افسردگی نهفته؛ وقتی افسردگی از چشم‌مان پنهان می‌ماند

بامداد  برزویه
بامداد برزویه
20 دقیقه
روانشناسی
افسردگی نهفته؛ وقتی افسردگی از چشم‌مان پنهان می‌ماند
بامداد  برزویه
بامداد برزویه
20 دقیقه
35
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

مارگارت رابینسون رادرفورد، روان‌شناس بالینی در کتاب افسردگی نهفته که در سال 2019 منتشر شد از علائم و اثرات یک موضوع جدی صحبت می‌کند که افراد بسیار کمی در مورد آن اطلاعات کافی دارند: افسردگی کاملاً نهفته. آنچه ممکن است هنگام مواجهه با افسردگی نهفته از خودتان بپرسید این است که اطلاعات کمی در مورد این نوع افسردگی داشته باشید و اگر ندانید چگونه درد خود را آشکار کنید، چگونه باید تشخیص دهید چه اتفاقی در حال وقوع است؟

بهترین پاسخ به این سؤال این است که باید آن‌قدر اطلاعات در مورد افسردگی نهفته به‌دست بیاوریم تا بتوانیم علائم و نشانه‌های آن را در خود یا اطرافیان‌مان تشخیص دهیم و به‌موقع به دادِ خودمان یا دیگران برسیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با افسردگی نهفته و کتابِ متفاوتِ دکتر رادرفورد دربارهٔ همین موضوع آشنا شویم.

کتاب افسردگی نهفته از دکتر مارگارت رابینسون رادرفورد، اثری پیشگامانه است که به مفهوم افسردگی نهفته می‌پردازد و بینش‌های ارزشمندی را برای شناخت و پرداختن به این موضوع در سلامت روان که اغلب نادیده گرفته شده، ارائه کرده است. دکتر رادرفورد از طریق ترکیبی از داستان‌های شخصی، تخصص بالینی و توصیه‌های علمی، کمک می‌کند خواننده‌ها بتوانند پیچیدگی‌های افسردگی نفهته را عمیق‌تر درک کنند و به آن‌ها یاد می‌دهد چطور می‌توانند دربارهٔ این مسئله صحبت کنند و از متخصصین کمک بطلبند. 
دختری که تصویر لبخند را روی یک کاغذ سفید کشیده و جلوی صورتش گرفته است

افسردگی نهفته چیست؟

افسردگی نهفته یا «افسردگی کاملاً نهفته» با عنوان اصلی Perfectly Hidden Depression یا به اختصار PHD، یک پدیدهٔ روانی است که منجر می‌شود افراد مبارزات درونی خود با افسردگی را پنهان کنند. دکتر مارگارت رادرفورد این مفهوم را یک مکانیسم مقابله‌ای می‌داند و معتقد است تنها افرادی از این مکانیسم استفاده می‌کنند که برای کامل به نظر رسیدن، حفظ ظاهر و نشان‌دادن موفقیت خود را تحت‌فشار می‌دانند. افسردگی نهفته که ریشه در انتظارات اجتماعی، پویایی خانواده و باورهای شخصی دارد، به‌عنوان ترکیبی متناقض از موفقیت بیرونی و آشفتگی‌های درونی ظاهر می‌شود.

دکتر رادرفورد با توضیح این‌که علائم افسردگی نهفته چقدر با افسردگی معمولی متفاوت است، تصورات غلط رایج در مورد افسردگی را به چالش می‌کشد. درحالی‌که افراد مبتلا به افسردگی نهفته ممکن است در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود بسیار موفق باشند، اما اغلب برای بروز یا بیان درد درونی و عاطفی خود دچار مشکل هستند. این قطع ارتباط بین ظاهر بیرونی و تجربیات درونی است که می‌تواند منجر به احساس انزوا، شرم و سردرگمی شود.

دکتر رادرفورد در کتاب افسردگی نهفته، با بررسی عواملی که در توسعهٔ افسردگی کاملاً نهفته نقش دارند، بر تعامل پیچیدهٔ بین هنجارهای فرهنگی، تأثیرات خانوادگی و خلق‌وخوی فردی تأکید می‌کند. او همچنین خاطرنشان می‌کند که افسردگی نهفته صرفاً یک موضوع شخصیتی یا شخصی نیست، بلکه پاسخ و واکنشی است به فشارهای بیرونی و باورهای درونی‌شده در مورد لیاقت و ارزش، که افراد درون ذهن خود شکل می‌دهند.

دکتر رادرفورد از طریق تجزیه و تحلیل‌های دلسوزانه و روشنگر خود، خوانندگان را دعوت می‌کند تا در درک خود از افسردگی تجدیدنظر کنند و راه‌های ظریفی را که با کمک آن‌ها می‌توانید افسردگی نهفته را تشخیص دهید، مشخص می‌کند. او با روشن‌کردن ماهیت پنهان افسردگی نهفته، به افراد قدرت می‌دهد تا از محدودیت‌های کمال‌گرایی رهایی یابند و خودِ واقعی‌شان را در آغوش بگیرند. با این کتاب او دری برای درک، همدلی و حمایت بیشتر به روی کسانی می‌‌گشاید که با افسردگی نهفته دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افسردگی نهفته
عنوان کتاب:
افسردگی نهفته
ناشر:
میلکان
نویسنده:
مارگارت رابینسون
قیمت:
220,500 تومان
2,450,000

داستانی از کتاب افسردگی نهفته

ناتالی همیشه لبخند بر لب داشت، حتی زمانی که در مورد موضوعات دردناک صحبت می‌کرد. او بسیار موفق است، سخت کار می‌کند و مادری درگیر و دوست‌داشتنی است. ناتالی علاوه بر شغل تمام‌وقت خود، در مدرسهٔ فرزندانش و در جامعه نیز کارهای داوطلبانه انجام می‌دهد. خانه‌اش تمیز و بی‌نقص است. هر چیزی در جای خودش قرار دارد و همه‌چیز برق می‌زند.

بنابراین زمانی‌که درمانگرش دکتر مارگارت رابینسون رادرفورد، ناتالی را در رختخوابش با یک بطری ودکای و قوطیِ خالی قرص پیدا کرد، واقعاً شوکه شد. شوهر ناتالی که خارج از شهر بود نگران شده و از دکتر رادرفورد خواسته بود تا سری به همسرش بزند. دکتر رادرفورد به ناتالی کمک کرد تا نگرانی‌هایش را از انجام بسیاری مسئولیت‌ها حل کند. در همان زمان بود که ناتالی به درمانگرش می‌گفت: «من نباید شکایت کنم، در مقایسه با دیگران اتفاقاً من زندگی بسیار راحتی دارم.»

مسئله اینجاست که افسردگی ناتالی اصلاً شبیه آن چیزی نیست که ما معمولاً به‌عنوان افسردگی می‌شناسیم؛ این همان نیروی سنگینی نیست که انرژی‌مان را تخلیه می‌کند و به‌خاطرش نمی‌توانیم دوش بگیریم یا حتی از رختخواب بیرون بیاییم و آن را افسردگی می‌دانیم. و بااین‌حال افسردگی نهفته به اندازهٔ افسردگی جدی، طاقت‌فرسا و ویران‌گر است.

کارتونی از دختری که نقاب لبخند به دست دارد اما تصویر واقعی‌اش پشت سرش منعکس شده است

درک افسردگی نهفته

دکتر رادرفورد یک روان‌شناس بالینی مستقر در آرکانزاس، داستان تلخ ناتالی و بسیاری داستان‌های مشابه دیگر را در کتاب خود با عنوان «افسردگی نهفته: راه‌ رهایی از کمال‌طلبی آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد.» بازگو می‌کند. دکتر رادرفورد در این کتاب ذکر می‌کند که افسردگی کاملاً نهفته، یک تشخیص نیست. این یک سندروم است و از گروهی از رفتارها و باورها تشکیل شده است. رادرفورد در این کتاب عنوان می‌کند که افراد مبتلا به افسردگی نهفته به‌ندرت چالش‌های خود را افسردگی می‌بینند و دیگران هم معمولاً متوجهٔ مشکل آن‌ها نمی‌شوند.

او می‌گوید هیچ‌کس به مشکلات این افراد مشکوک نمی‌شود چون آنچه مردم می‌بینند با نقابی که شما به چهره زده‌اید، متفاوت است. آن‌ها شخصی تحت فشار را می‌بینند که توانسته تمام فشارهای زندگی را تحمل کند و سالم بیرون بیاید. چرا؟ چون شما والد، همراه، دوست و کارمندی بسیار عالی هستید. شما بسیار کارآمد، منظم و خوش‌بین هستید. پس شما ظاهری پرمحتوا، سازنده و بی‌نقص دارید اما از درون احساس درد، تنهایی و ناامیدی لحظه‌ای رهایتان نمی‌کند.

مردی که کاغذی سفید با طرح صورتک خندان را مقابل چهره‌اش گرفته است

چرا مردم افسردگی را انکار می‌کنند؟

گاهی ‌اوقات انکار افسردگی یک تصمیم آگاهانه است و گاهی‌اوقات هم این‌طور نیست. رادرفورد در کتاب افسردگی نهفته عنوان می‌کند که نیاز به سرکوب‌کردن، پنهان‌شدن، نامرئی‌شدن یا کامل جلوه‌دادن خودتان در مقابل دیگران، در درجهٔ اول از دوران کودکی شکل می‌گیرد و سپس نمونه‌هایی را با خوانندگان به اشتراک می‌‌گذارد.

او توضیح می‌دهد چطور زندگی با والدینی که اعتیاد داشته‌اند، مجبورتان می‌کند مراقبت از خواهرها یا برادرهای دیگرتان را به‌عهده بگیرید. بنابراین در بزرگسالی مسئولیت همه‌چیز و هر کس را درحالی‌که نیازهای خود را نادیده می‌گیرید، می‌پذیرید. یا اگر با والدینی بزرگ شده باشید که فقط به وظایفی که به‌خوبی انجام داده باشید، توجه نشان داده باشند، آن‌وقت در بزرگسالی احساس می‌کنید فقط با انجام کارِ درست دوست داشته خواهید شد و فردی می‌شوید که کمال را در اولویت قرار می‌دهید و عمیق‌ترین خواسته‌های خود را نادیده می‌گیرید.

پنهان‌کردن افسردگی می‌تواند از باورها و هنجارهای فرهنگی نیز نشأت بگیرد. شاید بحث در مورد احساسات یا سلامت‌ روان شما به ‌طور کلی همیشه دیگران را دلسرد کرده یا کاملاً ممنوع بوده باشد. یا شاید هم دیدن یک درمان‌گر از نظر اطرافیان شما نشانهٔ ضعف بوده یا شرم‌آور باشد.

کارتونی از مردی که در قفسی به شکل سر انسان گیر افتاده است

علائم و نشانه‌های افسردگی نهفته

اگر با علائم و نشانه‌های افسردگی نهفته آشنا بشوید، آن‌وقت می‌توانید از متخصصین کمک بگیرید و حال خود را تغییر دهید. طبق نظر دکتر رادرفورد، افراد مبتلا به افسردگی نهفته معمولاً رفتارهای زیر را از خود نشان می‌دهند:

آن‌ها بسیار کمال‌گرا هستند و صدای درونی ثابت و انتقادگری دارند؛
بیش‌ازحد احساس مسئولیت می‌کنند؛
در پذیرش و بیان احساسات دردناک مشکل دارند؛
همیشه نگران هستند و از موقعیت‌هایی که نمی‌‌توانند آن‌‌ها را کنترل کنند اجتناب می‌ورزند؛
به‌شدت روی کارها متمرکز می‌شوند و تنها موفقیت باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنند؛
نگران سلامتی دیگران هستند اما اجازه نمی‌دهند کسی وارد دنیای درونی آن‌ها شود یا افراد انگشت‌شماری را به دنیای درونی‌شان راه می‌دهند؛
صدمات و آسیب‌‌هایی که در گذشته دیده‌اند نادیده می‌گیرند؛
مشکلات سلامت روان مانند کنترل یا فرار از اضطراب دارند؛
دائم می‌خواهند نعمت‌های خود را بشمارند؛
در روابط شخصی‌شان مشکلات مختلفی دارند اما در شغل‌شان بسیار موفق عمل می‌کنند.

 

بریده‌هایی از کتاب افسردگی نهفته

«چند بار پیش آمده است زمزمهٔ درونی‌تان را بشنوید که «خوبم، ممنون»، درحالی‌که می‌دانید اصلاً حالتان خوش نیست؟ شرط می‌بندم خیلی. وقتی نوشتن دربارهٔ افسردگی نهفته را آغاز کردم، افراد بسیاری در واکنش به تعریف افسردگی نهفته برایم ایمیل می‌فرستادند. پاسخ‌هایشان بازتابی از فراغ‌ بال، قدرشناسی و حتی شوک بود. یک نفر گفته بود: «باورم نمی‌شه دارین این‌جوری من رو توصیف می‌کنین. انگار درون مغز من هستین.» بی‌تردید من نخستین فردی نیستم که می‌گوید نشانه‌های افسردگی در افراد متفاوت یکسان نیست. سیدنی بلت، که در ابتدای این صفحه از او نقل‌قول کردم، از نخستین افرادی بود که دربارهٔ ارتباط کمال‌طلبی با افسردگی و خودکشی تحقیق کرد. او می‌گوید که بعضی از انواع افسردگی را باید از تجربهٔ زیستهٔ فرد تشخیص داد، هرچند علائم آن با شاخص‌های رسمی همسان و تشخیص‌دادنی نباشند. اصطلاح «افسردگی نهفته» بازتاب همین ایده است: فقدان شاخص‌های سنتی افسردگی لزوماً بر نبود افسردگی دلالت ندارد. تمامی ایمیل‌ها یا نظرهایی که دریافت کردم مثبت و بدون نقد نبود. بعضی‌ها سؤالات انتقادی درستی مطرح کرده بودند: «اینکه مردم مجبورند با افسردگی دست‌وپنجه نرم کنند، به‌قدر کافی بد نیست؟ حالا دارید هر مشکل ساده‌ای را افسردگی جا می‌زنید؟» و «به نظر من شما می‌کوشید تا به بسیاری از مردم القا کنید در سختی و زحمتشان برای رسیدن به کمال ایرادی وجود دارد. من این تلاش را نشان قدرت و شجاعت می‌دانم، نه اختلالی روانی.»»

«تا پیش از این، مشغول به چالش کشیدن نظام‌های اعتقادی و قوانینی بوده‌اید که بر زندگی روزمره‌تان حکم‌فرما بوده است، اما اکنون احتمالاً از چیزی بسیار ناراحت‌کننده آگاه شده‌اید: آسیب‌پذیری. ایجاد پیوند با آنچه واقعاً احساس می‌کنید، یعنی آنچه در زیر نقاب شخصیت خندانتان وجود دارد، شاید وحشتناک باشد. کنترل داشتن، راضی نگه‌داشتن دیگران، تلاش بی‌وقفه برای رسیدن به کمال، تمامی این انتخاب‌ها از شما محافظت کرده‌اند. آسیب‌پذیری مانند این است که وقتی هنوز در میانهٔ نبرد هستید، زره خود را کنار بگذارید. مقابله با شرم، ارتباط با خشم و اقرار به واماندگی خیلی سخت است. احساس آسیب‌پذیری شدیدی به همراه دارد. شاید از برملاشدن بیش‌ازحد رازتان بترسید. شاید بخواهید سرتان را در هر لاکی که پیدا شود فرو کنید. (احتمالاً تشبیه لاک‌پشت را به‌خاطر دارید...)
در بسیاری از داستان‌های شخصی این کتاب خوانده‌اید که امکان رخ‌‌دادنِ بی‌سروصدای لحظات کشف‌وشهود وجود دارد. بینش جدید نوری می‌تاباند بر الگویی قدیمی که اکنون آن را خودویرانگر می‌دانید، اما آن لحظه را به‌راحتی می‌شود به دست عادتی بسیار ریشه‌دارتر مدفون کرد: کناره‌گیری عاطفی در میان هیاهوی حواس‌پرت‌کنِ مسئولیت های روزمره. بنابراین نبرد اینجاست. آیا خود را با وسواس به سرانجام رساندن وظیفه‌ای دیگر سرگرم می‌کنید یا می‌ایستید و با آسیب‌پذیری کلنجار می‌روید؟ آیا به احساسات خود نزدیک می‌‌شوید و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید یا حواس خود را به موضوعی دیگر معطوف می‌کنید؟»

دکتر مارگارت رابینسون

دربارهٔ دکتر مارگارت رابینسون رادرفورد، نویسندۀ افسردگی نهفته

دکتر مارگارت رابینسون رادرفورد، روان‌شناس بالینی است که به مدت بیست و شش سال در فایتویل، آرکانزاس فعالیت داشته است. او جایزۀ بهترین پزشک خصوصی سال 2009 آرکانزاس را برای فعالیت داوطلبانه و رایگان در یک کلینیک بهداشتی محلی دریافت کرد و در سال 2012 شروع به وبلاگ‌نویسی و ساختن پادکست برای عادی‌سازی بیماری‌های روانی و آموزش به مردم کرد. او میزبان پادکست هفتگی The SelfWork Podcast است.

کتاب افسردگی نهفته و دیگر کتاب‌های حوزهٔ روانشناسی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
کتاب افسردگی نهفته، راهی به سوی سلامت روان

کتاب افسردگی نهفته به وجه ناشناختهٔ افسردگی پرداخته است و به کسانی که خاموش و بی‌صدا در حال مبارزه با این افسردگی هستند امید می‌بخشد و راهنمای‌شان می‌شود. دکتر رادرفورد از طریق تفکرات و رویکردهای دلسوزانه‌اش، خوانندگان را به چالش می‌کشد و از آن‌ها دعوت می‌کند تا با ننگ پیرامون بیماری‌های روانی مقابله کنند و خودِ واقعی‌شان را در آغوش بگیرند.

این کتاب با افزایش آگاهی، نحوهٔ درک و پرداختن به افسردگی نهفته را تغییر می‌دهد و راه را برای همدلی و حمایت می‌‌گشاید و راهِ رسیدن به سلامت روان را در جوامع مختلف هموار می‌کند.

اگر شما نیز حس کرده‌اید مشکل خاصی دارید آیا تاکنون به روانشناس مراجعه کرده‌اید؟ آیا پس از خواندن نکات این مقاله فکر می‌کنید شما یا اطرافیان‌تان افسردگی نهفته دارید؟ تاکنون برای درمان افسردگی‌تان دست به چه کارهایی زده‌اید؟

بامداد  برزویه

بامداد برزویه

روانشناسی کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال؛ درمان وجودی
مهرناز بهروش
21 دقیقه

همهٔ ما مکانیسم‌های دفاعی خود را در زندگی داریم و از موضوعاتی مانند مرگ می‌هراسیم اما هر چند وقت یک‌بار مجبوریم با مسائل دشوار زندگی مانند مرگ، بیماری و جدایی دست‌وپنجه نرم کنیم و یا حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی ممکن است تعادل طبیعی زندگی ما را برهم بزند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی معرفی کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم
مهرناز بهروش
21 دقیقه

آیا تابه‌حال با تصمیم گرفتن مشکل داشته‌اید؟ با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دچار ترس می‌شوید؟ تابه‌حال انجام کاری را تا لحظهٔ آخر به تعویق انداخته‌اید؟

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن: با خطاهای رایج فکری آشنا شوید
بامداد برزویه
18 دقیقه

آیا می‌دانستید 84 درصد فرانسوی‌ها خود را عاشق پیشه‌تر از مردم دیگر دنیا می‌دانند؟ یا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که «اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است»؟

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی کتاب انسان در جستجوی معنا: خاطرات واقعی یک روان‌پزشک از هولوکاست
مهرناز بهروش
25 دقیقه

گاهی ما در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیریم، شرایطی که با خود فکر می‌کنیم احتمالاً هیچ‌گاه از‌ آن جان سالم بدر نخواهیم برد. اما در دوران حکومت هیتلر و برپایی اردوگاه‌های کار اجباری، کسانی بودند که نشان دادند می‌توان از چنین شرایط اسفناکی نیز زنده خارج شد. ویکتور فرانکلِ روان‌پزشک، یکی از این افراد بود.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی کتاب ازدواج بدون شکست، راز رابطه‌ای ماندگار
بامداد برزویه
22 دقیقه

چه بسیار هستند کسانی که زندگی زناشویی خود را با شور عشق آغاز می‌کنند و چه بسیار هستند کسانی که از همان آغاز نمی‌توانند شناخت درستی از یکدیگر پیدا کنند. اما درهر صورت بسیاری از زوجین، پس از مدتی متوجه می‌شوند که شوق و صمیمیت اولیه‌شان به یکدیگر هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود و هیچ‌کدام نمی‌دانند مشکل چیست؟

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی کتاب افسانه‌ی عادی‌بودن، تروما، بیماری و درمان در فرهنگ سمی
الناز آذری
20 دقیقه

بسیاری از جوامع بیش از جوامع دیگر به سلامت مردم خود اهمیت می‌دهند اما حتی در آن جوامع هم اوضاع کاملاً خوب نیست. صنایع میلیارددلاری پول خود را از سرمایه‌گذاری مداوم آدم‌ها در جنبه‌های مالی، ذهنی و عاطفی کسب می‌کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی روانشناسی مثبت‌گرا چیست؟
مهرناز بهروش
16 دقیقه

اگر اصطلاح «روانشناسی مثبت‌گرا» را زیاد شنیده‌اید اما مطمئن نیستید که به چه معناست، جای درستی آمده‌اید! روان‌شناسی مثبت‌گرا یکی از جدیدترین شاخه‌های علم روان‌شناسی است.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی تاثیر و عوارض استرس بر بدن
الناز آذری
21 دقیقه

استرس واکنش طبیعی بدن به خواسته‌ها و رویدادهای خاص است. این خواسته‌ها ممکن است ناشی از کار، روابط، فشارهای مالی و موقعیت‌های دیگر باشد اما هر چیزی که یک چالش یا تهدید واقعی برای رفاه افراد به حساب بیاید می‌تواند باعث استرس شود.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم
مهرناز بهروش
22 دقیقه

پس از مرگ یکی از عزیزان، تغییرات زیادی در زندگی فرد رخ می‌دهد که اغلب برای دیگران نامرئی است. سوگ می‌تواند سلامتی جسمی و روحی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی هرآنچه باید دربارۀ خود مراقبتی بدانیم
الناز آذری
9 دقیقه

دنیای شلوغ امروز و طرز زندگی مردم بیش از پیش باعث احساس اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود و دقیقاً به همین دلیل خودمراقبتی برای زنان، مردان، کودکان و همۀ افراد جامعه اهمیتی بسیار بیشتر از گذشته دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چرا وسواس فکری زندگی ما را مختل می‌کند؟
الناز آذری
19 دقیقه

پس از یک روز سخت کاری روی کاناپه نشسته‌اید و می‌خواهید چند دقیقه در آرامش با خودتان خلوت کنید و قهوه‌تان را بنوشید یا می‌خواهید قبل از خواب چند صفحه مطالعه کنید، اما ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید به یک نقطه خیره شده‌اید و اصلاً هیچ‌چیزی از کتاب نفهمیده‌اید یا زمان زیادی گذشته و شما در افکار خود غرق شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همه‌چیز دربارهٔ خودشناسی و خودآگاهی
مهرناز بهروش
21 دقیقه

تابه‌حال شده از خودتان بپرسید «من که هستم؟» این سؤالی ساده و در عین‌حال عمیق است. اما سؤال بحث‌برانگیز دیگر این است که «چرا ما این‌گونه رفتار می‌کنیم؟» و اگر سوالاتی مشابه این سؤالات را تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید بدانید که تنها نیستید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌ها برای تربیت فرزند
یسنا پارسی
11 دقیقه

سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک تأثیرات جسمی، اجتماعی و عاطفی مادام‌العمر دارد. با این‌که تجربیات و محیط‌های مثبت می‌توانند فرزندتان را در مسیر زندگی درست و مناسب قرار دهند،

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی بهترین کتاب‌های روانشناسی
بامداد برزویه
20 دقیقه

روانشناسی برای بسیاری از مردم جذابیت دارد چون با یادگیری اصول رفتار و ذهن انسان افراد می‌توانند خود و دیگران را بیشتر درک کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم
مهرناز بهروش
15 دقیقه

ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم. روان‌شناس‌ها، نویسندگان، سخنرانان و معلم‌ها در هر سطح و هر سنی مردم را هر روز بیشتر به سمت داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس سوق می‌دهند و حتی اگر دقت کنید خودِ شما نیز به سمت افرادی کشیده می‌شوید که به خود متکی هستند.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی اختلالات خواب چیست؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان
شادی صارمی
15 دقیقه

آیا برایتان پیش آمده به رختخواب بروید، ساعت‌ها این پهلو و آن پهلو بشوید، حتی شاید شروع به شمردن گوسفندان خیالی کرده‌اید اما باز هم مدت زمان زیادی طول کشیده تا به خواب رفته‌اید. شاید شما هم مانند بسیاری از مردم اختلال خواب داشته باشید!

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
بامداد برزویه
12 دقیقه

اگر دائما نگران هستید حتی وقتی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است احتمالاً به اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder) یا به اختصار GAD مبتلا شده‌اید.

خواندن مقاله Left Arrow
روانشناسی همۀ آنچه دربارۀ اختلال استرس پس از سانحه باید بدانیم
مهرناز بهروش
12 دقیقه

همه چیز دربارهٔ اختلال پس از سانحه و درمان آن را در این مقاله بخوانید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.