به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید

الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
معرفی کتاب
به دنیای بهترین داستان‌های علمی تخیلی قدم بگذارید
الناز آذری
الناز آذری
18 دقیقه
90
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

ادبیات علمی تخیلی، شکلی از داستان‌نویسی است که نویسنده در آن علم امروزی یا علمی خیالی مربوط به آینده را دستمایۀ خلق اثر قرار می‌دهد. اولین‌بار یک ناشر آمریکایی در دههٔ 1920 به‌نام «هوگو گرنزبک» دست به انتشار داستان‌های علمی تخیلی زد و این ژانر را رواج داد. انجمن علمی تخیلی جهانی از سال 1953، هر ساله جوایز «هوگو» را به افتخارِ این ناشر به نویسندگان، تدوینگران، تصویرگران و فیلم‌سازان این ژانر اهدا می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با دنیای داستان‌های علمی-تخیلی آشنا شویم. همچنین در ادامه می‌‌خوانید:

• ژانر علمی تخیلی چیست؟
• تاریخچهٔ مختصر ژانر علمی تخیلی
• معرفی بهترین کتاب‌های علمی تخیلی

ژانر علمی تخیلی چیست؟

علمی تخیلی یک ژانر مدرن در ادبیات است. گرچه نویسندگان از دوران باستان گاهی اوقات به چنین موضوعاتی در داستان‌های خود می‌پرداختند، اما در داستان‌هایشان چندان به منطقی‌بودن نوشته‌‌هایشان و حتی علمی‌بودن آن توجهی نداشتند. همین ویژگی‌های داستان‌های علمی تخیلی است که آن‌ها را از نوشته‌های گمانه‌زن و سایر ژانرهای فانتزی و ترسناک متمایز می‌کند.

این ژانر به‌طور رسمی از غرب ظهور کرد، جایی که دگرگونی‌های اجتماعی ناشی از انقلاب صنعتی ابتدا نویسندگان و روشنفکران را به تعمیم تأثیرات آیندهٔ فناوری سوق داد. از آغاز قرن بیستم، داستان‌های زیادی حول موضوعات خاصی از جمله سفر به فضا، ربات‌ها، موجودات بیگانه و سفر در زمان نوشته شدند که همگی در ژانر علمی تخیلی جای گرفتند.

نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی عموماً سعی داشتند به خوانندگان در مورد آرمان‌شهرها، جهان‌های کاملاً خیالی، بلایای بزرگ و آشفتگی‌های سیاسی هشدار بدهند. نویسندگان این نوع داستان‌ها اغلب به دنبال پیشرفت‌های علمی و فنی جدید هستند تا بتوانند آزادانه تغییرات دنیای مدرن را پیش‌بینی‌ کنند و در این میان خوانندگان خود را شوکه کنند و آن‌ها را از خطرات پیشرفت بی‌رویهٔ فناوری آگاه سازند.

کارتونی از دختری در دنیای علمی تخیلی قدیمی

تاریخچهٔ مختصر ژانر علمی تخیلی

اچ.جی ولز را بنیانگذار ژانر علمی تخیلی و احتمالاً بزرگ‌ترین نویسندهٔ این ژانر می‌دانند. ولز شاگرد سرسخت دانشمند بریتانیایی قرن نوزدهم توماس هنری هاکسلی بود که حمایت پرسروصدایش از نظریهٔ تکامل چارلز داروین لقب «بولداگ داروین» را برایش به ارمغان آورد. 

حس ترس را نیز اچ. پی لاوکرافت در آثار علمی تخیلی‌اش به تصویر کشید و دنیایی را نشان داد که اگر هر دانشمندی کتابش را بخواند تسلیم جنون خواهد شد. فیلیپ کی. دیک در آثارش که اغلب دستمایهٔ ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی شدند، معماهای متافیزیکی در مورد هویت، انسانیت‌ و ماهیت واقعیت را به نمایش گذاشت. شاید تلخ‌تر از همه، رمان‌‌های فریبندهٔ اولاف استاپلدون، فیلسوف انگلیسی، است که تمام تاریخ بشر را به‌عنوان حبابی ضعیف و گذرا در جریان سرد کهکشانی فضا و زمان به تصویر کشید.

اما این مری ولستون‌کرافت شلی بود که در سال 1818 با انتشار رمان فرنکشتاین این ژانر را متحول کرد و گام بزرگ بعدی را در تکامل داستان‌های علمی تخیلی برداشت. او با ترکیب ژانر گوتیک و داستان‌های علمی تخیلی، قهرمان داستان خود را به یک دانشمند تبدیل کرد و با کمک دو فناوری پیشرفتهٔ اوایل دههٔ 1800، رمانی ماندگار خلق کرد. این دستکاری استادانه، خوانندگان را با ایجاد احساسی هیجان‌انگیز از ترس و شگفتی غافلگیر کرد و دنیای داستان‌های علمی تخیلی امروز شکل گرفت که نویسندگانی همچون آسیموف آن را ادامه دادند. در ادامه چند کتاب بزرگ و پرطرفدار دنیای علمی تخیلی را به شما معرفی کرده‌ایم.

رباتی در حال خواندن کتاب

بهترین کتاب‌‌های علمی تخیلی

 

تلماسه

تلماسه مجموعه‌ای هشت جلدی از فرانک هربرت نویسندهٔ آمریکایی است. اولین جلد این کتاب با عنوان «تلماسه» در سال 1965 منتشر شد و هربرت پس از نوشتن جلد پنجم این کتاب از دنیا رفت و بقیهٔ مجموعه را پسرانش ادامه دادند. این مجموعه را یکی از مهم‌ترین آثار علمی تخیلی جهان می‌دانند و البته یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها نیز هست. در سال 2012 خوانندگان تلماسه را به‌عنوان بهترین رمان علمی تخیلی تمام دوران انتخاب کردند. این کتاب همچنین تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تمام دورانِ علمی تخیلی و الهام‌بخش دنیای کتاب‌های علمی تخیلی شد. 

داستان این کتاب در 20000 سال آینده در کهکشان‌هایی می‌گذرد که در دوران فئودالی گیر کرده‌اند، رایانه‌ها به دلایل مذهبی ممنوع هستند و خاندان‌های اشرافی بر کل سیاره‌ها حکومت می‌کنند. داستان کتاب از ابتدا بر سیارهٔ آراکیس تمرکز می‌کند. این سیاره ماده‌ای را در خود جای داده است که به دلیل نادر بودن و داشتنِ قدرت تقویتِ ذهن بسیار مورد تقاضا و باارزش است. داستان کتاب از خاندان آتریدیز شروع می‌شود که امپراتور کنترل آراکیس را برعهدهٔ آن‌ها می‌گذارد. با این‌که لرد آرتریدیز می‌داند این یک تله است اما نمی‌تواند از دستور مستقیم امپراتور سرپیچی کند و درنهایت با رفتن خودش و خانواده‌اش به سیارهٔ آراکیس، جنگی مهیب درمی‌گیرد.

تلماسه
عنوان کتاب:
تلماسه
ناشر:
تندیس
نویسنده:
فرانک هربرت
قیمت:
385,000 تومان
5,500,000

مریخی

اندی وییر در اولین رمان علمی تخیلی خود با نام «مریخی» کلمهٔ علم را به معنای واقعی کلمه وارد داستان‌های علمی تخیلی کرد. او دربارهٔ تمام جزئیات داستانش به خوبی تحقیق کرد و حیات در کرهٔ مریخ را به تصویر کشید. توضیحاتی که او در مورد نحوهٔ کشت سیب‌زمینی با مدفوع انسان و هک‌کردن سیستم پشتیبانی از زندگی در مریخ در این کتاب نشان می‌دهد، همگی واقعی هستند.

این رمان ابتدا در وبلاگ خودِ نویسنده به صورت سریالی منتشر شد و در سال 2014 به‌صورت یک کتاب چاپ شد. داستان این کتاب دربارهٔ یک فضانورد آمریکایی به نام مارک واتنی است که در سال 2035 طی یک مأموریت به‌تنهایی در سیارهٔ مریخ گیر می‌افتد و برای زنده‌ماندن مجبور است دست به هر کاری بزند. 

فیلمی با اقتباس از این کتاب به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی مت دیمون در اکتبر 2015 اکران شد. 

مریخی
عنوان کتاب:
مریخی
ناشر:
تندیس
نویسنده:
اندی وییر
قیمت:
315,000 تومان
3,500,000

فرنکشتاین

فرنکشتاین رمانی از مری شلی نویسندهٔ انگلیسی است که در سال 1818 به‌صورت ناشناس منتشر شد. نام مِری شلی برای اولین‌بار در ویرایش دوم این کتاب ظاهر شد که در سال 1821 در پاریس به چاپ رسید. شِلی از 18 سالگی شروع به نوشتن این تریلر کلاسیک گوتیک کرده بود و موفق شد در 20 سالگی این رمان را منتشر کند. دو قرن بعد، این کتاب یکی از کتاب‌های اصلی هر دو ژانر علمی تخیلی و ترسناک شد. رمان فرانکشتاین به موضوعات مهمی مانند ماهیت زندگی و مرگ، جاودانگی و مهندسی ژنتیک می‌پردازد. 

فرنکشتاین با عناصر گوتیک و موضوع رمانتیک خود تأثیر قابل‌توجهی بر ادبیات و فرهنگ عامه گذاشت و ژانر کاملی از داستان‌های ترسناک، فیلم‌ها و نمایشنامه با اقتباس از این داستان ساخته شد. این رمان دکتر فرانکشتاین را به عنوان شیطانی بی‌رحم به تصویر می‌کشد که با کمک علم و فناوریِ روز موجودی خلق کرده و حاضر نیست مسئولیت اعمالش را بپذرید. 

فرانکنشتاین
عنوان کتاب:
فرانکنشتاین
ناشر:
ققنوس
نویسنده:
مری شلی
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

سه‌گانهٔ بنیاد

آسیموف نویسنده‌ای پرکار بود و داستان‌های کوتاه کلاسیک او مانند «نایت‌فال» یا «آخرین جواب» نظر منتقدان را به خود جلب کرد. مجموعهٔ بنیاد از این نویسنده برای اولین‌بار به‌صورت سریالی از داستان‌ها و رمان‌ها بین سال‌های 1942 تا 1950 منتشر شد. دو کتاب اصلی این مجموعه «بنیاد و امپراتوری» و «بنیاد دوم» به ترتیب در سال‌های 1952 و 1953 به‌صورت کتاب منتشر شدند. این مجموعه جایزهٔ هوگو را برای بهترین داستان سریالی در سال 1966 دریافت کرد. آسیموف بعداً دو جلد جدید با عناوین «لبهٔ بنیاد» و «بنیاد زمین» را به این مجموعه اضافه کرد. 

در سری کتاب‌های بنیاد، آسیموف ظهور و سقوط یک امپراتوری را ترسیم کرده است. بنیاد از روزهای رو به زوال یک امپراتوری کهکشانی در‌آینده آغاز می‌شود و داستان ریاضی‌دانی برجسته به نام هری سلدون است که زندگی‌اش را صرف توسعهٔ نظریه‌ای از روان- تاریخ کرده است؛ شاخه‌ای از ریاضیات که می‌تواند با استفاده از قوانین آماری توده‌‌ای، پیش‌بینی‌های دقیقی برای هزاران سال آینده انجام دهد و سلدون معتقد است که این علم برای نجات بشر از دوران تاریک ضروری است. 

بنیاد
عنوان کتاب:
بنیاد
ناشر:
تندیس
نویسنده:
آیزاک آسیموف
قیمت:
225,000 تومان
2,500,000

دنیای قشنگ نو

دنیای قشنگ نو رمانی دیستوپیایی از آلدوس هاکسلی نویسنده و فیلسوف انگلیسی است که در سال 1931 نوشته شد و در سال 1932 منتشر شد. این رمان عمدتاً در یک دولت جهانی آینده‌نگر شکل گرفته است که شهروندان آن از نظر محیطی در یک سلسله مراتب اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی زندگی می‌کنند و نویسنده در آن پیشرفت‌های علمی عظیمی در فناوری باروری، یادگیری در خواب و دستکاری روان‌شناختی را با هم ترکیب کرده است تا جامعه‌ای دیستوپیایی بسازد و قهرمان داستان است که این جامعه را به چالش می‌کشد.

حوادث داستان این کتاب در سال 2540 میلادی رخ می‌دهند. شهروندان این رمان از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند. در این دنیای قشنگ نو انسان‌ها واقعاً به هر خواسته‌ای که داشته باشند می‌رسند و روان‌شناس‌ها در تلاش هستند تا انسان‌ها متحمل کوچک‌ترین رنج روحی و جسمی نشوند اما این زندگی مرفه به قیمت قربانی‌کردن فرهنگ، خانواده، هنر، دانش و مذهب به دست آمده است. این رمان را اغلب با رمان 1984 جورج اورول مقایسه می‌کنند.  

دنیای قشنگ نو
عنوان کتاب:
دنیای قشنگ نو
ناشر:
نیلوفر
نویسنده:
آلدوس هاکسلی
قیمت:
155,000 تومان

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها

این کتاب یک مجموعهٔ پنج‌جلدی کمدی علمی تخیلی اثر داگلاس آدامز نویسندهٔ انگلیسی است که با نوشتن همین مجموعه به شهرت رسید. این کتاب ابتدا به صورت یک مجموعهٔ کمدی رادیویی در سال 1978 از رادیو 4 بی‌بی‌سی پخش شد اما بعداً در قالب‌های دیگر از جمله، نمایش، کتاب‌های مصور و یک سریال تلویزیونی منتشر شد. کتاب‌های این مجموعه پس از انتشار بسیار پرفروش شدند و تا سال 2005 به بیش از 30 زبان ترجمه شدند. 

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها که اولین کتاب این مجموعه است در نظرسنجی بی‌بی‌سی رتبهٔ چهارم را کسب کرد. این رمان ماجراهای ناگوار آخرین بازماندهٔ زمین آرتور دنت است که پس از تخریب زمین توسط ناوگان وگون‌ها برای ایجاد یک بزرگراه ماورائی کهکشانی، به کمک یکی از اهالی کهکشان نجات می‌یابد. پس از نجاتش، دنت به‌همراه پریفکت کهکشان را کاوش می‌کند و با انسان دیگری به نام تریلیات، زافود و ماروین روبه‌رو می‌شود. دنت به همراه اعضای گروهش، تصمیم می‌گیرد کشف کند که زمین را چه کسی به وجود آورده است و در این میان شما با داستان‌های باورنکردنی دنت همراه می‌شوید.

راهنمای کهکشان
عنوان کتاب:
راهنمای کهکشان
ناشر:
چشمه
نویسنده:
داگلاس آدامز
قیمت:
162,000 تومان
1,800,000

مترو 2033

مترو 2033 یک رمان داستانی پساآخرالزمانی اثر نویسندهٔ روسی دمیتری گلوخوفسکی است که در سال 2002 منتشر شد. این کتاب دو دنباله با نام‌های مترو 2034 و مترو 2035 دارد. موضوع این کتاب از سال 2013 شروع می‌شود، زمانی که یک جنگ هسته‌ای بازماندگان شهر مسکو را مجبور می‌کند برای زنده ماندن به سیستم زیرزمینی متروی شهر فرار کنند. 

حالا سال 2033 است و مردمی که زنده مانده‌اند در پیچ‌وخم تونل‌های زیرزمینی شهر مسکو زندگی می‌کنند. در زیرزمین مردم قبایل مستقلی از هم را در هر ایستگاه مترو شکل داده‌اند، کالاهایشان را با هم مبادله می‌کنند و با یکدیگر می‌جنگند. اما پنهان در تونل‌های بین ایستگاه‌ها، جهش‌یافته‌های گوشتخوار وحشتناکی پنهان شده‌اند که صدایشان مردم را دیوانه می‌کند.

این داستان بعداً دستمایۀ ساخت یک مجموعه بازی ویدیویی قرار گرفت.

مترو 2033
عنوان کتاب:
مترو 2033
ناشر:
تندیس
نویسنده:
دمیتری گلوخوفسکی
قیمت:
540,000 تومان
6,000,000
می‌توانید بهترین داستان‌های علمی تخیلی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی 30بوک بخرید.
فروشگاه 30بوک
خرید از فروشگاه ۳۰بوک
آیا ژانر علمی تخیلی، پیش‌بینی آیندهٔ ماست؟

سؤالی که در قلب داستان‌های علمی تخیلی جا گرفته است «چه می‌شد اگر؟» است. چه می‌شد اگر بشر به زندگی جاودانه دست می‌یافت؟ چه می‌شد اگر انسان‌ها بالاخره می‌توانستند در سیاره‌های دیگر زندگی کنند و یک اتحاد بزرگ کهکشانی شکل دهند؟

به‌نظر شما چرا ژانر علمی تخیلی تا این اندازه طرفدار پیدا کرده است؟ شما چند کتاب علمی تخیلی خوانده‌اید؟ به‌ نظرتان جای چه کتاب‌‌هایی در فهرست ما خالی است؟

معرفی کتاب کتاب بی‌حدومرز؛ کشف قدرت‌های واقعی مغز
بامداد برزویه
20 دقیقه

ما معتقدیم که با دیگر موجودات فرق داریم و توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی داریم و مغزمان در صدر این فهرست قرار دارد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دلایلی برای زنده ماندن؛ روایتی براساس واقعیت
مهرناز بهروش
22 دقیقه

همهٔ مردم ممکن است مجبور شوند در زندگی‌شان با یک بیماری روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حتی اگر خودمان آن‌قدر خوش‌شانس باشیم که دچار چنین مشکلاتی نشویم، دوست یا عزیزی داریم که مجبور است با این بیماری کنار بیاید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب سایکوسایبرنتیک جدید؛ علم اصلی اصلاح خود
مهرناز بهروش
19 دقیقه

شخصیت خود را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا اغلب عصبانی یا بیش از حد سختگیر هستید و در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان به مشکل برمی‌خورید؟ آیا فکر می‌کنید تصوراتی که از خودتان دارید از درون‌تان نشأت گرفته یا القایی از یک رئیس سخت‌گیر یا گروهی از دوستان است که به شما برچسب زده‌اند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم؛ ارکسترِ کلمات
مهرناز بهروش
20 دقیقه

خودتان را شکست خورده می‌دانید؟ حس می‌کنید هر چقدر هم تلاش ‌کنید باز هم در رابطه یا کار شکست می‌خورید و گاهی حتی ادامهٔ زندگی هم برای‌تان دشوار است؟ این احساسی است که بسیاری از مردم در مقاطعی از زندگی یا حتی در کل زندگی‌شان با آن دست به گریبان هستند و گاهی راهی برای تغییر آن نمی‌یابند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب دیزی دارکر؛ داستان جنایتی هولناک
بامداد برزویه
20 دقیقه

آلیس فینی یکی از نویسندگان پُرخوانندهٔ ژانر تریلر روانشناختی و معمایی است که تا امروز توانسته با رمان‌هایش بسیاری از خوانندگان را میخکوب کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب مغازه‌ی جادویی؛ مأموریت یک جراح مغز و اعصاب
مهرناز بهروش
25 دقیقه

کتاب مغازه‌ی جادویی شرحی بر خاطرات متحول‌کنندهٔ دکتر جیمز آر. دوتی جراح مغز و اعصاب است. او در این کتاب از قدرت ذهن‌آگاهی می‌گوید و این‌که چگونه به پسری بدون امید برای یافتن آینده‌ای جدید کمک کرد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب شبهای روشن؛ داستانی عاشقانه از خاطرات یک رؤیاپرداز
الناز آذری
20 دقیقه

داستان کوتاه شب‌های روشن اثر فئودور داستایوفسکی نویسندهٔ نامدار و شهیر روسی اولین‌بار در سال 1848 منتشر شد. داستایوفسکی استاد نوشتن داستان‌هایی با مضامین روان‌شناسانه است و شاید عالی‌ترین نمونۀ آن را در کتاب «جنایت و مکافات» خوانده باشید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب آشنایی با بهترین‌های ادبیات روسیه
الناز آذری
23 دقیقه

‌ریشۀ ادبیات روس به قرون وسطی برمی‌گردد، زمانی که حماسه‌ها و وقایع‌نگاری به زبان اسلاوی شرقی ثبت می‌شدند. بی‌شک اثرگذارترین دورۀ ادبیات روسیه قرن‌های نوزدهم و بیستم بوده است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب افسانه کاریزما
بامداد برزویه
14 دقیقه

آیا تابه‌حال با یک فرد کاریزماتیک برخورد داشته‌اید؟ معمولاً زمانی که با فردی کاریزماتیک روبه‌رو می‌شوید، بدون این‌که واقعاً شناخت خاصی از او داشته باشید، ناخودآگاه شیفتهٔ او می‌شوید و احساس امنیت و شوق خاصی می‌کنید و درواقع تحت‌تأثیر قدرتِ شخصیت چنین فردی قرار می‌گیرید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب سفر به انتهای شب | سرگردانی در زندگی نابسامان
بامداد برزویه
20 دقیقه

بسیاری معتقدند انسان‌ها ذاتاً شرور هستند و از مهربانی عاجز. شاید تعجب کنید اما مردم از زمان دوران باستان هم چنین دیدگاهی نسبت به انسان‌ها داشتند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب کتاب حیوانات شب‌رو؛ رمانی قدرتمند
مهرناز بهروش
15 دقیقه

کتاب حیوانات شب‌رو که ابتدا در سال 1993 با نام «تونی و سوزان» منتشر شده بود یک تریلر ادبی خارق‌العاده و متفاوت، اثر آستین رایت نویسنده و منتقد آمریکایی است.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های طاهره مافی
مهرناز بهروش
30 دقیقه

خُردم کن عنوان اولین مجموعه داستان‌های دیستوپیایی و آخرالزمانی اثر طاهره مافی نویسندهٔ ایرانی – آمریکایی است که با نوشتن همین مجموعه داستان‌ها به شهرت رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب تصمیم گرفتم بی‌خیال باشم
شادی صارمی
12 دقیقه

چشمان خود را ببندید و تصور کنید نوشیدنی موردعلاقه‌تان را می‌نوشید، شمع موردِ علاقه‌تان را می‌بویید، جلوی آتش و در میان پتویی نرم نشسته‌اید و بوی شیرینی‌های تازه‌پخته شده به مشام‌تان می‌رسد.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب وابی‌‌سابی: بینشِ ژاپنی درمورد زندگیِ نه‌چندان بی‌نقص ولی کامل
مهرناز بهروش
23 دقیقه

ما در دنیایی مملو از استرس زندگی می‌کنیم؛ زندگی‌ای سریع داریم و هدف‌هایی غیرواقعی برای خود تجسم کرده‌ایم که همگی می‌توانند زندگی را پُراسترس‌تر کنند. ژاپنی‌ها یک شیوهٔ زندگی باستانی دارند که به آن وابی‌سابی می‌گویند و شاید این همان چیزی است که برای فاصله‌گرفتن از این زندگی به آن نیاز داریم.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب با این کتاب‌ها موسیقی را بشناسید
شادی صارمی
15 دقیقه

موسیقی نقش مهمی در فرهنگ‌ کشورهای سراسر دنیا ایفا می‌کند. موسیقی زبانی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب ایکیگای: راز زندگی شاد و طولانی مردم ژاپن
الناز آذری
18 دقیقه

معنای زندگی چیست؟ آیا هدف ما باید فقط داشتن زندگی‌ای شاد و طولانی باشد یا باید به‌دنبال هدفی والاتر بود؟ چرا بعضی از مردم می‌دانند چه می‌خواهند و شوق زندگی دارند، درحالی‌که برخی دیگر در پریشانی و آشفتگی دست‌وپا می‌زنند؟

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب‌های خودیاری مارک منسن
مهرناز بهروش
8 دقیقه

کتاب‌های خودیاری مارک منسن طی سال‌های اخیر جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. منسن در این کتاب‌ها به‌شکلی عملی و واقعی به بهبود روحیۀ خوانندگانش کمک می‌کند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب نگاهی به رمان کلیدر اثر محمود دولت آبادی
بامداد برزویه
22 دقیقه

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ نوشت. این رمان داستان یک خانوادۀ کُرد ایرانی است که مجبور می‌شوند به سبزوار خراسان کوچ کنند.

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب جادوی ماندگار شازده کوچولو
مهرناز بهروش
21 دقیقه

شازده کوچولو رمانی ماجراجویانه، فانتزی و تخیلی و آخرین رمان نویسندهٔ محبوبِ فرانسوی آنتوان دو سنت اگزوپری است که بیش از 80 سال پیش برای اولین‌بار منتشر شد و از آن زمان تاکنون بیش از 200 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به حدود 300 زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می‌کند. شازده

خواندن مقاله Left Arrow
معرفی کتاب معرفی کتاب پیامبر و دیوانه
الناز آذری
17 دقیقه

آیا این جملهٔ معروف را شنیده‌اید: «نپرسید کشورتان چه کاری برای شما می‌تواند بکند، بپرسید شما چه کاری می‌توانید برای کشورتان بکنید.»؟

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.