بهترین کتاب‌ها برای کودکان زیر یک سال

الناز آذری
الناز آذری
20 دقیقه
کودک و نوجوان
بهترین کتاب‌ها برای کودکان زیر یک سال
الناز آذری
الناز آذری
20 دقیقه
20
0
آنچه پس از خواندن این مقاله خواهید دانست :

جنبه‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی زندگی یک فرد از همان سنین پایین شکل می‌گیرد و برای همین سال‌های اولیهٔ زندگی یک کودک بسیار حیاتی در نظر گرفته می‌شوند. در همین دوره اساس و پایهٔ ذهن فرد شکل می‌‌گیرد و یادگیری، رفتار و رفاه‌ کلی آن‌ها در آینده براساس همین دوران ساخته می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در آموزش کودکان از سنین پایین یا از همان نوزادی به دلایل متعددی از جمله افزایش توانایی‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی و ایجاد نگرش‌های یادگیری مادام‌العمر بسیار مهم است.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد لزوم آموزش به نوزادان از بدو تولد و تأثیر آن بر مهارت‌های حرکتی شنیداری و گفتاری و غیره بیشتر بدانیم.

مادری در حال یاد دادن به فرزند کوچکش از روی کتاب‌های پارچه‌ای

آموزش سنگ‌بنای توسعهٔ فردی و پیشرفت اجتماعی است. رشد شناختی کودکان عمیقاً تحت‌تأثیر تجربیات اولیهٔ آموزشی آن‌ها قرار می‌گیرد. در طول سال‌های شکل‌گیری ذهن، به‌ویژه از زمان تولد تا شش سالگی، مغز کودک رشد و تکامل سریعی را تجربه می‌کند. این دوره باعث افزایش اتصال عصبی و ظرفیت یادگیری نوزادان می‌شود. تحقیقات پیوسته نشان‌ داده‌اند کودکانی که در برنامه‌های آموزشی اولیه شرکت می‌کنند یا از همان کودکی آموزش می‌بینند، مهارت‌های زبانی برتر، توانایی حل مسئله و ظرفیت‌های تفکر انتقادی بالاتری خواهند داشت. 

مطالعات روان‌شناسان رشد نشان داده است که قرار گرفتن در معرض محیط‌های غنی از واژگان و فعالیت‌های سوادآموزی اولیه به‌طور قابل توجهی توانایی‌های زبانی کودکان را افزایش می‌دهد.

به‌علاوه مزایای آموزش اولیه حتی فراتر از مهارت‌های شناختی نیز می‌رود. یادگیری سیستماتیک کودکان را تشویق می‌کند تا به کاوش، تحقیق و توسعه علاقه‌مند شوند. درگیرشدن زودهنگام با محیط‌های یادگیری ساختاریافته، کنجکاوی آن‌‌ها را تقویت می‌کند و به کودکان اجازه می‌دهد سؤال بپرسند، به دنبال پاسخ باشند و مهارت‌های جدیدی کسب کنند. برعکس، فقدان محرک آموزشی در طول این سال‌ها ممکن است رشد شناختی را مختل کند و باعث می‌شود کودکان در دوران تحصیل و در حین یادگیری با چالش‌ روبه‌رو شوند.

آموزش‌های اولیه علاوه بر تسهیل رشد شناختی و اجتماعی، نقشی اساسی در ایجاد هوش هیجانی کودک ایفا می‌کنند. کودکانی که از سنین پایین در نقش آفرینی، قصه‌گویی و سایر فعالیت‌های خلاقانه درگیر می‌شوند یاد می‌گیرند که احساسات خود را شناسایی، ابراز و مدیریت کنند و همچنین احساسات دیگران را تشخیص دهند. همچنین یادگیری و آموزش اولیه باعث هماهنگی عاطفی در کودکان، افزایش انعطاف‌پذیری و خود تنظیمی می‌شود و راهبردهای مقابله‌ای سازگار را تقویت می‌کند که برای حل پیچیدگی‌های زندگی بسیار ضروری هستند. در نتیجه کودکان مجهز به هوش هیجانی قوی در طول زندگی خود روابط مثبت‌تر و مؤثری را تجربه می‌کنند.

یک نوزاد مقابل چندین و چند کتاب پارچه‌ای مناسب نوزادها

کتاب‌هایی برای کودکان زیر یک سال

کتاب‌ها از دیرباز ابزاری ضروری برای آموزش کودکان در نظر گرفته شده‌اند و اهمیت آن‌ها فراتر از یک سرگرمی صرف است. آن‌ها به‌عنوان دروازه‌هایی برای دانش، تخیل و تفکر انتقادی عمل می‌کنند. در عصر مملو از حواس‌پرتی‌های دیجیتال نیز نمی‌توان ضرورت کتاب در پرورش ذهن نوزادان و کودکان را نادیده گرفت. کتاب‌ها دانش بنیادی در موضوعات مختلف را در اختیار کودکان قرار می‌دهند و درک آن‌ها از جهان را غنی می‌کنند. از طریق ادبیات، تاریخ و علم کودکان با ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی مواجه می‌شوند که به رشد شناختی آن‌ها کمک می‌کند.

همچنین افکار و کنجکاوی نوزادان و کودکان با خواندن و مطالعه تقویت می‌شود. کتاب‌ها کودکان را تشویق می‌کنند که سؤال بپرسند و به دنبال پاسخ‌هایی فراتر از محدویت‌های محیطی خود بروند. به‌علاوه کتاب‌ها موجب تقویت مهارت‌های زبانی کودکان می‌شوند و در برقراری ارتباط بسیار مؤثر هستند. مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که با کتاب‌ها درگیر می‌شوند دایرهٔ لغات گسترده‌تری دارند، توانایی‌های درک آن‌ها به‌طرز چشمگیری تغییر می‌کند و درک قوی‌تری از دستور زبان خواهند داشت. 

کودکی در حمام با کتاب پارچه‌ای

کتاب‌های پارچه‌ای برای آموزش کودکان

حالا که می‌دانیم کتاب‌ها چه تأثیری بر ذهن نوزدان و کودکان می‌گذارند، سؤالی که پیش می‌آید این است که چه کتاب‌هایی برای یادگیری نوزادان مناسب‌تر هستند؟ کتاب‌های پارچه‌ای یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ها برای نوزادان و کودکان نوپا هستند. این کتاب‌ها با بافت نرم و تصاویر پرجنب‌وجوش، الگوها و رنگ‌های زندهٔ خود یک ابزار بسیار عالی در جهت آموزش کودکان به شمار می‌روند و توجهٔ کودکان را به خود جلب می‌کنند.

کتاب‌های پارچه‌ای مملو از فعالیت‌های آموزشی به‌جهت لذت‌بردن کودکان هستند که در طراحی آن‌ها از پارچه‌های سبک، با کیفیت و بادوام استفاده شده است. ورق‌های این کتاب در برابر پارگی و شست‌‌وشو مقاوم هستند و بنابراین برای نوزدان هم ایمن هستند و هم می‌توانید آن‌ها را به حمام ببرید. می‌توانید با خواندن این کتاب‌ها برای نوزدان هنگام بازی در حمام، آن‌ها را به کشف یک دنیای جدید هدایت کنید و به آن‌ها در تشخیص کلمات کمک کنید. 

کتاب‌های پارچه‌ای برای دست‌ها و دهان‌های کوچک نوزدان و کودکان عالی هستند. این کتاب‌ها با پارچه‌‌های ضد آب ساخته می‌شوند و بسیار مناسب زمانی هستند که بچه‌های کوچک در حمام بهانه‌گیری می‌کنند. این‌ کتاب‌ها به‌راحتی تمیز و خشک می‌شوند و با رنگ‌های پر جنب‌وجوش و تصاویر زیبای خود، به کودکان کمک می‌کنند تا زودتر جهان رنگارنگ اطراف‌شان را بشناسند و به توسعهٔ تخیل، تشخیص دیداری، هماهنگی چشم و دست، مهارت‌های زبانی و حسی نوزدان کمک می‌کنند. 

در ادامه چند کتاب پارچه‌ای جذاب را به شما معرفی می‌کنیم. 

 

حیوانات جنگل چی پوشیدند

یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌های پارچه‌ای در جهت آشنایی با حیوانات و آواشناختی برای نوزدان و کودکان، کتاب حیوانات جنگل چی پوشیدند اثر معصومه کندی است. این کتاب شعر از جنس پارچه تهیه شده و مناسب نوزدان است، لبه‌های تیز ندارد و در برابر کشش‌ها و پارگی‌هایی که نوزدان و کودکان نوپا می‌توانند ایجاد کنند بسیار مقاوم است. اجازه دهید کوچولوهای شما با این کتاب پارچه‌ای به جنگل سفر کنند.

کتاب پارچه ای حیوانات جنگل چی پوشیدند
عنوان کتاب:
کتاب پارچه ای حیوانات جنگل چی پوشیدند
ناشر:
کیهانه
نویسنده:
معصومه کندی
قیمت:
72,000 تومان
800,000

فصل‌ها چقدر قشنگند

شعر یک سفر عاطفی بسیار لذت‌بخش است که نوزدان را به دنیایی تخیلی می‌کشاند، اشعارِ این کتاب پارچه‌ای، ضمن این‌که تخیل کودک را تقویت می‌کنند و احساسات او را بر می‌انگیزانند، مفاهیم طبیعت و دنیای اطراف را نیز به آن‌ها نشان می‌دهند. کتاب فصل‌ها چقدر قشنگند اثر دیگری از معصومه کندی، دربارهٔ فصل‌های رنگارنگ و آب و هوا است که در قسمت معرفی آب و هوا دو زبانه نیز می‌باشد.
کتاب پارچه ای فصل ها چقدر قشنگند
عنوان کتاب:
کتاب پارچه ای فصل ها چقدر قشنگند
ناشر:
کیهانه
نویسنده:
معصومه کندی
قیمت:
67,500 تومان
750,000

قصه‌های من و داداشم (رنگ‌ها)

قصه‌های من و داداشم اثر علی‌اصغر سید آبادی مروج کتابخوانی و نویسندهٔ ادبیات کودکان و نوجوانان، یک کتاب پارچه‌ای مناسب نوزدان و نوپایان برای یادگیری رنگ‌ها است. این کتاب با رنگ‌ها، قصه‌ها و شعرهای جذاب خود به هدف آشنایی نوزادان و کودکان نوپا با اشکال هندسی و رنگ‌ها طراحی شده است. 

کتاب پارچه‌ای نوپایان قصه‌های من و داداشم
عنوان کتاب:
کتاب پارچه‌ای نوپایان قصه‌های من و داداشم
ناشر:
نشر گوین
نویسنده:
علی اصغر سید آبادی
قیمت:
58,500 تومان
650,000

وقت حمام

کتاب پارچه‌ای وقت حمام، یک کتاب جذاب اثر سوسن ژالی، در قالب شعر و تصاویر زیبا به کودکان نحوهٔ حمام کردن را می‌آموزد و آن‌ها را با وسایل ضروری حمام مانند لیف، صابون، شامپو و حوله آشنا می‌کند. این کتاب پارچه‌ای موجب تقویت حس لامسهٔ نوزدان می‌شود، قابل شست‌وشو است و حس کنجکاوی نوزدان را برمی‌انگیزد.

کتاب پارچه ای وقت حمام
عنوان کتاب:
کتاب پارچه ای وقت حمام
ناشر:
عسل نشر
نویسنده:
سوسن ژالی
قیمت:
495,000 تومان
5,500,000

مجموعه کتاب‌های مهارت‌های یادگیری نوزادان

نوزدان پس از تولد با شکل‌ها، تصاویر و صداهای مختلفی در محیط اطرافشان روبه‌رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها برایشان مبهم و غیرقابل درک خواهد بود. وظیفهٔ شما این است که به نوزاد کمک کنید تا به ساده‌ترین شکل ممکن و البته از طریق یک شیوهٔ علمی، با اشکال و صداهای مختلف آشنا شود تا بتواند آن‌ها را در ذهنش طبقه‌بندی کند. پک‌های مهارت‌های یادگیری مناسب نوزادان برای همین کار طراحی شده است. این کتاب‌ها اثر دکتر داریوش صادقی روان‌شناس کودک و مدرس دانشگاه هستند و بسیار به یادگیری و آموزش صحیح نوزدان کمک می‌کنند.

این مجموعه به چهار دورهٔ سه ماهه تقسیم شده است و هر مجموعه یک کتاب راهنمای کامل برای والدین و سه کتاب کار برای نوزادان دارد که در ادامه به‌صورت جداگانه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 0 تا 3 ماه

می‌توانید از این پک برای آموزش به نوزاد تازه متولدشدهٔ خود استفاده کنید. این پک با یک کتاب راهنمای کامل برای والدین و سه کتاب کار برای نوزادان باعث افزایش توجهٔ نوزاد شده و کمک می‌کند که نوزاد کوچک‌تان به راحتی با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند و صداها و اشکالی را که می‌بیند راحت‌تر درک کند. همچنین  نگاه به تصاویر سیاه و سفید برای مدت کوتاهی باعث افزایش تمرکز و آرامش ذهنی نوزادتان می‌شود. می‌توانید از این کتاب تا ۳ ماهگی نوزدان‌تان استفاده کنید.

پک مهارت های یادگیری نوزاد
عنوان کتاب:
پک مهارت های یادگیری نوزاد
ناشر:
کتاب پرنده
نویسنده:
داریوش صادقی
قیمت:
90,000 تومان
1,000,000

پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 3 تا 6 ماه

حالا که نوزادتان 3 ماهه شده و با کمک پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 0 تا 3 ماه او را با شکل‌های ساده و سیاه‌ و سفید آشنا کردید و موجب شدید ذهن‌شان طبقه‌بندی شود، نوزاد‌تان آماده شده تا تجربه‌های دیداری جدیدی داشته باشد. وقت آن است که با پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 3 تا 6 ماهه وضوح بیشتری به ذهن و دیدش ببخشید تا بتواند به جزئیات و رنگ تصاویر دقت کند. در این مجموعه که با عنوان‌ «نوزاد باهوش‌تر من» نیز شناخته می‌شود؛ تصاویری طراحی شده‌اند که جزئیات و الگوهای پیچیده‌تری دارند. این تصاویر جدید باعث می‌شود نوزادتان تجربه‌های دیداری جدیدی به‌دست بیاورد و همچنین تصاویر قرمز رنگ این کتاب به نوزادتان کمک می‌کند روی قسمت‌های خاصی از تصاویر متمرکز شود. 
پک مهارت های یادگیری نوزاد
عنوان کتاب:
پک مهارت های یادگیری نوزاد
ناشر:
کتاب پرنده
نویسنده:
داریوش صادقی
قیمت:
90,000 تومان
1,000,000

پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 6 تا 9 ماه

با افزایش توانایی تمرکز درک عمق و رنگ‌بینی نوزادتان حالا وارد دوره‌ٔ جدیدی از آموزش‌های دیداری و شنیداری شده است. با کمک این مجموعه نوزادتان را با شکل‌های بسیار متنوع و رنگ‌های اصلی آشنا کنید. علاوه بر شکل‌های پیچیده و ترکیب‌های رنگی مختلف، زمان آن فرا رسیده که از طریق تصاویر با برخی از مفاهیم ساده نیز آشنا شود. با نشان دادن تصاویر این پک مهارتی به نوزاد، هم هوش دیداری‌اش را تقویت کنید و هم مهارت‌های شنیداری او را بهبود ببخشید. می‌توانید از کتاب راهنمای والدین مجموعه استفاده کنید و نحوهٔ استفاده از این کتاب را به‌صورت کامل یاد بگیرید.

پک مهارت های یادگیری نوزاد
عنوان کتاب:
پک مهارت های یادگیری نوزاد
ناشر:
کتاب پرنده
نویسنده:
داریوش صادقی
قیمت:
90,000 تومان
1,000,000

پک مهارت‌های یادگیری نوزاد 9 تا 12 ماه

توانایی‌های حرکتی نوزاد شما در سه ماههٔ آخر افزایش می‌یابد و همین باعث تحرک و جنب‌وجوش بیشتر نوزادتان می‌شود. همچنین تجربه‌های دیداری نوزادتان در این دوره تغییر می‌کند و توجه‌اش به محیط اطراف جلب می‌شود و با دقت بیشتری وسایل و اطرافش را بررسی می‌کند. حالا وقت آن است که با کمک پک مهارت‌های یادگیری 9 تا 12 ماه و با کمک تصاویر رنگی متنوع و جدید آن باعث رشد ذهنی دیداری و حرکتی نوزادتان شوید. تصاویر و بازی‌های این مجموعه نه‌تنها باعث تقویت هوش دیداری نوزادتان می‌شود بلکه مهارت‌های شنیداری او را نیز پرورش می‌دهد و برخی از فعالیت‌های حرکتی مانند اشاره کردن یا لمس‌کردن نیز به این مجموعه اضافه شده است.

پک مهارت های یادگیری نوزاد
عنوان کتاب:
پک مهارت های یادگیری نوزاد
ناشر:
کتاب پرنده
نویسنده:
داریوش صادقی
قیمت:
90,000 تومان
1,000,000
اهمیت آموزش به نوزادتان را دست‌کم نگیرید

اهمیت آموزش به کودکان در سنین اولیه را به هیچ‌وجه نادیده نگیرید. مزایای شناختی، اجتماعی و عاطفی ناشی از تجربیات آموزشی اولیه، زمینه را برای یک عمر یادگیری، رشد شخصی و مشارکت اجتماعی فراهم می‌کند. با ارائهٔ دانش و مهارت‌هایی که کودکان برای رشد مناسب به آن‌ها نیاز دارند نه‌تنها پتانسیل فردی‌شان را افزایش می‌دهید، بلکه آیندهٔ روشن‌تری را نیز برایشان رقم می‌زنید. بنابراین ضروری است که والدین و مربیان، اطمینان حاصل کنند که هر کودک فرصت‌هایی را در اختیار داشته باشد تا به شکوفایی برسد.

نظرتان دربارهٔ آموزش به نوزادان و کودکان زیر یک سال چیست؟ فکر می‌کنید این آموزش‌ها چقدر در آیندهٔ نوزادان تأثیر مثبت بگذارد؟ آیا تابه‌حال از کتاب‌های پارچه‌ای برای آموزش در حمام استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

کودک و نوجوان داستان جادویی کتاب دختری که ماه را نوشید
مهرناز بهروش
25 دقیقه

بسیاری از ما می‌دانیم تجربهٔ زندگی نوجوانی که در تلویزیون و فیلم‌ها نمایش داده می‌شود بسیار دور از واقعیت است و تجربهٔ بسیاری از نوجوانان از این دوران بسیار متفاوت است.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان بهترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در ایران
بامداد برزویه
16 دقیقه

ادبیات کودک در ایران با حکایت، مثل‌ها و مَتَل‌ها و پندنامه‌ها یا داستان‌های حیوانات رونق گرفت. سنگ بنای ادبیات کودکان در زمان مشروطه نهاده شد و طی سال‌ها به رشد و شکوفایی رسید.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان اهمیت روان‌شناسی کودک
الناز آذری
18 دقیقه

هر پدر و مادر شایسته‌ای می‌خواهد که والد خوبی برای فرزندش باشد و او را بی‌دریغ حمایت کند. برای این کار باید بدانید کودکتان چه احساسی دارد و جهان را چگونه می‌بیند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان
علی فروزنده
25 دقیقه

نوجوانان بیش از دیگران نیاز به عشق، حمایت، تشویق، پرورش، پذیرش و توجه دارند. نوجوانان در دورۀ نوجوانی بیش از هر زمان دیگری دچار تغییرات جسمی و روحی می‌شوند و ممکن است دچار حالاتی از افسردگی و اضطراب شوند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان یادگیری زبان‎های خارجی در کودکان
یسنا پارسی
15 دقیقه

بعضی از مردم فکر می‌کنند که یادگیری یک زبان خارجی در دوران کودکی باعث می‌شود تا این زبان با زبان مادری کودک تداخل پیدا کرده و مشکلاتی برای کودک به وجود بیاورد اما علم و تجربۀ میلیاردها انسان دو زبانه در سراسر دنیا خلاف این را نشان داده است.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان بهترین نویسندگان کتاب کودک در جهان
بامداد برزویه
19 دقیقه

مزایای عادت مطالعه در کودکان انکار ناپذیر است اما باید در مورد ترغیب کودکان به کتاب خواندن با احتیاط رفتار کنید تا آن‌ها از مطالعه زده نشوند.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان کتاب داستان‌ تصویری با متن مناسب کودکان
علی فروزنده
22 دقیقه

آیا داستان‌هایی را که در دوران کودکی شما را به دنیای خیال‌انگیز خود می‌‌کشاندند به‌خاطر می‌آورید؟ تصاویر این داستان‌ها را چطور؟ بسیاری از ما با داستان‌هایی مانند شنل قرمزی، لباس جدید پادشاه، بزبز قندی، ای‌کی یوسان، ماه پیشانی و بسیاری داستان‌های به‌يادماندنیِ دیگر بزرگ شده‌ایم.

خواندن مقاله Left Arrow
کودک و نوجوان چطور عادت کتاب‌خوانی را در کودکان پرورش دهیم؟
علی فروزنده
16 دقیقه

مطالعه برای بچه‌ها باید سرگرم‌کننده و سبک باشد. اگر بچه‌ها از مطالعه و خواندن لذت ببرند آن‌وقت مهارتشان در مطالعه به‌مرور رشد می‌کند. در ادامه راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که از طریق آن‌ها می‌توانید کودکانی کتاب‌خوان ترتیب کنید.

خواندن مقاله Left Arrow
بعدی
قبلی
نظرت رو باهامون به اشتراک بذار.
نظرت راجع به این مقاله چیه؟
0/200
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت می کنید.