بهترین کتاب‌های سیاسی

مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
14 دقیقه
معرفی کتاب
بهترین کتاب‌های سیاسی
مهرناز بهروش
مهرناز بهروش
14 دقیقه
28
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

مدت‌هاست که ادبیات سیاسی را سنگ‌بنای درک پیچیدگی‌های حکمرانی، پویایی قدرت و تغییرات اجتماعی قرار داده‌اند. کتاب‌های سیاسی، چشم‌انداز سیاسی- اجتماعی‌تان را تغییر می‌دهند، تفکر انتقادی را ترویج می‌کنند و شما را تبدیل به شهروندی آگاه می‌کنند. برای همین در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین کتاب‌های سیاسی آشنا کنیم.

معرفی بهترین کتاب‌های سیاسی

قرارگرفتن در معرض فلسفه‌های سیاسی مختلف و دیدگاه‌های تاریخی، باعث تقویت تحلیل انتقادی می‌شود. شما با مطالعه کتاب‌های سیاسی، دیدگاه‌های مختلف را ارزیابی می‌کنید و در نتیجه می‌توانید وضعیت سیاسی موجود را به‌درستی بسنجید و بافت تاریخی نظام‌ها، سیاست‌ها و ایدئولوژی‌های سیاسی را درک کنید و با دیدگاهی متفاوت مسائل سیاسی را بنگرید. ادبیات سیاسی پادزهری در برابر اطلاعات نادرست است و رأی دهندگاهی آگاه‌تر به جامعه تحویل می‌دهد. در ادامه فهرستی از بهترین کتاب‌های سیاسی را برای شما تدارک دیده‌ایم. 

 

ترورهای سیاسی در ایران

اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چطور زمینه‌ساز ترورها شد؟ کدام افراد و سازمان‌ها در ترورهای دوران مشروطه نقش داشتند و اصلاً از ترورها برای رسیدن به چه اهدافی بهره می‌بردند؟ ترورها چه پیامدی داشتند و آیا توانستند روابط قدرت را دگرگون سازند؟

سهراب یزدانی تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه، در کتاب ترورهای سیاسی در ایران با استفاده از اسناد، نشریه‌ها و چند اثر تحقیقی متفاوت، به بررسی ترورهای روزگار مجلس اول و دوم مشروطه پرداخته است تا به عملیات کمیتۀ مجازات در خلال جنگ جهانی اول می‌رسد. همچنین در این کتاب مبحثی با عنوان قتل ناصرالدین‌شاه می‌خوانید که نویسنده آن را سرآغاز ترورهای سیاسی در تاریخ جدید می‌داند.

ترورهای سیاسی در ایران
عنوان کتاب:
ترورهای سیاسی در ایران
ناشر:
خانه هنر مد
نویسنده:
سهراب یزدانی
قیمت:
342,000 تومان
3,800,000

جنگ جهانی دوم

 الن فارمر رئیس بخش تاریخ و جغرافیای کالج سنت مارتین است. او تقریباً 20 سال به تدریس تاریخ مشغول بوده و در تاریخ مدرن اروپا و بریتانیا و همچنین تاریخ ایالات متحده تخصص دارد. کتاب جنگ جهانی دوم اثری از این نویسنده و دربارۀ وقایع جنگ جهانی دوم است.

الن فارمر جنگ جهانی دوم را یکی از مهم‌ترین، غم‌انگیزترین و پُرهزینه‌ترین رویدادهای تاریخ می‌داند که طی آن حدود 55 میلیون نفر جان خود را از دست دادند و بخشی عظیمی از اروپا و آسیا ویران شد. این نویسنده در کتاب جنگ جهانی دوم از پیامدهای عظیم این جنگ بر نیمه دوم قرن بیستم می‌گوید. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه مهم‌ترین رویداد تاریخ شکل گرفت.

جنگ جهانی دوم
عنوان کتاب:
جنگ جهانی دوم
ناشر:
فرهنگ جاوید
نویسنده:
الن فارمر
قیمت:
539,100 تومان
5,990,000

صور اسرافیل نامه‌ی آزادی

صور اسرافیل نام یکی از پُرآوازه‌ترین روزنامه‌هایی است که در دوران مشروطیت در ایران منتشر می‌شد. نویسندگان این روزنامه در نسخه‌های هفتگی آن پدیده‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعۀ آن زمان را نقد می‌کردند. هدف آن‌ها گذر از دایرۀ عقب‌ماندگی و ساختن جامعه‌ای پیشرفته بر پایۀ عدالت اجتماعی بود. اما آن‌ها در این راستا چقدر موفق بودند؟

سهراب یزدانی تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه، در کتاب صور اصرافیل، نامه‌ی آزادی، چند سرمقاله از این روزنامه را بررسی کرده است و می‌کوشد به خواننده نشان بدهد که این نویسندگان چقدر در آن زمان تأثیرگذار بودند و به شما توضیح می‌دهد که کدام مکتب‌های سیاسی و فکری راهنمای آنان در آن دوران بودند.

صوراسرافیل نامه آزادی
عنوان کتاب:
صوراسرافیل نامه آزادی
ناشر:
خانه هنر مد
نویسنده:
سهراب یزدانی
قیمت:
178,200 تومان
1,980,000

کودتاهای ایران

کودتاهای نظامی از آغاز پیدایش تاکنون به روشی برای تغییر دولت بدل شده‌اند. جامعۀ ایران چه تجربه‌هایی در زمینۀ کودتا داشته است؟ چه نوع کودتاهایی در کشور ما رخ داده است؟ علت وقوع این کودتاها چه بوده است و این‌که آیا به پیروزی رسیدند و چه تأثیری بر جامعه گذاشته‌اند؟

سهراب یزدانی تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه، در کتاب کودتاهای ایران، از پدیدۀ کودتا گفته است و تاریخچه‌ای جذاب دربارۀ کودتاهای ایران فراهم آورده است. در فصل دوم تا پنجم این کتاب درباره براندازی مجلس و برچیدن مجلس دوم می‌خوانید و با مهم‌ترین کودتاهای تاریخ ایران آشنا می‌شوید. نویسنده سعی کرده است در این کتاب شاخصه‌های مشترک چهار کودتای بزرگ ایران را مشخص کند. 

کودتاهای ایران
عنوان کتاب:
کودتاهای ایران
ناشر:
ماهی
نویسنده:
سهراب یزدانی
قیمت:
337,500 تومان
3,750,000

جنگ جهانی اول

زونکه نایتسل صاحب کُرسی رشتۀ تاریخ نظامی و تاریخ فرهنگ خشونت در دانشگاه پوتسدام است. او در تحقیقاتش عمدتاً به تاریخ امپریالیسم و دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد. بسیاری جنگ جهانی اول را نقطۀ آغاز خشونت، ویرانی و بی‌عدالتی می‌دانند و نایتسل نیز در کتاب جنگ جهانی اول، دلایل این نبردهای بی‌پایان را مشخص کرده است و از اهداف جنگی دوران جنگ جهانی اول صحبت می‌کند.

او در کتاب نشان می‌دهد، جنگ جهانی اول که بین سال‌های 1914 تا 1918 درگرفت؛ سیستم قدرتی آن دوران را کاملاً از بین بُرد. نویسنده در این کتاب توضیح داده است که چگونه در آن دوران وضعیت داخلی بین خواسته‌های اصلاح‌طلبان و مقاومت شکل گرفت و توضیح می‌دهد که در نهایت چگونه یک امپراتوری را فرو پاشید و بذر جنگی ایدئولوژیک و وحشتناک را کاشت. نویسنده در این کتاب با توجه به آخرین تحقیقات بین‌المللی، نقش آلمان در آغاز جنگ جهانی اول را نیز ترسیم کرده است. 

جنگ جهانی اول
عنوان کتاب:
جنگ جهانی اول
ناشر:
کتاب پارسه
نویسنده:
زونکه نایتسل
قیمت:
265,500 تومان
2,950,000

توتالیتاریسم

هانا آرنت را یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان سیاسی می‌دانند. او نویسنده‌ای متفاوت و بازماندۀ هولوکاست است و یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود. توتالیستاریسم یکی از برجسته‌ترین آثار او است که در سه مقالۀ پیوستاری نوشته شده است و در دو بخش اول این مقاله‌ها به موضوعاتی همانند «یهودستیزی»، «امپریالیسم» به‌عنوان عوامل و زمینه‌های ایدئولوژیک، سیاسی و اقتصادیِ فروپاشی دولت – ملت و برآمدن توتالیتاریسم، پرداخته است.

هانا آرنت در بخش سوم این کتاب، یعنی «توتالیتاریسم»، به خود پدیدۀ توتالیتاریسم می‌پردازد و این پدیده را زیر ذره‌بین می‌گذارد. کتاب «توتالیتاریسم» برای ما روشن می‌کند که یک حکومت توتالیتر دقیقاً چه نوع حکومتی است و قدرت و سلطۀ خود را بر چه پایه‌هایی بنا و استوار می‌کند و چگونه سیطرۀ خود را با ابزارها و شیوه‌هایی پلیسی و خشن و هولناک بسط و گسترش می‌دهد.

توتالیتاریسم
عنوان کتاب:
توتالیتاریسم
ناشر:
کتاب پارسه
نویسنده:
هانا آرنت
قیمت:
445,500 تومان
4,950,000

صلحی که همۀ صلح‌ها را بر باد داد

دیوید فرامکین مورخ آمریکایی بود که بیشتر برای گزارش تفسیری خود از خاورمیانه و نوشتن کتاب صلحی که همۀ صلح‌ها را بر باد داد به شهرت رسید. این کتاب روایتی از وقایعی است که به فروپاشی امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول انجامید و مایۀ تغییر اساسی در خاورمیانه شد.

دیوید فرامکین در این کتاب تنها به نقش اروپا در خاورمیانه نمی‌پردازد، بلکه تأثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز توضیح داده است. گاه خواننده را با خود به دل بیابان‌های شبه‌جزیرۀ عربستان می‌برد و با ماجراجویی‌های لارنس همگام می‌کند و گاه از اختلافات و مناقشات دولتمردان اروپایی در پایتخت‌هایشان پرده برمی‌دارد.

کتاب صلحی که همه صلح‌ها را برباد داد نامزد نهایی جایزۀ حلقه ملی منتقدان کتاب شد و جایزۀ پولیتزر را در بخش ادبیات غیرداستانی از آنِ خود کرد. 

صلحی که همه صلح ها را بر باد داد
عنوان کتاب:
صلحی که همه صلح ها را بر باد داد
ناشر:
ماهی
نویسنده:
دیوید فرامکین
قیمت:
652,500 تومان
7,250,000

توپ‌های ماه اوت

باربارا تاکمن مورخ و نویسندۀ آمریکایی تاکنون دو بار برندۀ جایزۀ پولیتزر شده است. او در کتاب توپ‌های ماه اوت به بررسی جنگ جهانی اول پرداخته است که از اوت 1914 آغاز شد و چهار سال به‌طول انجامید. تاکمن در این کتاب جزئیاتِ دقیق و رویدادها و تصمیم‌هایی را شرح داده است که به جنگ انجامیدند. 

او همچنین در سرگذشت و اندیشۀ مردانی که جنگ را رقم زدند تأمل کرده و آنچه را در کابینه‌ها و ستادها و جبهه‌ها می‌گذشت روایت کرده است. باربارا تاکمن در 1963 برای نوشتن کتاب توپ‌های ماه اوت جایزۀ پولیتزر گرفت. این کتاب حتی با استقبال کسانی مواجه شد که علاقۀ چندانی به خواندن تاریخ نداشتند. حتی جان اف. کندی، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به همکارانش توصیه می‌کرد توپ‌های ماه اوت را بخوانند.

توپ‌های ماه اوت
عنوان کتاب:
توپ‌های ماه اوت
ناشر:
ماهی
نویسنده:
باربارا تاکمن
قیمت:
363,750 تومان
4,850,000
بهترین کتاب‌های سیاسی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب ۳۰بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
بهترین کتاب‌های سیاسی؛ تلنگری به تاریخ و آینده

با مطالعۀ بهترین کتاب‌های سیاسی، دانش و مهارت‌های تفکر انتقادی‌تان را بالا ببرید و به درک عمیق‌تری از مسائل سیاسی برسید. با مطالعه چنین کتاب‌هایی نه‌تنها ذهن خود را غنی‌تر می‌کنید بلکه ساختار جوامع مختلف را نیز بهتر درک خواهید کرد.

تاکنون چه کتاب‌های سیاسی‌ای خوانده‌اید؟ به نظرتان کتاب‌های سیاسی چگونه بر درک سیاسی شما تأثیر می‌گذارند؟ نظرتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

معرفی کتاب بهترین کتاب‌های داستایوفسکی: میراث‌های ماندگار
علی فروزنده
25 دقیقه

فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی، یکی از نویسندگان برجسته در جهان ادبیات است و در ۱۱ نوامبر ۱۸۲۱ در مسکوی روسیه به دنیا آمد. زندگی او در زمان‌های پرفراز و نشیب تاریخ، با ناآرامی‌های سیاسی و تحولات اجتماعی گذشت.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب برای هدیه
شادی صارمی
15 دقیقه

هدیه دادن یک سنت گرامی است که فراتر از فرهنگ‌ها و زمان باقی مانده و آن را راهی برای ابراز احساسات و قدردانی می‌دانیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب بهترین کتاب‌های شعر جهان
الناز آذری
30 دقیقه

انتخاب بهترین کتاب‌های شعر جهان ممکن است به دلیل تنوع زیاد در سبک‌ها و زبان‌ها، کمی دشوار باشد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درباب حکمت زندگی؛ راهنمای رسیدن به سعادت ابدی
الناز آذری
22 دقیقه

آرتور شوپنهاور فیلسوفی است که بر نوابغ و متفکران نسل‌های پس از خود همچون نیچه، فروید، وینگنشتاین، واگنر و توماس مان عمیق‌ترین تأثیر را بر جای نهاد و این امر در درجهٔ اول مربوط به دیدگاه‌های اصیل اوست.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب بازی در سپیده‌دم و رؤیا
شادی صارمی
19 دقیقه

به گونه‌ای داستان بلند یا رمان کوتاه نوولا می‌گویند که تنها از یک شاخهٔ اصلی تشکیل شده و در متنی نسبتاً فشرده که جایی برای حاشیه‌پردازی چندانی نمی‌گذارد، به ماجرایی با نقطه اوجی مشخص می‌پردازد و داستان را به سرانجام می‌رساند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب درست‌ حسابی دعوا کن؛ اصول مشاجره در رابطه
بامداد برزویه
26 دقیقه

براساس نظر جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، دو دانشمند برجستهٔ رابطه در جهان که کتاب‌هایی بی‌نظیر از جمله «هفت رمز ازدواج‌های موفق» و «هشت قرار عاشقانه» را برای زوجین نوشته‌اند، تعارض و اختلاف مهم‌ترین دلیلی است که زوج‌ها به‌خاطرش به مرکز مشاوره می‌روند و کمک می‌طلبند و این‌که بسیاری از زوجین اصول درست دعوا را بلد نیستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب خرده عادت‌ها؛ راز تغییر عادت‌ها
شادی صارمی
25 دقیقه

تابه‌حال چند بار یک کتاب انگیزشی را به دست گرفته‌اید اما به محض به‌پایان رساندن آن انگیزه‌تان نیز محو شده است؟ انگیزه آن فشار ناگهانی برای ایجاد یک تغییر قابل‌توجه است اما معمولاً ما به مرور زمان انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سال بلوا؛ داستانی از عشق و آشوب
شادی صارمی
17 دقیقه

عباس معروفی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان معاصر است که با نوشتن کتاب «سمفونی مردگان» به شهرت رسید. سال بلوا رمان دیگری از اوست که در سال 1371 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان بینوایان؛ شاهکار ادبیات داستانی فرانسه
الناز آذری
27 دقیقه

ویکتور هوگو یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فرانسوی و بینوایان شاهکاری از اوست. این کتاب که در سال 1862 منتشر شد، یکی از برترین آثار کلاسیک ادبیات جهان است و با دارا بودن ۱۴۶۲ صفحه، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های دنیا محسوب می‌شود.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سفر قهرمان کمدی؛ از اسطوره تا طنز
یسنا پارسی
12 دقیقه

جوزف کمبل اسطوره‌شناس و استاد ادبیات آمریکایی بود که کتاب «سفر قهرمان» از او در سال 1949 منتشر شد. او در این کتاب نظریهٔ خود درخصوص سفر کهن‌الگووار قهرمان را که در بسیاری از اسطوره‌های جهان مشترک است توضیح داد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب رمان قتل در خانواده؛ یک معمای جنایی گیرا
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا به خواندن کتاب‌های معمایی و جنایی علاقه دارید؟ دوست داشتید به جای راوی داستان بودید و پروندهٔ قتلی را حل می‌کردید و قبل از رسیدن به انتهای کتاب، قاتل واقعی را پیدا می‌کردید؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دایی‌ جان ناپلئون؛ طنزی هنرمندانه در انتقاد از جامعه
علی فروزنده
20 دقیقه

نویسندگان ایرانی در طنزنویسی سابقه‌ای دیرینه دارند. عبید زاکانی اولین کسی بود که با منظومهٔ «موش و گربه» طنزنویسی را وارد ادبیات ایران کرد و پس از آن آثار طنز زیادی در ادبیات ماندگار شدند. کیومرث صابری فومنی ناموَر به گُل‌آقا نیز با طنزپردازی‌هایش، روح تازه‌ای به ادبیات ایران بخشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ابله، مصائب زندگی با ساده‌دلی
یسنا پارسی
25 دقیقه

داستایفسکی یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین نویسندگان روسی قرن نوزدهم بود که زوایای کور، تاریک و پیچیدهٔ زندگی‌اش را در رمان‌هایش منعکس می‌کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دکتر ژیواگو؛ سفری به دل انقلاب روسیه
علی فروزنده
22 دقیقه

اگر رمانی بنویسید که برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شود، آیا درجای خودتان بند می‌شوید؟ احتمالاً از هیجان تا زمان دریافت جایزه حتی خواب به چشمانتان نخواهد آمد! بااین‌حال، در سال 1958، بوریس پاسترناک دومین نویسنده پس از «ژان پل سارتر بود» که جایزهٔ نوبل ادبیات را رد کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بربادرفته؛ داستانی واقعی از جنگ و عشق
مهرناز بهروش
27 دقیقه

شاید بتوان گفت که بربادرفته برای افراد زیادی در سراسر جهان شناخته شده است. حتی اگر کتاب بربادرفته را نخوانده باشید، حتماً اقتباس سینمایی جذابِ آن را تماشا کرده‌اید و شخصیت‌های آن تقریباً برایتان آشنا هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب ارباب حلقه‌ها؛ شاهکار دنیای ادبیات فانتزی
مهرناز بهروش
23 دقیقه

«ارباب حلقه‌ها» یک سه‌گانهٔ حماسی و فانتزی اثر جی آر.آر. تالکین، نویسندهٔ بریتانیایی است؛

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سخت‌پوست؛ یک نوولای متفاوت
بامداد برزویه
15 دقیقه

داستان بلند یا «نوولا» در ادبیات داستانی ایرانی همیشه جایگاه متمایزی داشته است. گاهی آن را رمان خوانده‌اند و گاهی داستان کوتاه، در حالی‌که نوولا در طبقه‌بندی شکل‌های ادبی همواره جایگاهی مستقل داشته است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سایه‌های میان ما
مهرناز بهروش
15 دقیقه

نسل امروز مخاطبان ادبیات فانتزی، خوانندگانی هستند که کتاب خواندن را معمولاً با هری پاتر شروع کرده‌اند و با ارباب حلقه‌ها به اوج لذت رسیده‌اند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.