با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید

شادی صارمی
شادی صارمی
15 دقیقه
معرفی کتاب
با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
شادی صارمی
15 دقیقه
92
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند. اکثر مردم موسیقی را بهترین دوست در شادی و غم می‌دانند. موسیقی به ما احساس خاص‌بودن می‌دهد و به ما اشتیاق می‌بخشد و همچنین باعث می‌شود بتوانیم با موقعیت‌های مختلف زندگی ارتباط برقرار کنیم.
در ادامه می‌خوانید:

چند حقیقت جالب در مورد موسیقی
معرفی کتاب‌هایی دربارۀ موسیقی

چرا گوش‌دادن به موسیقی اهمیت دارد؟ چند حقیقت جالب در مورد موسیقی

اگر می‌خواهید بدن خود را عضلانی کنید به باشگاه بدنسازی بروید، ولی اگر می‌خواهید عضلات مغز خود را پرورش دهید به موسیقی گوش دهید! بله، موسیقی در این حد اهمیت دارد. چیزهای کمی وجود دارد که می‌تواند مانند موسیقی مغز را تحریک کند. بنابراین اگر می‌خواهید مغزتان دیرتر پیر بشود به موسیقی گوش بدهید. همچنین تحقیقات نشان‌داده‌اند که گوش‌دادن به موسیقی می‌تواند اضطراب، فشارخون و درد را کاهش دهد و همچنین کیفیت خواب، خلق‌وخو، هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود ببخشد. در ادامه چند حقیقت جالب در مورد موسیقی را به شما می‌گوییم که احتمالاً تابه‌حال نمی‌دانستید.

 

1. موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تمرکز کنید و بهتر کار کنید.

چه یک کارمند ساده باشید یا یک موسیقی‌دان حرفه‌ای، موسیقی بهترین همراه شما خواهد بود و کمک‌تان می‌کند بهتر کار کنید. موسیقی می‌تواند ذهن شما را آرام کند و به شما کمک کند بر روی موضوعی خاص تمرکز کنید. شما همچنین با گوش‌دادن به موسیقی حس می‌کنید از دنیا جدا شده‌اید و در دنیای خودتان شناور هستید و در این وضعیت احساس راحتی خواهید کرد.

تحقیقات نشان‌داده‌اند که شما با گوش‌دادن به موسیقی بدون این‌که متوجه شوید سخت‌تر کار می‌کنید. همچنین زمانی که موسیقی موردعلاقه‌تان در حال پخش است، گذر زمان را احساس نخواهید کرد. مثلاً وزنه‌برداران و بدنسازان زمانی که به موسیقی مورد علاقه‌شان گوش می‌دهند انگیزهٔ بیشتری می‌یابند و موسیقی استقامت، بهره‌وری و قدرت آن‌ها را بیشتر می‌کند.

 

۲. ضرب‌آهنگ موسیقی قلب شما را سالم نگه می‌دارد.

محققان دریافته‌اند که گوش‌دادن به موسیقی از هر نوعی می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را تضمین کند. ضرب‌آهنگ موسیقی باعث می‌شود بتوانید هماهنگ‌تر با ضربان قلب‌تان و با ریتمی منظم‌تر نفس بکشید. مثلاً وقتی موقع راه‌رفتن به موسیقی گوش می‌دهید، سرعت و ریتم قدم‌های شما با موسیقی هماهنگ می‌‌شود. برای همین است که دونده‌ها دوست دارند به موسیقی گوش دهند تا به‌طور خودکار روی ضربان قلب خود تمرکز کنند و قلب‌شان را سالم نگه دارند.

کارتونی از دختری که ذهنش با موسیقی هماهنگ شده است و هدفون به گوش دارد

3. موسیقی دید شما را تغییر می‌دهد.

این یکی از حقایق جالب روانشناسی در مورد موسیقی است که نشان داده موسیقی نحوهٔ دید مردم به دنیای اطراف‌شان را تغییر می‌دهد. آیا تابه‌حال حس کرده‌اید که معنای یک آهنگ با سن و وضعیت ذهنی شما فرق دارد؟ اشعار و ریتم موسیقی وقتی که با احساس به آن گوش می‌دهید، عمیقاً بر شما تأثیر می‌گذارد. آهنگ‌های شاد شما را شادتر می‌کنند و آهنگ‌های غمگین به شما کمک می‌کنند تا با حقایق سخت زندگی ارتباط برقرار کنید. با گوش‌دادن به موسیقی درک شما از زندگی به معنای واقعی کلمه تغییر می‌کند.

 

4. موسیقی برای گیاهان هم مفید است.

محققان ثابت کرده‌اند که موسیقی می‌تواند رشد گیاهان را سریع‌تر کند. تحقیقاتی که مؤسسهٔ ملی بیولوژیکی کشاورزی در کرهٔ جنوبی انجام داد، نشان دادند که گیاهان به موسیقی خوب واکنش نشان می‌دهند و این نوع موسیقی بر رشد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر عاشق گیاهان هستید و یا گلدان‌های زیادی در خانه دارید می‌توانید با آن‌ها به موسیقی گوش دهید و شاهد رشد و شکوفایی گیاهان‌تان باشید.

 

5. آوازخواندن استرس را از بین می‌برد.

آواز خواندن می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی استرس افراد را کاهش دهد. همچنین تأثیر روانی گوش‌دادن به موسیقی و آواز انکارناپذیر است. هنگامی که با موزیک مورد علاقه‌تان همخوانی می‌کنید، سیستم غدد درون‌ریز هورمون‌های کاهش‌دهندهٔ استرس را ترشح می‌کنند. بنابراین اگر پس از یک روز سخت کاری به موسیقی گوش دهید، بسیار احساس آرامش خواهید کرد.

یک هدفون بر روی صفحه کتاب

معرفی کتاب‌هایی دربارۀ موسیقی

پروفسور گراهام ولش، رئیس دانشکدهٔ موسیقی لندن توضیح داد که آواز خواندن و گوش‌دادن به موسیقی اثرات روانی قابل‌توجهی دارد. موسیقی یک زبان جهانی است که می‌تواند حس همدلی و انسانیت مردم را تقویت کند. در ادامه چند کتابِ جذاب به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با مطالعهٔ آن‌ها بیشتر با موسیقی آشنا شوید.

 

کتاب تئوری بنیادی موسیقی

رابطهٔ دو مقولهٔ تئوری و عمل در موسیقی بسیار اهمیت دارد به‌طوری که وقتی نوازنده‌ای که به شیوه سنتی یعنی بدون آگاهی از تئوری موسیقی به نواختن ساز می‌پردازد، مانند تعمیرکاری است که کورکورانه و بدون آشنایی با علم مکانیک و محاسبات ریاضی و روابط اجزای ساختمان یک اتومبیل می‌کوشد آن را تعمیر کند و در این کار دستمایه او چیزی جز مشاهدات و آموخته‌های فردی نیست. پس درواقع آنچه موجب سرعت و عمق یادگیری می‌شود بهره‌گیری از تئوری است و موسیقی نیز از این قاعده مستنثنی نیست. 

پرویز منصوری در کتابِ تئوری بنیادی موسیقی، ابزاری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا بتوانند با مبانی تئوری بنیادی موسیقی آشنا شوند. این کتاب به گونه‌ای نوشته شده که از استاد موسیقی گرفته تا خواننده‌ای که کمترین دانشی از موسیقی ندارد بتواند از آن بهره ببرد. 

تئوری بنیادی موسیقی
عنوان کتاب:
تئوری بنیادی موسیقی
ناشر:
کارنامه
نویسنده:
پرویز منصوری
قیمت:
405,000 تومان
4,500,000

کتاب ردیف کامل راست کوک برای سنتور

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است که با صدای دلنشینش افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. این ساز قدمتی طولانی در ایران دارد و احتمالاً از ایران به کشورهای دیگر نیز راه یافته است. کتابِ ردیف کامل راست کوک برای سنتور اثر پیمان آذرمینا است و بر پایۀ ردیف‌های موجود برای سنتور گردآوری و تنظیم شده و هیچ گوشه یا مطلبی به آن اضافه نشده است. این کتاب زیر نظر مستقیم استاد پایور اجرا و تصحیحات لازم انجام و درنهایت فهرستی از ترتیب گوشه‌ها توسط خودِ استاد تهیه و مبنای ردیف کامل سنتور در راست‌کوک قرار گرفته است.

هرچند فهرست تهیه‌شده در این کتاب برای هر اهل فنی، می‌تواند مستقلاً کاربرد داشته باشد ولی این کار مستلزم استفاده از چند کتاب و مرجع مختلف و تبدیل گوشه‌ها از چپ‌کوک به راست‌کوک و… است که گاهی به‌خصوص برای هنرجویان کاری پیچیده است. بنابراین نگارنده ضمن نگارش این مجموعه، اشکالات نت‌نویسی موجود را نیز برطرف کرده است.

ردیف کامل راست کوک برای سنتور
عنوان کتاب:
ردیف کامل راست کوک برای سنتور
ناشر:
هنر موسیقی
نویسنده:
پیمان آذرمینا
قیمت:
175,500 تومان
1,950,000

کتاب سرگذشت موسیقی ایران

سرگذشت موسیقی ایران، اثر روح‌الله خالقی، یکی از اساتید ارزشمند موسیقی ایران است. جلد اول این کتاب در سال 1333 منتشر شد و شرحی کامل بر موسیقی ایران با بیانی ساده از حدود سال‌های مشروطه است. در جلد اول با موسیقیدانان مختلف ایران آشنا می‌شوید. جلد دوم این کتاب به علینقی وزیری، که یکی از موسیقی‌دانان مشهور ایرانی و یکی از آهنگسازان پیشگام کشور بود، اختصاص دارد. این کتاب یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینهٔ موسیقی و تاریخ موسیقی ایران محسوب می‌شود.
سرگذشت موسیقی ایران
عنوان کتاب:
سرگذشت موسیقی ایران
ناشر:
صفی علیشاه
نویسنده:
روح الله خالقی
قیمت:
558,000 تومان
6,200,000

کتاب تصنیف‌های علی‌اکبر شهنازی

استاد علی‌اکبر شهنازی موسیقی‌دان ایرانی و نوازندهٔ سرشناس تار بود که در سال 1363 درگذشت. در میان آثار این هنرمند، چندین تصنیف نیز وجود دارند که خوشبختانه بیشتر آن‌ها روی صفحه، با صدای خوانندگان مختلف ضبط شده‌اند و به‌یادگار مانده‌اند. اهمیت محتوایی، اجرایی و تاریخیِ این تصانیف بر کسی پوشیده نبوده، و به همین علت، رامتین نظری‌جو به گردآوری و آوانگاری این تصنیف‌ها پرداخته است تا علاقه‌مندان بتوانند از آثار استاد شهناز بهره ببرند. آوانگاری‌های این کتاب برای ساز به‌خصوصی نوشته و تنظیم نشده است بلکه تلاش این بوده که برای تمام سازها عمومیت داشته باشد و همچنین سعی شده است که مبنای انتخابی این آوانگاری‌ها با مبنای اجرایی خواننده‌ها نزدیکی داشته باشد. 

تصنیف های علی اکبر شهنازی
عنوان کتاب:
تصنیف های علی اکبر شهنازی
ناشر:
هنر موسیقی
نویسنده:
رامتین نظری جو
قیمت:
31,500 تومان
350,000

کتاب وزن در موسیقی ایران

ریتم یکی از اساسی‌ترین عوامل شکل‌دهندهٔ موسیقی است. دانشمندان، فلاسفه و موسیقی‌دانان تعاریف مختلفی برای ریتم یا وزن در نظر گرفته‌اند و نمی‌توان از اهمیت وزن در موسیقی ایران نیز غافل بود. فرهاد فخرالدینی موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر برجستهٔ ایرانی است که در سال 1377 ارکستر موسیقی ملی ایران را بنیان نهاد. او در کتاب وزن در موسیقی ایران دربارهٔ وزن موسیقی صحبت کرده است و آن را از منظرهای مختلف بررسی کرده است. 
وزن در موسیقی ایران
عنوان کتاب:
وزن در موسیقی ایران
ناشر:
معین
نویسنده:
فرهاد فخرالدینی
قیمت:
243,000 تومان
2,700,000

کتاب تاریخ موسیقی غرب

پیتر برک و دانلد جی گراوت در این کتاب داستانی جذاب از مردم، انتخاب‌ها و سنت موسیقی غربی گفته‌اند. از موسیقی سنتی غربی گرفته تا هیپ‌هاپ، آن‌ها گذشته و آیندهٔ موسیقی را به هم متصل کرده‌اند. آن‌ها به کاوش در روند رشد و توسعهٔ موسیقی غربی پرداخته‌اند و این موسیقی را از منظر تحول آفرینی آن بررسی کرده‌اند. کتابی که پیش رو دارید، هفت بار پیش از این بازبینی شده است و همین نکته نشان می‌دهد که «تاریخ موسیقی غرب» در میان مشتاقان هنر موسیقی جایگاهی برجسته یافته است. روایت نورتن از تاریخ موسیقی در بافت ساختارهای اجتماعی و رویدادهای تاریخی تبیین شده است. عنایت روایتگران این روایت به امر آموزش و آموزش‌شناسی نیز آشکار است و از این منظر می‌توان کتاب پیش رو را داستانی بی‌مانند دانست. این کتاب مناسب هنرجویان، معلمان و همهٔ کسانی است که به موسیقی غربی علاقه‌ دارند.

تاریخ موسیقی غرب
عنوان کتاب:
تاریخ موسیقی غرب
ناشر:
کتاب سرای نیک
نویسنده:
پیتر برک
قیمت:
1,328,400 تومان
14,760,000
می‌توانید تمام کتاب‌های موسیقی و آموزش موسیقی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
قدرت موسیقی را دست‌کم نگیرید

شما در روز چند دقیقه به موسیقی گوش می‌دهید؟ آیا تابه‌حال سعی کرده‌اید حین کار کردن به موسیقی‌ای آرامش‌بخش گوش دهید و بدین ترتیب بهره‌وری خود را افزایش دهید؟ آیا موسیقی توانسته حالتان را پس از یک روز سخت کاری تغییر دهد؟ آیا تابه‌حال کتابی در زمینه موسیقی مطالعه کرده‌اید؟

معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
18 دقیقه

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
22 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
17 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب به امید دل بستم
یسنا پارسی
14 دقیقه

به امید دل بستم، رمانی عاشقانه، غم‌انگیز و خواندنی اثر لنکالی نویسندهٔ فرانسوی است که در سال 2022 منتشر شد.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.