای ژانرهای ادبی بی‌کران است

ژانر در ادبیات به عنوان یک عنصر اساسی در خلق و تفسیر متون عمل می‌کند. چارچوبی ارائه می‌دهد که از طریق آن خوانندگان و نویسندگان پیچیدگی‌های داستان‌سرایی و کاوش موضوعی را بررسی می‌کنند. با ژانرهای مختلف ما نه تنها با سنت‌ها و نوآوری‌های ادبی آشنا میشویم، بلکه به قدرت دگرگون‌کنندهٔ روایت در بازنمایی تجربهٔ انسانی نیز پی می‌بریم. در این مقاله خواندیم:
• ژانر در ادبیات نقشی محوری در دسته‌بندی و تحلیل آثار ادبی دارد.
• اغلب ادبیات به چهار ژانر ادبی اصلی تقسیم می‌شود: داستانی، غیرداستانی، شعر و ادبیات نمایشی.
• ادبیات تخیلی یا ادبیاتی که نویسنده آن را با کاملاً با کمک ذهن خود خلق کرده باشد، داستان نامیده می‌شود.
• آثار غیرداستانی، همان آثاری هستند که نویسنده در آن به واقعیت زندگی اشاره می‌کند و یا این‌که کل کتاب براساس واقعیت نوشته شده است.
• شعر نثری ترانه‌مانند است که عناصر شعری را دربرمی‌گیرد.
• به نمایشنامه‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توان آن‌ها را به دلیل ارزش ادبی و همچنین موضوع خاص آن بر روی صحنه به اجرا درآورد.
• همچین با انواع ژانرهای ادبیات داستانی، معروف‌ترین نویسندگان و کتاب‌های ژانرهای ادبیات داستانی آشنا شدید.

شما به کدام ژانر و یا زیر ژانر ادبی علاقه دارید؟ به نظرتان کدام یکی از ژانرهای داستانی جذاب‌تر است؟

معرفی کتاب بهترین کتاب‌های داستایوفسکی: میراث‌های ماندگار
علی فروزنده
25 دقیقه

فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی، یکی از نویسندگان برجسته در جهان ادبیات است و در ۱۱ نوامبر ۱۸۲۱ در مسکوی روسیه به دنیا آمد. زندگی او در زمان‌های پرفراز و نشیب تاریخ، با ناآرامی‌های سیاسی و تحولات اجتماعی گذشت.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب برای هدیه
شادی صارمی
15 دقیقه

هدیه دادن یک سنت گرامی است که فراتر از فرهنگ‌ها و زمان باقی مانده و آن را راهی برای ابراز احساسات و قدردانی می‌دانیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب‌های شعر جهان
الناز آذری
30 دقیقه

انتخاب بهترین کتاب‌های شعر جهان ممکن است به دلیل تنوع زیاد در سبک‌ها و زبان‌ها، کمی دشوار باشد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب‌های سیاسی
مهرناز بهروش
14 دقیقه

مدت‌هاست که ادبیات سیاسی را سنگ‌بنای درک پیچیدگی‌های حکمرانی، پویایی قدرت و تغییرات اجتماعی قرار داده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب‌ها برای کودکان زیر یک سال
الناز آذری
20 دقیقه

جنبه‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی زندگی یک فرد از همان سنین پایین شکل می‌گیرد و برای همین سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک بسیار حیاتی در نظر گرفته می‌شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درباب حکمت زندگی؛ راهنمای رسیدن به سعادت ابدی
الناز آذری
22 دقیقه

آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که بر نوابغ و متفکران نسل‌های پس از خود همچون نیچه، فروید، وینگنشتاین، واگنر و توماس مان عمیق‌ترین تأثیر را بر جای نهاد و این امر در درجهٔ اول مربوط به دیدگاه‌های اصیل اوست.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال؛ درمان وجودی
مهرناز بهروش
21 دقیقه

همهٔ ما مکانیسم‌های دفاعی خود را در زندگی داریم و از موضوعاتی مانند مرگ می‌هراسیم اما هر چند وقت یک‌بار مجبوریم با مسائل دشوار زندگی مانند مرگ، بیماری و جدایی دست‌وپنجه نرم کنیم و یا حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی ممکن است تعادل طبیعی زندگی ما را برهم بزند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بازی در سپیده‌دم و رؤیا
شادی صارمی
19 دقیقه

به گونه‌ای داستان بلند یا رمان کوتاه نوولا می‌گویند که تنها از یک شاخهٔ اصلی تشکیل شده و در متنی نسبتاً فشرده که جایی برای حاشیه‌پردازی چندانی نمی‌گذارد، به ماجرایی با نقطه اوجی مشخص می‌پردازد و داستان را به سرانجام می‌رساند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب دستیابی به قدرتی شگفت‌انگیز با کتاب عادت‌های اتمی
الناز آذری
23 دقیقه

بسیاری از ما به عادت‌های خود وابسته‌ایم و به نظر می‌رسد به شدت ترک عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب برایمان دشوار است و حتی در مقابل تغییر عادت‌هایمان از خود مقاومت نشان می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درست‌ حسابی دعوا کن؛ اصول مشاجره در رابطه
بامداد برزویه
26 دقیقه

براساس نظر جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، دو دانشمند برجستهٔ رابطه در جهان که کتاب‌هایی بی‌نظیر از جمله «هفت رمز ازدواج‌های موفق» و «هشت قرار عاشقانه» را برای زوجین نوشته‌اند، تعارض و اختلاف مهم‌ترین دلیلی است که زوج‌ها به‌خاطرش به مرکز مشاوره می‌روند و کمک می‌طلبند و این‌که بسیاری از زوجین اصول درست دعوا را بلد نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم
مهرناز بهروش
21 دقیقه

آیا تابه‌حال با تصمیم گرفتن مشکل داشته‌اید؟ با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دچار ترس می‌شوید؟ تابه‌حال انجام کاری را تا لحظهٔ آخر به تعویق انداخته‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها
شادی صارمی
25 دقیقه

تابه‌حال چند بار یک کتاب انگیزشی را به دست گرفته‌اید اما به محض به‌پایان رساندن آن انگیزه‌تان نیز محو شده است؟ انگیزه آن فشار ناگهانی برای ایجاد یک تغییر قابل‌توجه است اما معمولاً ما به مرور زمان انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب 33 استراتژی جنگ، در نبرد زندگی پیروز شوید
علی فروزنده
20 دقیقه

ما همیشه با خودمان فکر می‌کنیم که صلح بهتر است و این‌که بتوانیم کارها را به‌طور شایسته در صلح پیش ببریم به نفع‌مان است. اما آیا افراد مقابل‌مان نیز چنین تصوری دارند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید
یسنا پارسی
21 دقیقه

اکثراً جذب افرادی می‌شوید که بی‌مهر و بی‌عاطفه هستند؟ آیا حس می‌کنید که نزدیک‌ترین افراد زندگی‌تان هم به شما توجه کافی ندارند؟ یا حس می‌کنید انسان بی‌ارزشی هستید و به دلیل همین بی‌ارزشی‌تان، اطرافیان شما را نمی‌پذیرند و دوست‌تان ندارند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سال بلوا؛ داستانی از عشق و آشوب
شادی صارمی
17 دقیقه

عباس معروفی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که با نوشتن کتاب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید. سال بلوا رمان دیگری از اوست که در سال 1371 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب هنر شفاف اندیشیدن: با خطاهای رایج فکری آشنا شوید
بامداد برزویه
18 دقیقه

آیا می‌دانستید 84 درصد فرانسوی‌ها خود را عاشق پیشه‌تر از مردم دیگر دنیا می‌دانند؟ یا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که «اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان بینوایان؛ شاهکار ادبیات داستانی فرانسه
الناز آذری
27 دقیقه

ویکتور هوگو یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی و بینوایان شاهکاری از اوست. این کتاب که در سال 1862 منتشر شد، یکی از برترین آثار کلاسیک ادبیات جهان است و با دارا بودن ۱۴۶۲ صفحه، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب انسان در جستجوی معنا: خاطرات واقعی یک روان‌پزشک از هولوکاست
مهرناز بهروش
25 دقیقه

گاهی ما در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیریم، شرایطی که با خود فکر می‌کنیم احتمالاً هیچ‌گاه از‌ آن جان سالم بدر نخواهیم برد. اما در دوران حکومت هیتلر و برپایی اردوگاه‌های کار اجباری، کسانی بودند که نشان دادند می‌توان از چنین شرایط اسفناکی نیز زنده خارج شد. ویکتور فرانکلِ روان‌پزشک، یکی از این افراد بود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ازدواج بدون شکست، راز رابطه‌ای ماندگار
بامداد برزویه
22 دقیقه

چه بسیار هستند کسانی که زندگی زناشویی خود را با شور عشق آغاز می‌کنند و چه بسیار هستند کسانی که از همان آغاز نمی‌توانند شناخت درستی از یکدیگر پیدا کنند. اما درهر صورت بسیاری از زوجین، پس از مدتی متوجه می‌شوند که شوق و صمیمیت اولیه‌شان به یکدیگر هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود و هیچ‌کدام نمی‌دانند مشکل چیست؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سفر قهرمان کمدی؛ از اسطوره تا طنز
یسنا پارسی
12 دقیقه

جوزف کمبل اسطوره‌شناس و استاد ادبیات آمریکایی بود که کتاب «سفر قهرمان» از او در سال 1949 منتشر شد. او در این کتاب نظریهٔ خود درخصوص سفر کهن‌الگووار قهرمان را که در بسیاری از اسطوره‌های جهان مشترک است توضیح داد.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.